UITGAVEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 102,5 | 412,0 | 606,3 | 788,4 | 939,8 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Nominale ontwikkeling | 8,7 | 34,6 | 37,4 | 58,2 | 80,6 | ||
8,7 | 34,6 | 37,4 | 58,2 | 80,6 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Wwb/p-wet zittend bestand wajong | 0,0 | 0,3 | 4,0 | 10,0 | 20,0 | ||
Diversen | 0,0 | – 7,0 | – 11,1 | – 12,5 | – 13,2 | ||
0,0 | – 6,7 | – 7,1 | – 2,5 | 6,8 | |||
Technische mutaties | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Brutering | – 1,0 | – 24,9 | – 26,5 | – 31,4 | – 35,0 | ||
– 1,0 | – 24,9 | – 26,5 | – 31,4 | – 35,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 7,7 | 3,0 | 3,9 | 24,3 | 52,3 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 110,3 | 415,0 | 610,1 | 812,8 | 992,1 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 110,3 | 415,0 | 610,1 | 812,8 | 992,1 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |||
Stand Miljoenennota 2014 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 4,9 | 9,5 | 14,2 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | 0,0 | 0,0 | – 1,5 | – 2,8 | – 4,2 | ||
0,0 | 0,0 | – 1,5 | – 2,8 | – 4,2 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2014 | 0,0 | 0,0 | – 1,5 | – 2,8 | – 4,2 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 3,4 | 6,7 | 10,0 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2014 | 0,0 | 0,0 | 3,4 | 6,7 | 10,0 |
Nominale ontwikkeling
De mutatie betreft een aanpassing in de geraamde nominale ontwikkeling binnen het SZA-kader als gevolg van CPB-ramingen van loon- en prijsontwikkeling en als gevolg van mutaties in uitgavenramingen binnen de Sociale Zekerheid.
Wwb/p-wet zittend bestand wajong
De aanpassingen WWB/P-wet (TK 33 161, nr.154) bestaan uit meerdere begrotingsmutaties. Deze zijn per saldo budgettair neutraal. De belangrijkste wijziging betreft het niet overgaan van het zittend bestand Wajong naar gemeenten.
Brutering
Diverse uitkeringen zijn netto gekoppeld aan het netto minimumloon, maar kennen een ander bruto-netto traject dan het minimumloon. Wijzigingen in het bruto-netto traject van het minimumloon leiden tot aanpassing van het netto minimumloon. De uitkeringen die netto zijn gekoppeld, worden evenredig aangepast maar door het andere bruto-netto traject kan de bruto uitkering een afwijkende ontwikkeling vertonen dan die van het bruto mimimumloon. Het effect hiervan op de uitkeringslasten wordt het bruteringseffect genoemd. Het uitgavenkader SZA is voor dit effect gecorrigeerd.