2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 11.411,6 | 11.111,7 | 10.679,5 | 10.711,1 | 10.732,3 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Asiel: coa | 659,7 | 235,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Asiel: gemeentelijk versnellingsarrangement | 39,8 | 77,2 | 32,4 | 0,0 | 0,0 | ||
Asiel: ind | 83,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Asiel: nidos | 133,5 | 161,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Asiel: politie vreemdelingen | 48,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Cao politie | 92,4 | 27,0 | 27,0 | 27,0 | 27,0 | ||
Extra middelen om | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | ||
Extra middelen rechtspraak | 20,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | ||
Herijking huurverlaging rvb | 0,0 | – 26,0 | 0,0 | – 108,0 | – 104,0 | ||
Intensivering fraudebestrijding | 5,0 | 17,0 | 20,0 | 20,0 | 20,0 | ||
Invulling negatieve eindejaarsmarge | 58,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif | – 2,3 | – 38,0 | – 50,0 | 44,0 | 46,0 | ||
Nationale politie | 96,0 | 31,0 | 27,0 | 49,0 | 55,0 | ||
Negatieve eindejaarsmarge (b&t) | – 58,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Reactie commissie wolfsen | – 1,0 | 66,0 | 65,0 | 49,0 | 39,0 | ||
Samenwerking bedrijfsvoering venj | 0,0 | – 10,0 | – 15,0 | – 15,0 | – 15,0 | ||
Diversen | 50,8 | 19,3 | 25,0 | 25,4 | 24,8 | ||
1.240,9 | 599,5 | 171,4 | 131,4 | 132,8 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Frictiekosten huisvesting masterplan dji | 58,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Loonbijstelling | 186,9 | 164,3 | 159,1 | 159,6 | 160,0 | ||
Middelen cao-akkoord | 70,1 | 70,1 | 70,1 | 70,1 | 70,1 | ||
Diversen | 17,3 | 2,9 | – 0,4 | 0,2 | 0,2 | ||
332,3 | 237,3 | 228,8 | 229,9 | 230,3 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 1.573,2 | 836,8 | 400,3 | 361,3 | 363,1 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 12.984,8 | 11.948,5 | 11.079,8 | 11.072,4 | 11.095,4 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 34,3 | 49,4 | 32,9 | 32,9 | 32,9 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 13.019,1 | 11.997,9 | 11.112,7 | 11.105,3 | 11.128,4 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 1.517,1 | 1.515,5 | 1.534,0 | 1.552,4 | 1.565,8 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Boeten en transacties maatregelen | 26,5 | 47,9 | 46,8 | 50,5 | 62,2 | ||
Herijking huurverlaging rvb | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Intrekken verhoging griffierechten | – 24,1 | – 24,5 | – 25,3 | – 26,3 | – 26,2 | ||
Inzet asielreserve | 238,9 | 161,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Ontvangsten eu herverdeling | 27,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Opbrengst grote schikking | 258,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Opbrengst grote schikkingen | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | 100,0 | ||
Opbrengst intensivering fraudebestrijding | 8,0 | 26,0 | 35,0 | 78,0 | 80,0 | ||
Tegenvaller boeten en transacties | – 40,7 | – 47,9 | – 46,8 | – 50,5 | – 62,2 | ||
Verlaging eigen bijdrage strafproces | – 27,0 | – 10,0 | – 11,0 | – 11,0 | – 11,0 | ||
Diversen | – 6,4 | – 9,5 | – 9,6 | – 9,7 | – 9,7 | ||
600,2 | 243,4 | 89,1 | 131,0 | 133,1 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 15,8 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | ||
15,8 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 616,1 | 258,4 | 104,1 | 146,0 | 148,1 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 2.133,2 | 1.773,9 | 1.638,1 | 1.698,4 | 1.713,9 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 2.133,2 | 1.773,9 | 1.638,1 | 1.698,4 | 1.713,9 |
Asiel algemeen
Door de verhoogde asielinstroom is de begroting van het Ministerie van Veiligheid en Justitie zowel in het najaar van 2015 (zie ook de migratiebijlage bij de Najaarsnota 2015) als bij Voorjaarsnota 2016 op verschillende punten aangepast. Deze verticale toelichting maakt de voorgestelde wijzigingen inzichtelijk, uitgesplitst naar organisatieonderdeel.
Asiel: coa
De hogere kosten voor VenJ op het gebied van asiel zijn gebaseerd op een asielinstroom in 2016 van 58.000. De kosten onder deze post zijn voor de opvang van asielzoekers.
Asiel: gemeentelijk versnellingsarrangement
In de migratiebijlage bij Najaarsnota 2015 (Kamerstuk 34 350, nr. 1) is aangekondigd dat er door het afgesloten bestuursakkoord met medeoverheden in 2016 middelen beschikbaar komen voor gemeenten en woningcorporaties. Het gemeentelijk versnellingsarrangement (GVA) maakt hier onderdeel van uit. Het GVA is inzetbaar door gemeenten als individuele, tijdelijke huisvestingsoplossing als permanente huisvesting niet mogelijk is. Het budget komt via het COA bij gemeenten.
Asiel: ind
In verband met de verhoogde asielinstroom heeft de Immigratie- en Naturalisatiedienst extra kosten voor het behandelen van de asielaanvragen. In deze post is de doelmatigheidstaakstelling van 7 mln. verwerkt, waartoe bij Najaarsnota is besloten.
Asiel: nidos
Door de verhoogde asielinstroom heeft Nidos extra kosten voor de voogdij en opvang van alleenstaande minderjarige vreemdelingen.
Asiel: politie vreemdelingen
De politie maakt in 2016 extra kosten in verband met de verhoogde asielinstroom, zowel voor de eerste identificatie van asielzoekers, als voor de inzet als gevolg van verstoringen van de openbare orde.
Cao politie
Binnen de reservering uit de begrotingsbrief van 20 november 2015 (Kamerstuk 34 300 VI, nr. 23) is dit jaar 43 mln. beschikbaar ter dekking van de in 2015 afgesloten cao Nationale Politie. De beschikbare middelen voor de Politie-cao in 2015 zijn niet tot uitbetaling gekomen in 2015. Daarom zijn deze middelen (49,4 mln.) door middel van een kasschuif doorgeschoven naar 2016, waardoor het bedrag in 2016 hoger uitvalt dan in de jaren daarna.
Extra middelen om
Naar aanleiding van de begrotingsbrief van november 2015 is er in een nota van wijziging structureel 15 mln. beschikbaar gesteld op de begroting van VenJ voor investeringen ict bij het Openbaar Ministerie.
Extra middelen rechtspraak
In de begrotingsbrief van november 2015 is er structureel 25 mln. beschikbaar gesteld op de begroting van VenJ voor de Raad voor de Rechtspraak voor de financiering van het digitaliseringsprogramma KEI.
Herijking huurverlaging rvb
Een herijking van de tarieven die het Rijksvastgoedbedrijf voor het Rijkshuisvestingssysteem leidt tot een meevaller in de huurlasten. Deze meevaller, een verlaging van de toekomstige uitgaven, is als dekking ingezet in de begrotingsbrief van november 2015.
Intensivering fraudebestrijding
In de begrotingsbrief van november 2015 is er een investering gedaan in de aanpak van witwassen en corruptie. Dit zal naar verwachting leiden tot extra ontvangsten (zie ook Ontvangsten – Opbrengst intensivering fraudebestrijding)
Invulling negatieve eindejaarsmarge
De negatieve eindejaarsmarge die in 2015 is ontstaan door een tegenvaller op de verkeersboeteopbrengsten als gevolg van politieacties in 2015 wordt van dekking voorzien vanuit de beschikbare ruimte binnen het totale uitgavenkader op de rijksbegroting (zie ook Uitgaven – Negatieve eindejaarsmarge (b&t)).
Kasschuif
In het kader van de begrotingsbrief van november 2015 is er structureel 250 mln. vrijgemaakt t.b.v. de begroting van VenJ. Hierbij is ook structureel 250 mln. aan dekking aangeleverd. Om de dekkingsvoorstellen in het juiste ritme te brengen, is er een kasschuif nodig. De kasschuif is op de begroting van VenJ ingepast.
Nationale politie
Binnen de reservering uit de begrotingsbrief van 20 november 2015 zijn er intensiveringsmiddelen beschikbaar gesteld t.b.v. de Nationale Politie.
Negatieve eindejaarsmarge (b&t)
In 2015 is er een tegenvaller ontstaan op de verkeersboeteontvangsten (b&t), veroorzaakt door de politieacties in 2015. Deze tegenvaller is d.m.v. een negatieve eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2016 (zie ook Uitgaven – Invulling negatieve eindejaarsmarge).
Reactie commissie wolfsen
De maatregelen die genomen worden in het kader van de rechtsbijstand naar aan leiding van het onderzoek door de Commissie Wolfsen leiden tot besparingsverliezen bij de stelselherziening rechtsbijstand.
Samenwerking bedrijfsvoering venj
In de begrotingsbrief van november 2015 is opgenomen dat binnen de apparaatsuitgaven van VenJ structureel 15 mln. zal worden vrijgemaakt. Deze besparing wordt gerealiseerd door een verdergaande samenwerking van de diverse bedrijfsvoeringsdiensten binnen het gehele ministerie.
Diversen (beleidsmatige mutaties)
Deze post is een optelling van verschillende kleinere mutaties, waaronder extra middelen t.b.v. de aanbevelingen van de Commissie Hoekstra (10 mln. structureel) en extra middelen voor innovatie en ontwikkeling voor het NFI (5 mln. structureel) in het kader van de begrotingsbrief van november 2015. Ook extra kosten voor asiel (Dienst Terugkeer en Vertrek, Raad voor de Rechtspraak, rechtsbijstand en Vluchtelingenwerk Nederland) vallen onder deze post.
Frictiekosten huisvesting masterplan dji
Voor de uitvoering van het Masterplan DJI worden er middelen (t.b.v. frictiekosten vastgoed) van de Aanvullende Post overgeheveld naar de begroting van VenJ.
Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2016 wordt overgemaakt naar de departementale begrotingen. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor sociale werkgeverslasten en de contractloonontwikkeling. Daarbovenop ontvangen departementen bij de loonbijstelling incidentele compensatie voor een deel van de kosten voor werkgevers van de herstelopslag van het ABP voor 2016.
Middelen cao-akkoord
Overheidswerkgevers en drie centrales van overheidspersoneel hebben een bovensectorale overeenkomst loonruimte publieke sector gesloten. Ter financiering van de afspraak is 400 mln. gereserveerd op de Aanvullende Post. Deze middelen worden naar rato overgemaakt naar de departementale begrotingen.
Diversen (technische mutaties)
De post diversen is een optelling van verschillende mee- en tegenvallers, waaronder een desaldering van 15 mln. bij JustID (zie ook Ontvangsten – Diversen (technische mutaties)).
Boeten en transacties maatregelen
De tegenvaller bij Boetes & Transacties wordt voor 2016 en verder gedekt door het nemen van maatregelen op het terrein van verkeershandhaving en door de indexering van verkeersboetes op te nemen in de meerjarenraming.
Herijking huurverlaging rvb
Een herijking van de tarieven van het Rijkshuisvestingssysteem leidt tot een meevaller in de huurlasten. Deze meevaller is als dekking ingezet in de begrotingsbrief van november 2015 (zie ook Uitgaven – Herijking huurverlaging rvb).
Intrekken verhoging griffierechten
In de begrotingsbrief van november 2015 is aangekondigd dat het wetsvoorstel aanpassing griffierechten wordt ingetrokken.
Inzet asielreserve
De beschikbare middelen in de asielreserve worden ingezet ten behoeve van de dekking van de kosten voor de hogere asielinstroom (zie ook Uitgaven – Asiel: coa).
Ontvangsten eu herverdeling
In de begrotingsbrief van november 2015 is opgenomen dat de helft (27 mln.) van de tegemoetkoming vanuit de EU wordt ingezet ter dekking van de extra middelen voor de IND en Nidos die bij Najaarsnota 2015 zijn toegekend.
Opbrengst grote schikking
In de zaak met het telecombedrijf Vimpelcom is er in 2016 een schikking getroffen van 358 mln. Ten opzichte van de raming voor 2016 voor schikkingen groter dan 10 mln., (100 mln.) is 258 mln. meer ontvangen. Dit bedrag komt ten gunste van het generale beeld.
Opbrengst grote schikkingen
In de begrotingsbrief van november 2015 is opgenomen dat (gelet op de ontwikkeling van grote schikkingen in de laatste jaren) voor schikkingen groter dan 10 mln. een aparte post ad. 100 mln. wordt opgenomen op de begroting van VenJ. Omdat de voorspelbaarheid per jaar zeer beperkt is, is besloten dat afwijkingen in de realisatie op dit onderdeel niet ten laste of ten gunste van de begroting van VenJ komen, maar binnen het rijksbrede uitgavenkader worden opgevangen.
Opbrengst intensivering fraudebestrijding
De investering in de aanpak van witwassen en corruptie (zie Uitgaven – Intensivering fraudebestrijding) zal naar verwachting leiden tot extra ontvangsten op de begroting van VenJ oplopend tot 80 mln. in 2020.
Tegenvaller boeten en transacties
Als gevolg van o.a. de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/u op een aantal snelwegen en het opnemen van gedragseffecten in de verkeersboeteraming, doet zich een structurele tegenvaller voor.
Verlaging eigen bijdrage strafproces
In de begrotingsbrief van november 2015 is aangekondigd dat het wetsvoorstel eigen bijdrage strafproces wordt verzacht. De forfaitaire bedragen worden met 25% verlaagd ten opzichte van het eerdere wetsvoorstel.
Diversen (beleidsmatige mutaties)
Deze post bestaat uit enkele tegenvallers, waaronder het intrekken van de wet eigen bijdrage detentie (9,7 mln. structureel) in het kader van de begrotingsbrief in november 2015.
Diversen (technische mutaties)
De post diversen is een optelling van verschillende mee- en tegenvallers, waaronder een desaldering van 15 mln. bij JustID (zie ook Uitgaven – Diversen technische mutaties).