2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 14.175,9 | 13.911,0 | 13.722,3 | 13.585,2 | 13.694,4 |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Dekking problematiek | ‒ 112,6 | ‒ 11,7 | ‒ 11,6 | ‒ 17,1 | ‒ 12,9 |
Eindejaarsmarge | 94,7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eu-wetgeving | 4,3 | 16,2 | 14,8 | 17,2 | 17 |
Grenzen en veiligheid | 18,2 | 49,9 | 30 | 30 | 30 |
Interne problematiek | 123,1 | 14,2 | 5,6 | 11,1 | 5,6 |
Kasschuiven | ‒ 12,4 | 87,3 | 5,9 | 61,6 | 0 |
Mpp | 49,9 | 57,3 | ‒ 52,2 | ‒ 30,8 | ‒ 34,4 |
Oda toerekening | ‒ 463 | ‒ 391,4 | ‒ 365,3 | ‒ 366,3 | ‒ 364,3 |
Pmj | 208,6 | 226,6 | 225,9 | 218,4 | 218,8 |
Diversen | 13,4 | 21,2 | 23,6 | 14,7 | 15,3 |
‒ 75,8 | 69,6 | ‒ 123,3 | ‒ 61,2 | ‒ 124,9 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Corona-gerelateerde kosten | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loonbijstelling 2021-2026 | 241,6 | 239,6 | 236,4 | 234,4 | 236,5 |
Prijsbijstelling 2021-2026 | 56,7 | 55,6 | 55,1 | 54,2 | 54,5 |
Tijdelijke coronabanen | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | ‒ 9,9 | ‒ 29,4 | ‒ 27,8 | ‒ 25,2 | ‒ 24,7 |
448,4 | 265,8 | 263,7 | 263,4 | 266,3 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 372,6 | 335,2 | 140,4 | 202,2 | 141,4 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 14.548,5 | 14.246,2 | 13.862,7 | 13.787,4 | 13.835,8 |
Totaal Internationale samenwerking | 299,6 | 342,7 | 335,0 | 332,9 | 328,2 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 14.848,1 | 14.588,9 | 14.197,7 | 14.120,3 | 14.164,0 |
VI JUSTITIE EN VEILIGHEID: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 1.574,1 | 1.575,7 | 1.585,5 | 1.596,1 | 1.578,2 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting | |||||
Abn amro schikking boetedeel | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beleidsmatige mutaties |
Mpp | 74,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
---|---|---|---|---|---|
Diversen | ‒ 5,6 | 1,2 | 0,5 | ‒ 6,3 | ‒ 5,9 |
‒ 4,7 | 9,7 | 19,5 | 20,5 | 32,3 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Diversen | 31,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
31,9 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 327,2 | 9,7 | 19,5 | 20,6 | 32,3 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 1.901,3 | 1.585,4 | 1.605,0 | 1.616,7 | 1.610,5 |
Totaal Internationale samenwerking | |||||
Stand Voorjaarsnota 2021 | 1.901,3 | 1.585,4 | 1.605,0 | 1.616,7 | 1.610,5 |
Uitgaven
Beleidsmatige mutaties
Dekking problematiek
Dit betreft meerdere maatregelen, met name de inzet van de eindejaarsmarge van 2020, ruimte op het Nog onverdeeld artikel en vrijval op het budget van dwangsommen IND.
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van Justitie en Veiligheid (JenV). De reguliere onderuitputting (excl. HGIS) in 2020 was 94,7 miljoen euro en bestond uit een groot aantal mutaties. Een grote meevaller heeft zich voorgedaan op het dossier rechtsbijstand (26 miljoen euro). Conform de afspraak in TK-brief d.d. 9 november 2018 (Kamerstuk 31 753, nr. 155) blijft dit bedrag beschikbaar voor de rechtsbijstand. De eindejaarsmarge wordt ingezet ter dekking van interne problematiek en is onderdeel van de reeks ‘Dekking problematiek’.
EU-wetgeving
JenV maakt kosten voor Europese wetgeving, waaronder voor het Europese Grens- en Kustwacht Agentschap (EGKWA), slachtofferbeleid en het UBO-register. Het UBO-register is een register waar alle ‘Ultimate Beneficial Owners’ of ‘uiteindelijk begunstigden’ van een vennootschap of andere juridische entiteit in geregistreerd staan.
Grenzen en veiligheid
JenV maakt kosten voor Europese wetgeving in het kader van Grenzen en Veiligheid. De implementatiekosten van de EU-wetgeving Grenzen en Veiligheid voor de jaren 2021 en 2022 bedragen in totaal 68 miljoen euro. Vanaf 2023 is 30 miljoen euro per jaar beschikbaar.
Interne problematiek
De interne problematiek van JenV bestaat uit meerdere posten, waaronder het aanvullen van het eigen vermogen van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) van 28,7 miljoen euro en een tegenvaller bij de Raad voor de Kinderbescherming van 16 miljoen euro in 2021.
Kasschuiven
Dit betreft onder andere een kasschuif op Inkoop Max, een vroegpensioenregeling van de politie, en een kasschuif bij DJI ter dekking van frictiekosten in verband met de afbouw van cellen in voorgaande jaren. Naast deze grotere kasschuiven bestaat deze post uit een vijftal kleinere kasschuiven bij de Raad voor de Rechtsbijstand, de Raad voor de Rechtspraak, vervolging en berechting van MH17-verdachten, DJI en DG Straffen en Beschermen.
MPP
Als gevolg van de coronapandemie kenmerkt de asielraming (de MPP) zich door veel onzekerheden. Op basis van het gekozen (medium) MPP scenario wordt een lagere asielinstroom verwacht en dit zorgt voor (structurele) meevallers in de asielopvang bij het COA. Een deel van deze meevaller betreft kosten voor eerstejaars asielopvang en wordt teruggestort naar het ODA-budget van BHOS. Aan het COA wordt reservecapaciteit toegekend om te borgen dat het COA bij een onverwacht hogere asielinstroom doelmatig kan opschalen. Bij de IND worden hogere kosten die eerder niet structureel verwerkt zijn, structureel gemaakt. De meevallers bij o.a. het NIDOS en het COA worden ingezet ter dekking van tegenvallers in de asielketen en overige problematiek op de JenV-begroting.
ODA-toerekening
Een deel van de kosten van de opvang van eerstejaars asielzoekers uit ontwikkelingslanden wordt toegerekend aan ODA. Er is sprake van een technische aanpassing, waardoor de toerekening aan ODA voortaan direct zichtbaar wordt binnen de HGIS.
PMJ
Het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) van het WODC raamt de capaciteitsbehoefte in de justitiële keten. Deze ramingen zijn gebaseerd op de huidige bezettingscijfers gecombineerd met o.a. demografische en maatschappelijke ontwikkelingen. De ramingen voor komende jaren laten een forse stijging in capaciteitsbehoefte en hieruit volgende stijging in de uitgaven zien. Net zoals vorig jaar vinden de hoogste stijgingen plaats bij DJI in het gevangeniswezen, de forensische zorg en de justitiële jeugdinrichtingen. De PMJ-raming is tot en met 2022 in lijn met de raming verwerkt en vervolgens op het niveau van 2022 doorgetrokken voor de jaren 2023 en verder.
Diversen
De post diversen bestaat uit meerdere mutaties. De grootste mutatie betreft een mutatie met betrekking tot de kwijtschelding van publieke schulden. Het kabinet heeft, als onderdeel van de Toeslagenherstelactie, besloten om de publieke schulden van de gedupeerden kwijt te schelden zodat de ouders met een schone lei verder kunnen. De kwijtschelding van de publieke schulden leidt tot uitvoeringskosten (8,8 miljoen euro in 2021) bij de organisaties Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) van het ministerie van JenV (Kamerstuk 35 800, nr.1 en nr. 2). Een andere grote mutatie betreft een mutatie met betrekking tot Commissie Joustra. Op 8 februari presenteerde de Commissie Joustra haar rapport over de rol en verantwoordelijkheid van de Nederlandse overheid bij interlandelijke adoptie. Één van de aanbevelingen uit het rapport was het oprichten van een expertisecentrum om geadopteerden bij te staan in hun zoektocht naar hun afkomst. JenV zal een expertisecentrum oprichten van 2021 tot en met 2026. Hiervoor is cumulatief 36,4 miljoen euro beschikbaar.
Technische mutaties
Corona gerelateerde kosten
Voor het opvangen van de extra kosten die JenV maakt voor beschermingsmiddelen en maatregelen, kosten voor het inhalen van achterstanden en compensatie van lagere ontvangsten als gevolg van de coronacrisis komt voor 2021 een bedrag beschikbaar van 100 miljoen euro aanvullend op het bedrag van 40 miljoen euro waarover reeds bij de begrotingsbesluitvorming vorig jaar is besloten.
Loonbijstelling
De tranche 2021 voor de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de departementale begroting.
Prijsbijstelling
De tranche 2021 voor de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de departementale begroting.
Tijdelijke coronabanen
Om toezicht- en handhavingsorganisaties te ondersteunen wordt 60 miljoen euro beschikbaar gesteld aan de gemeenten voor tijdelijke coronabanen. Hiermee kunnen ongeveer 3.800 voltijds fte extra tijdelijke coronabanen in het toezicht en de handhaving gecreëerd worden. Te denken valt aan onder andere straatcoaches in de openbare ruimte. Daarnaast kan gedacht worden aan de inzet van tijdelijk extra mensen voor bestuursrechtelijk handhaven van relatief eenvoudige taken zoals het verwijderen van fietsen of huisvuilzakkencontrole; taken waarbij geen contact nodig is met overtreders. De toezichthouders nemen daarmee een deel van de taken van boa's en politiemensen uit handen, waardoor die laatsten zich kunnen richten op hun taken rondom de bestuursrechtelijke handhaving en in het bijzonder handhaving van de coronamaatregelen.
Diversen
De post diversen bestaat uit meerdere mutaties, waaronder overboekingen naar andere departementen. Een voorbeeld hiervan is een overboeking naar het Ministerie van Financiën voor het Multidisciplinair Interventie Team (MIT) van 14,9 miljoen euro in 2021.
Niet-belastingontvangsten
Mee- en tegenvallers
ABN AMRO schikking boetedeel
Het OM en ABN AMRO zijn een transactie overeengekomen van 480 miljoen nadat ABN AMRO is tekortgeschoten in het bestrijden van witwassen. De transactie bestaat uit een boetedeel (300 miljoen euro) en een ontnemingsdeel (180 miljoen euro). Het boetedeel valt op de begroting van Justitie en Veiligheid onder de boeten en transactieontvangsten. Deze meevaller van 300 miljoen euro wordt verwerkt in de Voorjaarsnota.
Beleidsmatige mutaties
Boeten en transacties
De ontvangsten uit Boeten en Transacties zijn een generaal dossier op de JenV-begroting. Conform afspraak stelt JenV jaarlijks een raming voor deze ontvangsten op en worden de budgettaire gevolgen bij voorjaarsbesluitvorming verwerkt. In 2021 leidt dit tot een tegenvaller en voor 2022 e.v. leidt dit tot meevallers. Voor het jaar 2021 is een inschatting gemaakt van het effect van de coronamaatregelen op de raming van de boeteontvangsten. Gedurende het jaar zal gemonitord moeten worden hoe de ontvangsten zich ontwikkelen. In de raming van 2022 e.v. is geen rekening gehouden met corona.
MPP
Als gevolg van de coronapandemie kenmerkt de asielraming (de MPP) zich door veel onzekerheden. Op basis van het gekozen (medium) MPP scenario wordt een lagere asielinstroom verwacht en dit zorgt voor (structurele) meevallers in de asielopvang bij het COA. Deze post betreft de meevallers in de afrekening bij het NIDOS en het COA en worden ingezet ter dekking van tegenvallers in de asielketen en overige problematiek op de JenV-begroting.
Diversen
De post diversen bestaat uit een tweetal mutaties. De gevolgen van de PMJ-raming bij de griffierechten en administratiekosten CJIB zijn verwerkt voor 2022 en verder. De tweede mutatie betreft de verwerking van de verwachte derving van ontvangsten bij het CJIB als gevolg van de kwijtschelding van publieke schulden (Kamerstuk 35 800, nr.1 en nr. 2).
Technische mutaties
Diversen
De post diversen bestaat uit meerdere mutaties. De grootste mutatie betreft een afrekening van de aanschaf van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM). In 2020 is 69,3 miljoen euro voor de aanschaf van PBM’s toegekend. Bij voorjaarsnota 2021 is 25,9 miljoen euro teruggeboekt naar het Ministerie van Financiën, onder andere door lagere kostprijzen dan geraamd.