2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 43.620,1 | 44.057,3 | 44.499,0 | 44.376,0 | 44.445,7 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting | |||||
Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (r) | ‒ 14,0 | 85,5 | 73,6 | 82,7 | 99,2 |
Tegenvaller studiefinancieringsraming uitgaven (r) | 71,2 | 22,6 | 11,2 | 15,7 | 20,6 |
Diversen | ‒ 9,3 | 2,9 | ‒ 7,0 | ‒ 6,5 | ‒ 5,7 |
47,9 | 111 | 77,8 | 91,9 | 114,1 | |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Eindejaarsmarge | 149,7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extensivering npoa | 0 | 0 | ‒ 3,8 | ‒ 40 | ‒ 40 |
Intensivering npoa | 0 | 16,5 | 92 | 40 | 40 |
Inzet eindejaarsmarge | ‒ 58,8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inzet eindejaarsmarge tekort npoa | ‒ 90,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kwijtschelden schulden toeslagouders | 252,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwkomers oda middelen labelen als hgis | ‒ 41,2 | ‒ 37,4 | ‒ 35,4 | ‒ 34,5 | ‒ 34,5 |
Referentieraming | ‒ 72,1 | 418,8 | 562,1 | 606,8 | 636,5 |
Diversen | 15,7 | ‒ 2,5 | 1,2 | ‒ 1,5 | ‒ 1,4 |
154,9 | 395,4 | 616,1 | 570,8 | 600,6 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Covid-19 continuïteit en extra hulp voor de klas | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Covid-19 nationaal programma onderwijs | 3.018,40 | 3.757,00 | 892,6 | 0 | 0 |
Covid-19 sneltesten | 210,3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Covid-19 tweede steunpakket cultuur | 249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Covid-19 vierde steunpakket cultuur | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loonbijstelling tranche 2021 | 697,3 | 692 | 698,2 | 694,9 | 695 |
Prijsbijstelling tranche 2021 | 180 | 195,4 | 198 | 197,7 | 198,6 |
Diversen | 193,1 | 25,9 | 20,5 | 20,1 | 7,1 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |||||
Meevaller studiefinancieringsraming uitgaven (nr) | ‒ 198 | ‒ 137,7 | ‒ 163,9 | ‒ 184,7 | ‒ 200,7 |
Npo halvering collegegeldkrediet | ‒ 55 | ‒ 110 | 0 | 0 | 0 |
Prijsbijstelling tranche 2021 (nr) | 51,8 | 52,5 | 53,1 | 53,5 | 53,9 |
Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (nr) | 198,1 | 301,4 | 367,4 | 358,7 | 340,8 |
Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4.825,0 | 4.776,5 | 2.065,9 | 1.140,2 | 1.094,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 5.027,9 | 5.282,9 | 2.759,8 | 1.803,1 | 1.809,4 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 48.648,0 | 49.340,2 | 47.258,8 | 46.179,1 | 46.255,1 |
Totaal Internationale samenwerking | 106,0 | 102,3 | 100,3 | 99,1 | 97,7 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 48.754,0 | 49.442,5 | 47.359,1 | 46.278,2 | 46.352,8 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 1.445,0 | 1.513,0 | 1.563,3 | 1.629,4 | 1.688,3 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting | |||||
Tegenvaller studiefinancieringsraming ontvangsten (r) | ‒ 15,7 | ‒ 26,5 | ‒ 28,2 | ‒ 35,9 | ‒ 41,5 |
Diversen | 26,4 | 22,8 | 27,8 | 18,1 | 9,5 |
10,7 | ‒ 3,7 | ‒ 0,4 | ‒ 17,8 | ‒ 32 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Covid-19 nationaal programma onderwijs | ‒ 75 | ‒ 65 | 0 | 0 | 0 |
Diversen | 27,6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |||||
Meevaller studiefinancieringsraming ontvangsten (nr) | 157,7 | 175,3 | 181,8 | 175,8 | 169 |
110,3 | 110,3 | 181,8 | 175,8 | 169 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 121 | 106,5 | 181,5 | 157,9 | 137 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 1.566,0 | 1.619,5 | 1.744,8 | 1.787,3 | 1.825,3 |
Totaal Internationale samenwerking | |||||
Stand Voorjaarsnota 2021 | 1.566,0 | 1.619,5 | 1.744,8 | 1.787,3 | 1.825,3 |
Uitgaven
Mee-en tegenvallers
Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (r)
De referentieraming tegenvaller op de relevante uitgaven van artikel 11 komt door hogere studentenaantallen. In 2021 is er wel een meevaller op de referentieramingsmutatie, dit komt door het tegenboekeffect op het ov.
Tegenvaller studiefinancieringsraming uitgaven (r)
De autonome tegenvaller op de relevante uitgaven van artikel 11 wordt in 2021 grotendeels veroorzaakt door hoger dan geraamde omzettingen van de basisbeurs. Het grootste deel van de omzettingen vindt in januari plaats en voor 2021 zijn deze uitgaven al bekend. De tegenvaller in latere jaren wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere realisatie van 2020 welke is doorgetrokken.
Diversen (Mee- en tegenvallers)
Deze post bestaat uit diverse mee- en tegenvallers die onder de ondergrens vallen.
Beleidsmatige mutaties
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van OCW.
Extensivering npoa
Twee maatregelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPOa) zijn bij besluitvorming in februari 2021 voor de jaren 2023 tot en met 2027 nog niet van dekking voorzien. Het gaat om de tegemoetkoming van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht (SF-recht) lopen en de verlenging van de OV-kaart. OCW zet 91 miljoen euro van de eindejaarsmarge in als intertemporele dekking voor deze maatregelen. Voor de resterende dekking wordt cumulatief 149 miljoen euro omgebogen op de bekostiging van het mbo en het ho. Deze ombuiging is vanaf 2024 en verder 40 miljoen euro per jaar en in het laatste jaar (2027) 25 miljoen euro.
Intensivering npoa
Nu de twee intensiveringen uit het NPOa voor de tegemoetkoming van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht (SF-recht) lopen en de verlenging van de OV-kaart zijn gedekt, worden tevens de intensiveringen in de begroting verwerkt.
Inzet eindejaarsmarge
Met deze mutatie wordt de eindejaarsmarge op de OCW-begroting doorverdeeld.
Inzet eindejaarsmarge tekort npoa
OCW zet 91 miljoen euro van de eindejaarsmarge in als intertemporele dekking voor de maatregelen uit het NPOa.
Kwijtschelden schulden toeslagouders
In totaal wordt circa 250 miljoen euro aan studieschulden van toeslagenouders kwijtgescholden. Daarnaast wordt in de studiefinancieringsraming voor de komende vijf jaar (2022-2026) rekening gehouden met 5 miljoen euro aan lagere uitgaven. In de studiefinancieringsraming wordt namelijk voor het oude studiefinancieringsstelsel rekening gehouden met een kwijtscheldingspercentage van 10%. Aangezien nu circa 250 miljoen euro aan studieschulden van toeslagenouders wordt kwijtgescholden, is de verwachting dat de komende jaren meevallers zullen ontstaan op de kwijtscheldingsraming.
Nieuwkomers oda middelen labelen als hgis
Er sprake van een technische aanpassing waardoor ODA-middelen op de OCW-begroting voortaan direct zichtbaar zijn binnen de HGIS.
Referentieraming
In het NPOa is generaal budget beschikbaar gesteld ter dekking van de structurele gevolgen van de extra studentenaantallen in de Referentieraming. Dit is in de zesde ISB verwerkt.
Diversen (Beleidsmatige mutaties)
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.
Technische mutaties
Covid-19 continuïteit en extra hulp voor de klas
De middelen zijn bedoeld voor extra personeel binnen de school. Het gaat met dit aanvullende steunpakket11 zowel om banen die er pre-corona nog niet waren (extra schoonmaak, toezicht, inzet digitalisering) als ook om de inzet van studenten van opleidingen, bekwaam personeel en bevoegd personeel. Zo draagt dit steunpakket bij aan de continuïteit van het onderwijs.
Covid-19 nationaal programma onderwijs
Deze middelen worden ingezet voor een groot aantal maatregelen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs12.
Covid-19 sneltesten
Voor het preventief testen van studenten en docenten om het volgen van fysiek onderwijs mogelijk te maken, zijn sneltesten beschikbaar gesteld. Dit is in de derde en de negende ISB verwerkt13.
Covid-19 tweede steunpakket cultuur
In het tweede steunpakket14 worden middelen beschikbaar gesteld. Hiermee wordt een aanvullende subsidie onder de BIS instellingen verdeeld, een aanvullende subsidie onder Cultuurfondsen verdeeld, de open monumentenlening bij het NRF verlengd, een aanvullende subsidie onder de instellingen die onder de erfgoedwet vallen verdeeld en er is een deel bestemd voor projectsubsidies aan enkele instellingen buiten de BIS.
Covid-19 vierde steunpakket cultuur
In het vierde steunpakket worden middelen beschikbaar gesteld. Hiermee de steun aan de BIS- en erfgoedwetinstellingen, de steun aan «makers» en ZZP'ers en de leningen aan monumenten en ergoed verlengd.
Loonbijstelling tranche 2021
De tranche 2021 van de loonbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.
Prijsbijstelling tranche 2021
De tranche 2021 van de prijsbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.
Diversen (Technische mutaties)
Deze post bestaat uit diverse technische mutaties die onder de ondergrens vallen.
Niet relevant voor het uitgavenplafond
Meevaller studiefinancieringsraming uitgaven (nr)
De autonome meevaller op de niet-relevante uitgaven op artikel 11 wordt grotendeels veroorzaakt door de bijstelling op de rentedragende lening en het collegegeldkrediet. Het percentage studenten dat in 2020 ten opzichte van 2019 leent, is gedaald. Deze trend is doorgetrokken naar 2021 en verder.
Npo halvering collegegeldkrediet
De halvering van het wettelijk collegegeld heeft als gevolg dat studenten een lager maximaal bedrag aan collegegeldkrediet kunnen aanvragen voor 2021/2022. Hetzelfde geldt voor het levenlanglerenkrediet.
Prijsbijstelling tranche 2021 (nr)
De tranche 2021 (niet-relevant) van de prijsbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.
Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (nr)
De referentieraming tegenvaller op de niet-relevante uitgaven op artikel 11 wordt veroorzaakt door de hogere studentenaantallen. Dit leidt tot hogere toekenningen aan prestatiebeurs en meer lenende studenten.
Diversen (Niet relevant voor het uitgavenplafond)
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.
Niet-belastingontvangsten
Mee- en tegenvallers
Tegenvaller studiefinancieringsraming ontvangsten (r)
De tegenvaller op de relevante ontvangsten wordt voornamelijk veroorzaakt door een bijstelling op de rente ontvangsten als gevolg van de lage rentestand.
Diversen (Mee- en tegenvallers (niet-belastingontvangsten))
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.
Technische mutaties
Covid-19 nationaal programma onderwijs
De ontvangsten worden verlaagd naar aanleiding van het NPOa. Dit betreft de middelen voor de generieke korting op het lesgeld. Hierdoor bedragen de lesgeldontvangsten minder dan geraamd.
Diversen (Technische mutaties (niet-belastingontvangsten))
Deze post bestaat uit diverse technische mutaties die onder de ondergrens vallen.
Niet relevant voor het uitgavenplafond
Meevaller studiefinancieringsraming ontvangsten (nr)
In de realisatie 2020 zijn zowel de termijn ontvangsten als de extra ontvangsten op de terug ontvangen lening hoger dan geraamd. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar boven bijgesteld voor 2021 en verder.