Base description which applies to whole site

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

VIII ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP: UITGAVEN
 

2021

2022

2023

2024

2025

Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS)

43.620,1

44.057,3

44.499,0

44.376,0

44.445,7

Mee- en tegenvallers

     

Rijksbegroting

     

Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (r)

‒ 14,0

85,5

73,6

82,7

99,2

Tegenvaller studiefinancieringsraming uitgaven (r)

71,2

22,6

11,2

15,7

20,6

Diversen

‒ 9,3

2,9

‒ 7,0

‒ 6,5

‒ 5,7

 

47,9

111

77,8

91,9

114,1

Beleidsmatige mutaties

     

Rijksbegroting

     

Eindejaarsmarge

149,7

0

0

0

0

Extensivering npoa

0

0

‒ 3,8

‒ 40

‒ 40

Intensivering npoa

0

16,5

92

40

40

Inzet eindejaarsmarge

‒ 58,8

0

0

0

0

Inzet eindejaarsmarge tekort npoa

‒ 90,9

0

0

0

0

Kwijtschelden schulden toeslagouders

252,5

0

0

0

0

Nieuwkomers oda middelen labelen als hgis

‒ 41,2

‒ 37,4

‒ 35,4

‒ 34,5

‒ 34,5

Referentieraming

‒ 72,1

418,8

562,1

606,8

636,5

Diversen

15,7

‒ 2,5

1,2

‒ 1,5

‒ 1,4

 

154,9

395,4

616,1

570,8

600,6

Technische mutaties

     

Rijksbegroting

     

Covid-19 continuïteit en extra hulp voor de klas

210

0

0

0

0

Covid-19 nationaal programma onderwijs

3.018,40

3.757,00

892,6

0

0

Covid-19 sneltesten

210,3

0

0

0

0

Covid-19 tweede steunpakket cultuur

249

0

0

0

0

Covid-19 vierde steunpakket cultuur

70

0

0

0

0

Loonbijstelling tranche 2021

697,3

692

698,2

694,9

695

Prijsbijstelling tranche 2021

180

195,4

198

197,7

198,6

Diversen

193,1

25,9

20,5

20,1

7,1

Niet relevant voor het uitgavenplafond

     

Meevaller studiefinancieringsraming uitgaven (nr)

‒ 198

‒ 137,7

‒ 163,9

‒ 184,7

‒ 200,7

Npo halvering collegegeldkrediet

‒ 55

‒ 110

0

0

0

Prijsbijstelling tranche 2021 (nr)

51,8

52,5

53,1

53,5

53,9

Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (nr)

198,1

301,4

367,4

358,7

340,8

Diversen

0

0

0

0

0

 

4.825,0

4.776,5

2.065,9

1.140,2

1.094,7

      

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021

5.027,9

5.282,9

2.759,8

1.803,1

1.809,4

      

Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal)

48.648,0

49.340,2

47.258,8

46.179,1

46.255,1

Totaal Internationale samenwerking

106,0

102,3

100,3

99,1

97,7

Stand Voorjaarsnota 2021

48.754,0

49.442,5

47.359,1

46.278,2

46.352,8

VIII ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
 

2021

2022

2023

2024

2025

Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS)

1.445,0

1.513,0

1.563,3

1.629,4

1.688,3

Mee- en tegenvallers

     

Rijksbegroting

     

Tegenvaller studiefinancieringsraming ontvangsten (r)

‒ 15,7

‒ 26,5

‒ 28,2

‒ 35,9

‒ 41,5

Diversen

26,4

22,8

27,8

18,1

9,5

 

10,7

‒ 3,7

‒ 0,4

‒ 17,8

‒ 32

Technische mutaties

     

Rijksbegroting

     

Covid-19 nationaal programma onderwijs

‒ 75

‒ 65

0

0

0

Diversen

27,6

0

0

0

0

Niet relevant voor het uitgavenplafond

     

Meevaller studiefinancieringsraming ontvangsten (nr)

157,7

175,3

181,8

175,8

169

 

110,3

110,3

181,8

175,8

169

      

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021

121

106,5

181,5

157,9

137

      

Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal)

1.566,0

1.619,5

1.744,8

1.787,3

1.825,3

Totaal Internationale samenwerking

     

Stand Voorjaarsnota 2021

1.566,0

1.619,5

1.744,8

1.787,3

1.825,3

Uitgaven

Mee-en tegenvallers

Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (r)

De referentieraming tegenvaller op de relevante uitgaven van artikel 11 komt door hogere studentenaantallen. In 2021 is er wel een meevaller op de referentieramingsmutatie, dit komt door het tegenboekeffect op het ov.

Tegenvaller studiefinancieringsraming uitgaven (r)

De autonome tegenvaller op de relevante uitgaven van artikel 11 wordt in 2021 grotendeels veroorzaakt door hoger dan geraamde omzettingen van de basisbeurs. Het grootste deel van de omzettingen vindt in januari plaats en voor 2021 zijn deze uitgaven al bekend. De tegenvaller in latere jaren wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere realisatie van 2020 welke is doorgetrokken.

Diversen (Mee- en tegenvallers)

Deze post bestaat uit diverse mee- en tegenvallers die onder de ondergrens vallen.

Beleidsmatige mutaties

Eindejaarsmarge

Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van OCW.

Extensivering npoa

Twee maatregelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPOa) zijn bij besluitvorming in februari 2021 voor de jaren 2023 tot en met 2027 nog niet van dekking voorzien. Het gaat om de tegemoetkoming van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht (SF-recht) lopen en de verlenging van de OV-kaart. OCW zet 91 miljoen euro van de eindejaarsmarge in als intertemporele dekking voor deze maatregelen. Voor de resterende dekking wordt cumulatief 149 miljoen euro omgebogen op de bekostiging van het mbo en het ho. Deze ombuiging is vanaf 2024 en verder 40 miljoen euro per jaar en in het laatste jaar (2027) 25 miljoen euro.

Intensivering npoa

Nu de twee intensiveringen uit het NPOa voor de tegemoetkoming van studenten die uit hun studiefinancieringsrecht (SF-recht) lopen en de verlenging van de OV-kaart zijn gedekt, worden tevens de intensiveringen in de begroting verwerkt.

Inzet eindejaarsmarge

Met deze mutatie wordt de eindejaarsmarge op de OCW-begroting doorverdeeld.

Inzet eindejaarsmarge tekort npoa

OCW zet 91 miljoen euro van de eindejaarsmarge in als intertemporele dekking voor de maatregelen uit het NPOa.

Kwijtschelden schulden toeslagouders

In totaal wordt circa 250 miljoen euro aan studieschulden van toeslagenouders kwijtgescholden. Daarnaast wordt in de studiefinancieringsraming voor de komende vijf jaar (2022-2026) rekening gehouden met 5 miljoen euro aan lagere uitgaven. In de studiefinancieringsraming wordt namelijk voor het oude studiefinancieringsstelsel rekening gehouden met een kwijtscheldingspercentage van 10%. Aangezien nu circa 250 miljoen euro aan studieschulden van toeslagenouders wordt kwijtgescholden, is de verwachting dat de komende jaren meevallers zullen ontstaan op de kwijtscheldingsraming.

Nieuwkomers oda middelen labelen als hgis

Er sprake van een technische aanpassing waardoor ODA-middelen op de OCW-begroting voortaan direct zichtbaar zijn binnen de HGIS.

Referentieraming

In het NPOa is generaal budget beschikbaar gesteld ter dekking van de structurele gevolgen van de extra studentenaantallen in de Referentieraming. Dit is in de zesde ISB verwerkt.

Diversen (Beleidsmatige mutaties)

Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.

Technische mutaties

Covid-19 continuïteit en extra hulp voor de klas

De middelen zijn bedoeld voor extra personeel binnen de school. Het gaat met dit aanvullende steunpakket11 zowel om banen die er pre-corona nog niet waren (extra schoonmaak, toezicht, inzet digitalisering) als ook om de inzet van studenten van opleidingen, bekwaam personeel en bevoegd personeel. Zo draagt dit steunpakket bij aan de continuïteit van het onderwijs.

Covid-19 nationaal programma onderwijs

Deze middelen worden ingezet voor een groot aantal maatregelen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs12.

Covid-19 sneltesten

Voor het preventief testen van studenten en docenten om het volgen van fysiek onderwijs mogelijk te maken, zijn sneltesten beschikbaar gesteld. Dit is in de derde en de negende ISB verwerkt13.

Covid-19 tweede steunpakket cultuur

In het tweede steunpakket14 worden middelen beschikbaar gesteld. Hiermee wordt een aanvullende subsidie onder de BIS instellingen verdeeld, een aanvullende subsidie onder Cultuurfondsen verdeeld, de open monumentenlening bij het NRF verlengd, een aanvullende subsidie onder de instellingen die onder de erfgoedwet vallen verdeeld en er is een deel bestemd voor projectsubsidies aan enkele instellingen buiten de BIS.

Covid-19 vierde steunpakket cultuur

In het vierde steunpakket worden middelen beschikbaar gesteld. Hiermee de steun aan de BIS- en erfgoedwetinstellingen, de steun aan «makers» en ZZP'ers en de leningen aan monumenten en ergoed verlengd.

Loonbijstelling tranche 2021

De tranche 2021 van de loonbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.

Prijsbijstelling tranche 2021

De tranche 2021 van de prijsbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.

Diversen (Technische mutaties)

Deze post bestaat uit diverse technische mutaties die onder de ondergrens vallen.

Niet relevant voor het uitgavenplafond

Meevaller studiefinancieringsraming uitgaven (nr)

De autonome meevaller op de niet-relevante uitgaven op artikel 11 wordt grotendeels veroorzaakt door de bijstelling op de rentedragende lening en het collegegeldkrediet. Het percentage studenten dat in 2020 ten opzichte van 2019 leent, is gedaald. Deze trend is doorgetrokken naar 2021 en verder.

Npo halvering collegegeldkrediet

De halvering van het wettelijk collegegeld heeft als gevolg dat studenten een lager maximaal bedrag aan collegegeldkrediet kunnen aanvragen voor 2021/2022. Hetzelfde geldt voor het levenlanglerenkrediet.

Prijsbijstelling tranche 2021 (nr)

De tranche 2021 (niet-relevant) van de prijsbijstelling is overgemaakt naar de departementale begroting.

Tegenvaller studiefinanciering referentieraming uitgaven (nr)

De referentieraming tegenvaller op de niet-relevante uitgaven op artikel 11 wordt veroorzaakt door de hogere studentenaantallen. Dit leidt tot hogere toekenningen aan prestatiebeurs en meer lenende studenten.

Diversen (Niet relevant voor het uitgavenplafond)

Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.

Niet-belastingontvangsten

Mee- en tegenvallers

Tegenvaller studiefinancieringsraming ontvangsten (r)

De tegenvaller op de relevante ontvangsten wordt voornamelijk veroorzaakt door een bijstelling op de rente ontvangsten als gevolg van de lage rentestand.

Diversen (Mee- en tegenvallers (niet-belastingontvangsten))

Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.

Technische mutaties

Covid-19 nationaal programma onderwijs

De ontvangsten worden verlaagd naar aanleiding van het NPOa. Dit betreft de middelen voor de generieke korting op het lesgeld. Hierdoor bedragen de lesgeldontvangsten minder dan geraamd. 

Diversen (Technische mutaties (niet-belastingontvangsten))

Deze post bestaat uit diverse technische mutaties die onder de ondergrens vallen.

Niet relevant voor het uitgavenplafond

Meevaller studiefinancieringsraming ontvangsten (nr)

In de realisatie 2020 zijn zowel de termijn ontvangsten als de extra ontvangsten op de terug ontvangen lening hoger dan geraamd. De ontvangsten op de terugontvangen lening zijn daarop naar boven bijgesteld voor 2021 en verder.

12

Kamerstuk 35570 VIII, nr. 185

13

Kamerstuk 25 295, nr. 277; Kamerstuk 25 295, nr. 1063

14

Kamerstuk 32 820, nr. 380

Licence