2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 1.861,8 | 1.717,3 | 1.057,6 | 824,3 | 990,7 |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Bestuurlijke afspraken versterking groningen | 67 | 144 | 198 | 298 | 220 |
Bestuursakkoord kasschuif | 318,6 | 380,8 | 136,9 | ‒ 136 | ‒ 133,9 |
Eindejaarsmarge ap compensatie zeeland | 70,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge ap digitale veiligheid | 201 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge ap groningen | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge ap l105 regionale knelpunten | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge ap l108 gasfonds groningen | 55,6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge ap sint maarten | 101,1 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge ap urgenda middelen | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In=uit 2021 | ‒ 956,2 | ‒ 19,2 | ‒ 1,1 | 0 | 0 |
Kasschuif ap herstructurering winkelgebieden en binnenstedendelen vr | ‒ 91 | 11,2 | 15,6 | 19,6 | 18,6 |
Kasschuif groningen actualisatie ap-reservering | 120,3 | 174,5 | 110,5 | 78,7 | 4 |
Kasschuif klimaatakkoord - bovenregionale warmtenetten | 35 | 40 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif klimaatakkoord - industrie (noodfonds bedrijven) | 0 | 50,3 | ‒ 25 | ‒ 25,3 | 0 |
Kasschuif l107 stimulering ombouw laagcalorisch naar hoogcalorisch | ‒ 10 | ‒ 45 | 55 | 0 | 0 |
Kasschuif stikstof bouw | ‒ 75 | 75 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif stikstof lbv | ‒ 75 | ‒ 395 | 195 | 205 | ‒ 80 |
Kasschuif stikstof maatwerk piekbelasters | ‒ 15 | 10 | 5 | 0 | 0 |
Kasschuif stikstof omschakelfonds | ‒ 60 | 60 | 0 | 0 | 0 |
Pok - dienstverlening belastingdienst | 42 | 112 | 137 | 139 | 139 |
Pok - dienstverlening multiproblematiek, uitvoering stelselherziening | 10 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Pok - dienstverlening uwv/svb | 0 | 100 | 140 | 140 | 140 |
Pok - dienstverlening 1overheid | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Pok - implementatie woo medeoverheden | 0 | 52 | 61 | 66 | 74 |
Pok - implementatie woo rijk | 0 | 29 | 39 | 53 | 57 |
Pok - informatiehuishouding belastingdienst | 52 | 54 | 55 | 58 | 58 |
Pok - informatiehuishouding en actieve openbaarmaking | 104 | 151 | 152 | 127 | 127 |
Pok - overige verbeteringen dienstverlening rijk/zbo's | 42 | 38 | 36 | 34 | 34 |
Reservering private schulden toeslagengedupeerden | 128,6 | 185 | 0 | 0 | 0 |
Reservering toeslagengedupeerden private schulden | 56,4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering ventilatie scholen | 0 | 130 | 130 | 0 | 0 |
Diversen | 14,5 | 51 | 60,9 | 66,3 | 69 |
Sociale zekerheid | |||||
Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
355,8 | 1.553,6 | 1.665,8 | 1.288,3 | 891,7 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Ap klimaatakkoord - bovenregionale warmtenetten | ‒ 35 | ‒ 40 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge reservering tegemoetkoming dierentuinen | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Groeifaciliteit | ‒ 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif toa-krediet | ‒ 180 | 80 | 100 | 0 | 0 |
Nationaal programma onderwijsachterstanden | 1.538,50 | 3.529,90 | 1.252,30 | 0 | 0 |
Overboeken beschikbaarheidsvergoeding ov h1 en q3 | ‒ 1.110,00 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeken garantiefonds evenementen ezk | ‒ 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeken middelen npoa | ‒ 1.546,60 | ‒ 3.172,00 | ‒ 892,6 | 0 | 0 |
Overboeken middelen steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstij | ‒ 195 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeken pok dienstverleningen vergroten menselijke maat | ‒ 29 | ‒ 42,8 | ‒ 31,9 | ‒ 23,3 | ‒ 23,4 |
Overboeking bestuursakkoord | ‒ 385,6 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking dierentuinen reservering | ‒ 39 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking digitale veiligheid | ‒ 45 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking lokale cultuur | ‒ 149,7 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking middelen actieplan energiebesparing | ‒ 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking ondersteuning start- en scale-ups | ‒ 225 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking qredits budgetverhoging en roms col | ‒ 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking stoppersregeling nertsen | ‒ 122,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking toa krediet | ‒ 20 | ‒ 80 | ‒ 100 | 0 | 0 |
Overboeking voucherbank ezk | ‒ 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overboeking woningbouwimpuls derde tranche | 0 | ‒ 100 | ‒ 100 | 0 | 0 |
Overhevelen woo medeoverheden | 0 | ‒ 46 | ‒ 51,3 | ‒ 56,5 | ‒ 61,8 |
Pok: informatiehuishouding belastingdienst | ‒ 52 | ‒ 54 | ‒ 55 | ‒ 58 | ‒ 58 |
Pok informatiehuishouding middelen actieve openbaarmaking | ‒ 104 | ‒ 151 | ‒ 152 | ‒ 127 | ‒ 127 |
Reservering amateursport q3 | 0 | 40 | 0 | 0 | 0 |
Reservering ap steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering garantieregeling evenementen | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering inkomstenderving gemeenten 2020 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering inkomstenderving gemeenten 2021 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering medeoverheden weggevallen huur lokale cultuur, buurt en do | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering medeoverheden weggevallen huur lokale cultuur q3 | 51,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering q3 ov beschikbaarheidsvergoeding | 370 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering rom's coronaoverbruggingslening ezk | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering sneltesten ocw | 63,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering solvabiliteitsfonds | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering tegemoetkoming dierentuinen | 72,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering toeslagengedupeerden private schulden | ‒ 56,4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering voor toa-krediet (ezk) | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reservering voucherbanklening ezk | 440 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tweede coronasteunpakket cultuur | ‒ 249 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterkingsoperatie groningen batch 1588 tweede tranche | ‒ 44 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval ap reservering bekostiging uit jeugdwerkloosheid reeks | ‒ 23,4 | ‒ 70,3 | ‒ 62 | ‒ 30,1 | 0 |
Diversen | ‒ 171,9 | ‒ 70,5 | ‒ 82,8 | ‒ 96,8 | ‒ 78,3 |
Sociale zekerheid | |||||
Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zorg | |||||
Diversen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
‒ 1.618,1 | ‒ 176,7 | ‒ 175,3 | ‒ 391,7 | ‒ 348,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | ‒ 1.262,4 | 1.376,8 | 1.490,6 | 896,5 | 543,3 |
Stand Voorjaarsnota 2021 (subtotaal) | 599,4 | 3.094,1 | 2.548,2 | 1.720,8 | 1.534,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 53,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 599,4 | 3.094,1 | 2.601,2 | 1.720,8 | 1.534,0 |
Uitgaven
Beleidsmatige mutaties
Rijksbegroting
Bestuurlijke afspraken versterking Groningen
Dit betreft de middelen voor het Bestuursakkoord Groningen in het originele ritme. De middelen voor 2021 zijn in een aangepast ritme op de begroting van BZK gezet. De middelen voor de jaren 2022 e.v. zijn op de aanvullende post geboekt.
Bestuursakkoord kasschuif
Om de middelen voor het Bestuursakkoord Groningen in het juiste ritme te plaatsen heeft er een kasschuif plaatsgevonden. Deze sluit binnen de meerjarenperiode, maar daabruiten wel. Zie ook de tabel hiervoor in de hoofdtekst.
Eindejaarsmarge AP compensatie zeeland
In 2020 zijn er middelen op de Aanvullende Post geplaatst voor de compensatie Zeeland. Deze middelen zijn niet volledig tot besteding gekomen. De middelen zijn bij Financieel Jaarverslag Rijk 2020 afgeboekt en zijn nu weer toegevoegd aan de begroting van de aanvullende post voor 2021.
Eindejaarsmarge AP digitale veiligheid
De middelen voor digitale veiligheid zijn in 2020 niet volledig tot besteding gekomen. De middelen zijn bij Financieel Jaarverslag Rijk 2020 afgeboekt en zijn nu weer toegevoegd aan de aanvullende post voor 2021.
Eindejaarsmarge AP groningen
In 2020 zijn er middelen op de Aanvullende Post geplaatst voor de Groningen. Deze middelen zijn niet volledig tot besteding gekomen. De middelen zijn bij Financieel Jaarverslag Rijk 2020 afgeboekt en zijn nu weer toegevoegd aan de aanvullende post voor 2021.
Eindejaarsmarge AP L105 regionale knelpunten
De regeeerakkoordmiddelen voor regionale knelpunten zijn in 2020 niet volledig tot besteding gekomen. De middelen zijn bij Financieel Jaarverslag Rijk 2020 afgeboekt en zijn nu weer toegevoegd aan de aanvullende post voor 2021.
Eindejaarsmarge AP L108 gasfonds groningen
De regeerakkoordmiddelen voor Gasfonds Groningen zijn in 2020 niet volledig tot besteding gekomen. De middelen zijn bij Financieel Jaarverslag Rijk 2020 afgeboekt en zijn nu weer toegevoegd aan de aanvullende post voor 2021.
Eindejaarsmarge AP Sint Maarten
De middelen voor de wederopbouw van Sint Maarten zijn in 2020 niet volledig tot besteding gekomen. De middelen zijn bij Financieel Jaarverslag Rijk 2020 afgeboekt en zijn nu weer toegevoegd aan de aanvullende post voor 2021.
Eindejaarsmarge AP Urgenda middelen
De middelen voor Urgenda zijn in 2020 niet volledig tot besteding gekomen. De middelen zijn bij Financieel Jaarverslag Rijk 2020 afgeboekt en zijn nu weer toegevoegd aan de aanvullende post voor 2021.
In=uit 2021
De in=uittaakstelling voor 2021 op de aanvullende post wordt met hetzelfde bedrag dat aan de departementale begrotingen is uitgekeerd aan eindejaarsmarges. De in=uittaakstelling is de boekhoudkundige tegenhanger van de eindejaarsmarge.
Kasschuif AP herstructurering winkelgebieden en binnenstedendelen
Voor 2021 is 300 miljoen euro gereserveerd voor de herstructurering van winkelgebieden en bedrijventerreinen. Op basis van de nadere uitwerking zijn de middelen via een kasschuif in een ritme gezet wat aansluit op het verwachte ritme van uitgaven.
Kasschuif Groningen actualisatie AP-reservering
Dit betreft een kasschuif om de Groningenmiddelen op de aanvullende post in het actuele ritme te zetten.
Kasschuif klimaatakkoord - bovenregionale warmtenetten
Voor warmtenetten is geld beschikbaar op de Aanvullende Post in de periode 2026 tot en met 2030. EZK heeft in totaal 75 miljoen euro opgevraagd voor 2021 en 2022 ter stimulering van het warmtetransportnetwerk van Rotterdam naar Den Haag, genaamd WarmteLinQ. Hiervoor zijn middelen vanuit de periode 2026 tot en met 2030 naar voren geschoven.
Kasschuif klimaatakkoord - industrie (noodfonds bedrijven)
De middelen die als onderdeel van het klimaatakkoord gereserveerd staan voor het noodfonds bedrijven zijn naar voren geschoven ten behoeve van een mogelijke versnelling van het uitgaveritme.
Kasschuif L107 stimulering ombouw laagcalorisch naar hoogcalorisch
Vanwege een verbod voor industriële grootverbruikers op het onttrekken van laagcalorisch gas aan het landelijk gastransportnet, zullen enkele bedrijven moeten ombouwen voor gebruik van hoogcalorisch gas. Hiervoor is een nadeelcompensatieregeling vormgegeven, waarbij compensatie plaatsvindt na het omschakelen of afsluiten van een aansluiting. Middels deze kasschuif worden de gereserveerde middelen in een actueel kasritme gezet.
Kasschuif stikstof bouw
Kasschuif van 75 miljoen euro naar 2022 omdat nog wordt gewerkt aan de vormgeving van de maatregelen in de bouw. Deze reeks is onderdeel van de AP-reservering voor de structurele stikstofaanpak.
Kasschuif stikstof lbv
Voor de landelijke beëindigingsregeling veehouderijen (lbv), die op dit moment door LNV wordt uitgewerkt, is een kasschuif doorgevoerd om ervoor te zorgen dat het kasritme beter aansluit bij het verwachte bestedingsritme. Deze reeks is onderdeel van de AP-reservering voor de structurele stikstofaanpak.
Kasschuif maatwerk piekbelasters
Voor maatwerk piekbelasters was 20 miljoen euro begroot voor 2021. Dit wordt doorgeschoven naar 2022 en 2023 omdat er nog wordt gewerkt aan de vormgeving van de maatregel. Deze reeks is onderdeel van de AP-reservering voor de structurele stikstofaanpak.
Kasschuif stikstof omschakelfonds
Er was 65 miljoen euro begroot voor 2021. Hiervan wordt 60 miljoen euro doorgeschoven naar 2022 omdat in 2021 eerst wordt gestart met een pilot. Deze reeks is onderdeel van de AP-reservering voor de structurele stikstofaanpak.
Kasschuif TOA-krediet
Het time-out-arrangement (TOA) ondersteunt ondernemers bij het afwenden van een faillissement. Voor 2021 is 200 miljoen euro gereserveerd op de aanvullende post voor het TOA-krediet. Deze middelen zijn middels een kasschuif in het juiste ritme gezet en overgeheveld naar de EZK-begroting.
Pok - dienstverlening belastingdienst
Het kabinet heeft, in de kabinetsreactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, structureel 0,8 mld. gereserveerd voor maatregelen om getroffen ouders te compenseren en verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding en dienstverlening. De middelen voor dienstverlening zijn gereserveerd op de aanvullende post van het ministerie van Financiën en worden vrijgegeven op basis van bestedingsplannen. Voor dienstverlening gaat het om 0,5 mld. struc.
Pok - dienstverlening multiproblematiek, uitvoering stelselherziening en versterken opdrachtgeverschap van SZW
Naar aanleiding van het rapport ‘Ongekend onrecht’ zijn voor de dienstverlening in de uitvoering middelen gereserveerd. De gereserveerde middelen bij deze reeks zijn bedoeld voor de aanpak van multiproblematiek, uitvoering van de stelselherziening en versterken opdrachtgeverschap van SZW.
Pok - dienstverlening uwv/svb
Naar aanleiding van het rapport ‘Ongekend onrecht’ zijn voor de dienstverlening in de uitvoering middelen gereserveerd. De gereserveerde middelen bij deze reeks zijn bedoeld voor dienstverlening bij UWV/SVB.
Pok - dienstverlening 1Overheid
Het kabinet heeft, in de kabinetsreactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, structureel 0,8 mld. gereserveerd voor maatregelen om getroffen ouders te compenseren en verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding en dienstverlening. De middelen voor dienstverlening zijn gereserveerd op de aanvullende post van het ministerie van Financiën en worden vrijgegeven op basis van bestedingsplannen. Voor dienstverlening gaat het om 0,5 miljard sturctureel. Dit betreft een verbetering in de dienstverlening als overheid richting de burger.
Pok - implementatie woo medeoverheden
De middelen voor gemeenten en provincies voor de invoering van de Wet open overheid uit de Pok-reservering voor informatiehuishouding worden overgeheveld naar het gemeentefonds en het provinciefonds.
Pok - implementatie woo rijk
De middelen voor het Rijk voor de invoering van de Wet open overheid uit de Pok-reservering voor informatiehuishouding worden overgeheveld naar de departementale begrotingen.
Pok - informatiehuishouding belastingdienst
Het kabinet heeft, in de kabinetsreactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, structureel 0,8 miljard. gereserveerd voor maatregelen om getroffen ouders te compenseren en verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding en dienstverlening.
Pok - informatiehuishouding en actieve openbaarmaking
Het kabinet heeft, in de kabinetsreactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, structureel 0,8 mld. gereserveerd voor maatregelen om getroffen ouders te compenseren en verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding en dienstverlening. Voor informatiehuishouding en actieve openbaarmaking, inclusief invoering van de Wet open overheid, gaat het om 0,3 mld. struc. De middelen voor de Wet open overheid worden rechtstreeks overgeheveld naar andere ministeries, het gemeentefonds en het provinciefonds. De overige middelen voor informatiehuishouding en actieve openbaarmaking worden overgemaakt naar BZK, die dit op basis van bestedingsplannen zal doorverdelen naar alle ministeries.
Pok - overige verbeteringen dienstverlening rijk/zbo's
Het kabinet heeft, in de kabinetsreactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, structureel 0,8 mld. gereserveerd voor maatregelen om getroffen ouders te compenseren en verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding en dienstverlening.
Reservering private schulden Toeslagengedupeerden
Op 26 januari jl. is de motie van Kamerlid Wilders aangenomen waarin het kabinet wordt verzocht om, indien nodig, de private schulden van de slachtoffers kinderopvangtoeslagen over te nemen, zodat ze de 30.000 euro kunnen behouden. Het kabinet heeft ingestemd met een mandaat van 370 miljoen euro voor de staatssecretaris van Financiën om te starten met de onderhandeling met de private schuldeisers. Hiervoor zijn middelen gereserveerd op de aanvullende post. Hiervan is middels de 3e incidentele suppletoire begroting 2021 van het ministerie van Financiën reeds 56 miljoen voor ouders in de WSNP en MSNP al overgeheveld naar de Financiënbegroting.
Reservering ventilatie scholen
Het Kabinet heeft middelen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de ventilatie op schoolgebouwen. Daarvan kan 100 miljoen euro via de specifieke uitkering ventilatie in scholen (SUVIS) al in 2021 opgevraagd worden. De overige 260 miljoen euro is gereserveerd op de aanvullende post.
Diversen
Dit betreft verschillende kleine overboekingen naar departementale begrotingen voor de middelen van de Woo, en reserveringen voor bedrijfsvoering bij de Raad van State. Daarmaast zijn er middelen op de AP gereserveerd voor de Algemene Rekenkamer. Het pand waarin de Algemene Rekenkamer (AR) nu is gevestigd is aan renovatie toe. Daarnaast is de huisvestingsbehoefte van de Algemene Rekenkamer in de afgelopen jaren veranderd. Het kabinet heeft in 2020 besloten om de ontwerpfase van de renovatie van de huisvesting van de Algemene Rekenkamer te starten. Momenteel worden de mogelijkheden hiervoor nogmaals bezien en wordt er gesproken over de meest doelmatige oplossing van de voor alle partijen aanvaardbare en beschikbare alternatieven. Hierna wordt een besluit over huisvesting en de eventuele vrijgave van de AP-reservering voorgelegd.
Ook de gereserveerde middelen voor de voortzetting van DG Stikstof (programma- en apparaatskosten) na 2021 vallen onder deze post.
Sociale Zekerheid
Diversen
Dit betreft de in=uit voor plafond Sociale Zekerheid.
Technische mutaties
Rijksbegroting
AP klimaatakkoord - bovenregionale warmtenetten
Voor warmtenetten is geld beschikbaar op de Aanvullende Post in de periode 2026 tot en met 2030. EZK heeft in totaal 75 miljoen euro opgevraagd voor 2021 en 2022 ter stimulering van het warmtetransportnetwerk van Rotterdam naar Den Haag, genaamd WarmteLinQ. Hiervoor zijn middelen vanuit de periode 2026 tot en met 2030 naar voren geschoven en overgeheveld naar de EZK-begroting.
Eindejaarsmarge reservering tegemoetkoming dierentuinen
Dit betreft de onderuitputting op de reservering voor de tegemoetkoming voor dierentuinen in 2020. Deze middelen zijn in 2020 afgeboekt en worden nu weer opgeboekt. Deze middelen zijn inmiddels ook overgeheveld naar de begroting van LNV.
Groeifaciliteit
In de Kamerbrief van 28 augustus 2020 (CE-AEP / 20223516) heeft het kabinet 300 miljoen euro gereserveerd ten behoeve van een herkapitalisatiefonds. Hiervan is 50 miljoen euro ter beschikking gesteld voor de kasbuffer voor de Groeifaciliteit. Dit is in het kader van het initiatief van de banken voor het oprichten van een Dutch Post-Covid Growth Fund, om de financiële balans van ondernemingen te versterken.
Nationaal Programma Onderwijsachterstanden
Een deel van de middelen is in de 1e suppletoire Begroting 2021 van OCW verwerkt. Het overige budget blijft gereserveerd op de AP. Begin 2022 wordt op basis van actuele inzichten over de voortgang van het NPO besloten over de inzet van de middelen voor het schooljaar 2022/2023.
Overboeken beschikbaarheidsvergoeding OV h1 en q3
Dit betreft een overboeking van de aanvullende post voor verlenging van de Beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer (ov) tot en met het derde kwartaal van 2021. De vergoeding is bestemd voor al het openbaar vervoer onder een concessie in Nederland. Deze verlenging is verwerkt in de tweede incidentele suppletoire begroting voor de IenW begroting Hoofdstuk XII.
Overboeken garantiefonds evenementen ezk
Wanneer evenementen vanwege de epidemiologische situatie worden verboden, kunnen organisatoren een vergoeding voor de gemaakte kosten ontvangen. Hiervoor is de tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC) vormgegeven. De hiervoor gereserveerde middelen zijn vanaf de aanvullende post overgeheveld naar de EZK-begroting.
Overboeken middelen Nationaal Programma Onderwijs
Het grootste deel van de middelen is in de begroting van OCW verwerkt. Het overige budget, 40% voor de intensivering voor scholen in het po & vo voor schooljaar 2022/2023, blijft gereserveerd op de AP. Begin 2022 wordt op basis van actuele inzichten over de voortgang van het Nationaal Programma Onderwijs besloten over de verdeling en inzet van de middelen voor het schooljaar 2022/2023.
Overboeken middelen steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl
Het Kabinet heeft 200 miljoen euro in 2021 extra beschikbaar gesteld voor het steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl in coronatijd. Hiervan loopt 63 miljoen euro via de VWS begroting, 117 miljoen euro via het Gemeentefonds, 10 miljoen euro via de OCW begroting, 5 miljoen euro via de SZW begroting en 5 miljoen euro is gereserveerd voor EZK. Voor deze laatste 5 miljoen euro wordt nog gewerkt aan een plan, tot die tijd staat het op de AP.
Overboeken pok dienstverleningen vergroten menselijke maat
In de kabinetsreactie op het rapport «Ongekend Onrecht» van 15 januari 2021 heeft het kabinet maatregelen aangekondigd om de dienstverlening op orde te brengen. Dit betreft de middelen voor de Belastingtelefoon, Transformatiebureau, Herstellen, Verbeteren, Borgen (HVB) en Bezwaar en Beroep. Deze middelen zijn overgeheveld naar de begroting van Financiën.
Overboeking bestuursakkoord
Voor de uitvoering van het Bestuursakkoord Groningen in 2021 worden middelen vanaf de aanvullende post overgeheveld naar de begroting van BZK.
Overboeking dierentuinen reservering
In het derde steun- en herstelpakket in verband met Corona is 39 miljoen euro beschikbaar gesteld voor dierentuinen. De steun is bedoeld ter voorkoming van faillissementen en dierenwelzijnsproblemen, vanwege een periode van sluiting en beperkte openstelling van dierentuinen. Deze middelen zijn overgeheveld van de Aanvullende Post naar de LNV-begroting.
Overboeking digitale veiligheid
Dit betreft een overheveling van middelen voor de digitale veiligheid van de aanvullende post. Aan de Defensiebegroting is 45 mln. toegevoegd om de betrouwbaarheid en continuïteit van de digitale veiligheid te waarborgen.
Overboeking lokale cultuur
Deze middelen stelt gemeenten in staat om de cruciale lokale culturele infrastructuur te ondersteunen.
Overboeking middelen actieplan energiebesparing
In het kader van Urgenda 2.0 zijn middelen toegekend voor het ‘actieplan energiebesparing industrie’ met als doel het versnellen van energiebesparing door het voorfinancieren van investeringen. EZK heeft de beschikbare 50 miljoen euro opgevraagd en overgeboekt gekregen vanuit de Aanvullende Post.
Overboeking ondersteuning Start- en Scale-ups
Als onderdeel van het steun- en herstelpakket heeft het kabinet een pakket van 250 miljoen euro aan maatregelen aangekondigd voor de verdere ondersteuning van Start- en Scale-ups. Hieraan is invulling gegeven middels een bijdrage van 50 miljoen euro aan het Fonds Alternatieve Financiering (AltFin) wordt ingezet voor het verbreden van het financieringslandschap voor het MKB, een bijdrage van 175 miljoen euro aan het Deep Tech Fund (DTF) en een bijdrage van 25 miljoen euro aan het Dutch Future Fund (DFD).
Overboeking Qredits budgetverhoging en roms col
Aan Qredits zijn in het kader van een startersregeling middelen beschikbaar gesteld om het buffervermogen van startende bedrijven te versterken (40 miljoen euro), en om overbruggingskredieten voor ondernemers in getroffen sectoren te verstrekken (30 miljoen euro).
Overboeking stoppersregeling nertsen
Voor het vervroegd verbod pelsdierhouderij is in totaal 140 miljoen euro gereserveerd op de Aanvullende Post. Hiervan is 122,5 miljoen euro met de eerste incidentele suppletoire begroting 2021 overgeheveld naar de LNV-begroting voor de nadeelcompensatie. De resterende 17,5 miljoen euro dient als reservering voor de nadeelcompensatie (7,5 miljoen euro) en de uitvoering(10 miljoen euro).
Overboeking TOA-krediet
Het time-out-arrangement (TOA) ondersteunt ondernemers bij het afwenden van een faillissement. Voor 2021 is 200 miljoen euro gereserveerd op de aanvullende post voor het TOA-krediet. Deze zijn middels een kasschuif in het juiste ritme gezet en overgeheveld naar de EZK-begroting.
Overboeking voucherbank
Het kabinet stelt een faciliteit van maximaal 400 miljoen euro aan het garantiefonds SGR beschikbaar voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucherkredieten) aan reisorganisaties, die tijdelijk onvoldoende middelen hebben om vouchers terug te betalen aan consumenten.
Overboeking woningbouwimpuls derde tranche
Dit betreffen de middelen voor de derde tranche van de woningbouwimpuls. De middelen worden overgeboekt naar de begroting van BZK en dan via een kasschuif in het juiste ritme gezet.
Overhevelen Woo decentrale overheden
De middelen voor gemeenten en provincies voor de invoering van de Wet open overheid uit de Pok-reservering voor informatiehuishouding worden overgeheveld naar het gemeentefonds en het provinciefonds.
Pok: informatiehuishouding de basis op orde
Het kabinet heeft, in de kabinetsreactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, structureel 0,8 mld. gereserveerd voor maatregelen om getroffen ouders te compenseren en verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding en dienstverlening. Voor informatiehuishouding en actieve openbaarmaking, inclusief invoering van de Wet open overheid, gaat het om 0,3 mld. struc. De middelen voor de Wet open overheid worden rechtstreeks overgeheveld naar andere ministeries, het gemeentefonds en het provinciefonds. De overige middelen voor informatiehuishouding en actieve openbaarmaking worden overgemaakt naar BZK, die dit op basis van bestedingsplannen zal doorverdelen naar alle ministeries.
Pok informatiehuishouding middelen actieve openbaarmaking
Het kabinet heeft, in de kabinetsreactie op het rapport Ongekend onrecht van de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag, structureel 0,8 mld. gereserveerd voor maatregelen om getroffen ouders te compenseren en verbeteringen door te voeren in de informatiehuishouding en dienstverlening. Voor informatiehuishouding en actieve openbaarmaking, inclusief invoering van de Wet open overheid, gaat het om 0,3 mld. struc. De middelen voor de Wet open overheid worden rechtstreeks overgeheveld naar andere ministeries, het gemeentefonds en het provinciefonds. De overige middelen voor informatiehuishouding en actieve openbaarmaking worden overgemaakt naar BZK, die dit op basis van bestedingsplannen zal doorverdelen naar alle ministeries.
Reservering steun amateursport Q3
Er wordt een reservering gemaakt voor de steun voor Q3 voor de amateursport (40 miljoen euro). Dit steunpakket wordt in principe voortgezet als eind Q3 blijkt dat dit noodzakelijk is. Eventuele uitbetaling vindt plaats in 2022.
Reservering ap steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl
Deze middelen zijn onderdeel van de 200 miljoen euro die het kabinet in 2021 beschikbaar heeft gesteld voor dit doel. Omdat met EZK nog gewerkt wordt aan een plan voor de besteding hiervan, staan deze middelen tijdelijk op de AP. De overige 195 miljoen euro is al uitgekeerd naar de departementale begrotingen van VWS, SZW en OCW en het Gemeentefonds.
Reservering garantieregeling evenementen
Wanneer evenementen vanwege de epidemiologische situatie worden verboden, kunnen organisatoren een vergoeding voor de gemaakte kosten ontvangen. Hiervoor is de tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC) vormgegeven. De hiervoor gereserveerde middelen zijn vanaf de aanvullende post overgeheveld naar de EZK-begroting.
Reservering inkomstenderving gemeenten 2020
Dit betreft een reservering met betrekking tot de reële compensatie van de inkomstenderving met betrekking tot corona voor 2020.
Reservering inkomstenderving gemeenten 2021
Dit betreft een reservering met betrekking tot de reële compensatie van de inkomstenderving met betrekking tot corona voor Q1 en Q2 2021.
Reservering medeoverheden weggevallen huur lokale cultuur, buurt en dorpshuizen
Betreft een reservering met als oogmerk de borging van de lokale en regionale culturele infrastructuur in coronatijd. De afspraken lopen tot en met het tweede kwartaal 2021.
Reservering Q4 OV beschikbaarheidsvergoeding
Dit betreft de middelen die beschikbaar worden gesteld voor het ongewijzigd doortrekken van de Beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer (ov) naar het vierde kwartaal van 2021. Deze verlenging is verwerkt in de vierde incidentele suppletoire begroting voor de IenW begroting Hoofdstuk XII.
Reservering ROM’s coronaoverbruggingslening (COL)
Ten behoeve van verstrekking van Coronaoverbruggingsleningen (COL) door de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen is 50 miljoen euro gereserveerd.
Reservering sneltesten ocw
Het kabinet heeft ten behoeve van de distributie van de zelftesten en daaraan gelieerde activiteiten zoals communicatie middelen toegekend. Op basis van de meest actuele gegevens is de inschatting dat de benodigde inzet voor het mbo en ho 71,5 miljoen euro bedraagt. De overige 63,5 miljoen euro is gereserveerd op de Aanvullende Post en blijft beschikbaar voor zelftesten in het mbo en ho.
Reservering solvabiliteitsfonds
In de Kamerbrief van 28 augustus 2020 (Kamerstuk 35420, nr. 105) heeft het kabinet 300 miljoen euro gereserveerd ten behoeve van een herkapitalisatiefonds. Hiervan is 50 miljoen euro ter beschikking gesteld voor de kasbuffer voor de Groeifaciliteit.
Reservering tegemoetkoming dierentuinen
Het kabinet verlengt de steunmaatregel voor dierentuinen en trekt daarvoor additioneel maximaal 55,5 miljoen euro uit voor Q1 en Q2 2021. Dierentuinen zijn sinds 15 december jl. wederom gesloten. Om deze reden treft het Kabinet aanvullend op de eerdere steunmaatregelen, een reservering op de Aanvullende Post om dierenwelzijn te waarborgen. De meeste dierentuinen mogen vanaf 19 mei weer (gedeeltelijk) open. Het bedrag dat daadwerkelijk beschikbaar komt voor de steunmaatregel wordt op deze openstelling aangepast.
Reservering toeslagengedupeerden private schulden
Voor Toeslagengedupeerden in WSNP/MSNP-trajecten (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen/Minnelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen) is 56 miljoen euro beschikbaar gesteld. Dit betreft de overboeking vanaf de aanvullende post naar de Financiën begroting.
Reservering voor TOA-krediet (EZK)
Het time-out-arrangement (TOA) ondersteunt ondernemers bij het afwenden van een faillissement. Voor 2021 is 200 miljoen euro gereserveerd op de aanvullende post voor het TOA-krediet.
Reservering voucherbanklening EZK
Ten behoeve van de voucherkredietfaciliteit is 440 miljoen euro gereserveerd. Voor het voucherkrediet is naar verwachting 400 miljoen euro nodig ten behoeve van een lening aan SGR en aanvullend 40 miljoen euro voor leningen aan kleinere fondsen.
Tweede coronasteunpakket cultuur
Het tweede steunpakket voor de culturele en creatieve sector is bedoeld om makers en artiesten aan het werk te houden. Dit steunpakket is een vervolg op het eerste steunpakket van 300 miljoen euro voor cultuur voor 2020. Het tweede steunpakket zal ingezet worden in de eerste helft van 2021.
Versterkingsoperatie Groningen Batch 1588 tweede tranche
Vanaf de aanvullende post worden middelen naar de begroting van BZK overgeboekt voor de tweede tranche van de versterking van 1588 adressen in Groningen.
Vrijval ap reservering bekostiging uit jeugdwerkloosheid reeks
Deze reservering valt vrij, aangezien hiervoor middelen zijn gereserveerd in het NPOa.
Diversen
Dit betreft o.a. de loon- en prijsbijstelling die aan de Aanvullende Post wordt toegevoegd voor plafond Rijksbegroting, kleine overboekingen naar departementale begrotingen voor bijvoorbeeld compensatie van de lokale cultuur op de BES eilanden, de compensatie vuurwerk en verschillende overboekingen voor de Wet open overheid (Woo).
Sociale Zekerheid
Diversen
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling die aan de Aanvullende Post wordt toegevoegd voor plafond Sociale Zekerheid.
Zorg
Diversen
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling die aan de Aanvullende Post wordt toegevoegd voor plafond Zorg.