2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2021 | 5.113,0 | 5.311,6 | 5.257,1 | 5.317,5 | 5.435,5 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting | |||||
Diversen | 0 | 0 | ‒ 0,1 | 0 | 0 |
0 | 0 | ‒ 0,1 | 0 | 0 | |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Apparaat ejm non-oda | 26,1 | 18,1 | 0,1 | 0 | 0 |
Bsb beveiliging hoog-risico posten (naar def) | ‒ 25,2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindejaarsmarge | 175,2 | 19,2 | 1,1 | 0 | 0 |
Ejm bz | ‒ 40,4 | ‒ 18,1 | ‒ 0,1 | 0 | 0 |
Intensivering covid-19 | 72 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Intensivering covid-19: dekking | ‒ 48,5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuif middelen vredespaleis | 0 | ‒ 53 | 53 | 0 | 0 |
Kasschuif oda | ‒ 272 | ‒ 192 | 46 | 164 | 254 |
Materiële uitgaven | ‒ 43,6 | ‒ 37,3 | ‒ 26,2 | ‒ 5,6 | 0 |
Nieuwkomers oda middelen labelen als hgis | 41,2 | 37,4 | 35,4 | 34,5 | 34,5 |
Nog te verdelen | 71,8 | 77,3 | 96,3 | 86,3 | 1,3 |
Oda toerekening | 463 | 391,4 | 365,3 | 366,3 | 364,3 |
Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen | ‒ 12,6 | ‒ 15,6 | ‒ 16,5 | ‒ 14,3 | ‒ 7,7 |
Srgr en hiv/aids | 1,6 | 5,2 | ‒ 2,3 | 0 | 19,9 |
Versterking maatschappelijk middenveld | ‒ 54,2 | ‒ 22,3 | ‒ 22,7 | ‒ 22,5 | ‒ 20,7 |
Diversen | ‒ 17,8 | ‒ 44,7 | ‒ 41,3 | ‒ 29,5 | 34,8 |
336,6 | 165,6 | 488,1 | 579,2 | 680,4 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting | |||||
Hgis-bijstelling a.g.v. bni-prijs | 42 | 62,9 | 104,7 | 128,9 | 140,9 |
Hgis-bijstelling a.g.v. bni-volume na 2021 | 0 | 88,7 | 93,5 | 89,3 | 84,8 |
Materiële uitgaven (desaldering) | 42,4 | 31,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Diversen | 18,3 | 3,7 | 9,7 | 10 | 3,9 |
102,7 | 186,7 | 208,4 | 228,7 | 230,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 439,2 | 352,6 | 696,5 | 807,8 | 910,6 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 5.552,30 | 5.664,20 | 5.953,70 | 6.125,30 | 6.346,10 |
HOMOGENE GROEP INTERNATIONALE SAMENWERKING: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | |||||
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
Stand Miljoenennota 2021 | 164,6 | 160 | 155 | 152,6 | 152,1 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting | |||||
Diversen | 0 | 0 | ‒ 0,1 | 0 | 0 |
Rijksbegroting | |||||
---|---|---|---|---|---|
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | ‒ 41,9 | ‒ 39,8 | ‒ 28,7 | ‒ 17,4 | 0 |
Diversen | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 11,5 | 0 |
‒ 39,5 | ‒ 37,4 | ‒ 26,3 | ‒ 5,9 | 0 | |
Technische mutaties | |||||
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |||||
Diversen | ‒ 2,4 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 0 |
Rijksbegroting | |||||
Diverse ontvangsten (desaldering) | 42,4 | 31,4 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Diversen | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | 3,3 | 0 |
39 | 31,9 | 1 | 5,3 | 0,5 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | ‒ 0,5 | ‒ 5,4 | ‒ 25,3 | ‒ 0,6 | 0,5 |
Stand Voorjaarsnota 2021 | 164,1 | 154,5 | 129,7 | 152 | 152,6 |
Uitgaven
Beleidsmatige mutaties
Apparaat ejm non-ODA
Deze eindejaarsmarge betreft voornamelijk uitgaven aan de veiligheid van hoogrisicoposten, het regulier onderhoud huisvesting buitenland en uitgaven met betrekking tot MH17.
BSB beveiliging hoogrisicoposten (naar DEF) Defensie voert in opdracht van BZ de beveiliging van diplomaten en een aantal hoogrisicoposten uit. Vanuit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) worden middelen voor de financiering van de beveiligingswerkzaamheden door de Brigade Speciale Beveiliging (BSB) van hoogrisicoposten in het buitenland overgeheveld naar de begroting van Defensie.
Eindejaarsmarge De HGIS-eindejaarsmarge wordt in de jaren 2021, 2022 en 2023 toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Zaken en conform HGIS-besluitvorming doorverdeeld naar de betreffende departementen. Conform de middelenafspraak huisvesting wordt bovenop de maximale eindejaarsmarge in totaal 14 miljoen euro aan onderuitputting vanuit 2020 toegevoegd aan de begroting in 2021.
Ejm BZ De eindejaarsmarge over 2020 is aan de HGIS (2021 t/m 2023) toegevoegd en is doorverdeeld naar de HGIS-departementen. De eindejaarsmarge Buitenlandse Zaken wordt onder meer ingezet ten behoeve van de beveiliging van hoogrisicoposten, regulier onderhoud van de buitenlandse huisvesting, uitgaven ten behoeve van MH17 en enkele uitgestelde betalingen op programmabudgetten.
Intensivering COVID-19 Deze post bevat enkele extra bijdrages ter bestrijding van de impact van COVID-19 in ontwikkelingslanden. In het kader van The Access to COVID-19 Tools Accelerator (ACT-A) wordt 52 miljoen euro gedoneerd aan COVAX en het Global Fund to Fight AIDS, TB en Malaria (GFATM). Een bedrag van 20 miljoen euro wordt bijgedragen aan het Poverty Reduction Growth and Trustfund (PRGT) van het IMF.
Intensivering COVID-19: dekking De bijdrages ter bestrijding van de impact van COVID-19 in ontwikkelingslanden zijn gedekt binnen de BHOS-begroting.
Kasschuif middelen Vredespaleis De renovatie van het Vredespaleis heeft vertraging opgelopen. Het deel van de gereserveerde middelen voor de renovatie dat op de aanvullende post van het Ministerie van Financiën staat (53 miljoen) wordt doorgeschoven van 2022 naar 2023.
Kasschuif ODA Het Centraal Economisch Plan (CEP) van het CPB laat ten opzichte van eerdere ramingen een positieve macro-economische ontwikkeling zien. De verhoging van het ODA-budget die hieruit volgt, maakt het mogelijk om de bij Miljoenennota 2021 doorgevoerde kasschuif terug te draaien in de jaren 2021 tot en met 2025.
Materiële uitgaven Vanwege de tegenvallende consulaire ontvangsten als gevolg van COVID-19 neemt de kostendekkendheid van de consulaire dienstverlening af. Het kabinet compenseert in 2021 de tegenvaller deels door incidenteel middelen beschikbaar te stellen. Daarnaast wordt verwacht dat overige materiële kosten, zoals representatiekosten en reiskosten, lager zullen uitvallen vanwege COVID-19.
Nieuwkomers ODA-middelen labelen als HGIS Er is sprake van een technische aanpassing waardoor ODA-middelen op de OCW-begroting voortaan direct zichtbaar zijn binnen de HGIS. Het betreft onderwijskosten voor asielzoekers uit DAC-landen.
Nog te verdelen Als gevolg van de geraamde bni-krimp door COVID-19 was de ODA-bijstelling in 2020 fors negatief. Dit is in 2020 voor een deel met incidentele, generale middelen gedekt. Een ander deel is in de begroting ingepast met een kasschuif, het aanspreken van de buffer op 5.4, en een korting die is geboekt op de post ‘nog te verdelen’. Bij Voorjoorsnota is deze korting verwerkt op instrumentniveau, waarbij het saldo op ‘nog te verdelen’ is tegengeboekt.
ODA-toerekening Een deel van de kosten van de opvang van eerstejaars asielzoekers uit ontwikkelingslanden wordt toegerekend aan ODA. Er is sprake van een technische aanpassing, waardoor de toerekening aan ODA voortaan direct zichtbaar wordt binnen de HGIS.
Realiseren ecologische voedselsystemen Binnen de sub-thema’s van het artikel Voedselzekerheid (2.1) hebben enkele meerjarige, budget-neutrale overhevelingen op instrumentniveau plaatsgevonden. Dit gaat o.a. om een bijdrage aan de Consultative Group for International Agricultural Research (CGIAR) bedoeld voor kennis- en capaciteitsopbouw en een bijdrage aan het UNICEF-programma dat gericht is op de bestrijding van honger en ondervoeding.
SRGR en HIV/AIDS Binnen artikel 3 vinden enkele overhevelingen plaats. De belangrijkste hiervan zijn 20 miljoen euro jaarlijks voor nieuwe SRGR-partnerschappen en 25 miljoen euro eenmalig voor een extra bijdrage aan COVAX.
Versterking maatschappelijk middenveld Binnen artikel 3 vinden enkele overhevelingen plaats. De belangrijkste hiervan zijn 20 miljoen jaarlijks voor nieuwe SRGR-partnerschappen en 25 miljoen eenmalig voor een extra bijdrage aan COVAX.
Diversen Onder de post diversen vallen onder andere een technische correctie van de Nederlandse bijdrage aan de Europese Vredesfaciliteit (EVF) en een bijstelling van het ODA-budget op basis van de verwachte bni-ontwikkeling zoals geraamd in CEP.
Technische mutaties
HGIS-bijstelling a.g.v. bni-prijs Naar aanleiding van de CEP-raming van het Centraal Planbureau wordt het ODA-budget bijgesteld op basis van de verhoogde groeiverwachting van het BNI.
HGIS-bijstelling a.g.v. bni-volume na 2021 Naar aanleiding van de CEP-raming van het Centraal Planbureau wordt het ODA-budget bijgesteld op basis van de verhoogde groeiverwachting van het BNI.
Materiële uitgaven (desaldering) Conform de middelenafspraak huisvesting worden enkele panden verkocht en blijven de middelen beschikbaar om in de toekomst nieuwe panden aan te kunnen schaffen.
Diversen De belangrijkste technische mutatie onder de post diversen is een eenmalige, aan COVID-19 gerelateerde plafondcorrectie naar aanleiding van tegenvallende consulaire ontvangsten. Daarnaast is naar aanleiding van de CEP-raming het non-ODA-budget bijgesteld op basis van de verwachte prijsontwikkeling van het bbp.
Niet-belastingontvangsten
Beleidsmatige mutaties
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen
Als gevolg van COVID-19 is het aantal reisbewegingen en daarmee de consulaire ontvangsten gedaald. Door de reisbeperkingen vinden minder reisbewegingen plaats, waardoor er ook minder visa en andere consulaire documenten worden afgenomen.
Technische mutaties
Diverse ontvangsten (desaldering) Er worden ontvangsten verwacht door de verkoop van vastgoed. Een deel van deze extra ontvangsten kunnen in hetzelfde jaar opnieuw worden ingezet om investeringen te doen binnen de kaders van de huisvestingsstrategie. Deze ontvangsten zijn onderdeel van de middelenafspraak huisvesting.