Projectoverzichten (bedragen in EUR mln.)
1. Verkenningenprogramma
2. Planstudieprogramma Rijkswegen (artikel 01.01.01 en 01.01.02)
3. Realisatieprogramma Aanleg Rijkswegen (artikel 01.01.02)
4. Planstudieprogramma Railwegen (Personenvervoer) (artikel 01.02.01)
5. Realisatieprogramma Railwegen (Personenvervoer) (artikel 01.02.02)
6. Planstudieprogramma Railwegen (Goederenvervoer) (artikel 01.02.01)
7. Realisatieprogramma Railwegen (Goederenvervoer) (artikel 01.02.02)
8. Planstudieprogramma Regionale/Lokale Infrastructuur (artikel 01.03.01)
9. Planstudieprogramma Regionale/Lokale Infrastructuur < € 225 mln. (artikel 01.03.01)
10. Realisatieprogramma Regionale/Lokale Infrastructuur (artikel 01.03.02)
11. Realisatieprogramma Duurzaam Veilig (artikel 01.03.03)
12. Realisatieprogramma Waterkeren (artikel 02.01.02)
13. Realisatieprogramma Ruimte voor de Rivier (artikel 02.01.05)
14. Realisatieprogramma Maaswerken (artikel 02.01.06)
15. Planstudieprogramma Waterbeheren en Vaarwegen (artikel 02.02.01)
16. Realisatieprogramma Waterbeheren en Vaarwegen (artikel 02.02.02)
17. Realisatieprogramma Betuweroute (artikel 03.02)
18. Realisatieprogramma Hogesnelheidslijn (artikel 03.03)
19. Realisatieprogramma Multi- en intermodaal vervoer (artikel 04.03)
1. Verkenningenprogramma | ||||
---|---|---|---|---|
Lokatie | Indicatie | Gereed | ||
Modaliteit | Verantwoordelijk | Begroting | Realisatie | |
2004 | 2004 | |||
Zuid-Holland | ||||
Vervolgfase van de Railservice centra | ||||
Waalhaven en Maasvlakte | Rail goederen | V&W | 2003 | –1 |
Brabant, Zeeland, Limburg | ||||
Ontwikkelingsschets 2010 Schelde-estuarium | Waterkeren/ | V&W | 2004 | 2004 |
waterbeheren | ||||
Overig | ||||
Ondergrondse Stedelijke distributie | Intermodaal | V&W | 2004 | –2 |
Toelichting afwijkingen in de planning
1 Verkenning is nog niet gestart, omdat nog geen behoefte aan capaciteitsuitbreiding is gebleken.
2 Project is op 1 januari 2004 gestopt; geen politieke prioriteit meer.
2. Planstudie Rijkswegen (artikel 01.01.01 en 01.01.02) | |||
---|---|---|---|
Gereed | |||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | |
2004 | 2004 | ||
CATEGORIE 1: | |||
Voor tracébesluit cq projectbeslissing nog te nemen (IF 01.01.01) | |||
A15 | Maasvlakte – Vaanplein | tb | 20061 |
N61 | Hoek – Schoondijke | tb | 20052 |
N50 | Ramspol – Ens | tn | tn |
A12 | Utrecht – Maarsbergen en Veenendaal-Ede | wab | wab |
A50 | Ewijk – Valburg – Grijsoord | tn | tn |
A1/A6/A9 | CRAAG benutting, incl. Brug bij Muideni.s.m. Benutt. A9 Badhoevedorp – Velsen | wab/pr | wab3 |
A9 | Badhoevedorp – Velsen Benutting; i.s.m. A1 CRAAG benutting | wab/pr | wab/pr |
N34 | Omleiding Ommen, in combinatie met N35 (zie hierna) | tb | 20054 |
N9 | Koedijk – de Stolpen | tb | tb |
A2 | Oudenrijn – Deil | tb | 20055 |
A12 | Benutting Den Haag – Gouda | wab/pr | 20056 |
A12 | Utrecht West (benutting) i.s.m. Woerden Gouda | wab/pr | wab/pr |
A12 | Woerden – Gouda, onderdeel van A12 Utrecht West benutting | wab | 20057 |
N11 | Leiden – Alphen a/d Rijn | tn | 20058 |
Na tracébesluit cq projectbeslissing genomen (IF 01.01.02) | |||
A2 | Tangenten Eindhoven | pr | pr |
A4 | Dinteloord – Bergen op Zoom, onderdeel Omlegging Halsteren | pr | 20059 |
N35 | Zwolle – Almelo in combinatie met N34 | pr | pr |
N57 | Veersedam – Middelburg | pr | pr |
CATEGORIE 2:Voor tracébesluit cq projectbeslissing nog te nemenArtikelonderdeel 01.01.01 | |||
A12 | Maarsbergen – Veenendaal | tb | 200610 |
A1 | Eemnes – Barneveld | tn | tn |
A1 | Barneveld – Deventer | tn | tn |
A1 | Deventer – Hengelo | tn | tn |
A2 | Holendrecht – Oudenrijn | tn | tn |
A2 | Oudenrijn – Deil | tb | 20055 |
A2 | Den Bosch – Eindhoven | wab/pr | tn/wab/pr |
A2 | Leenderheide – Budel | tn | 200511 |
A2 | Grathem – Urmond | tn | tn |
A2/76 | Urmond – Kerensheide – Hoensbroek | tb | tb |
A4 | De Hoek – Prins Clausplein | tn | tn |
A15 | Maasvlakte – Vaanplein | tb | 20061 |
Legenda:
sn startnotitie of studieplantb tracébesluit/projectbesluit
tn trajectnota of projectnotapr procedures rond
ot ontwerp tracebesluit/projectbesluituo beschikking/uitvoeringsopdracht
Toelichting afwijking in de planning
1 Planning verschuift a.g.v. nieuwe afweging van varianten.
2 Het TB wordt in februari 2005 verwacht. Voor uitwerking (O)TB was extra communicatie en aanvullend archeologisch onderzoek nodig.
3 Vanwege de RvSt-uitspraak inzake de luchtproblematiek zullen de procedures in 2005 zijn afgerond i.p.v. 2004.
4 Planning is verschoven agv gewijzigde kostenraming en scope.
5 Standpunt vergde meer tijd waardoor TB in 2005 wordt verwacht.
6 Vanwege de RvSt-uitspraak inzake de luchtproblematiek zullen de procedures in 2005 zijn afgerond i.p.v. 2004.
7 Vanwege de RvSt-uitspraak inzake de luchtproblematiek zullen de procedures in 2005 zijn afgerond i.p.v. 2004.
8 Later gestart i.v.m. procedurele toets en aanbesteding.
9 Vanwege de noodzakelijke onteigeningsprocedures en verdere uitwerking van het ontwerp verschuift mijlpaal pr naar 2005.
10 Vanwege lagere prioriteit zijn de werkzaamheden aan het TB nog niet gestart.
11 TN wordt in 2005 verwacht omdat meer prioriteit is gegeven aan studie in het kader van de Spoedwet Wegverbreding.
3. Realisatieprogramma Aanleg Rijkswegen (artikel 01.01.02) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Project | uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | ||||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Realisatie | |
2004 | 2004 | |||||
Stadsgewest Amsterdam | ||||||
5 | Verlengde Westrandweg | 49 | 11 | – 38a | 2003 | 2003 |
Stadsgewest Rotterdam | ||||||
15 | Aansluiting Vondelingenplaat | 21 | 22 | 1 | 2004 | 20051 |
15 | Europaweg (Dintelhavenbrug; Calandtunnel en | |||||
3 aansluitingen) | 73 | 65 | – 8 | 2004 | 20052 | |
Stadsgewest Den Haag | ||||||
14 | Wassenaar-Leidschendam (verlengde Landscheidingsweg incl. aansluiting Hubertusviaduct | 50 | 27 | – 23b | 2007 | 2007 |
Stadsgewest Utrecht | ||||||
2 | Holendrecht-Oudenrijn | 23 | 53 | 30c | 2012 | 2012 |
2 | Knpt. Oudenrijn (rw12)-Knpt. Everdingen (rw27), | |||||
incl. 2e brug o/d Lek bij Vianen en verzorgingsplaats: | ||||||
asw 2x3/2 wordt 2x4/3 | 9 | 6 | – 3 | 2004 | 20053 | |
Corridor Randstad-Midden-Zuid-Duitsland | ||||||
15 | Reconstructie asl. bij H-Giessendam en Sliedrecht | 16 | 33 | 17d | 2006 | 2006 |
Overig Hoofdwegennet | ||||||
11 | Alphen a.d. Rijn – Bodegraven, PPS constructie | 1 | 1 | 0 | 2004 | 2004 |
30 | Rw12-Postweg (omlegging Ede) asw 2x2 | 21 | 20 | – 1 | 2004 | 2004 |
31 | Leeuwarden-Drachten | 15 | 4 | – 11e | 20085 | |
37 | Hoogeveen-Holsloot-Emmen (rw34)-Duitse grens: | |||||
aw 2x2/asw 2x2 | 19 | 2 | – 17f | 2005 | 20074 | |
50 | Eindhoven-Oss asw 2x2 | 31 | 29 | – 2 | 2005 | 2005 |
Dynamisch verkeersmanagement | 78 | 77 | – 1 | |||
Kleine projecten | 21 | 28 | 7 | |||
Planstudieprojecten na tracébesluit | 218 | 118 | – 100g | |||
Planstudieprojecten voor tracébesluit | 71 | 37 | – 34h | |||
Rw 59 Rosmalen – Geffen, PPS | 13 | 14 | 1 | |||
Rijksbijdrage aan BOR-projecten NH en ZH | 5 | 18 | 13i | |||
Aflossing tunnels | 47 | 49 | 2 | |||
Directe Uitvoeringsuitgaven | 236 | 233 | – 3 | |||
Totaal Realisatieprogramma | 1 017 | 848 | – 169 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a Het betreft hier budgetoverschot dat is teruggeboekt naar het Craagproject (toegelicht in de begroting 2005).
b Dit betreft een verschuiving van de oplevering van het rijksdeel naar medio 2005 en aanpassing kasprognoses.
c In 2004 heeft de volledige betaling van de afkoopsom aan de gemeente Utrecht met betrekking tot de geluidsscherm NRU-spoorlijn plaatsgevonden.
d Het betreft hier een aanpassing aan uitvoeringsplanning; tevens verhoging taakstellend projectbudget (toegelicht in begroting 2005).
e In de begroting van het MIT-project was aanvankelijk geen rekening gehouden met het kasritme van de PPS-overeenkomst. Het project is volop in uitvoering. De realisatie van de financiën blijft achter t.o.v. de begrotingscijfers waarin nog geen rekening was gehouden met de vertraagde aanbesteding van de PPS-overeenkomst, maar ligt in lijn met de actuele planning.
f Het betreft een verschuiving van opleveringsplanning naar 2007 vanwege o.a. planologische inpassing.
g Het betreft in hoofdzaak de vertraging van een groot aantal Spoedwetprojecten in verband met de RvSt-uitspraak inzake de luchtproblematiek.
h Het betreft in hoofdzaak de vertraging van het Craagproject in verband met de RvSt-uitspraak inzake de luchtproblematiek.
i Ten behoeve van de voorbereiding Westrandweg zijn gronden aangekocht.
Afwijkingen in de planning
1 Door vertraging komt de aansluiting op rw15 in april 2005 gereed; gedeelten van het project zijn in 2004 opgeleverd.
2 De Thomassentunnel is in september 2004 voor het verkeer opengesteld; de laatste onderdelen van het project volgen in 2005 (Stenenbaakplein; aansluiting D'arcyweg).
3 De 2e Lekbrug is in september 2004 opengesteld; oplevering van het totale project vindt plaats begin 2005.
4 Verschuiving opleveringsplanning naar 2007 vanwege o.a. planologische inpassing.
5 In het MIT2004 is de oplevering afhankelijk gesteld van de uitkomsten van de PPS-aanbestedingsprocedure. de gunning van het PPS-contract heeft inmiddels in december 2003 plaatsgevonden. Op basis van de huidige voortgang is de geplande oplevering in 2008. Het contract voorziet tevens in 15 jaar beheer en onderhoud.
4. Planstudie-programma Railwegen (Personenvervoer) (artikel 01.02.01) | |||
---|---|---|---|
Gereed | |||
Project | Omschrijving | Begroting 2004 | Realisatie 2004 |
Grote stations: | |||
–Den Haag | pr | pr | |
–Breda | pb/pr | pb/pr | |
–OV-terminal stationsgebied Utrecht (VINEX) | pr | pr |
Legenda:
sn startnotitie of studieplantb tracébesluit/projectbesluit
tn trajectnota of projectnotapr procedures rond
ot ontwerp tracebesluit/projectbesluituo beschikking/uitvoeringsopdracht
5. Realisatieprogramma Railwegen (Personenvervoer) (artikel 01.02.02) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Project | uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | ||||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Realisatie | |
2004 | 2004 | |||||
A'dam – Den Haag – R'dam – Dordrecht | ||||||
1 011 | R'dam Zuid-Dordrecht:4/6-sporig | 12 | 10 | – 2 | 1997 | 1997 |
R'dam/Den Haag – Utrecht | ||||||
2 061 | Woerden-Harmelen: 4-sporig fase 2 | 33 | 27 | – 6a | 2005 | 2005 |
A'dam – Utrecht – Maastricht/Heerlen | ||||||
3 012 | Integrale spooruitbreiding Amsterdam-Utrecht | 90 | 177 | 87b | 2007 | 20061 |
3 033 | Liempde-Eindhoven: 4-sporig | 5 | 1 | – 4c | 2002 | nazorg2 |
Aanpassingen Houten Castellum | 1 | 1 | 0 | 2001/2003 | 2001/2003 | |
Vleuten-Geldermalsen 4/6 sp. incl. Randstadspoor | 25 | 14 | – 11d | 2007 e.v. | 2005 e.v.3 | |
A'dam/Schiphol – Den Helder/Hoorn | ||||||
4 040 | Hemboog | 6 | 9 | 3e | 2003 | 2003 |
4 045 | Uitgeest de Kleis (Regionet 1e fase) | 7 | 7 | 0 | 2004 | 20054 |
Utrecht – Arnhem – Zevenaar | ||||||
6 011 | Arnhem 4e peron | 0 | 13 | 13f | na 2008 | 2007/20105 |
Stations en stationsaanpassingen | ||||||
9 110 | A'dam CS spoor 10/15 | 7 | 12 | 5g | 2004 | 2004 |
Transfercapaciteit Amsterdam CS | 0 | 0 | 0 | 2007 | 2007 | |
Den Haag emplacement | 2 | 0 | – 2h | 2006 | 2006 | |
Kleine stations | 10 | 7 | – 3i | divers | divers | |
Overige lijndelen | ||||||
9 520 | Flevolijn Gooiboog | 6 | 4 | – 2 | 2003 | 2003 |
9 550 | Groningen – Sauwerd | 4 | 2 | – 2 | 2003 | 2003 |
Hanzelijn | 8 | 3 | – 5j | na 2008 | 2012/20136 | |
Overige projecten enz. | ||||||
9 910 | AKI-plan en veiligheidsknelpunten | 3 | 21 | 18k | divers | divers |
9 930 | Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 6 | 2 | – 4l | divers | |
9 950 | Kleine projecten | 2 | – 2m | divers | divers | |
9 971 | Nootdorpboog | 12 | 16 | 4n | 2005 | 2005 |
Benutting | ||||||
9 982 | Stationsstallingen (kwaliteit) | 0 | 0 | 0 | divers | divers |
9 981 | Geluid (emplacementen en innov. ontwikkeling) | 16 | 7 | – 9o | divers | divers |
BB21(ontw. Bev21, VPT+, 25KV, ontw + | ||||||
implement. GSM-R) | 23 | 24 | 1 | divers | divers | |
Voorbereidingsuitgaven Planstudie – Verk.progr. | ||||||
Diverse studies/onderzoek | ||||||
Afdekking risico's spoorprogramma's | 226 | – 226p | ||||
Bruto/netto boeking | 0 | 15 | 15 | |||
BTW | 68 | 68 | ||||
Totaal realisatieprogramma * | 504 | 440 | – 64 |
* Bovenstaand zijn de uitgaven van de projecten 2004, verminderd met de verrekeningen van de voorschotten 2003.
Toelichting
Financiële afwijkingen
a Als gevolg van het verschuiven van een buitendienststelling (noodzakelijke beschikbaarheid van de infrastructuur en te grote risico's betreffende de indienststelling van de nieuwe elektronische beveiliging) is het project opnieuw ingepland en is de verwachte kasstroom vertraagd.
b Als gevolg van het niet opdoen van risico's (zie toelichting 1) kan de oude realisatieprognose gehaald worden en is de spanning op de begroting weggewerkt. Dit heeft geresulteerd in hogere uitgaven.
c Door de vertraging van de inpassingmaatregelen vallen de kosten lager uit.
d De vertraging van het deelproject Vleuten – Amsterdam Rijnkanaal (zie toelichting 3) heeft tot gevolg gehad dat de verwachte kasstroom is vertraagd.
e De hogere uitgaven zijn veroorzaakt door de afrekening 4e kwartaal 2003, betaald in februari 2004.
f Afgifte beschikking Amsterdamseweg was niet gepland maar is uiteindelijk wel in 2004 afgegeven. De door de gemeente voorgefinancierde kosten konden zodoende alsnog in 2004 terugbetaald worden.
g Er heeft een versnelling van de werkzaamheden plaatsgevonden met als gevolg een half jaar eerdere in dienststelling.
h De planstudie heeft ruim een half jaar langer geduurd dan voorzien vanwege de complexiteit van het ontwerp en overleg t.b.v. beschikbaarheid treinvrije perioden. Hierdoor is de beschikkingsaanvraag later ingediend en de realisatiefase later gestart.
i De in 2004 voorziene uitgaven voor Station Ypenburg zijn niet gerealiseerd i.v.m. het later afgeven van de beschikking, Tilburg Reeshof en Almere Oostvaarders zijn goedkoper uitgevallen.
j De onderhandelingen tijdens minnelijke grondverwerving duren langer dan voorzien, .
k Door financiële problematiek binnen het IF zou deze post voorgefinancierd worden uit FENS. Door onderuitputting IF-breed bleek dit niet nodig.
l Er is sprake geweest van meevallende kosten (projectbudget is verlaagd) en werkzaamheden verlopen wat trager dan vooraf ingeschat.
m De planstudie knelpunt Baarn duurde in verband met besluitvorming gemeente over inpassingmaatregelen langer dan voorzien, derhalve geen uitgaven in 2004.
n De werkzaamheden verliepen sneller dan vooraf ingeschat.
o Er is vertraging ontstaan door problemen bij verkrijgen van zowel bouw- als milieuvergunningen.
p De Risicoreserve grote projecten wordt, indien nodig, overgeboekt naar Betuweroute en HSL.
Afwijkingen in de planning
1 De projectplanning ging uit van een indienststelling van 2006 maar vanwege de toen voorziene risico's was de indienststelling vastgesteld op 2007. Deze risico's, met name van diverse te doorlopen planologische procedures en procedures voor kabels en leidingen, hebben zich niet voorgedaan en om die reden is de indienststelling nu voorzien in 2006.
2 De inpassingmaatregelen (met name de geluidsmaatregelen) vergen meer tijd dan voorzien.
3 Bij het deelproject Vleuten – Amsterdam Rijnkanaal verloopt de realisatiefase trager dan voorzien. Met name de aanbestedingsprocedure van de onderbouw duurde langer waardoor de 1e termijnen over de jaargrens zijn geschoven.
4 Er is een vertraging van enkele maanden ontstaan door een archeologische vondst, milieutechnische problemen en vertraging in conditionerende werkzaamheden. De indienststelling is nu gepland in april 2005.
5 Afgifte beschikking Amsterdamseweg was niet gepland maar is uiteindelijk wel in 2004 afgegeven. De door de gemeente voorgefinancierde kosten konden zodoende alsnog in 2004 terugbetaald worden.
6 De onderhandelingen tijdens minnelijke grondverwerving duren langer dan voorzien.
6. Planstudieprogramma Railwegen (Goederenvervoer) (artikel 01.02.01) | ||
---|---|---|
Gereed | ||
Omschrijving | Begroting 2004 | Realisatie 2004 |
Sloelijn, electr. + ged. Verlegging | tb/pr/ou | tb/pr/ou1 |
Roosendaal-Antwerpen | ot/tb | ot/tb2 |
Legenda:
sn startnotitie of studieplantb tracébesluit/projectbesluit
tn trajectnota of projectnotapr procedures rond
ot ontwerp tracebesluit/projectbesluituo beschikking/uitvoeringsopdracht
Toelichting
1 In 2004 is gestart met de realisatie van de nieuwe Sloelijn.
2 Als gevolg van de herprioriteringen uit het Hoofdlijnenakkoord is dit project getemporiseerd. Vooralsnog blijft dit project in het planstudieprogramma.
7. Realisatieprogramma Railwegen (Goederenvervoer) (artikel 01.02.02) | |||||
---|---|---|---|---|---|
uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | ||||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Realisatie |
2004 | 2004 | ||||
Aslasten cluster II | 8 | 6 | – 2a | 2009 | 2009 |
PAGE risico reductie | 4 | 1 | – 3b | divers | divers |
Pilot fluistertrein | 2 | 0 | – 2c | 2006 | 2006 |
Spoorontsluiting NW Hoek Maasvlakte | 1 | 0 | – 1d | 2007 | 2007 |
Totaal realisatieprogramma | 15 | 7 | – 8 | ||
BTW | 0 | 0 | 0 | ||
Ruimte voor planstudies | 13 | 0 | – 13 | ||
Totaal budget 01.02.02 | 28 | 7 | – 21 |
Toelichting
Financiële toelichting
a De werkzaamheden aan de brug Eefde en Haarlem hebben langer geduurd dan gepland. Als gevolg hiervan zijn niet alle werkzaamheden gerealiseerd.
b Als gevolg van een lager bedrag aan meerwerk, zijn de uitgaven achter gebleven t.o.v. de raming.
c De realisaties zijn lager uitgevallen omdat de ombouw van de serie fluistertreinen later gereed was dan gepland.
d Er is een vertraging ontstaan doordat de toekomstvastheid (aanleg Tweede Maasvlakte) beter geborgd moest worden, hierdoor is de engineering verlaat gestart.
8. Planstudieprogramma regional/lokale infrastructuur > €112, 5 mln/€ 225 mln (artikel 01.03.01) | |||
---|---|---|---|
Gereed | |||
Omschrijving | Begroting 2004 | Realisatie 2004 | |
Stadsregio Amsterdam (ROA) | |||
N201 (Uithoorn – Aalsmeer) | OWN | pr uo | tb1 |
Stadsregio Amsterdam/provincie Noord-Holland | |||
Zuid-Tangent fase 2 (West/Oosttracé) | OV | pr uo | tb2 |
SRR, Haaglanden, Prov. Zuid Holland | |||
RandstadRail fase 2 (ZoRo-rail) | OV | tb | tb |
Overig Nederland | |||
Nijmegen, doortrekking A73 | OWN | pr | –3 |
Heerhugowaard-Alkmaar, HAL deel b (VINEX) | OWN | pr | –4 |
Legenda:
sn startnotitie of studieplantb tracébesluit/projectbesluit
tn trajectnota of projectnotapr procedures rond
ot ontwerp tracebesluit/projectbesluituo beschikking/uitvoeringsopdracht
Toelichting
Afwijkingen in de planning
1 In augustus 2004 heeft de Minister Beslismoment 3 genomen over het project. De openstaande punten van Beslismoment 3 worden nu ingevuld. Het betreft de aansluiting Fokkerweg/A9, de aansluitingen N201 met de A4 en de MER-procedure in de provincie Utrecht. Tevens is een aanvraag ingediend m.b.t. het aansluitingenbeleid op de hoofdinfrastructuur. Deze aanvraag is een aanpassing in de scope die in maart 2003 al is goedgekeurd door de Minister. In de komende tijd zullen de mijlpalen cq kasritmes bepaald worden voor het project. Dit geheel moet resulteren in de afgifte van de Beschikking, naar inschatting begin 2006.
2 Provincie en ROA hadden bezwaar gemaakt tegen het niet nemen van een projectbesluit door de Minister, eind 2003 en hebben beroep aangetekend tegen de beslissing op hun bezwaar, waarna V&W heeft aangegeven hun bezwaar niet ontvankelijk te verklaren. Dit alles heeft geresulteerd in de toezegging van V&W dat opnieuw een versoberd plan kan worden ingediend, dat dan nogmaals op zijn merites zal worden beoordeeld. Daarnaast is veel tijd besteed aan het organiseren van een aantal maatregelen voor de Zuidtangent op de A9.
3 Na grondig onderzoek en uitgebreid regionaal overleg heeft de provincie ervoor gekozen niet meer in te zetten op de doortrekking van de A73. Ingezet wordt op de verbreding van de A50 en de nieuwe stadsbrug voor Nijmegen en op wat langere termijn op doortrekking A15. In bestuurlijk overleg met Landsdeel Oost heeft de Minister aangegeven dat in het voorjaar 2005 verder kan worden gepraat over een mogelijke extra bijdrage voor de Stadsbrug.
4 De projectkosten zijn nogmaals beoordeeld. Geconcludeerd is dat dit project niet langer meer in aanmerking komt voor een bijdrage vanuit het MIT en uit de planstudietabel van het MIT kan worden verwijderd.
9. Planstudieprogramma regional/lokale infrastructuur <€112,5/€ 225 mln (artikel 01.03.01) | |||
---|---|---|---|
Gereed | |||
Omschrijving | Begroting 2004 | Realisatie 2004 | |
Stadsregio Amsterdam (ROA) | |||
Tram IJburg 2e fase (VINEX-Act) | OV | pr | – |
Uithoorn-Aalsmeer 4e fase | OV | pr | – |
Stadsregio Rotterdam (SSR) | |||
Hoek van Holland Strandlijn | OV | tb | – |
Haaglanden | |||
HOV Leidschenveen/Y'burg/Delft lijn 19 (VINEX/VINEX-Act) | OV | pr | – |
Fietsontsluiting Leidschenveen (VINEX-act) | Fiets | pr | – |
Stadsregio Utrecht (BRU) | |||
Zuidertunnel Stationsgebied Utrecht | OWN | ot tb pr | – |
Transferia regio Utrecht fase 1 | OWN | tb | – |
Overig Nederland | |||
Ontsluiting Delftlanden/Rietlanden Emmen (VINEX/Act) | OWN | pr | – |
Verbinding Groningen/CS-Zernike | OV | ot tb | – |
Groningen busstation | OV | ot tb | – |
Regio Rail Knooppunt Arnhem – Nijmegen | OV | pr | – |
OV-verbinding Nijmegen – Waalsprong | OV | sn | – |
OV Vathorst – Amersfoort CS (VINEX-act) | OV | tb pr | – |
Amersfoort, CSG, 2e fase | OWN | tb pr | – |
Zevenhuizen, omlegging N219 | OWN | pr | – |
Alphen a/d Rijn – Bodegraven verbreding N207 | OWN | pr | – |
Gouda, Zuid-Westelijke randweg | OWN | pr | – |
Westland/Hoek van Holland (2e ontsluitingsweg) | OWN | pr | – |
Den Bosch Zuid-Westtangent | OWN | pr uo | – |
Tilburg Noordwesttangent | OWN | ot tb | – |
Light Rail Limburg | OV | pr uo | – |
Legenda:
sn startnotitie of studieplantb tracébesluit/projectbesluit
tn trajectnota of projectnotapr procedures rond
ot ontwerp tracebesluit/projectbesluituo beschikking/uitvoeringsopdracht
Toelichting
Per 1 januari 2004 zijn deze projecten gedecentraliseerd.
10. Realisatieprogramma Reg./Lokale Infrastructuur (artikel 01.03.02), projecten >= EUR 225 mln | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | |||||
Omschrijving | Modaliteit | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Realisatie |
2004 | 2004 | |||||
ROA (deels ook provincie NH) | ||||||
Noord-Zuidlijn Noord-WTC | OV | 58 | 59 | 1 | 2011 | 2010/2011 |
SRR | ||||||
Beneluxmetro (VINEX) | OV | 39 | 22 | – 17a | 2002 | 2002 |
SRR/HGL/Provincie Zuid Holland | ||||||
RandstadRail. 1e fase | OV | 16 | 215 | 199b | 2010 | 2006/2008 |
Diversen | ||||||
Catergorie projecten > € 11,4 mln. en < € 225 mln. | 0 | 44 | 44c | |||
«Experimenteerfonds» | 5 | 0 | – 5d | |||
Directe uitvoeringsuitgaven | 1 | 1 | 0 | |||
BTW | 0 | 3 | 3 | |||
Totaal realisatieprogramma | 120 | 344 | 224 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a De eindafrekening wordt doorgeschoven naar 2005.
b De aanleg van RandstadRail gaat zeer voortvarend en de ingediende declaraties houden daar gelijke tred mee, zodat op basis van bereikte mijlpalen en bijhorende schouwrapporten fors meer gerealiseerd is dan het oorspronkelijke budget.
c Het betreft hier de betalingen over de laatste maanden van 2003 van per 1 januari 2004 aan provincies en kaderwetgebieden gedecentraliseerde projecten.
d Het begrootte budget van € 5 mln. is gebruikt voor RandstadRail.
11. Realisatieprogramma Duurzaam Veilig (artikel 01.03.03) | |||
---|---|---|---|
uitgaven 2004 in EUR mln. | |||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil |
Duurzaam Veilig | |||
Duurzaam Veilig fase 1 | 0 | 7 | 7a |
Duurzaam Veilig fase 2 | 20 | 0 | – 20a |
Totaal budget | 20 | 7 | – 13 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a Het begrootte bedrag was bestemd voor Duurzaam Veilig fase 2. Dit programma is een jaar uitgesteld. Om die reden is de Interim regeling Duurzaam Veilig met een jaar verlengd. Het budget (€ 20.6 mln.) is derhalve volledig overgeboekt naar Hoofdstuk XII. Uit de onderuitputting van voorgaande jaren is in 2004 € 7 mln. betaald aan de lopende projecten bij de Provincie Zeeland, diverse gemeenten en waterschappen ten behoeve van het Demo project West Zeeuwsch Vlaanderen. Dit laatste project i.h.k.v. Duurzaam Veilig fase 1 loopt nog door t/m 2006.
12. Realisatieprogramma Waterkeren (artikel 02.01.02) | |||||
---|---|---|---|---|---|
uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | ||||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Realisatie |
2004 | 2004 | ||||
Deltaplan Grote Rivieren | 29 | 31 | 2 | ||
Maatregelen i.r.t. rivierverruiming | |||||
Doorlatendmaken aanbrug spoorbrug Oosterbeek | 1 | 2 | 1 | 2004 | 2004 |
Nadere uitwerking rivierengebied (NURG) Aankoop | |||||
en inrichting | 7 | 1 | – 6a | 2 015 | 2 015 |
Kosten overige no regret | 2 | 5 | 3 | ||
Dijkversterking Flevoland | |||||
Verhoging dijken Markermeer en IJsselmeer | 17 | 15 | – 2 | 2007 | 2007 |
Herstel Steenbekledingen | |||||
Herstel Steenbekledingen Noordoostpolder | 19 | 15 | – 4 | 2007 | 2007 |
en Flevoland | |||||
Steenbekledingen overig | 25 | 28 | 3 | 2015 | 2015 |
Kleine projecten | 7 | 5 | – 2 | ||
Totaal realisatie-programma | 107 | 102 | – 5 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a In 2003 was gepland geen overdracht te doen, uiteindelijk is dit wel gebeurd, waardoor in 2004 geen overdracht naar LNV heef plaatsgevonden.
13. Realisatieprogramma Ruimte voor de rivier (artikel 02.01.05) | |||
---|---|---|---|
Project: | uitgaven 2004 in EUR mln. | ||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil |
Uitvoering PKB en lopende projecten | 0 | 13 | 13a |
*Hondbroekse Pleij | |||
Planstudie | |||
Projectbureau | 12 | 12 | 0 |
planstudie lopende projecten | 0 | 4 | 4b |
Waarvan: | |||
Totaal Ruimte voor de Rivier | 12 | 29 | 17 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a Dit betreft grondaankoop voor dit project waarvoor in 2003 het besluit is genomen; bij Voorjaarsnota 2004 is hiervoor budget uit latere jaren in 2004 toegevoegd.
b Vooruitlopend op de PKB zijn reeds een aantal lopende planstudieprojecten uitgevoerd. De uitgaven hebben voornamelijk betrekking op de Dijkteruglegging Lent.
14. Realisatieprogramma Maaswerken (artikel 02.01.06) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Project: | uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | |||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2004 | Realisatie 2004 |
Maaswerken | |||||
Zandmaas | 43 | 12 | – 32a | 2015 | 2015 |
Grensmaas | 4 | 4 | 0 | 2022 | 2022 |
Totaal Maaswerken | 47 | 16 | – 31 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat er bij het onderdeel Zandmaas vertraging is opgetreden in de grondaankopen en de aanleg van de kades. Daarnaast zijn de kosten voor archeologisch onderzoek lager uitgevallen. Voorts is bij het retentiegebied Lateraal West vertraging opgetreden.
15. Planstudieprogramma Waterbeheren en Vaarwegen (artikel 02.02.01) | ||
---|---|---|
Gereed | ||
Omschrijving | Begroting 2004 | Realisatie 2004 |
Waterbeheren | ||
Speciedepot Maasdal | tb | pb>20061 |
Vaarwegen | ||
Fries Groningse kanalen | ||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl (planstudiedeel) | uo | uo2 |
Rijn en rijntakken | ||
Bovenloop IJssel | tn/pb | tn2 |
Twentekanaal, planstudiedeel | pb | 2 |
Amsterdam Rijnkanaal en Noordzeekanaal | ||
Lekkanaal/3e Kolk Beatrixsluis | tb | 3 |
Maas, Maaskanalen en Midden-Limburgse kanalen en | ||
Noord-Brabantse kanalen | ||
Zuid-Willemsvaart, gedeelte Maas Berlicum/Den Dungen + | ||
afbouw gedeelte Den Dungen- Veghel | tb | 20054 |
Legenda:
sn startnotitie of studieplantb/pb tracébesluit/projectbesluit
tn trajectnota of projectnotapr procedures rond
ot ontwerp tracebesluit/projectbesluituo beschikking/uitvoeringsopdracht
Toelichting
Afwijkingen in de planning
1 Het depot Maasdal heeft voor 2010 geen urgentie, echter vanwege een juridische uitspraak dient er toch voor 2010 grond aangekocht te worden.
2 De studie wordt afgerond met een projectnota. Het besluit wordt echter nog niet genomen, omdat realisatiemiddelen naar achter zijn geschoven.
3 De projectnota is gereed en discussie loopt over welke variant gekozen moet worden. Het besluit wordt echter nog niet genomen, omdat realisatiemiddelen naar achter zijn geschoven.
4 Er is overleg met regio gaande en op basis daarvan zal in 2005 tracé besluit genomen kunnen worden.
16. Realisatieprogramma Waterbeheren en Vaarwegen (artikel 02.02.02 en 02.02.07) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Project: | uitgaven 2004 in EUR mln. | Programma gereed | |||
Omschrijving | Begr. | Realisatie | Verschil | Begr | Realis. |
2004 | 2004 | ||||
Waterbeheren (inclusief DUU's) | 78 | 109 | 31 | ||
IJsselmeergebied | |||||
Inrichting IJsselmonding | 1 | – | – 1 | 2004 | 20051 |
Integrale Inrichting Veluwe Randmeer | 4 | 1 | – 3a | 2010 | 20112 |
Natte natuurprojecten IJsselmeergebied | 4 | 3 | – 1b | 2004 | 20053 |
Delta | |||||
Haringvliet de Kier | 1 | – | – 1c | 2005 | 20084 |
Depot Hollandsdiep | 7 | 1 | – 6d | 2007 | 2007 |
Depot Koegorspolder | 4 | 1 | – 3e | 2007 | 20055 |
Doorlaatmiddel Veerse Meer | 7 | 8 | 1 | 2004 | 2004 |
Maas, Maaskanalen en Midden-Limburgse en Noord Brabantse kanalen | |||||
Vispassages Grave en Borgharen | 2 | 1 | – 1f | 2005 | 20066 |
Project wateroverlast | |||||
Uitbreiding gemaalcapaciteit IJmuiden | 11 | 25 | 14g | 2005 | 2005 |
Gemaal Gouda | 1 | 4 | 3g | 2004 | 2004 |
Overig | |||||
Grootschalige verwerkingsproef baggerspecie | 5 | 1 | – 4d | 2008 | 2008 |
Stimuleringsregeling hergebruik baggerspecie (SVB) | 3 | – | – 3h | ||
Subsidie baggeren bebouwd gebied (SUBBIED) | 10 | 5 | – 5h | ||
Sanering waterbodems (t/m 2010) | 18 | 13 | – 5i | ||
Depot Maasdal grondaankoop | 0 | 5 | 5j | ||
Vispassages Nederrijn (Amerongen Hagestein) | 0 | 5 | 5k | ||
Slufter bergingscapaciteit | 0 | 30 | 30l | ||
klein projecten waterbeheren | 0 | 3 | 3k | ||
Vaarwegen (exclusief DUU's) | 102 | 48 | – 54 | ||
Fries Groningse kanalen | |||||
Vaarweg Lemmer Delfzijl (incl. spoorbrug Grou) | 2 | 7 | 5g | 2006 | 20057 |
IJsselmeergebied | |||||
Vaarroute Ketelmeer (excl. EU bijdrage) | 4 | 1 | – 3m | 2004 | 20068 |
Verbeteren vaargeul IJsselmeer A'dam-Lemmer | 1 | 1 | 0 | 2010 | 2010 |
Rijn en Rijntakken | |||||
Twenthekanalen, verruiming + zijkanalen; excl. | |||||
kunstwerken en planstudiedeel | 17 | 3 | – 14n | 2007 | 20089 |
A'dam Rijnkanaal & Noordzeekanaal | |||||
Lekkanaal, verbreding kanaalzijde/uitbr. ligplaatsen | 10 | 1 | – 9o | 2004 | 200710 |
Renovatie Noordzeesluizen IJmuiden | 14 | 7 | – 7p | 2004 | 200511 |
Delta | |||||
Verdrag verdieping Westerschelde, incl. natuurherstel | 22 | 14 | – 8q | 2006 | 2006 |
Maas, Maaskanalen en Midden-Limburgse en | |||||
Noord Brabantse Kanalen | |||||
Z-Willemsvaart; renovatie middendeel kl. II | 15 | 6 | – 9r | 2008 | 2008 |
2e Sluis Lith | 2 | 1 | – 1 | 2002 | 2002 |
Maasroute, modernisering fase 1, brugverhogingen | |||||
Roosteren en Echt | 3 | – | – 3s | 2006 | 200712 |
Maasroute, modernisering fase 1 Voorhavens/wachtpl. | 4 | – | – 4t | 2004 | 200513 |
Overig | |||||
Walradarsystemen (t/m 2010) | 2 | 2 | 0 | ||
Subsidieregeling Vaarwegaansluitingen (SBV) | 6 | 3 | – 3h | ||
Naviduct Enkhuizen | 0 | 1 | 1k | ||
Projecten < 10 mln. | 0 | 1 | 1 | ||
Totaal | 180 | 157 | – 23 | ||
Directe uitvoeringsuitgaven Vaarwegen | 15 | 22 | 7 | ||
landelijk instrumentenbestand (LIB) | 0 | 2 | 2u | ||
Totaal realisatieprogramma | 195 | 181 | – 14 | ||
Nationaal bestuursakkoord water | 10 | – 10 | |||
Totaal 02.02.02 en 02.02.07 | 205 | 181 | – 24 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a Het project is vertraagd als gevolg van vertraging in de aankopen van percelen en verdieping van de randmeren.
b Als gevolg van een kleine vertraging in de uitvoering , schuift de opleverdatum door naar 2005.
c De besluitvorming is vertraagd door bestuurlijk overleg, maar eind 2004 is er wel projectbesluit genomen.
d Kasvertraging door een verschuiving in de uitvoeringsplanning, opleverdatum is ongewijzigd.
e Het project wordt beëindigd en juridische afhandeling wordt in 2005 verwacht in plaats van 2004.
f Het project is vertraagd als gevolg van oponthoud WBR-vergunning.
g Het betreft hier een kasversnelling, maar de einddatum en totaalbudget blijven gelijk.
h De subsidieaanvragen blijven achter ten opzichte van de planning.
i De saneringsprojecten zijn vertraagd als gevolg van langere voorbereidingsprocedures.
j Een juridische uitspraak verplicht RWS om grond aan te kopen.
k Het betreft hier overloop vanuit 2003, het project zal binnen het totaalbudget worden uitgevoerd.
l De versnelling is het gevolg doordat er zich een mogelijkheid voordeed om tegen laag tarief bergingscapaciteit in te kopen.
m De start van dit project is vertraagd omdat meer milieuonderzoek nodig was. Ook zijn proeven uitgevoerd om zand onder de bovenlagen te verwijderen.
n De start van dit werk is ernstig vertraagd. In eerste instantie door vertraging bij aanbesteding en gunning en daarna door vertraging bij de aannemer. Het is de bedoeling deze vertraging in de uitvoeringsperiode in te lopen.
o Door afkeuring van de bestemmingsplanwijziging konden de werkzaamheden niet worden uitgevoerd. Afronding van de werkzaamheden wordt in 2007 verwacht.
p De renovatie is grotendeels voltooid. Enkele kleinere werkzaamheden moeten worden doorgeschoven naar 2005. Dit geldt ook voor sommige betalingen waarover in 2004 geen overeenstemming met de aannemer kon worden bereikt.
q De werkzaamheden met betrekking tot natuurherstel van de oevers van de Westerschelde liepen enige vertraging op.
r De voorbereiding van de vernieuwing van de sluizen 10 en 12 liep vertraging op o.a. doordat in eerste instantie de aanlegvergunning werd geweigerd. Deze vertraging zal naar verwachting gedurende de uitvoeringsperiode worden ingelopen.
s Door langdurig overleg met de regio en vertraging bij de technische voorbereiding zijn de oorzaken van de lagere uitgaven. Oplevering in 2007.
t In 2004 is de scope van dit project aangepast opdat binnen het beschikbare budget de voorhavens en wachtplaatsen bij meer Maassluizen kon worden verbeterd. Dit vroeg echter wel tijd voor technische voorbereiding. Afronding van dit project wordt nu in 2005 voorzien.
u Dit zijn landelijke activiteiten die ingepast dienden te worden op dit deelprogramma.
Afwijkingen in de planning
1 Het project is vertraagd als gevolg van toetsing aan (inter)nationale natuurregelgeving.
2 Zie a.
3 Zie b.
4 Zie c.
5 Zie e.
6 Zie f.
7 Inmiddels is het plan tot verruiming klasse Va goedgekeurd. De resterende werkzaamheden en budget van dit project zullen aan het nieuwe project worden toegevoegd en als één project in de realisatietabel worden opgenomen.
8 Zie m.
9 Zie n. Opleverdatum vertraagd met 1 jaar vanwege koppeling met wegenproject Rw 35.
10 Zie o.
11 Zie p.
12 Zie s.
13 Zie t.
17. Realisatieprogramma Betuweroute (artikel 03.02) | |||||
---|---|---|---|---|---|
uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | ||||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2004 | Realisatie 2004 |
Betuweroute: | 2006 | 2006 | |||
*reguliere SVV-middelen | 43 | 127 | 84a | ||
*Fes-middelen | 102 | 103 | 1 | ||
*Privaat | 246 | 248 | 2 | ||
*Bijdrage Gelderland | 0 | 0 | 0 | ||
*EU-ontvangsten | 23 | 18 | – 5b | ||
Totaal realisatieprogramma | 414 | 496 | 82 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a De hogere realisatie betreft met name BTW-uitgaven.
b De lagere ontvangst is een gevolg van het feit dat de afwikkeling van de bijdrage van de EU voor de onderbouw van de A 15 over de jaargrens verschuift; deze wordt nu in 2005 voorzien.
18. Realisatieprogramma Hogesnelheidslijn (artikel 03.03) | |||||
---|---|---|---|---|---|
uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | ||||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2004 | Realisatie 2004 |
HSL-Zuid (03.03.01) | 2006/2007 | 2006/2007 | |||
*reguliere SVV-middelen | 274 | 450 | 176a | ||
*Fes-middelen | – 187 | – 188 | – 1 | ||
*Privaat | 509 | 513 | 4 | ||
*EU-ontvangsten | 17 | 44 | 27b | ||
*ontvangsten derden/diversen | 0 | 0 | 0 | ||
Subtotaal | 613 | 819 | 206 | ||
HSL-Oost (03.03.02) | |||||
*reguliere SVV-middelen | 3 | 3 | 0 | ||
HSL-Zuid: rail personenvervoer (03.03.03) | |||||
*reguliere SVV-middelen | 34 | 34 | 0 | ||
HSL-Zuid: hoofdwegen (03.03.04) | |||||
*reguliere SVV-middelen | 143 | 185 | 42c | ||
Snelle treinverbindingen | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal realisatieprogramma | 793 | 1 040 | 247 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a De hogere realisatie betreft voor ca € 124 mln. BTW-uitgaven. Daarnaast is sprake van voorspoedig verloop van de uitvoering van de HSL-Zuid.
b Hogere uitgaven zijn een gevolg van voorspoedig verloop van de uitvoering van deze projecten
c De hogere ontvangsten van de HSL worden veroorzaakt doordat EU-middelen eerder zijn ontvangen eerder voorzien.
19. Realisatieprogramma Multi- en Intermodaal Vervoer (artikel 04.03) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Project: | uitgaven 2004 in EUR mln. | Gereed | |||
Omschrijving | Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting 2004 | Realisatie 2004 |
Regionale terminals | 4 | 1 | – 3a | divers | |
Totaal realisatieprogramma | 4 | 1 | – 3 | ||
Budget Planstudie programma | 3 | 0 | – 3b | ||
Totaal 04.03 | 7 | 1 | – 6 |
Toelichting
Financiële afwijkingen
a De voorbereidende planprocedures op regionaal niveau heeft langer geduurd dan voorzien. Het gevolg is een vertraging bij de subsidieverlening voor een terminal in het kader van de Subsidieregeling openbare inland terminals (SOIT).
b Daarnaast is een deel van het budget wat bestemd was voor mogelijke planstudies c.q. realisatieprojecten ten behoeve van o.a. het faciliteren van de overslag naar spoor onbenut gebleven. Dit heeft te maken met expliciete besluitvorming conform MIT-spelregelkader, wat nog niet heeft plaatsgevonden. De gereserveerde gelden blijven vooralsnog gereserveerd voor de bedoelde activiteiten.