De saldibalans per 31 december 2019 geeft de financiële posten weer die bij de afsluiting van de begrotingsboekhouding aan het einde van 2019 bestonden en meegenomen worden naar volgende begrotingsjaren.
Activa | 31-12-2019 | 31-12-2018 | Passiva | 31-12-2019 | 31-12-2018 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Intra-comptabele posten | Intra-comptabele posten | |||||||
01 | Uitgaven ten laste van de begroting | 13.662.268 | 12.814.041 | 02 | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 1.645.509 | 2.278.536 | |
03 | Liquide middelen | 52 | 97 | |||||
04 | Rekening Courant RHB | 0 | 0 | 04a | Rekening Courant RHB | 11.297.779 | 9.904.449 | |
05 | Rekening Courant RHB Begrotingsreserve | 12.225 | 102.841 | 05a | Begrotingsreserves | 12.225 | 102.841 | |
06 | Vorderingen buiten begrotingsverband | 42.973 | 39.442 | 07 | Schulden buiten begrotingsverband | 762.004 | 670.595 | |
Subtotaal intra-comptabel | 13.717.518 | 12.956.421 | Subtotaal intra-comptabel | 13.717.518 | 12.956.421 | |||
Extra-comptabele posten | Extra-comptabele posten | |||||||
09 | Openstaande Rechten | 12.789 | 25.418 | 09a | Tegenrekening openstaande rechten | 12.789 | 25.418 | |
10 | Vorderingen | 1.422.074 | 1.371.817 | 10a | Tegenrekening vorderingen | 1.422.074 | 1.371.817 | |
12 | Voorschotten | 2.397.004 | 2.127.006 | 12a | Tegenrekening voorschotten | 2.397.004 | 2.127.006 | |
13a | Tegenrekening garantieverplichtingen | 2.368.295 | 2.359.139 | 13 | Garantieverplichtingen | 2.368.295 | 2.359.139 | |
14a | Tegenrekening andere verplichtingen | 1.370.844 | 1.342.638 | 14 | Andere verplichtingen | 1.370.844 | 1.342.638 | |
Subtotaal extra-comptabel | 7.571.006 | 7.226.018 | Subtotaal extra-comptabel | 7.571.006 | 7.226.018 | |||
Overall Totaal | 21.288.524 | 20.182.439 | 21.288.524 | 20.182.439 |
Hieronder worden de onderdelen van de saldibalans nader toegelicht. De cijfers die tussen haken achter de tabeltitels staan, verwijzen naar de desbetreffende post op de saldibalans.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Uitgaven ten laste van de begroting 2019 | 13.662.268 | |
Uitgaven ten laste van de begroting 2018 | 12.814.041 | |
Totaal | 13.662.268 | 12.814.041 |
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Ontvangsten ten gunste van de begroting 2019 | 1.645.509 | |
Ontvangsten ten gunste van de begroting 2018 | 2.278.536 | |
Totaal | 1.645.509 | 2.278.536 |
Onder de post uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting zijn de gerealiseerde begrotingsuitgaven en -ontvangsten van het jaar 2019 opgenomen waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Staten-Generaal is goedgekeurd.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Kas | 52 | 97 |
Saldo liquide middelen | 52 | 97 |
De post liquide middelen is opgebouwd uit de contante gelden die aanwezig zijn in de kluizen van de kasbeheerders. De daling van de kassen wordt veroorzaakt door het opheffen van de kassen bij het Openbaar Ministerie en JustID. Daarnaast is de digitalisering van betalingen doorgezet in 2019. De saldi per 31/12/2019 bestaan uit voornamelijk uit de kassen voor de Griffierechtontvangsten (€ 36.239) en Dienst Terugkeer & Vertrek (€ 14.366).
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Rekening-courant RHB | 11.297.779 | 9.904.449 |
Totaal | 11.297.779 | 9.904.449 |
Het saldo van deze post geeft de financiële verhouding met de schatkist van het Rijk geadministreerd weer. Dit saldo sluit aan met het laatst verstuurde saldobiljet van de Rijkshoofdboekhouding (RHB) van het Ministerie van Financiën (MvF).
Naam begrotingsreserve | Saldo 31-12-2018 | Toevoeging | Onttrekking | Saldo 31-12-2019 | Artikel |
---|---|---|---|---|---|
Asielreserve | 102.841 | 12.084 | 102.700 | 12.225 | 37 |
Voor onderbouwing en nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op artikel 37, paragraaf asielreserve.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Terwee | 37.668 | 30.875 |
Door te belasten uitgaven | 1.907 | 5.969 |
Salaris- en studievoorschotten | 3.398 | 2.598 |
Totaal | 42.973 | 39.442 |
Terwee
Wet Terwee maakt het voor slachtoffers van een misdrijf mogelijk om zich met een vordering tot schadevergoeding te voegen in het strafproces om op die manier een schadevergoeding te krijgen tegen de dader in plaats van een civiele vordering te starten. De stijging ten opzichte van 2018 wordt veroorzaakt door een toename van de uitbetaalde voorschotten aan slachtoffers en het achterblijven van betalingen door de daders, mede doordat de doorlooptijden van zaken langer zijn geworden. Per saldo stromen meer zaken in dan worden afgedaan of c.q. geïnd.
Door te belasten uitgaven
In 2018 bevond zich onder deze rubriek een onverschuldigde betaling aan SSC ICT van 3,9 mln. die in januari 2019 retour is ontvangen. Na aftrek van deze post is het saldo nagenoeg gelijk aan 2018.
Salaris- en studievoorschotten
Op deze rekeningen worden naast de centrale studievoorschotten J&V breed ook de salarisvoorschotten verantwoord die door de decentrale diensten zijn verstrekt. Het verstrekte voorschot wordt vervolgens op het salaris van de medewerker ingehouden. De stijging wordt veroorzaakt doordat er minder voorschotten worden afgerekend en er anderzijds ook meer voorschotten worden verstrekt.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Afdracht sociale lasten | 57.434 | 53.101 |
EU subsidies | 21.920 | 59.604 |
Werkgeverslasten agentschappen en RvdR via RHB MvF | 36.654 | 32.886 |
Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB | 212.227 | 199.382 |
Af te wikkelen proceskosten | 195 | 245 |
Strafrechtelijk beslag OM | 132.591 | 117.945 |
Conservatoir beslag OM | 266.642 | 174.530 |
Diversen OM | 25.739 | 22.524 |
Gedeponeerde geldsommen | 6.665 | 5.606 |
Noodhulp Sint Maarten | 0 | 3.182 |
Overig | 1.938 | 1.590 |
Totaal | 762.004 | 670.595 |
Af te dragen sociale lasten
Dit betreft de afdrachten aan de belastingdienst, UWV en Loyalis over de maand december 2019. Deze zijn voldaan in januari 2020. De stijging bij de afdracht loonheffing is grotendeels veroorzaakt door de cao-stijging.
EU subsidies
De daling van de EU subsidies in 2019 van € 37,7 mln. t.o.v. 2018 wordt hoofdzakelijk verklaart door de volgende DG's. Ten eerste een daling bij DG Migratie van € 23,1 mln. Deze daling betreft bijna in zijn geheel het afrekeningen van oude fondsen (- 30,2 mln.) en het starten van nieuwe projecten (+ 6,5 mln.). Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) heeft nieuwe fondsen (+ 9,6 mln.) en een oud fonds gedeeltelijk afgerekend (- 18,5 mln.). DGRR heeft fondsen in afrekenfase bij EU (-1,4 mln.). De projecten van NCTV zitten eveneens in de afwikkelfase bij EU (- 4,0 mln.).
Door te belasten agentschappen/Raad voor de Rechtspraak (via RHB MvF)
Deze financiële rekeningen worden gebruikt om maandelijks de diverse uitgaven met de agentschappen en de Raad voor de Rechtspraak af te rekenen met een rijksbetaalstuk door tussenkomst van de RHB.
Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB
Het saldo betreft voornamelijk ontvangen betalingen op vorderingen die het CJIB voor bestuursorganen onder andere Centraal AdministratieKantoor (CAK) en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid incasseert en nog moet worden doorgestort. De CAK zaken betreffen ongeveer 95% van de inningen voor bestuursorganen. Ondanks een dalende instroom aan CAK zaken is er nog steeds sprake van een stijging van de post nog af te dragen gelden. Dit komt doordat er veelal sprake is van deelbetalingen.
Af te wikkelen proceskosten Griffie
Deze rekening geeft het saldo weer van de proceskosten die nog met partijen moet worden afgerekend.
Strafrechtelijk- en Conservatoir beslag
Het creditsaldo op deze rekeningen wordt gevormd door de gelden waarop beslag is gelegd. Het verschil tussen boekjaar 2018 en 2019 voor conservatoir beslag in 2019 wordt voornamelijk veroorzaakt door het beslag in een megazaak (€ 65 mln). Verder bestaat er een stijgende trend.
Diversen OM
Bedragen die in het kader van het «vrijlaten op borg-tocht» van een verdachte zijn ontvangen, worden op deze rekening verantwoord. Daarnaast wordt op deze rekening onder meer het saldo beheerd van de van het Ministerie van Financiën ontvangen profijtrente. Het betreft de rente over de in beslaggenomen gelden waarover door de rechter in de desbetreffende zaak of door het Openbaar Ministerie nog geen beslissing is genomen.
Gedeponeerde geldsommen
Betreft ontvangsten van partijen in rechtszaken waarvan de rechter een deskundigenonderzoek heeft gelast. De kosten van het deskundigenonderzoek worden hiermee gefinancierd.
Noodhulp Sint Maarten
Op deze derdenrekening stonden gelden van Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor noodhulp na orkaan Irma. In 2019 zijn de claims afgewikkeld.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Ontnemingsmaatregelen | € 10.653 | € 23.773 |
Schikkingen en transacties | € 98 | € 154 |
Profijtrente | € 2.038 | € 1.491 |
Totaal | € 12.789 | € 25.418 |
De openstaande rechten binnen het Openbaar Ministerie bestaan uit drie categorieën. Namelijk openstaand recht inzake ontnemingsmaatregelen, schikkingen & transacties en profijtrente.Voor 2019 is het aantal zaken waarbij openstaand recht verbandhoudend met geldelijke zaken bestaat opgenomen in de bedrijfsvoeringsparagraaf. Van 2020 zal het openstaand recht voor deze zaken in de saldibalans worden opgenomen.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Vorderingen binnen begrotingsverband | 1.422.074 | 1.371.817 |
Totaal | 1.422.074 | 1.371.817 |
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Bestuursdepartement | 10.826 | 8.757 |
Raad voor de Kinderbescherming | 178 | 160 |
Openbaar Ministerie | 6.418 | 4.686 |
JustID | 813 | 1.524 |
Griffie | 18.887 | 19.171 |
CJIB | 1.384.952 | 1.337.519 |
Totaal | 1.422.074 | 1.371.817 |
De vorderingen bij het Bestuursdepartement (BD), Openbaar Ministerie (OM) en CJIB vertonen een stijgende lijn ten opzichte van 2018. Bij BD betreft het een vordering op het Rijksvastgoedbedrijf van 1,4 mln. die per 31.12.2019 nog open staat. De stijging bij OM wordt veroorzaakt doordat de geregistreerde posten in december 2019 € 1,8 mln. hoger zijn dan de posten met registratiedatum december 2018. Het betreft vorderingen van de Politie ter hoogte van 1,1 mln. en Fiod ter hoogte van € 0,5 mln. De stijging bij het CJIB is vooral gerelateerd door een 4,1% toename van de ontnemingsmaatregelen (€ 61 mln.). Daarentegen zijn de OM afdoeningen bij CJIB gedaald met € 10 mln. door diverse acties, zoals seponering en zaakafsluitingen.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Salarisvorderingen op ex-personeel | 1.066 | 1.031 |
Sancties in het kader van Wahv | 588.812 | 572.660 |
Strafrechtelijke boetes | 74.633 | 93.155 |
OM-afdoeningen | 54.803 | 64.910 |
Ontnemingsmaatregelen | 666.704 | 605.196 |
Overige debiteuren | 36.056 | 34.865 |
Totaal | 1.422.074 | 1.371.817 |
In de tabel hierboven zijn de vorderingen naar aard verder uitgesplitst. Het grootste bedrag betreft de vorderingen uit wettelijke rechten. De andere vorderingen bestaan uit de salarisvorderingen op ex-personeel en overige debiteuren. Alle vorderingen zijn direct opeisbaar.
2019 | 2018 | |
---|---|---|
1. Vorderingen uit wettelijke rechten | 1.386.018 | 1.336.952 |
2. Vorderingen uit eerder gedane voorwaardelijk uitgaven | 0 | 0 |
3. Vorderingen uit verkoop of uit dienstverlening | 0 | 0 |
4. Andere vorderingen | 36.056 | 34.865 |
Totaal | 1.422.074 | 1.371.817 |
Ontstaansjaar | Eindstand 2019 | Eindstand 2018 |
---|---|---|
<2012 | 150.245 | 181.118 |
2012 | 55.338 | 62.072 |
2013 | 33.429 | 48.437 |
2014 | 85.225 | 111.585 |
2015 | 102.856 | 127.483 |
2016 | 149.694 | 184.342 |
2017 | 255.732 | 302.358 |
2018 | 185.646 | 354.422 |
2019 | 403.909 | 0 |
Totaal | 1.422.074 | 1.371.817 |
2019 | 2018 | |
---|---|---|
Voorschotten | 2.397.004 | 2.127.006 |
Totaal voorschotten | 2.397.004 | 2.127.006 |
De financiële verhouding met de agentschappen is in 2019 eenmalig als voorschot opgenomen (zie leeswijzer). Het gaat om de volgende bedragen (met tussenhaakjes het overeenkomstige cijfer van 2018). DJI € 43,6 mln. (2018: € 34 mln.), IND € 18,2 mln. (2018: € 24,3 mln.), CJIB € 13,7 mln. (2018: € 10,4 mln.), NFI € 1 mln. (2018: € 0,8 mln) en Justis € 5.3 mln (2018: 1,9 mln.). De stand 2018 is niet op de gewijzigde presentatie aangepast.
Ontstaansjaar | Eindstand 2018 | Verstrekt 2019 | Afgerekend 2019 | Eindstand 2019 |
---|---|---|---|---|
2011 | 1.140 | 0 | 0 | 1.140 |
2012 | 805 | 0 | 431 | 374 |
2013 | 3.458 | 0 | 2.905 | 553 |
2014 | 12.084 | 0 | 3.811 | 8.273 |
2015 | 9.937 | 0 | 6.843 | 3.094 |
2016 | 25.976 | 0 | 17.654 | 8.322 |
2017 | 162.628 | 0 | 123.933 | 38.695 |
2018 | 1.898.490 | 0 | 1.674.130 | 224.360 |
2019 | 0 | 2.100.845 | 1.140 | 2.099.705 |
Subtotaal | 2.114.518 | 2.100.845 | 1.830.847 | 2.384.516 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2016 | 5.837 | 0 | 0 | 5.837 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2017 | 6.651 | 0 | 0 | 6.651 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2019 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal | 12.488 | 0 | 0 | 12.488 |
Eindtotaal | 2.127.006 | 2.100.845 | 1.830.847 | 2.397.004 |
2019 | 2018 | |
---|---|---|
31 Politie | 616.696 | 524.196 |
32 Rechtspleging en rechtsbijstand | 457.653 | 434.372 |
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | 94.094 | 52.953 |
34 Straffen en Beschermen | 346.394 | 343.759 |
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid | 20.315 | 15.605 |
37 Migratie | 764.374 | 741.054 |
91 Apparaat kerndepartement | 114 | 24 |
93 Geheim | 3.005 | 2.555 |
Subtotaal | 2.302.645 | 2.114.518 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2016 | 5.837 | 5.837 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2017 | 6.651 | 6.651 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2018 | 0 | 0 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2019 | 0 | 0 |
Voorschotten agentschappen | 81.871 | 0 |
Subtotaal | 94.359 | 12.488 |
Totaal openstaande voorschotten per artikel | 2.397.004 | 2.127.006 |
De verschillen van de openstaande voorschotten per artikel tussen de twee vergelijkende jaren worden hieronder toegelicht:
• Artikel 31: De stijging van de openstaande voorschotten op artikel 31 wordt veroorzaakt door een stijging van verstrekte voorschotten aan de Nationale Politie van € 93 mln.
• Artikel 32: Op dit artikel is er een stijging van € 23,3 mln., veroorzaakt door een voorschot aan de Autoriteit Persoonsgegevens van € 20,4 mln. die in 2018 nog niet in de voorschotadministratie voorkwam. Verder is het voorschot 2018 aan het Bureau Financieel toezicht nog niet afgerekend.
• Artikel 33: In 2019 zijn de voorschotten op artikel 33 met € 41,1 mln. toegenomen. Deze stijging wordt in belangrijke mate verklaard door de extra bevoorschotting aan de RIEC's voor het programma ondermijning (€ 36 mln).
• Artikel 37: De stijging op artikel 37 in 2019 t.o.v. 2018 is € 23,3 mln. Dit wordt bijna in zijn geheel verklaard door een stijging van verstrekte voorschotten aan het COA van € 25,6 mln., Schiphol Nederland (€ 3,9 mln.), IOM (€ 6 mln.), Vereniging Vluchtelingenwerk Nederland (€ 1 mln.) en een daling bij Stg. Nidos van € 15 mln.
Openstaande verplichtingen | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Garantieverplichtingen | 2.368.295 | 2.359.139 |
Totaal | 2.368.295 | 2.359.139 |
Voor het verloop van de garantieverplichtingen wordt verwezen naar tabel 3 (kolom ‘uitstaande garanties 2019’) en tabel 5 (kolom ‘saldo uitstaande leningen 2019’ en kolom ‘rekening courant limiet 2019’. In 2019 zijn in de stand voor het eerst ook de garanties in verband met de leenfaciliteit voor de interne partijen (zoals agentschappen) opgenomen. De stand 2018 is hierop niet aangepast. Als dit wel zou zijn gebeurd zou deze € 105 mln hoger zijn uitgekomen en was de stand 2018 € 2.464 000.
Openstaande verplichtingen | 2019 | 2018 |
---|---|---|
Andere verplichtingen | 1.370.844 | 1.342.638 |
Totaal | 1.370.844 | 1.342.638 |
Andere verplichtingen per artikel | Stand per 31-12-2018 | Aangegaan in 2019 | Negatieve bijstelling 2019 | Tot betaling gekomen in 2019 | Stand per 31-12-2019 |
---|---|---|---|---|---|
31 Politie | 23.402 | 6.294.993 | 873 | 6.306.608 | 10.914 |
32 Rechtspleging en rechtsbijstand | 444.486 | 1.598.163 | 1.131 | 1.574.732 | 466.786 |
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | 74.840 | 918.965 | 16.425 | 849.256 | 128.124 |
34 Straffen en Beschermen | 326.299 | 2.919.091 | 2.685 | 2.904.552 | 338.153 |
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid | 235.335 | 248.480 | 1.781 | 256.921 | 225.113 |
37 Migratie | 135.197 | 1.260.233 | 4.213 | 1.277.149 | 114.068 |
91 Apparaat kerndepartement | 98.308 | 497.808 | 22.326 | 489.477 | 84.313 |
93 Geheim | 0 | 3.573 | 0 | 3.573 | ‒ |
Subtotaal | 1.337.867 | 13.741.306 | 49.434 | 13.662.268 | 1.367.471 |
Verplichtingen buiten begrotingsverband | 4.771 | 0 | 0 | 1.398 | 3.373 |
Eindtotaal | 1.342.638 | 13.741.306 | 49.434 | 13.663.666 | 1.370.844 |
De eindstand van de openstaande verplichting is in 2019 gestegen met € 12 mln. ten opzichte van 2018. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht:
• Artikel 31: Daling met € 12 mln. Dit is veroorzaakt door een daling van de openstaande verplichtingen voor de 5 grote telecomproviders met € 9 mln. en een daling voor het Ministerie van Defensie (KMAR) van € 3 mln.
• Artikel 32: De stijging van € 22 mln. heeft meerdere oorzaken. Stijgingen bij Stg. Juridisch loket (€ 27,8 mln.), Autoriteit Persoonsgegevens (€ 20,4 mln.), Stg. Geschillencommissie (€ 0,8 ml.), Stg. Recht en Overheid (€ 1,1 mln.), Bureau Financieel Toezicht (€ 6,6 mln.), College van Toezicht auteursrechten (€ 1 mln.) en een daling bij de Raad voor de Rechtsbijstand voor 2019 (€ 36,2 mln.).
• Artikel 33: Stijging met € 54 mln. Dit is gerelateerd aan projecten ondermijning.
• Artikel 34: Stijging met € 12 mln.: Reclassering Nederland (+ € 6,3 mln.), Verslavingsreclassering (+ € 2,4 mln.), Slachtofferhulp Nederland (+ € 2,7 mln.), Leger des Heils (+ € 0,7 mln.), G4S Cash solutions ( ‒ € 2,2 mln.), LBIO ( + € 0,7 mln.), GGZ Nederland ( ‒ € 1,1 mln.) en RCN ( + € 1,6 mln.)
• Artikel 36: Daling met € 10 mln. Er zijn dalingen door kwartaalbetalingen aan de Veiligheidsregio’s (€ 11,4 mln.) en RIVM (€ 1,1 mln.). Daarnaast is er een stijging bij Fier.
• Artikel 37: Daling met € 20,6 mln. Dalingen bij Stg. Nidos (€ 19,7 mln.) en IOM (€ 5,4 mln.) en een stijging bij ICTU (€ 4,2 mln.).
• Artikel 91: Daling met € 12,6 mln. De verplichtingen voor Solvinity (€ 6,1 mln.) , Shuttel (€ 3,6 mln.) en Fujitsu (€ 8 mln.) zijn de grootste veroorzakers van de daling op dit artikel. Voor Metis is er een stijging van € 5,1 mln.
Omschrijving | (Inschatting)Bedrag |
---|---|
Raad voor de Rechtsbijstand | 186,6 |
Raad voor de Rechtspraak vakantiegelden | 21,1 |
Schikkingen en transacties OM | 776,3 |
Rijkshuisvesting voor specialties | nnb |
Claim KBVG | nnb |
Raad voor Rechtsbijstand
De Raad voor Rechtsbijstand heeft ultimo 2018 een vordering van € 186.634.831 op het ministerie van JenV die samenhangt met de verplichting in haar balans voor het deel van de afgegeven toevoegingen dat nog niet is vastgesteld. (Bron: Raad voor Rechtsbijstand Jaarrekening 2018). Het cijfer per ultimo 2019 is nog niet beschikbaar.
Raad voor de Rechtspraak vakantiegelden
De Raad voor de Rechtspraak heeft sinds het boekjaar 2005 een vordering op het ministerie inzake de financiering van de te betalen vakantiegelden en sociale lasten. Bij het inwerking treden van het baten-lastenstelsel per 1 januari 2005 is overeengekomen dat ter financiering van deze verplichting op de openingsbalans van de RvdR een separate vordering wordt opgenomen en er door het ministerie van JenV geen aflossing op deze vordering zal plaatsvinden. Het betreft hier louter een boekhoudkundige vordering. De vordering bedraagt € 21,1 mln.
Schikkingen en transacties OM
Grote schikkingen en transacties van het Openbaar Ministerie worden met ingang van het boekjaar 2014 verantwoord op het moment van ontvangst van het kasbedrag. Mocht in de toekomst blijken dat ofwel in het kader van een artikel 12-procedure het OM over zal moeten gaan tot vervolgen en dat de transactie of schikking terugbetaald moet worden, ofwel naar de mening van het OM voldoende vaststaat dat in rechte afdwingbare rechten van derden voorgaan, dan zal het OM het betreffende bedrag onverwijld terugbetalen. Op 31 december 2019 bedroeg het maximale risico van terugbetalen van schikkingen en transacties een bedrag van € 776,3 mln. Dat betreft een grote zaak waarin een hoge transactie is overeengekomen die op 4 september 2018 is gepubliceerd. In betreffende zaak is een artikel 12 procedure gestart. De rechtbank heeft in deze zaak 1 of meerdere belanghebbende ontvankelijk verklaard. Naar verwachting wordt in maart 2020 de zaak inhoudelijk behandeld door de rechtbank.
Rijkshuisvestingsstelsel voor specialties
In het kader van het rijkshuisvestingsstelsel worden alle kantoorlocaties en specialties (locaties specifiek voor bepaald proces) in de balans van het Rijksvastgoedbedrijf opgenomen. Voor de specialties geldt echter dat wanneer een actief wordt afgestoten of wanneer er schade wordt geleden een eventueel verlies voor rekening komt van het ministerie dat op een eerder moment gevraagd heeft om het actief te realiseren. Ingeval van een voordeel is het ook het ministerie dat het pand in gebruik heeft dat hiervan geniet en niet het Rijksvastgoedbedrijf.
In geval van DJI gaat het bij de specialties om de justitiële inrichtingen. Er bestaan naast de situaties die in de balans zijn verwerkt geen voornemens tot afstoten.
Ingeval van het NFI gaat het om het pand aan de Laan van Ypenburg in Den Haag. Er bestaan echter geen voornemens om dit pand af te stoten.
Ingeval van het OM gaat het om een aantal locaties die een specifieke rol vervullen in het primair proces en daarom een zwaardere afscherming vereisen. Er bestaan geen voornemens om het aantal locaties terug te brengen.
Juridische claim KBvG en diverse gerechtsdeurwaarders(kantoren)
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en diverse gerechtsdeurwaarders(kantoren) hebben een procedure aangespannen jegens de Staat in verband met door hen vermeend geleden schade als gevolg van de indexering van de tarieven voor ambtshandelingen («schuldenaarstarieven») gedurende 2013 tot 2016.