INHOUDSOPGAVE | blz. | |
A. | Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel | 2 |
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven en ontvangsten) | 2 | |
B. | Algemene toelichting bij de begroting | 3 |
1. | Inleiding | 3 |
2. | Uitgaven | 4 |
3. | Ontvangsten | 8 |
4. | Totaaloverzicht van het Fonds | 9 |
C. | Toelichting per begrotingsartikel | 11 |
1. | Uitgaven | 11 |
2. | Ontvangsten | 19 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven en ontvangsten)
De begrotingen die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begroting van het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 2003 vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor het jaar 2003. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota 2003.
Met de vaststelling van deze wetsartikelen wordt de in de begrotingsstaat opgenomen begroting van de uitgaven en de ontvangsten voor het jaar 2003 vastgesteld. De in die begroting opgenomen begrotingsartikelen worden door middel van een algemene toelichting en een toelichting per begrotingsartikel toegelicht in de onderdelen B en C van deze memorie van toelichting.
Het advies van de Raad van State wordt niet openbaar gemaakt op grond van het bepaalde in artikel 25a, derde lid, onder b, van de Wet op de Raad van State.
De Minister van Economische Zaken,
H. Ph. J. B. Heinsbroek
De Minister van Financiën,
J. F. Hoogervorst
B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTING
Bij wet van 21 december 1995 is het Fonds economische structuurversterking (Fes) ingesteld (Wet Fonds economische structuurversterking, Stb. 1996, 51 en 52). In 2002 is de Fes-wet het laatst gewijzigd (Stb. 2002, 294). Het fonds is een begrotingsfonds conform de Comptabiliteitswet 2001 en heeft als doel het financieren van investeringsprojecten van nationaal belang waarmee beoogd wordt de economische structuur te versterken. Hiertoe worden vanuit het fonds bijdragen toegekend aan andere begrotingshoofdstukken ter financiering van dergelijke projecten. Het Fes is dus een verdeelfonds, de feitelijke projectuitgaven worden onderbouwd, geraamd en verantwoord op de andere begrotingshoofdstukken.
De voeding van het fonds bestond tot en met 1998 uit bepaalde aardgasbaten, de common area baten, andere voor het fonds te bestemmen ontvangsten uit de winning van aardgas, opbrengsten uit het vervreemden van bepaalde vermogensbestanddelen van het Rijk en overige ontvangsten.
Met ingang van 1999 is de voeding van het fonds gewijzigd. Op hoofdlijnen wordt uitgegaan van een voeding uit 41,5% van de aardgasbaten (niet-belasting middelen) en de opbrengsten uit hoofde van de structureel bespaarde rentelasten die het gevolg zijn van het in mindering brengen op de staatsschuld van common area baten, vervreemdingen van staatsdeelnemingen en veilingen van rechten. Op de structureel bespaarde rentelasten bij vervreemdingen van staatsdeelnemingen wordt de daarmee samenhangende structurele derving van dividendontvangsten in mindering gebracht. Met ingang van 2001 wordt het Fes niet meer gevoed uit de rentevrijval van de opbrengst van geveilde rechten (zoals radio-, ether- en televisiefrequenties), maar dient ter voeding van het Fes een annuïteit op basis van deze opbrengsten.
Het kabinet is voornemens een wetswijziging aan de Staten-Generaal voor te leggen waarin wordt geregeld dat de EZ-ontvangsten van Energie Beheer Nederland (EBN) B.V., meerjarige stand Miljoenennota 2002, die voorheen werden afgedragen aan DSM in verband met de door DSM gehouden certificaten EBN B.V., niet worden gerekend tot de aardgasbaten waarvan 41,5% als voeding van het Fes dient. Vóór 2002 stonden tegenover de winstuitkering van EBN B.V. aan de Staat, de afdrachten van de Staat aan certificaathouder DSM. Eind 2001 heeft de Staat voor € 1,24 mrd de certificaten EBN B.V. van DSM overgenomen. Door de aankoop van de certificaten hoeven dividenden betreffende de boekjaren 2002 en verder niet meer te worden overgedragen. Wel heeft DSM nog recht op een aantal dividenduitkeringen 2001. Deze worden in 2002 geraamd op € 22 mln.
De hierdoor gecreëerde ruimte op de Rijksbegroting dient ter compensatie van de gestegen rentelasten op de nationale schuld als gevolg van de aankoop van de certificaten EBN B.V. Per saldo is deze aankoop budgettair neutraal.
De wettelijke grondslag hiervoor met betrekking tot het jaar 2002 is inmiddels verkregen via de eerste suppletore begroting 2002 van het Fes. Voor de jaren na 2002 zal er een wetswijziging aan de Staten-Generaal worden voorgelegd.
Bij Voorjaarsnota 1993 is besloten tot een Investeringsimpuls van in totaal € 2 269 mln in de periode 1994–1998 voor de versterking van de economische structuur. De impuls heeft betrekking op projecten in de sfeer van verkeer en vervoer (€ 1 929 mln), bodemsanering (€ 227 mln) en kennisinfrastructuur (€ 113 mln). Voor de projecten op het terrein van verkeer en vervoer is destijds binnen het fonds € 681 mln gereserveerd voor de financiële doorloop na 1998. Eveneens is € 150 mln beschikbaar voor het tekort in de Europese bijdrage aan verkeer en vervoer projecten. Hiermee bedraagt de totale Fes-bijdrage in de Investeringsimpuls 1994 per saldo € 3,10 mrd (€ 3,21 mrd inclusief prijsbijstelling), waarvan tot en met 2001 € 2,33 mrd uit het fonds is uitgekeerd.
2.2. Betuweroute en Hogesnelheidslijn
De feitelijke projectuitgaven voor de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn-Zuid (HSL-Zuid) worden geraamd op de begroting van het Infrastructuurfonds. Ten aanzien van de Betuweroute is reeds in 1995 een positief besluit genomen door het parlement. Ten aanzien van de HSL-Zuid heeft het kabinet zich in de PKB-3 in mei 1996 uitgesproken voor het voorkeurstracé uit de PKB-1, met een aantal inpassingsmaatregelen naar aanleiding van het gevoerde bestuurlijk overleg en de discussies rondom het Groene Hart.
Voor deze projecten is in het fonds € 4 525 mln geraamd, inclusief een maximum van € 545 mln reeds uitgekeerde en nog uit te keren prijsbijstelling. Aan voorfinanciering voor deze projecten is in het fonds € 1 784 mln geraamd, inclusief € 168 mln aan uitgekeerde en nog uit te keren prijsbijstelling. Dit brengt de binnen het Fes geraamde middelen voor de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn in totaal op € 6 308 mln. Tot en met 2001 heeft het Fes hiervan € 2 493 mln uitgekeerd.
2.3. SWAB, Extra impuls en Hubertustunnel
Van de ontvangsten uit hoofde van het tussenvonnis in het common area geschil is in de ontwerpbegroting 1998 € 592 mln via het Fes ingezet voor investeringen in het kader van Samen Werken Aan Bereikbaarheid (SWAB). Bij Najaarsnota 1999 is ter vermindering van het destijds bestaande tekort in het Fes ultimo 2010 besloten € 45,4 mln van deze uitgaven niet meer uit het Fes te financieren, maar ten laste van de algemene middelen. Het totaal binnen het Fes geraamde bedrag van € 550 mln (inclusief prijsbijstelling) is ultimo 2000 helemaal besteed, waarmee dit project binnen het Fes is afgesloten.
In de brief van 31 maart 1998 betreffende de Impuls voor de ruimtelijk-economische structuur (Kamerstukken II 1997/98, 25 017 nr. 6) heeft het kabinet aan een aantal verkeer- en vervoerprojecten middelen toegekend uit het Fes. In totaal is hiertoe in het Fes een bijdrage geraamd van € 858 mln (€ 895 mln inclusief prijsbijstelling), waarvan tot en met 2001 € 262 mln uit het fonds is uitgekeerd.
Bij Voorjaarsnota 2000 is een bijdrage aan het Infrastructuurfonds van € 28 mln (inclusief prijsbijstelling 2001) opgenomen ten behoeve van de Hubertustunnel. Hiervan is tot en met 2001 € 11,7 mln uit het fonds uitgekeerd.
Het Regeerakkoord 1998 bevatte een investeringspakket dat, voor zover het Fes-waardige projecten betreft, via het fonds gefinancierd wordt. Het gaat hierbij in de periode 1999 tot en met 2010 om een totaalbedrag van € 6 916 mln (€ 7 625 mln inclusief prijsbijstelling) via het Fes. Hiervan is tot en met 2001 € 1 289 mln door het fonds uitgekeerd. De concrete uitwerking van het pakket naar projecten vindt plaats via de ICES (Interdepartementale Commissie Economisch Structuurbeleid). Indien individuele projectvoorstellen voldoende zijn uitgewerkt, worden bijdragen van de post Projecten in voorbereiding (uitgavenartikel 01.07) overgeboekt naar de post Investeringsimpuls 1998 (uitgavenartikel 01.08).
Het kabinet heeft bij de begrotingsvoorbereiding 2001 besloten tot een investeringspakket van in totaal € 5 464 mln (€ 5 736 mln inclusief prijsbijstelling) voor de clusters Bereikbaarheid, Natuur, Milieu en vitaliteit steden en Kennis voor de periode 2001 tot en met 2010. Ook bij deze impuls vindt de concrete uitwerking van de verschillende projecten plaats via de ICES. Voor zover voorstellen nog onvoldoende zijn uitgewerkt, worden de daarmee samenhangende middelen geraamd op artikel 01.07 Projecten in voorbereiding. Indien projectvoorstellen voldoende zijn uitgewerkt, worden de middelen geraamd op het artikel 01.09 Investeringsimpuls 2001.
Tezamen met de besluitvorming over de Investeringsimpuls 2001 is besloten in de jaren 2000 tot en met 2010 reeds bestaande investeringsprojecten uit het Fes te financieren. Het gaat hierbij op dit moment om een bedrag van in totaal € 2 366 mln. Het betreft Fes-waardige projecten die voorheen ten laste van de reguliere Rijksbegroting werden geraamd. De hierdoor ontstane ruimte op de Rijksbegroting wordt aangewend voor andere uitgaven. De voorheen binnen het Fes geraamde prijsbijstelling voor 2003 en verder is via het «bruggetje» overgeheveld naar het ministerie van Financiën. Met ingang van 2003 wordt de prijsbijstelling conform de systematiek op de rijksbegroting uitgekeerd.
Bij begrotingsvoorbereiding 2002 heeft het kabinet besloten voor het project «Kenniswijk» in de regio Eindhoven een Fes-bijdrage van € 45,7 mln ter beschikking te stellen. Voorwaarde is echter wel dat private partijen minimaal 50% bijdragen in de kosten.
In het Strategisch Akkoord 2002 zijn extra middelen voor mobiliteit en bereikbaarheid uitgetrokken. Het grootste deel van deze middelen (60%, zijnde € 1 476 mln tot en met 2010) is in het Fes gereserveerd. Over de precieze besteding van de middelen moet nog worden besloten.
De geraamde prijsbijstelling betreffende de verkeers- en vervoersuitgaven van de Investeringsimpuls 1994, de impuls voor de ruimtelijk-economische structuur van (destijds) € 858 mln, het cluster Bereikbaarheid van de Investeringsimpuls 1998 en alle uitgaven van de Investeringsimpuls 2001 zullen met ingang van 2003 conform de systematiek op de Rijksbegroting (in jaarlijkse tranches en zonder nacalculaties) door het ministerie van Financiën worden uitgekeerd. Daarom is de prijsbijstelling die voorheen geraamd stond op artikel 1.10 via het zogenaamde «bruggetje» overheveld naar het ministerie van Financiën. De prijsbijstelling voor de Betuweroute en de Hogesnelheidslijn blijft separaat op de desbetreffende artikelen geraamd. Deze uit te keren prijsbijstelling is gemaximeerd.
De totale geraamde fondsuitgaven in enig jaar mogen niet hoger zijn dan de totale voor dat jaar geraamde ontvangsten, minus 10% van de voor dat jaar geraamde ontvangsten uit de aardgasbaten (de zogenaamde buffer), plus het eindsaldo van het jaar ervoor. In onderstaande tabel worden de in deze ontwerpbegroting opgenomen uitgaven geconfronteerd met het kasplafond. Uit de confrontatie van het kasplafond met de in deze ontwerp-begroting geraamde uitgaven blijkt dat de uitgaven voor het begrotingsjaar en de daarop volgende jaren onder het kasplafond blijven. Zonder aanpassingen zullen de uitgaven in 2007 echter het kasplafond overschrijden. Deze overschrijding zal moeten worden opgevangen met extra ontvangsten of met een herprioritering binnen de uitgaven.
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
---|---|---|---|---|---|---|
Geraamde uitgaven | 2 643 594 | 2 868 333 | 1 864 139 | 1 711 644 | 1 792 581 | 2 226 392 |
Kasplafond | 3 956 320 | 3 250 816 | 2 153 722 | 1 956 373 | 2 020 468 | 2 129 903 |
In hoofdstuk 4 wordt ingegaan op de hoogte van de uitgaven, de ontvangsten en het kasplafond.
De fondsbeheerders kunnen ten laste van het fonds toezeggingen doen voor bijdragen aan begrotingshoofdstukken. In deze toezeggingsbrieven is aangegeven onder welke voorwaarden de bijdrage beschikbaar wordt gesteld en hoe de verantwoording dient te geschieden. Tot nu toe zijn op deze wijze voor een totaalbedrag van ruim € 10,5 mrd de volgende toezeggingen geformaliseerd:
Specificatie van toezeggingsbrieven | |||
---|---|---|---|
Aan | d.d. | Voor project(en) | Bedrag (€ mln) |
EZ | 16.08.94 | HPCN en NOBIS | 27,2 |
VenW | 16.08.94 | Verkeer en vervoer, Bodemsanering, LWI, Transportechnologie en Ondergronds bouwen | 2 071,5 |
VROM | 16.08.94 | Bodemsanering | 136,1 |
OCW | 16.08.94 | Mainport Rotterdam en MIBITON | 20,4 |
LNV | 16.08.94 | Agro ketenmanagement | 13,6 |
VenW | 16.02.96 | Betuweroute (BR) | 43,6 |
EZ | 15.08.96 | MARIN | 45,4 |
VenW | 20.12.96 | Betuweroute en Hogesnelheidslijn | 1 832,8 |
VenW | 22.01.98 | Hogesnelheidslijn (HSL) | 7,7 |
VenW | 12.01.99 | Samen Werken Aan Bereikbaarheid (SWAB) | 592,2 |
VenW | 12.01.99 | Betuweroute (BR) | 315,4 |
VenW | 12.01.99 | Impuls ruimtelijk economische structuur | 846,8 |
VenW | 12.01.99 | Doorloop na 1998 van verkeer en vervoer projecten uit Investeringsimpuls 1994 | 830,4 |
VenW | 12.01.99 | Hogesnelheidslijn (HSL) | 23,6 |
VROM | 12.01.99 | Impuls ruimtelijk economische structuur, ontsluiting vinex-locatie Deventer-Colmschate Noord. | 11,3 |
VROM | 15.10.99 | Stichting kennisontwikkeling en kennistransfer Bodem (SKB) | 15,9 |
VenW | 15.10.99 | Ondergronds Logistiek Systeem (OLS) | 4,1 |
EZ | 15.10.99 | Gigaport | 64,4 |
VenW | 15.10.99 | Connekt, Kenniscentrum Verkeer en Vervoer | 15,9 |
VenW | 15.10.99 | Expertisenetwerk Meervoudig Ruimtegebruik (EMR) | 15,9 |
OCW | 15.10.99 | Wetenschap en Technologie Centrum Watergraafsmeer | 13,6 |
OCW | 15.10.99 | Biomade | 6,8 |
OCW | 15.10.99 | Kaderregeling Technocentra | 18,2 |
LNV | 15.10.99 | Ketennetwerken, Clusters en ICT (KLICT) | 13,2 |
OCW | 15.10.99 | Delfts Cluster | 19,1 |
VenW | 21.12.99 | Samen Werken Aan Bereikbaarheid (SWAB) | – 45,4 |
VenW | 21.12.99 | Bereikbaarheidsimpuls 1998 | 148,8 |
EZ | 21.12.99 | Economie Ecologie en Technologie (EET) | 18,2 |
VROM | 21.12.99 | Programma Milieutechnologie (ProMT) | 9,1 |
VROM | 21.12.99 | Nationaal Initiatief voor Duurzame Ontwikkeling (NIDO) | 12,7 |
VenW | 18.12.00 | Bereikbaarheid voorfinanciering | 505,6 |
OCW | 18.12.00 | ICT en Onderwijs | 467,4 |
OCW | 18.12.00 | Kennis, onderzoek en innovatie | 113,4 |
VenW | 19.12.00 | Hogesnelheidslijn (HSL) | 172,4 |
VenW | 19.12.00 | FES-brug | 158,8 |
VenW | 21.02.01 | Prijscompensatie Samen Werken Aan Bereikbaarheid (SWAB) | 2,5 |
VenW | 21.02.01 | Hubertustunnel (inclusief prijscompensatie) | 27,4 |
VenW | 20.12.01 | Prijscompensatie Investeringsimpuls 1994 | 8,1 |
VenW | 20.12.01 | Prijscompensatie Impuls ruimtelijk economische structuur | 26,5 |
VenW | 20.12.01 | Prijscompensatie Hubertustunnel | 1,0 |
VenW | 20.12.01 | Prijscompensatie Bodemsanering | 1,2 |
VenW | 2.11.01 | Kenniswijk Eindhoven | 45,4 |
VenW | 2.11.01 | Hogesnelheidslijn (HSL) | 375,7 |
VenW | 2.11.01 | Voorfinanciering Samen Werken Aan Bereikbaarheid (SWAB) | 506,9 |
VenW | 2.11.01 | Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR) | 259,3 |
VenW | 2.11.01 | FES-brug | 237,0 |
OCW | 2.11.01 | Prijscompensatie ICT en Onderwijs (impuls 2001) | 21,0 |
OCW | 2.11.01 | Prijscompensatie kennis, onderzoek en innovatie | 5,1 |
EZ | 2.11.01 | Herstructurering bedrijventerreinen | 47,4 |
EZ | 2.11.01 | Kennis, onderzoek en innovatie | 237,1 |
VROM | 17.01.02 | Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) | 14,4 |
VenW | 02.05.02 | Voorfinanciering Geluidsisolatie Schiphol (GIS) | 169,0 |
Totaal | 10 551,1 |
De tot en met 1996 ten gunste van het Fes gekomen opbrengsten uit de verkoop van staatsdeelnemingen (€ 2 592 mln uit verkoop KPN en € 675 mln uit verkoop DSM) worden aangewend voor de Investeringsimpuls 1994.
Uit hoofde van het tussenvonnis met betrekking tot het common area overbeleveringsgeschil tussen Brigitta en NAM is € 1 136,9 mln in het Fes gestort. Van de resterende ontvangsten zijn conform de nieuwe voedingssystematiek de structureel bespaarde rentelasten met ingang van 1999 ten gunste van het Fes gebracht.
In 1998 is € 600,1 mln ontvangen uit de veiling van etherfrequenties. De opbrengsten van de veiling van UMTS-frequenties in 2000 bedroegen € 2,7 mld. De hierdoor bespaarde rentelasten in 2000 zijn ten gunste van het Fes gebracht. Met ingang van 2001 zijn de opbrengsten hiervan via een annuïteit met een looptijd van 15 jaar ten gunste van het Fes gebracht.
Met ingang van 1999 zijn de ontvangsten uit aardgas niet meer gebaseerd op het extra exportvolume (ten opzichte van het Plan Gasafzet 1990), maar bedragen deze op grond van de nieuwe Fesvoedingswet een vast percentage van 41,5% van de totale niet-belasting ontvangsten uit aardgas. In onderstaande tabel worden de gehanteerde olieprijzen en dollarkoersen gepresenteerd.
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008–2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olieprijs $/vat | 24 | 24,5 | 23 | 23 | 23 | 23 | 23 |
Koers € (in $) | 0,94 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
Met ingang van 1999 komen de opbrengsten van de verkoop van staatsdeelnemingen niet meer rechtstreeks in het Fes, maar via de structurele rentevrijval die het gevolg is van het ten gunste van de staatsschuld brengen van de opbrengsten.
In de jaren 1999 tot en met 2001 is in totaal € 527,9 mln aan rentebesparingen uit incidentele baten gerealiseerd (ontvangstartikel 01.02).
Voor de meerjarige raming van ontvangsten uit hoofde van aardgasbaten en rentebesparingen zijn technische aannames gehanteerd. Uitgegaan is van behoedzame veronderstellingen ten aanzien van zowel olieprijs en dollarkoers als verkoop staatsdeelnemingen, veilingen en rente (rekening houdend met eventuele dividendderving).
4. TOTAALOVERZICHT VAN HET FONDS
(x € 1,0 mln) | t/m 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008–10 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Investeringsimpuls | 2 777 | 65 | 163 | 3 006 | |||||
Overig V&V | 394 | 151 | 193 | 231 | 91 | 31 | 5 | – 99 | 997 |
Kennisinfrastructuur | 158 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 204 | ||
BR en HSL | 2 493 | 803 | 728 | 135 | 280 | 87 | 4 526 | ||
SWAB | 549 | 549 | |||||||
Impuls 1998/ voorfinanc. BR HSL | 1 289 | 862 | 765 | 248 | 272 | 629 | 1 243 | 3 549 | 8 857 |
Impuls 2001 | 353 | 506 | 891 | 885 | 779 | 612 | 479 | 1 274 | 5 779 |
Bruggetje RA 1998 | 396 | 248 | 283 | 109 | 119 | 177 | 253 | 780 | 2 366 |
Strategisch akkoord 2002 | 84 | 162 | 246 | 246 | 738 | 1 476 | |||
Prijsbijstelling | |||||||||
Totale uitgaven | 8 410 | 2 644 | 2 868 | 1 864 | 1 712 | 1 793 | 2 226 | 6 243 | 27 760 |
Waarvan naar het Infrastructuurfonds | 2 237 | 2 486 | 1 369 | 1 248 | 1 222 | 1 670 | 4 697 | ||
ONTVANGSTEN: | |||||||||
Overig aardgas | 3 632 | 1 641 | 1 528 | 1 301 | 1 156 | 1 239 | 1 343 | 4 506 | 16 346 |
Incidentele baten | 528 | 374 | 399 | 448 | 496 | 545 | 569 | 1 708 | 5 068 |
Staatsdeelnemingen | 3 267 | 3 267 | |||||||
Overig vermogen | 600 | 600 | |||||||
Common area | 1 137 | 1 137 | |||||||
Extra export gas | 1 351 | 1 352 | |||||||
Totale ontvangsten | 10 515 | 2 015 | 1 927 | 1 749 | 1 652 | 1 784 | 1 912 | 6 214 | 27 768 |
Jaarsaldo | – 628 | – 942 | – 115 | – 60 | – 9 | – 314 | – 28 | ||
Cumulatief saldo | 2 105 | 1 477 | 535 | 420 | 360 | 351 | 37 | 9 |
Het jaarsaldo is het batig (nadelig) saldo van uitgaven en ontvangsten over het betreffende begrotingsjaar. Het cumulatief saldo is het batig (nadelig) saldo tot en met het betreffende begrotingsjaar. Dit laatste saldo is als batig (nadelig) saldo opgenomen in de saldi artikelen van de Fesbegroting.
Uit de meerjarige doorkijk in bovenstaande tabel blijkt dat het fonds bij deze ramingsveronderstellingen in 2010 een nagenoeg sluitend cumulatief saldo heeft.
Investeringsprojecten uit het Fonds economische structuurversterking (Fes) hebben tot doel ruimtelijk-economische problemen in Nederland op te lossen. De verschillende investeringsprojecten staan daarbij niet op zichzelf, maar vormen een onderdeel van samenhangende investeringspakketten. Deze samenhangende en integrale benadering is een effectieve methode gebleken om de uitdagingen, zoals bijvoorbeeld geformuleerd in de impulsbrief 1998, tegemoet te kunnen treden. De investeringspakketten bestaan naast de uit het Fes gefinancierde investeringen ook uit investeringsprojecten die met algemene middelen worden gefinancierd.
In onderstaande tabel zijn alle Fesbijdragen aan door departementen uitgevoerde investeringsprojecten gerangschikt naar de thema's Bereikbaarheid, Vitaliteit steden (inclusief bedrijventerreinen), Milieu en Kennis. Een totaaloverzicht van de investeringspakketten (inclusief de niet uit het Fes gefinancierde projecten) is opgenomen in de jaarlijkse monitoringsrapportage over de investeringsimpulsen.
(in € mln) | t/m 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008–2010 | Totaal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bereikbaarheid | 7 867 | 2 259 | 2 565 | 1 557 | 1 416 | 1 468 | 1 916 | 5 336 | 24 384 |
Vitaliteit steden | – | 105 | 74 | 86 | 80 | 108 | 104 | 286 | 843 |
Milieu | 184 | 98 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 41 | 393 |
Kennis | 359 | 183 | 216 | 208 | 203 | 203 | 193 | 580 | 2 145 |
Totaal | 8 410 | 2 644 | 2 868 | 1 864 | 1 712 | 1 793 | 2 226 | 6 243 | 27 760 |
C. TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL
01 Bijdragen van het fonds aan andere begrotingen
Artikel 01.01 Bijdragen aan de begroting van het Infrastructuurfonds in het kader van verkeer & vervoer
Opbouw uitgaven (in € 1 000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 116 621 | 136 678 | 311 497 | 89 920 | 31 257 | ||
1e suppl. begr 2002 | 34 000 | 55 000 | 80 000 | ||||
Mutatie | 866 | 1 025 | 2 334 | 674 | 234 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 153 605 | 151 487 | 192 703 | 393 831 | 90 594 | 31 491 | 4 764 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van het onderdeel verkeer en vervoer uit de Investeringsimpuls 1994. Met ingang van de begroting 1998 worden deze uitgaven binnen het Infrastructuurfonds geraamd op de uitgavenartikelen 01.01 en 01.02. In de uitgavenraming 2004 voor verkeer en vervoer zijn middelen opgenomen ter dekking van lager uitvallende Europese bijdragen.
Tevens is een bijdrage voorzien aan het Infrastructuurfonds ten behoeve van de Hubertustunnel en is de voorfinanciering uit het Fes van de gestegen kosten voor de geluidsisolatie rond Schiphol (GIS) opgenomen (€ 169 mln). Het betreft hier uitgaven in de jaren 2002 tot en met 2004. Terugbetaling van de voorfinanciering uit het infrastructuurfonds wordt gedekt door een verlenging van de bestaande heffingen in het kader van het Heffingenbesluit Geluidhinder Burgerluchtvaart (Stb. 82(284)) met ingang van 2008.
Specificatie artikel 01.01 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
V&V Investeringsimpuls | 162 976 | ||||||
Overig V&V IF | 104 481 | 132 888 | 150 628 | 90 594 | 31 491 | 4 764 | |
Overig V&V VROM | 1 134 | 227 | |||||
Voorfinanciering GIS | 34 000 | 55 000 | 80 000 | ||||
Hubertustunnel | 11 872 | 4 815 | |||||
Totaal | 151 487 | 192 703 | 393 831 | 90 594 | 31 491 | 4 764 |
Specificatie mutatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Prijsbijstelling Overig V&V IF | 778 | 989 | 1 121 | 674 | 234 |
Prijsbijstelling V&V Impuls | 1 213 | ||||
Prijsbijstelling Hubertustunnel | 88 | 36 | |||
Mutatie | 866 | 1 025 | 2 334 | 674 | 234 |
De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2002.
Artikel 01.02 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van bodemsanering
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 21 317 | ||||||
1e suppl. begr 2002 | 43 948 | ||||||
Mutatie | 160 | ||||||
Ontwerp-begr. 2003 | 31 236 | 65 425 |
In het kader van het onderdeel bodemsanering is € 136,1 mln beschikbaar voor de ontwikkeling van VINEXwoningbouwprojecten. Hiervan is tot en met 2001 € 95,1 mln via de begroting van VROM aan de betrokken provincies en stadsgewesten beschikbaar gesteld. Voor een nadere toelichting op deze uitgaven wordt verwezen naar uitgavenartikel 07.18.05 van de begroting 2003 van VROM.
Daarnaast is € 90,8 mln (exclusief prijsbijstelling) beschikbaar voor bodemsanering in verband met infrastructuurprojecten. Hiervan is € 68,1 mln bestemd voor onvoorziene uitgaven bij de uitvoering van de verkeer en vervoerprojecten uit de Investeringsimpuls 1994 en voor VINEX-infrastructuurprojecten. De resterende € 22,7 mln is met name ingezet voor bodemsanering van percelen van de NS ten behoeve van de ontwikkeling van stationslocaties. Van deze middelen is tot en met 2001 € 68 mln uit het Fes bijgedragen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar uitgavenartikel 04.02 van de begroting van het Infrastructuurfonds.
Specificatie artikel 01.02 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
VROM | 41 044 | |||||
Infrastructuur (V&V en VINEX) | 24 381 | |||||
Totaal | 65 425 |
De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2002 voor Infrastructuur (V&V en VINEX).
Artikel 01.03 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennisinfrastructuur
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 9 076 | 9 076 | 9 076 | 9 076 | 9 076 | ||
Mutatie | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 9 144 | 9 144 | 9 144 | 9 144 | 9 144 | – |
Op dit artikel wordt de bijdrage geraamd aan het project «Kenniswijk» in de regio Eindhoven van € 45,7 mln. De bijdrage was oorspronkelijk aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar gaat nu door de overgang van het beleid inzake telecommunicatie en post naar het ministerie van Economische Zaken. De Rijksbijdrage is gekoppeld aan de voorwaarde dat 50% van de totale kosten van Kenniswijk door private partijen worden gedragen.
De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2002 voor het project «Kenniswijk»
Artikel 01.04 Overige bijdragen vanuit het fonds
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 771 426 | 689 020 | 122 475 | 278 167 | 86 672 | ||
1e suppl. begr 2002 | 45 379 | 38 571 | |||||
Mutatie | – 13 874 | 0 | 12 341 | 2 086 | 650 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 827 695 | 802 931 | 727 591 | 134 816 | 280 253 | 87 322 | – |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd aan het Infrastructuurfonds voor de Betuweroute (BR) en de Hogesnelheidslijn (HSL). Op dit artikel wordt tevens een maximum van € 544,5 mln aan uitgekeerde en nog uit te keren prijsbijstelling geraamd over de Fes-bijdragen aan deze twee projecten.
De uitgaven aan de BR en de HSL worden op het Infrastructuurfonds geraamd op de artikelen 03.02 en 03.03.
Specificatie artikel 01.04 | |||||
---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Betuweroute | 478 788 | 284 993 | 112 878 | – 4 115 | |
HSL | 324 143 | 429 478 | 10 515 | 284 368 | 87 322 |
Prijsbijstelling | 13 120 | 11 423 | |||
Totaal | 802 931 | 727 591 | 134 816 | 280 253 | 87 322 |
Specificatie mutatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Uitkering Pr.bijstelling BR | 3 226 | 1 834 | 840 | – 31 | |
Uitkering Pr.bijstelling HSL | 2 413 | 3 197 | 78 | 2 117 | 650 |
Prijsbijstelling BR / HSL | – 19 513 | – 5 031 | 11 423 | ||
Mutatie | – 13 874 | 0 | 12 341 | 2 086 | 650 |
De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2002 en de bijstelling van de resterende raming voor prijsbijstelling.
Artikel 01.07 Projecten in voorbereiding
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 63 643 | 183 634 | 195 489 | 195 534 | 226 561 | ||
1e suppl. begr 2002 | 31 933 | ||||||
Mutatie | 355 | 267 | 84 356 | 162 356 | 246 588 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 0 | 95 931 | 183 901 | 279 845 | 357 890 | 473 149 | 473 149 |
Op de eerste plaats worden op dit artikel middelen geraamd voor de investeringsimpuls 1998, voor zover het Feswaardige projecten betreft. De concrete invulling van het pakket wordt in de Interdepartementale Commissie Economische Structuurbeleid (ICES) voorbereid. Inmiddels zijn voor veertien projectplannen voor de periode 1999 tot en met 2001 de gereserveerde gelden overgeheveld naar artikel 01.08 Investeringsimpuls 1998.
Op de tweede plaats is bij de voorbereiding van de begroting 2001 besloten om voor de jaren 2000 tot en met 2010 voor een bedrag van in totaal € 5 464 mln (exclusief prijsbijstelling) te investeren in de volgende clusters:
• Bereikbaarheid (€ 3 068 mln)
• Natuur, milieu en stedelijke ontwikkeling (€ 1 588 mln)
• Kennis (€ 808 mln)
Op de derde plaats zijn in het Strategisch Akkoord 2002 extra middelen voor mobiliteit en bereikbaarheid uitgetrokken. Het grootste deel van deze middelen (60%, zijnde € 1 476 mln tot en met 2010) is in het Fes gereserveerd. Over de precieze besteding van de middelen moet nog worden besloten.
Voor de projecten die voldoende zijn uitgewerkt, worden de middelen overgeheveld naar de Fes-artikelen die expliciet betrekking hebben op de bovenstaande uitgaven, zoals bijvoorbeeld artikel 01.08 Investeringsimpuls 1998. Voor zover dit nog niet het geval is, worden de projecten op dit artikel (01.07 Projecten in voorbereiding) geraamd.
Specificatie artikel 01.07 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
Impuls 1998: Vitaliteit steden | 47 647 | 24 640 | 24 640 | 24 685 | 24 685 | 24 685 |
Impuls 1998: Milieu | 13 613 | 13 613 | 13 613 | 13 613 | 13 613 | |
Impuls 1998: Kennis | 109 816 | 109 816 | 109 816 | 109 816 | 109 816 | |
Impuls 2001: BIRK + Saneringsconcept. | 48 284 | 35 832 | 47 776 | 47 776 | 55 325 | 55 325 |
Impuls 2001: Natuur, milieu en Stedel. Ontw./sleutelprojecten | 23 710 | 23 710 | ||||
Strategisch Akkoord 2002 | 84 000 | 162 000 | 246 000 | 246 000 | ||
Totaal | 95 931 | 183 901 | 279 845 | 357 890 | 473 149 | 473 149 |
Specificatie mutatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(x €1 000 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Mobiliteit en bereikbaarheid | 0 | 0 | 84 000 | 162 000 | 246 000 |
Uitkering prijsbijstelling BIRK en Saneringsconcept | 355 | 267 | 356 | 356 | 588 |
Mutatie | 355 | 267 | 84 356 | 162 356 | 246 588 |
Betreft de in het Strategisch Akkoord 2002 beschikbaar gestelde middelen voor mobiliteit en bereikbaarheid alsmede de uitdeling van de prijsbijstellingstranche 2002 voor het project «BIRK en Saneringsconcept».
Artikel 01.08 Investeringsimpuls 1998
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 794 044 | 610 828 | 104 387 | 127 652 | 477 300 | ||
1e suppl. begr 2002 | 14 193 | 4 615 | |||||
Mutatie | 5 679 | 1 179 | – 4 720 | – 3 634 | 3 580 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 570 948 | 813 916 | 616 622 | 99 667 | 124 018 | 480 880 | 1 095 312 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor door de Interdepartementale Commissie Economische Structuur (ICES) goedgekeurde projectvoorstellen van de Investeringsimpuls 1998. Voor 2003 en latere jaren zijn, behoudens de reeks bereikbaarheid/voorfinanciering en vanuit de periode 1999–2002 doorgeschoven bedragen voor EMR, Konnect en Ketennetwerken, Clusters & ICT nog geen bedragen toegedeeld. Over de verdeling van de bedragen voor de periode 2003–2010 heeft nog geen besluitvorming plaatsgevonden.
Op basis van de huidige besluitvorming worden de volgende bijdragen geraamd:
Specificatie artikel 01.08 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | Departement | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
Bereikbaarheid/Voorfinanciering private financiering | 711 326 | 607 783 | 86 883 | 118 551 | 480 880 | 1 095 312 | |
Prijsbijstelling voorfinanciering | 773 | 12 784 | 5 467 | ||||
Milieu | |||||||
Milieutechnologie | EZ | 15 429 | |||||
Milieutechnologie | VROM | 5 123 | |||||
Kennis | |||||||
Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling | VROM | 6 285 | |||||
St.kennisontwikkeling en -overdracht bodem | VROM | 5 253 | |||||
Ondergronds Logistiek Systeem | V&W | 1 843 | |||||
Experimentele Faciliteiten | EZ | 11 345 | |||||
Gigaport | EZ | 18 198 | |||||
Konnect | VenW | 9 316 | 1 892 | ||||
EMR | VenW | 4 796 | 3 451 | ||||
Watergraafsmeer | OCW | 4 538 | |||||
Biomade | OCW | 3 449 | |||||
Tehnocentra | OCW | 5 445 | |||||
Ketennetwerken, Clusters en ICT | LNV | 4 128 | 2 723 | ||||
Delfts Cluster | OCW | 7 442 | |||||
Totaal | 813 916 | 616 622 | 99 667 | 124 018 | 480 880 | 1 095 312 |
Specificatie mutatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Bereikbaarheid/voorfinanciering | 5 679 | 4 490 | 647 | 883 | 3 580 |
Prijsbijstelling voorfinanciering | – 3 311 | – 5 367 | – 4 517 | ||
Kennis | |||||
Mutatie | 5 679 | 1 179 | – 4 720 | – 3 634 | 3 580 |
De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2002.
Artikel 01.09 Investeringsimpuls 2001
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 678 485 | 1 077 212 | 893 138 | 785 158 | 588 962 | ||
1e suppl. begr 2002 | 21 186 | 6 500 | 6 500 | ||||
Mutatie | 5 089 | 54 660 | 47 199 | 64 587 | 121 633 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 590 099 | 704 760 | 1 138 372 | 946 837 | 849 745 | 710 595 | 653 168 |
Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de Investeringsimpuls 2001 waartoe bij begrotingsvoorbereiding 2001 is besloten. Het gaat hierbij om een impuls van € 5 464 mln (exclusief prijsbijstelling) in de jaren 2000 tot en met 2010 voor de volgende uitgavenclusters:
• Bereikbaarheid (€ 3 068 mln)
• Natuur, milieu en vitaliteit steden (€ 1 588 mln)
• Kennis (€ 808 mln)
Voor de projecten uit dit investeringspakket die voldoende zijn uitgewerkt, worden de middelen geraamd op artikel 01.09 Investeringsimpuls 2001. Voor zover dit nog niet het geval is, worden de projecten op artikel 01.07 (Projecten in voorbereiding) geraamd.
Ook worden op dit artikel de middelen geraamd voor reeds bestaande Feswaardige projecten uit het Infrastructuurfonds die voorheen ten laste van de reguliere Rijksbegroting werden gefinancierd (overeenkomstig het zogenaamde «bruggetje» uit het Regeerakkoord 1998).
Specificatie artikel 01.09 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | Departement | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 |
bereikbaarh & stedelijke ontw | IF | 345 259 | 753 033 | 735 365 | 640 039 | 444 761 | 316 826 |
Kennis ICT (onderw.) | OCW | 47 899 | 47 776 | 47 776 | 47 776 | 47 776 | 47 776 |
Natuur milieu en stedelijke ontw (bedrijventerreinen) | EZ | 8 908 | 13 444 | 13 444 | 7 166 | 4 778 | |
Kennis onderzoek en innovatie | EZ | 31 018 | 28 888 | 28 888 | 23 888 | 23 888 | 23 888 |
Kennis onderzoek en innovatie | OCW | 12 455 | 11 944 | 11 944 | 11 944 | 11 944 | 11 944 |
BIRK + saneringsregeling | VROM | 11 680 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fes-bruggetje Regeerakkoord 1998 | IF | 247 541 | 283 287 | 109 420 | 118 932 | 117 448 | 252 734 |
Totaal | 704 760 | 1 138 372 | 946 837 | 849 745 | 710 595 | 653 168 |
Specificatie mutatie | |||||
---|---|---|---|---|---|
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
Bereikb.heid & sted. Ontw. | 2 570 | 5 606 | 5 474 | 4 765 | 3 311 |
Kennis (ICT onderw.) | 356 | 356 | 356 | 356 | 356 |
Nat. Milieu en sted. Ontw. | 53 | 89 | 89 | 53 | 36 |
Kennis onderzoek en innovatie | 178 | 178 | 178 | 178 | 178 |
Kennis onderzoek en innovatie | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 |
Fes-brug | 1 843 | 48 342 | 41 013 | 59 146 | 117 663 |
Mutatie | 5 089 | 54 660 | 47 199 | 64 587 | 121 633 |
De mutatie betreft de uitdeling van de prijsbijstelling tranche 2002. De mutatie Fes-brug betreft tevens de overheveling van de geraamde prijsbijstelling op artikel 1.10 voor 2003 en latere jaren naar het ministerie van Financiën.
Artikel 01.10 Prijsbijstelling
Opbouw uitgaven (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 25 992 | 57 197 | 46 154 | 64 571 | 126 316 | ||
Mutatie | – 25 992 | – 57 197 | – 46 154 | – 64 571 | – 126 316 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | – | – | – | – | – | – |
De geraamde prijsbijstelling betreffende de verkeers- en vervoersuitgaven van de Investeringsimpuls 1994, de impuls voor de ruimtelijk-economische structuur van (destijds) € 858 mln, het cluster Bereikbaarheid van de Investeringsimpuls 1998 en alle uitgaven van de Investerings-impuls 2001 zal met ingang van 2003 conform de systematiek op de Rijksbegroting (in jaarlijkse tranches en zonder nacalculaties) door het ministerie van Financiën worden uitgekeerd. Daarom is de prijsstelling op artikel 1.10 via het zogenaamde «bruggetje» overgeheveld naar het ministerie van Financiën.
Artikel 02.01 Voordelig eindsaldo
Opbouw standen (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 1 451 779 | 538 697 | 516 909 | 541 948 | 646 248 | ||
1e suppl. begr 2002 | – 81 120 | – 119 218 | – 83 733 | – 78 963 | – 108 020 | ||
Mutatie | 106 170 | 115 806 | – 13 491 | – 102 654 | – 186 438 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 2 104 979 | 1 476 829 | 535 285 | 419 685 | 360 331 | 351 790 | 37 813 |
Op dit artikel wordt het voordelig eindsaldo geraamd. Het voordelig eindsaldo is gelijk aan het positieve verschil in enig jaar tussen de ontvangsten inclusief batig beginsaldo en de uitgaven inclusief nadelig beginsaldo.
De nieuwe mutatie is per saldo het gevolg van de mutaties in de bijdragen aan de begrotingshoofdstukken en bij de ontvangsten. Een neerwaartse mutatie in de bijdragen leidt tot een opwaartse mutatie bij het voordelig eindsaldo. Een opwaartse mutatie bij de ontvangsten (inclusief het voordelig beginsaldo) heeft hetzelfde effect. De nieuwe mutatie is als volgt opgebouwd (de raming in 2007 vloeit voort uit de extrapolatie van de uitgaven en ontvangsten):
(x € 1 000) | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 |
---|---|---|---|---|---|
Uitgavenmutatie 01.01 | – 866 | – 1 025 | – 2 334 | – 674 | – 234 |
Uitgavenmutatie 01.02 | – 160 | ||||
Uitgavenmutatie 01.03 | – 68 | – 68 | – 68 | – 68 | – 68 |
Uitgavenmutatie 01.04 | 13 874 | – 12 341 | – 2 086 | – 650 | |
Uitgavenmutatie 01.07 | – 355 | – 267 | – 84 356 | – 162 356 | – 246 588 |
Uitgavenmutatie 01.08 | – 5 679 | – 1 179 | 4 720 | 3 634 | – 3 580 |
Uitgavenmutatie 01.09 | – 5 089 | – 54 660 | – 47 199 | – 64 587 | – 121 633 |
Uitgavenmutatie 01.10 | 25 992 | 57 197 | 46 154 | 64 571 | 126 316 |
Ontvangstenmutatie 01.01 | 124 806 | 124 121 | 124 430 | 228 241 | 269 741 |
Ontvangstenmutatie 01.02 | – 46 286 | – 114 482 | – 158 303 | – 155 838 | – 107 088 |
Mutatie voordelig beginsaldo | 106 170 | 115 806 | – 13 491 | – 102 654 | |
Totaal mutatie | 106 170 | 115 806 | – 13 491 | – 102 654 | – 186 438 |
Artikel 01.01 Overige ontvangsten uit aardgas
Opbouw ontvangsten (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 1 638 600 | 1 337 290 | 1 054 585 | 922 989 | 998 316 | ||
1e suppl. begr 2002 | – 122 406 | 66 589 | 121 985 | 4 770 | – 29 057 | ||
Mutatie | 124 806 | 124 121 | 124 430 | 228 241 | 269 741 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 1 623 292 | 1 641 000 | 1 528 000 | 1 301 000 | 1 156 000 | 1 239 000 | 1 343 000 |
Op dit artikel zijn de voor het fonds bestemde overige ontvangsten uit aardgas geraamd. Het betreft 41,5% van de niet-belastingontvangsten uit aardgas, zoals geraamd op de begroting van Economische Zaken. Bij bepaling van de ontvangsten voor het Fes is gerekend zonder de EZ-ontvangsten van Energie Beheer Nederland (EBN) die voorheen werden afgedragen aan DSM in verband met de door DSM gehouden certificaten EBN B.V. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de inleiding van de algemene toelichting bij deze begroting. Voor de gehanteerde olieprijzen en dollarkoersen wordt verwezen naar de tabel in hoofdstuk 3 van de algemene toelichting op de begroting.
De mutatie in de aardgasbaten wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere olieprijzen.
Artikel 01.02 Besparingen uit incidentele baten
Opbouw ontvangsten (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 364 885 | 420 700 | 513 271 | 605 842 | 652 128 | 652 128 | |
1e suppl. begr 2002 | 29 | ||||||
Mutatie | – 46 286 | – 114 482 | – 158 303 | – 155 838 | – 107 088 | ||
Ontwerp-begr. 2003 | 364 885 | 374 443 | 398 789 | 447 539 | 496 290 | 545 040 | 569 415 |
Met ingang van 1999 worden eenmalige opbrengsten in de vermogenssfeer ten gunste van de staatsschuld gebracht en komen de daardoor structureel bespaarde rentelasten (gecorrigeerd voor eventuele dividendderving) ten gunste van het Fes.
Voorzover de voeding betrekking heeft op opbrengsten van veilingen van rechten, wordt met ingang van 2002 op dit artikel de voeding van het Fes geraamd op basis van annuïteiten. Voor een nadere toelichting hierop wordt verwezen naar de inleiding van de algemene toelichting bij deze begroting.
Hernieuwde inzichten in de waardering van de portefeuille Staatsdeelnemingen hebben geleid tot een bijstelling en temporisering van de taakstelling verkoop staatsdeelneming.
Artikel 02.01 Voordelig beginsaldo
Opbouw standen (in € 1000) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | |
Ontwerp-begr. 2002 | 1 873 083 | 1 451 779 | 538 697 | 516 909 | 541 948 | ||
1e suppl. begr 2002 | 231 896 | – 81 120 | – 119 218 | – 83 733 | – 78 963 | ||
Mutatie | 106 170 | 115 806 | – 13 491 | – 102 654 | |||
Ontwerp-begr. 2003 | 2 290 385 | 2 104 979 | 1 476 829 | 535 285 | 419 685 | 360 331 | 351 790 |
Op dit artikel wordt het batig eindsaldo van het voorafgaande jaar geraamd, welk saldo op grond van het eerste lid van artikel 4 van de Wet Fes ten gunste van de begroting van het fonds in enig jaar komt (zie ook de toelichting bij uitgavenartikel 02.01 Voordelig eindsaldo).
De nieuwe mutatie sluit aan op de mutatie in het batig eindsaldo (uitgavenartikel 02.01) en is bij dat artikel nader toegelicht.