Begroting agentschap 2016
2014 Stand Slotwet | 2015 Begroting (stand 1e suppletoire begroting 2015) | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 119.113 | 135.786 | 125.425 | 119.705 | 117.155 | 117.382 | 117.382 |
Omzet overige departementen | 77.481 | 81.658 | 78.813 | 78.798 | 78.617 | 78.617 | 78.617 |
Omzet derden | 93.863 | 89.210 | 90.740 | 90.740 | 90.990 | 90.990 | 90.990 |
Rentebaten | 65 | 25 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Vrijval voorzieningen | 4.226 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 12.008 | 7.500 | 5.200 | 2.700 | 200 | 0 | 0 |
Totaal baten | 306.756 | 314.179 | 300.228 | 291.993 | 287.012 | 287.039 | 287.039 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 303.408 | 304.657 | 285.347 | 271.173 | 263.350 | 260.401 | 262.863 |
– Personele kosten | 192.060 | 197.055 | 187.421 | 176.188 | 170.282 | 168.327 | 169.902 |
– waarvan eigen personeel | 177.556 | 183.798 | 174.353 | 163.903 | 158.409 | 156.590 | 158.055 |
– waarvan externe inhuur | 14.504 | 13.257 | 13.068 | 12.285 | 11.873 | 11.737 | 11.847 |
– waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Materiële kosten | 111.348 | 107.602 | 97.926 | 94.985 | 93.068 | 92.074 | 92.961 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 40.967 | 38.864 | 31.218 | 27.831 | 24.931 | 24.931 | 24.931 |
– waarvan overige materiële kosten | 70.381 | 68.738 | 66.708 | 67.154 | 68.137 | 67.143 | 68.030 |
Rentelasten | 482 | 541 | 320 | 331 | 434 | 536 | 571 |
Afschrijvingskosten | 10.041 | 11.281 | 14.230 | 20.158 | 22.897 | 25.771 | 23.274 |
– Materieel | 5.052 | 6.579 | 8.029 | 9.676 | 11.320 | 13.239 | 13.787 |
– waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Immaterieel | 4.989 | 4.702 | 6.201 | 10.482 | 11.577 | 12.532 | 9.487 |
Overige kosten | 407 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– dotaties voorzieningen | 407 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 314.338 | 316.979 | 300.397 | 292.162 | 287.181 | 287.208 | 287.208 |
Saldo van baten en lasten | – 7.582 | – 2.800 | – 169 | – 169 | – 169 | – 169 | – 169 |
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel, de gezondheid van dieren en planten, het dierenwelzijn en handhaaft de natuurwetgeving. De post omzet moederdepartement ad € 125,4 mln is gerelateerd aan de opbrengsten voortvloeiend uit het opdrachtenpakket dat met het moederdepartement is afgesproken, inclusief de bijdragen voor het Plan van Aanpak7 (PvA), ad € 34,1 mln in 2016. De omzet is inclusief de aanvullende bijdrage van € 1,1 mln voor de uitvoering van de overgenomen PBO-taken (inclusief structurele bijdrage salarissuppletie van overgenomen ex-PBO medewerkers). De totale bijdrage voor de overname van PBO-taken komt hiermee op € 8,7 mln. Daarnaast is rekening gehouden met de versoberingtaakstelling van ruim € 0,2 mln en ontvangen loon- en prijscompensatie van € 0,5 mln. In de omzet moederdepartement zijn voorts bijdragen opgenomen in verband met niet-kostendekkende tarieven voor kleine slagers ad € 0,8 mln, Certificering op Afstand € 0,5 mln en ook voor de handhaving van de Wet natuurbescherming en de Flora & faunawet € 0,2 mln.
In de onderstaande tabel is de verwachte omzet moederdepartement per product opgenomen. Onder de post «Overig» zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht, zoals directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kosten.
Omzet moederdepartement
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 6.480 | 7.259 | 6.905 | 6.803 | 6.710 | 7.103 | 7.103 |
Communicatie | 1.157 | 1.175 | 1.118 | 1.101 | 1.086 | 1.150 | 1.150 |
Incident- & crisismanagement | 3.570 | 3.086 | 2.935 | 2.892 | 2.853 | 3.020 | 3.020 |
Inlichtingen & opsporing | 11.036 | 12.285 | 11.685 | 11.514 | 11.355 | 12.021 | 12.021 |
Kennis & Expertise | 3.572 | 2.507 | 2.385 | 2.350 | 2.317 | 2.453 | 2.453 |
Klantinteractie & dienstverlening | 7.160 | 6.583 | 6.262 | 6.170 | 6.085 | 6.442 | 6.442 |
Laboratoriumonderzoek | 3.571 | 2.977 | 2.832 | 2.790 | 2.752 | 2.913 | 2.913 |
Toezicht | 69.430 | 77.149 | 73.380 | 72.308 | 71.310 | 75.495 | 75.495 |
Overig | 13.137 | 22.764 | 17.923 | 13.777 | 12.687 | 6.785 | 6.785 |
Totaal | 119.113 | 135.786 | 125.425 | 119.705 | 117.155 | 117.382 | 117.382 |
Omzet overige departementen
De NVWA bewaakt de veiligheid van voedsel en consumentenproducten. De omzet overige departementen bestaat uit de bijdrage van VWS en van het Diergezondheidsfonds (DGF). De bijdrage VWS van € 78,3 mln is inclusief het budget van € 10 mln voor het PvA, € 1,3 mln voor de uitvoering van voormalige PBO-taken en € 6,6 mln voor onderzoek bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Voor de omzet van het DGF is structureel € 0,5 mln begroot.
In de onderstaande tabel is de verwachte omzet overige departementen per product opgenomen. Onder de post «Overig» zijn opbrengsten geraamd die niet op basis van een uurtarief in rekening worden gebracht. Hieronder vallen vooral directe bijdragen voor uitbesteed onderzoek en voor andere kosten.
Omzet overige departementen
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Advies & vertegenwoordiging | 1.750 | 2.128 | 2.109 | 2.151 | 2.145 | 2.187 | 2.187 |
Communicatie | 484 | 432 | 428 | 437 | 435 | 444 | 444 |
Incident- & crisismanagement | 2.689 | 1.030 | 1.025 | 1.036 | 1.034 | 1.045 | 1.045 |
Inlichtingen & opsporing | 1.205 | 1.541 | 1.527 | 1.558 | 1.553 | 1.583 | 1.583 |
Kennis & Expertise | 4.767 | 3.499 | 3.469 | 3.538 | 3.529 | 3.596 | 3.596 |
Klantinteractie & dienstverlening | 6.340 | 6.808 | 6.748 | 6.883 | 6.864 | 6.996 | 6.996 |
Laboratoriumonderzoek | 11.525 | 10.824 | 10.729 | 10.944 | 10.914 | 11.124 | 11.124 |
Toezicht | 37.834 | 41.301 | 40.938 | 41.755 | 41.647 | 42.446 | 42.446 |
Overig | 10.887 | 14.095 | 11.840 | 10.496 | 10.496 | 9.196 | 9.196 |
Totaal | 77.481 | 81.658 | 78.813 | 78.798 | 78.617 | 78.617 | 78.617 |
Omzet derden
De omzet derden bestaat uit retributies NVWA, retributies Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector (KDS) en overige baten. Het bedrijfsleven betaalt retributies voor de diensten die de NVWA en KDS verrichten, bijvoorbeeld voor toezicht in de vorm van inspecties en keuringen bij import, export en slachthuizen. Uitgaande van een stabiele marktvraag en de tarieven 2015 wordt een omzet geraamd van € 72,2 mln aan retributies NVWA en € 15,6 mln aan retributies KDS.
Naast de retributieopbrengsten realiseert de NVWA ook nog voor € 2,9 mln aan overige baten derden. Deze bestaan voornamelijk uit opbrengsten voor de uitvoering van (inter)nationale projecten.
Rentebaten
Door de lage rentepercentages zijn de rentebaten gering. De rentepercentages worden door het Ministerie van Financiën dagelijks vastgesteld en variëren afhankelijk van de looptijd tussen net onder of boven 0%.
Bijzondere baten
De bijdrage van het moederdepartement in de kosten DICTU van € 5,2 mln is, in lijn met de jaarrekening 2014, opgenomen onder de bijzondere baten.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De verwachte gemiddelde bezetting voor 2016 is 2.331 fte, waarvan 2.237 fte eigen (ambtelijk) personeel. De gemiddelde totale ambtelijke personeelskosten in 2016 zijn € 77.940 per fte.
De inhuur van externen betreft tijdelijke inhuur voor uitvoering van het PvA en externen die productieve werkzaamheden verrichten of worden ingezet voor ondersteuning van het primaire proces.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit bijdragen aan Shared Service Organisaties (SSO’s) en overige kosten. Voor SSO’s is € 31,2 mln aan kosten begroot. Dit betreft de bijdrage aan DICTU in het kader van ICT € 21,6 mln en huurkosten voor kantoorpanden en laboratoria aan het Rijks Vastgoed Bedrijf (RVB) € 9,6 mln (inclusief energiekosten). De NVWA heeft geen panden in eigendom.
De overige kosten bestaan uit specifieke kosten € 49,4 mln (waaronder circa € 17,4 mln voor uitbesteed onderzoek, € 15,6 mln KDS, € 6,1 mln practitioners en € 10,3 overige specifieke kosten), huisvestingskosten € 3,0 mln, bureaukosten € 3,5 mln en diverse materiële kosten € 10,8 mln.
Rentelasten
De rentelasten vloeien voort uit rente- en aflossingsdragend vermogen waarvan het rentepercentage varieert tussen de 0,06% en 4,45%.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten voor materiële en immateriële activa bedragen respectievelijk € 8,0 en € 6,2 mln. De toename van de materiële afschrijvingskosten wordt veroorzaakt door de uitbreiding van het wagenpark in 2015 als gevolg van het verplicht gestelde gebruik door inspecteurs van een dienstauto. De toename van de immateriële afschrijvingskosten is het gevolg van de investeringen in het kader van het PvA om de ICT-voorziening binnen de NVWA op voldoende niveau te brengen.
De materiële vaste activa worden lineair afgeschreven waarbij de afschrijvingstermijn van de verschillende soorten activa ligt tussen 4 en 10 jaar. De immateriële vaste activa hebben een afschrijvingstermijn van 4 jaar.
Dotaties aan voorzieningen
Dit betreft de dotatie aan de voorziening claims, geschillen en rechtsgedingen.
Saldo van baten en lasten
Op basis van de beschikbare budgetten resulteert een negatief saldo van bijna € 0,2 mln. Dit negatieve resultaat is het gevolg van het doorhuren van het pand in Groningen in plaats van de aanvankelijke geplande afkoop. Deze kosten worden, via het eigen vermogen van de NVWA, gedekt uit middelen die voor afkoop ter beschikking zijn gesteld. Deze middelen zijn toereikend om dit voorziene meerjarige tekort te dekken.
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2015 valt het tekort lager uit omdat voor een ander NVWA-pand een voordeligere aanwending kon worden gerealiseerd.
Kasstroomoverzicht
2014 Stand Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2014 + depositorekeningen | 58.414 | 60.029 | 35.346 | 13.818 | 21.557 | 29.815 | 40.653 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 10.370 | – 9.945 | 2.509 | 19.989 | 22.728 | 25.603 | 23.106 |
– /– totaal investeringen | – 11.131 | – 28.730 | – 29.305 | – 21.555 | – 22.420 | – 19.544 | – 11.937 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 1.316 | 1.600 | 1.360 | 3.551 | 2.140 | 3.076 | 3.821 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 9.815 | – 27.130 | – 27.945 | – 18.004 | – 20.280 | – 16.468 | – 8.116 |
– /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||||||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
– /– aflossingen op leningen | – 9.940 | – 11.530 | – 12.447 | – 15.801 | – 16.610 | – 17.841 | – 20.219 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 11.000 | 23.922 | 16.355 | 21.555 | 22.420 | 19.544 | 11.937 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.060 | 12.392 | 3.908 | 5.754 | 5.810 | 1.703 | – 8.282 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2014 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 60.029 | 35.346 | 13.818 | 21.557 | 29.815 | 40.653 | 47.361 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom 2016 van € 2,5 mln bestaat uit de som van het saldo van baten en lasten ad – € 0,2 mln, de afschrijvingskosten ad € 14,2 mln, uitgaven ten laste van de voorziening leegstand gebouwen ad – € 11,5 mln.
Investeringskasstroom
Materiële activa
Naast geringe uitbreiding van het aantal dienstauto’s, als gevolg van het PvA, is voor vervanging van de dienstauto’s een investeringsbedrag nodig van € 4,1 mln. De restwaarden van de ingeleverde dienstauto’s geven de bedragen van de desinvesteringen weer. De investeringen in laboratoriumapparatuur bedragen € 2,7 mln en de investeringen in aanpassingen van gebouwen, laboratorium- en kantoorinventaris en controleapparatuur € 1,5 mln.
Immateriële activa
De NVWA is in 2014 gestart met het uitbouwen van de kennis en vaardigheden en het implementeren van de onderliggende processen en de informatiearchitectuur (programma «Blik op 2017»). Hiermee samenhangend is in 2016 een aanzienlijke investering in ICT begroot van € 21,0 mln die voor een belangrijk deel voortvloeit uit het PvA.
Financieringskasstroom
De financieringskasstroom geeft het saldo weer van de benodigde leningen en de aflossing op de lopende leningen. Van de ruim € 29 mln aan investeringen in 2016 wordt bijna € 16 mln gefinancierd uit leningen en circa € 13 mln uit eigen middelen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2014 Slotwet | 2015 Stand 1e suppletoire begroting | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gemiddelde kostprijs (€/uur) | 95,6 | 96,32 | 98,06 | 98,06 | 98,06 | 98,06 | 98,06 |
Tarieven | |||||||
Index 2012 = € 94,07 = 100 | 101,62 | 102,39 | 104,25 | 104,25 | 104,25 | 104,25 | 104,25 |
Omzet per productgroep (x mln) | |||||||
Advies en Vertegenwoordiging | 8,5 | 9,8 | 9,5 | 9,4 | 9,3 | 9,8 | 9,8 |
Communicatie | 1,6 | 1,6 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,6 | 1,6 |
Incident en crisismanagement | 6,3 | 4,1 | 4,0 | 3,9 | 3,9 | 4,1 | 4,1 |
Inlichtingen en opsporing | 12,2 | 13,8 | 13,2 | 13,1 | 12,9 | 13,6 | 13,6 |
Kennis en expertise | 9,1 | 7,1 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,2 | 7,2 |
Klantinteractie en dienstverlening | 22 | 24,4 | 24,3 | 24,3 | 24,3 | 24,8 | 24,8 |
Laboratoriumonderzoek | 20,7 | 20,0 | 19,8 | 20,0 | 19,9 | 20,3 | 20,3 |
Toezicht | 168,4 | 188,2 | 185,2 | 184,9 | 184,0 | 189,0 | 189,0 |
FTE | |||||||
Aantal FTE (excl. externe inhuur) | 2.229 | 2.303 | 2.237 | 2.103 | 2.033 | 2.009 | 2.028 |
Verhouding FTE direct/indirect (excl externe inhuur) | 1.842/387 | 1.849/454 | 1760/477 | 1645/446 | 1590/431 | 1572/426 | 1586/430 |
Personeelskosten per fte | 74.217 | 73.755 | 72.374 | 72.374 | 72.374 | 72.374 | 72.374 |
Saldo van baten en lasten | |||||||
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | – 2,47% | – 0,89% | – 0,06% | – 0,06% | – 0,06% | – 0,06% | – 0,06% |
Kwaliteit | |||||||
Afhandelsnelheid informatieverzoeken, klachten en meldingen | 71% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Tijdig betaalde facturen (< 30 dagen). | n.v.t. | 90% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Toelichting
De NVWA wil snel blijven reageren naar aanleiding van verzoeken, klachten en meldingen en wil 95% binnen de behandeltermijn van 6 weken afhandelen.
Het is van belang dat de overheid facturen op tijd betaalt. De NVWA streeft ernaar dat minimaal 95% van de facturen binnen een periode van 30 dagen wordt betaald.