Beleidsartikel 1
Stand ontwerp begroting 2018 | Mutaties via nota van wijziging 2018 | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Stand 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||||
Verplichtingen | 91.005 | 0 | 91.005 | 12.509 | 103.514 | 10.632 | 8.832 | 4.832 | 4.832 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 109.805 | 0 | 109.805 | 11.109 | 120.914 | 10.632 | 8.632 | 4.632 | 4.632 | ||
waarvan juridisch verplicht | 97% | ||||||||||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 56.035 | 56.035 | 5.677 | 61.712 | 1.000 | – 1.000 | – 5.000 | – 5.000 | ||
Subsidies | |||||||||||
Internationaal recht | 6.635 | 6.635 | 6.750 | 13.385 | 6.000 | 4.000 | |||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Verenigde Naties | 39.525 | 39.525 | – 3.250 | 36.275 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | |||
OESO | 6.175 | 6.175 | 0 | 6.175 | |||||||
VNVR projectkosten | 400 | 400 | 2.177 | 2.577 | |||||||
Internationaal Strafhof | 3.300 | 3.300 | 0 | 3.300 | |||||||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 53.770 | 0 | 53.770 | 5.432 | 59.202 | 9.632 | 9.632 | 9.632 | 9.632 | |
Subsidies | |||||||||||
Bevordering van het vrije woord | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 26.120 | 26.120 | 2.444 | 28.564 | 4.334 | 4.334 | 4.334 | 4.334 | |||
bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 20.000 | 20.000 | 2.988 | 22.988 | 5.298 | 5.298 | 5.298 | 5.298 | |||
Centrale mensenrechtenprogramma's | 7.650 | 7.650 | 0 | 7.650 |
Verplichtingen:
Het verplichtingenbudget voor artikel 1; Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten» neemt toe als gevolg van een nieuwe meerjarige afspraak met de Carnegiestichting (de eigenaar van het «Vredespaleis») die in 2018 wordt afgesloten. Daarnaast neemt het budget voor mensenrechten toe in lijn met het regeerakkoord, waarin gevraagd wordt om een ophoging van het Mensenrechtenfonds binnen de bestaande begroting.
Uitgaven:
Artikel 1.1:
Als onderdeel van het gastlandbeleid heeft Nederland een verantwoordelijkheid voor de huisvesting van het Internationaal Gerechtshof en het Permanent Hof van Arbitrage. Beide organisaties zijn gehuisvest in het Vredespaleis. In verband met grootschalig onderhoud zullen de hoven alternatief worden gehuisvest. Hiertoe is het budget voor «Goed functionerende internationale instellingen», het onderdeel internationaal recht, voor de periode 2018–2020 verhoogd. Deze middelen worden vanuit de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) toegevoegd aan de BZ-begroting. Daarnaast is het bij de invulling van het tijdelijke lidmaatschap van Nederland van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties van belang dat Nederland beschikt over slagkracht en flexibiliteit om in te kunnen spelen op kansen en behoeftes. Hiertoe wordt het budget voor het initiëren van nieuwe projecten verhoogd met ruim EUR 2 miljoen. Ten slotte is het meerjarig kasritme voor de bijdragen aan de Verenigde Naties is aangepast. Dit wordt binnen het beleidsartikel gebruikt ter dekking van de extra inzet op mensenrechten, conform het regeerakkoord (zie ook de toelichting bij artikel 1.2) en de verhoging van het budget voor Internationaal recht ten behoeve van de bewijzenbank Syrië (de VN-databank voor bewijsmateriaal van ernstige misdaden die in de afgelopen jaren in Syrië zijn gepleegd).
Artikel 1.2:
Conform de afspraak in het Regeerakkoord, neemt het budget voor Mensenrechten meerjarig toe. Daarnaast is bij de behandeling van de BZ-begroting 2018 een tweetal moties ingediend (motie 34 775 V nr. 26 Sjoerdsma c.s. en motie 34 775 V nr. 29 Voordewind c.s.) waarin wordt gevraagd middelen vrij te maken binnen het Mensenrechtenfonds voor Nederlandse en buitenlandse journalisten in nood en voor extra inzet op godsdienstvrijheid. Deze uitvoering wordt binnen het verhoogde budget opgenomen.
Beleidsartikel 2
Stand ontwerp begroting 2018 | Mutaties via nota van wijziging 2018 | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Stand 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||||
Verplichtingen | 232.949 | 0 | 232.949 | 40.900 | 273.849 | 12.700 | 14.600 | 15.000 | 15.000 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 249.370 | 0 | 249.370 | 43.166 | 292.536 | 10.522 | 8.568 | 9.968 | 9.968 | ||
waarvan juridisch verplicht | 90% | ||||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 11.015 | 11.015 | 2.200 | 13.215 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | |||||||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 1.750 | 1.750 | 1.000 | 2.750 | |||||||
Atlantische Commissie | 500 | 500 | 0 | 500 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
NAVO | 7.200 | 7.200 | 0 | 7.200 | |||||||
Veiligheidsfonds | 500 | 500 | 1.200 | 1.700 | |||||||
WEU | 565 | 565 | 0 | 565 | |||||||
Overige | 500 | 500 | 0 | 500 | |||||||
2.2 | Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit | 9.265 | 9.265 | 5.753 | 15.018 | 5.700 | 7.600 | 8.000 | 8.000 | ||
Subsidies | |||||||||||
Anti-terrorisme instituut | 665 | 665 | 453 | 1 118 | |||||||
Opdrachten | |||||||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 400 | 400 | 0 | 400 | |||||||
Cyber security | 500 | 500 | 2.800 | 3.300 | 4.200 | 3.500 | 3.900 | 3.900 | |||
Overige | 500 | 500 | 0 | 500 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
Contra-terrorisme | 7.200 | 7.200 | 2.500 | 9.700 | 1.500 | 4.100 | 4.100 | 4.100 | |||
2.3 | Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 10.855 | 10.855 | 100 | 10.955 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
IAEA | 7.317 | 7.317 | 0 | 7.317 | |||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 1.618 | 1.618 | 100 | 1.718 | |||||||
CTBTO | 1.920 | 1.920 | 0 | 1.920 | |||||||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 197.978 | 197.978 | 27.084 | 225.062 | – 2.178 | – 6.032 | – 5.032 | – 5.032 | ||
Subsidies | |||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 31.000 | 31.000 | 7.350 | 38.350 | – 1.500 | – 2.500 | – 2.500 | – 2.500 | |||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 0 | 28 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | |||||||||||
OVSE | 7.195 | 7.195 | 0 | 7.195 | |||||||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 99.849 | 99.849 | 6.500 | 106.349 | |||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) | 51.900 | 51.900 | 7.350 | 59.250 | – 678 | – 3.532 | – 2.532 | – 2.532 | |||
Training buitenlandse diplomaten | 2.500 | 2.500 | 0 | 2.500 | |||||||
Overige | 5.506 | 5.506 | 5.884 | 11.390 | |||||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 20.257 | 20.257 | 8.029 | 28.286 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies | |||||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 7.822 | 7.822 | 4.000 | 11.822 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 12.435 | 12.435 | 4.029 | 16 464 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |||
Ontvangsten | 1.227 | 1.227 | 0 | 1.227 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 227 | 227 | 0 | 227 | ||||||
2.40 | Restituties programma's | 1.000 | 1.000 | 0 | 1.000 |
Verplichtingen:
Het regeerakkoord heeft een ambitieuze cybersecurity-agenda. Verdere versterking van de internationale aanpak maakt hiervan deel uit. Hiervoor zijn extra middelen voorzien voor Buitenlandse Zaken. Daarnaast wordt binnen de begroting van Buitenlandse Zaken budget vrijgemaakt om aanvullend in te zetten op cyberveiligheid. Deze middelen worden met name ingezet voor het bevorderen van een normatief internationaal kader voor cyberactiviteiten en versterking van de cyberkennis van medewerkers. Ten slotte wijzigt het verplichtingenbudget voor het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP). Dit richt zich op rechtsstaatsontwikkeling, goed bestuur en democratisering in de landen in de ring van instabiliteit. Het betreft de programma’s voor Oost-Europa (Matra) en Noordelijk Afrika en Midden-Oosten (Shiraka). In lijn met het regeerakkoord en de motie Ten Broeke c.s. wordt het NFRP-budget structureel verhoogd. Binnen de BZ-begroting worden hiervoor middelen vrijgemaakt.
Uitgaven:
Artikel 2.1:
Het budget voor «Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid» wordt in 2018 incidenteel verhoogd ten behoeve van extra inzet op het veiligheidsfonds en het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid/Veiligheidsbeleid (POBB/VB). Hiermee wordt ingespeeld op kleinschalige initiatieven die bijdragen aan de uitvoering en ontwikkeling van beleid op het gebied van vrede en veiligheid. De middelen zijn vanuit de eindejaarsmarge toegevoegd.
Artikel 2.2:
Het budget voor Bestrijding en terugdringing internationaal terrorisme wordt structureel verhoogd. Het betreft een voortzetting van de inzet op het terrein van contraterrorisme-capaciteitsopbouw en gerichte preventie onder andere via (1) grootschaliger projecten en (2) intensivering van de politieke dialoog met andere landen en donoren. Deze extra inzet wordt binnen de BZ-begroting opgevangen. Daarnaast wordt binnen de BZ-begroting budget vrijgemaakt om in te zetten op cybersecurity. Deze middelen worden onder meer ingezet voor het bevorderen van een normatief internationaal kader voor cyberactiviteiten en versterking van de kennispositie van de medewerkers op het gebied van cyber. Ten slotte neemt het budget voor 2018 toe als gevolg van uitgestelde betalingen uit 2017 op het terrein van cybersecurity, contra-terrorisme en de bijdrage aan het antiterrorisme instituut. Deze middelen worden via de HGIS-eindejaarsmarge toegevoegd aan de BZ-begroting 2018.
Artikel 2.4:
Bij de Voorjaarsnota wordt jaarlijks het Budget Internationale Veiligheid (BIV) technisch overgeheveld naar de begroting van BZ. Deze middelen worden ingezet voor activiteiten op het gebied van vrede, conflictpreventie, veiligheid en stabiliteit en de beveiliging van diplomaten en ambassades in gebieden waar dat noodzakelijk is. Ook is de bijdrage voor VN crisisoperaties in 2018 bijgesteld. Daarnaast neemt het budget voor 2018 toe doordat geplande betalingen uit 2017 zijn doorgeschoven naar 2018. Via de HGIS-eindejaarsmarge zijn deze middelen toegevoegd aan de BZ-begroting.
Artikel 2.5:
Het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP) richt zich op rechtsstaatsontwikkeling, goed bestuur en democratisering in de landen in de ring van instabiliteit. Het betreft de programma’s voor Oost-Europa (Matra) en Noordelijk Afrika en Midden-Oosten (Shiraka). In lijn met het Regeerakkoord en de motie Ten Broeke c.s. wordt het NFRP-budget structureel verhoogd met in totaal EUR 7 miljoen per jaar. Binnen de BZ-begroting worden hiervoor middelen vrijgemaakt. Voor 2018 is het budget iets hoger omdat enkele betalingen uit 2017 zijn doorgeschoven naar dit begrotingsjaar via de HGIS-eindejaarsmarge.
Beleidsartikel 3
Stand ontwerp begroting 2018 | Mutaties via nota van wijziging 2018 | Vastgestelde begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2018 | Stand 1e suppletoire begroting 2018 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2021 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||||
Verplichtingen | 8.186.402 | 0 | 8.186.402 | – 11.529 | 8.174.873 | 177.812 | 189.988 | – 10.646 | 0 | ||
Uitgaven: | |||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 8.389.205 | 0 | 8.389.205 | 25.205 | 8.414.410 | 229.078 | 231.534 | 45.250 | 0 | ||
waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||||
3.1 | Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt | 8.181.423 | 0 | 8.181.423 | – 12.029 | 8.169.394 | 187.532 | 189.988 | – 912 | 0 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
BNI-afdracht | 4.202.573 | 4.202.573 | – 13.808 | 4.188.765 | 187.466 | 190.882 | |||||
BTW-afdracht | 545.600 | 545.600 | 1.779 | 547.379 | 66 | – 894 | – 912 | ||||
Invoerrechten | 3.433.250 | 3.433.250 | 0 | 3.433.250 | |||||||
3.2 | Een effectief, efficiënt en coherent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden | 192.735 | 0 | 192.735 | 36.734 | 229.469 | 41.546 | 41.546 | 46.162 | 0 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 192.735 | 192.735 | 36.734 | 229.469 | 41.546 | 41.546 | 46.162 | ||||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 9.720 | 0 | 9.720 | 0 | 9.720 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen (internationale organisaties | |||||||||||
Raad van Europa | 9.720 | 9.720 | 0 | 9.720 | |||||||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 | 5.327 | 0 | 5.327 | 500 | 5.827 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies/Opdrachten | |||||||||||
EU-voorzitterschap | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||
programmatische ondersteuning | 1.000 | 1.000 | 500 | 1.500 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||||
Benelux bijdrage | 3.979 | 3.979 | 0 | 3.979 | |||||||
EIPA | 348 | 348 | 0 | 348 | |||||||
Ontvangsten | 686.901 | 0 | 686.901 | 463.803 | 1.150.704 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3.10 | Diverse ontvangsten EU | 686.651 | 0 | 686.651 | 463.803 | 1.150.454 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Invoerrechten | 686.651 | 686.651 | 0 | 686.651 | |||||||
Overige ontvangsten EU | 0 | 0 | 463.803 | 463.803 | |||||||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen en uitgaven:
Artikel 3.1:
Het budget voor de afdrachten aan de Europese Unie kent een aantal mutaties. In onderstaande tabel zijn deze geclusterd opgenomen. Hieronder is de toelichting op elk van deze bijstelling opgenomen.
Artikel 3.1 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
1. Begrotingsakkoord 2018: overige inkomsten EU begroting | – 13.808 | 0.066 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. DAB 6: effect op BTW afdracht 2018 via UK rebate | 1.779 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. DAB 6 2017: Effect vertragingen | 0 | 187.466 | 189.988 | – 0.912 | 0 | 0 |