Artikel 97 Algemeen departement
97 | Algemeen departement | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 54.487 | 130.146 | 137.800 | – 32.189 | 105.611 | |
Uitgaven | 57.813 | 117.830 | 122.377 | – 28.729 | 93.648 | |
97.01 | Algemeen departement | 57.813 | 101.830 | 106.377 | – 28.729 | 77.648 |
97.01.01 | Opdrachten | 29.429 | 73.446 | 75.600 | – 28.672 | 46.928 |
– Overige Opdrachten | 15.644 | 16.133 | 16.299 | – 225 | 16.074 | |
97.01.01.02 | Regeringsvliegtuig | 6.735 | 50.263 | 50.249 | – 28.315 | 21.934 |
97.01.01.08 | DCC | 7.050 | 7.050 | 9.052 | – 132 | 8.920 |
97.01.02 | Subsidies | 1.450 | 1.450 | 1.518 | – 54 | 1.464 |
– Overige Subsidies | 1.450 | 1.450 | 1.518 | – 54 | 1.464 | |
97.01.03 | Bijdragen aan agentschappen | 21.707 | 21.707 | 24.129 | 24.129 | |
– Waarvan bijdrage aan agentschap ILT | 12.471 | 12.471 | 12.471 | 12.471 | ||
– Waarvan bijdrage aan agentschap KNMI | 213 | 213 | 2.583 | 2.583 | ||
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.579 | 2.579 | 2.631 | 2.631 | ||
– Overige Bijdragen aan agentschappen | 6.444 | 6.444 | 6.444 | 6.444 | ||
97.01.06 | Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 5.227 | 5.227 | 5.130 | – 3 | 5.127 |
97.01.06.01 | StAB | 5.227 | 5.227 | 5.130 | – 3 | 5.127 |
97.02 | Sanering Thermphos | 16.000 | 16.000 | 16.000 | ||
97.02.02 | Subsidies | 16.000 | 16.000 | 16.000 | ||
97.02.02.01 | Sanering Thermphos | 16.000 | 16.000 | 16.000 | ||
Ontvangsten | 1.101 | 3.657 | 3.657 | – 490 | 3.167 |
Verplichtingen
Een deel van de betaling van het Regeringsvliegtuig vindt niet meer in 2018 plaatst waardoor deze middelen doorschuiven naar het volgende jaar. Daarnaast is, per abuis, bij Voorjaarsnota 2018 eenzelfde bedrag aan overlopende verplichtingen toegevoegd als aan overlopende kasuitgaven uit 2017.
97.01 IenM -brede programmamiddelen
Overige opdrachten
Voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig is in 2018 minder uitgegeven dan geraamd. Dit omdat een deel van de betalingen pas in 2019 plaats vindt.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn lager dan geraamd. Met de transitie naar het nieuwe Regeringsvliegtuig zijn er minder vluchten doorbelast aan andere departementen en zijn daarmee de ontvangsten lager.
Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement
98 | Apparaatsuitgaven kerndepartement | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 280.211 | 277.222 | 292.206 | – 10.696 | 281.510 | |
Uitgaven | 284.403 | 292.708 | 303.311 | – 4.455 | 298.856 | |
98.01 Personele uitgaven | 203.408 | 210.291 | 228.040 | – 7.067 | 220.973 | |
– waarvan eigen personeel | 179.514 | 179.357 | 195.947 | – 2.917 | 193.030 | |
– waarvan externe inhuur | 13.854 | 20.894 | 24.287 | – 3.288 | 20.999 | |
– waarvan overige personele uitgaven | 10.040 | 10.040 | 7.806 | – 862 | 6.944 | |
98.02 Materiele uitgaven | 80.995 | 82.417 | 75.271 | 2.612 | 77.883 | |
– waarvan ICT | 17.991 | 20.707 | 10.786 | 9.522 | 20.308 | |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 44.259 | 42.699 | 52.462 | – 3.664 | 48.798 | |
– waarvan overige materiële uitgaven | 18.745 | 19.011 | 12.023 | – 3.246 | 8.777 | |
Ontvangsten | 5.430 | 14.888 | 15.180 | – 513 | 14.667 |
98.01 Personele uitgaven
De lagere uitgaven personeel zijn voornamelijk het gevolg van vacatureruimte, een overboeking naar het Ministerie van BZK inzake het salaris Top Management Group (TMG) en omdat er minder contracten zijn afgesloten voor interne dienstverlening dan voorzien. Daarnaast betreft het een overboeking naar artikel 17 voor opdrachten Schiphol, ter dekking van de getroffen schikking met de Board of Airline Representatives In the Netherlands (BARIN) voor het deel dat in 2018 moet worden betaald.
De uitgaven voor externe inhuur zijn lager dan voorzien, voornamelijk als gevolg van vertragingen bij het project ERTMS. Het niet aangewende bedrag hiervan is bij slotwet naar het Infrastructuurfonds teruggestort zodat het totale budget ERTMS gehandhaafd blijft.
Voor overige personele uitgaven zijn lager omdat door verzekeringsmaatschappijen minder kosten in rekening zijn gebracht dan voorzien voor aanspraken van oud werknemers.
98.02 Materiële uitgaven
De hogere uitgaven voor ICT worden veroorzaakt doordat er voor kantoorautomatisering minder is uitbesteed aan Rijksbrede SSO's dan voorzien.
Lagere uitgaven aan Rijksbrede SSO's betreft enerzijds minder uitbesteding van kantoorautomatisering dan voorzien en anderzijds hogere bijdragen aan Rijksbrede SSO’s omdat er uitgaven zijn gedaan voor de Baten-Lastendiensten van IenW waarvan de ontvangsten niet meer in 2018 zijn gerealiseerd en deze uitgaven ten laste van artikel 98 moeten worden verantwoord.
De lagere materiële uitgaven betreft een overboeking naar artikel 17 voor opdrachten Schiphol, ter dekking van de getroffen schikking met de Board of Airline Representatives In the Netherlands (BARIN), voor het deel dat in 2018 moet worden betaald. Daarnaast betreft het een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken als bijdrage in de facilitaire kosten NEA naar aanleiding van de herverkaveling uit het regeerakkoord en een optelling van diverse kleine overschotten.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit houdt in dat er geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 99 worden gedaan. Het artikel dient hoofdzakelijk als tussenstation voor de overboeking van middelen naar de andere artikelen op de IenW begroting, zoals loon- en prijsbijstelling. Ook taakstellingen die nog niet direct kunnen worden doorgeboekt worden tijdelijk op dit artikel geadministreerd.
99 | Nominaal en onvoorzien | Stand Vastgestelde Begroting (1) | Stand 1e Suppletoire Begroting (2) | Stand 2e Suppletoire Begroting (3) | Mutaties Slotwet (4) | Realisatie 2018 (5)=(1) t/m (4) |
---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 108 | 145.421 | – 20.194 | 20.194 | 0 | |
Uitgaven | 108 | 145.421 | – 20.060 | 20.060 | 0 | |
99.01 | Nominaal en onvoorzien | 108 | 145.421 | – 20.060 | 20.060 | 0 |
99.01.01 | Onvoorzien | 108 | 145.421 | – 20.060 | 20.060 | 0 |
– Overige Onvoorzien | 107 | 4.008 | – 370 | 370 | 0 | |
99.01.01.03 | Taakstellingen | 1 | – 20.000 | – 20.000 | 20.000 | 0 |
99.01.01.04 | Loonbijstelling app. | 0 | 28.032 | 172 | – 172 | 0 |
99.01.01.05 | Prijsbijstelling pro | 0 | 107.528 | 521 | – 521 | 0 |
99.01.01.06 | Eindejaarsmarge prog | 6.973 | – 26 | 26 | 0 | |
99.01.01.08 | Loonbijstelling pro. | 0 | 12.515 | – 204 | 204 | 0 |
99.01.01.09 | Prijsbijstelling app | 0 | 6.365 | – 153 | 153 | 0 |
Ontvangsten |
Uitgaven
De slotwetmutatie op artikel 99 betreft een technische boeking waarmee de taakstelling wordt tegen geboekt. Met deze werkwijze is geen sprake van overbesteding van dit artikel.