De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 2.203.058 | 2.009.779 | 1.958.593 | 1.939.586 | 1.931.521 | 1.927.928 | 1.927.935 |
Omzet overige departementen | 9.063 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 106.646 | 91.806 | 84.216 | 66.968 | 66.968 | 66.968 | 66.968 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 27.158 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 4.324 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.350.248 | 2.101.585 | 2.042.809 | 2.006.554 | 1.998.489 | 1.994.896 | 1.994.903 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– Personele kosten | 940.666 | 962.543 | 957.315 | 949.308 | 949.800 | 949.357 | 946.961 |
– waarvan eigen personeel | 867.074 | 871.364 | 866.567 | 863.699 | 863.699 | 863.699 | 863.699 |
– waarvan externe inhuur | 65.874 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 |
– waarvan overige personele kosten | 7.718 | 26.179 | 25.748 | 20.609 | 21.101 | 20.658 | 18.262 |
– materiële kosten | 130.515 | 140.959 | 140.913 | 124.759 | 124.563 | 124.363 | 124.363 |
– waarvan ICT | 35.813 | 53.287 | 52.709 | 35.396 | 35.396 | 35.396 | 35.396 |
– waarvan bijdrage aan SSO’s | 33.003 | 32.610 | 33.017 | 32.182 | 31.986 | 31.986 | 31.986 |
– waarvan overige materiële kosten | 61.699 | 55.062 | 55.187 | 57.181 | 57.182 | 56.982 | 56.982 |
Materiele programmakosten | 964.929 | 908.323 | 895.207 | 885.441 | 890.066 | 887.213 | 889.655 |
Rentelasten | 1.058 | 755 | 457 | 248 | 151 | 54 | 15 |
Afschrijvingskosten | 37.791 | 20.380 | 13.875 | 13.102 | 12.631 | 12.631 | 12.631 |
– immaterieel | 5.495 | 6.643 | 5.251 | 4.387 | 3.852 | 3.852 | 3.852 |
– materieel | 32.296 | 13.737 | 8.625 | 8.715 | 8.779 | 8.779 | 8.779 |
– waarvan ICT | 0 | 10.990 | 6.900 | 6.972 | 7.023 | 7.060 | 7.086 |
Overige kosten | 172.278 | 68.625 | 35.042 | 33.695 | 21.277 | 21.277 | 21.277 |
– dotaties voorzieningen | 79.541 | 68.625 | 35.042 | 33.695 | 21.277 | 21.277 | 21.277 |
– bijzondere lasten | 92.737 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 2.247.237 | 2.101.585 | 2.042.809 | 2.006.554 | 1.998.489 | 1.994.896 | 1.994.903 |
Saldo van baten en lasten | 103.011 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
De meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) geven voor DJI capaciteitsoverschotten aan. Naar aanleiding van de motie Volp [TK 24 587, nr. 641] heeft het kabinet besloten de capaciteitsoverschotten deze kabinetsperiode niet verder te reduceren. Dat betekent dat de capaciteit ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 niet gewijzigd is. De verwachte besparingen die gerealiseerd worden door leegstand en efficiënt capaciteitsbeheer (structureel € 30,6 mln.; zie tabel hieronder) zijn meerjarig in deze ontwerpbegroting verwerkt, echter niet in de kostprijzen.
De neerwaartse bijstelling van de bijdrage (omzet moederdepartement) van 2017 naar 2018 heeft voornamelijk te maken met het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Op basis van dit nieuwe stelsel is de bijdrage aan DJI structureel verlaagd met ongeveer € 90 mln. Het overige verschil houdt voornamelijk verband met eerdere capacitaire maatregelen en de verhuur van capaciteit aan Noorwegen.
Baten
Omzet moederdepartement
Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. De omzet moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement.
Onder de omzet moederdepartement wordt verder ook de dienstverlening aan overige VenJ-onderdelen zoals de Raad voor de Kinderbescherming en de Immigratie- en Naturalisatie Dienst geraamd.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
– Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve- en in stand te houden capaciteit) | 899,6 | 912,4 | 919,3 | 925,1 | 925,1 | 923,6 |
– Extramurale sanctiecapaciteit | 9,1 | 9,0 | 8,9 | 8,9 | 8,9 | 8,9 |
– Intramurale forensische zorg in GW (PPC) | 111,1 | 111,1 | 110,5 | 111,1 | 111,1 | 111,0 |
– FPC’s/forensische zorg | 290,5 | 277,7 | 266,5 | 258,5 | 258,5 | 258,4 |
– Intramurale forensische zorg in GGZ-instellingen | 266,0 | 264,2 | 263,7 | 263,6 | 263,6 | 263,5 |
– Inkoop ambulante forensische zorg | 84,7 | 85,0 | 85,2 | 85,2 | 85,2 | 85,2 |
– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reservecapaciteit) | 78,2 | 78,1 | 78,5 | 79,9 | 79,9 | 79,8 |
– Jeugdplaatsen (inclusief reserve en aan te houden capaciteit) | 125,6 | 126,7 | 126,8 | 127,5 | 127,5 | 127,4 |
Subtotaal volgens PxQ | 1864,8 | 1864,2 | 1859,4 | 1859,8 | 1859,7 | 1857,9 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 10,4 | 9,6 | 9,7 | 9,8 | 9,8 | 9,8 |
Vreemdelingencapaciteit VZ (COA en bestuursrechtelijk) | 10,1 | 10,4 | 10,6 | 10,8 | 10,8 | 10,8 |
Inkoop gedragsinterventies | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 | 4,5 |
Voorcalculatorische onderbezettingskorting | – 32,7 | – 30,9 | – 31,1 | – 30,8 | – 30,6 | – 30,6 |
Substantieel Bezwarende Functies (SBF) | 36,4 | 37,3 | 35,2 | 35,2 | 35,2 | 35,2 |
Subsidies (gevangenismuseum en EFP) | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,4 |
Frictiekosten ForZo. Masterplan en Veldzicht | 22,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Reservering Van Werk Naar Werk (VWNW) i.h.k.Masterplan DJI | 46,4 | 12,4 | 12,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Overig niet in PxQ begrepen | 17,4 | 21,3 | 9,1 | 12,6 | 8,8 | 10,6 |
Subtotaal omzet moederdepartement | 1.981,4 | 1.930,2 | 1.911,2 | 1.903,1 | 1.899,5 | 1.899,5 |
Overige opbrengsten vanuit VenJ | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 | 28,4 |
Totaal omzet moederdepartement | 2.009,8 | 1.958,6 | 1.939,6 | 1.931,5 | 1.927,9 | 1.927,9 |
Omzet derden
De omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
-
• Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.
-
• Noorwegen: Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Norgerhaven en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan Noorwegen en het volledige beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt.
-
• Overig: o.a. de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.
-
• België: Het verdrag is per 2017 beëindigd.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 14.959 | 10.700 | 11.750 | 11.750 | 11.750 | 11.750 | 11.750 |
Verdrag België (t/m 2016)/Noorwegen | 56.662 | 26.290 | 17.503 | ||||
Overige ontvangsten | 35.026 | 54.816 | 54.963 | 55.218 | 55.218 | 55.218 | 55.218 |
Totaal omzet derden | 106.647 | 91.806 | 84.216 | 66.968 | 66.968 | 66.968 | 66.968 |
Lasten
Personele kosten
De totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaat uit de kosten ambtelijk personeel op basis van gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in tabel 01.4 aangevuld met de overige personeelskosten (reiskosten woon-werkverkeer en overige personeel gerelateerde kosten). Verder bestaat deze post voornamelijk uit de geraamde frictiekosten (Van Werk Naar Werk) op grond van het Masterplan DJI en reserveringen voor Substantieel Bezwarende Functies (SBF) en flankerend beleid uit eerdere capacitaire maatregelen voorafgaand aan het Masterplan DJI.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Eigen personeel | |||||||
kosten | 867.074 | 871.364 | 866.567 | 863.699 | 863.699 | 863.699 | 863.699 |
Aantal fte | 13.834 | 13.521 | 13.447 | 13.402 | 13.402 | 13.402 | 13.402 |
Externe inhuur | |||||||
kosten | 65.874 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 | 65.000 |
Overige personeelskosten | 7.718 | 26.179 | 25.748 | 20.609 | 21.101 | 20.658 | 18.262 |
Totale kosten | 940.666 | 962.543 | 957.315 | 949.308 | 949.800 | 949.357 | 946.961 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen. Dit betreft met name de (personeel gebonden) exploitatiekosten, bureaukosten en ICT-kosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI. Als onderdeel van de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
Gebruiksvergoeding RVB
De daling van de gebruiksvergoeding RVB ten opzichte van 2016 hangt samen met de herfinanciering.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderhoud en exploitatie apparatuur (incl ICT) | 45.457 | 61.287 | 60.709 | 45.396 | 45.396 | 45.396 | 45.396 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 19.488 | 8.263 | 8.670 | 7.835 | 7.639 | 7.639 | 7.639 |
Overige exploitatiekosten | 17.162 | 31.062 | 31.187 | 27.181 | 27.182 | 26.982 | 26.982 |
Inbesteding via SSO’s | 13.516 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
Reis- en verblijfkosten | 10.167 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Overige huisvestingskosten | 8.350 | 5.347 | 5.347 | 5.347 | 5.347 | 5.347 | 5.347 |
Personeelsgebonden exploitatiekosten | 8.318 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Bureaukosten | 8.057 | 6.000 | 6.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Totaal | 130.515 | 140.959 | 140.913 | 124.759 | 124.563 | 124.363 | 124.363 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inkoop forensische zorg | 533.680 | 560.578 | 545.471 | 534.514 | 526.932 | 526.933 | 526.933 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 210.546 | 95.654 | 102.191 | 95.490 | 107.371 | 111.623 | 111.623 |
Kosten Justitieel Ingeslotenen (Rijksinrichtingen) | 75.943 | 75.660 | 72.420 | 71.980 | 72.040 | 72.080 | 72.080 |
Overige huisvestingskosten | 67.302 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
Financiering particuliere Jeugdinrichtingen | 52.627 | 60.505 | 61.865 | 65.089 | 65.971 | 65.971 | 65.971 |
Overige exploitatiekosten | 11.911 | 39.559 | 36.893 | 44.001 | 43.385 | 36.239 | 38.681 |
Materiele kosten arbeid justitiabelen | 10.172 | 15.000 | 15.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Subsidie Gevangenismuseum | 767 | 767 | 767 | 767 | 767 | 767 | 767 |
Expertisecentrum Forensische Psychiatrie (EFP) | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Overige subsidies | 1.381 | ||||||
Totaal | 964.929 | 908.323 | 895.207 | 885.441 | 890.066 | 887.213 | 889.655 |
Rentelasten
Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. In 2018 doet DJI geen beroep op de leenfaciliteit.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De lagere afschrijvingskosten vanaf 2018 houden verband met de overdracht van activa aan het RVB, in het kader van het nieuw huisvestingsstelsel.
Overige lasten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF), afkoop boekwaarde Justitiële Rijksinrichtingen (Masterplan DJI) en kosten verband houdend met Van Werk Naar Werk (VWNW) in het kader van de reductie van personeel als gevolg van het Masterplan DJI.
Realisatie | Begroting | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 321.618 | 365.488 | 283.748 | 143.283 | 166.418 | 208.253 | 214.488 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 2.900.435 | 2.101.585 | 1.926.209 | 2.045.554 | 2.056.189 | 2.014.796 | 1.994.903 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 2.817.156 | – 2.059.585 | – 2.052.809 | – 2.011.554 | – 2.003.489 | – 1.999.896 | – 1.999.903 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 83.279 | 42.000 | – 126.600 | 34.000 | 52.700 | 14.900 | – 5.000 |
–/– totaal investeringen | – 41.380 | – 11.915 | – 11.915 | – 11.915 | – 11.915 | – 11.915 | – 11.915 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 10.921 | 10.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | |
3 | Totaal investeringsstroom | – 30.459 | – 1.915 | – 6.915 | – 6.915 | – 6.915 | – 6.915 | – 6.915 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 111.000 | – | – | – | – | – | ||
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | ||||||||
–/– aflossingen op leningen | – 8.950 | – 10.825 | – 6.950 | – 3.950 | – 3.950 | – 1.750 | – 750 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | ||||||||
4 | Totaal financieringskasstroom | – 8.950 | – 121.825 | – 6.950 | – 3.950 | – 3.950 | – 1.750 | – 750 |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 365.488 | 283.748 | 143.283 | 166.418 | 208.253 | 214.488 | 201.823 |
Operationele kasstroom
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt. In 2018 ontvangt DJI een lagere bijdrage (omzet) van € 116,6 mln. In 2019 tot en met 2021 wordt dit gecompenseerd met resp. € 39 mln., € 57,7 mln. en € 19,9 mln.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris en computer hard- en software. In verband met het nieuwe huisvestingsstelstel zijn de gebouwgebonden activa overgedragen aan het RVB. De eenmalige vergoeding (boekwaarde) die DJI hiervoor heeft ontvangen, is verwerkt onder de operationele kasstroom (circa € 50 mln.).
Financieringskasstroom
Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen en de hierop betrekking hebbende aflossingen. In 2017 heeft er tevens een aanpassing plaats gevonden van het eigen vermogen van DJI van € 111 mln.
Doelmatigheidsindicatoren DJI
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
Saldo van baten en lasten | 103.011 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Saldo baten en lasten als % totale baten | 4,4% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Intramurale sanctiecapaciteit | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 10.204 | 10.240 | 10.330 | 10.512 | 10.512 | 10.512 | 10.512 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 9.498 | 9.554 | 9.603 | 9.780 | 9.780 | 9.780 | 9.780 |
– inbewaringgestelden op politiebureaus | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 | 20 |
– capaciteit ten behoeve van internationale tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
Reservecapaciteit | 590 | 570 | 611 | 616 | 616 | 616 | 616 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
– operationele capaciteit (x € 1,–) | 237 | 247 | 249 | 246 | 248 | 248 | 247 |
– reservecapaciteit (x € 1,–) | 93 | 85 | 85 | 85 | 84 | 84 | 86 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 863 | 888 | 901 | 908 | 914 | 914 | 912 |
Bezettingsgraad (in %)1 | 79,9 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
In stand te houden intramurale sanctiecapaciteit | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | |||||||
1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 | 31 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Extramurale sanctiecapaciteit | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 454 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 |
(B)PP met of zonder ET* | |||||||
Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 80 | 62 | 62 | 61 | 61 | 61 | 61 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 13 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 | 620 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 486 | 491 | 491 | 488 | 491 | 491 | 491 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 103 | 111 | 111 | 110 | 111 | 111 | 111 |
FPC’s / Forensische zorg | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.491 | 1.396 | 1.323 | 1.269 | 1.229 | 1.229 | 1.229 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– Rijks FPC’s | 206 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 |
– Tbs-capaciteit bij particuliere instellingen | 1.285 | 1.221 | 1.148 | 1.094 | 1.054 | 1.054 | 1.054 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag: | |||||||
Operationele capaciteit (x € 1,–) | 547 | 570 | 575 | 575 | 576 | 576 | 576 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | |||||||
– Operationele capaciteit | 277 | 291 | 278 | 267 | 258 | 258 | 258 |
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %)2 | 92,9 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ instellingen | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 2.359 | 2.263 | 2.241 | 2.241 | 2.241 | 2.241 | 2.241 |
Verdeeld naar: | |||||||
Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 2.202 | 2.101 | 2.079 | 2.079 | 2.079 | 2.079 | 2.079 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 157 | 162 | 162 | 162 | 162 | 162 | 162 |
Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–) | 320 | 322 | 323 | 322 | 322 | 322 | 322 |
Totaal kader PxQ (x € 1 mln.) | 276 | 266 | 264 | 264 | 264 | 264 | 264 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 738 | 757 | 757 | 757 | 757 | 757 | 757 |
Verdeeld naar: | |||||||
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 | 61 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 560 | 696 | 696 | 696 | 696 | 696 | 696 |
Reservecapaciteit | 117 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 | 176 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
– operationele re capaciteit (x € 1,–) | 246 | 262 | 261 | 261 | 266 | 266 | 265 |
– reservecapaciteit (x € 1) | 87 | 90 | 94 | 97 | 101 | 101 | 101 |
Totaal kader (x € 1 mln.) | |||||||
– direct inzetbare capaciteit en reserve capaciteit | 60 | 78 | 78 | 78 | 80 | 80 | 80 |
Bezettingsgraad (in %)2 | 37,4 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 | 91,3 |
Overzicht Jeugdplaatsen | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | |||||||
verdeeld naar: | 634 | 609 | 609 | 609 | 609 | 609 | 609 |
Direct inzetbare capaciteit: | |||||||
– rijks jeugdinrichtingen | 273 | 255 | 255 | 255 | 255 | 255 | 255 |
– particuliere jeugdinrichtingen | 250 | 262 | 262 | 262 | 262 | 262 | 262 |
– reservecapaciteit | 111 | 92 | 92 | 92 | 92 | 92 | 92 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | |||||||
operationele capaciteit (x € 1,–) | 618 | 626 | 631 | 631 | 634 | 634 | 634 |
reservecapaciteit (x € 1,–) | 125 | 87 | 89 | 89 | 91 | 91 | 91 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 123 | 121 | 122 | 122 | 123 | 123 | 123 |
Bezettingsgraad (in %)2 | 80,3 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 | 90,0 |
In stand te houden jeugdplaatsen | |||||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 36 | 144 | 144 | 144 | 144 | 144 | 144 |
Gemiddelde prijs per plaats/per dag | 125 | 87 | 89 | 89 | 91 | 91 | 91 |
Totaal PxQ (x € 1 mln.) | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Toelichting op kostprijzen
De gemiddelde prijs per plaats is ten opzichte van de ontwerpbegroting 2017 enigszins gewijzigd. Vooral de loon- en prijsbijstelling 2017 heeft hierbij een ophogend effect op de prijzen. Het nieuwe huisvestingsstelsel van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) heeft door aangepaste huurlasten ook meerjarig effect op de prijzen.
De prijzen voor forensische zorg nemen daarnaast toe als gevolg van een lagere generieke korting.
Daarnaast hebben gebouwelijke investeringen als gevolg van beleidswijzigingen bij vreemdelingen bewaring meerjarig een ophogend effect op de kostprijzen.
Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen forensische zorg, is vanaf 2017 circa € 85 mln. beschikbaar voor ambulante zorg voor personen met een strafrechtelijke titel.