Art. | Uitgaven 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 20211 | 7.224.853 | |
Stand 1e suppletoire begroting 20212 | 8.843.747 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Versterking dienstverlening gemeenten (POK) | 1 en 6 | 21.520 |
2) Compensatiepakket Zeeland: Bereikbaarheid | 1 | 11.400 |
3) Ontwikkelingskosten AMF na herijking Project | 2 | 11.500 |
4) Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie | 3 | 63.547 |
5) Woningbouwimpuls btw | 3 | ‒ 38.328 |
6) Volkshuisvestingsfonds btw | 3 | ‒ 12.229 |
7) Meevaller BTW-afdracht Volkshuisvestingfonds | 3 | ‒ 20.000 |
8) Ondersteuning verduurzaming MKB | 4 | ‒ 10.000 |
9) Implementatiekosten Wkb | 4 | ‒ 10.000 |
10) Meerkosten uitstel Omgevingswet | 5 | 23.000 |
11) Afbouw Digitaal Stelsel Omgevingswet | 5 | 13.036 |
12) Doorbelasting GDI voorzieningen | 6 | 13.437 |
13) Actieplannen Informatiehuishouding (POK) | 7 | ‒ 26.742 |
14) Advieskosten Binnenhof | 9 | 6.400 |
15) Versterkingsoperatie Groningen | 10 | 88.547 |
16) Nationaal Programma Groningen | 10 | 34.021 |
17) Niet-bestede middelen Groningen 2021 | 10 | ‒ 27.854 |
18) Voorschot Gebiedsfonds btw | 10 | ‒ 11.135 |
19) Dienstverlening FMHaaglanden | 11 | 30.798 |
Overige mutaties | 14.087 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2021 | 9.018.752 |
Toelichting
1) Versterking dienstverlening gemeenten (POK)
Van de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën worden in het kader van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) middelen overgeheveld naar de begroting van BZK voor de versterking van dienstverlening bij gemeenten. Met deze middelen wordt een interbestuurlijk samenwerkingsplatform gecreëerd om met gemeenten aan de slag te gaan met de opgaven in het brede sociaal domein. Daarnaast zijn deze gelden voor het project Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) om de gemeentelijke dienstverlening te kunnen versterken.
2) Compensatiepakket Zeeland
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verstrekt namens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) een eenmalige specifieke uitkering aan de Provincie Zeeland en de Gemeente Vlissingen. Het doel voor de specifieke uitkering is verbeteren van de bereikbaarheid van Zeeland en Vlissingen met de Randstad, Noord-Brabant en Vlaanderen. Ook verstrekt het Ministerie van BZK een eenmalige specifieke uitkering voor ontwikkelingen van de waterstofeconomie in de industrie en haven en een specifieke uitkering die bijdraagt aan het (om)scholen van werkzoekenden in de regio.
3) Ontwikkelkosten huisvesting AIVD
Voor de afrekening van ontwikkelkosten als gevolg van de voortijdige beëindiging van een huisvestingsproject van de AIVD worden middelen vanuit de jaren 2022-2026 naar 2021 geschoven.
4) Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan het Rijk. De vergoeding over 2020 van totaal € 63,5 mln. wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG.
5) Woningbouwimpuls btw
In 2021 zijn de aanvragen voor de tweede tranche van de woningbouwimpuls toegekend. In de aanvragen hebben gemeenten de compensabele btw opgegeven. Dit betreft de afdracht aan het Btw-compensatiefonds op basis van de door gemeenten aangeleverde gegevens.
6) Volkshuisvestingsfonds btw
In 2021 zijn de aanvragen voor het volkshuisvestingsfonds toegekend. In de aanvragen hebben gemeenten de compensabele btw opgegeven. Dit betreft de afdracht aan het Btw-compensatiefonds op basis van de door gemeenten aangeleverde gegevens.
7) Meevaller btw-afdracht volkshuisvestingsfonds
Binnen het volkshuisvestingsfonds valt het benodigde bedrag voor de afdracht aan het Btw-compensatiefonds lager uit dan geraamd.
8) Ondersteuning verduurzaming mkb
De Ministeries van BZK en Economische Zaken en Klimaat (EZK) hebben een gezamenlijke subsidieregeling voor het midden- en kleinbedrijf (mkb) opgesteld die onder verantwoordelijkheid van EZK zal worden uitgevoerd. Hiervoor worden middelen overgeboekt naar de begroting van EZK.
9) Implementatiekosten Wkb
Naar aanleiding van het artikel 2 (Financiële verhoudingswet) onderzoek naar de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb), wordt voor een eenmalige bijdrage aan gemeenten € 10 mln. naar het Gemeentefonds overgeboekt.
10) Meerkosten uitstel Omgevingswet
Dit betreft generale compensatie voor uitstel- en implementatieondersteuningskosten als gevolg van interbestuurlijke samenspel en wensen van de Kamer. Met deze middelen worden verdere vertragingen voorkomen in het aansluiten van de gebruikers op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Een deel van deze middelen wordt beschikbaar gesteld aan medeoverheden om hen te ondersteunen bij de implementatie van de Omgevingswet.
11) Afbouw Digitaal Stelsel Omgevingswet
Dit betreft additionele middelen voor de afbouw van het DSO. Dit wordt gedekt binnen de begroting van het Ministerie van BZK.
12) Doorbelasting GDI voorzieningen
Voor de doorbelasting van DigiD, MijnOverheid en niet-transactie gerichte voorzieningen van de GDI vinden van diverse begrotingshoofdstukken overboekingen plaats, waaronder een uitname uit de algemene uitkering van het Gemeentefonds en het Provinciefonds conform de afspraken in het Bestuurlijk Overleg Financiële verhoudingen (BOFv).
13) Actieplannen informatiehuishouding (POK)
Om de informatiehuishouding op orde te brengen zijn budgetten overgeboekt naar de Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (IenW, € 4,2 mln.), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS, circa € 2,0 mln.), Economische Zaken en Klimaat (EZK, € 3,6 mln.), Financiën (€ 2,7 mln.), JenV (circa € 7,8 mln.), Defensie (circa € 2,7 mln.) en Buitenlandse Zaken (BZ, circa € 0,9 mln.) en de Kanselarij de Nederlandse Orde (KNO) (€ 0,2 mln.). De toegekende budgetten worden ingezet om een start te maken met de uitvoering van de Rijksbreed geprioriteerde maatregelen.
14) Advieskosten Binnenhof
Er worden middelen toegevoegd voor de advieskosten gerelateerd aan het project renovatie Binnenhof. Het betreft totaal € 13 mln. aan advieskosten, die door het Rijksvastgoedbedrijf zijn ingezet voor activiteiten die gegeven hun aard bij het RVB niet activeerbaar zijn en geen onderdeel vormen van het reguliere investeringsbudget bij huisvestingsprojecten. De kosten worden conform de reguliere systematiek direct afgerekend met de opdrachtgever.
15) Versterkingsoperatie Groningen
De prognose is dat de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) circa € 76,5 mln. meer uitgaven doet aan de versterkingsoperatie. De meerkosten worden gefactureerd aan de NAM. Extra uitgaven zijn onder andere Afkoop Scholen (circa € 10 mln.), Tijdelijke Huisvesting (THV) Parken en Bouwimpuls (circa 19 mln.) en inhaalslag aanvragen Bouwimpuls, Eigenaar Kiest Bouwer (EKB) en Heft in eigen hand (HEFT) (circa € 20 mln.). Daarnaast is voor de additionele uitgaven aan de versterkingsopgave € 12 mln. btw gereserveerd.
16) Nationaal Programma Groningen
Er worden middelen van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën overgeboekt voor het Nationaal Programma Groningen (NPG), voor alle reeds goedgekeurde projecten door het dagelijks bestuur van de regio.
17) Niet-bestede middelen Groningen 2021
Dit betreft middelen die niet in 2021 tot besteding komen voor de subsidie Energiebesparende maatregelen, diverse verduurzamingsprojecten en niet bouwkundige versterkingen door de NCG.
18) Voorschot Gebiedsfonds btw
Dit betreft de afdracht aan het btw-compensatiefonds in het kader van het voorschot uit het gebiedsfonds van blok D. Het voorschot is bedoeld voor de kosten die de gemeenten maken om de infrastructuur en de kwaliteit van de openbare ruimte in het aardbevingsgebied in samenhang te verbeteren (zoals nieuwe aansluiting riool, wegen en inrichting openbare ruimte).
19) Centrale bekostiging dienstverlening FMHaaglanden
Dit betreft bijdragen van andere departementen voor de dienstverlening van FMH.
Art. | Ontvangsten 2021 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 20211 | 648.031 | |
Stand 1e suppletoire begroting 20212 | 1.119.749 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie | 3 | 63.547 |
2) Verkoop bodemmaterialen 2020 | 9 | 12.250 |
3) Verkoop bodemmaterialen en benzineveilingen 2021 | 9 | 60.500 |
4) Advieskosten Binnenhof | 9 | 6.400 |
5) Versterkingsoperatie Groningen | 10 | 76.547 |
6) Afboeking ontvangsten NAM | 10 en 11 | ‒ 222.861 |
7) Overige mutaties | 19.618 | |
Stand 2e suppletoire begroting 2021 | 1.135.750 |
Toelichting
1) Achtervangvergoeding Nationale Hypotheek Garantie
Het Rijk ontvangt jaarlijks een achtervangvergoeding van de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De afdracht over het boekjaar 2020 bedraagt afgerond € 63,5 mln.
2) Verkoop bodemmaterialen 2020
Dit betreft de definitieve afrekening van de bevoorschotting in 2020 aan het Rijksvastgoedbedrijf. Het gaat hier om de meerontvangsten uit de verkoop van bodemmaterialen.
3) Verkoop bodemmaterialen en benzineveilingen 2021
Dit betreft meeropbrengsten vanuit bodemmaterialen en benzineveilingen. De recent geveilde locaties van benzinestations langs Rijkswegen hebben meer opgebracht dan geraamd.
4) Incidentele verkopen
Dit betreft meer ontvangsten van het Rijksvastgoedbedrijf vanwege incidentele verkopen.
5) Versterkingsoperatie Groningen
De prognose is dat de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) circa € 76,5 mln. meer uitgaven doet aan de versterkingsoperatie. De meerkosten worden gefactureerd aan de NAM. Extra uitgaven zijn onder andere Afkoop Scholen (circa € 10 mln.), Tijdelijke Huisvesting (THV) Parken en Bouwimpuls (circa 19 mln.) en inhaalslag aanvragen Bouwimpuls, Eigenaar Kiest Bouwer (EKB) en Heft in eigen hand (HEFT) (circa € 20 mln.).
6) Afboeking ontvangsten NAM
Dit betreft een negatieve bijstelling van de ontvangstenraming van de NAM over 2021. Het bedraagt een negatieve bijstelling van € 179,3 mln. op artikel 10 Groningen versterken en perspectief en € 43,5 mln. op artikel 11 Centraal apparaat. Dit komt omdat de NAM 60% van de facturen over het derde en vierde kwartaal van 2020 heeft voldaan en 60% van de factuur over het eerste kwartaal van 2021. De prognose is dat ook 60% van de factuur uit het tweede kwartaal 2021 wordt ontvangen.