In het verdiepingshoofdstuk wordt informatie gegeven over de budgettaire aansluiting tussen de ontwerpbegroting 2020 en de ontwerpbegroting 2021. De mutaties t/m de eerste suppletoire begroting 2020 zijn eerder in de eerste suppletoire begroting 2020 toegelicht. Voor nieuwe mutaties waarbij opmerkelijke verschillen zijn opgetreden worden nadere toelichtingen opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 540 518 | 527 808 | 511 647 | 511 797 | 493 297 | ||
mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 10 805 | ‒ 4 050 | 1 999 | 1 749 | 1 749 | ||
nieuwe mutaties | 2 066 | ‒ 10 393 | ‒ 11 191 | ‒ 13 940 | ‒ 12 493 | ||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 515 698 | 531 779 | 513 365 | 502 455 | 499 606 | 482 553 | 495 046 |
Toelichting:
In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerdere pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Duurzame economische ontwikkeling, handel en investeringen verhoogd met EUR 24 miljoen door mogelijkheden voor (nood)financiering voor lokaal MKB in ontwikkelingslanden te vergroten, om bij te dragen aan het voorkomen van acute faillissementen en verlies van toch al schaarse werkgelegenheid in de meest kwetsbare landen en het open en bereikbaar houden van voedselmarkten, versoepelen van grensprocedures voor voedsel en medicijnen en beschikbaarheid van werkkapitaal voor klinieken, vooral in Afrika.
Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 6 373 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | ||
mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 8 809 | 6 373 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 |
Toelichting:
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 753 477 | 753 882 | 753 882 | 753 882 | 753 882 | ||
mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 20 198 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
nieuwe mutaties | ‒ 7 512 | ‒ 18 605 | ‒ 19 597 | ‒ 24 412 | ‒ 21 878 | ||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 723 347 | 725 767 | 735 277 | 734 285 | 729 470 | 732 004 | 753 882 |
Toelichting:
In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerdere pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en klimaat verhoogd met EUR 31 miljoen. Deze verhoging betreft extra inzet voor het Safetynet Ethiopië. Ook wordt extra ingezet op het voorkomen van tekorten aan voedsel middels intensivering met bestaande partners GAIN/Netherlands Food Partnership en IFAD. Verder wordt er extra budget toegekend aan WASH SDG6 Consortium, een samenwerkingsverband van Nederlandse maatschappelijke organisaties dat lokale gemeenschappen en overheden steunt met voorlichting, bewustwording en verbeterde toegang tot WASH.
Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 764 679 | 763 304 | 767 979 | 767 979 | 767 979 | ||
mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 13 180 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
nieuwe mutaties | ‒ 23 246 | ‒ 18 595 | ‒ 20 023 | ‒ 24 942 | ‒ 22 353 | ||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 780 599 | 728 253 | 744 709 | 747 956 | 743 037 | 745 626 | 767 979 |
Toelichting:
In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerdere pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Sociale vooruitgang verhoogd met EUR 22 miljoen. Deze extra middelen worden ingezet voor verbetering van de toegang van ontwikkelingslanden tot diagnostische testen voor COVID-19 zodat, zodra een vaccin beschikbaar is, ook de meest kwetsbare landen en mensen toegang zullen hebben tot dit vaccin. Deze intensivering wordt toegekend aan Gavi Advance Market Commitment for COVID-19 Vaccines (Gavi Covax AMC) en de Foundation for Innovative New Diagnostics (FIND). Ook wordt er middels het Medical Credit Fund van PharmAccess bijgedragen aan het beschikbaar houden van medicijnen, vooral in Afrika. Daarnaast wordt er extra ingezet op het ‘First Emergency Response’ mechanisme van Education cannot Wait. Dit mechanisme zet zich in tegen onderwijsachterstanden als gevolg van de COVID-19-crisis en draagt eraan bij dat kinderen weer veilig naar school kunnen door online-onderwijs, rehabilitatie van WASH-faciliteiten rond scholen, voedselvoorziening en psychosociale ondersteuning.
Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 767 260 | 767 260 | 767 260 | 767 260 | 767 260 | 0 | |
mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | 20 020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
nieuwe mutaties | 8 588 | ‒ 18 674 | ‒ 20 108 | ‒ 25 048 | ‒ 22 448 | ||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 771 565 | 795 868 | 748 586 | 747 152 | 742 212 | 744 812 | 767 260 |
Toelichting:
In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerder pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Vrede, veiligheid en duurzame ontwikkeling verhoogd met EUR 42 miljoen. Inspanningen ten behoeve van nood- en voedselhulp worden zo opgeschaald via de bekende partners, passend binnen het Global Humanitarian Response Plan, het appeal van het Rode Kruis/Rode Halve Maan en het Strategic Preparedness and Response Plan van de WHO. Hierbij is gekozen voor dezelfde uitvoeringskanalen als bij de eerdere aanvullende noodhulpbijdrage binnen het steunpakket van EUR 100 miljoen. Verder is in de eerste suppletoire begroting al een verhoging toegelicht.
Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 253 152 | 362 473 | 393 619 | 536 527 | 694 247 | ||
mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 63 297 | ‒ 82 190 | 355 | 53 441 | 58 191 | ||
nieuwe mutaties | 169 756 | 41 868 | ‒ 80 070 | ‒ 278 225 | ‒ 435 734 | ||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 255 594 | 359 611 | 322 151 | 313 904 | 311 743 | 316 704 | 322 400 |
Toelichting:
In de kabinetsreactie op het AIV advies 'Nederland en de wereldwijde aanpak van COVID-19' wordt, zoals aangekondigd, aanvullend op het eerder pakket, het budget voor de inzet van de gevolgen van COVID-19 wereldwijd, verhoogd met EUR 150 miljoen. Hiermee wordt het budget voor Multilaterale samenwerking en overige inzet verhoogd met EUR 20 miljoen.
Zoals verder genoemd in de leeswijzer is het ODA budget gekoppeld aan de ontwikkeling van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Als gevolg van tegenvallende economische omstandigheden neemt het ODA budget structureel af. Dit betekent dat het budget op diverse thema's is aangepast. In 2020 is dit gecompenseerd binnen de rijksbegroting middels kasschuif en generale compensatie.De kasschuif uit de periode 2023-2025 naar de jaren 2020-2022 maakt deel uit van de nieuwe begrotingsstanden. De mutaties zijn binnen het thema opgenomen onder het instrument ‘nog te verdelen’. De voorstellen voor de verwerking van deze bijstellingen op artikelonderdeel niveau zullen via de eerste suppletoire begroting 2021 aan de Kamer worden opgenomen.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2020 | 72 915 | 69 629 | 69 421 | 69 213 | 69 005 | ||
mutatie Nota van Wijziging 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie amendement 2020 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
mutatie 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 10 500 | ‒ 19 232 | ‒ 23 445 | ‒ 28 210 | ‒ 32 816 | ||
nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2021 | 50 293 | 62 415 | 50 397 | 45 976 | 41 003 | 36 189 | 35 861 |
Toelichting:
Geen opmerkelijke nieuwe mutaties