Begroting van baten en lasten
De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt met de uitvoering ervan. De uitvoering van de communicatiediscipline is belegd bij het agentschap DPC. Het batenlastenagentschap DPC is belast met:
– ondersteunen van de rijksoverheid bij het gezamenlijk verbeteren van de communicatie met publiek en professionals;
– ontwikkelen en in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen ten behoeve van de overheidscommunicatie en
– rijksbreed adviseren, begeleiden en inkoop van communicatiebestedingen als Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) en aankoopcentrale voor de categorie communicatie.
2020 Stand Slotwet | 2021 Vastgestelde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 127.849 | 83.548 | 107.937 | 108.866 | 108.715 | 108.182 | 108.182 |
waarvan omzet moederdepartement | 29.093 | 27.272 | 28.410 | 28.410 | 28.410 | 27.878 | 27.878 |
waarvan omzet overige departementen | 79.251 | 35.946 | 47.495 | 48.424 | 48.273 | 48.272 | 48.272 |
waarvan omzet derden | 19.505 | 20.330 | 32.032 | 32.032 | 32.032 | 32.032 | 32.032 |
Vrijval voorzieningen | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 127.875 | 83.548 | 107.937 | 108.866 | 108.715 | 108.182 | 108.182 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
Personele kosten | 17.244 | 17.029 | 18.883 | 19.723 | 19.398 | 18.941 | 18.941 |
waarvan eigen personeel | 15.626 | 16.029 | 17.883 | 18.723 | 18.398 | 17.941 | 17.941 |
waarvan inhuur externen | 836 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
waarvan overige personele kosten | 782 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële kosten | 109.214 | 66.520 | 89.662 | 89.751 | 89.925 | 89.849 | 89.849 |
waarvan apparaat ICT | 5.606 | 7.013 | 8.733 | 8.733 | 8.733 | 8.733 | 8.733 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële kosten | 103.608 | 59.507 | 80.929 | 81.018 | 81.192 | 81.116 | 81.116 |
Afschrijvingskosten | |||||||
Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 0 | ||||||
Bijzondere lasten | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 126.480 | 83.548 | 108.545 | 109.474 | 109.323 | 108.790 | 108.790 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 1.395 | 0 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 1.395 | 0 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 |
Totaaloverzicht Baten/Lasten
De omzet stijgt in 2022 met 24 miljoen ten opzichte van 2021. DPC verwacht op basis van de planningen van campagnes die ministeries hebben opgesteld dat met name de mediabestedingen zullen stijgen. Net als in 2020 heeft DPC in 2021 nog extra kosten moeten maken in verband met COVID-19, met name voor de vraagbeantwoording. Bij het opstellen van de begroting voor 2022 en verder wordt er vanuit gegaan dat de activiteiten en bedrijfsvoering weer grotendeels op het niveau van voor COVID-19 uit zullen komen.
Baten
Omzet moederdepartement
Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van gemeenschappelijke taken voor de (in de VoRa) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de zogenaamde taakbijdrage voor de gemeenschappelijke communicatiediensten.
Product | 2022 | Realisatie 2020 |
---|---|---|
Professionalisering | 2.174 | 1.283 |
Beeldadvies | 1.228 | 1.205 |
Campagnes | 2.093 | 1.483 |
Communicatiecapaciteit | 782 | 830 |
Communicatieonderzoek | 1.775 | 1.567 |
Inkoopadvies | 1.495 | 1.570 |
Media-inkoop | 0 | 0 |
Online advies | 10.919 | 11.867 |
Redactie Rijksoverheid.nl | 4.231 | 5.366 |
Rijksportaal | 759 | 626 |
Vraagbeantwoording | 2.954 | 2.821 |
Totaal | 28.410 | 28.618 |
Omzet overige departementen
De omzet bevat tevens de media-inkoop van de overige departementen, die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van € 47,5 miljoen in 2022. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.
Omzet derden
Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en medeoverheden gebruik maken van de complete mediadienstverlening. Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume van circa € 64 miljoen.
Lasten
Personele kosten
De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De formatie van DPC zal naar verwachting in 2022 195 fte bedragen.
Materiële kosten
Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte. De dienst is grotendeels gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten.
Saldo van baten en lasten
Voor de crisisvoorlichting rond COVID-19 op Rijksoverheid.nl zijn diverse investeringen in de ICT-infrastructuur nodig geweest die structurele kosten met zich mee brengen. Bij Voorjaarsnota 2022 wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de dekking van de structurele kosten van de crisisvoorlichting van € 0,6 miljoen.
2020 Stand Slotwet | 2021 Vastgestelde begroting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Rekening courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 27.669 | 27.272 | 27.272 | 26.664 | 26.056 | 25.448 | 24.840 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 138.883 | 83.548 | 107.937 | 108.866 | 108.715 | 108.182 | 108.182 |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | 128.241 | 83.548 | 108.545 | 109.474 | 109.323 | 108.790 | 108.790 |
Totaal operationele kasstroom | 10.643 | 0 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 | ‒ 608 |
-/- Totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rekening courant RHB stand 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 38.312 | 27.272 | 26.664 | 26.056 | 25.448 | 24.840 | 24.232 |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven- en ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom, die om die reden gelijk wordt verondersteld aan de omzet. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.
2020 Slotwet | 2021 Vastgestelde begroting | Begroting 2022 | |
---|---|---|---|
Omschrijving Generiek deel | |||
Saldo baten en lasten | 1,1% | 0,0% | ‒ 0,6% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 176,8 | 182 | 195 |
Ziekteverzuimpercentage | 3,3% | 2,6% | 2,6% |
Omschrijving Specifiek deel | |||
Aantal beantwoorde vragen per telefoon | 159.617 | 190.000 | 190.000 |
Service niveau telefonie | 73,8% | 80% binnen 40 sec. | 80% binnen 40 sec. |
Burgertevredenheid telefonie | 4,4 | 4,0 | 4,0 |
Aantal beantwoorde vragen per e-mail | 134.880 | 80.000 | 80.000 |
Service niveau e-mail | 77,3% | 95% binnen 2 werkdagen | 95% binnen 2 werkdagen |
Burgertevredenheid e-mail | 3,4 | 3,0 | 3,0 |
Media-index RTV | 44,5% | 12,5% | 25,0% |
Media-index Interactieve Media | 10,2% | 8,0% | 10,0% |
Media-index Print | 17,7% | 14,0% | 17,5% |
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online | 84% | 75% | 75% |
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online | 99,99% | 99,99% | 99,90% |
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl | 204.518.917 | 76.000.000 | 74.000.000 |
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl | 7,1 | 7,0 | 7,0 |
Toegankelijkheid content Rijksoverheid.nl | 78% | 75% | 75% |
Aantal bezoeken platformwebsites | 135.799.143 | 89.000.000 | 97.000.000 |
Toelichting
Naast de generieke indicatoren geven de specifieke indicatoren inzicht in de dienstverlening van DPC met het grootste deel van de totale omzet.
Saldo van baten en lasten
Voor de crisisvoorlichting rond Covid-19 op Rijksoverheid.nl zijn diverse investeringen in de ICT-infrastructuur nodig geweest die structurele kosten met zich mee brengen. Omdat crisisvoorlichting geen structureel gefinancierde taak van DPC is, moet voor deze structurele kosten van circa € 0,6 miljoen nog dekking worden gevonden.
Fte-totaal (exclusief externe inhuur)
Deze indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van DPC zich in fulltime equivalenten (fte) ontwikkelt en geeft het maximum aantal in te zetten fte weer. Naast inzet van ambtelijke fte’s is tevens sprake van externe inhuur.
Ziekteverzuimpercentage
Het ziekteverzuim wordt uitgedrukt in een voortschrijdend jaargemiddeld percentage per kalenderjaar. DPC streeft ernaar om onder de Verbaannorm te blijven.
Aantal beantwoorde vragen per telefoon
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Serviceniveau telefonie
Deze indicator geeft aan welk percentage van de telefonisch gesprekken binnen 40 seconden is opgenomen.
Burgertevredenheid telefonie
Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld.
Aantal beantwoorde vragen per e-mail
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Service niveau e-mail
Deze indicator geeft aan welk percentage van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen correct afgehandeld dient te worden.
Burgertevredenheid e-mail
Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld.
Media-index RTV
Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. Omdat er in 2021 een daling in de media-inkopen wordt verwacht, zal dit leiden tot een daling in de kortingen.
Media-index Interactieve Media
De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling, omdat het tarief in dit geval door vraag en aanbod wordt bepaald.
Media-index Print
Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer, dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en op out-of-home elementen (o.a. muppie, billboard, abri) ten opzichte van de situatie waarbij op individueel niveau media zou zijn ingekocht. Beide mediumtypen hanteren nog steeds een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling, waardoor het rijksmediabureau het behaalde voordeel kan bepalen.
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid
DPC laat het Platform Rijksoverheid Online jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online
Deze indicator staat voor de beschikbaarheid van het Platform Rijksoverheid Online en daarmee de toegang tot informatie voor de bezoekers op het Platform. Hierop staan Rijksoverheid.nl en vele websites van de ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties.
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl, de gemeenschappelijke website van de ministeries met uitleg over beleid en wet- en regelgeving. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl
Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit het perspectief van de bezoeker beoordeeld.
Toegankelijkheid content Rijksoverheid.nl
DPC laat Rijksoverheid.nl jaarlijks, of bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige- en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.
Aantal bezoeken platformwebsites
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan het Platform Rijksoverheid Online exclusief de bezoeken aan de website Rijksoverheid. nl. Op het Platform staat een groot aantal specifieke websites van ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties. Het Platform biedt de verschillende websites veiligheid, voldoende toegankelijkheid en efficiency. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.