Base description which applies to whole site

2.5 Dienst Publiek en Communicatie

Begroting van baten en lasten

De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt met de uitvoering ervan. De uitvoering van de communicatiediscipline is belegd bij het agentschap DPC. Het batenlastenagentschap DPC is belast met:

  • ondersteunen van de rijksoverheid bij het gezamenlijk verbeteren van de communicatie met publiek en professionals;

  • ontwikkelen en in stand houden van gemeenschappelijke voorzieningen ten behoeve van de overheidscommunicatie en

  • rijksbreed adviseren, begeleiden en inkoop van communicatiebestedingen als Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC) en aankoopcentrale voor de categorie communicatie.

Tabel 5 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2022 (bedragen x € 1.000)
 

2020 Stand Slotwet

2021 Vastgestelde begroting

2022

2023

2024

2025

2026

Baten

       

Omzet

127.849

83.548

107.937

108.866

108.715

108.182

108.182

waarvan omzet moederdepartement

29.093

27.272

28.410

28.410

28.410

27.878

27.878

waarvan omzet overige departementen

79.251

35.946

47.495

48.424

48.273

48.272

48.272

waarvan omzet derden

19.505

20.330

32.032

32.032

32.032

32.032

32.032

Vrijval voorzieningen

4

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

22

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

127.875

83.548

107.937

108.866

108.715

108.182

108.182

        

Lasten

       

Apparaatskosten

       

Personele kosten

17.244

17.029

18.883

19.723

19.398

18.941

18.941

waarvan eigen personeel

15.626

16.029

17.883

18.723

18.398

17.941

17.941

waarvan inhuur externen

836

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

waarvan overige personele kosten

782

0

0

0

0

0

0

Materiële kosten

109.214

66.520

89.662

89.751

89.925

89.849

89.849

waarvan apparaat ICT

5.606

7.013

8.733

8.733

8.733

8.733

8.733

waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële kosten

103.608

59.507

80.929

81.018

81.192

81.116

81.116

Afschrijvingskosten

       

Materieel

0

0

0

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

Immaterieel

0

0

0

0

0

0

0

Dotaties voorzieningen

19

0

0

0

0

0

0

Overige kosten

0

      

Bijzondere lasten

3

0

0

0

0

0

0

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

126.480

83.548

108.545

109.474

109.323

108.790

108.790

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

1.395

0

‒ 608

‒ 608

‒ 608

‒ 608

‒ 608

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

1.395

0

‒ 608

‒ 608

‒ 608

‒ 608

‒ 608

Totaaloverzicht Baten/Lasten

De omzet stijgt in 2022 met 24 miljoen ten opzichte van 2021. DPC verwacht op basis van de planningen van campagnes die ministeries hebben opgesteld dat met name de mediabestedingen zullen stijgen. Net als in 2020 heeft DPC in 2021 nog extra kosten moeten maken in verband met COVID-19, met name voor de vraagbeantwoording. Bij het opstellen van de begroting voor 2022 en verder wordt er vanuit gegaan dat de activiteiten en bedrijfsvoering weer grotendeels op het niveau van voor COVID-19 uit zullen komen.

Baten

Omzet moederdepartement

Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van gemeenschappelijke taken voor de (in de VoRa) samenwerkende departementen. Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden vanuit de zogenaamde taakbijdrage voor de gemeenschappelijke communicatiediensten.

Tabel 6 Taakbijdrage per product (bedragen x €1.000)

Product

2022

Realisatie 2020

Professionalisering

2.174

1.283

Beeldadvies

1.228

1.205

Campagnes

2.093

1.483

Communicatiecapaciteit

782

830

Communicatieonderzoek

1.775

1.567

Inkoopadvies

1.495

1.570

Media-inkoop

0

0

Online advies

10.919

11.867

Redactie Rijksoverheid.nl

4.231

5.366

Rijksportaal

759

626

Vraagbeantwoording

2.954

2.821

Totaal

28.410

28.618

Omzet overige departementen

De omzet bevat tevens de media-inkoop van de overige departementen, die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van € 47,5 miljoen in 2022. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.

Omzet derden

Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en medeoverheden gebruik maken van de complete mediadienstverlening. Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume van circa € 64 miljoen.

Lasten

Personele kosten

De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De formatie van DPC zal naar verwachting in 2022 195 fte bedragen.

Materiële kosten

Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte. De dienst is grotendeels gehuisvest in panden van het Ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten.

Saldo van baten en lasten

Voor de crisisvoorlichting rond COVID-19 op Rijksoverheid.nl zijn diverse investeringen in de ICT-infrastructuur nodig geweest die structurele kosten met zich mee brengen. Bij Voorjaarsnota 2022 wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over de dekking van de structurele kosten van de crisisvoorlichting van € 0,6 miljoen.

Tabel 7 Kasstroomoverzicht over het jaar 2021 (bedragen x € 1.000)
 

2020 Stand Slotwet

2021 Vastgestelde begroting

2022

2023

2024

2025

2026

Rekening courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen

27.669

27.272

27.272

26.664

26.056

25.448

24.840

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

138.883

83.548

107.937

108.866

108.715

108.182

108.182

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

128.241

83.548

108.545

109.474

109.323

108.790

108.790

Totaal operationele kasstroom

10.643

0

‒ 608

‒ 608

‒ 608

‒ 608

‒ 608

-/- Totaal investeringen

0

0

0

0

0

0

0

+/+ Totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

-/- aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

0

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

0

0

0

0

Rekening courant RHB stand 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

38.312

27.272

26.664

26.056

25.448

24.840

24.232

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven- en ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom, die om die reden gelijk wordt verondersteld aan de omzet. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.

Tabel 8 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

2020 Slotwet

2021 Vastgestelde begroting

Begroting 2022

Omschrijving Generiek deel

   

Saldo baten en lasten

1,1%

0,0%

‒ 0,6%

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

176,8

182

195

Ziekteverzuimpercentage

3,3%

2,6%

2,6%

Omschrijving Specifiek deel

   

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

159.617

190.000

190.000

Service niveau telefonie

73,8%

80% binnen 40 sec.

80% binnen 40 sec.

Burgertevredenheid telefonie

4,4

4,0

4,0

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

134.880

80.000

80.000

Service niveau e-mail

77,3%

95% binnen 2 werkdagen

95% binnen 2 werkdagen

Burgertevredenheid e-mail

3,4

3,0

3,0

Media-index RTV

44,5%

12,5%

25,0%

Media-index Interactieve Media

10,2%

8,0%

10,0%

Media-index Print

17,7%

14,0%

17,5%

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

84%

75%

75%

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

99,99%

99,99%

99,90%

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

204.518.917

76.000.000

74.000.000

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

7,1

7,0

7,0

Toegankelijkheid content Rijksoverheid.nl

78%

75%

75%

Aantal bezoeken platformwebsites

135.799.143

89.000.000

97.000.000

Toelichting

Naast de generieke indicatoren geven de specifieke indicatoren inzicht in de dienstverlening van DPC met het grootste deel van de totale omzet.

Saldo van baten en lasten

Voor de crisisvoorlichting rond Covid-19 op Rijksoverheid.nl zijn diverse investeringen in de ICT-infrastructuur nodig geweest die structurele kosten met zich mee brengen. Omdat crisisvoorlichting geen structureel gefinancierde taak van DPC is, moet voor deze structurele kosten van circa € 0,6 miljoen nog dekking worden gevonden.

Fte-totaal (exclusief externe inhuur)

Deze indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van DPC zich in fulltime equivalenten (fte) ontwikkelt en geeft het maximum aantal in te zetten fte weer. Naast inzet van ambtelijke fte’s is tevens sprake van externe inhuur.

Ziekteverzuimpercentage

Het ziekteverzuim wordt uitgedrukt in een voortschrijdend jaargemiddeld percentage per kalenderjaar. DPC streeft ernaar om onder de Verbaannorm te blijven.

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Serviceniveau telefonie

Deze indicator geeft aan welk percentage van de telefonisch gesprekken binnen 40 seconden is opgenomen.

Burgertevredenheid telefonie

Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Service niveau e-mail

Deze indicator geeft aan welk percentage van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen correct afgehandeld dient te worden.

Burgertevredenheid e-mail

Resultaat van het burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld.

Media-index RTV

Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. Omdat er in 2021 een daling in de media-inkopen wordt verwacht, zal dit leiden tot een daling in de kortingen.

Media-index Interactieve Media

De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling, omdat het tarief in dit geval door vraag en aanbod wordt bepaald.

Media-index Print

Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer, dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en op out-of-home elementen (o.a. muppie, billboard, abri) ten opzichte van de situatie waarbij op individueel niveau media zou zijn ingekocht. Beide mediumtypen hanteren nog steeds een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling, waardoor het rijksmediabureau het behaalde voordeel kan bepalen.

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid

DPC laat het Platform Rijksoverheid Online jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

Deze indicator staat voor de beschikbaarheid van het Platform Rijksoverheid Online en daarmee de toegang tot informatie voor de bezoekers op het Platform. Hierop staan Rijksoverheid.nl en vele websites van de ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties.

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl, de gemeenschappelijke website van de ministeries met uitleg over beleid en wet- en regelgeving. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit het perspectief van de bezoeker beoordeeld.

Toegankelijkheid content Rijksoverheid.nl

DPC laat Rijksoverheid.nl jaarlijks, of bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid inspecteren door een kundige- en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden omgaand verholpen. Een 100% score is in de praktijk niet mogelijk en niet iedere webpagina kan getest worden.

Aantal bezoeken platformwebsites

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan het Platform Rijksoverheid Online exclusief de bezoeken aan de website Rijksoverheid. nl. Op het Platform staat een groot aantal specifieke websites van ministeries inclusief uitvoeringsorganisaties. Het Platform biedt de verschillende websites veiligheid, voldoende toegankelijkheid en efficiency. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Licence