In het kader van de operatie Inzicht in Kwaliteit wordt het gebruikelijke overzicht met een planning van beleidsdoorlichtingen omgevormd tot een Strategische Evaluatie Agenda (SEA). Het doel van de SEA is te komen tot betere en meer bruikbare inzichten in de maatschappelijke toegevoegde waarde op belangrijke beleidsthema’s, het meer benutten van dit inzicht en daarmee uiteindelijk hogere maatschappelijke toegevoegde waarde van beleid. Daarmee komt de focus meer te liggen op de integrale en samenhangende beleidsaanpak van een beleidsthema en minder op de afzonderlijke beleidsonderdelen. Met de SEA wordt tevens beoogd onderzoeken beter te laten aansluiten op de beleidscyclus en wordt meer recht gedaan aan ontwikkelingen op een beleidsveld. Op deze wijze kunnen ook leerervaringen worden benut om het beleid tussentijds bij te sturen als dat nodig blijkt. Net als 2021 betreft 2022 een overgangs- en leerjaar waardoor de SEA een eerste uitwerking betreft. Voor het thema Terugkeerbeleid (art. 37.3) is het afgelopen half jaar een pilot verricht, waarbij op basis van het huidige inzicht en de behoefte aan inzicht is bepaald wat logische momenten zijn om te leren ten behoeve van beleidsverbetering en om verantwoording af te leggen. Het komende jaar wordt de SEA op de overige thema’s naar dit voorbeeld verder ontwikkeld. In bijlage 5: Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda, worden de uitkomsten van de pilot nader toegelicht evenals de overige thema’s die op de SEA zijn opgenomen.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Aandachtspunten onderzoek | Artikel |
---|---|---|---|---|---|
Politie | Politieonderwijs | Ex post | 2022 | Doelmatigheid en doeltreffendheid Politieacademie | 31.2 |
Politiebestel | Ex post | 2022 | Vervolgevaluatie werking politiebestel | 31.2 | |
Veiligheidsregio's BES | Ex post | 2022 | Evaluatie veiligheidswet BES | 31.2 | |
Politie en samenleving | Ex durante | 2022 | Evaluatie preventief fouilleren | 31.3 | |
Ex ante | 2022 | Inzicht in etnische profilering | 31.3 | ||
Opsporing | Ex ante | 2022 | Effectiviteit criminaliteitsbestrijding | 31.3 | |
Bekostiging politie | Ex post | 2021 | Beleidsdoorlichting bekostiging politie | 31.2 | |
Agressie en geweld tegen politieambtenaren | Ex ante | 2022 | Inzicht in agressie en geweld tegen politieambtenaren | 31.3 | |
Multi governance Meldkamers | Ex durante | 2021/2022 | Evaluatie multi governance van de meldkamers | 31.3 | |
Staatsnoodrecht | Ex ante | 2021/2022 | Modernisering van het staatsnoodrecht | 31.3 | |
Criminele jongeren | Ex durante | 2021 | Integrale aanpak van criminele jongeren | 31.3 | |
LEBZ | Ex durante | 2022 | Evaluatie taakuitvoering LEBZ | 31.3 | |
Witwassen in het digitale tijdperk | Ex ante | 2021 | Fenomeenonderzoek en mogelijkheden voor aanpak | 31.3 | |
Belangenverstrengeling ex medewerkers | Ex ante | 2021 | Risico’s van belangenverstrengeling bij ex-medewerkers politie en de Koninklijke Marechaussee | 31.3 | |
Hoorrecht burgers | Ex ante | 2021 | Hoorrecht van burgers bij beoordeling geweldstoepassing politieambtenaren | 31.3 | |
Rechtspleging en rechtsbijstand | Hoge Raad | Ex post | 2022 | Apparaatskosten Hoge Raad | 32.1 |
Rechtsbestel | Ex post | 2022 | Adequate toegang tot het rechtsbestel | 32.2 | |
Rechtsbestel | Ex post | 2022 | Optimale randvoorwaarden doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | 32.3 | |
Bestuur, informatie en technologie | Drugsbeleid | Ex post | 2022 | Coffeeshops in Nederland 2020 | 33.2 |
Coffeeshopketen | Ex ante | 2022 | Nulmeting experiment gesloten coffeeshopketen | 33.2 | |
Mensenhandel | Ex durante | 2022 | Effecten en neveneffecten van verschillende prostitutiemodellen | 33.2 | |
Bestuurlijke aanpak | Ex post en ex durante | 2022 | Wetsevaluatie flexibel cameratoezicht | 33.2 | |
Ex post | 2022 | Monitor Bestuurlijke aanpak | 33.2 | ||
Opsporing en vervolging | Opsporingsmethoden | Ex ante en ex durante | ntb | De impact van encryptie op de opsporing | 33.3 |
Corruptie | Ex durante en ex post | 2022 | Risico’s op corruptie in Nederland en weerbaarheid van het instrumentarium | 33.3 | |
Fraude | Ex post | 2022 | Evaluatie wet verruiming mogelijkheden bestrijding financieel-economische criminaliteit | 33.3 | |
Ex ante | nnb | Voor- en nadelen van zelfonderzoek en zelfmelden door bedrijven | 33.3 | ||
Ex post | 2022 | Evaluatie van de Wet versterking positie curator en de Wet civielrechtelijk bestuursverbod | 33.3 | ||
Ex post | 2022 | Kwantitatieve data-analyses national risk assessment (NRA) witwassen en terrorismefinanciering 2019 | 33.3 | ||
Verkeer | Ex post | 2022 | Evaluatie wet drugs in het verkeer | 33.3 | |
Privacy | Ex ante | 2022 | Nut en noodzaak processenfonds | 33.3 | |
Ondermijning | Ex post en ex durante | 2022 | Vestigingsklimaat drugshandel in Nederland | 33.3 | |
Ex post | 2021 | Toetredingsmechanismen en rekruteringsprocessen van jongeren binnen de georganiseerde criminaliteit | 33.3 | ||
Ex post | 2021 | Review bestrijding van drugshandel in de afgelopen 25 jaar | 31.3 | ||
Geweld | Ex ante | ntb | Verkenning omvang kindermishandeling gerelateerd aan geloof of ideologie in Nederland | 33.3 | |
Cybercrime | Ex post | 2021 | Evaluatie Wet Computercriminaliteit III | 33.3 | |
Sanctie uitvoering | Wet USB | Ex post | 2025 | Wetsevaluatie 5 jaar na inwerkingtreding | 34.3 |
Wet SenB | Ex ante | 2021 | Onderzoeksprogramma visie GW en wet Straffen en beschermen | 34.3 | |
Ketensturing | Executiedomein | Ex durante | ntb | Gateway Review op de wet SenB | 34.3 |
Zorg en veiligheidshuizen | Ex ante | 2022 | Toekomstontwikkeling governance zorg- en veiligheidshuizen | 34.5 | |
Forensische zorg | Overige Forensische Zorg | Ex post | 2022 | Plan-evaluatie Wet Forensische Zorg | 34.3 |
Jeugdcriminaliteit | Ex durante | 2021/2022 | Verdiepingsonderzoek toename jeugdrecidive | 34.5 | |
Ex durante | 2022 | Beleidsbenutting LIJ: op weg naar daderprofielen jeugdige delinquenten | 34.5 | ||
Adolescentenstrafrecht | Ex post | 2021 | ‘Evaluatie van het adolescentenstrafrecht. Een Multi criteria evaluatie’ | 34.5 | |
Leerplicht | Ex durante | 2021 | Effectrapportage methodische aanpak schoolverzuim | 34.5 | |
Familie/Personenrecht | Scheiden zonder schade | Ex post | ntb | Programmaevaluatie | 34.1 |
Jeugdbescherming | Ex post | 2022 | Eindevaluatie herziene kinderbeschermingswetgeving | 34.5 | |
Integriteit | Ex post | ntb | Effectmeting van de VOG | 34.2 | |
Kansspelen | Ex post | 2025 | Wet kansspelen op afstand | 34.2 | |
Ex ante | 2023 | Maatschappelijke kosten- batenanalyse kansspelen | 34.2 | ||
Slachtofferbeleid | Bescherming van slachtoffers | Ex durante | 2021 | What works bij slachtoffers | 34.4 |
Rechten van slachtoffers | Ex post | 2022 | Evaluatie wet uitbreiding spreekrecht slachtoffers en nabestaanden in het strafproces | 34.4 | |
Fenomenen / dadergerichte / slachtoffergerichte preventie | Voorkomen daderschap en recidive | Ex post | 2022/2023 | IPTA, AJB, AJB junior, cyber rijbewijs, RIO | 34.2 |
Geweld | Ex post | 2022 | Evaluatie Wet Middelenonderzoek Geweldplegers | 34.2 | |
Verwarde personen | Ex post | ntb | Pilot bestuurlijk toezicht | 34.2 | |
Heling | Ex post | 2025 | Evaluatie aanpak Heling | 34.2 | |
Huiselijke geweld & kindermishandeling | Ex post | 2022 | Meerjarenonderzoeks-programma | 34.5 | |
Nationale Veiligheid | Nationale Veiligheid | Ex post | 2021 | Midterm review Nationale Veiligheid Strategie | 36.2 |
Contraterrorisme | Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie PNR wet | 36.2 | |
Ex durante en ex post | 2021 | Evaluatie Wet precursoren voor explosieven | 36.2 | ||
Ex post | 2021 | Evaluatie Nationale Contraterrorismestrategie | 36.2 | ||
Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie contraterrorisme-wetgeving | 36.2 | ||
Ex durante en ex post | ntb | Evaluatieonderzoek ROR | 36.2 | ||
Ex ante, ex durante en ex post | ntb | Evaluatie besteding Versterkingsgelden 2020-2021 | 36.2 | ||
Ex ante, ex durante en ex post | ntb | NRA Terrorismefinanciering 2021-2022 | 36.2 | ||
Ex ante, ex durante en ex post | ntb | Evaluatie Toolkit Evidence Based Werken | 36.2 | ||
Cybersecurity | Ex post | 2021 | Evaluatie Nederlandse Cybersecurity Agenda | 36.2 | |
Ex durante | 2021 | Initiële Evaluatie Cyber Intel / Info Cel (CI/IC) | 36.2 | ||
Ex durante | 2022 | Evaluatie Cyber Intel / Info Cel (CI/IC) | 36.2 | ||
Bewaken en Beveiligen | Ex ante | 2021 | Toekomstbestendig stelsel bewaken en beveiligen | 36.2 | |
Behandelen asielverzoeken | Procedures | Evaluatie werking procedures | 37.2 | ||
a) Snelheid, kwaliteit, maatwerk, efficiëntie | Ex durante en post | ntb | |||
b) Sporenbeleid | ntb | ntb | |||
c) Veiligelandenbeleid | ntb | 2022/2023 | |||
Ketensamenwerking | Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie ketensamenwerking | 37.2 | |
Flexibilisering | Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie flexibilisering proces | 37.2 | |
Handhaving | Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie handhaving | 37.2 | |
Menselijke maat | Ex durante en ex post | ntb | Procedures in relatie tot de menselijke maat | 37.2 | |
Opvang-modaliteiten | Opvangmodaliteiten | Ex ante, ex durante en ex post | ntb | Effectiviteit van verschillende opvangmodaliteiten | 37.2 |
Flexibilisering | Ex durante en ex post | ntb | Inzicht in de flexibilisering van de opvang | 37.2 | |
Ketensamenwerking | Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie ketensamenwerking | 37.2 | |
Reguliere migratie | Basis op orde | Ex ante | ntb | Fenomeenonderzoek reguliere migratie | 37.2 |
Arbeidsmigratie, kennis en talent | Ex ante, ex durante en ex post | ntb | Evaluatie bijdrage migratie aan de Nederlandse maatschappij | 37.2 | |
Procedures | Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie behandelen verzoeken | 37.2 | |
Handhaving | Ex durante en ex post | ntb | Evaluatie handhaving | 37.2 | |
Grensbeheer | Integrated Border Management | ntb | ntb | 37.2 | |
Schengen | ntb | ntb | 37.2 | ||
Begeleiding en ondersteuning | Terugkeerondersteuning | Ex post | 2022 | Evaluatie duurzaamheid terugkeerondersteuning | 37.3 |
Motivatie om te vertrekken | Ex durante en ex post | 2023 | Evaluatie zelfstandige terugkeer | 37.3 | |
Begeleiding en regievoering | Ex ante, ex durante en ex post | 2024 | Effectiviteit en efficiëncy begeleiding en regievoering | 37.3 | |
Toezichtsmaatregelen | Toezichtsmaatregelen | Ex durante en ex post | 2022/2023 | Toepassing toezichtsmaatregelen anders dan bewaring | 37.3 |
Effectiviteit toezichtsmaatregelen | Ex post | 2024 | Evaluatie toepassing toezichtsmaatregelen | 37.3 | |
Prioritaire groepen | Ex ante, ex durante en ex post | 2024 | Effectiviteit inzet op specifieke groepen | 37.3 | |
Samenwerking keten en internationaal | Landen van herkomst | Ex post | 2021 | Terugkeersamenwerking | 37.3 |
Migratieketen | Ex durante en ex post | 2023 | Samenwerking in de migratieketen | 37.3 | |
Overkoepelend | LVV | Ex durante en ex post | 2022 | Eindevaluatie pilots LVV (onder voorbehoud) | 37.3 |
Draagvlak migratie | Ex durante | 2024 | Relatie vertrek en draagvlak migratiebeleid | 37.3 | |
Illegaal verblijf | Ex ante/fenomeen | 2023 | Fenomeenonderzoek vertrek niet na asielaanvraag | 37.3 |
Voor het meest recente overzicht van de realisatie van beleidsdoorlichtingen, klik op deze link: Status beleidsdoorlichtingen. Voor een verdere onderbouwing van de strategische evaluatie agenda zie «Bijlage 5: Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda». In de bijlage is tevens een toelichting op de geplande evaluatieonderzoeken opgenomen. De begrotingsjaren 2022 en 2023 gelden nog als overgangsperiode naar de SEA. Dit betekent dat nog niet alle thema's volledig zijn uitgewerkt en al opgestarte trajecten voor beleidsdoorlichtingen conform de huidige Regeling periodiek evaluatieonderzoek doorgang kunnen vinden.