Inleiding
SSC-ICT is partner van en voor het Rijk. Samen met zeven ministeries werkt SSC-ICT aan een eigentijdse en compacte Rijksdienst. Naast de werkplekautomatisering wordt gewerkt aan de ontwikkeling en het beheer van applicaties, housing en hosting, en ICT-infrastructuren voor rijksgebouwen en tijdens evenementen. 40.000 ambtenaren werken via de ICT-omgeving. Sinds de start van de COVID-19 pandemie in 2020 doen zij dit veelal vanuit huis. Inmiddels wordt steeds meer hybride gewerkt, dus deels vanuit huis en deels op kantoor. SSC-ICT beheert verder ruim 2.000 applicaties en ondersteunt internationale missies.
In 2023 continueert SSC-ICT de in 2022 in gang gezette transformatiefase in relatie tot de I-strategienota Rijk 2021-2025. SSC-ICT werkt verder aan belangrijke speerpunten voor de komende jaren. Dit betreft het verhogen van de klantgerichtheid en het verbeteren van de digitale weerbaarheid. Maar ook het moderniseren van de dienstverlening zoals het ondersteunen van het hybride werken en het incorporeren van het Cloud-beleid Rijk alsmede het (door)ontwikkelen van de organisatie(cultuur) en talent.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 298.515 | 311.820 | 324.405 | 330.293 | 337.463 | 340.417 | 340.417 |
waarvan omzet moederdepartement | 82.566 | 74.002 | 89.727 | 91.355 | 93.370 | 94.196 | 94.196 |
waarvan omzet overige departementen | 215.090 | 237.203 | 233.778 | 238.038 | 243.193 | 245.321 | 245.321 |
waarvan omzet derden | 859 | 615 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0 | |||||||
Totaal baten | 298.515 | 311.820 | 324.405 | 330.293 | 337.463 | 340.417 | 340.417 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 248.162 | 260.856 | 292.440 | 289.952 | 291.292 | 285.417 | 285.417 |
- Personele kosten | 133.503 | 137.887 | 160.272 | 152.497 | 148.339 | 136.746 | 136.746 |
waarvan eigen personeel | 87.787 | 93.888 | 98.057 | 105.128 | 107.014 | 104.185 | 104.185 |
waarvan inhuur externen | 44.217 | 37.881 | 56.881 | 41.642 | 35.494 | 26.887 | 26.887 |
waarvan overige personele kosten | 1.499 | 6.118 | 5.334 | 5.727 | 5.831 | 5.674 | 5.674 |
- Materiële kosten | 114.659 | 122.969 | 132.168 | 137.455 | 142.953 | 148.671 | 148.671 |
waarvan apparaat ICT | 93.613 | 97.849 | 108.294 | 112.626 | 117.131 | 121.816 | 121.816 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 19.313 | 19.245 | 20.858 | 21.692 | 22.560 | 23.462 | 23.462 |
waarvan overige materiële kosten | 1.733 | 5.875 | 3.016 | 3.137 | 3.262 | 3.393 | 3.393 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 44.653 | 57.764 | 43.515 | 40.341 | 46.171 | 55.000 | 55.000 |
- Materieel | 36.733 | 54.539 | 35.682 | 33.080 | 37.860 | 45.100 | 45.100 |
waarvan apparaat ICT | 36.733 | 54.539 | 35.682 | 33.080 | 37.860 | 45.100 | 45.100 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 7.920 | 3.225 | 7.833 | 7.261 | 8.311 | 9.900 | 9.900 |
Overige lasten | 2.620 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 327 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 2.293 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 295.435 | 318.620 | 335.955 | 330.293 | 337.463 | 340.417 | 340.417 |
Saldo van baten en lasten alle bedrijfsuitoefening | 3.080 | ‒ 6.800 | ‒ 11.550 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 3.076 | ‒ 6.800 | ‒ 11.550 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programmakosten Transitie | 15.270 | 6.800 | 11.550 | ||||
Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening | 18.346 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
Voor de Ontwerpbegroting 2023 is uitgegaan van de Jaarrekening 2021, de begroting 2022, het CAO akkoord 2022 en de ontwikkelingen binnen het dienstverleningspakket die effect hebben op de meerjaren begroting van SSC-ICT.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren, kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. De stijging in de loonkosten ambtelijk personeel is, naast de effecten van het CAO akkoord 2022, het gevolg van de verdere invulling van de personele bezetting in 2023. Met deze invulling, zowel op kwantitatief als op kwalitatief niveau, wil SSC-ICT de continuïteit van de dienstverlening waarborgen. In het meerjaren perspectief staat het aandeel externen in verhouding met de verwachte stijging bij het eigen personeel. Als gevolg van de blijvende vraag naar specialistische ICT kennis, mede als gevolg van het dalende aanbod van ICT personeel op de arbeidsmarkt, zal externe expertise blijvend noodzakelijk zijn. In de personele begroting zijn de kosten opgenomen van de in de inleiding genoemde transformatie.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hosting van applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting en de servicekosten BZK onder deze post. De verwachting is dat als gevolg van de hoge inflatie en soms langere levertijden door tekorten aan onderdelen de kosten zullen stijgen met gemiddeld 4%. Verder is rekening gehouden met een extra prijsstijging, als gevolg van de aanpassing van het meerjarige contract van een grote leverancier voor software besturingssystemen.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten hebben betrekking op investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT. Door het achterblijven van investeringen in voorgaande jaren vallen de afschrijvingskosten lager uit.
Saldo van baten en lasten
Het saldo baten en lasten voor 2023, op basis van alle activiteiten, is geraamd op een tekort van € 11,5 mln. als gevolg van geraamde kosten voor de transformatiefase. De transformatie heeft een meerjarig effect waarvan de financiële dekking zal plaatsvinden middels het eigen vermogen van SSC-ICT.
Kasstroomoverzicht
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 13.804 | 13.861 | 14.397 | 17.412 | 17.253 | 12.824 | 17.224 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 300.354 | 311.821 | 324.405 | 330.293 | 337.463 | 340.417 | 340.417 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 268.137 | ‒ 260.857 | ‒ 292.440 | ‒ 289.952 | ‒ 291.292 | ‒ 285.417 | ‒ 285.417 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 32.217 | 50.964 | 31.965 | 40.341 | 46.171 | 55.000 | 55.000 |
-/- totaal investeringen | ‒ 54.191 | ‒ 67.000 | ‒ 60.000 | ‒ 60.000 | ‒ 58.000 | ‒ 55.000 | ‒ 55.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 2.293 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 51.898 | ‒ 67.000 | ‒ 60.000 | ‒ 60.000 | ‒ 58.000 | ‒ 55.000 | ‒ 55.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 3.356 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 9.000 | 6.800 | 11.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 37.686 | ‒ 57.228 | ‒ 40.500 | ‒ 40.500 | ‒ 50.600 | ‒ 50.600 | ‒ 60.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 40.550 | 67.000 | 60.000 | 60.000 | 58.000 | 55.000 | 61.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 8.508 | 16.572 | 31.050 | 19.500 | 7.400 | 4.400 | 1.000 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 2.631 | 14.397 | 17.412 | 17.253 | 12.824 | 17.224 | 18.224 |
Toelichting
De belangrijkste ontwikkeling qua kaseffect, zijn de verwachte investeringen in hard- en software. Het gaat hierbij om periodieke vervanging persoonlijke mobiele apparatuur, netwerkapparatuur in het Overheid Data Centrum Rijswijk, servers en licenties. Tevens betreft het de vervanging van technische verouderde systemen. De eenmalige storting door moederdepartement betreft de bijdrage ter dekking middels het eigen vermogen van de eerder genoemde transformatie.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 986,0 | 1.081 | 1.040 | 1.115 | 1.135 | 1.105 | 1.105 |
Aantal externe fte's in % van totale fte's | 20,4% | 18,0% | |||||
Saldo van baten en lasten (%) | 0,0% | 0,0% | ‒ 4,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Klanttevredenheid (KTO) | n.b. | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Gebruikerstevredenheid beleving (GTO) | 7,3 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Medewerkertevredenheid (MTO) | 6,7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Kostprijs | |||||||
Digitale werkplekomgeving basis | 570 | 759 | 884 | 919 | 956 | 994 | 1.034 |
Digitale werkplekomgeving online | 730 | 593 | 619 | 644 | 669 | 696 | 724 |
Digitale werkplekomgeving light | 255 | 265 | 281 | 292 | 304 | 316 | 328 |
Basisinrichting kantoorpand | 73 | 66 | 69 | 71 | 74 | 77 | 80 |
Fat client DWR special | 810 | 842 | 879 | 914 | 951 | 989 | 1.028 |
Kiosk PC incl. monitor | 720 | 749 | 780 | 811 | 844 | 877 | 912 |
Omzet per productgroep (PxQ) (bedragen x € 1.000) | |||||||
Generiek | 10.835 | 9.355 | 9.732 | 9.909 | 10.124 | 10.213 | 10.213 |
Gemeenschappelijk | 259.830 | 268.166 | 278.988 | 284.052 | 290.218 | 292.759 | 292.759 |
Klantspecifiek | 27.850 | 34.300 | 35.685 | 36.332 | 37.121 | 37.446 | 37.446 |
Totaal | 298.515 | 311.821 | 324.405 | 330.293 | 337.463 | 340.417 | 340.417 |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Beschikbaarheid kernsystemen | 99,8% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% |
Grote incidenten | 63 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Geleverd binnen gestelde termijn | 95,4% | 90,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
Life Cycle Management hardware in support | 98,7% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Life Cycle Management software in support | 89,4% | 80,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Doorlichting uitgevoerd cq gepland | 2024 |
Toelichting
Generiek deel
Fte
Fte totaal betreft de maximale bezetting van ambtelijk personeel welke benodigd is voor continuering van de dienstverlening. Hierbij is 1,0 fte gelijk aan een aanstelling van 36,0 uur per week. Vanaf 2023 zal het percentage externe fte’s geen onderdeel meer uitmaken van de doelmatigheidstabel.
Saldo baten en lasten
Het saldo van baten en lasten dient minimaal nihil te zijn. Dit betreft het verschil tussen de inkomsten en uitgaven van SSC-ICT, voor zover afkomstig uit reguliere financiële activiteiten, zoals inkomsten op basis van standaard leveringsafspraken met afnemers, maatwerkopdrachten en personele- en materiele uitgaven. Voor 2023 komt het saldo uit op ‒ 4%. Dit zal worden gedekt middels het eigen vermogen.
Klanttevredenheid
SSC-ICT streeft naar een volwassen opdrachtgevers-opdrachtnemers relatie. Om de tevredenheid van de stakeholders van SSC-ICT in beeld te krijgen worden periodiek metingen verricht. Dit betreft de tevredenheid van de stakeholders/opdrachtgevers en klanten in de klantcontacten met SSC-ICT. Dit staat los van de tevredenheid die gemeten wordt bij gebruikers en na projecten. Deze stakeholders/opdrachtgevers en klanten hebben contact met SSC medewerkers op verschillend strategisch/tactische lagen in de organisatie. De norm voor dit onderzoek is een zeven.
Gebruikerstevredenheid.
SSC-ICT streeft naar een actueel beeld van de tevredenheid van de eindgebruikers over de kwaliteit van de dienstverlening. Dit betreft de beoordeling door de eindgebruiker van de gehele dienstverlening van SSC-ICT in de context waar Shared Service Organisaties voor in het leven zijn geroepen. Tien keer per jaar wordt één tiende deel van de eindgebruikers bevraagd middels een enquête waarin deze vraag is opgenomen. In de maanden augustus en december vindt er geen GTO plaats vanwege de vakanties in die maanden en de daarbij gepaarde lage respons. De norm voor dit onderzoek is een zeven.
Medewerkerstevredenheid.
SSC-ICT wil een goede werkgever zijn, waarin plezier, betrokkenheid en ontwikkeling van haar medewerkers voorop staan. In periodieke metingen wordt dat beeld binnen de organisatie opgehaald. Dit betreft de periodieke meting van de tevredenheid bij onze medewerkers.
Kostprijs
De gepresenteerde tarieven zijn voorlopig en gebaseerd op de tarieven zoals deze zijn opgenomen prijsstijging van gemiddeld 4%. De tarieven voor 2023 zijn op het moment van verschijnen van deze begroting nog niet definitief vastgesteld.
De persoonlijke digitale werkomgeving (DWO) wordt hier weergegeven in drie aparte voorzieningen, namelijk: Basis, Online en Light. Basis betreft de volledige Windowsomgeving met basisfunctionaliteiten en – applicatie. Online betreft de digitale werkplek op Cloudbook, Kiosk PC of een eigen device in combinatie met een token. Light betreft de digitale werkomgeving met beperkte functionaliteiten, voornamelijk voor tablets en smartphones.
Basisinrichting kantoorpanden basisdiensten is conform de Rijks PDC Pand gebonden ICT diensten in het rijkskantoor (V2.0) en wordt verrekend per m². Iedere rijksambtenaar van elke rijksoverheidsorganisatie kan gebruik maken van deze pand-gebonden ICT-voorzieningen. Dit betreft o.a. werkplek- en afdrukdiensten, LAN- en wifiverbinding, telefonie en video vergader- en presentatiefaciliteiten.
Fat client DWO Special betreft een DWO Basis, geïnstalleerd op een laptop. De Kiosk PC betreft thin client computer waarmee de eigen virtuele ruimte DWR Next werkplek worden ontsloten met gebruikersnaam en wachtwoord.
Omzet
De totale omzet betreft de geraamde kostendekkende opbrengsten welke grotendeels worden gerealiseerd op basis van financiële afspraken met de klanten. Deze worden per afnemer binnen het verzorgingsgebied van SSC-ICT vastgelegd in het Dossier Financiële Afspraken (DFA). De verwachte totale omzet per product/dienst 2023 betreft de begroting gebaseerd op de Jaarrekening 2021, begroting 2022 en de ontwikkelingen in de dienstverlening die effect hebben de (meerjaren) begroting van SSC-ICT.
Specifiek Deel
Beschikbaarheid kernsystemen
SSC-ICT streeft naar een hoge beschikbaarheid van haar dienstverlening. Om de basis dienstverlening te kunnen garanderen zijn twintig kernsystemen en kerndiensten gedefinieerd waarvoor een hoge beschikbaarheid gewenst is. Deze kernsystemen zijn voorwaardelijk voor de werkzaamheden van 40.000 Rijksambtenaren. De twintig kernsystemen/diensten zijn gegroepeerd over vier categorieën. Over deze categorieën wordt de beschikbaarheid gerapporteerd. Met andere woorden, als een van de kernsystemen uit een van deze vier categorieën uitvalt, gaat de beschikbaarheid van die specifieke categorie naar beneden. Voor alle kernsystemen geldt een beschikbaarheidsnorm van 99,5%.
Major Incidents en hersteltijd
SSC-ICT streeft naar een minimaal aantal major incidenten om de beschikbaarheid van de dienstverlening zo optimaal mogelijk te houden. Dit betreft het totaal aantal major Incidenten vanaf het begin van het kalenderjaar. Een major incident wordt als zodanig gedefinieerd als de urgentie (intolerantie van uitstel), de impact (hoeveel gebruikers zijn geraakt) en het escalatierisico (verspreiding) hoog zijn. De norm is 75 major incidents per jaar.
Levertijd standaard diensten
SSC-ICT levert standaard diensten conform afgesproken service levels. Dit betreft de doorlooptijd van aanvragen voor items die in de PDC genoemd staan onder «Servicegroep Rijkswerkomgeving» met een afgesproken maximale levertijd. De norm is dat 90% van de aanvragen binnen de streeftijd is geleverd.
Hard- en software in support
Hardware in support. SSC-ICT wil veroudering van infrastructuur componenten voorkomen. De norm is dat 80% van de gedefinieerde en geregistreerde hardware in support is. Meting vindt plaats voor netwerkcomponenten, servers en storage.
Software in support. SSC-ICT zorgt voor een veilige werkomgeving. Dit betreft het percentage softwarecomponenten waarvoor de leverancier security up-dates (support) levert. Per applicatielandschap is gedefinieerd welke servers daar aan gekoppeld zijn. Per server is inzichtelijk welke software componenten daar op draaien en tot wanneer zij in support zijn. De norm is 90%.