Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 86.576 | 78.545 | 78.620 | 70.291 | 70.777 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 20221 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 9.066 | 14.947 | 19.079 | 11.535 | 11.500 | 11.500 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 70.777 |
Nieuwe mutaties | 19.752 | 301.053 | 15.180 | 15.348 | 14.119 | 12.119 |
Waarvan: | ||||||
1) Regio Deals vierde tranche | 0 | 284.200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Bestuurlijke weerbaarheid | 6.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 | 6.100 |
3) City Deal Zicht op Ondermijning | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
4) Regio Deals organisatiekosten | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 0 | 0 |
5) Programma Nationaal Leefbaarheid en Veiligheid | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 |
6) Specifieke uitkering bevolkingsdaling | 11.245 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Impuls weerbaarheid | ‒ 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 2.919 | 4.123 | 2.455 | 2.222 | 2.202 | 2.202 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 107.262 | 394.545 | 112.879 | 97.174 | 96.396 | 94.396 |
Toelichting
1. Regio Deals vierde tranche
Naar aanleiding van het Coalitieakoord (CA) is voor 2023 een bedrag van € 284,2 mln. in de begroting opgenomen voor het afsluiten van de nieuwe Regio Deals vierde tranche. De middelen zijn vanuit de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financien naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) overgeheveld.
2. Bestuurlijke weerbaarheid
In de bestrijding van ondermijning worden voor het versterken van bestuurlijke weerbaarheid, middelen structureel overgeheveld van de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII). Het betreft middelen die in het kader van het tegengaan van ondermijning bij de Miljoenennota 2022 beschikbaar zijn gekomen.
3. City Deal Zicht op Ondermijning
In de bestrijding van ondermijning worden voor de City Deal Zicht op Ondermijning, middelen structureel overgeheveld van de begroting van Justitie en Veiligheid (VI) naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII). Het betreft middelen die in het kader van het tegengaan van ondermijning bij de Miljoenennota 2022 beschikbaar zijn gekomen.
4. Regio Deals organisatiekosten
Het betreft een reallocatie van middelen om de organisatiekosten van de Regio Deals op het juiste instrument te verantwoorden.
5. Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid
Dit betreft een reallocatie ten behoeve van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid vanuit het Volkshuisvestingsfonds van artikel 3 naar artikel 1.
6. Specifieke uitkering bevolkingsdaling
De invoering van het nieuwe verdeelmodel van de algemene uitkering gemeentefonds (B) is uitgesteld tot 2023. Daarom wordt voor 2022 de specifieke uitkering bevolkingsdaling verstrekt. Tot en met 2021 werden deze middelen verstrekt via een decentralisatie-uitkering. Hiervoor zijn middelen overgeheveld vanuit de begroting van het gemeentefonds (B) naar de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).
7. Impuls weerbaarheid
BZK verstrekt binnen het programma Weerbaar Bestuur via het Provinciefonds (C) een eenmalige financiële bijdrage van € 0,4 mln. aan iedere provincie (totaal € 4,8 mln.). Met deze bijdragen kunnen de provincies de komende jaren de slagkracht van met name kleinere gemeenten tegen ondermijnende invloeden vergroten.
8. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | 24.765 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 24.765 |
Nieuwe mutaties | 291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 15.056 | 14.765 | 14.765 | 14.765 | 24.765 | 24.765 |
Beleidsartikel 2. Nationale Veiligheid
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 344.621 | 347.366 | 344.992 | 344.939 | 344.924 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 13.450 | 39.910 | 73.434 | 71.934 | 71.934 | 86.351 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 347.224 |
Nieuwe mutaties | 21.499 | 13.071 | 12.950 | 11.949 | 10.934 | 11.012 |
Waarvan: | ||||||
1) Nationale Cryptostrategie | 5.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Bedrijfsvoeringskosten | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Infobox Contraterrorisme | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 |
4) Kasschuif kabelinterceptie | ‒ 2.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 |
5) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 11.982 | 12.076 | 11.995 | 11.994 | 11.994 | 12.062 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 379.570 | 400.347 | 431.376 | 428.822 | 427.792 | 444.587 |
Toelichting
1. Nationale Cryptostrategie
De AIVD ontvangt de opdracht om werkzaamheden uit te voeren in het kader van de nationale Cryptostrategie en Coalition of the Willing.
2. Bedrijfsvoeringskosten
Jaarlijks verrekenen het Ministerie van BZK en Defensie de bedrijfvoeringskosten van de diensten (AIVD en MIVD). Voor 2022 ontvangt de AIVD hier € 5 mln. vanuit het Ministerie van Defensie.
3. Infobox Contraterrorisme
Dit betreft een structurele bijdrage aan de Contraterrorisme Infobox (CTI).
4. Kasschuif kabelinterceptie
Deze kasschuif betreft middelen voor kabelinterceptie. Vanwege complexe technische uitdagingen en de supplychain (levertijden) is het budget in 2023 en 2024 nodig.
5. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 14.714 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 | 14.714 |
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 4.632.089 | 4.666.585 | 4.805.321 | 4.947.021 | 5.076.836 | ‒ |
Mutatie amendement 20221 | 30.000 | 30.000 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 20222 | 449.142 | 797.980 | 316.839 | 302.954 | 332.054 | 207.804 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 5.223.758 |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2022 | 193.450 | 143.900 | 3.600 | 3.600 | 1.400 | 0 |
Nieuwe mutaties | 133.439 | 538.150 | 305.462 | 295.370 | 308.190 | 309.152 |
Waarvan: | ||||||
1) Vijfde tranche Woningbouwimpuls | 0 | 221.875 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Achtervangvergoeding NHG 2021 | 61.653 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 21.779 | 2.231 | 1.823 | 1.816 | 1.638 | 556 |
4) Wet Goed Verhuurderschap | 0 | ‒ 16.592 | ‒ 7.404 | ‒ 7.404 | ‒ 7.404 | ‒ 7.404 |
5) Uitbreiding Omgevingskamer | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 0 | 0 |
6) Uitvoering aandachtgroepen regeling | ‒ 2.865 | ‒ 3.865 | ‒ 1.465 | ‒ 1.465 | 0 | 0 |
7) Bijdrage Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | ‒ 4.258 | ‒ 1.043 | ‒ 85 | 0 | 0 | 0 |
8) Kasschuif aandachtsgroepen | 15.000 | 2.070 | ‒ 8.535 | ‒ 8.535 | 0 | 0 |
9) Vervroegen inkomensafhankelijke huurverlaging | 0 | ‒ 114.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10) Doorwerking van stijging WML op huurtoeslag | 18.400 | 150.500 | 27.250 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
11) Verhoging huurtoeslag | 25.000 | 299.000 | 299.000 | 299.000 | 299.000 | 299.000 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 5.438.120 | 6.176.615 | 5.431.222 | 5.548.945 | 5.718.480 | 5.740.714 |
Toelichting
1. Vijfde tranche Woningbouwimpuls
Dit betreft een overboeking van de middelen voor de vijfde tranche van de Woningbouwimpuls en de daarbij behorende uitvoeringskosten van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën voor 2023.
2. Achtervangvergoeding NHG 2021
Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2021 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2022 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2021, ter grootte van afgerond € 61,7 mln. ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2021 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 326,4 mln.
3. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
4. Wet Goed Verhuurderschap
In het Coalitieakkoord is afgesproken dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt tegen te gaan. Deze afspraken worden grotendeels uitgevoerd met het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap. Gemeenten worden gecompenseerd voor de extra kosten die voortkomen uit dit wetsvoorstel. Per 2023 worden deze middelen toegevoegd aan de Algemene Uitkering in het gemeentefonds.
5. Uitbreiding Omgevingskamer
De Raad van State ontvangt over de periode 2022 ‒ 2025 € 12 mln. van de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het vergroten van de capaciteit van de Omgevingskamer. Hiermee kunnen zaken met betrekking tot woningbouw sneller afgedaan worden.
6. Uitvoering aandachtsgroepen regeling
Dit betreft een reallocatie van middelen naar artikel 11 voor de uitvoering en capaciteitskosten van de middelen voor de regeling voor aandachtsgroepen.
7. Bijdrage Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ontvangt bijdragen van het Ministerie van BZK voor meerdere activiteiten. Zo ontvangen de RVO onder andere middelen voor het realiseren van beoogde activiteiten en doelen met betrekking tot het Huisvestingfonds. Ook ontvangt de RVO middelen voor de inzet van onafhankelijke experts om woningbouwvraagstukken te onderzoeken.
8. Kasschuif aandachtsgroepen
Dit betreft een kasschuif om de middelen die momenteel op de begroting staan voor aandachtsgroepen in het juiste kasritme te zetten. Dit vanwege de urgentie om huisvesting voor aandachtsgroepen sneller te realiseren.
9. Vervroegen inkomensafhankelijke huurverlaging
In de Nationale Prestatieafspraken was een huurverlaging voor sociale minima wonend in corporatiewoningen aangekondigd voor 2024. Om de koopkrachtdaling in 2023 al te verzachten, wordt deze huurverlaging al in 2023 uitgevoerd. Dit leidt tot een inverdieneffect in de huurtoeslag van ca. € 114 mln. Dit zal worden ingezet voor de (gedeeltelijke) dekking van de verhoging van de huurtoeslag in 2023.
10. Doorwerking van stijging WML op huurtoeslag
De verhoging van het wettelijk minimumloon leidt tot extra uitgaven huurtoeslag. De minimum-inkomensijkpunten in de huurtoeslag zijn wettelijk gekoppeld aan de bijstand en de AOW, die weer gekoppeld zijn aan het wettelijk minimumloon. Een verhoging hiervan leidt via de bijstand en de AOW ook tot extra uitgaven huurtoeslag.
11. Verhoging huurtoeslag
De opslag op de eigen bijdrage van de huurtoeslag wordt verlaagd van € 16,94 naar € 0. Hierdoor ontvangen vrijwel alle huurtoeslagontvangers ca. €203 meer huurtoeslag per jaar.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 354.100 | 358.900 | 346.000 | 339.800 | 332.600 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 12.900 | 500 | 8.500 | 8.700 | 3.300 | ‒ 3.900 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 332.600 |
Mutatie derde incidentele suppletoire begroting 2022 | 0 | 140.300 | 95.000 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 61.653 | ‒ 4.100 | ‒ 4.100 | ‒ 2.000 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Achtervangvergoeding NHG 2021 | 61.653 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Kwijtschelden publieke schulden | 0 | ‒ 4.100 | ‒ 4.100 | ‒ 2.000 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 428.653 | 495.600 | 445.400 | 346.500 | 335.900 | 328.700 |
Toelichting
1. Achtervangvergoeding NHG 2021
Voor de achtervangfunctie van het Rijk bij de Nationale Hypotheekgarantie (NHG) draagt het Waarborgfonds Eigenwoning (WEW) een achtervangvergoeding af aan het Rijk. In 2021 bedroeg deze afdracht 0,3% van iedere nieuwe afgegeven hypotheekgarantie. Deze afdracht wordt doorberekend aan de consument. In 2022 heeft het Rijk de afdrachten over het boekjaar 2021, ter grootte van afgerond € 61,7 mln., ontvangen. Dit bedrag is in de daartoe bestemde risicovoorziening gestort. Ultimo eind 2021 bedroeg de risicovoorziening cumulatief € 326,4 mln.
2. Kwijtschelden publieke schulden
Ouders die in aanmerking komen voor een herstelregeling kinderopvangtoeslag krijgen de nog openstaande schulden bij de overheid kwijtgescholden. De ontvangstenraming van de huurtoeslag wordt hiervoor naar beneden bijgesteld. Compensatie hiervoor komt uit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën.
Beleidsartikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 445.486 | 262.755 | 217.138 | 235.050 | 179.106 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 20221 | 309.000 | 272.050 | 276.050 | 6.250 | 3.250 | ‒ |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 20222 | 58.432 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie eerste suppletoire begroting 20223 | ‒ 29.395 | 11.679 | 10.051 | 5.010 | ‒ 8.580 | 60.790 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 148.951 |
Nieuwe mutaties | 1.078 | 239.663 | 175.906 | 26.546 | 9.442 | 8.236 |
Waarvan: | ||||||
1) Lokale aanpak woningisolatie | 0 | 150.000 | 150.000 | 0 | 0 | 0 |
2) Nationaal Isolatieprogramma | 0 | 62.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Nationaal Programma Warmtetransitie | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 0 | 0 |
4) Stimuleren Circulair Bouwen | 0 | 1.500 | 2.000 | 2.000 | 1.900 | 1.900 |
5) Aanpak energiearmoede | ‒ 5.662 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Gecentraliseerd opdrachtgeverschap RVO | 5.119 | 1.072 | 85 | 0 | 0 | 0 |
7) Verduurzaming VvE'S (ISDE) | 0 | 500 | 700 | 900 | 1.000 | 1.000 |
8) Klimaatuitgaven & Kennis- en innovatieplatform verduurzaming maatschappelijk vastgoed | ‒ 1.829 | ‒ 325 | ‒ 325 | ‒ 325 | ‒ 325 | ‒ 300 |
9) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 3.000 | 9.366 | 8.346 | 8.921 | 6.817 | 5.636 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 784.601 | 786.147 | 679.145 | 272.856 | 183.218 | 217.977 |
Toelichting
1. Lokale aanpak woningisolatie
Om (kwetsbare) huishoudens te ondersteunen bij het nemen van energiebesparende maatregelen stelt het kabinet in 2023 en 2024 in totaal € 300 mln. beschikbaar voor het Nationaal Isolatieprogramma.
2. Nationaal Isolatieprogramma
Op de Aanvullende Post (AP) bij het Ministerie van Financiën zijn middelen gereserveerd voor het Nationaal Isolatieprogramma. Vanuit deze middelen wordt er € 62,5 mln. overgeboekt voor de lokale aanpak woningisolatie.
3. Nationaal Programma Warmtetransitie
Het Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW) is een interbestuurlijk programma van het Rijk, VNG en IPO en ondersteunt gemeenten bij de lokale warmtetransitie door kennis en expertise beschikbaar te stellen over het vormgeven en uitvoeren van de lokale warmtetransitie. Aanvullend daarop is er een regionale ondersteuningsstructuur om de samenwerking tussen gemeenten te ondersteunen. De leer- en ontwikkelactiviteiten van het Programma Aardgasvrije Wijken en vanuit het Expertise Centrum Warmte gaan integraal op in het NPLW.
4. Stimuleren Circulair Bouwen
Met als doel om CO2-emissie in de bouw te reduceren wordt het hergebruik van recyclaat in bouwmaterialen gestimuleerd. Enerzijds via bindende afspraken bij Rijksinkoop over de meest effectieve circulaire strategie, zoals een bepaald percentage recyclaat of de hergebruik in bouwmaterialen. Anderzijds via de normering met streefcijfers en het maken van convenanten.
5. Aanpak energiearmoede
Het kabinet heeft op 11 maart 2022 maatregelen aangekondigd om huishoudens verder tegemoet te komen vanwege de sterk gestegen energieprijzen en de dalende koopkracht (Kamerstukken II 2021/22, 35925 XV, nr. 111). Hiertoe worden middelen die in het Coalitieakkoord zijn gereserveerd voor het Nationaal Isolatieprogramma naar voren gehaald (in totaal € 150 mln.) om de aanpak energiearmoede - waarin huishoudens ondersteund worden bij het nemen van energiebesparende maatregelen - te intensiveren. Een deel van deze middelen zijn reeds verantwoord in de 1e suppletoire begroting 2022. Deze mutatie betreft de afdracht aan het BTW-compensatiefonds.
6. Gecentraliseerd opdrachtgeverschap RVO
Het gecentraliseerd opdrachtgeverschap aan RVO is belegd binnen het beleidsartikel 4. Alle bijdragen van BZK aan de Jaaropdracht RVO worden daarom op dit artikel verantwoord. De Jaaropdracht RVO bestaat onder andere uit een bijdrage aan het Expertteam Woningbouw voor kortdurende inzet van experts en maatwerkadviezen. Dit bedraagt in totaal € 2,1 mln. verspreid over 2022, 2023 en 2024. Daarnaast betreft dit bijvoorbeeld een bijdrage voor de Woningbouwimpuls 2022-2023 (in totaal € 1,2 mln. verspreid over 2022 tot en met 2024) voor het realiseren van de voortgang van de te bouwen woningen en de beoogde activiteiten en doelen.
7. Verduurzaming VvE's (ISDE)
BZK heeft middelen ontvangen van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vanwege het uitbreiden van een regeling voor investeringen in isolatiemaatregelen door VvE's.
Vanuit de Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing regeling (ISDE) van het Ministerie van EZK worden subdidies verstrekt voor investeringen in warmtetechnieken (warmtepompen, zonneboilers en collectieve warmtenetaansluitingen) aan onder meer Vereningen van Eigenaren (VvE's). BZK beschikt echter reeds over een regeling die specifiek gericht is op investeringen in isolatiemaatregelen door VvE's. Vanaf 2023 zal de regeling van BZK worden aangepast zodat ook investeringen door VvE's in de genoemde warmetechnieken onder deze regeling vallen in plaats van onder de ISDE.
8. Klimaatuitgaven & Kennis- en innovatieplatform verduurzaming maatschappelijk vastgoed
Dit betreffen verschillende uitgaven omtrent de nationale klimaatadaptatiestrategie en verduurzaming van maatschappelijk vastgoed, waaronder een structurele bijdrage aan de rekenmeesterfunctie van het Planbureau voor de Leefomgeving en verschillende bijdragen aan de uitvoering van het kennis- en innovatieplatform verduurzaming maatschappelijk vastgoed (KIP MV).
9. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 91 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Uitgaven
hier | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 122.548 | 86.406 | 82.886 | 81.888 | 76.824 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 20221 | 1.955 | 27.732 | 1.710 | ‒ 131 | ‒ 131 | ‒ 231 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 76.824 |
Nieuwe mutaties | 5.811 | 18.330 | 1.175 | 1.177 | 1.073 | 1.203 |
Waarvan: | ||||||
1) Omgevingswet | 0 | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) BRO Fase 2 - IenW | 5.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Landelijke voorziening BRO | ‒ 4.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4) Serviceteam Rijk | 3.168 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5) Grootschalige woningbouwgebieden | ‒ 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Doorvaart en medegebruik windparken Noordzee | ‒ 686 | ‒ 686 | ‒ 686 | ‒ 686 | ‒ 686 | ‒ 686 |
7) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 3.539 | 2.303 | 2.148 | 2.115 | 1.984 | 1.984 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 130.314 | 132.468 | 85.771 | 82.934 | 77.766 | 77.796 |
Toelichting
1. Omgevingswet
Deze middelen dienen als incidentele dekking in 2023 voor de beheerkosten van het Digitaal Stelsel Omgevingswet die gemeenten en provincies maken. Deze middelen worden overgeheveld vanuit de Aanvullende Post, die gereserveerd staan voor de Uitvoeringskosten Omgevingswet.
2. BRO Fase 2 - IenW
Dit betreft een overheveling vanuit het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) als bijdrage voor de opname van gegevens over bodemverontreiniging in de Basisregistratie Ondergrond (BRO).
3. Landelijke voorziening BRO
Dit betreft een overheveling naar de begroting van Economische Zaken en Klimaat (XIII). De middelen dienen als bijdrage aan TNO voor het beheer en de realisatie van wijzigingsverzoeken voor aanvullende functionaliteit van de Landelijke Voorziening BRO.
4. Serviceteam Rijk
Deze middelen betreffen bijdragen vanaf andere begrotingen die door diverse departementen worden gedaan voor de kosten van het Serviceteam Rijk (STR). Het STR ondersteunt rijkspartijen bij het digitaliseren van de regelgeving ten aanzien van de Omgevingswet.
5. Grootschalige woningbouwgebieden
Dit betreft een reallocatie van de middelen naar het juiste artikel en instrument voor het project ten aanzien van de aanpak van grootschalige woningbouwgebieden.
6. Doorvaart en medegebruik windparken Noordzee
Dit betreft een overboeking in het kader van de overdracht van de beleidsportefeuille Doorvaart en medegebruik van windparken op de Noordzee van BZK naar IenW per uiterlijk 1 januari 2022, inclusief bijbehorende personele en financiële aspecten. De overdracht van taken is in december 2021 geëffectueerd middels een Koninklijk Besluit.
7. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 3.824 |
Nieuwe mutaties | 2.644 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Beheerbijdrage Digitaal Stelsel Omgevingswet | 1.650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6.468 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 | 3.824 |
Toelichting
1. Beheerbijdrage Digitaal Stelsel Omgevingswet
Voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontvangt BZK een bijdrage van het Interprovinciaal Overleg (IPO).
Beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 216.284 | 153.542 | 146.143 | 146.671 | 144.582 | ‒ |
Mutatie nota van wijziging 20221 | 26.400 | 42.950 | 42.950 | 42.950 | 19.950 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 20222 | ‒ 20.367 | ‒ 8.865 | ‒ 6.631 | ‒ 6.649 | 16.342 | ‒ 78.658 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 251.532 |
Nieuwe mutaties | 11.922 | 280.965 | 299.560 | 309.930 | 311.523 | 313.664 |
Waarvan: | ||||||
1) Centrale financiering GDI | 0 | 155.783 | 147.783 | 147.783 | 147.783 | 147.783 |
2) Doorontwikkeling en innovatie | 0 | 62.193 | 62.193 | 62.193 | 62.193 | 62.193 |
3) Werk aan Uitvoering | 0 | 56.200 | 79.000 | 89.100 | 90.800 | 92.500 |
4) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 5.609 | 4.372 | 4.424 | 4.529 | 4.440 | 3.431 |
5) Gebruiker Centraal | 2.996 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Bijdrage BRP | 2.580 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Bijdrage Inlichtingendiensten | 0 | 3.460 | 7.170 | 7.170 | 7.170 | 8.620 |
8) Koepels Wet open overheid | ‒ 23 | ‒ 863 | ‒ 863 | ‒ 863 | ‒ 863 | ‒ 863 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 234.239 | 468.592 | 482.022 | 492.902 | 492.397 | 486.538 |
Toelichting
1. Centrale financiering GDI
De Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) wordt vanaf 2023 centraal gefinancierd op de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII). Hiervoor zijn middelen overgeheveld vanuit alle departementen en de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën. Daarnaast worden middelen gedesaldeerd voor organisaties, die niet middels begrotingsmutaties kunnen bijdragen. De middelen zijn verdeeld over de verschillende leveranciers (Kamer van Koophandel, Logius, RvIG, RVO, KOOP, Telecom/ ICTU.
2. Doorontwikkeling en innovatie
De middelen voor doorontwikkeling en innovatie van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) worden per 2023 structureel overgeheveld van de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën ter borging van de continuïteit.
3. Werk aan Uitvoering
In het Coalitieakkoord is vastgelegd dat het kabinet werkt aan een overheid die betrouwbaar, dienstbaar, dichtbij en rechtvaardig is en het programma Werken aan Uitvoering voortzet. Hiervoor zijn meerjarig middelen toegevoegd aan de begroting.
4. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
5. Gebruiker Centraal
Dit betreft een reallocatie om de bijdrage aan ICTU voor het POK-project Gebruiker Centraal op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
6. Bijdrage BRP
Het Ministerie van SZW en de VNG hebben extra gebruik gemaakt van de Basisregistratie Personen (BRP). Het extra verbruik wordt doorbelast aan het Ministerie van SZW en de VNG. Voor het Ministerie van SZW betreft dit een bijdrage voor 2022. Voor de VNG betreft dit zowel 2021 als 2022.
7. Bijdrage Inlichtingendiensten
Vanuit het Coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor de Inlichtingendiensten. Vanuit deze reeks wordt geïnvesteerd in cybersecurity en vitaal.
8. Koepels Wet open overheid
Dit betreft een reallocatie van middelen van artikel 7 om de bijdragen aan Koepels WOO (Wet open overheid) van het nieuwe programma Open Overheid op het juiste artikel te kunnen verantwoorden.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 448 | 423 | 423 | 423 | 423 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 423 |
Nieuwe mutaties | 0 | 10.504 | 10.504 | 10.504 | 10.504 | 10.504 |
Waarvan: | ||||||
1) Desaldering financiering GDI | 0 | 10.504 | 10.504 | 10.504 | 10.504 | 10.504 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 448 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 | 10.927 |
1. Desaldering financiering GDI
Voor een aantal gebruikers van de Generieke Digitale Infrastructuur is het niet mogelijk om bij te dragen middels begrotingsmutaties, zoals bijvoorbeeld in het geval van de waterschappen. Deze bijdragen worden op dit artikel ontvangen door middel van jaarlijkse facturatie. Deze middelen worden via desaldering toegevoegd aan de uitgavenkant voor de bijdrage aan agentschappen.
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 193.597 | 188.016 | 161.251 | 160.572 | 157.021 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 20221 | ‒ 113.992 | ‒ 60.679 | ‒ 52.554 | ‒ 52.267 | ‒ 52.565 | ‒ 50.649 |
Mutatie tweede incidentele suppletoire begroting 20222 | 33.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 156.521 |
Nieuwe mutaties | ‒ 4.114 | ‒ 14.074 | 8.230 | 8.226 | 8.669 | 9.725 |
Waarvan: | ||||||
1) Additioneel budget informatiehuishouding | ‒ 6.400 | ‒ 20.176 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Nationale Cryptostrategie | ‒ 5.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Informatiehuishouding DNB | 1.686 | 1.686 | 1.686 | 1.686 | 1.686 | 1.686 |
4) Cybersecurity | 0 | 2.000 | 4.850 | 4.850 | 4.850 | 5.950 |
5) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 5.898 | 834 | 818 | 810 | 732 | 688 |
6) Koepels Wet open overheid | 23 | 863 | 863 | 863 | 863 | 863 |
7) Versterking HR ICT Rijksdienst | 917 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Kasschuif WaU I-vakmanschap | ‒ 685 | 685 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 108.591 | 113.263 | 116.927 | 116.531 | 113.125 | 115.597 |
Toelichting
1. Additioneel budget informatiehuishouding
Naar aanleiding van de kabinetsreactie POK, zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. De verdeling aan de departementen van de additionele budgetten voor 2023 zijn vastgesteld. Onder andere JenV (€ 5,5 mln.), Defensie (€ 5 mln.), Financiën (€ 3,1 mln.) IenW (€ 2,1 mln.) en EZK (€ 1,9 mln.) ontvangen conform de vastgestelde verdeling een additioneel budget voor 2023.
Doc-direkt ontvangt voor 2022 een additioneel budget voor de informatiehuishouding van € 6,4 mln.
2. Nationale Cryptostrategie
De AIVD ontvangt de opdracht om werkzaamheden uit te voeren in het kader van de nationale Cryptostrategie en Coalition of the Willing.
3. Informatiehuishouding DNB
Naar aanleiding van de kabinetsreactie POK, zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. In 2021 is vastgesteld dat de De Nederlandsche Bank (DNB) een structureel basisbudget ontvangt. Conform de procedure zijn deze middelen overgeboekt naar het Ministerie van Financiën. Het moederdepartement blijkt deze middelen niet rechtstreeks te kunnen overboeken aan DNB en daarom vindt overboeking plaats via de begroting van BZK.
4. Cybersecurity
Vanuit het Coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor activiteiten rondom de rijksbrede cybersecurity.
5. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
6. Koepels Wet open overheid
Dit betreft een reallocatie van middelen van artikel 7 om de bijdragen aan Koepels WOO (Wet open overheid) van het nieuwe programma Open Overheid te kunnen verantwoorden.
7. Versterking HR ICT Rijksdienst
In 2018 is het programma Versterking HR ICT Rijksdienst gestart om IT'ers aan te trekken en te ontwikkelen. Er zijn middelen beschikbaar gesteld voor het vergroten van de instroom en doorstroom van I-professionals bij het Rijk, faciliteren van kennisontwikkeling van I-professionals en creëren van meer inzicht in de relevante ICT-ontwikkelingen.
8. Kasschuif WaU I-vakmanschap
Voor I-vakmanschap is meer voorbereidingstijd nodig om de maatregelen op te starten. Om de middelen zo effectief mogelijk in lijn te kunnen brengen met het benodigde kasritme voor I-vakmanschap voor middelen doorgeschoven van 2022 naar 2023.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 78 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 64 |
Nieuwe mutaties | 452 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Opdracht integriteit UBR personeel | 270 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 594 | 64 | 64 | 64 | 64 | 64 |
Toelichting
1. Opdracht integriteit UBR personeel
UBR Personeel ontvangt middelen voor een opdracht betreffende integriteit.
Beleidsartikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 136.948 | 137.025 | 138.157 | 139.166 | 160.555 | ‒ |
Mutatie amendement 20221 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 21.413 | 1.700 | 4.400 | 4.400 | 4.400 | 2.400 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 158.501 |
Nieuwe mutaties | 5.798 | 5.802 | 5.852 | 5.899 | 6.858 | 6.792 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 5.798 | 5.802 | 5.852 | 5.899 | 6.858 | 6.792 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 165.159 | 145.527 | 149.409 | 150.465 | 172.813 | 167.693 |
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 120.282 | 120.282 | 102.984 | 102.984 | 92.820 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 6.561 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 91.172 |
Nieuwe mutaties | 7.489 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: | ||||||
1) Bodemmaterialen | 7.489 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 121.210 | 120.282 | 102.984 | 102.984 | 92.820 | 91.172 |
Toelichting
1. Bodemmaterialen
Dit betreft de definitieve afrekening van de bevoorschotting in 2021 aan het Rijksvastgoedbedrijf. Het gaat hier om de meerontvangsten uit de verkoop van bodemmaterialen.
Beleidsartikel 10. Groningen versterken en perspectief
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.124.308 | 831.919 | 778.271 | 760.737 | 758.580 | ‒ |
Mutatie Nota van Wijziging 20221 | 145.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie incidentele suppletoire begroting 20222 | 250.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 1.520.108 | ‒ 831.919 | ‒ 778.271 | ‒ 760.737 | ‒ 758.580 | ‒ 757.280 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 757.280 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 490.000 | 661.000 | 661.000 | 661.000 | 661.000 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | ‒ 490.000 | ‒ 661.000 | ‒ 661.000 | ‒ 661.000 | ‒ 661.000 | ‒ 661.000 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 661.000 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 584.253 | 567.199 | 566.451 | 548.458 | 548.051 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 20221 | 9.315 | ‒ 73.388 | ‒ 83.145 | ‒ 75.609 | ‒ 80.891 | ‒ 85.808 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 548.051 |
Nieuwe mutaties | 43.679 | 47.260 | 44.378 | 43.379 | 41.066 | 40.341 |
Waarvan: | ||||||
1) Additioneel budget informatiehuishouding | 6.400 | 1.223 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Tarief gefinancierde dienstverlening Doc-Direkt | ‒ 6.247 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Vijfde tranche woningbouwimpuls | 0 | 3.400 | 5.400 | 5.400 | 5.400 | 5.400 |
4) Afrekening P-Direkt afwijking in IAR's | 2.365 | 2.365 | 2.365 | 2.365 | 2.365 | 2.365 |
5) Correctie digibetisme | 0 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 |
6) Inzet overheidsdienstverlening | 291 | 2.533 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
7) Regiodeals organisatiekosten | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | ‒ 1.200 | 0 | 0 |
8) Uitvoering aandachtgroepen regeling | 1.465 | 1.965 | 1.465 | 1.465 | 0 | 0 |
9) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | 35.979 | 29.977 | 26.821 | 26.652 | 25.335 | 24.711 |
10) Uitvoering regie ruimtelijke ordening | 382 | 2.930 | 2.930 | 2.930 | 2.930 | 2.930 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 637.247 | 541.071 | 527.684 | 516.228 | 508.226 | 502.584 |
Toelichting
1. Additioneel budget informatiehuishouding
Naar aanleiding van de kabinetsreactie POK, zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. In de ICBR van 19 april 2022 is de verdeling van de additionele budgetten vastgesteld. Doc-Direkt ontvangt conform de vastgestelde verdeling een additioneel budget voor 2022.
2. Tarief gefinancierde dienstverlening Doc-Direkt
Bij voorjaar is de jaarlijkse desaldering voor Doc-Direkt uitgevoerd waarbij het budget voor de tariefgefinancierde dienstverlening van Doc-Direkt wordt gedesaldeerd met de ontvangsten voor deze dienstverlening. Abusievelijk zijn in deze mutatie ook de te ontvangen middelen verbetering informatiehuishouding (IHH) meegenomen. Dat was onjuist aangezien deze middelen met een budgetoverheveling worden overgeheveld. Derhalve wordt dat deel van de desaldering nu teruggedraaid.
3. Vijfde tranche woningbouwimpuls
Dit betreft een overboeking van de middelen voor de vijfde tranche van de woningbouwimpuls en de daarbij behorende uitvoeringskosten van de aanvullende post van het ministerie van Finaniën voor 2023. Tevens is na afstemming de reeks voor capaciteit tot en met 2027 overgeboekt van de aanvullende post, conform afgestemd bestedingsvoorstel.
4. Afrekening P-Direkt afwijking in IAR's
De afrekening P-Direkt vloeit voort uit de besluitvorming in de ICBR van 15 augustus 2017, waar de spelregel is afgesproken dat indien per departement het aantal te verzorgen personen meer dan 5% afwijkt van het aantal personen waarvoor budget is afgedragen er afgerekend zal worden met dat departement. Op grond van de telling van IAR's is er voor dit jaar sprake van een afwijking van meer dan 5%.
5. Correctie digibetisme
In lijn met het Coalitieakkoord worden de middelen voor digibetisme gerealloceerd om de uitgaven op het juiste instrument te verantwoorden. Bij de start was voorzien dat de capaciteit het eerste jaar uit externe inhuur moest worden gerealiseerd maar de inzet zal met een opdracht worden ingevuld.
6. Inzet overheidsdienstverlening
Dit betreft een reallocatie om de bijdrage aan de werkzaamheden voor de invoering van de BSN en BRP op de BES-eilanden op het juiste instrument te verantwoorden. Dit jaar gaat het om voorbereidende activiteiten als een impactanalyse en kwaliteitsmaatregelen.
7. Regiodeals organisatiekosten
Het betreft een reallocatie van middelen om de organiatiekosten van de Regiodeals op het juiste instrument te verantwoorden.
8. Uitvoering aandachtsgroepen regeling
Dit betreft een reallocatie van artikel 3 voor de uitvoering en capaciteitskosten van de middelen voor de regeling voor aandachtsgroepen.
9. Loon- en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2022.
10. Uitvoering regie ruimtelijke ordening
In het Coalitieakkoord zijn grote fysieke opgaven neergelegd ten aanzien van klimaat en energie, stikstof en natuur en wonen. In het kader hiervan zijn voor diverse taken bij de directe ruimtelijke ordening extra fte benodigd vanuit de sectorale departementen EZK, LNV en I&W. Vanuit de middelen die uit het Coalitieakkoord zijn ontvangen boekt EZK meerjarig budget over naar BZK voor 11 fte (gemiddeld schaal 12). De reeks begint in 2022 en eindigt in 2031.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 89.293 | 109.293 | 109.293 | 109.293 | 109.293 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 741 | ‒ 90.000 | ‒ 90.000 | ‒ 90.000 | ‒ 90.000 | ‒ 90.000 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 109.293 |
Nieuwe mutaties | ‒ 5.268 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Waarvan: | ||||||
1) Tarief gefinancierde dienstverlening Doc-Direkt | ‒ 6.247 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 84.766 | 19.303 | 19.303 | 19.303 | 19.303 | 19.303 |
Toelichting
1. Tarief gefinancierde dienstverlening Doc-Direkt
Bij voorjaar is de jaarlijkse desaldering voor Doc-Direkt uitgevoerd waarbij het budget voor de tariefgefinancierde dienstverlening van Doc-Direkt wordt gedesaldeerd met de ontvangsten voor deze dienstverlening. Abusievelijk zijn in deze mutatie ook de te ontvangen middelen verbetering informatiehuishouding (IHH) meegenomen. Dat was onjuist aangezien deze middelen met een budgetoverheveling worden overgeheveld. Derhalve wordt dat deel van de desaldering nu teruggedraaid.
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 171.560 | 81.173 | 11.201 | 11.086 | 11.085 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 34.248 | 12.669 | 1.119 | 1.142 | 1.142 | 1.172 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 10.865 |
Nieuwe mutaties | 4.635 | 2.048 | 15.838 | 30.038 | 38 | 38 |
Waarvan: | ||||||
1) Prijsbijstelling tranche 2022 | 4.635 | 2.048 | 38 | 38 | 38 | 38 |
2) Toeslagen ex-partnerregeling | 0 | 0 | 15.800 | 30.000 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 210.443 | 95.890 | 28.158 | 42.266 | 12.265 | 12.075 |
Toelichting
1. Prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de toedeling van de prijsbijstelling tranche 2022.
2. Toeslagen ex-partnerregeling
Er komt een schuldenregeling voor ex-partners van gedupeerden van de toeslagen affaire (naar analogie van de eerdere regeling voor slachtoffers zelf). Hiermee is een bedrag gemoeid van € 45,8 mln. De regeling moet voorjaar 2023 verschijnen en per 1 juli 2023 in werking treden, met een kasritme van € 15,8 mln. in 2024 en € 30 mln. in 2025. Dit betreft de reeks voor de medeoverheden.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 34.174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 34.174 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld
Uitgaven
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 165.369 | 117.419 | 108.262 | 107.550 | 104.590 | 102.469 |
Mutatie tweede incidentele suppletoire begroting 20221 | ‒ 33.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | ‒ 165.369 | ‒ 117.419 | ‒ 108.262 | ‒ 107.550 | ‒ 104.590 | ‒ 102.469 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling herverkaveling | ‒ 64.621 | ‒ 48.146 | ‒ 45.429 | ‒ 44.509 | ‒ 44.376 | ‒ 44.303 |
2) Loon- en prijsbijstelling tranche 2022 | ‒ 100.748 | ‒ 69.273 | ‒ 62.833 | ‒ 63.041 | ‒ 60.214 | ‒ 58.166 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | ‒ 33.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Loon - en prijsbijstelling herverkaveling
Betreft de loon - en prijsbijstelling overboeking voor Groningen en Versterken (artikel 10) naar het Minsiterie van EZK in verband met de herverkaveling.
2. Loon - en prijsbijstelling tranche 2022
Dit betreft de verdeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2022.
Ontvangsten
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Mutatie eerste suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ |
Extrapolatie | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |