In onderstaande tabel wordt de ontwikkeling van de zorguitgaven en
-ontvangsten op deelsectorniveau (uitgesplitst naar Zvw, Wlz en begrotingsgefinancierde zorguitgaven) weergegeven voor de jaren 2022 t/m 2027.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Zvw-uitgaven per sector | ||||||
Eerstelijnszorg | 6.947 | 7.169 | 7.239 | 7.383 | 7.560 | 7.561 |
Huisartsenzorg | 3.579 | 3.689 | 3.776 | 3.890 | 4.026 | 4.026 |
Multidisciplinaire zorgverlening | 715 | 759 | 782 | 813 | 853 | 853 |
Tandheelkundige zorg | 829 | 864 | 864 | 864 | 864 | 864 |
Paramedische zorg | 999 | 1.001 | 962 | 962 | 962 | 963 |
Verloskunde | 280 | 287 | 287 | 287 | 287 | 287 |
Kraamzorg | 350 | 369 | 369 | 369 | 369 | 369 |
Zorg voor zintuiglijk gehandicapten | 194 | 198 | 198 | 198 | 198 | 198 |
Tweedelijnszorg | 29.144 | 29.110 | 29.327 | 29.437 | 29.439 | 29.439 |
Medisch-specialistische zorg | 26.369 | 26.201 | 26.468 | 26.578 | 26.579 | 26.579 |
Geriatrische revalidatiezorg en eerstelijnsverblijf | 1.206 | 1.279 | 1.280 | 1.280 | 1.280 | 1.280 |
Beschikbaarheidbijdrage academische zorg | 874 | 880 | 880 | 880 | 880 | 880 |
Beschikbaarheidbijdragen overig medisch-specialistische zorg | 144 | 193 | 143 | 143 | 143 | 143 |
Overig curatieve zorg | 550 | 557 | 557 | 557 | 557 | 557 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg | 4.625 | 4.620 | 4.658 | 4.655 | 4.674 | 4.674 |
Apotheekzorg en hulpmiddelen | 6.774 | 6.602 | 6.596 | 6.589 | 6.588 | 6.588 |
Apotheekzorg | 5.001 | 4.794 | 4.789 | 4.783 | 4.782 | 4.782 |
Hulpmiddelen | 1.773 | 1.808 | 1.807 | 1.806 | 1.806 | 1.806 |
Wijkverpleging | 3.269 | 3.802 | 3.870 | 3.973 | 4.100 | 4.100 |
Ziekenvervoer | 902 | 924 | 924 | 924 | 924 | 924 |
Ambulancezorg | 785 | 793 | 793 | 793 | 793 | 793 |
Overig ziekenvervoer | 117 | 132 | 132 | 132 | 132 | 132 |
Opleidingen | 1.488 | 1.563 | 1.599 | 1.603 | 1.605 | 1.605 |
Grensoverschrijdende zorg | 995 | 746 | 746 | 753 | 753 | 753 |
Nominaal en onverdeeld | 13 | 4.411 | 6.871 | 9.355 | 11.924 | 14.964 |
Bruto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 54.157 | 58.946 | 61.830 | 64.673 | 67.566 | 70.608 |
Eigen betalingen Zvw | 3.175 | 3.338 | 3.389 | 3.366 | 3.519 | 3.674 |
Netto Zvw-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 50.982 | 55.608 | 58.440 | 61.307 | 64.047 | 66.934 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Wlz-uitgaven per sector | ||||||
Zorg in natura binnen contracteerruimte | 26.632 | 27.557 | 27.186 | 26.753 | 26.691 | 26.519 |
Ouderenzorg | 15.276 | 15.737 | 15.470 | 15.187 | 15.078 | 14.913 |
Gehandicaptenzorg | 9.483 | 9.729 | 9.645 | 9.506 | 9.546 | 9.540 |
Langdurige ggz | 1.874 | 2.091 | 2.071 | 2.060 | 2.067 | 2.067 |
Persoonsgebonden budgetten | 2.832 | 2.897 | 2.902 | 2.902 | 2.902 | 2.902 |
Pgb ouderenzorg | 649 | 669 | 669 | 668 | 668 | 668 |
Pgb gehandicaptenzorg | 1.989 | 2.031 | 2.036 | 2.036 | 2.036 | 2.036 |
Pgb langdurige ggz | 194 | 197 | 197 | 197 | 197 | 197 |
Buiten contracteerruimte | 999 | 3.066 | 5.483 | 7.964 | 10.657 | 13.195 |
Beheerskosten | 292 | 289 | 312 | 328 | 339 | 291 |
Overig buiten contracteerruimte2 | 507 | 520 | 521 | 521 | 521 | 511 |
Nominaal en onverdeeld | 200 | 2.256 | 4.650 | 7.115 | 9.798 | 12.393 |
Bruto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 30.463 | 33.519 | 35.571 | 37.618 | 40.249 | 42.615 |
Eigen bijdragen Wlz | 2.114 | 2.156 | 2.231 | 2.438 | 2.538 | 2.619 |
Netto Wlz-uitgaven ontwerpbegroting 2023 | 28.350 | 31.364 | 33.340 | 35.181 | 37.712 | 39.996 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
Begrotingsgefinancierde zorguitgaven | ||||||
Wmo beschermd wonen (gemeentefonds) | 1.495 | 1.533 | 1.533 | 1.534 | 1.535 | 1.535 |
Overig begrotingsgefinancierd (VWS-begroting en aanvullende post Financiën) | 566 | 927 | 1.697 | 1.566 | 1.676 | 1.440 |
Bruto begrotingsgefinancierde zorguitgaven ontwerpbegroting 2023 | 2.062 | 2.460 | 3.231 | 3.100 | 3.210 | 2.975 |
Totaal zorguitgaven ontwerpbegroting 2023 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Bruto zorguitgaven | 86.682 | 94.926 | 100.631 | 105.392 | 111.026 | 116.198 |
Ontvangsten | 5.288 | 5.494 | 5.621 | 5.804 | 6.057 | 6.293 |
Netto zorguitgaven | 81.393 | 89.432 | 95.011 | 99.587 | 104.969 | 109.905 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | ||||||
2 Bij de Wlz zijn onder de post «overige buiten contracteerruimte» opgenomen de deelsectoren: hulpmiddelen, tandheelkunde Wlz, medisch-specialistische zorg Wlz, overige Wlz, ADL, zorginfrastructuur (vanaf 2022), transitiemiddelen verpleeghuiszorg (t/m 2021) en beschikbaarheidbijdrage opleidingen Wlz. | ||||||
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
De realisatiecijfers in de zorg staan bij de VWS-jaarverslagen nog niet volledig stil en ijlen nog enige jaren na. Daardoor vinden er ook na het verschijnen van VWS-jaarverslagen aanpassingen in de cijfers voor het betreffende jaar plaats. In tabel 13 worden de actuele zorguitgaven en
-ontvangsten voor de jaren 2013-2023 weergegeven. De cijfers voor de jaren 2013 ‒ 2019 zijn definitief.
2013 | 2014 | 2015 2 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 3 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Zorguitgaven en -ontvangsten actuele VWS-stand | |||||||||||
Zorgverzekeringswet (Zvw) | |||||||||||
Bruto-uitgaven | 39.210 | 39.220 | 41.842 | 43.779 | 45.133 | 46.824 | 48.752 | 50.811 | 51.009 | 54.157 | 58.946 |
Ontvangsten | 2.666 | 3.125 | 3.218 | 3.195 | 3.128 | 3.204 | 3.124 | 3.214 | 3.078 | 3.175 | 3.338 |
Netto-uitgaven | 36.544 | 36.095 | 38.624 | 40.585 | 42.005 | 43.620 | 45.628 | 47.597 | 47.931 | 50.982 | 55.608 |
Wet langdurige zorg (Wlz) | |||||||||||
Bruto-uitgaven | 27.452 | 27.800 | 19.545 | 19.930 | 20.401 | 21.634 | 23.801 | 26.168 | 28.185 | 30.463 | 33.519 |
Ontvangsten | 1.915 | 1.971 | 1.892 | 1.892 | 1.852 | 1.771 | 1.846 | 1.883 | 1.992 | 2.114 | 2.156 |
Netto-uitgaven | 25.537 | 25.829 | 17.653 | 18.038 | 18.549 | 19.863 | 21.955 | 24.285 | 26.194 | 28.350 | 31.364 |
Begrotingsgefinancierde zorguitgaven | |||||||||||
Bruto Wmo (gemeentefonds) | 1.561 | 1.714 | 4.943 | 4.945 | 4.899 | 5.111 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruto Jeugdwet (gemeentefonds) | 2.034 | 1.920 | 1.878 | 1.971 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bruto beschermd wonen (gemeentefonds) | 1.809 | 1.938 | 1.489 | 1.495 | 1.533 | ||||||
Bruto overig begrotingsgefinancierd (VWS-begroting en aanvullende post Financiën) | 594 | 577 | 491 | 434 | 500 | 513 | 461 | 482 | 492 | 566 | 927 |
Bruto begrotingsgefinancierde zorguitgaven | 2.155 | 2.291 | 7.468 | 7.299 | 7.277 | 7.595 | 2.271 | 2.421 | 1.981 | 2.062 | 2.460 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Netto begrotingsgefinancierde zorguitgaven | 2.155 | 2.291 | 7.468 | 7.299 | 7.277 | 7.595 | 2.271 | 2.421 | 1.981 | 2.062 | 2.460 |
Bruto zorguitgaven | 68.818 | 69.311 | 68.855 | 71.008 | 72.811 | 76.054 | 74.824 | 79.399 | 81.175 | 86.682 | 94.926 |
Ontvangsten | 4.581 | 5.096 | 5.110 | 5.087 | 4.980 | 4.975 | 4.970 | 5.097 | 5.069 | 5.288 | 5.494 |
Netto zorguitgaven | 64.237 | 64.215 | 63.745 | 65.922 | 67.830 | 71.079 | 69.854 | 74.302 | 76.106 | 81.393 | 89.432 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal. | |||||||||||
2 Op 1 januari 2015 zijn de Wet langdurige zorg en de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en Jeugdwet in werking getreden. | |||||||||||
3 De middelen voor Wmo- en jeugdzorg die per 2019 onderdeel uitmaken van de algemene uitkering van het gemeentefonds tellen vanaf dat moment niet meer mee als voor het Financieel Beeld Zorg relevante zorguitgaven. | |||||||||||
Bron: VWS. |
Figuur 6 Bijstellingen van de netto zorguitgaven Zvw en AWBZ/Wlz, na verschijnen van de VWS-jaarverslagen 2013-2021
Bron: Financieel Beeld Zorg uit de jaarverslagen VWS (diverse jaren) en de actuele VWS-stand.
In figuur 6 zijn de bijstellingen van de netto zorguitgaven van de Zvw en de AWBZ/Wlz na het verschijnen van de VWS-jaarverslagen grafisch weergegeven voor de jaren 2013-2021. Uit de grafiek blijkt dat de bijstellingen zowel hoger als lager zijn uitgekomen. De omvang van de bijstelling blijft in de meeste jaren binnen een bandbreedte van 1%, met een maximale uitschieter van ‒ 2,4% in 2015. Vanaf 2016 zijn de bijstellingen minder groot dan in de jaren daarvoor. De grote bijstellingen vóór 2016 betroffen vooral de Zvw en daarbinnen vooral de medisch-specialistische zorg (MSZ) en de ggz. De ramingen van de zorgverzekeraars zijn in de laatste jaren steeds beter geworden, vooral bij de MSZ, waarbij de verkorting van de maximale dbc-duur in de MSZ tot 120 dagen in 2015 zorgde voor een versneld inzicht in de daadwerkelijke lasten. In 2015 werd tevens de langdurige zorg hervormd. De dbc-duurverkorting en de hervormingen brachten dermate grote onzekerheden met zich mee dat na het jaarverslag 2015 nog relatief grote bijstellingen plaatsvonden. Vanaf 2016 wordt duidelijk dat de zorgverzekeraars beter in staat zijn de uitgaven te ramen en leiden de ramingen die VWS van Zorginstituut Nederland krijgt tot minder aanpassingen na het jaarverslag. De jaren 2020 en 2021 zijn nog niet definitief. Het is mogelijk dat voor deze jaren nog aanpassingen moeten worden verwerkt.
Door de algemene verbeteringen van de ramingen van de zorguitgaven zijn de aanpassingen na de jaarverslagen in de laatste jaren steeds kleiner geworden, maar de coronapandemie heeft vanaf het jaar 2020 de onzekerheid vergroot. Het is mogelijk dat dit zich zal uiten in grotere bijstellingen vanaf het jaarverslag 2020.
De onderstaande tabel toont de uitgaven aan directe zorgkosten aan coronapatiënten en de coronagerelateerde meerkosten in de jaren 2020 en 2021.
Directe zorgkosten aan coronapatiënten zijn de kosten die zorgaanbieders maken voor de geleverde zorg aan coronapatiënten. Coronagerelateerde meerkosten betreft de kosten van aanbieders om de benodigde zorg aan coronapatiënten en niet-coronapatiënten veilig te kunnen (blijven) leveren. Het gaat bijvoorbeeld om kosten voor het creëren van extra zorgcapaciteit voor coronapatiënten (zoals het opzetten van cohortafdelingen), kosten die gemaakt worden voor niet-coronapatiënten vanwege corona (zoals extra beschermingsmaatregelen) en kosten voor zorgcapaciteit die actief leeg en beschikbaar gehouden wordt voor coronapatiënten (bijvoorbeeld het paraat houden van bedden). Deze meerkosten worden in rekening gebracht via een toeslag op de kosten als deze direct te koppelen zijn aan een individuele verzekerde of via een aanneemsom als dit niet mogelijk is.
Zorgverzekeraars geven aan dat hun ramingennog onzeker zijn, omdat zij op een deel van deze catastrofekosten nog onvoldoende zicht hebben. Deze kosten kunnen nog wijzigen aangezien de beleidsregels over toelating van kosten tot de catastroferegeling nog niet definitief zijn en de NZa nog landelijke regelingen kan goed- of afkeuren.
Directe zorguitgaven aan corona-patiënten | Corona-gerelateerde meerkosten | Subtotaal | Directe zorguitgaven aan corona-patiënten | Corona-gerelateerde meerkosten | Subtotaal | Totale catastrofe-kosten | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2021 | 2020 + 2021 | |
Eerstelijnszorg | 16,6 | 51,8 | 68,4 | 87,1 | 14,9 | 101,9 | 170,3 |
Tweedelijnszorg | 500,2 | 656,3 | 1.156,5 | 713,5 | 766,7 | 1.480,2 | 2.636,8 |
Geneeskundige geestelijke gezondheidszorg | 0,0 | 28,2 | 28,2 | 0,0 | 11,7 | 11,7 | 39,9 |
Apotheekzorg en hulpmiddelen | 0,0 | 15,6 | 15,6 | 0,0 | 1,8 | 1,8 | 17,4 |
Wijkverpleging | 0,0 | 32,1 | 32,1 | 0,0 | 42,1 | 42,1 | 74,2 |
Ziekenvervoer | 29,2 | 11,0 | 40,2 | 41,6 | 6,4 | 48,0 | 88,2 |
Totaal | 545,9 | 795,1 | 1.341,0 | 842,2 | 843,6 | 1.685,7 | 3.026,7 |
1 Door afronding kan de som der delen afwijken van het totaal | |||||||
Bron: VWS, Zorginstituut Nederland en NZa. |
Voor de directe zorgkosten aan coronapatiënten en de coronagerelateerde meerkosten kunnen zorgverzekeraars in aanmerking komen voor een compensatie volgens de catastroferegeling op grond van artikel 33 van de Zorgverzekeringswet. Dit geldt uitsluitend voor de jaren 2020 en 2021, omdat een catastroferegeling maximaal twee jaar mag duren. Zorgverzekeraars verwachten dat deze kosten in 2020 op € 1.341 miljoen uitkomen en in 2021 op € 1.686 miljoen. Dit is respectievelijk € 24 miljoen meer in 2020 en € 28 miljoen minder in 2021 dan de raming ten tijde van het jaarverslag 2021. In totaal bedragen de catastrofekosten voor 2020 en 2021 samen € 3.027 miljoen. De compensatie die zorgverzekeraars ontvangen is afhankelijk van de omvang van hun catastrofekosten.
Paragraaf 6.5 gaat nader in op de tegemoetkoming die verzekeraars via het Zorgverzekeringfonds kunnen verwachten en de samenhang met de risicoverevening.
In deze paragraaf wordt de horizontale ontwikkeling van de zorguitgaven grafisch weergegeven en toegelicht voor de jaren 2022-2026. De horizontale ontwikkeling geeft de jaar-op-jaar groei van de netto zorguitgaven weer. Hierbij worden een tweetal groeiontwikkelingen onderscheiden:
• Nominale groeiontwikkeling: de groei van de zorguitgaven inclusief de loon- en prijsontwikkeling.
• Reële groeiontwikkeling: de ontwikkeling van de zorguitgaven gecorrigeerd voor de prijsontwikkeling van het bbp.
6.4.4.1 Horizontale ontwikkeling van de totale netto zorguitgaven
In onderstaande figuur is de horizontale groei van de totale netto zorguitgaven grafisch weergegeven voor de jaren 2022-2026. Voor de groei van het jaar 2022 is het jaar 2021 als uitgangspunt genomen (de gecorrigeerde netto zorguitgaven). Hierbij is gecorrigeerd voor de technische boeking van de schadelastdip van de ggz18 in 2021 van € 1,2 miljard. De verwachte reële groei van de totale netto zorguitgaven in 2023 is 4,8%.
Figuur 7 Horizontale groei van de totale netto zorguitgaven 2022-2026 (in %)
Bron: VWS-cijfers, CPB MEV 2023
De groei van de netto zorguitgaven vanaf het jaar 2022 is voornamelijk het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen en maar deels volumegroei en beleidsmatige ontwikkelingen.
6.4.4.2 Horizontale ontwikkeling van de netto Zvw-uitgaven
In onderstaande figuur is de horizontale groei van de netto Zvw-uitgaven grafisch weergegeven voor de jaren 2022-2026. Voor de groei van het jaar 2022 is voor het jaar 2021 de gecorrigeerde netto Zvw-uitgaven als uitgangspunt genomen. Hierbij is gecorrigeerd voor de technische boeking van de schadelastdip van de ggz in 2021 van € 1,2 miljard. De verwachte reële groei van de netto Zvw-uitgaven in 2023 is 4,0%.
Figuur 8 Horizontale groei van de netto Zvw-uitgaven 2022-2026 (in %)
Bron: VWS-cijfers, CPB MEV 2023
De groei van de netto Zvw-uitgaven vanaf het jaar 2022 is voornamelijk het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen en maar deels volumegroei en beleidsmatige ontwikkelingen.
6.4.4.3 Horizontale ontwikkeling van de netto Wlz-uitgaven
In onderstaande figuur is de horizontale groei van de netto Wlz-uitgaven grafisch weergegeven voor de jaren 2022-2026 (met het jaar 2021 als basisjaar). De verwachte reële groei van de netto Wlz-uitgaven in 2023 is 5,5%.
Figuur 9 Horizontale groei van de netto Wlz-uitgaven 2022-2026 (in %)
Bron: VWS-cijfers, CPB MEV 2023
De groei van de netto Wlz-uitgaven vanaf het jaar 2023 is voornamelijk het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen en maar deels volumegroei en beleidsmatige ontwikkelingen.