Artikelnummer | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 5.074.528 | 4.535.264 | 3.284.854 | 3.042.142 | 2.164.828 | 0 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
1) Wet op de politieke partijen kasschuif | 1 | ‒ 8.382 | ‒ 217 | 298 | 8.301 | 0 | 0 |
2) Versterking kennis- en onderzoeksfunctie van de TK kasschuif | 1 | ‒ 9.900 | 9.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Overboeking min J&V Stelsel Bewaken en Beveiligen | 2 | 6.361 | 6.361 | 6.361 | 6.361 | 6.361 | 6.361 |
4) Middelen Hooflijnenakkoord nationale veiligheid | 2 | 7.500 | 32.310 | 77.570 | 77.570 | 77.570 | 77.570 |
5) Overboeking min DEF AIVD | 2 | 20.453 | 161 | 161 | 0 | 0 | 0 |
6) EU boete open data richtlijn | 6 | 14.860 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7) Dienstverleningsovereenkomsten SSO's | 11 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8) Diensten en producten uitvoeringsorganisaties | 11 | 100.190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 Apparaatskosten NCG | 11 | 3.928 | 24.147 | 81.274 | 73.008 | 107.355 | 64.780 |
10) Bestendigen organisatie apparaat min VRO | 11 | 1.088 | 7.776 | 9.462 | 9.462 | 12.657 | 12.657 |
11) Aanvullende taakstelling apparaat (amendement Bontenbal) | 13 | 7.278 | 9.824 | 9.824 | 9.824 | 9.824 | 9.824 |
12) Slavernijverleden kasschuif | 14 | ‒ 7.325 | 1.675 | 3.310 | 675 | 1.665 | 0 |
13) Duurzaam herstel kasschuif | 15 | 21.278 | ‒ 21.278 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14) Aanvullende MKB maatregelen AP | 15 | 0 | 12.540 | 11.230 | 6.230 | 0 | 0 |
15) Bijstelling schaderaming IMG | 15 | 231.190 | 7.849 | 415.348 | 388.772 | 133.313 | 33.797 |
16) Knelpunten IMG kasschuif | 15 | ‒ 9.959 | ‒ 4.453 | 698 | 599 | 5.750 | 7.365 |
17) Overboeking economische agenda naar min EZ | 15 | ‒ 27.540 | ‒ 27.540 | ‒ 27.540 | ‒ 10.057 | ‒ 9.000 | 0 |
18) Verduurzaming bij lichte versterking AP | 15 | 0 | 10.142 | 17.311 | 20.896 | 300 | 0 |
19) Verduurzaming bij lichte versterking kasschuif | 15 | ‒ 13.000 | 0 | 0 | 0 | 4.500 | 8.500 |
20) Versterkingsoperatie kasschuif | 15 | ‒ 65.000 | 0 | 0 | 0 | 16.000 | 49.000 |
21) Bijstelling raming versterkingskosten NCG | 15 | ‒ 382.036 | ‒ 145.351 | 227.960 | ‒ 32.340 | 323.919 | 175.137 |
22) Versterkingsoperatie hogere bouwkosten | 15 | 8.400 | 8.800 | 2.300 | 500 | 0 | |
23) Hogere bouwkosten compensatie gemeenten en provincie | 15 | 0 | 64.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24) Gestegen kosten batch 1588 AP | 15 | 0 | 33.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
25) Nationaal Programma Groningen economische agenda kasschuif | 15 | 45.500 | ‒ 6.100 | ‒ 6.000 | ‒ 33.400 | 0 | 0 |
26) Nationaal Programma Groningen AP provincie Groningen | 15 | 16.381 | 32.784 | 29.067 | 36.035 | 45.333 | 27.359 |
27) Nationaal Programma Groningen AP economische agenda | 15 | 24.500 | 56.100 | 56.000 | 56.000 | 0 | 0 |
28) Nationaal Programma Groningen kasschuif | 15 | 65.780 | 13.384 | 320 | ‒ 6.792 | ‒ 45.333 | ‒ 27.359 |
29) Sociale agenda kasschuif | 15 | ‒ 41.900 | 41.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
30) Sociale Agenda AP | 15 | 0 | 0 | 79.000 | 117.000 | 137.600 | 145.600 |
31) Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen AP opvraag | 15 | 10.000 | 5.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
32) Eindejaarsmarge 2024 | Alle | 273.019 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33) Extrapolatie 2030 | Alle | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.146.408 |
34) Loon- en prijsbijstelling tranche 2025 | Alle | 78.862 | 73.780 | 69.130 | 66.496 | 61.590 | 61.078 |
35) Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord | Alle | 0 | 9.118 | 11.136 | 13.712 | 14.456 | 14.437 |
36) Overig | Alle | ‒ 32.799 | 20.645 | 33.564 | 34.168 | 53.444 | 38.647 |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 5.438.255 | 4.812.721 | 4.397.638 | 3.885.162 | 3.122.132 | 2.851.161 |
Toelichting
1. Wet op de politieke partijen kasschuif
Voor de Wet op politieke partijen (Wpp) is er subsidiebudget voor decentrale politieke partijen beschikbaar. In verband met vertraging van de inwerkingtreding van de Wpp naar 2026 vindt er een kasschuif plaats van 2025 en 2026 met een totaalbedrag van circa € 8,5 mln. naar 2027 en 2028. Hierdoor zijn de subsidiebudgetten voor decentrale politieke partijen vanaf 2026 structureel.
2. Versterking kennis- en onderzoeksfunctie van de TK kasschuif
Voordat de middelen uit het Hoofdlijnenakkoord kunnen worden ingezet voor versterking van de kennis- en onderzoeksfunctie van de Tweede Kamer is onderzoek nodig naar hoe het bedrag goed besteed kan worden. De middelen zijn daarom via een kasschuif van 2025 (- € 9,9 mln.) naar 2026 (€ 9,9 mln.) geschoven om deze in een realistischer kasritme te krijgen.
3. Overboeking min J&V Stelsel Bewaken en Beveiligen
Voor het versterken en vernieuwen van het stelsel bewaken en beveiligen, ontvangt het ministerie van BZK van het ministerie van Justitie en Veiligheid vanaf 2025 structureel € 6,4 mln.
4. Middelen hoofdlijnenakkoord nationale veiligheid
In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat er een structureel bedrag beschikbaar wordt gesteld voor Nationale Veiligheid. Het ministerie van BZK ontvangst van het ministerie van Justitie en Veiligheid in 2025 € 7,5 mln., in 2026 € 32,3 mln. en de daarop volgende jaren jaarlijks € 77,5 mln.
5. Overboeking min DEF AIVD
Het ministerie van BZK ontvangt in 2025 € 20,4 mln. van het ministerie van Defensie voor de bijdrage in het kader van de kostendeling van gezamenlijke eenheden, detachering en bedrijfsvoeringskosten.
6. EU boete open data richtlijn
Bij de tweede suppletoire 2024 is € 14,9 mln. gereserveerd in het geval het Europese Hof van Justitie over zou gaan tot vaststelling van een forfaitaire som vanwege de te late omzetting van de Europese Open Data Richtlijn in Nederlandse wetgeving. De uitspraak werd verwacht in 2024, maar heeft toen niet plaatsgevonden. De uitspraak volgt in 2025. Daarom worden de gereserveerde middelen meegenomen naar 2025.
7. Dienstverleningsovereenkomsten SSO's
De raming van de kosten van de dienstverlening van baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's) wordt bijgesteld (€ 25,0 mln.).
8. Diensten en producten uitvoeringsorganisaties
Jaarlijks worden bij het voorjaar op basis van de jaarplanraming de tariefgefinancierde diensten en producten van de uitvoeringsorganisaties (vooral de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding ), vastgesteld en verwerkt. Hierop worden de uitgaven- en ontvangstenbudgetten aangepast (€ 100,2 mln.).
9. Apparaatskosten NCG
De reguliere schade- en versterkingsraming wordt jaarlijks geactualiseerd bij de Voorjaarsnota. De apparaatskosten NCG worden ook bijgesteld naar aanleiding van de nieuwe versterkingsraming. Door de langere looptijd van de versterkingsoperatie zullen ook de apparaatskosten tot na 2028 doorlopen.
10. Bestendigen organisatie apparaat ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
In 2024 is het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) als zelfstandig departement opgericht met structurele taken. De apparaatsbudgetten van VRO zijn echter voor een groot deel incidenteel en nemen op termijn af. De afname komt doordat recente kabinetten incidenteel geld beschikbaar hebben gesteld. Ten behoeve van de structurele taken van VRO worden er middelen vrijgemaakt voor de bestendiging van het apparaat. De apparaatsuitgaven van VRO worden verantwoord op het centraal apparaatsartikel van de begroting van BZK. Vanaf 2026 worden deze verantwoord op het centraal apparaatsartikel van VRO (H22).
11. Aanvullende taakstelling apparaat (amendement Bontenbal)
Conform de grondslag is de dekking van het amendement-Bontenbal (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VII, nr. 121) voor een deel verder verdeeld over de uitvoeringsorganisaties. Hiervoor zijn middelen overgeboekt naar artikel 13 onvoorzien (€ 3,6 mln. vanaf 2026 structureel). Daarnaast wordt het amendement gedekt uit de prijsbijstelling (€ 7,3 mln. in 2025 en € 6,3 mln. vanaf 2026 structureel).
12. Slavernijverleden kasschuif
Tijdens het vormgeven van artikel 14 was het kasritme nog niet bekend. Middels een kasschuif zijn de middelen (- € 7,3 mln. in 2025) in het juiste kasritme gezet voor de komende jaren.
13. Duurzaam herstel kasschuif
Duurzaam schadeherstel zal deel gaan uitmaken van de versterkings- en hersteloperatie Groningen (Kamerstukken II, 2021/2022, 33 529, nr. 948). Er is een kasschuif van 2026 naar 2025 (€ 21,3 mln.) om zo de middelen duurzaam herstel in het juiste kasritme te zetten.
14. Aanvullende MKB maatregelen AP
Van de Aanvullende Post zijn middelen (€ 30,0 mln. voor de jaren 2026 tot en met 2028) overgeboekt voor aanvullende MKB-maatregelen. Er is onderzocht in hoeverre hulp aan MKB-ondernemers die nadelige gevolgen ondervinden van de gaswinning verbeterd kan worden. Daaruit blijkt met name dat gedupeerde micro-ondernemers in het aardbevingsgebied aanvullende hulp hard nodig hebben Deze zwaarst getroffen ondernemers zijn veel tijd en energie kwijt aan schadeherstel en/of een versterkingstraject. Dit gaat vaak ten koste van het ontwikkelen van de eigen onderneming.
15. Bijstelling schaderaming IMG
De raming van de schadeafhandeling door het IMG wordt ieder jaar geactualiseerd. Naar aanleiding daarvan wordt het in de BZK-begroting opgenomen bedrag voor de schadebetalingen bijgesteld over de gehele begrotingsperiode. Het betreft de uitgaven voor de bijdrage aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de vergoedingen fysieke en immateriële schade en waardedaling.
16. Knelpunten IMG kasschuif
In de kabinetsreactie op de parlementaire enquête is aangekondigd dat het IMG de bevoegdheid krijgt om individuele knelpunten in de schadeafhandeling voortvarender op te lossen (maatregel 4 uit Nij Begun). Een deel van de toegevoegde eindejaarsmarge is met een kasschuif naar latere jaren geschoven om zo de middelen in het juiste kasritme te zetten.
17. Overboeking ecomische agenda naar min EZ
Er is een overboeking naar het ministerie van Economische Zaken van in totaal € 101,7 mln. voor de jaren 2025 tot en met 2029 voor ondersteuning bij de Economische Agenda Groningen onder de noemer Economische Bedrijvigheid. Het budget is bedoeld voor strategische acquisitie, met als doel: het aantrekken van nieuwe (internationale) bedrijvigheid met strategische, toegevoegde waarde voor de regio. Verder is een deel van het budget bestemd voor de Noordelijke Ontwikkelmaatschappij (NOM) en de Economic Board Groningen (EBG). Tot slot wordt het budget gebruikt voor het ondersteunen van de uitvoeringskracht vanuit het ministerie van Economische Zaken bij projecten, innovatie en opschaling het benutten van bestaande regelingen en in aanmerking komen voor nationale en Europese financiering.
18. Verduurzaming bij versterking AP
Van de Aanvullende Post zijn middelen (€ 48,6 mln. voor de jaren 2026 tot en met 2029) overgeboekt voor de uitvoering maatregel 29 uit Nij Begun naar de BZK begroting. Het betreft hier verduurzaming bij lichte versterking door NCG.
19. Verduurzaming bij versterking kasschuif
Ter uitvoering van maatregel 28 uit Nij Begun neemt NCG verduurzamingsmaatregelen mee bij de uitvoering van de versterkingsoperatie voor (middel)zware versterkingen. Via een kasschuif (€ 13,0 mln. voor 2025) wordt een deel van de eindejaarsmarge naar de jaren 2029 en 2030 doorgeschoven om zo de middelen in het juiste kasritme te zetten.
20. Versterkingsoperatie kasschuif
Via een kasschuif worden de middelen (€ 65,0 mln. voor 2025) voor maatwerk in de versterkingsoperatie die voor een deel via de eindejaarsmarge toegevoegd zijn aan de begroting voor 2025 doorgeschoven naar latere jaren om beter aan te sluiten bij de verwachte uitgaven.
21. Bijstelling raming versterkingskosten NCG
Ieder jaar wordt bij de Voorjaarsnota de raming van de versterkingsoperatie geactualiseerd. Naar aanleiding van deze actualisatie worden de geraamde uitgaven en ontvangsten voor de gehele periode tot en met 2030 aangepast. NCG heeft een diepteanalyse uitgevoerd naar de einddatum van de versterkingsoperatie. Daaruit volgt dat het merendeel van de versterkingsopgave voor eind 2028 is afgerond. De analyse laat echter ook zien dat de beoogde einddatum voor de afronding van de versterking in 2028 niet voor alle gebouwen behaald kan worden. De huidige raming is gebaseerd op de laatste actualisatie van de diepteanalyse van maart 2025. Hieruit volgt dat de versterkingskosten in 2025 naar beneden zijn bijgesteld, en stijgen in latere jaren ten opzichte van de Voorjaarsnota 2024. De versterking zal dus langer op een hoger uitvoeringsniveau duren dan vorig jaar werd verwacht. De totale bijstelling t/m 2030 op de versterkingskosten onder de categorie opdrachten is ‒ € 237,4 mln. Hier staan bijstellingen naar boven op de budgetten voor vergoeding voor schade door versterken (bijstelling tot en met 2030 is € 65,7 mln.), versterken in eigen beheer (bijstelling tot en met 2030 is € 332,8 mln.) en diverse subsidies versterken tegenover.
22. Versterkingsoperatie hogere bouwkosten
Er is een tegenvaller als gevolg van gestegen bouwkosten en indexatie (meerjarig € 20,0 mln.) op diverse versterkingsprojecten uit bestuurlijke afspraken. Deze tegenvaller wordt gedekt vanuit de generale middelen.
23. Hogere bouwkosten compensatie gemeenten en provincie
Er is nog een tegenvaller als gevolg van gestegen bouwkosten en verdere indexatie (€ 64,7 mln.) op de versterkingsoperatie in Batch 1588. Deze tegenvaller wordt gedekt vanuit de generale middelen.
24. Gestegen kosten batch 1588 AP
Als onderdeel van de bestuurlijke afspraken worden gemeenten gecompenseerd voor de uitvoering van de versterkingsoperatie van Batch 1588. Voor gestegen bouwkosten zijn in Nij Begun middelen gereserveerd die van de Aanvullende Post naar de BZK-begroting zijn overgeboekt (€ 33,5 mln. voor 2026).
25. Nationaal Programma Groningen economische agenda kasschuif
Middels een kasschuif worden de middelen doorgeschoven van latere jaren naar 2025 (€ 65,8 mln.) en 2026 (€ 13,4 mln.) om beter aan te sluiten bij de verwachte uitgaven.
26. Nationaal Programma Groningen AP provincie Groningen
Met het NPG wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, in de economische ontwikkeling en in de energietransitie in Groningen. Vanuit de Aanvullende Post zijn voor de jaren 2025 tot en met 2030 middelen voor de NPG-aanvraag van de provincie Groningen (totaal € 187,0 mln.) toegevoegd aan de BZK-begroting.
Hierover ontvangt de Tweede Kamer in een aparte Kamerbrief een separate onderbouwing conform de rijksbrede werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW 3.1.).
27. Nationaal Programma Groningen AP economische agenda
De verwachting was begin 2024 dat er al een start gemaakt zou worden met de Economische Agenda. Die is echter in 2025 definitief opgeleverd en de eerste projecten dienen zich aan. Daarom zijn vanuit de Aanvullende Post voor de jaren 2025 tot en met 2028 middelen toegevoegd aan de BZK-begroting voor het startkapitaal van de economische agenda (totaal € 192,6 mln.).
Hierover ontvangt de Tweede Kamer in een aparte Kamerbrief een separate onderbouwing conform de rijksbrede werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd (CW 3.1.).
28. Nationaal Programma Groningen kasschuif
Middels een kasschuif worden de middelen doorgeschoven van latere jaren naar 2025 (€ 45,5 mln.) om beter aan te sluiten bij de verwachte uitgaven.
29. Sociale agenda kasschuif
De sociale agenda bestaat uit concrete doelstellingen en investeringen die ten goede komen aan de leefbaarheid, onderwijskwaliteit, armoedebestrijding, gezondheid en arbeidsparticipatie van inwoners. Via een kasschuif worden de middelen van 2025 (- € 15,1 mln.), die via de eindejaarsmarge zijn toegevoegd, naar latere jaren geschoven om zo de middelen in het juiste kasritme te zetten.
30. Sociale Agenda AP
Van de Aanvullende Post zijn voor de jaren 2027 tot en met 2030 middelen toegevoegd aan de BZK-begroting voor de sociale agenda (totaal € 479 mln.).
31. Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen AP opvraag
Vanuit de Aanvullende Post zijn voor de jaren 2025 tot en met 2027 middelen (totaal € 20,0 mln.) voor de uitvoering van maatregel 16 (vergoeding eigen tijd van bewoners) uit Nij Begun toegevoegd aan de BZK-begroting.
32. Eindejaarsmarge
Dit betreft de ontvangen eindejaarsmarge van 2024 (€ 273 mln.). Hiervan is € 261 mln. ontvangen voor artikel 15 Een veilig Groningen met perspectief. Er heeft een korting plaatsgevonden om generale problematiek te dekken. De korting is niet van toepassing op de middelen voor Groningen.
33. Extrapolatie 2030
In miljoenennotajaar 2025 is het jaar 2030 toegevoegd aan de begroting. De middelen voor 2030 zijn via de extrapolatie in de 1e suppletoire begroting toegevoegd.
34. Loon- en prijsbijstelling
De tranche 2025 van de loon- en prijsbijstelling is toegevoegd aan de BZK-begroting. Van de prijsbijstelling is 50% overgemaakt. Ook de loonbijstelling is niet volledig uitgekeerd. Het kabinet heeft besloten om de loonbijstelling voor externe inhuur tranche 2025 in te houden. Dit wordt ingezet ter dekking van rijksbrede problematiek.
35. Budgettaire invulling apparaatstaakstelling Hoofdlijnenakkoord
De apparaatstaakstelling voor BZK en VRO uit het Hoofdlijnenakkoord bedraagt structureel € 121 mln. De invulling van de taakstelling valt uiteen in drie delen: invulling door de beleidskern en staf (fte-reductie) van € 23 mln. structureel, besparingen op (beleids)budgetten van € 41 mln. structureel en daarnaast besparingen op de bedrijfsvoering uitgevoerd door de Shared Service Organisaties (€ 57 mln.). Als gevolg van de beleidskeuzes wordt een aantal beleidsonderwerpen afgebouwd of wordt hier minder geld aan besteed. Hierbij kan worden gedacht aan een reductie van het aantal congressen en bijeenkomsten dat wordt georganiseerd, vermindering van opdrachten voor onderzoeken en het verminderen van subsidies. Op de begroting van BZK komt deze dekking grotendeels vanuit (beleids)budgetten van artikel 1, 6 en 7. Structureel betreft dit € 6,1 mln. voor artikel 1, € 5,9 mln. voor artikel 6 en € 5,4 mln. voor artikel 7. Met de wijze waarop de taakstelling op het gezamenlijk apparaat van BZK en VRO budgettair is ingevuld, wordt de uitvoering zoals bedoeld in de motie-Chakor niet geraakt (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VII, nr. 18).
Artikelnummer | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | Ontvangsten 2029 | Ontvangsten 2029 | Ontvangsten 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 | 1.771.618 | 2.175.828 | 1.918.923 | 946.271 | 821.653 | 0 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
1) Diensten en producten uitvoeringsorganisaties | 11 | 100.190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) Dienstverleningsovereenkomsten SSO's | 11 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) Bijstelling raming apparaat ontvangsten NAM versterkingsoperatie | 11 | ‒ 32.216 | ‒ 44.596 | 33.488 | 78.992 | 65.198 | 98.163 |
4) Bijstelling raming ontvangsten NAM versterkingsoperatie | 15 | ‒ 174.292 | ‒ 338.085 | ‒ 139.329 | 182.657 | ‒ 39.554 | 270.481 |
5) Bijstelling raming knelpunten IMG | 15 | ‒ 35.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6) Bijstelling raming ontvangsten IMG | 15 | 83.515 | 225.634 | 543 | 398.836 | 372.595 | 317.622 |
7) Bijstelling raming ontvangsten NAM Juridische Bijstand | 15 | ‒ 5.721 | 4.139 | 4.226 | 4.226 | 4.226 | 10.793 |
8) Extrapolatie 2030 | Alle | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 264.527 |
9) Overige mutaties | Alle | 24.389 | 3.820 | 4.794 | 5.159 | 5.581 | 5.581 |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 1.756.983 | 2.026.740 | 1.822.645 | 1.616.141 | 1.229.699 | 967.167 |
Toelichting
1. Diensten en producten uitvoeringsorganisaties
Jaarlijks worden bij het voorjaar op basis van de jaarplanraming de tariefgefinancierde diensten en producten van de uitvoeringsorganisaties (vooral de Rijksorganisatie voor Informatiehuishouding), vastgesteld en verwerkt. Hierop worden de uitgaven- en ontvangstenbudgetten aangepast (€ 100,2 mln.).
2. Dienstverleningsovereenkomsten SSO's
Er zijn meerontvangsten van de dienstverlening van de baten-lastenagentschappen die via het kerndepartement lopen voor de dienstverleningsovereenkomsten (DVA's). Middels een desaldering worden de geraamde kosten verhoogd.
3. Bijstelling raming apparaat ontvangsten NAM versterkingsoperatie
Verder heeft een bijstelling van ontvangsten van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) plaatsgevonden (minder ontvangsten in 2025 van € 32,2 mln. naar € 44,6 mln. in 2026 en vanaf 2027 meer ontvangsten van € 33,5 mln oplopend naar € 98,2 mln. in 2030).
4. Bijstelling raming ontvangsten NAM versterkingsoperatie
De kosten voor de versterkingsoperatie worden via een heffing bij de NAM in rekening gebracht. Als gevolg van de bijstelling van de uitgaven voor de versterkingsoperatie worden ook de geraamde ontvangsten van NAM bijgesteld. De geraamde ontvangsten in 2025 worden met € 174,3 mln naar beneden bijgesteld.
5. Bijstelling raming knelpunten IMG
De raming is bij de uitgaven en bij de ontvangsten voor 2025 met € 35,5 mln. neerwaarts bijgesteld om zo aan te sluiten bij de laatste prognose.
6. Bijstelling raming ontvangsten IMG
De uitgaven voor de schadeafhandeling worden via een heffing bij NAM in rekening gebracht. Als gevolg van de bijstelling van de uitgaven voor schade worden ook de geraamde ontvangsten van NAM bijgesteld. Het betreft de ontvangsten voor uitvoeringskosten, fysieke en immateriële schade en waardedaling.
7. Bijstelling raming ontvangsten NAM Juridische Bijstand
De kosten voor juridische bijstand aan bewoners worden bij de NAM in rekening gebracht (excl. btw). De actualisatie van de uitgavenraming leidt daarom eveneens tot een bijstelling op de ontvangsten. De geraamde ontvangsten voor de juridische bijstand worden opwaarts bijgesteld met cumulatief € 11 mln. tot en met 2030 naar aanleiding van de jaarlijkse actualisatie van de schaderaming. De neerwaartse bijstelling in 2025 betreft een bedrag van ca. € 6 mln.
8. Extrapolatie
In miljoenennotajaar 2025 is het jaar 2030 toegevoegd aan de begroting. De middelen voor 2030 zijn via de extrapolatie in de 1e suppletoire begroting toegevoegd.