Base description which applies to whole site

7.3 Bijlage 3: Verdiepingshoofdstuk

Artikel 21 Land- en tuinbouw

Tabel 44 Uitgaven beleidsartikel 21 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

909.109

1.345.213

694.721

346.022

244.896

229.682

Mutatie Nota van wijziging 2024

390.000

850.000

285.000

87.000

15.000

Mutatie amendement 2024

69.900

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

‒ 78.774

194.924

28.252

65.184

‒ 17.541

‒ 18.971

Nieuwe mutaties

      

Maatwerk en ondernemingsplan

‒ 5.921

‒ 32.527

‒ 11.552

Kasschuif MGB

‒ 110.417

110.417

Kasschuif Lvvp

‒ 19.700

19.700

Intensivering mest

15.000

Kasschuif Lbv

‒ 50.000

‒ 50.000

100.000

Kasschuif Eco-regeling

46.501

‒ 46.501

Kasschuif SWiG

‒ 15.796

‒ 26.160

‒ 8.040

7.754

23.092

19.150

Kasschuif Sbv

‒ 31.900

15.950

15.950

Kasschuif biologische landbouw

‒ 14.000

4.000

6.000

4.000

Taakstelling subsidies

‒ 40.635

‒ 38.386

‒ 36.839

‒ 21.908

‒ 29.124

       

Overige mutaties

‒ 16.638

2.925

8.054

10

3.759

‒ 524

Stand ontwerpbegroting 2025

1.122.364

2.342.356

908.049

589.081

269.248

204.213

Amendementen op begroting 2024

Bij amendement van het lid Vedder c.s. (kamerstuk 36410 XIV nr. 31) heeft de Tweede Kamer verzocht om € 19,9 mln. te onttrekken aan de module vermogensversterkend krediet (VVK) van de begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit ten behoeve van de regeling Vestigingssteun jonge landbouwers. Daarnaast verzoekt dit amendement de minister van LVVN deze regeling met € 43,1 mln. uit te breiden naar latere jaren. Bij de eerste suppletoire begroting is hieraan invulling gegeven.

Bij amendement van het lid Flach (kamerstuk 36410 XIV nr. 27) is € 50,0 mln. aan transitiefondsmiddelen van de aanvullende post ingezet voor de Eco-regeling. Deze middelen zijn onttrokken in 2024, het jaar waar de wet betrekking op heeft. Het amendement verzoekt de minister van LVVN om de volledige € 50,0 mln. door te schuiven naar 2025. Met de eerste suppletoire begroting is hieraan invulling gegeven.

Maatwerk en ondernemingsplan

De middelen voor de Maatregel gerichte beëindiging (MGB) zijn opgesplitst in drie sporen. Het deel van deze middelen dat voor het spoor Maatwerk en ondernemingsplan is vrijgemaakt, zal worden ingezet via artikel 22.

Kasschuif MGB

De kasschuif ziet toe op de Maatregel Gerichte Beëindiging veehouderijlocaties. De middelen zullen in 2025 middels een SPUK aan de provincies verstrekt worden. De provincies maken een eigen regeling op basis van de MGB en stellen veehouderijondernemingen in de gelegenheid om één of meer veehouderijlocaties geheel of gedeeltelijk te beëindigen. Het gaat om nabijheid van kwetsbare natuur en draagt bij aan de doelen voor stikstof, water, milieu en natuur. Ook kunnen provincies ervoor kiezen om gebiedsprocessen een positieve impuls te geven.

Kasschuif Lvvp

Wegens vertraging op de landelijke verplaatsingsregeling veehouderijen met piekbelasting (Lvvp) wordt het budget niet volledig in 2024 uitgeput. Het subsidieplafond is echter wel vastgesteld, waardoor uitgaven in 2025 alsnog zullen plaatsvinden. Middels deze kasschuif worden de budgetten in het juiste ritme gezet.

Intensivering mest

Onderdeel van het Hoofdlijnenakkoord is inzet op maatregelen in de mestmarkt. Met deze middelen kunnen op korte termijn maatregelen genomen worden voor de verlichting van de mestmarkt, waaronder het stimuleren van export en het verlagen van ruw eiwitgehalte in veevoer.

Kasschuif Lbv

Een groter deel van de landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties zal in latere jaren tot betaling leiden dan eerder geraamd.

Kasschuif Eco-regeling

In samenwerking met de RVO zal de uitbetaling van de extra middelen voor 2024 grotendeels in het vierde kwartaal van 2024 plaatsvinden in plaats van in 2025.

Kasschuif SWiG

Het aantal aanvragen op de eerste openstelling van de Subsidie Warmte-infrastructuur Glastuinbouw was lager dan geraamd. De eerste openstelling zal geëvalueerd worden, en een tweede openstelling volgt. Die zal pas na 2024 tot betaling leiden.

Kasschuif Sbv

Op dit moment wordt er gewerkt aan de voorbereidingen voor een openstelling van de Sbv-investeringsmodule binnen de aanpak piekbelasting. Ook vergunningverlening moet op gang komen, en betalingen zullen dus pas later plaatsvinden.

Kasschuif Biologische landbouw

Een groot deel van het budget voor 2023 was onbenut en doorgeschoven naar 2024, waardoor het beschikbare budget hoger was dan de geraamde uitgaven. Omdat uitgaven in latere jaren alsnog moeten plaatsvinden, wordt dit nu in een realistisch ritme gezet.

Taakstelling subsidies

Onderdeel van het Hoofdlijnenakkoord is een generieke taakstelling op subsidies. Dit betreft het deel dat door LVVN op artikel 21 gekort zal worden.

Tabel 45 Ontvangsten beleidsartikel 21 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

31.780

30.580

29.080

29.080

29.080

29.080

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

19.900

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

44.728

       

Nieuwe mutaties

1.992

613

Stand ontwerpbegroting 2025

98.400

31.193

29.080

29.080

29.080

29.080

Amendement op begroting 2024

Deze ontvangst van € 19,9 mln. betreft de onttrekking aan de module vermogensversterkend krediet (VVK) van de begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit, ten behoeve van de regeling Vestigingssteun jonge landbouwers (zie de bovenstaande toelichting onder uitgaven).

Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken

Tabel 46 Uitgaven beleidsartikel 22 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

770.485

624.738

502.324

499.158

495.850

484.557

Mutatie Nota van wijziging 2024

676.558

584.174

241.850

18.575

16.300

Mutatie amendement 2024

12.750

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

412.351

140.016

258.417

52.928

44.176

18.103

Nieuwe mutaties

      

Ophoging SNL-vergoeding

‒ 20.204

‒ 21.950

‒ 24.517

‒ 25.161

‒ 25.161

‒ 25.161

Onderuitputting middelen provinciale maatregelpakketten

‒ 78.020

‒ 59.530

‒ 35.820

Digitalisering ecologische monitoring

‒ 25.000

Maatwerk en ondernemingsplan

5.921

32.527

11.552

Taakstelling specifieke uitkeringen

‒ 57.136

‒ 21.999

‒ 22.107

‒ 22.117

Compensatie taakstelling provinciale maatregelpakketten

29.538

Extra aankoopbudget NGB

52.000

20.000

Kasschuif NGB

‒ 100.000

65.000

35.000

Kasschuif afwaarderingsbudget NGB

‒ 3.000

‒ 17.000

20.000

Kasschuif PAS-melders

‒ 50.000

50.000

Extra maatregelen provincies

 

45.491

Natuurherstelplan

500

17.500

19.400

6.400

Kasschuif visgemeenschappen

‒ 16.524

16.524

Kasschuif provinciale maatregelpakketen

231.155

‒ 231.155

Kasschuif Programma Natuur

170.000

‒ 160.000

‒ 110.000

100.000

Taakstelling subsidies

‒ 2.184

‒ 5.566

‒ 11.526

‒ 14.416

‒ 18.425

       

Overige mutaties

‒ 39.029

25.724

2.397

1.234

303

510

Stand ontwerpbegroting 2025

1.947.943

1.109.875

939.439

639.609

494.945

437.467

Amendementen op begroting 2024

Vanwege het aangenomen amendement van het lid Grinwis c.s. (kamerstuk 36410 XIV nr. 15) wordt € 20,3 mln. extra ingezet voor het agrarisch natuur- en landschapsbeheer (ANLb). Hiervan is € 12,6 mln. vanuit artikel 51 «Nog onverdeeld» overgeheveld, de overige € 7,8 mln. komt vanuit onderuitputting op het budget van de Regeling Versneld Natuurherstel. Het amendement verzoekt ook om middelen te vinden om de ANLb-regeling in de jaren 2025-2027 met een vergelijkbaar bedrag op te hogen. De voormalige minister van LNV heeft de Tweede Kamer per brief d.d. 28 juni 2024 geïnformeerd hier geen navolging aan te geven (kamerstuk 2023-2024, 33576, nr. 387).

Bij amendement van het lid Bromet (kamerstuk 36410 XIV nr. 30) is € 0,2 mln. toegevoegd aan artikel 22 voor het stimuleren van het gebruik van kruidenmixen voor grasland. Deze middelen zijn van artikel 51 «Nog onverdeeld» overgeheveld.

Ophoging SNL-vergoeding

Via het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (SNL) verlenen provincies subsidie voor het onderhouden en aanleggen van natuurlandschappen. Vanuit het Programma Natuur wordt de vergoeding nu verhoogd van 75% naar 84%. Deze middelen zijn van de LVVN-begroting overgeheveld naar het Provinciefonds.

Onderuitputting middelen provinciale maatregelpakketten

Een deel van de middelen die waren bedoeld voor de provinciale maatregelpakketten is niet ingezet. Dit deel is teruggeboekt naar de Aanvullende Post bij Financiën.

Digitalisering ecologische monitoring

Dit betreft een overboeking naar Rijkswaterstaat. Deze budgetruimte wordt dus in mindering gebracht bij de begrotingsruimte van LVVN. Het gaat om een bijdrage aan het onderdeel Digitalisering Ecologische Monitoring van project MIVSP.

Maatwerk en ondernemingsplan

Dit betreft middelen MGB Spoor 3 betreffende Maatwerk en ondernemingsplan die afkomstig zijn van artikel 21, zie de toelichting aldaar.

Taakstelling specifieke uitkeringen

Deze taakstelling komt voort uit het hoofdlijnenakkoord. De specifieke uitkering voor het Agroprogramma Groningen is vrijgesteld. Van het bedrag in 2026 is € 5,0 mln. gekort op de regeling PAS-melders, en € 29,5 mln. op de middelen provinciale maatregelpakketten. De rest van deze mutatie betreft de korting op de specifieke uitkering behorende bij het Programma Natuur 2e fase.

Compensatie taakstelling provinciale maatregelpakketten

Om de korting van 10% op deze specifieke uitkering te compenseren worden voor LVVN gereserveerde middelen op de Aanvullende Post overgeheveld.

Extra aankoopbudget NGB

De Nationale Grondbank heeft als doel om grondmobiliteit mogelijk te maken. Deze middelen worden beschikbaar gesteld voor de aankoop van gronden, en zijn afkomstig van een reservering voor de NGB op de Aanvullende Post.

Kasschuif NGB

De Nationale Grondbank voert momenteel meerdere aankooptrajecten uit. De trajecten zullen in 2025 en 2026 worden afgerond. Het huidige budget wordt naar deze jaren doorgeschoven.

Kasschuif afwaarderingsbudget NGB

Omdat de aankopen van de NGB voor later geraamd worden, zal de afwaardering die door deze verkopen zal plaatsvinden ook later worden gerealiseerd.

Kasschuif PAS-melders

De verwachting is dat provincies niet voor de volledige €150 mln aan plannen zullen aanleveren in 2024, dus een deel wordt naar 2025 geschoven.

Extra maatregelen provincies

Er worden extra middelen beschikbaar gesteld voor provincies om maatregelen in het landelijk gebied uit te voeren die bijdragen aan de opgaven voor landbouw, natuur, water en klimaat.

Natuurherstelplan

Dit betreft de toevoeging van budget aan de LVVN-begroting voor het opstellen van het concept-Natuurherstelplan. Het opstellen van dit plan is een eis voortkomend uit de in werking getreden Natuurherstelverordening. De geraamde middelen zullen onder andere ingezet worden om de conditie van habitattypen beter in kaart te brengen middels een nulmeting, zodat daarmee mede kan worden bepaald welke herstelmaatregelen kunnen worden opgenomen in het Natuurherstelplan.

Kasschuif visgemeenschappen

Deze middelen worden samen met andere middelen uit het budget voor Wind op Zee doorgeschoven naar 2025 ten behoeve van een specifieke uitkering in het kader van het Visserij Ontwikkelplan.

Kasschuif provinciale maatregelpakketten

Dit betreft een versnelling: provincies hebben aangegeven een aantal maatregelpakketten voor de specifieke uitkering provinciale maatregelpakketten al in 2024 op te willen gaan starten in plaats van in 2025.

Kasschuif Programma Natuur

Voor de specifieke uitkering Programma Natuur 2e fase is in overleg besloten om meer middelen in 2024 en 2027 uit te keren, ten laste van het budget in 2025 en 2026. Provincies krijgen in 2024 daardoor beschikking over meer budget voor deze specifieke uitkering.

Taakstelling subsidies

Onderdeel van het hoofdlijnenakkoord is een generieke taakstelling op subsidies. Dit betreft het deel dat door LVVN op artikel 22 gekort zal worden.

Tabel 47 Ontvangsten beleidsartikel 22 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

34.190

31.486

47.662

49.464

60.241

23.635

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

1.518

3.621

7.242

10.862

Nieuwe mutaties

      

Terugontvangst PAS-melders Limburg

9.621

Ontvangsten verkoop NGB

36.725

35.275

       

Overige mutaties

Stand ontwerpbegroting 2024

45.329

31.486

51.283

93.431

106.378

23.635

Terugontvangst PAS-melders Limburg

De provincie Limburg heeft een deel van de PAS-melder regeling (rpmp) uit 2023 terug moeten betalen omdat bleek dat Limburg niet aan de voorwaarden voldeed.

Ontvangsten verkoop NGB

De gronden die door de Nationale Grondbank worden verworven in 2026 en 2027, die betaald worden met het extra beschikbaar gestelde aankoopbudget ter waarde van € 72 mln. worden verkocht in 2027 en 2028.

Artikel 23 Kennis en innovatie

Tabel 48 Uitgaven beleidsartikel 23 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

379.608

277.067

259.154

240.938

240.071

240.721

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

‒ 21.514

87.961

78.886

72.176

110.606

17.510

Nieuwe mutaties

      

FTO-middelen voor WR-projecten

7.295

16.541

7.068

8.894

333

Taasktelling subsidies

‒ 2.930

‒ 7.191

‒ 14.823

‒ 22.982

‒ 26.812

       

Overige mutaties

‒ 17.998

25.514

‒ 5.126

‒ 17.808

‒ 25.307

‒ 28.556

Stand ontwerpbegroting 2025

347.391

407.083

339.982

304.200

325.703

229.675

FTO-middelen voor WR-projecten

Deze middelen ontvangt LVVN van EZ uit de subsidieregeling Faciliteiten Toegepast Onderzoek (FTO). Deze middelen worden verstrekt aan Wageningen Research. Het gaat om de volgende projecten, met bijbehorende bedragen en periode van verstrekken:

  • Proces Digitalisering €99.905 (2024)

  • Proces Klimaat €99.944 (2024)

  • FoodTech Facility €9.973.474 (2024-2028)

  • BSL-3 facility €14.887.362 (2024-2027)

  • Unifarm Kassen en klimaatcellen €4.169.757 (2024-2027)

  • High Tech Research Greenhouse Bleiswijk €10.900.000 (2024-2025).

Taakstelling subsidies

Onderdeel van het hoofdlijnenakkoord is een generieke taakstelling op subsidies. Dit betreft het deel dat door LVVN op artikel 23 gekort zal worden.

Tabel 49 Ontvangsten beleidsartikel 23 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

7.543

7.474

7.474

7.474

7.474

7.474

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

1.452

       

Nieuwe mutaties

367

Stand ontwerpbegroting 2025

9.362

7.474

7.474

7.474

7.474

7.474

Artikel 24 Uitvoering en toezicht

Tabel 50 Uitgaven beleidsartikel 24 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

527.461

537.622

530.947

541.187

515.050

511.350

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

108.007

56.666

13.843

14.203

14.203

14.203

Nieuwe mutaties

      

Implementatiekosten GLB, laatste batch

7.052

2.620

1.120

120

90

Loonbijstelling 2024

20.842

21.302

21.095

21.531

20.674

20.508

Prijsbijstelling 2024

4.706

4.781

4.682

4.772

4.423

4.397

Verbreding taakstelling apparaat, RVO

‒ 1.429

‒ 2.438

‒ 3.703

‒ 4.214

‒ 5.268

Verbreding taakstelling apparaat, NVWA

‒ 1.542

‒ 3.010

‒ 4.628

‒ 6.371

‒ 8.018

       

Overige mutaties

10.711

‒ 5.554

‒ 934

‒ 1.971

‒ 2.927

‒ 3.424

Stand ontwerpbegroting 2025

678.779

614.466

565.305

571.511

540.928

533.748

Implementatiekosten GLB, laatste batch

De laatste middelen die bestemd waren voor de uitvoering van het Europese Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB) zijn van artikel 51 naar artikel 24 overgeheveld. De RVO voert deze taken uit.

Loonbijstelling 2024

De budgetten op artikel 24 zijn bestemd voor de uitvoering van beleid. Bij het verdelen van de loonbijstelling die is uitgekeerd aan LVVN heeft dit prioriteit gekregen. Daarbij moet ook rekening worden gehouden met loonstijgingen die in de nieuwe CAO Rijk zijn besloten.

Prijsbijstelling 2024

De budgetten op artikel 24 zijn bestemd voor de uitvoering van beleid. Bij het verdelen van de prijsbijstelling die is uitgekeerd aan LVVN heeft dit prioriteit gekregen.

Verbreding taakstelling apparaat, RVO

Het Hoofdlijnenakkoord legt alle departementen een taakstelling op om te korten in de personele uitgaven. Het kabinet staat het toe om dit ook deels in te vullen door te korten op de uitvoering, en er is Rijksbreed afgesproken om uitvoeringsorganisaties te korten met 0,5% per jaar, tot maximaal 2,5% vanaf 2029. Deze reeks is de korting voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Verbreding taakstelling apparaat, NVWA

Het Hoofdlijnenakkoord legt alle departementen een taakstelling op om te korten in de personele uitgaven. Het kabinet staat het toe om dit ook deels in te vullen door te korten op de uitvoering, en er is Rijksbreed afgesproken om uitvoeringsorganisaties te korten met 0,5% per jaar, tot maximaal 2,5% vanaf 2029. Deze reeks is de korting voor de NVWA.

Tabel 51 Ontvangsten beleidsartikel 24 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

0

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Artikel 50 Apparaat

Tabel 52 Uitgaven niet-beleidsartikel 50 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

229.031

227.962

197.098

190.954

190.469

190.469

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

12.987

9.760

35.362

2.158

2.158

2.158

Nieuwe mutaties

      

Loon- en prijsbijstelling

12.775

12.742

10.858

10.601

10.572

10.572

Taakstelling apparaat

‒ 7.967

‒ 13.361

‒ 18.997

‒ 25.762

‒ 26.572

       

Overige mutaties

7.246

2.745

2.371

1.612

994

906

Stand ontwerpbegroting 2025

262.039

245.242

232.328

186.328

178.431

177.533

Loon- en prijsbijstelling

Artikel 50 omvat met name personele budgetten. In de nieuwe CAO Rijk zijn afspraken gemaakt over loonstijgingen. Daarom wordt de loon- en prijsbijstelling die is uitgekeerd aan LVVN ook op artikel 50 ingezet.

Taakstelling apparaat

Het Hoofdlijnenakkoord legt alle departementen een taakstelling op om te korten in de personele uitgaven. Het grootste deel daarvan belandt als korting op de uitgaven op het apparaat van LVVN. Deze reeks omvat deze verlaging op het kerndepartement. Dit zijn met name lagere kosten voor het eigen personeel, maar hieronder vallen ook minder kosten voor externe inhuur, materiëel, etc.

Tabel 53 Ontvangsten niet-beleidsartikel 50 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

4.362

4.362

4.362

4.362

4.362

4.362

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

127

Nieuwe mutaties

      

Taakstelling apparaat

‒ 218

‒ 436

‒ 654

‒ 872

‒ 960

       

Overige mutaties

Stand ontwerpbegroting 2025

4.489

4.144

3.926

3.708

3.490

3.402

Taakstelling apparaat

De ontvangsten op artikel 50 bestaan met name uit verdiensten van detachering van LVVN-personeel naar andere departementen. Bij een verlaging van het personeel wordt ook minder detachering verwacht en dus lagere ontvangsten.

Artikel 51 Nog onverdeeld

Tabel 54 Uitgaven niet-beleidsartikel 51 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

47.009

44.440

22.868

26.643

24.137

13.845

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

‒ 12.750

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

60.746

16.709

45.373

41.556

45.488

50.425

Nieuwe mutaties

      

Implementatiekosten GLB, laatste batch

‒ 11.002

Verdeling loon- en prijsbijstelling

‒ 42.549

‒ 42.761

‒ 39.805

‒ 40.041

‒ 38.904

‒ 38.600

Kasschuif julibrief

‒ 1.370

8.154

‒ 2.867

‒ 1.902

‒ 955

‒ 1.060

Zeescheepvaart en zeehavens, overboeking naar IenW

‒ 15.200

‒ 17.200

‒ 10.300

Kasschuif ammoniakemissie industrie

‒ 24.000

24.000

       

Overige mutaties

‒ 24.190

‒ 3.124

‒ 15.825

6.600

‒ 10.600

‒ 400

Stand ontwerpbegroting 2025

26.896

12.416

9.744

32.856

19.166

24.210

Amendementen op begroting 2024

De negatieve mutatie op artikel 51 betreft de overheveling van middelen naar artikel 22. Zie hiertoe de gegeven toelichting bij artikel 22 in deze bijlage.

Implementatiekosten GLB, laatste batch

Dit betreft de overheveling van middelen naar artikel 24, zie de toelichting aldaar.

Verdeling loon- en prijsbijstelling

De loon- en prijsbijstelling die bij Voorjaarsnota aan LVVN is uitgekeerd, wordt via artikel 51 onderverdeeld naar de andere artikelen. De grootste bedragen gaan naar artikel 24 en 50.

Kasschuif julibrief

Dit betreft een technische mutatie die samenhangt met meerdere kleine kasschuiven op verschillende beleidsartikelen. Er wordt op artikel 51 een kasschuif in tegengestelde richting uitgevoerd zodat op het geheel van de LVVN begroting de jaarlijkse kasuitgaven gelijk blijven.

Zeescheepvaart en zeehavens, overboeking naar IenW

IenW ontvangt middelen voor aanvullende stikstofmaatregelen in de zeescheepvaart en zeehavens. Hier is eerder al € 3,3 mln. voor overgemaakt. Dit wordt gebruikt voor 3 verschillende pilots.

  • Pilot batterij-elektrisch varen havengebieden: € 11,9 miljoen.

  • Pilot met waterstof bevoorradingsschepen: € 18,9 miljoen.

  • Pilot elektrificatie van havenmaterieel: € 11,9 miljoen.

Kasschuif ammoniakemissie industrie

Naar verwachting zal dit najaar de regeling «Beperking ammoniakemissie bij industriële piekbelasters» opengesteld worden. Nadat bekend is hoeveel budget er wordt aangevraagd door deelnemende bedrijven zal een realistisch kasritme opgesteld kunnen worden. Deze middelen worden voor nu naar 2027 geschoven.

Diergezondheidsfonds

Tabel 55 Uitgaven DGF (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

30.939

30.939

30.939

30.939

30.939

30.939

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

9.855

Nieuwe mutaties

5.450

5.784

6.184

6.584

6.984

       

Opdrachten, waarvan:

      

Bewaking

 

‒ 645

‒ 645

‒ 645

‒ 645

‒ 645

Bestrijding

 

‒ 6.955

‒ 6.955

‒ 6.955

‒ 6.955

‒ 6.955

Crisisparaatheid

 

7.787

8.121

8.521

8.921

9.321

Overig

 

5

5

5

5

5

       

Subsidies, waarvan:

      

Bewaking

 

‒ 14.404

‒ 14.404

‒ 14.404

‒ 14.404

‒ 14.404

Overig

 

‒ 901

‒ 901

‒ 901

‒ 901

‒ 901

       

(Schade)vergoedingen, waarvan

      

Bestrijding van dierziekten

 

1.150

1.150

1.150

1.150

1.150

       

Bijdrage aan ZBO's/RWT's, waarvan:

      

Bewaking van dierziekten

 

17.493

17.493

17.493

17.493

17.493

Bestrijding van dierziekten

 

862

862

862

862

862

Overig

 

1.058

1.058

1.058

1.058

1.058

       

Stand ontwerpbegroting 2025

40.794

36.389

36.723

37.123

37.523

37.923

De uitgaven mutaties voor 2025 en verder hebben betrekking op:

Opdrachten - Bewaking

Dit betreft een overheveling van «Opdrachten - Bewaking» naar 'Bijdrage aan ZBO's/RWT's - Bewaking'.

Opdrachten - Bestrijding

Dit betreft overhevelingen van «Opdrachten - Bestrijding» naar zowel «Opdrachten - Crisisparaatheid» als 'Schadevergoedingen - Bestrijding'.

Opdrachten - Crisisparaatheid

«Opdrachten - Crisisparaatheid» werd tot 2024 verantwoord onder 'Opdrachten - Bestrijding', vanaf 2025 is dit een nieuwe categorie. De verhoging ad € 7,8 mln. van de uitgaven ten opichte van 2024 betreft hoofdzakelijk High Containment Unit (HCU). De sectorbijdrage HCU neemt jaarlijks toe conform het convenant DGF 2025-2029.

Opdrachten - Overig

Dit betreft een stijging van de uitvoeringskosten van de heffingen, uitgevoerd door Gezondheidsdienst voor Dieren (GD).

Subsidies - Bewaking

Dit betreft een overheveling van «Subsidies - Bewaking» naar 'Bijdrage aan ZBO's/RWT's - Bewaking'.

Subsidies - Overig

Dit betreft een overheveling van «Subsidies - Overig» naar 'Bijdrage aan ZBO's/RWT's - Overig'.

(Schade)vergoedingen - Bestrijding van dierziekten

Dit betreft bestrijding van Salmonella. In de begroting 2024 werd dit verantwoord onder 'Opdrachten - Bestrijding', in 2025 valt dit onder 'Schadevergoedingen - Bestrijding'.

Bijdrage aan ZBO's/RWT's - Bewaking

Dit betreft bewaking door de GD, dit werd tot 2024 verantwoord onder 'Subsidies - Bewaking', in 2025 valt dit onder 'Bijdrage aan ZBO's/RWT's - Bewaking'. Ook stijgen de uitgaven van de GD.

Bijdrage ZBO's/RWT's - Bestrijding

Dit betreft screening van AI bij bedrijfsmatig pluimvee door de GD. In 2024 werd dit verantwoord onder 'Opdrachten - Bewaking', vanaf 2025 valt dit onder 'Bijdrage aan ZBO's/RWT's - Bestrijding'. Ook stijgen de uitgaven van de GD.

Bijdrage ZBO's/RWT's - Overig

betreft overige werkzaamheden van GD. Dit werd tot 2024 verantwoord onder 'Subsidies - Overig', vanaf 2025 valt dit onder 'Bijdrage aan ZBO's/RWT's - Overig'. Ook stijgen de uitgaven van de GD.

Tabel 56 Ontvangsten DGF (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

31.558,0

30.939,0

30.939,0

30.939,0

30.939,0

30.939,0

Mutatie Nota van wijziging 2024

Mutatie amendement 2024

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

27.673,0

Nieuwe mutaties

23.498,0

4.575,0

6.184,0

6.584,0

6.984,0

       

Ontvangsten van LVVN

 

265,0

‒ 195,0

632,0

362,0

632,0

Ontvangsten sector

 

19.707,0

9.319,0

10.658,0

10.586,0

11.458,0

Ontvangsten EU

 

790,0

138,0

‒ 419,0

323,0

‒ 419,0

Bijdrage sector crisisreserve

 

2.736,0

‒ 4.687,0

‒ 4.687,0

‒ 4.687,0

‒ 4.687,0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

59.231,0

54.437,0

35.514,0

37.123,0

37.523,0

37.923,0

De ontvangsten mutaties voor 2025 en verder hebben betrekking op:

Ontvangsten van LVVN

De verhoging van de ontvangsten van LVVN ad € 0,3 mln. betreft de dekking van de stijging van de uitgaven DGF.

Ontvangsten van de sector

De verhoging van de ontvangsten van de sector met € 19,7 mln. is gebaseerd op het heffingsbesluit 2024 dat in 2025 wordt opgelegd. In 2025 zijn de bestrijdingskosten voor de Pluimveesector, die in voorgaande jaren door LVVN zijn voorgefinancierd, meegenomen in het heffingsbesluit. DGF heeft in voorgaande jaren de bijdragen voor de Rundveesector voorgefinancierd; dit wordt in de periode 2025 tot en met 2027 ingelopen.

Ontvangsten van de EU

De ontvangsten van de EU voor 2025 zijn met € 0,8 mln. verhoogd, dit betreft de afrekening van het oude programma (2022-2024) en het voorschot voor het nieuwe programma (2025-2027). De voorschotten worden in een ander tempo dan verwacht uitgekeerd.

Bijdrage sector crisisreserve

De verhoging van de ontvangsten crisisreserve 2025 ad € 2,7 mln. betreft de toevoeging aan de crisisreserve door de Pluimveesector. De overige sectoren hebben de crisisreserve op het gewenste niveau.

Licence