Base description which applies to whole site

Nederlandse Emissieautoriteit (NEa)

De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) is de onafhankelijke nationale autoriteit voor de uitvoering van en het toezicht op marktinstrumenten die bijdragen aan een klimaatneutrale samenleving. De NEa ondersteunt de uitvoering van het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) en de uitvoeringssystematiek Energie voor Vervoer (EV) in Nederland en houdt daar toezicht op. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.

Daarnaast is de NEa de uitvoerder van de nationale CO2-heffing en ziet NEa toe op de Wet verbod op kolen bij elektriciteitsproductie en het Besluit conformiteitsbeoordeling vaste biomassa voor energietoepassingen. De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat een ZBO is.

In het najaar 2024 wordt bezien hoe bij NEa invulling wordt gegeven aan de efficiencykorting, oplopend van 0,5% in 2025 tot 2,5% in 2029. Zie de toelichting in de paragraaf Belangrijkste beleidsmatige mutaties van de Beleidsagenda van deze begroting. In deze ontwerpbegroting zijn de bijdragen aan de agentschappen die geraamd worden op de beleidsartikelen meerjarig verlaagd met de hiervoor genoemde efficiencykorting. 

Tabel 33 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

15.157

23.252

31.595

30.790

31.452

30.925

30.618

waarvan omzet moederdepartement

10.279

16.104

22.035

20.756

20.566

20.082

19.775

waarvan omzet overige departementen

4.878

7.148

9.560

10.034

10.886

10.843

10.843

waarvan omzet derden

0

0

0

0

0

0

0

Rentebaten

158

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

115

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

15.430

23.252

31.595

30.790

31.452

30.925

30.618

        

Lasten

       

Apparaatskosten

13.146

22.036

29.828

28.618

28.888

29.088

28.838

- Personele kosten

9.820

16.433

24.237

23.237

23.787

23.987

23.737

waarvan eigen personeel

8.651

13.808

18.889

19.889

20.939

21.139

21.139

waarvan inhuur externen

528

1.788

4.401

2.401

1.901

1.901

1.651

waarvan overige personele kosten

641

837

947

947

947

947

947

- Materiële kosten

3.326

5.603

5.591

5.381

5.101

5.101

5.101

waarvan apparaat ICT

1.270

1.922

2.120

2.120

2.120

2.120

2.120

waarvan bijdrage aan SSO's

1.566

1.739

1.869

1.869

1.869

1.869

1.869

waarvan overige materiële kosten

490

1.942

1.602

1.392

1.112

1.112

1.112

Rentelasten

28

70

128

128

128

128

128

Afschrijvingskosten

1.035

1.146

1.639

2.044

2.436

1.709

1.652

- Materieel

0

0

0

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

1.035

1.146

1.639

2.044

2.436

1.709

1.652

Overige lasten

76

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

76

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

14.285

23.252

31.595

30.790

31.452

30.925

30.618

        

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

1.145

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

        

Saldo van baten en lasten

1.145

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Tabel 34 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

ETS1

  

12.680

12.560

12.280

12.280

12.280

ETS2

  

2.394

2.304

2.304

2.304

2.304

Red3 Industrie

  

404

404

404

404

404

Jaarverplichting groen gas

  

605

1.205

1.404

1.504

1.504

Tweedelijns toezicht certificering duurzaamheidscriteria

  

1.210

1.210

1.210

1.210

1.210

Inframarginale Elektriciteitsheffing

  

3.513

1.513

1.013

1.013

763

Afschrijvingskosten

  

1.229

1.560

1.951

1.367

1.310

Totaal omzet moederdepartement EZK

  

22.035

20.756

20.566

20.082

19.775

De omzet van het moederdepartement Klimaat en Groene Groei (KGG) is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS, werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit en werkzaamheden voor het project Inframarginale Elektriciteitsheffing (IME).

De omzet in 2025 is ten opzichte van de begroting 2024 gestegen. Dit is het gevolg van nieuwe taken zoals ETS Luchtvaart en Zeevaart en de bijmengverplichting groen gas.

De meerjarenreeks vanaf 2026 wordt met name beïnvloed door:

  • Extra medewerkers voor groen gas,

  • De daling van de inhuur bij het project IME,

  • De daling van werkzaamheden voor uitbesteding van werkzaamheden voor ETS2 en ETS Zeevaart.

Tabel 35 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Ministerie van IenW

4.878

5.039

5.815

6.289

7.141

7.098

7.098

Ministerie van Fin

0

2.109

3.745

3.745

3.745

3.745

3.745

Totaal omzet overige departementen

4.878

7.148

9.560

10.034

10.886

10.843

10.843

De omzet overige departementen bestaat uit omzet van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het Ministerie van Financiën.

De omzet van IenW (€ 5,8 mln) betreft een vergoeding voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV).

De stijging van de meerjarenreeks vanaf 2026 betreft met name extra medewerkers voor de nieuwe taak Plastic Norm.

De omzet van het Ministerie van Financiën betreft de uitvoering van Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM), het mechanisme voor koolstofcorrectie aan de Europese buitengrens.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

De personele kosten stijgen ten opzichte van de begroting 2024. Voor de kosten van eigen personeel heeft dat de volgende oorzaken:

  • Voor nieuwe taken zoals ETS Luchtvaart en Zeevaart, de Bijmengverplichting groen gas en CBAM worden extra personeelsleden geworven. Het personeelsbestand stijgt in 2025 met 10%.

  • In de CAO Rijk 2024-2025 is een structurele loonsverhoging van 9,7% afgesproken. In de ontwerpbegroting 2024 is rekening gehouden met een vooraf ingeschat lager percentage (5% vanaf 1 juli 2024), omdat de CAO-Rijk 2024-2025 pas in de loop van 2024 is afgesloten.

  • De rest van de stijging wordt verklaard doordat medewerkers die in 2024 voor nieuwe taken zijn geworven niet gelijk al in dienst waren per 1 januari en dus niet voor een volle fte meetelden in de begroting. In 2025 zijn ze vanaf het begin van het jaar in dienst.

De stijging van eigen personeel vanaf 2026 betreft uitbreiding van fte’s voor de nieuwe taken Groen gas en de Plastic norm. De daling van de inhuur vanaf 2026 betreft de daling van de inhuur bij IME.

De kosten van inhuur stijgen met name doordat er voor het project IME tijdelijk veel extra inhuur plaatsvindt, in 2025 € 3 mln.

De overige personele kosten stijgen mee door de stijging van het personeelsbestand.

Materiele kosten

De ICT kosten bestaan uit onderhoud en beheer van zelfontwikkelde software, cloud software (hosting) en software voor de uitvoer van eigen werkzaamheden. Deze kosten stijgen met name door de uitbreiding van de systemen voor uitvoering van nieuwe taken zoals ETS2 en ETS Zeevaart, als gevolg waarvan de onderhoudskosten toenemen.

De bijdragen aan SSO’s stijgen door de toename van het aantal medewerkers bij de NEa.

De daling van de overige materiele kosten zijn het gevolg van de daling van incidentele kosten in het kader van nieuwe taken.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten op immateriële activa zijn gebaseerd op de activering van kosten voor de bouw van het Emissiehandel portaal (EHP), het CO2 Heffingsregister (CHeR) en het Register Energie voor Vervoer (REV). Vanwege ontwikkeling van nieuwe software voor de nieuwe taken nemen de afschrijvingskosten jaarlijks toe.

Tabel 36 Kasstroomoverzicht over het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

3.225

5.132

4.116

4.546

4.814

5.530

5.657

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

15.270

23.252

31.595

30.790

31.452

30.925

30.618

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 12.279

‒ 22.106

‒ 29.956

‒ 28.746

‒ 29.016

‒ 29.216

‒ 28.966

2.

Totaal operationele kasstroom

2.991

1.146

1.639

2.044

2.436

1.709

1.652

 

-/- totaal investeringen

‒ 1.309

‒ 2.530

‒ 2.836

‒ 2.523

‒ 145

0

0

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 1.309

‒ 2.530

‒ 2.836

‒ 2.523

‒ 145

0

0

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 631

‒ 1.067

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

147

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 701

‒ 1.095

‒ 1.209

‒ 1.776

‒ 1.720

‒ 1.582

‒ 1.441

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

1.410

2.530

2.836

2.523

145

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

225

368

1.627

747

‒ 1.575

‒ 1.582

‒ 1.441

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

5.132

4.116

4.546

4.814

5.530

5.657

5.868

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruit ontvangen en vooruit betaalde bedragen.

Investeringskasstroom

De investering betreft de doorontwikkeling van het Register Energie voor Vervoer (REV 5.0) en de ontwikkeling van diverse software ten behoeve nieuwe taken zoals hernieuwbare waterstof in de industrie en de bijmengverplichting groen gas.

Financieringskasstroom

Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor hierboven vermelde investeringen.

Tabel 37 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Algemeen

       

Gemiddeld uurtarief

  

120

120

120

120

120

Directe uren/totaal gewerkte uren

76%

≥ 70%

≥ 70%

≥ 70%

≥ 70%

≥ 70%

≥ 70%

FTE-totaal (exclusief externe inhuur)

98

123

172

181

192

194

194

Omzet per productgroep (x € 1.000)

       

Naleving ETS (EZK)

13.272

16.284

16.074

15.794

15.794

15.794

Naleving overig (EZK)

 

2.440

6.961

5.892

5.982

5.498

5.191

Naleving EV (IenW)

4.878

5.112

5.815

6.289

7.141

7.098

7.098

Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming (%)

7%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Emissiehandel

       

Geaggregeerd % vergunningsaanvragen en -mutaties afgehandeld binnen wettelijke termijn

85%

≥80%

≥80%

≥80%

≥80%

≥80%

≥80%

Voortgang toezichtsprogramma Emissiehandel

70%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Energie voor Vervoer

       

Opleveringsdatum Rapportage Energie voor vervoer In Nederland jaar t-1

17-7-2023

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

<15 juli

Voortgang toezichtsprogramma Energie voor Vervoer

130%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Toelichting

Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In bovenstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.

Gemiddeld uurtarief

Het gemiddeld uurtarief betreft het tarief voor personele kosten. Deze stijgt ten opzichte van 2024 met 6%, omdat de salarisstijging als gevolg van de CAO Rijk 2024-2025 hoger is dan was verwacht bij het indienen van de begroting 2024.

Directe uren/totaal gewerkte uren

Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers. Het aantal gewerkte uren is in de begroting gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.

FTE-totaal (exclusief externe inhuur)

Hier wordt de groei weergegeven van het aantal medewerkers, weergegeven in fte (full time equivalent, dus gecorrigeerd voor deeltijd werken). De groei is toegelicht bij de personele kosten.

Omzet per productgroep (x € 1.000)

De omzetontwikkeling is toegelicht bij de omzet in de begroting en bij de onderverdeling van de omzet KGG.               

Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming (%)

De NEa streeft er naar om geen winst of verlies te maken en dus een winst van € 0 te halen.

Geaggregeerd % vergunningsaanvragen en -mutaties afgehandeld binnen wettelijke termijn Emissiehandel

Het gaat hier om het percentage vergunningsaanvragen en -mutaties dat binnen de wettelijke termijn van 4 maanden is afgehandeld.

Voortgang toezichtsprogramma Emissiehandel

Dit betreft de voortgang van het gepland toezicht, dat bestaat uit inspecties en bureautoezicht.

Opleveringsdatum Rapportage Energie voor vervoer in Nederland jaar t-1

De NEa is wettelijk verplicht om jaarlijks de Rapportage Hernieuwbare Energie voor Vervoer in Nederland te publiceren. Deze rapportage bevat informatie over de totale hoeveelheid ingeboekte hernieuwbare energie in het kader van Energie voor Vervoer in een kalenderjaar.

Voortgang toezichtsprogramma Energie voor Vervoer

Dit betreft de voortgang van het gepland toezicht, dat bestaat uit inspecties en bureautoezicht.

Licence