2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ||||||
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Herverkaveling EZK artikel 4 | 4.675.720 | 5.539.073 | 5.271.014 | 5.759.468 | 5.838.634 | |
Herverkaveling EZK artikelen 1 en 2 | 432.567 | 438.250 | 260.500 | 274.796 | 151.527 | |
Herverkaveling EZK artikel 5 | 4.011 | 295.268 | 714.083 | 323.102 | 282.423 | |
26. Terugdraaien groei apparaat rijksoverheid (HLA) | ‒ 828 | ‒ 1.620 | ‒ 2.359 | ‒ 3.036 | ‒ 3.611 | |
29. Overheveling spuk's met 10% korting (HLA) | ‒ 81.241 | ‒ 84.145 | ‒ 89.345 | ‒ 89.345 | ||
39. Prijsrisicobuffer 10% subsidies duurzame energie (HLA) | ‒ 1.000.000 | ‒ 1.000.000 | ‒ 1.000.000 | ‒ 1.000.000 | ||
40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed (HLA) | ‒ 26.000 | ‒ 66.000 | ‒ 99.000 | ‒ 170.000 | ‒ 129.000 | |
Taakstelling op middelen voor waterstof en batterijen | ‒ 107.000 | ‒ 61.000 | ‒ 21.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | |
Opslag waterstof/Hystock | 37.000 | |||||
Loon- en prijsbijstelling | 106.715 | 86.179 | 76.995 | 71.990 | 64.063 | |
Intensivering DEI+ | 14.025 | 30.600 | 26.350 | 8.500 | 4.250 | |
Kasschuiven klimaatfonds | ‒ 783.397 | 199.653 | 322.242 | 397.246 | 133.833 | |
Kasschuif NGF | 131.944 | 111.469 | 98.488 | 50.171 | 19.000 | |
Overige kasschuiven | 87.103 | 33.201 | 9.084 | 34.450 | 55.890 | |
Overig | ‒ 25.470 | ‒ 10.868 | 16.602 | ‒ 7.945 | 1.676 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 4.509.390 | 5.549.964 | 5.588.854 | 5.646.397 | 5.326.340 |
Invulling maatregel 26. Terugdraaien groei apparaat rijksoverheid (HLA)
Deze mutatie betreft de dekking van de apparaatstaakstelling voor de taakorganisaties op de KGG-begroting die in het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken.
Invulling maatregel 29. Overheveling spuk's met 10% korting (HLA)
In het Hoofdlijnenakkoord is besloten om een 10% taakstelling te bewerkstelligen op de door de departementen af te geven Specifieke Uitkeringen (SPUK's) naar provincies en gemeenten. Dit is de invulling daarvan op de KGG-begroting.
Invulling maatregel 39. Prijsrisicobuffer 10% subsidies duurzame energie (HLA)
Het budget voor de SDE-regelingen *SDE, SDE+, SDE++) in de jaren 2026-2029 wordt met in totaal € 1 mld per jaar naar beneden bijgesteld vanwege de bezuiniging zoals afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord.
Invulling maatregel 40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed (HLA)
De in het Hoofdlijnenakkoord afgesproken taakstelling op de subsidiebudgetten is op een twintigtal subsidiebudgetten op de KGG-begroting doorgevoerd.
Taakstelling op middelen voor waterstof en batterijen
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat op het Klimaatfonds € 1,2 mld wordt gekort. Een deel van deze bezuiniging wordt ingevuld met de reeds naar de KGG-begroting overgehevelde Klimaatfondsmiddelen voor IPCEI waterstof (golf 2, 3 en 4) en de invoering van de batterijverplichting voor zonneparken.
Opslag waterstof/Hystock
De voor het project Hystock gereserveerde middelen op de Aanvullende Post (€ 37 mln) zijn aan de KGG-begroting toegevoegd als dekking voor een subsidie en/of garantie aan GasUnie die hiermee vier opslagcavernes voor waterstofopslag zal realiseren.
Loon- en prijsbijstelling
De aan de KGG-begroting toegekende loon- en prijsbijstelling is meerjarig aan de relevante beleidsbudgetten toegevoegd.
Intensivering DEI+
Vanuit het Klimaatfonds worden meerjarig middelen toegevoegd aan de KGG-begroting ter financiering van de intensivering van de Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-Innovatie (DEI+).
Kasschuiven klimaatfonds
Op de middelen gefinancierd uit het Klimaatfonds zijn diverse kasschuiven verwerkt, zodat de kasritmes aansluiten bij de verwachte uitgaven.
Kasschuif NGF
Op de NGF-budgetten voor Groenvermogen van de Nederlandse economie, Biobased Circular en Circulaire zonnepanelen hebben kasschuiven van 2024 naar 2025 en verder plaatsgevonden.
Overige kasschuiven
Ook op een aantal andere beleidsbudgetten op de KGG-begroting vinden kasschuiven plaats naar latere jaren.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | ||||||
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Herverkaveling EZK artikel 4 | 1.256.157 | 1.653.468 | 4.903.468 | 3.798.052 | 3.204.052 | |
Herverkaveling EZK artikel 5 | 617.000 | 434.600 | 289.700 | 234.100 | 173.100 | |
Opbrengsten Wind op Zee | 21.085 | 21.085 | 21.085 | 21.085 | 21.085 | |
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie | 4.316 | 4.416 | 4.416 | |||
ETS-ontvangsten | ‒ 50.000 | 100.000 | 600.000 | 550.000 | 400.000 | |
Dividenduitkering EBN | 448.000 | 86.000 | 154.000 | 90.000 | 105.000 | |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 110.000 | 80.000 | 30.000 | |||
Ontvangsten lening InvestNL | ‒ 5.418 | ‒ 21.666 | ‒ 21.666 | ‒ 16.250 | ‒ 16.250 | |
Opbrengstheffing CO2-heffing | 17.000 | 61.000 | 139.000 | 224.000 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 2.418.140 | 2.418.903 | 6.120.003 | 4.900.987 | 3.886.987 |
Opbrengsten Wind op zee
Het in 2025 en verder te ontvangen bedrag betreft de tenderopbrengst van het windpark IJmuiden Ver. In afwijking van de regel dat veiling- en tenderopbrengsten ten goede van de schatkist komen, zijn in 2024 de tenderopbrengsten van de kavels IJmuiden Ver (jaarlijks € 21 mln) aan het SDE+-budget toegevoegd ter dekking van de structurele kosten die verbonden zijn aan de aanleg van windparken op zee.
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie
Om de structurele kosten die gemoeid zijn met de aanleg van windparken op zee voor de jaren 2025, 2026 en 2027 te dekken, vindt een onttrekking aan de reserve duurzame energie en klimaattransitie plaats.
ETS-ontvangsten
De gestegen ETS1-prijs en, vanaf 2027, de toevoeging van de veilinginkomsten van de ETS2 opt-in leiden tot hogere verwachte veilinginkomsten. De verwachte veilinginkomsten voor 2025 vallen per saldo lager uit wegens een sterker dan verwacht effect van de marktstabiliteitsreserve.
Dividenduitkering EBN
Deze bijstelling is het effect van de verwachte winst van GasTerra die voor 40% bij EBN landt. De meevaller vanaf 2027 komt door de verwachte winst van EBN in 2026 als gevolg van lagere productiekosten.
Ontvangsten Mijnbouwwet
De ontvangsten mijnbouwwet worden omhoog bijgesteld op basis van de hogere te verwachten ontvangen winstaandeel.
Ontvangsten lening InvestNL
In 2023 is via InvestNL een lening verschaft aan SIF BV van € 65 mln. Deze lening zou in de periode 2025-2028 terugbetaald worden. Nu is de lening al in zijn geheel in 2024 afgelost. Daarom is een schuif van € 65 mln ontvangstenbudget van 2025-208 naar 2024 doorgevoerd. De mutatie in 2029 is een correctie op de ten onrechte naar 2029 doorgetrokken ontvangstentaakstelling. Deze € 65 mln wordt, omdat het betrekking heeft op het begrotingsjaar 2024, verantwoord op de EZ-begroting.
Opbrengstheffing CO2-heffing
Sinds 1 januari 2021 geldt voor industriële bedrijven met een hoge CO2-uitstoot een nationale CO2-heffing. Zo worden bedrijven meer gestimuleerd om bij hun investeringen rekening te houden met de gevolgen van CO2-uitstoot voor mens en milieu. De heffing is deel van een breed pakket maatregelen, dat industriële bedrijven stimuleert te investeren in verduurzaming. Per 2025 worden de eerste ontvangsten van deze heffing verwacht.
In het coalitieakkoord van Rutte IV is afgesproken dat een eventuele opbrengst van de CO2-heffing via het Klimaatfonds ten goede komt aan verduurzaming van bedrijven. De opbrengsten uit de CO2-heffing die nu worden verwacht, worden eenmalig (ex ante) toegevoegd aan het Klimaatfonds. De uitgavenruimte in het Klimaatfonds wordt hierna niet aangepast naar aanleiding van de daadwerkelijk gerealiseerde opbrengst uit de CO2-heffing, tenzij een beleidsmatige wijziging optreedt.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er hebben geen uitgavenmutaties plaatsgevonden. Op dit moment staan de budgetten voor het apparaat van KGG nog op de EZ-begroting.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Er hebben geen ontvangstenmutaties plaatsgevonden. Op dit moment staan de budgetten voor het apparaat van KGG nog op de EZ-begroting.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
Overig | ||||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |