Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Verdiepingsbijlage

Tabel 41 Uitgaven beleidsartikel 31 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

      

Mutatie Nota van Wijziging 2024

      

Mutatie amendement 2024

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

      

Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

      

Nieuwe mutaties

      
       

Herverkaveling EZK artikel 4

 

4.675.720

5.539.073

5.271.014

5.759.468

5.838.634

Herverkaveling EZK artikelen 1 en 2

 

432.567

438.250

260.500

274.796

151.527

Herverkaveling EZK artikel 5

 

4.011

295.268

714.083

323.102

282.423

       

26. Terugdraaien groei apparaat rijksoverheid (HLA)

 

‒ 828

‒ 1.620

‒ 2.359

‒ 3.036

‒ 3.611

29. Overheveling spuk's met 10% korting (HLA)

  

‒ 81.241

‒ 84.145

‒ 89.345

‒ 89.345

39. Prijsrisicobuffer 10% subsidies duurzame energie (HLA)

  

‒ 1.000.000

‒ 1.000.000

‒ 1.000.000

‒ 1.000.000

40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed (HLA)

 

‒ 26.000

‒ 66.000

‒ 99.000

‒ 170.000

‒ 129.000

Taakstelling op middelen voor waterstof en batterijen

 

‒ 107.000

‒ 61.000

‒ 21.000

‒ 3.000

‒ 3.000

Opslag waterstof/Hystock

  

37.000

   

Loon- en prijsbijstelling

 

106.715

86.179

76.995

71.990

64.063

Intensivering DEI+

 

14.025

30.600

26.350

8.500

4.250

Kasschuiven klimaatfonds

 

‒ 783.397

199.653

322.242

397.246

133.833

Kasschuif NGF

 

131.944

111.469

98.488

50.171

19.000

Overige kasschuiven

 

87.103

33.201

9.084

34.450

55.890

       

Overig

 

‒ 25.470

‒ 10.868

16.602

‒ 7.945

1.676

       

Stand ontwerpbegroting 2025

 

4.509.390

5.549.964

5.588.854

5.646.397

5.326.340

Invulling maatregel 26. Terugdraaien groei apparaat rijksoverheid (HLA)

Deze mutatie betreft de dekking van de apparaatstaakstelling voor de taakorganisaties op de KGG-begroting die in het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken.

Invulling maatregel 29. Overheveling spuk's met 10% korting (HLA)

In het Hoofdlijnenakkoord is besloten om een 10% taakstelling te bewerkstelligen op de door de departementen af te geven Specifieke Uitkeringen (SPUK's) naar provincies en gemeenten. Dit is de invulling daarvan op de KGG-begroting.

Invulling maatregel 39. Prijsrisicobuffer 10% subsidies duurzame energie (HLA)

Het budget voor de SDE-regelingen *SDE, SDE+, SDE++) in de jaren 2026-2029 wordt met in totaal € 1 mld per jaar naar beneden bijgesteld vanwege de bezuiniging zoals afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord.

Invulling maatregel 40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed (HLA)

De in het Hoofdlijnenakkoord afgesproken taakstelling op de subsidiebudgetten is op een twintigtal subsidiebudgetten op de KGG-begroting doorgevoerd.

Taakstelling op middelen voor waterstof en batterijen

In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat op het Klimaatfonds € 1,2 mld wordt gekort. Een deel van deze bezuiniging wordt ingevuld met de reeds naar de KGG-begroting overgehevelde Klimaatfondsmiddelen voor IPCEI waterstof (golf 2, 3 en 4) en de invoering van de batterijverplichting voor zonneparken.

Opslag waterstof/Hystock

De voor het project Hystock gereserveerde middelen op de Aanvullende Post (€ 37 mln) zijn aan de KGG-begroting toegevoegd als dekking voor een subsidie en/of garantie aan GasUnie die hiermee vier opslagcavernes voor waterstofopslag zal realiseren.

Loon- en prijsbijstelling

De aan de KGG-begroting toegekende loon- en prijsbijstelling is meerjarig aan de relevante beleidsbudgetten toegevoegd.

Intensivering DEI+

Vanuit het Klimaatfonds worden meerjarig middelen toegevoegd aan de KGG-begroting ter financiering van de intensivering van de Demonstratieregeling Klimaat- en Energie-Innovatie (DEI+).

Kasschuiven klimaatfonds

Op de middelen gefinancierd uit het Klimaatfonds zijn diverse kasschuiven verwerkt, zodat de kasritmes aansluiten bij de verwachte uitgaven.

Kasschuif NGF

Op de NGF-budgetten voor Groenvermogen van de Nederlandse economie, Biobased Circular en Circulaire zonnepanelen hebben kasschuiven van 2024 naar 2025 en verder plaatsgevonden.

Overige kasschuiven

Ook op een aantal andere beleidsbudgetten op de KGG-begroting vinden kasschuiven plaats naar latere jaren.

Tabel 42 Ontvangsten beleidsartikel 4 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

      

Mutatie Nota van Wijziging 2024

      

Mutatie amendement 2024

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

      

Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

      

Nieuwe mutaties

      
       

Herverkaveling EZK artikel 4

 

1.256.157

1.653.468

4.903.468

3.798.052

3.204.052

Herverkaveling EZK artikel 5

 

617.000

434.600

289.700

234.100

173.100

       

Opbrengsten Wind op Zee

 

21.085

21.085

21.085

21.085

21.085

Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie

 

4.316

4.416

4.416

  

ETS-ontvangsten

 

‒ 50.000

100.000

600.000

550.000

400.000

Dividenduitkering EBN

 

448.000

86.000

154.000

90.000

105.000

Ontvangsten Mijnbouwwet

 

110.000

80.000

30.000

  

Ontvangsten lening InvestNL

 

‒ 5.418

‒ 21.666

‒ 21.666

‒ 16.250

‒ 16.250

Opbrengstheffing CO2-heffing

 

17.000

61.000

139.000

224.000

 
       

Overig

 

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

2.418.140

2.418.903

6.120.003

4.900.987

3.886.987

Opbrengsten Wind op zee

Het in 2025 en verder te ontvangen bedrag betreft de tenderopbrengst van het windpark IJmuiden Ver. In afwijking van de regel dat veiling- en tenderopbrengsten ten goede van de schatkist komen, zijn in 2024 de tenderopbrengsten van de kavels IJmuiden Ver (jaarlijks € 21 mln) aan het SDE+-budget toegevoegd ter dekking van de structurele kosten die verbonden zijn aan de aanleg van windparken op zee.

Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie

Om de structurele kosten die gemoeid zijn met de aanleg van windparken op zee voor de jaren 2025, 2026 en 2027 te dekken, vindt een onttrekking aan de reserve duurzame energie en klimaattransitie plaats.

ETS-ontvangsten

De gestegen ETS1-prijs en, vanaf 2027, de toevoeging van de veilinginkomsten van de ETS2 opt-in leiden tot hogere verwachte veilinginkomsten. De verwachte veilinginkomsten voor 2025 vallen per saldo lager uit wegens een sterker dan verwacht effect van de marktstabiliteitsreserve.

Dividenduitkering EBN

Deze bijstelling is het effect van de verwachte winst van GasTerra die voor 40% bij EBN landt. De meevaller vanaf 2027 komt door de verwachte winst van EBN in 2026 als gevolg van lagere productiekosten.

Ontvangsten Mijnbouwwet

De ontvangsten mijnbouwwet worden omhoog bijgesteld op basis van de hogere te verwachten ontvangen winstaandeel.

Ontvangsten lening InvestNL

In 2023 is via InvestNL een lening verschaft aan SIF BV van € 65 mln. Deze lening zou in de periode 2025-2028 terugbetaald worden. Nu is de lening al in zijn geheel in 2024 afgelost. Daarom is een schuif van € 65 mln ontvangstenbudget van 2025-208 naar 2024 doorgevoerd. De mutatie in 2029 is een correctie op de ten onrechte naar 2029 doorgetrokken ontvangstentaakstelling. Deze € 65 mln wordt, omdat het betrekking heeft op het begrotingsjaar 2024, verantwoord op de EZ-begroting.

Opbrengstheffing CO2-heffing

Sinds 1 januari 2021 geldt voor industriële bedrijven met een hoge CO2-uitstoot een nationale CO2-heffing. Zo worden bedrijven meer gestimuleerd om bij hun investeringen rekening te houden met de gevolgen van CO2-uitstoot voor mens en milieu. De heffing is deel van een breed pakket maatregelen, dat industriële bedrijven stimuleert te investeren in verduurzaming. Per 2025 worden de eerste ontvangsten van deze heffing verwacht.

In het coalitieakkoord van Rutte IV is afgesproken dat een eventuele opbrengst van de CO2-heffing via het Klimaatfonds ten goede komt aan verduurzaming van bedrijven. De opbrengsten uit de CO2-heffing die nu worden verwacht, worden eenmalig (ex ante) toegevoegd aan het Klimaatfonds. De uitgavenruimte in het Klimaatfonds wordt hierna niet aangepast naar aanleiding van de daadwerkelijk gerealiseerde opbrengst uit de CO2-heffing, tenzij een beleidsmatige wijziging optreedt.

Tabel 43 Uitgaven niet-beleidsartikel 70 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

0

Mutatie Nota van Wijziging 2024

      

Mutatie amendement 2024

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

      

Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

      

Nieuwe mutaties

      
       

Overig

      

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Er hebben geen uitgavenmutaties plaatsgevonden. Op dit moment staan de budgetten voor het apparaat van KGG nog op de EZ-begroting.

Tabel 44 Ontvangsten niet-beleidsartikel 70 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

0

Mutatie Nota van Wijziging 2024

      

Mutatie amendement 2024

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

      

Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

      

Nieuwe mutaties

      
       

Overig

      

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Er hebben geen ontvangstenmutaties plaatsgevonden. Op dit moment staan de budgetten voor het apparaat van KGG nog op de EZ-begroting.

Tabel 45 Uitgaven niet-beleidsartikel 71 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

0

Mutatie Nota van Wijziging 2024

      

Mutatie amendement 2024

      

Mutatie incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 2e incidentele suppletoire begroting 2024

      

Mutatie 1e suppletoire begroting 2024

      

Mutatie Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2024

      

Nieuwe mutaties

      
       

Overig

      

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Licence