In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand (Miljoenennota) | 24.116 | 21.252 | 21.361 | 18.871 | 18.762 | 0 |
Meevallers | ‒ 157 | ‒ 410 | ‒ 722 | ‒ 13 | ‒ 35 | ‒ 109 |
Veiligheid Overig | ‒ 5 | ‒ 10 | ‒ 10 | ‒ 10 | ‒ 10 | ‒ 10 |
Ruimte artikel nog onverdeeld | ‒ 10 | 2 | 4 | ‒ 2 | ‒ 25 | ‒ 99 |
Asiel: MPP - ODA | 20 | ‒ 135 | ‒ 695 | |||
Asiel: MPP - Rvdr | 1 | ‒ 19 | ‒ 21 | |||
Asiel: Dekking vrijval restant spreidingswet | ‒ 162 | ‒ 140 | ||||
Asiel: Dekking vrijval Bespoediging Afdoening Asiel IND | ‒ 107 | |||||
Tegenvallers | 1.214 | 998 | 1.347 | 108 | 126 | 135 |
Asiel: MPP - COA | ‒ 115 | 44 | 1.105 | |||
Asiel: Afrekening COA | 154 | |||||
Asiel: NvW - COA Crisisnoodopvang | 600 | |||||
Asiel: COA Crisisnoodopvang | 375 | 700 | ||||
Asiel: MPP - IND | ‒ 25 | 144 | 117 | |||
Asiel: MPP - NIDOS | 4 | 27 | 52 | |||
Asiel: MPP - IenR-straten | 4 | 4 | 4 | |||
Asiel: Overig | 47 | 30 | ||||
Taakstelling minder verhoging Boetes & Transacties | 19 | 20 | 24 | 25 | 25 | 25 |
Stijging Werkomgeving 1 zaken OM | 15 | |||||
Schrijnende gevallen waterschade Limburg | 11 | 11 | ||||
Financiële gevolgen nieuwe EU-richtlijnen | 10 | 20 | 29 | 29 | 29 | 29 |
Samenwerkingsverbanden asielketen | 20 | |||||
Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) | ‒ 31 | ‒ 14 | 5 | 43 | 63 | 72 |
Overige tegenvallers | 127 | 11 | 11 | 11 | 9 | 9 |
Intensiveringen | 14 | 30 | 2 | 2 | 2 | 2 |
NAVO Top | 12 | 28 | ||||
Amendement Ellian | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Ombuigingen | ‒ 226 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 |
Verlaging wetsvoorstel regulering sekswerk voor amendement Ellian | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 |
Ramingsbijstellingen | ‒ 56 | |||||
Dekking Inzet Eindejaarsmarge | ‒ 167 | |||||
Kasschuiven | ‒ 93 | ‒ 89 | ‒ 110 | ‒ 37 | 154 | 175 |
Kasschuiven | ‒ 93 | ‒ 89 | ‒ 110 | ‒ 37 | 154 | 175 |
Overboekingen Aanvullende Post | 199 | 323 | 25 | 25 | 25 | 25 |
Restant reserve spreidingswet | 162 | 140 | ||||
Spreidingswet | 35 | 75 | 25 | 25 | 25 | 25 |
WAU: Reizen met minderjarigen | 0 | 1 | 0 | |||
Bespoediging Afdoening Asiel IND | 107 | |||||
Overheveling middelen Regiodeals voor amendement Hammelburg | 2 | |||||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 16 | 123 | 678 | ‒ 17 | ‒ 17 | ‒ 18 |
Overboeking Uithuisplaatsingen Kindertoeslagaffaire | 3 | 4 | ||||
Asiel: Overheveling ODA | ‒ 20 | 135 | 695 | |||
Overige overboekingen met andere begrotingen | 0 | ‒ 16 | ‒ 18 | ‒ 17 | ‒ 17 | ‒ 18 |
Plafondcorrecties | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Accountability Oekraïne | 13 | |||||
Loonbijstelling | 854 | 855 | 859 | 816 | 810 | 812 |
Loonbijstelling | 854 | 855 | 859 | 816 | 810 | 812 |
Prijsbijstelling | 156 | 156 | 157 | 136 | 136 | 137 |
Prijsbijstelling | 156 | 156 | 157 | 136 | 136 | 137 |
Eindejaarsmarge | 167 | |||||
Eindejaarsmarge | 167 | |||||
Extrapolatie | 18.806 | |||||
Extrapolatie | 18.806 | |||||
Niet-plafondrelevant | 462 | 3.870 | 806 | |||
Oekraïne | 462 | 3.870 | 806 | |||
Stand Voorjaarsnota | 26.703 | 27.104 | 24.400 | 19.891 | 19.961 | 19.963 |
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand (Miljoenennota) | 1.484 | 1.521 | 1.693 | 1.760 | 1.788 | 0 |
Meevallers | 105 | 27 | 24 | 22 | 24 | 26 |
Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) | 77 | 27 | 24 | 22 | 24 | 26 |
Asiel: Afroming eigen vermogen IND | 28 | |||||
Tegenvallers | ‒ 19 | |||||
Uitgestelde verhoging Boeten & Transacties | ‒ 5 | |||||
Uitblijven indexering griffierechten 2023 | ‒ 14 | |||||
Ombuigingen | 70 | |||||
Ramingsbijstellingen | 70 | |||||
Generaal dossier | 41 | 105 | 38 | 5 | 6 | 35 |
Boeten en Transacties | 41 | 105 | 38 | 5 | 6 | 35 |
Extrapolatie | 1.788 | |||||
Extrapolatie | 1.788 | |||||
Stand Voorjaarsnota | 1.680 | 1.653 | 1.756 | 1.786 | 1.818 | 1.849 |
Uitgaven
Meevallers
Veiligheid Overig
De uitvoeringskosten voor het amendement Van Wijngaarden, dat ziet op het onvermeld laten van bepaalde gegevens in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van het slachtoffer, vallen lager uit dan verwacht. Dit levert een meevaller op, die wordt ingezet ter dekking van de problematiek op de JenV-begroting.
Ruimte artikel Nog onverdeeld
Op artikel 92 (Nog onverdeeld) wordt ruimte vrijgemaakt voor het dekken van de problematiek op de JenV-begroting.
Asiel: MPP - ODA
Conform de reguliere systematiek wordt een deel van de kosten van eerstejaarsasielopvang gefinancierd uit het Official Development Assistance (ODA) budget. Daarom wordt budget overgeheveld van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking naar de JenV-begroting ter demping van de asieltegenvaller (zie ook de Overheveling ODA bij overboekingen andere begrotingen).
Asiel: MPP - Rvdr
Op basis van de MPP 2024-I wordt een lager aantal rechtszaken verwacht bij de Raad voor de rechtspraak (Rvdr) dan begroot. Dit levert een meevaller op.
Asiel: Dekking vrijval restant spreidingswet
Voor de bonussystematiek van de spreidingswet zijn in 2024 en 2025 naar verwachting minder middelen nodig dan op de Aanvullende Post gereserveerd. Het restant wordt ingezet ter dekking van de asieltegenvaller.
Asiel: Dekking vrijval Bespoediging Afdoening Asiel IND
Het project Bespoediging Afdoening Asiel bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wordt geïntegreerd in de reguliere bedrijfsvoering. De hiervoor in 2025 gereserveerde middelen op de Aanvullende Post worden ingezet ter dekking van de asieltegenvaller.
Tegenvallers
Asiel: MPP - COA
Uit de meest recente Meerjaren Productie Prognose (MPP) 2024-I volgt meerjarig een hogere asielinstroom dan waar in de huidige begroting rekening mee is gehouden. Voor de budgettaire verwerking is het medio scenario uit de MPP 2024-I als uitgangspunt gehanteerd. De asielraming wordt incidenteel in de periode tot en met 2026 verwerkt, net als bij Voorjaarsnota 2023. Dit geldt voor alle mutaties in deze Verticale Toelichting die betrekking hebben op de MPP.
Voor het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) betekent de hogere asielinstroom die volgt uit de MPP 2024-I dat er meer opvang nodig is. Dit leidt tot een tegenvaller.
Asiel: Afrekening COA
De afrekening met het COA over 2023 levert een tegenvaller van 154 miljoen euro op.
Asiel: NvW - COA Crisisnoodopvang
Er is een gebrek aan reguliere opvangplekken en daarom is meer (crisis)noodopvang nodig. Met de 2de Nota van Wijziging18 op de ontwerpbegroting 2024 was daarom het budget van het COA al met 600 miljoen euro in 2024 opgehoogd ten opzichte van de ontwerpbegroting.
Asiel: COA Crisisnoodopvang
Er is een gebrek aan reguliere opvangplekken en daarom is meer (crisis)noodopvang nodig. De kosten voor (crisis)noodopvang vallen in 2024 en 2025 naar verwachting hoger uit dan geraamd, waardoor aanvullend budget nodig is. Omdat het lastig is (crisis)noodpvangbudget accuraat te ramen, zal de raming t.b.v. Miljoenennota 2025 opnieuw worden bezien op basis van de realisatie.
Asiel: MPP - IND
De hogere asielinstroom die de MPP 2024-I raamt leidt tot meer zaken voor de IND. Dit leidt tot een tegenvaller.
Asiel: MPP - NIDOS
De hogere instroom van alleenstaande minderjarige vluchtelingen (AMV) die de MPP 2024-I raamt zorgt voor meer voogdij en opvang door het NIDOS. Dit leidt tot een tegenvaller.
Asiel: MPP - IenR-straten
De hogere asielinstroom die de MPP 2024-I raamt zorgt ervoor dat meer asielzoekers geregistreerd moeten worden bij de Identificatie- en Registratiestraten (IenR-straten). Dit leidt tot een tegenvaller.
Asiel: Overig
Deze post bestaat uit enkele mutaties. De grootste mutaties worden toegelicht. Ten eerste gaat het om de incidentele financiering van de Hotel- en Accommodatieregeling (HAR) in 2024 van 17 miljoen euro, waardoor opvangplekken vrijkomen. Ten tweede wordt de pilot Landelijke Vreemdelingen Voorziening (LVV) incidenteel gefinancierd in 2024 voor 16 miljoen euro. Ten derde wordt de subsidie aan Vluchtelingenwerk Nederland in 2024 met 10 miljoen euro verhoogd. Ten vierde verwacht de IND ten minste in 2025 extra dwangsommen te moeten betalen aan asielzoekers waarvan de asielaanvraag niet binnen de wettelijke beslistermijn wordt afgehandeld (30 miljoen euro). Met de huidige geraamde asielinstroom, afhandeling van asielaanvragen en bij ongewijzigd beleid rondom dwangsommen is het risico aanwezig dat ook na 2025 asielaanvragen niet binnen de wettelijke beslistermijn zullen worden afgehandeld.
Taakstelling minder verhoging Boetes & Transacties
Vanuit de Voorjaarsbesluitvorming 2023 resteerde nog een taakstelling op de JenV-begroting ter invulling van de Rijksbrede dekkingsopgave. De beoogde structurele invulling was een verdere beleidsmatige verhoging van de (verkeers)boetes. Deze verhoging vindt geen doorgang. De taakstelling wordt structureel gedekt door inzet van nog onverdeelde middelen op de JenV-begroting.
Stijging Werkomgeving 1 zaken OM
Het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) raamt een stijging van het aantal zaken bij het Openbaar Ministerie (OM). Vooral het aantal overtredingen stijgt ten opzichte van de vorige PMJ-raming. Omdat vanuit het laatste kwartaal van 2023 nog een grote voorraad zaken resteert, krijgt het OM aanvullend budget omdat de achterstanden binnen deze werkomgeving anders te groot worden.
Schrijnende gevallen waterschade Limburg
Het kabinet stelt een aanvullende coulanceregeling beschikbaar bovenop de Wet tegemoetkoming waterschade Limburg. Deze aanvullende regeling ziet op een tegemoetkoming aan mensen die in financiële nood terecht zijn gekomen vanwege dubbele woonlasten of herstelkosten als gevolg van hoogwater en overstromingen in juli 2021. Het kabinet stelt hiervoor in 2024 en in 2025 in totaal 22 miljoen euro beschikbaar.
Financiële gevolgen nieuwe EU-richtlijnen
De verwerking van nieuwe EU-richtlijnen op het gebied van NIS2 (Network and Information Security directive), E-Evidence en E-Justice in nationale wet- en regelgeving brengt kosten met zich mee. De onvermijdelijke kosten worden ingepast op de JenV-begroting.
Samenwerkingsverbanden asielketen
In 2023 zijn middelen beschikbaar gekomen voor het sluiten van samenwerkingsverbanden met gemeenten om asielopvanglocaties te openen. Een deel van de afspraken komt pas in 2024 tot afronding of betaling. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de eindejaarsmarge van 20 miljoen euro.
Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Het prognosemodel Justitiële Ketens raamt de capaciteitsbehoefte voor de organisaties binnen de justitiële keten. De financiële consequenties van de capaciteitsramingen zijn binnen de JenV-begroting ingepast. De grootste mutaties doen zich voor binnen de forensische zorg. Bij de Dienst Justiele Inrichtingen (DJI) zijn namelijk meer tbs-plekken nodig. Daarnaast is er sprake van aanvullende capaciteitsbehoefte bij de Raad voor de rechtspraak (Rvdr) en het OM. Bij de Rvdr en het OM zijn de reeksen anders verwerkt in de JenV-begroting dan de PMJ-capaciteitsramingen omdat rekening wordt gehouden met een teruglopend aantal Mulderzaken door nieuwe regelgeving voor proceskostenvergoeding. Ook is de oploop in de reeks voor de rechtsbijstand gestabiliseerd op het niveau van 2027.
Overige tegenvallers
Deze post bestaat uit enkele mutaties. De grootste mutaties worden toegelicht. Ten eerste betreft het middelen voor de versterking vreemdelingenketen (15 miljoen euro). Ten tweede gaat het om de financiering van het aandeel van JenV bij het Entry-Exit-Systeem (EES) op Amsterdam Schiphol Airport (13 miljoen euro). Ten derde wordt een beroep gedaan op de eindejaarsmarge voor het afhandelen van nog openstaande dossiers bij de Vangnetregeling veilig en gezond werken bij de politie (11 miljoen euro).
Intensiveringen
NAVO Top
In 2025 wordt in Nederland de NAVO-top georganiseerd. Voor de voorbereiding en uitvoeringskosten ontvangt JenV in 2024 en 2025 middelen uit de Homogene Groep Internationale Samen werking (HGIS). Het budget voor JenV ziet onder andere op de beveiligingskosten. Bij Voorjaarsnota 2025 wordt bezien of het beschikbare budget voldoende is voor de noodzakelijke beveiliging of moet worden bijgesteld.
Amendement Ellian
Bij de begrotingsbehandeling 2024 van JenV is het amendement Ellian door de Tweede Kamer aangenomen. Het amendement beoogt hoog beveiligde celcapaciteit te realiseren. De Tijdelijke Extra Beveiligde Inrichting (TEBI) in Vught wordt hiervoor verbouwd zodat meer extra beveiligde cellen beschikbaar zijn. Met deze mutatie worden de hiervoor structureel benodigde middelen vrijgemaakt.
Ombuigingen
Verlaging wetsvoorstel regulering sekswerk voor amendement Ellian
Deze mutatie betreft de dekking voor het amendement Ellian, door het verlagen van de begrote uitgaven voor het wetsvoorstel regulering sekswerk.
Ramingsbijstellingen
Op basis van een analyse van de onderuitputting van budgetten in voorgaande jaren wordt een incidentele ramingsbijstelling in de JenV-begroting verwerkt. Deze middelen worden ingezet om problematiek binnen de JenV-begroting te dekken.
Dekking Inzet Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge voor JenV over 2023 was 167 miljoen euro. Deze ruimte is ingezet voor het dekken van problematiek.
Kasschuiven
Kasschuiven
De post kasschuiven bestaat uit een aantal mutaties. De grootste mutaties worden toegelicht. Ten eerste gaat het om een kasschuif voor de incidentele implementatiekosten voor de vervanging van het Wetboek van Strafvordering, waarvan de implementatie vertraagd is. Ten tweede betreft het kasschuiven voor Law Delta Zeeland en het Justitieel Complex Vlissingen, omdat door vertraging bij de bouw de ingebruikname van de gebouwen pas later plaatsvindt. Hierdoor treedt de nieuwe, hogere gebruikersvergoeding aan het Rijksvastgoedbedrijf ook pas later in werking. Ten derde wordt het kasritme voor het Beslag Informatie Systeem (BIS) voor het bestrijden van ondermijnende criminaliteit bijgesteld naar een meer realistisch kasritme.
Overboekingen Aanvullende Post
Restant reserve spreidingswet
De resterende gereserveerde middelen in 2024 en 2025 worden overgeheveld naar de JenV-begroting ter dekking van de asieltegenvaller. Zie ook de gerelateerde post onder meevallers.
Spreidingswet
Vanwege de inwerkingtreding van de spreidingswet wordt budget overgeheveld naar de JenV-begroting. Dit ziet op structurele middelen voor de uitvoeringskosten (25 miljoen euro) en de bonussystematiek voor 2024 en 2025. De middelen voor de bonussystematiek in latere jaren blijven gereserveerd op de Aanvullende Post tot er meer inzicht is in een realistisch kasritme.
WAU: verbeteren toestemmingsformulier reizen met minderjarigen
Vanuit het project Werk aan Uitvoering (WAU) zijn middelen beschikbaar gesteld voor het versterken van uitvoeringsorganisaties. In afwachting van concrete plannen staan deze middelen op de Aanvullende Post gereserveerd. Voor het verbeteren van het toestemmingsformulier «Reizen met minderjarigen» voor minderjarige kinderen die naar het buitenland reizen worden nu middelen naar de JenV-begroting overgeheveld.
Bespoediging Afdoening Asiel IND
De in 2025 gereserveerde middelen op de Aanvullende Post voor het project Bespoediging Afdoening Asiel bij de IND worden overgeheveld naar de JenV-begroting. Zie ook de gerelateerde post onder meevallers.
Overheveling middelen Regiodeals voor amendement Hammelburg
Deze mutatie betreft het overhevelen van de middelen voor de Regiodeals voor de dekking voor het amendement Hammelburg naar de JenV-begroting.
Overboekingen met andere begrotingen
Overboeking Uithuisplaatsingen Kindertoeslagaffaire
Dit betreft de overboeking ter ophoging van het budget voor het herstelprogramma Uithuisplaatsingen Kindertoeslagaffaire (UHP KOT). In het najaar van 2023 werd duidelijk dat de aanpak UHP KOT in 2024 wordt voortgezet. Het ministerie van Financiën stelt hiervoor middelen beschikbaar.
Asiel: Overheveling ODA
Conform de reguliere systematiek wordt een deel van de kosten van eerstejaarsasielopvang gefinancierd uit het Official Development Assistance (ODA) budget. Daarom wordt met deze mutatie budget overgeheveld van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking naar de JenV-begroting ter demping van de asieltegenvaller.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Deze post betreft reguliere overboekingen naar andere begrotingen en het gemeentefonds. De grootste mutaties worden toegelicht. Ten eerste gaat het om het overhevelen van structurele middelen voor werkdrukverlaging jeugdbescherming (30 miljoen euro) naar het Gemeentefonds. Ten tweede om de bijdrage vanuit het ministerie van BZK voor het Recherchesamenwerkingsteam (incidenteel 14 miljoen euro).
Plafondcorrecties
Accountability Oekraïne
JenV maakt kosten voor het instellen van hoven en tribunalen in Nederland die zich richten op de agressie tegen Oekraïne. Deze kosten zien onder andere op beveiliging en de bescherming van getuigen. Het kabinet stelt voor 2024 budget beschikbaar op de JenV-begroting.
Loonbijstelling
De tranche 2024 van de loonbijstelling wordt overgeboekt naar de JenV-begroting.
Prijsbijstelling
De tranche 2024 van de prijsbijstelling wordt overgeboekt naar de JenV-begroting.
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge voor JenV over 2023 was 167 miljoen euro. Deze ruimte is ingezet voor het dekken van problematiek.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2029 (t+5) toegevoegd aan de JenV-begroting.
Niet-plafondrelevant
Binnenlandse Opvang Oekraïne
Met de MPP 2024-I is ook een nieuwe prognose opgesteld voor het aantal Oekraïense ontheemden in Nederland. Voor de budgettaire verwerking wordt uitgegaan van het mediaan scenario (een wekelijkse instroom van 540 ontheemden). Dit resulteert in een gemiddeld aantal ontheemden van 122.500 in 2024 en 136.000 in 2025. Aan het einde van 2024 zijn naar verwachting circa 120.000 gemeentelijke opvangplekken nodig. Op basis hiervan zijn de budgetten voor binnenlandse Oekraïneregelingen herzien voor 2024 tot en met maart 2026. Dit sluit aan bij de huidige looptijd van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB).
Het kabinet stelt ook incidenteel 25 miljoen euro beschikbaar voor een pilot om duurzame opvangplekken te creëren met meer ruimte om transitiekosten te financieren. Een voorwaarde hierbij is dat als de opvangplekken niet meer nodig zijn voor ontheemden deze beschikbaar komen voor reguliere asielzoekers. Zomer 2024 vindt een evaluatie van de pilot plaats en wordt over een eventueel vervolg beslist.
Ontvangsten
Meevallers
Asiel: afroming eigen vermogen IND
In 2024 wordt het teveel aan eigen vermogen bij de IND afgeroomd door JenV. Het gaat om 28 miljoen euro.
Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)
Uit het Prognosemodel Justitiële Ketens volgen enkele ontvangstenmeevallers. Ten eerste is er een incidentele meevaller o.b.v. de afrekening met de Dienst Justitiële Instellingen (DJI) waardoor incidenteel 69 miljoen euro wordt teruggestort naar de JenV-begroting. Ten tweede is er een meevaller op de griffierechtenontvangsten (16 miljoen euro structureel). Tot slot is er een meevaller op de ontvangsten voor administratiekosten bij het Centraal Justitieel Incassobureau (9 miljoen euro structureel).
Tegenvallers
Uitgestelde verhoging B&T
De raming voor de ontvangsten uit boeten en transacties is lager door de latere inwerkingtreding van de beleidsmatige verhoging van de boetetarieven (1 maart 2024 in plaats van 1 januari 2024). Deze ontvangstenderving wordt ingepast binnen de JenV-begroting.
Uitblijven indexering griffierechten 2023
De reguliere indexatie van de tarieven voor de griffierechten is in 2023 uitgesteld. Door dit uitstel zijn de ontvangsten op de griffierechten lager. Deze ontvangstenderving wordt ingepast binnen de JenV-begroting.
Ombuigingen
Zie hiervoor de gelijknamige post bij uitgaven.
Generaal dossier
Boeten en transacties
De raming voor ontvangsten uit boetes en transacties laat een stijging zien. Hierdoor is er sprake van een meerjarige meevaller.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2029 (t+5) toegevoegd aan de JenV-begroting.