Realisatie begrotingsuitgaven Veiligheid en Justitie € 12.718 miljoen art. 35 Jeugd 2,9%
Algemene doelstelling
Het beschermen van jeugdigen die in hun ontwikkeling worden bedreigd in de opvoed- en leefsituatie en het bestrijden van jeugdcriminaliteit en geweld in huiselijke kring.
Jeugdbescherming en jeugdreclassering
Rol en verantwoordelijkheid
In 2014 had de Minister op het gebied van jeugdbescherming en jeugdreclassering een regisserende rol op basis van de Wet op de Jeugdzorg. Vanaf 1 januari 2015 is de financiering van de jeugdbescherming en de jeugdreclassering gedecentraliseerd en loopt dit via het gemeentefonds. De Minister van Veiligheid en Justitie behoudt na de decentralisatie stelselverantwoordelijkheid voor het jeugdstelsel.
Jeugdsancties en preventie
De Minister heeft op het gebied van jeugdsancties en preventie verschillende rollen:
-
• Een uitvoerende rol: de Minister beschikt over financiële en inhoudelijke voorwaarden op basis waarvan Halt, de Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) en de sector Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI) van DJI hun werkzaamheden uitvoeren in de strafrechtketen. De Minister is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van voldoende middelen (capaciteit, kwaliteit, tijdigheid) voor de tenuitvoerlegging van de sancties. Sturing geschiedt door middel van regelgeving, kaderstelling en financiering.
-
• Een regisserende rol: de Minister is verantwoordelijk voor het (jeugd)strafrechtstelsel waarmee door middel van een effectieve aanpak jeugdcriminaliteit voorkomen wordt. De Minister heeft de regie op en een samenwerkingsrelatie met de gemeenten/steden, brancheorganisaties en de VNG betreffende de aanpak van jeugdcriminaliteit. Sturing geschiedt door middel van regelgeving, kaderstelling en financiering. De financiële middelen voor de uitvoering van de jeugdreclassering zijn overgeheveld naar de integratie-uitkering sociaal domein (onderdeel van het gemeentefonds).
Adoptie
De Minister heeft een uitvoerende rol op het gebied van interlandelijke adoptie en heeft in deze ook een sturingsverantwoordelijkheid ten aanzien van de Raad voor de Kinderbescherming en de vergunninghouders.
Decentralisatie Jeugdzorg
Beleidsconclusies
Per 1 januari 2015 is de jeugdbescherming en jeugdreclassering naar gemeenten gedecentraliseerd. Bij brief van 6 juli 201593 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de verwachte dalende trend in het aantal ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen en de daling in de gemiddelde doorlooptijd tussen de datum waarop de kinderrechter een maatregel uitspreekt en het eerste contact van de gezinsvoogd met de cliënt (cijfers 2014). Het aantal jeugdreclasseringsmaatregelen is in medio 2015 ten opzichte begin 2015 gedaald met 255 naar 7.87594. Hoewel het nog te vroeg is om conclusies te trekken over de doeltreffendheid van de decentralisatie, is op basis van deze informatie geen noodzaak gebleken tot bijstelling van het beleid.
Kinderbeschermingswetgeving
De herziene kinderbeschermingswetging is gelijktijdig met de jeugdwet in werking getreden. Daarmee is gehoor gegeven aan de motie-Ypma/ Voordewind95.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2015 | |||
Verplichtingen | 821.589 | 346.145 | 372.558 | 372.566 | – 8 | |
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | ||||||
Personeel | 138.152 | 139.981 | 147.354 | 134.177 | 13.177 | |
waarvan eigen personeel | 130.578 | 129.248 | 130.596 | 127.338 | 3.258 | |
waarvan externe inhuur | 6.363 | 8.944 | 15.483 | 5.569 | 9.914 | |
waarvan overige personele uitgaven | 1.211 | 1.789 | 1.275 | 1.270 | 5 | |
Materieel | 40.921 | 29.199 | 31.399 | 32.744 | – 1.345 | |
waarvan ICT | 6.618 | 3.147 | 7.998 | 6.364 | 1.634 | |
waarvan SSO's | 17.460 | 17.503 | 15.405 | 15.910 | – 505 | |
waarvan overige materiele uitgaven | 16.843 | 8.549 | 7.996 | 10.470 | – 2.474 | |
Programma-uitgaven | 661.291 | 550.532 | 191.383 | 205.645 | – 14.262 | |
35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's | ||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||
Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage | 4.066 | 4.732 | 1.607 | 2.772 | – 1.165 | |
NIDOS – opvang | 25.501 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
Bureaus jeugdzorg – jeugdbescherming | 302.406 | 282.043 | 653 | 0 | 653 | |
BES Voogdijraad | 1.069 | 1.348 | 1.248 | 100 | ||
Overig Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's | 1.920 | 72 | 0 | 72 | ||
Subsidies | ||||||
Subsidies jeugdbescherming | 3.812 | 5.964 | 1.203 | 4.893 | – 3.690 | |
Overig Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's | 2.926 | 537 | 0 | 537 | ||
Opdrachten | ||||||
Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten | 1.576 | 13 | 126 | 900 | – 774 | |
Stelsel Jeugdzorg | 192 | 193 | 470 | 100 | 370 | |
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik | 2.003 | 367 | 526 | 277 | 249 | |
Overig Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's | 120 | 5 | 0 | 5 | ||
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd | ||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
DJI – jeugd | 241.199 | 169.690 | 165.167 | 160.998 | 4.169 | |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||
Halt | 13.542 | 11.954 | 10.825 | 11.723 | – 898 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 65.133 | 62.204 | 0 | 0 | 0 | |
Overig Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd | 806 | 287 | 0 | 287 | ||
Subsidies | ||||||
Overig Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd | 670 | 342 | 0 | 342 | ||
Opdrachten | ||||||
Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen | 0 | 1.410 | 1.288 | 4.020 | – 2.732 | |
Projecten jeugd straf | 1.410 | 909 | 3.482 | 14.914 | – 11.432 | |
Veiligheidshuizen | 451 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 0 | 3.542 | 3.445 | 3.800 | – 355 | |
Ontvangsten | 13.082 | 13.321 | 16.998 | 1.487 | 15.511 |
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
De Raad voor de Kinderbescherming (RvdK), een onderdeel van het Ministerie van VenJ, heeft de taak om kinderen te beschermen indien de ontwikkeling van het kind in gevaar komt. De RvdK heeft een taak op terrein van bescherming, gezag en omgang, straf en ASAA (Afstand, Screening van pleeg en Aspirant-adoptiegezinnen, Adoptie en Afstemmingsvragen). Vanuit dit artikel worden de apparaatsuitgaven van de Raad voor de Kinderbescherming gefinancierd.
Bij de Raad voor de Kinderbescherming is er voor € 9,9 mln. meer geld uitgegeven aan externe inhuur. Het merendeel van deze extra uitgaven heeft betrekking op de verbetering van inkoop, financieel beheer (€ 1,5 mln.) en ICT-beheer (€ 4,2 mln.). Ook is meer ingehuurd vanwege het tijdelijk invullen van formatieplaatsen en vacatures gelet op de kwartiermakersfase voor een organisatieverandering (€ 1,5 mln.). De overige mutaties betreffen diverse kleinere posten.
Realisatie | Raming | ||
---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2015 | |
Coördinatie taakstraffen | 11.100 | 7.829 | 10.276 |
Strafonderzoek 2A | 14.628 | 10.924 | 14.628 |
Strafonderzoek 2B | 8.135 | 7.114 | 7.403 |
Onderzoeken schoolverzuim | 4.700 | 3.216 | 4.700 |
Strafonderzoek GBM | 170 | 118 | 170 |
Aantal beschermingszaken | 18.209 | 15.482 | 17.622 |
RvdK Adoptiegerelateerde zaken | 2.500 | 1.945 | 2.500 |
Aantal gezag en omgangszaken | 4.900 | 5.204 | 4.900 |
Bron: Twaalfmaandsrapportages 2015
Toelichting
De RvdK is in 2013 begonnen via selectiviteit op de producten invulling te geven aan de bezuinigingen. De afgelopen drie jaar is er door selectiever werken sprake van een dalende instroom. De RvdK loopt voor op de overeengekomen afspraken waardoor realisaties lager zijn dan begroot en lager dan in 2014.
35.2 Uitvoering Jeugdbescherming en voogdij AMV’s
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)
Het LBIO is een overheidsinstelling (ZBO) en verricht in opdracht van de Ministers van VenJ en VWS wettelijke taken op het gebied van onderhoudsbijdragen (inning kinder- en partneralimentatie en inning internationale alimentatie).
Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Raming 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|
Aantallen producten | ||||
Alimentatie | 43.277 | 41.414 | 44.900 | 40.595 |
Internationale alimentatie | 4.167 | 4.380 | 3.910 | 4.561 |
ouderbijdragen | 169.760 | 160.506 | 0 | 21.3031 |
Kosten per geïnde euro | ||||
Alimentatie | € 0 | € 0,01 | € 0,05 | € 0,01 |
Internationale alimentatie | € 0,18 | € 0,15 | € 0,20 | € 0,16 |
ouderbijdragen | € 0,17 | € 0,13 | – | € 0,04 |
Bijdrage aan medeoverheden
Bureaus jeugdzorg (BJZ) – jeugdbescherming
De realisatie op dit artikel betreft een nabetaling subsidievaststelling.
BES Voogdijraad
De BES Voogdijraad heeft civielrechtelijke en strafrechtelijke taken. De voogdijraad is, naast de civiele onderzoeks- en rekestrerende taak, bezig met het opzetten en ontwikkelen van taakstraffen en sinds juni 2010 met de uitvoering van jeugdreclassering. Daarnaast heeft de voogdijraad nog een financiële taak: bemiddeling, inning en uitbetaling van kinderalimentatie.
Subsidies
Subsidies Jeugdbescherming
De Minister subsidieert meerdere organisaties en initiatieven die betrekking hebben op de jeugdbescherming. Onder deze post vallen diverse kleinere subsidies zoals Centrum Internationale Kinderontvoering (IKO) en Stichting Adoptievoorzieningen (SAV)) en internationale contributies. De onderuitputting is deels te verklaren doordat een aantal projecten bij jeugdbescherming is vertraagd en uiteindelijk geen doorgang gevonden hebben in 2015.
Opdrachten
Regeling tegemoetkoming adoptiekosten
De Regeling tegemoetkoming adoptiekosten tot het verstrekken van een vergoeding van € 3.700,– voor buitenlandse kinderen waarvan de adoptie is afgerond in de periode 2009 tot en met 2012. De periode waarin een aanvraag voor een vergoeding kon worden ingediend verliep op 1 januari 2016. Er is minder aanspraak op deze regeling gemaakt dan verwacht.
Stelsel jeugdzorg
Het nieuwe jeugdstelsel en het daarmee gepaard gaande decentralisatieproces is goed en zonder incidenten verlopen. De beoogde transformatie van de jeugdbescherming is ingezet: het aantal kinderbeschermingsmaatregelen blijft dalen, nieuwe werkvormen worden ontwikkeld. Gemeenten maken zich hun nieuwe verantwoordelijkheden steeds meer eigen.
Bestrijding huiselijk geweld en kindermisbruik
Huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel misbruik zijn omvangrijke problemen in Nederland. Dit geldt in het bijzonder voor minderjarige slachtoffers. Doordat het geweld veelal achter gesloten deuren plaatsvindt, is een belangrijke doelstelling het vergroten van de zichtbaarheid van de problematiek. In 2014 is aan het Actieplan aanpak kindermishandeling 2012–2016 «Kinderen Veilig» uit voering gegeven. Diverse acties zijn gefinancierd, zo ontving het Nederlands Forensisch Instituut een bijdrage om het team forensisch artsen voor kinderen te gaan uitbreiden en om trainingen op te zetten voor regionaal werkende forensisch artsen over kindermishandeling. Ook de Taskforce Kindermishandeling ontving een bijdrage voor haar activiteiten. Zoals in het actieplan is aangekondigd heeft halverwege de looptijd een midterm review plaatsgevonden. Het merendeel van de acties is inmiddels afgerond.
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd
Bijdrage aan agentschappen
DJI-Jeugd
De DJI zorgt namens de Minister voor de tenuitvoerlegging van straffen en vrijheidsbenemende maatregelen, die na een beslissing van een rechter zijn opgelegd. Voor jeugdigen vindt deze tenuitvoerlegging plaats in een justitiële jeugdinrichting (JJI). Jaarlijks krijgt DJI een budget toegewezen vanuit het VenJ en worden afspraken gemaakt over de door DJI te leveren prestaties.
Realisatie | Prognoses | |||
---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2015 | |
Percentage jeugdigen waarvoor binnen 3 weken na instroom JJI eerste perspectiefplan gereed is | 62% | 80% | 67% | 85% |
Percentage jeugdigen dat bij uitstroom JJI beschikt over dagbesteding | 90% | 90% | 83% | 90% |
Percentage jeugdigen dat bij uitstroom JJI beschikt over een woonplek | 97% | 92% | 92% | 92% |
Toelichting
In 2015 is binnen een pilot geëxperimenteerd met een nieuwe werkwijze met betrekking tot de perspectiefplannen. Deze pilot is positief geëvalueerd. In 2016 worden de uitkomsten van de pilot geïmplementeerd binnen de gehele sector. Dat de totaalcijfers over 2015 enigszins achterblijven bij de verwachting, hangt samen met de lopende reorganisatie in het kader van de samenvoeging van de rijksinrichtingen op grond van het Masterplan DJI. De particuliere inrichtingen scoren over het algemeen dicht bij het streefpercentage.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
HALT
Halt is als RWT verantwoordelijk voor de uitvoering van de Halt-afdoening (artikel 77e Wetboek van Strafrecht). De Minister financiert de Halt-afdoening. Naast deze repressieve activiteiten voert Halt ook preventieve activiteiten uit. Deze activiteiten worden grotendeels door gemeenten gefinancierd (aangevuld met incidentele bijdragen van provincies of andere fondsen).
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | Realisatie 2015 | Raming 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Haltafdoeningen | 18.082 | 17.205 | 18.820 | 16.733 | 16.891 | 16.508 | 18.500 |
Opdrachten
Bestrijding Jeugdcriminaliteit en Jeugdgroepen
De aanpak van jeugdcriminaliteit en jeugdgroepen is door gemeenten, politie en OM met ondersteuning van VenJ ook in 2015 succesvol voortgezet. De aanpak jeugdgroepen is gericht op het stellen van grenzen bij onaanvaardbaar gedrag en het bieden van perspectief aan deze jongeren. De lokale partners worden door VenJ ondersteund door middel van een integrale aanpak: tijdig signaleren, ingrijpen, nazorg en het verbinden van straf, zorg, onderwijs en werk. De werkzame formule van de lokale integrale werkwijze wordt inmiddels op meer thema’s toegepast: kindermishandeling, Licht Verstandelijk Beperkte personen (LVB) en herijking Veiligheidshuizen. De lokale integrale aanpak wordt verder doorontwikkeld en uitgerold.
Projecten Jeugdstraf
De onderuitputting op projecten jeugd straf is met name veroorzaakt doordat het verwachte beroep op frictiekosten in het kader van de Transitie Autoriteit Jeugd (TAJ) zich maar in zeer beperkte mate heeft voorgedaan (ca. € 4 mln. onderuitputting). Daarnaast zijn bij Najaarsnota 2015 verschillende posten op artikel 35.3 de kaders naar beneden bijgesteld en zijn er budgetten overgeboekt naar andere artikelen in het kader van de reorganisatie bij de beleidsdirecties binnen DGSenB zoals bijvoorbeeld Adolescentenstrafrecht en EC Jeugd. Bij bestrijding jeugdcriminaliteit en jeugdgroepen is sprake geweest van overheveling van beleidsgeld naar apparaat conform de «Bloktoets» en goedgekeurd door het Ministerie van Financiën en DFEZ.
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
Gedragsinterventies worden bij jongeren ingezet met het doel recidive in de toekomst te verminderen.
Ontvangsten
Op artikel 35 Jeugd is voor € 17 mln. aan ontvangsten verantwoord. Dit betreffen met name terugbetalingen van LBIO (€ 3,1 mln.), Jeugdzorg Nederland (€ 1,6 mln.), PRIMA gelden (€ 3,5 mln.), DJI (€ 1,9 mln.) en Stichting HALT (€ 1,0 mln.).
Verder is bij de Raad voor de Kinderbescherming voor € 3,2 mln. aan meerontvangsten opgetreden dit met name als gevolg van selectiever werken en mobiliteit (met daaruit voortvloeiende extra ontvangsten IF-contracten/detacheringen).