Base description which applies to whole site

9. JAARVERANTWOORDING AGENTSCHAPPEN PER 31 DECEMBER 2017

In deze bijlage worden achtereenvolgens DTO en Paresto weergegeven.

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap Defensie Telematica Organisatie (Bedragen x € 1.000)

(Bedragen x € 1.000)

1

2

3=2–1

 

Verlies en winstrekening

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2017

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2016

Baten

       

Omzet moederdepartement

243.580

259.985

16.405

252.790

Omzet overige departementen

30.160

31.305

1.145

36.414

Omzet derden

16

16

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

17

17

44

Bijzondere baten

Totaal baten

273.740

291.323

17.583

289.248

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

150.300

152.358

2.058

151.907

Waarvan eigen personeel

112.850

113.057

207

112.557

Waarvan inhuur

37.450

39.301

1.851

39.350

– materiële kosten

96.840

101.177

4.337

96.356

Waarvan apparaat ICT

6.400

7.156

756

6.369

Waarvan bijdragen aan SSO's

950

330

620-

938

Afschrijvingskosten

       

– immaterieel

4.000

3.577

423-

4.615

– materieel

22.000

20.824

1.176-

20.797

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

72

– rentelasten

600

395

205-

463

– bijzondere lasten

43

43

280

Totaal lasten

273.740

278.374

4.634

274.490

Saldo van baten en lasten

12.949

12.949

14.758

Toelichting op de staat van baten en lasten

De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Service Catalogus. De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.

Opbrengst moederdepartement

De omzet van het moederdepartement is € 16,4 miljoen hoger dan begroot. Deze extra omzet is onder andere het gevolg van toekenning van aanvullende budgetten nadat de ontwerpbegroting is opgesteld (compensatie arbeidsvoorwaardenakkoord en uitbreiding Mobile Device Management (MDM) dienstverlening). Daarnaast is er ook extra omzet uit eenmalige opbrengsten zoals het leveren van handelsgoederen (computerapparatuur en licenties).

Opbrengst overige departementen

Dienstverlening aan overige departementen vindt pas plaats na goedkeuring door de Secretaris Generaal van het ministerie. De extra omzet voor de overige departementen komt door verlenging van de dienstverlening aan het Ministerie van Justitie en Veiligheid (C2000).

Opbrengst derden

De omzet heeft betrekking op dienstverlening voor de NAVO.

Vrijval voorzieningen

De voorziening voor reservering vakantiedagen is voor een klein deel vrijgevallen als gevolg van het aantal medewerkers.

Personele kosten

De personele kosten van eigen personeel zijn iets hoger dan begroot (€ 0,2 miljoen). In de ontwerpbegroting was echter het arbeidsvoorwaardenakkoord niet opgenomen, terwijl deze wel opgenomen is in de realisatie. De hogere kosten als gevolg van het arbeidsvoorwaardenakkoord zijn grotendeels gecompenseerd door lagere kosten als gevolg van de uitstroom van medewerkers waardoor er maar een klein verschil is ten opzichte van de begroting3. In de begroting was rekening gehouden met een gemiddeld VTE niveau van 1.520 VTE gedurende 2017. Echter in januari was de startsituatie 1.478 VTE en ultimo 2017 was dit 1.429 VTE. Daarnaast zijn de inhuurkosten meer dan begroot (€ 1,8 miljoen). Deze overschrijding wordt veroorzaakt door enerzijds extra benodigde inhuur als gevolg van daling van het aantal interne medewerkers (circa € 0,8 miljoen) en anderzijds door inhuur voor de voorbereiding van de transitie van het agentschap DTO naar Kas Verplichtingen stelsel. Bij de laatste categorie staat er ook omzet tegenover op basis van gemaakte uren x inhuurtarief.

Materiële kosten

De hogere materiële kosten (€ 4,3 miljoen) worden hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere directe kosten (€ 7,2 miljoen). Tegenover deze hogere kosten staat 1 op 1 hogere omzet. Het betreft dus verkoopkosten (handelsgoederen, levering licenties, klantopdrachten, etc.). In deze post zit ook de uitbreiding van de MDM dienstverlening. Daarnaast zijn de materiële kosten op de Service Catalogus dienstverlening € 2,9 miljoen lager dan begroot. Dit heeft voor het overgrote deel betrekking op lagere kosten voor IV services binnen het M&F domein (€ 2,0 miljoen) en eenmalige meevaller binnen Connectivity (€ 0,9 miljoen, vrijval van een reservering uit 2016).

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn lager dan begroot (€ 1,6 miljoen), omdat bepaalde investeringen later geactiveerd zijn dan oorspronkelijk gepland.

Rentelasten

De lagere rentelasten komen voort uit het lage rentepercentage voor de langlopende leningen en door het zeer lage rentepercentage op de rekening courant faciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Bijzondere lasten

Dit betreft voornamelijk een desinvestering van migratie tooling (software) voor SharePoint. Deze tooling is niet meer nodig, omdat er een standaard Microsoft oplossing ter beschikking is gekomen.

Balans per 31 december 2017

(Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Stand

Stand

31-12-2017

31-12-2016

Activa

   

Immateriële vaste activa

7.815

10.414

Materiële vaste activa

   

– Gebouwen

12.894

15.275

– Inventaris/installaties

2.367

2.736

– Computer hardware en software

66.536

63.573

– Overige materiële vaste activa

6

6

Vlottende activa

   

– Voorraden

2.470

1.958

– Debiteuren

8.991

3.998

– Overige vorderingen en overlopende activa

33.703

27.814

– Liquide middelen

11.594

9.612

Totaal activa

146.376

135.386

     

Passiva

   

Eigen vermogen

15.446

5.188

– exploitatiereserve

– onverdeeld resultaat

12.949

14.758

Subtotaal eigen vermogen

28.395

19.946

     

Voorzieningen

Langlopende schulden

   

– Leningen bij het MvF

40.581

58.116

Kortlopende schulden

   

– Crediteuren

24.439

10.445

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

52.961

46.879

Totaal passiva

146.376

135.386

Toelichting op de balans

Immateriële en materiële vaste activa

De immateriële investeringen betreffen voornamelijk:

  • De aanschaf van aanvullende Oracle licenties;

  • De aanschaf van licenties voor cyber beveiligingssoftware;

  • De aanschaf van licenties voor scansoftware;

  • De aanschaf van licenties voor het opwaarderen van de virtualisatie software.

In 2017 is geïnvesteerd in materiële vaste activa:

  • Voor het opwaarderen van het NAFIN4 glasnetwerk (NAFIN ring 14);

  • Voor de aanschaf van crypto apparatuur;

  • Voor de aanschaf van hardware voor internet op de werkplek (IODW 3);

  • Voor vervanging van de storagesystemen voor file- en printingservers;

  • Voor vervanging van de hardware voor virtuele servers;

  • Voor vervanging van de netwerkswitches;

  • Voor vervanging van de datacenter interconnect laag (netwerk in het datacenter);

  • Voor vervanging van de hardware voor de telefoniecentrale.

Voorraden

De voorraden hebben betrekking op de voorraden in het centrale magazijn in Soesterberg en de voorraad smartcards bij de leverancier.

Debiteuren

De debiteurenstand is ten opzichte van 2016 toegenomen doordat enerzijds de post nog te betalen facturen met € 3 miljoen ten opzichte van 2016 is afgenomen en anderzijds in december de facturatie heeft plaatsgevonden voor grote eenmalige opdrachten onder andere voor het Rijksvastgoedbedrijf.

(Bedragen x € 1.000)

Debiteuren

Stand

Stand

31-12-2017

31-12-2016

Debiteuren

9.191

4.198

Voorziening voor dubieuze vordering

– 200

– 200

     

Totaal debiteuren

8.991

3.998

(Bedragen x € 1.000)

Debiteuren (excl. voorziening)

Stand

31-12-2017

Moederdepartement

4.268

Agentschappen

2.372

Overige departementen

2.519

Derden

32

   

Totaal debiteuren

9.191

Overige vorderingen en Overlopende activa / nog te ontvangen

Onder de overlopende activa worden o.a. de posten «nog te factureren bedragen» voor € 1,1 miljoen en «vooruitbetaald onderhoud hardware en software» voor € 31,8 miljoen gepresenteerd. Deze laatste heeft vooral betrekking op vooruitbetaald onderhoud op Microsoft licenties voor een bedrag van € 15,4 miljoen, maar ook voor € 3,4 miljoen een onderhoudscontract hardware bij PQR en € 1,9 miljoen aan onderhoud voor Oracle licenties.

(Bedragen x € 1.000)

Overige vorderingen en overlopende activa

Stand

31-12-2017

Moederdepartement

1.053

Agentschappen

Overige departementen

Derden

32.650

   

Totaal overlopende activa

33.703

Liquide middelen

In 2017 is er geen bedrag meer geleend voor financiering van de investeringen. Dit met het oog op het opheffen van het agentschap DTO ultimo 2018. Er kon dus geen beroep gedaan worden op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën, hierdoor moest de salarisbetaling november aan NSK over de jaargrens heen worden getrokken om ultimo 2017 geen negatief liquiditeitssaldo te hebben.

(Bedragen x € 1.000)

Liquide Middelen

Stand

Stand

31-12-2017

31-12-2016

Rekening courant Ministerie van Financien

11.594

9.612

Deposito MinFin

     

Totaal Liquide Middelen

11.594

9.612

Eigen vermogen

DTO heeft in 2017 een positief resultaat behaald van € 12,9 miljoen. Dit resultaat wordt toegevoegd aan het eigen vermogen. Op basis van 5% van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen 3 jaar (€ 301,6 miljoen in 2015 en € 289,2 miljoen in 2016 en € 291,3 miljoen in 2017) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 14,7 miljoen. Het eigen vermogen ultimo 2017 past niet binnen het plafond. Het nieuw ontstane surplus van € 13,7 miljoen zal in 2018 uiterlijk bij de eerste suppletoire begroting met het moederdepartement worden afgerekend.

(Bedragen x € 1.000)

Vermogensontwikkeling

2013

2014

2015

2016

2017

1.

Eigen vermogen per 1 januari

59.631

18.959

26.697

12.189

19.946

             

2.

Saldo van baten en lasten

– 707

8.709

– 4.793

14.758

12.949

             
 

3a. Uitkering aan moederdepartement

– 39.965

– 971

– 9.716

– 7.001

– 4.500

 

3b. Bijdrage moederdepartement ter versterking van eigen vermogen

 

 

3c. Overige mutaties in eigen vermogen

3.

Totaal directe mutaties in eigen vermogen

– 39.965

– 971

– 9.716

– 7.001

– 4.500

             

4.

Eigen vermogen per 31 december (1+2+3)

18.959

26.697

12.189

19.946

28.395

Leningen bij het Ministerie van Financiën (langlopend)

Van het totaalbedrag aan leningen is een bedrag van € 19,1 miljoen overgeboekt naar kortlopende leningen. In 2017 is er geen bedrag meer geleend voor financiering van de investeringen. Dit met het oog op het opheffen van het agentschap DTO ultimo 2018.

Crediteuren

De crediteurenstand is ten opzichte van 2016 sterk toegenomen doordat de betaling van de salarissen van de maand november aan het moederdepartement niet in 2017 heeft plaatsgevonden door de verslechterde liquiditeit. Zoals hierboven vermeld kon geen beroep gedaan worden op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën, hierdoor moest de salarisbetaling worden uitgesteld om ultimo 2017 geen negatief liquiditeitssaldo te hebben.

(Bedragen x € 1.000)

Crediteuren

Stand

Stand

31-12-2017

31-12-2016

Crediteuren

24.439

10.445

     

Totaal crediteuren

24.439

10.445

De crediteuren aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

(Bedragen x € 1.000)

Crediteuren

Stand

31-12-2017

Moederdepartement

12.442

Agentschappen

11

Overige departementen

825

Derden

11.161

   

Totaal crediteuren

24.439

Overlopende passiva / nog te betalen

De overlopende passiva zijn als volgt opgebouwd:

(Bedragen x € 1.000)

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Stand

Stand

31-12-2017

31-12-2016

Salarissen en sociale lasten

17.353

14.291

Aflossing leningen Ministerie van Financien

19.107

19.149

Overige overlopende passiva

16.501

13.439

     

Totaal overlopende passiva

52.961

46.879

De overige overlopende passiva aangaande moeder- en andere departementen kunnen als volgt worden gespecificeerd:

(Bedragen x € 1.000)

Overige overlopende passiva

Stand

31-12-2017

Moederdepartement

2.864

Agentschappen

Overige departementen

2.199

Derden

11.438

   

Totaal overig overlopende passiva

16.501

De post «salarissen en sociale lasten» heeft betrekking op reserveringen voor vakantie-dagen, opbouw van vakantiegeld en de verschuldigde salarissen van december. De aflossing van de kortlopende lening in 2018 bedraagt per ultimo 2017 € 19,1 miljoen.

Onder de overlopende passiva zit voornamelijk de post «nog te ontvangen facturen» voor een bedrag van € 7,8 miljoen, evenals vooruit gefactureerde omzet voor een bedrag van € 5,0 miljoen.

Kasstroomoverzicht over 2017

(Bedragen x € 1.000)
 

1

2

3=2–1

 

Kastroomoverzicht

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2017

Verschil realisatie en begroting

Realisatie 2016

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017 +

736

9.612

8.876

7.731

 

stand depositorekeningen

       
           
 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

14.900

26.466

 

54.907

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

 

19.606

 

– 29.231

2.

Totaal operationele kasstroom

14.900

46.072

31.172

25.676

           
 

Totaal investeringen (–/–)

– 26.000

– 22.060

3.940

– 23.269

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

47

47

851

3.

Totaal investeringskasstroom

– 26.000

– 22.013

3.987

– 22.418

           
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 4.500

– 4.500

– 7.001

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 14.900

– 17.577

– 2.677

– 16.581

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

26.000

– 26.000

22.205

4.

Totaal financieringskasstroom

11.100

– 22.077

– 33.177

– 1.377

           

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

(maximale roodstand 0,5 miljoen €)

736

11.594

10.858

9.612

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

In de operationele kasstroom zijn het resultaat (€ 12,9 miljoen) en de afschrijvingen (€ 24,4 miljoen) belangrijke factoren in de ontvangsten in de operationele kasstroom. Echter de stijging van het debiteurensaldo met € 5,0 miljoen en de overlopende activa met € 5,9 miljoen hebben een negatief effect op de ontvangstenkant. De stijging van het crediteursaldo met € 14,0 miljoen is een belangrijke factor waardoor de uitgavenkant is gedaald ten opzichte van 2016.

Investeringskasstroom

Een specificatie van de investeringen in (im)materiële activa is opgenomen bij de toelichting op de balans.

Financieringskasstroom

In 2017 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën. De € 22 miljoen nieuwe investeringen is niet gefinancierd met lang vreemd vermogen, maar met kort vreemd vermogen. Dit in het kader van het opheffen van het agentschap DTO per ultimo 2018.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2017

Het overzicht doelmatigheidsindicatoren bestaat uit een generiek deel en een specifiek deel.

Omzetbedragen x M€ 1

Doelmatigheidsindicatoren

               

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Budget

Budget

Budget

Budget

Budget

 

2015

2016

2017

2017

2018

2019

2020

2021

Omzet

               

Housing

1,1

1,1

0,6

0,8

Defensiepas / MFSC

6,5

5,6

5,4

5,6

5,3

4,8

4,8

4,8

Handelsgoederen

17,9

7,3

7,6

Dienstontwikkeling en klantopdrachten

12,4

9,0

18,7

12,0

11,3

10,4

10,4

10,4

Werkplekdiensten

88,0

89,9

89,5

92,3

87,9

80,6

80,6

80,3

Communicatie

14,2

14,8

17,0

14,8

14,0

12,9

12,8

12,8

Connectivity

33,5

34,3

35,7

35,1

33,2

30,4

30,4

30,3

Totale omzet product(groep) Generiek

173,6

162,0

174,7

160,6

151,7

139,1

139,0

138,6

Advies en applicaties

7,7

12,8

13,0

14,1

13,4

12,3

12,3

12,2

IV Services

68,5

69,4

67,9

67,9

64,1

58,8

58,7

58,6

IV-I (Inhuur + inkoop)

51,5

44,9

35,6

30,8

29,1

26,7

26,6

26,6

Niet standaard aanvragen

0,3

0,2

0,2

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

Totale omzet product(groep) Specifiek

128,0

127,2

116,6

113,1

106,9

98,1

97,9

97,7

Total omzet

301,6

289,2

291,3

273,7

258,6

237,2

236,9

236,3

Tarieven in €

Gemiddeld gewogen tarief per uur

€ 73,6

€ 73,5

€ 72,4

€ 75,8

€ 75,8

€ 75,8

€ 75,8

€ 75,8

Totaal aantal vte per ultimo het jaar

               

(exclusief inhuur)

1.559

1.500

1.436

1.520

1.450

1.450

1.450

1.450

Saldo baten/lasten als percentage totale baten

– 1,6%

5,1%

4,4%

0,0%

– 2,2%

0,0%

0,0%

0,0%

Betrouwbaarheid informatievoorziening

99,6%

99,6%

99,6%

99,0%

99,0%

99,0%

99,0%

99,0%

                 

Omschrijving Specifiek Deel

               

Ontwikkeling tarief werkplek Defensie (2007=100%)

50%

49%

51%

50%

50%

50%

50%

50%

Gemiddeld gewogen kostprijs applicatietaken

€ 64,1

€ 64,5

€ 65,0

€ 66,0

€ 66,0

€ 66,0

€ 66,0

€ 66,0

Gemiddeld gewogen kostprijs ontwikkeltaken

€ 63,5

€ 67,2

€ 67,2

€ 65,4

€ 65,4

€ 65,4

€ 65,4

€ 65,4

Percentage niet facturabele medewerkers

9,7%

9,5%

9,1%

10,0%

10,0%

10,0%

10,0%

10,0%

Declarabiliteit in uren per jaar

1.390

1.385

1.372

1.450

1.450

1.450

1.450

1.450

Aantal externe inhuur t.b.v. eigen apparaat

130

100

126

109

128

128

128

128

Aantal externe inhuur t.b.v. klant(opdrachten)

108

144

98

125

122

122

122

122

De doelmatigheidsindicatoren zijn opgesteld in overeenstemming met model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften.

Omzet

De opbrengsten zijn € 17,6 miljoen (6,4%) hoger dan oorspronkelijk begroot:

  • De handelsgoederen zijn niet opgenomen in de begroting.

  • De afwijking bij dienstontwikkeling en klantopdrachten wordt enerzijds veroorzaakt door additionele eenmalige opdrachten en anderzijds door de defensieonderdelen zelf aangevraagde licenties.

  • De afwijking bij Communicatie wordt veroorzaakt door uitbreiding van de Mobile Device Management dienstverlening.

Totaal aantal vte per ultimo 2017

Ultimo 2017 heeft DTO een bezetting van 1.466 eigen medewerkers (1.436 vte) gesplitst in 1.414 burgers en 52 militairen. In dit aantal zitten geen herplaatsers meer.

Inhuur

In 2017 waren 224 inhuurmedewerkers (vte) werkzaam waarvan 84 ten behoeve van applicatiebeheer, 42 ten behoeve van technisch infrastructuur beheer en 98 waren werkzaam op klantopdrachten.

Prijs per werkplek

Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek in het jaar 2007 is gesteld op 100%. De daling van de kostprijs per werkplek is het gevolg van efficiencymaatregelen. Het tarief is in 2017 gebaseerd op de afgenomen accounts, printers, beeldschermen, etc.

Staat van baten en lasten van het agentschap Paresto (Bedragen x € 1.000)
 

(1) vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie t-1

Baten

       

Omzet moederdepartement

58.325

43.340

– 14.985

53.904

Omzet overige departementen

383

383

354

Omzet derden

675

15.693

15.018

15.542

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

900

1.016

116

1.246

Totaal baten

59.900

60.432

532

71.046

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– Personele kosten

36.410

38.104

1.694

37.998

Waarvan eigen personeel

32.755

32.017

– 738

32.103

Waarvan externe inhuur

3.000

5.751

2.751

5.490

Waarvan overige personele kosten

655

336

– 319

405

– Materiële kosten

23.356

22.819

– 537

32.252

Waarvan apparaat ICT

400

435

35

487

Waarvan bijdragen aan SSO's

875

818

– 57

792

Waarvan overige materiële kosten

623

410

– 213

888

Rentelasten

9

13

4

Afschrijvingskosten

       

– Materieel

125

7

– 118

2

Waarvan apparaat ICT

1

1

Waarvan overige materiële kosten

 

6

6

– Immaterieel

Overige lasten

       

– Dotaties voorzieningen

– Bijzondere lasten

182

182

40

Totaal lasten

59.900

61.124

1.224

70.292

Saldo van baten en lasten

– 692

– 692

754

Toelichting op de staat van baten en lasten

De totale omzet bestaat uit twee delen: de omzet bedrijfsvoering (verkopen) van € 33,9 miljoen en de omzet werkgeversbijdrage van € 25,5 miljoen. Volgens de oude presentatiewijze van de omzet zijn er geen toe te lichten afwijkingen van de realisatie ten opzichte van de begroting.

Omzet bedrijfsvoering (verkopen)

Dit betreft in het boekjaar de door Paresto in rekening gebrachte opbrengst van verkopen voor verrichte leveranties en diensten.

Opbrengst verkopen naar productgroep

Bedragen x € 1.000

Vastgestelde begroting

Realisatie 2017

Omzet regulier

25.200

25.196

Omzet niet-regulier

9.000

8.731

     

Totaal opbrengst verkopen

34.200

33.927

De omzet bedrijfsvoering is onder te verdelen in de volgende productgroepen:

  • De omzet regulier betreft de verkopen in de bedrijfsrestaurants, de kantines en toko’s op locaties;

  • De omzet niet-regulier is omzet van onder andere vergaderingen, diners en recepties die op locaties worden gehouden.

Omzet werkgeversbijdrage

De omzet werkgeversbijdrage betreft de vergoeding die Paresto ontvangt voor de personele en materiële inzet op de locaties. Deze is conform begroting.

Omzet moederdepartement

De lagere omzet moederdepartement ten opzichte van de begroting is het gevolg van een andere wijze van presenteren en bestaat uit € 17,9 miljoen omzet bedrijfsvoering (verkopen) en € 25,4 miljoen omzet werkgeversbijdrage.

Omzet overige departementen

De hogere omzet overige departementen ten opzichte van de begroting is het gevolg van een andere wijze van presenteren en bestaat uit € 0,3 miljoen omzet bedrijfsvoering (verkopen) en € 0,1 miljoen omzet werkgeversbijdrage.

Omzet derden

De hogere omzet derden ten opzichte van de begroting is het gevolg van een andere wijze van presenteren en betreft € 15,7 miljoen omzet bedrijfsvoering (verkopen).

Ter wille van de vergelijkbaarheid zijn de vergelijkende cijfers omzet moederdepartement, omzet overige departementen en omzet derden (t-1) aangepast naar de presentatiewijze conform de RBV 2018. Als gevolg hiervan is de omzet moederdepartement gedaald met een bedrag van € 15,2 miljoen, omzet overige departementen en omzet derden zijn toegenomen met een bedrag van € 0,4 miljoen respectievelijk € 14,8 miljoen.

Rentebaten

In 2017 is er vanwege een lage rentestand geen deposito uitgezet en tevens geen rente ontvangen op de lopende rekening courant met het Ministerie van Financiën.

Bijzondere baten

Dit betreft met name betalingskorting en producentenbonussen conform de contractuele afspraken.

Personele kosten

De realisatie van de bezetting ultimo 2017 ten opzichte van de begroting is als volgt:

Bedragen x € 1
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

 

Vte'n

Prijs per vte

Vte'n

Prijs per vte

Militair personeel

105

54.338

92

55.364

Burger personeel

572

47.436

553

48.332

Overige categorieën:

       

Inhuur en uitzendkrachten

60

50.000

90

63.903

Herplaatsers en SBK

12

47.436

11

48.332

         

Totaal/Gemiddeld

749

48.612

746

51.078

In de loop van 2017 hebben meer medewerkers de dienst verlaten dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. Daarentegen heeft er meer inhuur plaatsgevonden en is de gemiddelde loonsom hoger dan begroot vanwege het arbeidsvoorwaardenakkoord in 2017.

Vanwege voortijdige beëindiging van het inhuurcontract, in combinatie met marktwerking, is de prijs van inhuur cateringpersoneel hoger uitgevallen dan begroot. Hiervoor heeft Paresto een compensatie vanuit CDC ontvangen van € 0,6 miljoen, welke is opgenomen in de werkgeversbijdrage.

Materiële kosten

De post materiële kosten bestaat voornamelijk uit ingrediëntkosten (€ 21,2 miljoen) en is iets lager dan begroot door de lagere omzet uit verkopen.

Afschrijvingskosten

In 2017 is er voor € 20 duizend geïnvesteerd. De afschrijvingskosten op het totaal van activa bedragen zeven duizend euro. Tevens staat er € 33 duizend op de balans, als nog te activeren, in verband met de vervanging van het IV-landschap.

Rentelasten

De rentelasten bestaan uit een betaalde boeterente aan een leverancier in verband met achterstallige betalingen door een lopend conflict.

Overige lasten

De overige lasten bestaan uitsluitend uit bijzondere lasten.

Resultaatbestemming

Het resultaat over 2017 bedraagt –/– € 0,7 miljoen. Het resultaat wordt conform de vigerende regelgeving verrekend met het eigen vermogen. Gelet op het maximaal toegestaan eigen vermogen vindt er in 2018 geen afdracht aan het moederdepartement plaats.

Balans per 31 december 2017

(Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Balans 2017

Balans 2016

Activa

   

Immateriële activa

Materiële vaste activa

   

– grond en gebouwen

– installaties en inventarissen

67

21

– overige materiële vaste activa

Vlottende activa

   

– Voorraden en onderhanden projecten

552

550

– Debiteuren

461

363

– Overige vorderingen en overlopende activa

2.204

2.228

– Liquide middelen

11.469

11.469

Totaal activa:

14.753

14.631

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

– exploitatiereserve

3.657

3.653

– onverdeeld resultaat

692-

754

Voorzieningen

Langlopende schulden

   

– Leningen bij het MvF

Kortlopende schulden

   

– Crediteuren

8.757

7.275

– Overige verplichtingen en overlopende passiva

3.031

2.949

Totaal passiva

14.753

14.631

Toelichting op de balans

Materiële vaste activa

In 2017 is er voor € 20 duizend geïnvesteerd. Tevens staat er € 33 duizend op de balans, als nog te activeren, in verband met de vervanging van het IV-landschap.

Voorraden

De op de balans opgenomen voorraden betreffen de voorraden op de locaties van Paresto.

Debiteuren

De debiteuren bestaan voornamelijk uit vorderingen op het moederdepartement (€ 0,3 miljoen) en derden (€ 0,2 miljoen).

Overige vorderingen en overlopende activa

Deze post is nader te specificeren in nog te ontvangen van het moederdepartement (€ 0,9 miljoen), derden (€ 1,3 miljoen).

Liquide middelen

De post liquide middelen omvat vooral de gelden in rekening courant bij het Ministerie van Financiën (€ 11,4 miljoen).

Eigen Vermogen

In 2017 heeft er een uitkering aan het moederdepartement plaats gevonden van € 0,75 miljoen. De grens voor het eigen vermogen 2017 is € 3,34 miljoen (maximaal 5% van de gemiddelde omzet over de afgelopen 3 jaar). Met een eigen vermogen van € 2,97 miljoen blijft Paresto onder deze grens. In 2018 vindt er derhalve geen afdracht plaats aan het moederdepartement.

Leningen

Alle door Paresto opgenomen gelden bij het Ministerie van Financiën (leningen) zijn volledig afgelost.

Crediteuren

Het crediteurensaldo bestaat uit schulden op het moederdepartement (€ 7,6 miljoen) en derden (€ 1,2 miljoen). Deze stand is hoger dan 2016 vanwege facturen van DMO die medio december zijn ontvangen.

Overige verplichtingen en overlopende passiva

Het saldo overige verplichtingen en overlopende passiva bestaat uit (€ 2,3 miljoen) aan derden, (€ 0,5 miljoen) aan het moederdepartement en (€ 0,2 miljoen) aan overige departementen.

De vakantieverplichtingen aan het personeel bestaan uit € 1,1 miljoen te betalen aan vakantiedagen en € 1,0 miljoen te betalen aan vakantiegelden. De overige schulden hebben voornamelijk betrekking op suppletieaangiftes van de afgelopen jaren en het nog te factureren van inhuur extern personeel.

Kasstroomoverzicht

(Bedragen x € 1.000)
   

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2017 + stand

8.473

11.402

2.929

 

depositorekeningen

     
         
 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

125

1.595

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

– 792

2.

Totaal operationele kasstroom

125

803

678

         
 

Totaal investeringen (–/–)

– 2.425

– 53

2.372

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3.

Totaal investeringskasstroom

– 2.425

– 53

2.372

         
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

– 315

– 750

– 435

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 125

125

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

2.425

– 2.425

4.

Totaal financieringskasstroom

1.985

– 750

– 2.735

         

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2017 + stand

8.159

11.403

3.244

 

depositorekeningen (=1+2+3+4)

     

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Het kasstroomoverzicht wordt opgesteld volgens de indirecte methode.

Kasstroom uit operationele activiteiten

De kasstroom uit operationele activiteiten bestaat uit de kasstroom bedrijfsactiviteiten, de mutatie in het werkkapitaal en de ontvangen dan wel betaalde interest. De operationele kasstroom is hoger dan begroot vanwege facturen van DMO die medio december zijn ontvangen.

Kasstroom uit investeringsactiviteiten

In 2017 is er voor € 20 duizend geïnvesteerd en staat er € 33 duizend op de balans als nog te activeren. Vanwege de doorontwikkeling van Paresto zijn de geplande grote investeringen doorgeschoven naar 2018 en verder.

Kasstroom uit financieringsactiviteiten

In 2017 heeft er een uitkering van € 0,75 miljoen aan het moederdepartement plaats gevonden. Met het doorschuiven van investeringen, schuift het beroep op de leenfaciliteit automatisch mee.

Doelmatigheidsparagraaf

De omzet bij Paresto bestaat uit verkopen van ingekochte producten. Er is geen sprake van productie en hierdoor dus geen kostprijs per product. De gekozen indeling in een specifiek deel en een generiek deel vloeit voort uit de aard van de dienstverlening door Paresto. Gestuurd wordt op de brutomarge van de locaties. Hiermee samenhangende indicatoren zijn daarom als specifiek benoemd.

Doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen per 31 december 2017

Omschrijving generieke deel

Realisatie

     

Vastgestelde begroting

 

2014

2015

2016

2017

2017

Omzet verkopen (x € 1.000)

49.193

43.619

44.278

33.927

34.200

Vte'n totaal

877

814

774

746

749

– waarvan in eigen dienst

794

731

678

656

689

– waarvan inhuur

83

84

96

90

60

           

Saldo baten/lasten als % van totale baten

2,5%

– 0,6%

1,1%

– 1,1%

0,0%

           

Omschrijving specifiek deel

         
 

2014

2015

2016

2017

2017

Aantal locaties

82

77

76

76

76

Productiviteit per medewerker (omzet per vte)

56.087

53.559

57.200

45.479

45.667

% Ziekteverzuim

7,1%

7,4%

7,3%

7,8%

8,0%

% Bruto marge locaties

39,1%

37,2%

38,9%

37,7%

37,2%

Het overgrote deel van de kosten van Paresto (ruim 90 procent) bestaat uit personeels- en ingrediëntkosten. De doelmatigheid komt met name tot uitdrukking in twee belangrijke graadmeters, de productiviteit per medewerker en het percentage bruto marge (inkoop ten opzichte van de omzet).

In 2016 is de overdracht van de operationele catering naar het CLAS en het CZSK afgerond. Hierdoor is de omzetverwachting structureel met € 10 miljoen neerwaarts bijgesteld, wat de daling in de omzet verkopen verklaard. Met deze omzetdaling is eveneens de productiviteit per medewerker in euro’s gedaald. Kijkend naar het vergelijkend cijfer over 2016, dus zonder de operationele catering, is de productiviteit per medewerker € 46.014 (omzet verkopen € 34.971 miljoen / 760 VTE). Dit laat zien dat de productiviteit per medewerker in 2017 slechts marginaal daalde tot € 45.479.

Door een stijging van het langdurig verzuim, is het ziekteverzuim ten opzichte van 2016 gestegen met 0,5%. De daling van de bruto marge met 1,2% wordt veroorzaakt door een andere samenstelling van de omzet verkopen. Dit is voor een groot deel te verklaren door de cateringdienstverlening ten behoeve van de EU-TOP in 2016.

De lichte daling in zowel productiviteit als vaste medewerkers en een totaal personeelsbestand conform begroting, geeft aan dat de overcapaciteit uit de organisatie verdwenen is. Een aandachtspunt voor de komende jaren. Paresto is er in geslaagd om de meerkosten van de arbeidsvoorwaarden en een duurder inhuurcontract grotendeels op te vangen binnen de begroting, waardoor het resultaat –/– € 0,7 miljoen bedraagt.

3

Voor de cao verhoging is echter wel extra budget toegekend in de tweede suppletoire begroting. Zie omzet moederdepartement.

4

Het agentschap is economisch eigenaar van NAFIN, maar geen juridisch eigenaar. Het juridisch eigenaarschap ligt bij KPN.

Licence