Inleiding
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) maakt een goed beheer en een juist gebruik mogelijk van persoonsgegevens en reisdocumenten in het Koninkrijk der Nederlanden. De missie van RvIG is het zorgen voor een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten. RvIG streeft naar een hoog kwaliteitsniveau. Dat wil zeggen dat RvIG betrouwbaar, professioneel en relatiegericht werkt.
De visie van RvIG is: In een constant veranderde samenleving is de veiligheid en betrouwbaarheid van identiteitsgegevens van essentieel belang.
De doelstellingen van RvIG zijn:
– voor uitstekende dienstverlening
– samen met ketenpartners
– toekomstbestendig door innovatie voor burgers
– zowel analoog als digitaal
Basis Registratie Personen (BRP)
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) is verantwoordelijk voor de registratie van ingezetenen, de Basis Registratie Personen (BRP) en de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Deze registraties vormen samen het BRP stelsel en is een kernproduct uit de RvIG productportfolio. Onderstaand de speerpunten voor 2019 van RvIG in het kader van de BRP werkzaamheden:
– Kwaliteitsmonitor
Uitvoering van de kwaliteitsmonitor is een jaarlijkse kwaliteitsmeting die deels uit een zelfevaluatie en deels uit een bestandscontrole bestaat. Ook in 2019 hebben alle gemeenten deze kwaliteitsmeting onder toezicht van RvIG uitgevoerd. De resultaten van deze meting zijn eind 2019 gepresenteerd.
– Health check
Aanleiding voor de health check is het beëindigen van Operatie BRP zoals door de toenmalig Minister van BZK in het Algemeen Overleg op 5 juli 2017 aan de Tweede Kamer is toegezegd. Daarop heeft de minister ook de toezegging gedaan dat er onderzoek naar het toekomstvast maken van de bestaande centrale voorziening GBA-V zal worden uitgevoerd. De werkzaamheden die onder de health check vallen, zijn de volgende:
A. Uitgesteld onderhoud van de RNI, Schouwen & Toetsen, Wet Besluit en Regeling BRP en het Logisch Ontwerp BRP;
B. Gegevensverstrekking volgens overheidsstandaarden;
C. Oplossen van knelpunten.
Burgerservicenummer (BSN)
RvIG is verantwoordelijk voor de beheervoorziening BSN. Hieronder valt het beheer van de voorziening voor het genereren, distribueren, toekennen en beheren van Burgerservicenummers.
Reisdocumenten
RvIG ziet in haar verantwoordelijkheid voor het reisdocumentenstelsel toe op de productie van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (NIK) en het aanvraag- en uitgifte proces bij uitgevende instanties. Daarnaast beheert RvIG drie registers.
In 2019 is een start gemaakt met de voorbereidende werkzaamheden voor de aanbesteding van de paspoorten en de vervanging van het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS). Deze twee contracten voor het reisdocumentenstelsel vervallen begin 2021.
Caribisch gebied
In 2019 is gezamenlijk met het Caribisch gebied, zijnde de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) en de landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden (Aruba, Curaçao en Sint Maarten), gewerkt aan verdere kwaliteitsverbetering van de bevolkingsadministraties. In samenwerking met het openbaar lichaam Sint Eustatius wordt over de periode 1 maart 2017 tot 1 maart 2021 duurzame ondersteuning geboden in de vorm van personele inzet van RvIG medewerkers bij de afdeling burgerzaken. Daarbij wordt met name aandacht besteed aan het opleiden van de lokale medewerkers. Samen met de Rijksdiensten en de afdelingen burgerzaken in Caribisch Nederland wordt verder gewerkt aan verbetering van de kwaliteit en het gebruik van PIVA-V (Persoonsinformatievoorziening Nederlandse Antillen en Aruba–Verstrekkingen). Daarnaast zullen de beheer- en onderhoudstaken van de PIVA-V, PGK (PIVA-GBA Koppeling) en de Sédula worden voortgezet.
Elektronische Identiteit (eID(AS)-stelsel)
Dit is een programma om met behulp van elektronische Identiteit (eID) op een hoogbetrouwbare manier digitale dienstverlening mogelijk te maken van (semi-)overheid aan burgers, en bedrijven binnen Europa. In 2019 heeft RvIG ook het stelselbeheer over het BRP koppelpunt gevoerd, één van de voorzieningen binnen eIDAS.
Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)
Het CMI begeleidt slachtoffers van identiteitsfraude. Tevens begeleidt het CMI burgers met fouten met betrekking tot hun persoonsgegevens. Het aantal meldingen blijft jaarlijks toenemen. Het aantal meldingen bij het CMI komt in 2019 op 4.192 (in 2018: 3.307). Er is een plan opgesteld voor doorontwikkeling van het Meldpunt. RvIG fungeert als ketenregisseur en schakelt indien nodig ketenpartners als Politie, Belastingdienst, RDW, IND en Logius in.
Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA)
In 2018 is RvIG gestart met de structurele inbedding van LAA. Deze inbedding wordt naar verwachting, met de inwerkingtreding van de benodigde wijziging in regelgeving, in 2020 afgerond. LAA is dan het kwaliteitsinstrumentarium van RvIG en is dan blijvend uitgebreid met een risicogerichte en datagedreven kwaliteitsaanpak passend in de organisatie. Dit is niet alleen een technisch nieuw instrument. Ook de stevige begeleiding van de samenwerkingspartners, dat wil zeggen alle gemeenten en steeds meer grote en kleine uitvoerders, is een belangrijke ontwikkeling in de organisatie en dienstverlening van RvIG.
Ontwikkelingen
RvIG vervult een rol in de strategische Digitale agenda Rijkdienst. Hierbij wordt samengewerkt met publieke-, private- en wetenschappelijke partijen. RvIG wil de essentie van e-governance en digital citizenship verkennen. In 2019 zijn diverse initiatieven met betrekking tot Blockchain-technologie opgestart.
Bedrijfsvoering
De exploitatie van de BRP is in 2019 gebaseerd op abonnementenstructuur. Binnen deze abonnementenstructuur is een onderverdeling in budgetfinanciering en tarieffinanciering. Voor zowel de tarief gefinancierde als de budget gefinancierde gebruikers zijn 200 mln. berichten begroot. Net als voorgaande jaren is het gebruik van de BRP in 2019 toegenomen.
Soort | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
x 1.000 | x 1.000 | x 1.000 | % | |
Tarieffinanciering | 200.000 | 232.070 | 32.070 | 16% |
Budgetfinanciering | 200.000 | 227.898 | 27.898 | 14% |
Totaal | 400.000 | 459.968 | 59.968 | 15% |
In verband met de verlenging van de geldigheid van diverse reisdocumenten van vijf naar tien jaar in 2014, werd vanaf 2019 een sterke afname in het aantal uit te geven documenten verwacht. De afname is echter pas later en minder sterk ingezet dan verwacht. De hogere realisatie van 2019 en de jaren daarvoor was aanleiding de raming te actualiseren voor de komende jaren.
Soort | Begroting 2019 | Realisatie 2019 | Verschil | |
---|---|---|---|---|
x 1.000 | x 1.000 | x 1.000 | % | |
Paspoorten 5 jaar geldigheid | 188 | 376 | 188 | 100% |
Paspoorten 10 jaar geldigheid | 229 | 537 | 308 | 134% |
Identiteitskaarten 5 jaar geldigheid | 236 | 342 | 106 | 45% |
Identiteitskaarten 10 jaar geldigheid | 285 | 368 | 83 | 29% |
Totaal | 938 | 1.623 | 685 | 73% |
Staat van baten en lasten
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie t-1 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | 68.547 | 100.900 | 32.353 | 146.241 |
Omzet moederdepartement | 35.944 | 41.702 | 5.758 | 37.824 |
Omzet overige departementen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omzet derden | 32.603 | 59.198 | 26.595 | 108.417 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 20.407 | 5.548 | ‒ 14.859 | 0 |
Bijzondere baten | 4.737 | 0 | ‒ 4.737 | 0 |
Totaal baten | 93.691 | 106.448 | 12.757 | 146.241 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 91.148 | 106.660 | 15.512 | 115.032 |
Personele kosten | 16.788 | 27.335 | 10.547 | 19.447 |
Waarvan eigen personeel | 13.859 | 15.946 | 2.087 | 13.459 |
Waarvan inhuur externen | 2.929 | 10.872 | 7.943 | 5.988 |
Waarvan overige personele kosten | 0 | 517 | 517 | 0 |
Materiële kosten | 74.360 | 79.325 | 4.965 | 95.585 |
Waarvan apparaat ICT | 1.250 | 956 | ‒ 294 | 549 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 165 | 110 | ‒ 55 | 60 |
Waarvan overige materiële kosten | 72.945 | 78.259 | 5.314 | 94.976 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 1.350 | 1.144 | ‒ 206 | 1.281 |
Materieel | 1.350 | 812 | ‒ 538 | 910 |
Waarvan apparaat ICT | 1.350 | 0 | ‒ 1.350 | 0 |
Immaterieel | 0 | 332 | 332 | 371 |
Overige lasten | 1.193 | 0 | ‒ 1.193 | 22.048 |
Dotaties voorzieningen | 1.193 | 0 | ‒ 1.193 | 22.048 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 93.691 | 107.804 | 14.113 | 138.361 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | ‒ 1.356 | ‒ 1.356 | 7.880 |
waarvan te restitueren aan BRP gebruikers | 0 | ‒ 1.356 | ‒ 1.356 | 7.471 |
waarvan te restitueren aan opdrachtgever Reisdoc. | 0 | 0 | 0 | 409 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 1.356 | ‒ 1.356 | 7.880 |
Toelichting
Omzet moederdepartement
De omzet is bijna € 5,8 mln. hoger dan de begroting. Dit komt doordat de activiteiten voor o.a. Landelijke Aanpak Adreskwaliteit en eNIK niet in de begroting zijn opgenomen. Van het moederdepartement heeft RvIG ruim € 4,3 mln. meer ontvangen voor de budget gefinancierde afnemers.
Omzet Derden
De omzet derden bestaat uit het tarief gefinancierde BRP-berichtenverkeer en de verstrekte reisdocumenten. De realisatie van de omzet reisdocumenten is hoger dan begroot. Dit komt doordat de uitgifte van reisdocumenten in 2019 aanzienlijk minder is afgenomen ten opzichte van voorgaande jaren dan was begroot. Dit was aanleiding de raming te actualiseren voor de komende vijf jaar.
Vrijval voorzieningen
De vrijval voorziening heeft betrekking op de voorziening reisdocumenten. Vanwege de verlenging van de geldigheidsduur van paspoorten en identiteitskaarten (reisdocumenten) voor volwassenen heeft RvIG toestemming van het Ministerie van Financiën een langlopend vreemd vermogen, namelijk een egalisatierekening op de balans op te voeren. In 2019 heeft voor het eerst een vrijval van deze voorziening plaatsgevonden. Deze is lager (€ 14,9 mln.) dan begroot door de mindere daling in aantallen dan was begroot.
Personele kosten
De ambtelijke personele kosten zijn hoger dan begroot. Dit komt onder andere door sneller dan begroot ambtelijk invullen van de nieuwe organisatiestructuur. De kosten voor extern personeel zijn het gevolg van grote tijdelijke projecten, waarvoor niet voldoende capaciteit binnen RvIG beschikbaar was. Tevens is een aantal vacatures tijdelijk ingevuld met extern ingehuurd personeel.
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten de kosten voor overhead en de kosten die direct of indirect nodig zijn voor het realiseren van de producten van RvIG, zoals de kosten voor het berichtenverkeer of de productiekosten van de reisdocumenten. De materiële kosten zijn bijna € 5 mln. hoger dan begroot. Dit komt doordat er meer reisdocumenten zijn verstrekt dan geraamd waardoor de productiekosten hoger zijn en door de kosten van activiteiten voor onder andere Landelijke aanpak adreskwaliteit en eNIK die niet in de begroting waren opgenomen.
Afschrijvingskosten
De totale afschrijvingskosten zijn lager dan begroot. Dit komt door dat in 2019 minder geïnvesteerd is in materiële vaste activa en bestaande activa reeds volledig zijn afgeschreven.
Saldo baten en lasten
Over het jaar 2019 is een negatief exploitatieresultaat behaald van bijna € 1,4 mln. bij het regulier beheer van de BRP. Conform Besluit Basisregistratie Personen (BRP) artikel 13 lid 3 wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de BRP.
Bij het beheer van de reisdocumenten is een exploitatieresultaat van nihil behaald.
Balans
Balans 2019 | Balans 2018 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 15.493 | 1.528 |
Immateriële vaste activa | 0 | 332 |
Materiële vaste activa | 15.493 | 1.196 |
Grond en gebouwen | 0 | 0 |
Installaties en inventarissen | 2.792 | 77 |
Projecten in uitvoering | 11.779 | 0 |
Overige materiële vaste activa | 922 | 1.119 |
Vlottende activa | 143.455 | 156.815 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Vorderingen | 12.614 | 11.504 |
Debiteuren | 3.319 | 8.518 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 9.295 | 2.986 |
Liquide middelen | 130.841 | 145.311 |
Totaal activa | 158.948 | 158.343 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 5.400 | 5.400 |
Exploitatiereserve | 5.400 | 5.400 |
Onverdeeld resultaat | 0 | 0 |
Voorzieningen | 107.793 | 111.338 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | 45.755 | 41.605 |
Crediteuren | 4.286 | 10.987 |
Schulden bij het Rijk | 0 | 0 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 41.469 | 30.618 |
Totaal passiva | 158.948 | 158.343 |
Toelichting
Materiële vaste activa
Projecten in uitvoering
In 2019 zijn wereldwijd de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten vervangen. Begin 2020 worden de vervangen systemen in gebruik genomen.
Vorderingen
Debiteuren
De post debiteuren is als volgt opgebouwd:
– De totale vordering op het moederdepartement is € 1,8 mln. Hiervan heeft € 0,8 mln. betrekking op de BRP staffels en € 1,0 mln. bijdrage van ICTU voor LAA;
– De totale vordering op andere departementen van € 1,0 mln.
– De vordering op derden is € 0,5 mln. en heeft betrekking op de BRP staffels (waterschappen en pensioenverzekeraars).
Overige vorderingen en overlopende activa
De overige vorderingen en overlopende activa zijn:
– De nog te ontvangen bedragen moederdepartement van € 2,8 mln. bestaan onder andere uit de opdrachten CMI en SSI. Daarnaast dient ultimo 2019 de eindafrekening BRP ten behoeve van de budgetgefinancierde afnemers nog verzonden te worden;
– De overige vorderingen en overlopende activa met betrekking tot derden van € 6,4 mln. bestaan grotendeels uit vooruitbetaalde kosten van € 2,4 mln. en nog op te stellen facturen BRP en reisdocumenten van € 3,6 mln.
Liquide middelen
RvIG beschikt per 31 december 2019 over € 131 mln. aan liquide middelen. De stand van de liquide middelen per 31 december 2019 is lager dan aan het begin van het jaar 2019. De afname van de liquide middelen komt onder andere door het ingaan van een dipperiode als gevolg van de 10-jarige geldigheid van de reisdocumenten (zie post egalisatierekening € 3,5 mln.).
Eigen vermogen
Het eigen vermogen is in 2019 ruim € 1,4 mln. lager dan de gemaximeerde omvang (€ 6,8 mln.).
Voorzieningen
De voorziening heeft betrekking op de egalisatierekening reisdocumenten.
Kortlopende schulden
Crediteuren
De stand van de post crediteuren per 31 december 2019 is ruim € 4 mln.
Deze bestaat uit:
– De schuld aan moederdepartement van € 0,4 mln. heeft betrekking op kosten SSC-ICT. Deze factuur is in januari 2020 voldaan.
– De facturen die nog betaald moeten worden aan andere ministeries van € 0,3 mln. worden in 2020 voldaan.
– De facturen die betrekking hebben op derden van € 3,6 mln. zijn de productiekosten van de reisdocumenten, maandelijkse berichtkosten, licenties en de inhuur van externen. Deze facturen zijn in 2020 voldaan.
Overige schulden en overlopende passiva
De overige schulden en overlopende passiva bestaan uit:
– Nog te betalen bedragen aan het moederdepartement van ruim € 16 mln. bestaan uit vooruitontvangen bedragen (o.a. Healthcheck BRP), nog te betalen huisvestingskosten en namens het moederdepartement geïnde extra bijdragen BRP.
– De nog te betalen bedragen aan andere ministeries van € 1,5 mln. zijn voornamelijk de bedragen die aan het Ministerie van EZK moeten betaald worden.
– De nog te betalen bedragen aan derden van circa € 24 mln. worden in de loop van 2020 verrekend. Dit bedrag heeft onder andere betrekking op de schuld aan gebruikers BRP (dit bedrag wordt betrokken bij de bepaling van het toekomstige tarief) en schuld aan het personeel (reservering vakantiegeld, eindejaarsuitkering en verlofdagen).
Kasstroomoverzicht
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2019 + stand depositorekeningen | 139.446 | 145.311 | 5.865 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 68.547 | 116.414 | 47.867 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 91.148 | ‒ 115.774 | ‒ 24.626 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 22.601 | 640 | 23.241 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 2.000 | ‒ 15.110 | ‒ 17.110 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 2.000 | ‒ 15.110 | ‒ 17.110 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 2.000 | 0 | 2.000 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.000 | 0 | ‒ 2.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2019 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln. | 114.845 | 130.841 | 15.996 |
Toelichting
Operationele kasstroom
Door het ingaan van een dipperiode als gevolg van de 10-jarige geldigheid van de reisdocumenten is er sprake van een negatieve kasstroom. Op deze negatieve kasstroom is geanticipeerd middels het vormen van een voorziening in voorgaande jaren (egalisatie-rekening).
Investeringskasstroom
In 2019 heeft RvIG ruim € 15,1 mln. geïnvesteerd. Dit betreft de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten. In 2019 zijn wereldwijd de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten vervangen. Begin 2020 worden de vervangen systemen in gebruik genomen.
Financieringskasstroom
In 2019 is er geen beroep gedaan op de leenfaciliteit. Dit had betrekking op de voorgenomen investering in de nieuwe infrastructuur. Inmiddels is vastgesteld dat de nieuwe infrastructuur niet in eigendom van RvIG wordt aangeschaft, maar door de externe partij die het beheer uitvoert.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Vastgestelde begroting | |
---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | |
Omschrijving Generiek Deel | |||||
Kostprijzen per product (in euro) | |||||
Abonnementsstructuur (B) | 1.700 | 2.430 | 2.430 | 2.430 | 2.430 |
Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar | 21,20 | 21,31 | 21,31 | 22,60 | 21,78 |
Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar | 34,44 | 34,61 | 34,61 | 40,00 | 35,37 |
Identiteitskaart 5 jaar | 5,30 | 5,33 | 5,33 | 5,71 | 5,45 |
Identiteitskaart 10 jaar | 27,22 | 27,36 | 27,36 | 32,59 | 27,96 |
Omzet per productgroep (bedragen x € 1.000 ): | |||||
BRP | 26.148 | 33.547 | 35.344 | 36.727 | 31.742 |
Reisdocumenten | 108.691 | 111.008 | 102.188 | 47.022 | 23.049 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 156 | 170 | 160 | 185 | 167 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 0% | 5,7% | ‒ 1,3% | 0% |
Omschrijving Specifiek Deel ICT diensten | |||||
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Beschikbaarheid GBA -V | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Responstijd GBA-V | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec | <3 sec |
Beschikbaarheid basisregister | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Beschikbaarheid verificatieregister | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Beschikbaarheid BSN | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Klanttevredenheid | n.v.t. | 7,4 | n.v.t. | n.v.t. | 7,5% |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in: |
Toelichting
1. Kostprijzen per product
– Het werkelijke tarief van BRP is in overleg met de gebruikers niet kostendekkend. Het tekort wordt aangevuld vanuit een in voorgaande jaren opgebouwde schuld aan de gebruikers.
– De werkelijke kostprijs van de paspoorten en de identiteitskaarten zijn gelijk aan de begroting.
2. Omzet per productgroep
– De omzet BRP bestaat uit in rekening gebrachte staffels aan de afnemers van de BRP berichtenverkeer.
– De omzet van de reisdocumenten bestaat uit in rekening gebrachte rijksleges aan de uitgevende instanties.
3. In 2019 is als gevolg van een reorganisatie extra ambtelijk personeel aangetrokken.
4. In 2019 heeft geen klanttevredenheidsonderzoek plaatsgevonden.