De Tweede Kamer verzoekt het Kabinet om bij de verantwoording over het jaar 2023 aandacht te besteden aan resultaatbereik in relatie tot onderuitputting, als gevolg van bijvoorbeeld arbeidskrapte. In deze bijlage wordt de totale onderuitputting gepresenteerd. Daarbij worden de grootste en/of belangrijkste meevallende realisaties apart toegelicht. De overige meevallende realisaties worden in de post «overige meevallers» toegelicht.
De onderstaande tabel geeft per begrotingsartikel een overzicht van de onderuitputting1in 2023, zowel in miljoenen euro’s als in percentage van de vastgestelde begroting 2023. Een minus staat voor voordelig saldo een plus staat voor nadelig saldo. De tabel wordt ondersteund met een toelichting per voordelig saldo.
Bedrag | Als % van de vastgestelde netto begroting | |
---|---|---|
Voordelig Saldo Verkenningen | ‒ 69.000 | ‒ 0,8% |
Voordelig Saldo Hoofdwegennet planuitwerking en verkenningen | ‒ 59.000 | ‒ 0,7% |
Voordelig Saldo Hoofdwegennet Vernieuwing | ‒ 20.000 | ‒ 0,2% |
Voordelig Saldo Woningbouwmiddelen | ‒ 33.000 | ‒ 0,4% |
Voordelig Saldo Exploitatie, Onderhoud en Vervanging Spoor | ‒ 145.000 | ‒ 1,7% |
Voordelig Saldo Gebruiksvergoeding ProRail | ‒ 81.000 | ‒ 0,9% |
Overige Voordelige Saldi | ‒ 20.221 | ‒ 0,2% |
Totaal | ‒ 427.221 | ‒ 4,9% |
Toelichting
Het voordelig saldo wordt volledig aan 2024 toegevoegd zodat de beschikbare projectbudgetten meerjarig ongewijzigd blijven en daarmee onverminderd uitgevoerd kunnen worden.
Voordelig saldo Verkenningen
Het voordelig saldo is te verklaren door het verkenningsbudget (€ 69,4 miljoen) Openbaar Vervoer en Wonen Utrecht die met de Najaarsnota vanuit BZK is overgemaakt. Het verkenningsbudget was niet benodigd in 2023 en wordt dus verschoven naar 2024. Dit heeft niet te maken met arbeidsmarktkrapte.
Voordelig saldo Hoofdwegennet Planuitwerking en verkenningen
Dit betreft een voordelig saldo op de planuitwerking en verkenningen van het hoofdwegennet. Het wordt voornamelijk veroorzaakt door vertragingen, vanwege latere intwerkingtreding van de regelingen, bij de PUV projecten Stedelijk Bereikbaarheid Almere en Smartwayz NL.
Voordelig Saldo Hoofdwegennet Vernieuwing
Het voordelig saldo op Vernieuwing is te verklaren door het project Intelligente Wegkantstations. Dit wordt veroorzaakt doordat bij de projecten Barneveld-Nijkerk, Waterberg-Apeldoorn en Muiderberg en Watergraafsmeer meer voorbereidingstijd nodig was. De start van deze projecten is hierdoor verschoven naar 2024. Dit is deels het resultaat van arbeidsmarktkrapte, deels bij de Rijksoverheid en deels bij derden.
Voordelig saldo Woningbouwmiddelen
Het voordelig saldo heeft te maken met de het niet volledig kunnen uitkeren van de woningbouwmiddelen in 2023. Dit werd veroorzaakt omdat enkele gemeenten hun aanvragen na garantiedatum niet volledig hadden ingediend of omdat niet alle subsidieaanvragen meer in 2023 verwerkt konden worden.
Voordelig saldo Exploitatie, Onderhoud en Vervanging (EOV) Spoor
Dit voordelig saldo is veroorzaakt door de terugstorting van ProRail in het kader van EOV-middelen, door dat er een aantal onderhouds- en vervangingsprojecten verschoven zijn in de tijd. Deze middelen schuiven door naar 2024.
Voordelig saldo Gebruiksvergoeding ProRail
Het voordelig saldo wordt veroorzaakt door een lagere gebruiksvergoeding en daardoor minder uitbetaalde BTW aan ProRail.
Overige Voordelige Saldi
Dit betreft een saldo van diverse mee- en tegenvallers op het Mobiliteitsfonds. Dit komt bijvoorbeeld door een lagere realisatie op het project Spoorcapaciteit 2030 en de SPUK Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam gebruik van Mobiliteitsinfrastructuur.