Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE blz.

  
1. Leeswijzer3
2. Het beleid3
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties3
Artikelsgewijze toelichting5
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)5
2.2. De beleidsartikelen5
Artikel 01. Strategische beleidsontwikkeling en monitoring5
Artikel 02. Betaalbaarheid van het wonen6
Artikel 03. Duurzame woningen en gebouwen9
Artikel 04. Fysieke Stedelijke Vernieuwing11
Artikel 05. Sociale kwaliteit van het wonen en de woonomgeving13
Artikel 06. Versterken ruimtelijke kwaliteit stedelijke gebieden14
Artikel 07. Verbeteren integrale milieukwaliteit op lokaal niveau15
Artikel 08. Versterken ruimtelijke kwaliteit landelijke gebieden17
Artikel 09. Versterken ruimtelijke kwaliteit in Europees verband18
Artikel 10. Verbeteren nationale milieukwaliteit19
Artikel 11. Tegengaan klimaatverandering en emissies20
Artikel 12. Beheersen milieurisico's van stoffen, afval en straling22
Artikel 13. Handhaving23
Artikel 14. Huisvesting Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en Ministerie van Algemene Zaken25
2.3. De niet-beleidsartikelen26
Artikel 15. Algemeen26
Artikel 16. Nominaal en onvoorzien28
Wetsartikel 2 (begroting agentschap «Rijksgebouwendienst»)29
3. Agentschapsbegroting «Rijksgebouwendienst»29

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).

Wetsartikelen 1 tot en met 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI);

b. de begrotingsstaat inzake het agentschap «Rijksgebouwendienst» van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,

S. M. Dekker

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1. LEESWIJZER

De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van het lopende jaar en de nieuwe beleidsplannen die het Kabinet wil uitvoeren. De suppletore begroting is bedoeld om (tussentijds) afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting voor te leggen aan de Staten-Generaal. Door onder andere inzicht te verschaffen in de financiële consequenties van beleidsvoornemens wordt aan de allocatie- en autorisatiefunctie tegemoet gekomen.

In de artikelsgewijze toelichting worden alle mutaties in de volgorde van de begrotingsartikelen van de begrotingsstaat opgenomen. Technische mutaties c.q. beleidsmatig niet relevante mutaties worden slechts cijfermatig gepresenteerd. Alleen indien er sprake is van een grote omvang worden ook technische mutaties nader toegelicht. De beleidsmatig relevante mutaties worden nader omschreven in de toelichting waarbij het bijbehorende mutatiebedrag wordt genoemd. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (b.v. beleidsintensivering en -extensivering, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur).

De stand 1e suppletore begroting samenhangende met de Voorjaarsnota, wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand ontwerpbegroting. De mutaties worden in de tabel «budgettaire gevolgen van beleid»op instrumentniveau gesaldeerd opgenomen. Indien mutaties worden toegelicht op instrumenten waarbij sprake is van een saldering, worden deze afzonderlijk zichtbaar gemaakt.

In tabel «budgettaire gevolgen van beleid» is allereerst een nadere uitsplitsing van de uitgaven naar «apparaats-» en «programmagelden» gemaakt. Het artikelonderdeel «programma» wordt vervolgens uitgesplitst naar operationele doelen welke weer zijn opgebouwd uit (financiële) beleidsinstrumenten. Dit biedt de Kamer beleidsmatig relevante en duidelijke aangrijpingspunten om de begrotingsuitvoering kritisch te volgen en eventueel wijzigingen aan te brengen.

Volledigheidshalve wordt vermeld dat in de tabellen een kolom is opgenomen met daarin mutaties die voortvloeien uit een amendement of de Nota van Wijziging.

2. HET BELEID

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties

In onderstaande tabel worden de belangrijkste suppletore mutaties op gesaldeerd instrumentniveau weergegeven gevolgd door een korte toelichting. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het betreffende artikel.

(bedragen in € 1000)

 UitgavenArtikelnr:
Stand Begroting 2005€ 3 126 679 
Belangrijkste suppletore mutaties:  
1. Huursubsidie€ 42 3002
2. Energiepremieregeling (EPR)€ 9 7683
3. Investeringen stedelijke vernieuwing€ 53 9774
4. Subsidies uitvoering Bodemsanering– € 12 8447
5 Investeringen (Rijkshuisvesting)€ 12 05614
6. Overige mutaties– € 2 881 
Stand 1e suppletore begroting€ 3 229 055 

Toelichting:

1. Betreft het saldo van verschillende mutaties binnen de huursubsidie. De toename van de huursubsidie-uitgaven wordt met name veroorzaakt door een tegenvallende inkomensontwikkeling.

2. Betreft hier o.a. de doorwerking van een kasschuif uit 2004 en de fasering van de budgetten voor de nieuwe Energie Premie Regeling naar latere jaren.

3. Betreft hier hoofdzakelijk het effect van de opname van bodemsaneringsbudgetten (welke reeds voor het ISV bestemd waren) in het totaal budget ISV-2.

4. Betreft hier grotendeels de toevoeging van budgetten uit de algemene middelen (ter compensatie voor de Wet Belasting op Milieugrondslag en sanering waterbodems) en de toevoeging van bodemsaneringsbudgetten aan het totaal budget ISV-2.

5. Betreft een aantal investeringen in de huisvesting van Hogere Colleges van Staat, het Koninklijk Huis en de beveiligingsmaatregelen rond het Binnenhofterrein.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

2.2. De beleidsartikelen

Artikel 01. Strategische beleidsontwikkeling en monitoring

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:79 216 3 89483 110– 1 602– 1 602– 1 602– 1 602
Uitgaven:77 78907 82485 613– 1 602– 1 602– 1 602– 1 602
Programma:58 36504 08262 447– 1 437– 1 446– 1 446– 1 446
Strategische beleidsontwikkeling:1 156001 1560000
Beleidsnota's en wetten ruimte250  250    
Nationaal initiatief voor duurzame ontwikkeling906  906    
Aanpassen plannen lagere overheden0  0    
         
Monitoring en kaderstelling56 54504 08260 627– 1 427– 1 435– 1 4351 435
Kennisontwikkeling en onderzoek wonen10 575 8010 655– 920920– 920– 920
Kennisontwikkeling en onderzoek ruimte933  933    
Bijdrage Planburo RO2 498  2 498– 56– 56– 56– 56
Bijdrage RIVM42 539 4 00246 541– 451– 459– 459– 459
         
Overig programma:66400664– 10– 11– 11– 11
Subsidies vakorganisaties459  459– 10– 11– 1111
Communicatie-instrumenten205  205    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:19 42403 74223 166– 165– 156– 156– 156
Apparaat:        
VROM-raad2 201  2 201– 50– 51– 51– 51
Forum/RMNO/WAR1 975  1 975– 42– 31– 31– 31
Ruimtelijk Planbureau3 983  3 983– 90– 91– 9191
Kenniscentrum Aanbesteden Bouw2 400  2 400    
Nederlandse Emissie Autoriteit (Nea)0 3 7253 725    
Apparaat DGW4 228 174 24517171717
Apparaat DGR2 996  2 996    
Apparaat DGM1 641  1 641    
Ontvangsten:00000000

Toelichting relevante mutaties:

Instrument : Nederlandse Emissie Autoriteit (NEa)

Ten behoeve van de oprichting van de Nea wordt er vanuit Directoraat Generaal Milieu € 3,725 mln beschikbaar gesteld. De Nea zal zich richten op het toezicht en de handhaving van weten regelgeving op het gebied van Nox en CO2 emissiehandel.

Artikel 02. Betaalbaarheid van het wonen

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:1 685 944 916 6922 602 63630 60067 500125 500144 600
Uitgaven:1 685 310045 8921 731 20284 300117 500182 100209 700
Programma:1 634 636045 8921 680 52884 300117 500182 100209 700
Betaalbare woonkeuze huren:1 607 818041 9921 649 81081 300115 400185 000211 400
Huursubsidie1 561 358 42 3001 603 65876 300115 400185 0 00211 400
Bijdrage huurlasten40 103 – 1 90038 2035 000   
Kostenvergoeding verhuurders0  0    
Bijdragen nieuwbouw huurwoningen6 357  6 357    
Eénmalige bijdrage huurbeleid0 1 5921 592    
Afkoop DKP-subsidies beleggers en particulieren0  0    
Afkoop subsidies NWI's0  0    
Compensatie huurders Enschede0  0    
         
Betaalbare woonkeuze kopen:23 22103 90027 1213 0002 100– 2 900– 1 700
Bevordering eigen woningbezit1 412 01 412– 300– 500– 500– 800
Bijdragen woningen marktsector en premiekoop21 800 3 90025 7003 3002 600– 2 400– 900
Gewenningssubsidieregeling eigen woningbezit9  9    
         
Versterking positie burger bij huur en koop:1 508001 5080000
Subsidie woonconsumentenorganisaties1 508  1 508    
         
Overig programma:2 089002 0890000
Afkoop subsidies woonwagens0  0    
Woonwagens0  0    
Kennisoverdracht, experimenten e.a. 45  45     
Onderzoek DGW737  737    
Communicatie-instrumenten500  500    
Nader aan te wijzen807  807    
Apparaat:50 6740050 6740000
Apparaat:        
Juridische instrumenten327  327    
Apparaat DGW12 650  12 650    
Uitvoering huursubsidie36 485  36 485    
Uitvoering eigen woning-regelingen1 212  1 212    
Ontvangsten:91 640 9 700101 340– 10 900– 22 100– 18 500– 19 100

Toelichting relevante mutaties:

Instrument : Huursubsidie

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Vorderingen026 400
2. Nabetalingen en oude verplichtingen– 4 700– 4 700
3. Doorwerking ontwikkeling ABW-uitkeringen– 9 800– 12 400
4. Doorwerking huishoudensontwikkeling– 7 300– 7 900
5. Doorwerking voorraadontwikkeling– 3 500– 3 400
6. Realisatiegegevens15 00015 000
7. Huurontwikkeling– 14 9007 000
8. Inkomenseffecten79 0000
9. AWIR20 0001 700
10. Aanpassingen verplichtingenraming AWIR857 4000
11. Overige mutaties– 13 10020 600
Totaal918 10042 300

Toelichting:

Ad 1) Vorderingen

De raming van de huursubsidie-uitgaven bevat toekenningen, die later worden verlaagd of waarop een nihilbeschikking volgt. De recente ervaringen met subsidiejaar 2003/2004 en 2004/2005 geven aanleiding tot een opwaartse bijstelling van de terug te vorderen uitgaven. Dit betekent een verhoging van de uitgaven per jaar (2005 is € 26,4 mln en structureel is sprake van ruim € 21 mln), die evenwel in latere jaren wordt teruggevorderd.

Ad 2) Nabetalingen en oude verplichtingen

Bij de nabetalingen ontstaat er een incidenteel verschil in de jaren 2006 en 2007 vanwege de invoering van de AWIR en de overschakeling op het actueel inkomen in 2006 samenhangend met de AWIR. Aangenomen is dat de nabetalingen – die samenhangen met inkomenscontroles achteraf – voor het subsidiejaar 2006 pas in 2008 zullen plaatsvinden als de inkomens in dezelfde mate definitief zijn vastgesteld als in de huidige situatie. Dit betekent dat in de jaren 2006 en 2007 alleen nabetalingen zullen plaatsvinden voor subsidiejaren van voor de AWIR.

Ad 3) Doorwerking ontwikkeling ABW-uitkeringen

Het aantal uitkeringen ligt in de subsidiejaren 2004/2005 en 2005/2006 lager dan verondersteld in de vorige raming. Dit leidt in 2005 en 2006 tot lagere uitgaven bij de huursubsidie. In de jaren daarna ligt het aantal ABW-uitkeringen hoger dan eerder verondersteld. Dit leidt met ingang van 2007 tot hogere huursubsidie-uitgaven.

Ad 4) Doorwerking huishoudensontwikkeling

Eén van de inputvariabelen voor de raming van de huursubsidie betreft de ontwikkeling van het aantal huishoudens in Nederland. Het totaal aantal huishoudens is in de huidige raming lager dan verleden jaar verondersteld. Dit leidt tot lagere huursubsidie-uitgaven.

Ad 5) Doorwerking voorraadontwikkeling

Het totaal aantal huurwoningen in Nederland is ten opzichte van de vorige raming iets gedaald. Dit betekent net als bij de huishoudensontwikkeling iets lagere huursubsidie-uitgaven.

Ad 6) Realisatiegegevens

In de tweede suppletore begroting 2004 is aangegeven dat de inkomensontwikkeling voor twee achtereenvolgende jaren (subsidiejaar 2003/2004 en 2004/2005) voor de bovenminimale inkomens lager uitkwam, dan was geraamd. Dit leidt tot een stijging van de gemiddelde bijdrage met een structurele doorwerking voor de subsidiejaren daarna. Dit zelfde geldt voor een – bescheiden – bijstelling naar boven van de ontwikkeling van het volume.

Ad 7) Huurontwikkeling

In de nieuwe huursubsidieraming zijn de effecten van de modernisering van het huurbeleid verwerkt. Dit leidt in 2005 en 2006 tot lagere uitgaven. Structureel is sprake van hogere uitgaven.

Ad 8) Inkomenseffecten

Op basis van de MEV 2005 kan worden geconcludeerd dat het vorig jaar veronderstelde verschil tussen de ontwikkeling van het referentie- en minimuminkomen grotendeels is verdwenen. Ten opzichte van de raming van vorig jaar ligt de ontwikkeling van het referentie-inkomen lager en van het minimuminkomen hoger waardoor ze nagenoeg een zelfde ontwikkeling laten zien.Tevens ligt de actuele ontwikkeling van het inkomen van de bovenminimale huishoudens lager, vergeleken met de raming van vorig jaar. Als gevolg van deze inkomenseffecten zal ondermeer voor een grote groep bovenminimale inkomens de eigen bijdrage minder snel stijgen dan vorig jaar verondersteld.

Deze inkomensontwikkelingen leiden tot structureel hogere huursubsidie-uitgaven.

Ad 9) AWIR

Om de inkomenseffecten van de overgang naar het verzamelinkomen in het kader van de AWIR te beperken, zijn maatregelen getroffen die leiden tot structureel hogere uitgaven van € 20 mln per jaar.

Ad 10) Aanpassingen verplichtingenraming AWIR

De verplichtingenraming 2005 wordt in samenhang met de invoering van de AWIR aanzienlijk verhoogd. In 2005 zullen verplichtingen worden aangegaan voor een beperkte instroom in de tweede helft van het subsidiejaar 2004–2005, voor het halve subsidiejaar 2005 en voor het subsidiejaar 2006. Zonder AWIR zouden voor het hele subsidiejaar 2005–2006 de verplichtingen in de raming worden opgenomen. Qua omvang vergelijkbaar met de verplichtingen voor het subsidiejaar 2006. Derhalve zal in 2005 voor ongeveer een half jaar extra aan verplichtingen worden aangegaan. Dit betreft een ramingstechnische aanpassing.

Afwijking regelgeving huursubsidie

Het controle- en M&O beleid rond de huursubsidie vertoont tekortkomingen als gevolg van de gebrekkige kwaliteit van de GBA-administraties (die worden gehanteerd t.b.v. de controle op de bewoningsituatie). Om de tijdige uitbetaling van huursubsidie te kunnen garanderen, zijn hiervoor de zogeheten BSF-foutcodes «uitgezet», waardoor feitelijk sprake is van afwijking van de regelgeving. Ter compensatie zal, binnen het lopende tijdvak, een steekproef worden uitgevoerd. Dit is ook reeds gemeld in de Slotwet 2004.

Instrument: Bijdragen woningen marktsector en premiekoop

Minder intrekkingen bijdragen premiekoopwoningen (€ 3,9 mln in 2005, voor doorwerking zie tabel)

Als gevolg van lager geraamde intrekkingen uit hoofde van inkomenstoetsen is er in de jaren 2005–2007 sprake van tekorten. Dit hangt samen met tegenvallende economische ontwikkelingen.

Ontvangsten artikel 2

Op dit artikel hebben in de ontvangstensfeer de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000Ontvangsten
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Bijstelling volume en gemiddeld vorderingbedrag– 5 900
2. Doorwerking 2004 ontvangsten individuen18 600
3. Overige mutaties– 3 000
Totaal9 700

Ad 1) Bijstelling volume en gemiddeld vorderingbedrag

Op basis van ervaringsgegevens van met name het subsidiejaar 2003–2004 heeft een bijstelling plaatsgevonden van het geraamde volume vorderingen en het gemiddelde bedrag per vordering. Dit leidt tot structureel lagere ontvangsten.

Ad 2) Doorwerking 2004 ontvangsten individuen

Door een vertraging bij de opstart van het project «Versnelde inning» zijn in 2004 vorderingen later ingesteld dan geraamd. Hierdoor is een deel van de terugbetalingen niet meer in 2004 gerealiseerd. In samenhang hiermee wordt de ontvangstenraming voor individuen voor met name 2005 en 2006 met in totaal circa € 36 mln verhoogd.

Artikel 03. Duurzame woningen en gebouwen

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:52 543– 700– 7 81844 0256 7031 153653– 97
Uitgaven:202 538– 70011 085212 923– 6 44714 95311 0033 353
Programma:199 304– 70011 085209 689– 6 44714 95311 0033 353
Garanderen minimale kwaliteit van woningen en gebouwen:00000000
Toegankelijkheid Rijkshuisvesting0  0    
         
Verbeteren kwaliteit woningen en gebouwen en stimuleren innovatie:43 466– 70010 41453 180– 7 60013 80010 3503 450
Duurzaam bouwen0  0    
Regeling sanering loden leidingen1 082 6461 728    
Energiebesparing Rijkshuisvesting1 543  1 543    
Duurzaam bouwen Rijkshuisvesting0  0    
Regeling Energiebesparing huishoudens met lagere inkomens2 435  2 435    
Programma energiebudgetten17 137– 700 16 437    
Energiepremieregeling (EPR)20 000 9 76829 768– 7 60013 80010 3503 450
Innovatief bouwen1 269  1 269    
         
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw:1 70506712 3761 1531 153653– 97
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw1 705 6712 3761 1531 153653– 97
         
Overig programma:154 13300154 1330000
Budget BWS 19950  0    
Budget BWS 1992–1994149 093  149 093    
Volkshuisvestingsinstellingen, experimenten en kennisoverdracht1 836  1 836    
Onderzoek RGD295  295    
Onderzoek DGW2 659  2 659    
Communicatie-instrumenten250  250    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:3 234003 2340000
Apparaat:   0    
Juridische instrumenten325  325    
Apparaat DGW2 909  2 909    
Ontvangsten:00000000

Toelichting relevante mutaties:

Instrument: Energiepremieregeling (EPR)

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Afwikkeling eindafrekening EPR 2003 in 20053 50030 000
2. Aanpassing budgetfasering nieuwe tenderregeling EPR– 5 550– 20 000
3. Overige mutaties0– 232
Totaal– 2 0509 768

Toelichting

Ad 1) Afwikkeling eindafrekening EPR 2003 in 2005

Het betreft hier de doorwerking van een kas- en verplichtingenschuif uit de 2e suppletore 2004 en Slotwet 2004. De afwikkeling van de eindafrekeningen van de energiebedrijven zal in 2005 worden afgerond. Dit heeft o.a. te maken met een andere wijze van uitvoeren van de accountantscontrole bij de energiebedrijven, waarbij de rechtmatigheid van de toegekende bijdragen voorop zal staan.

Ad 2) Aanpassing budgetfasering nieuwe tender EPR

De fasering van de budgetten voor de nieuwe Energie Premie Regeling wordt aangepast in verband met het eind 2005 invoeren van een tenderregeling en een gemiddelde looptijd van de projecten van drie jaar.

Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)

Aan Nieman Adviesburo B.V. is een bijdrage van € 1 785 verleend voor het samenstellen van een artikel over de VROM-brochure «Vluchten bij brand; handreiking voor gebruiksvergunningen». Op deze manier wil VROM de brochure onder de aandacht brengen van gemeenten en bouwpartijen.

In het kader van de architectenopleiding aan de TU Delft is een bijdrage van € 1000 verleend aan Forum voor Volkshuisvesting voor een studiereis naar Marokko. Deze studie reis heeft als onderwerp de volkshuisvestingssituatie in Marokko.

Artikel 04. Fysieke Stedelijke Vernieuwing

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:1 236 898 369 6821 606 5808 5008 5008 5008 500
Uitgaven:400 7420– 19 182381 56047 19252 49649 37151 575
Programma:394 8350– 19 182375 65347 19252 49649 37151 575
Herstructurering en nieuwbouw:392 3850– 19 182373 20347 19252 49649 37151 575
Budget BLS136 747 – 68 65968 088– 14 485– 8 881– 13 821– 17 117
Planologische en woningbouwknelpunten VINEX1 800  1 800    
Stimulering herstructurering woningvoorraad0  0    
Stedelijke vernieuwing Lelystad3 176  3 176    
Grondzakeninstrumentarium0  0    
Investeringen stedelijke vernieuwing217 407 53 977271 38461 67762 87762 19266 692
Innovatiebudget stedelijke vernieuwing33 255 – 4 50028 755 – 1 5001 0002 000
         
Overig programma:2 450002 4500000
Volkshuisvestingsinstellingen, experimenten en kennisoverdracht336  336    
Onderzoek DGW1 989  1 989    
Communicatie-instrumenten125  125    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaatsuitgaven:5 907005 9070000
Apparaat:        
Juridische instrumenten217  217    
Apparaat DGW5 690  5 690    
Ontvangsten:2 671  2 671    

Toelichting relevante mutaties:

Instrument: Budget BLS

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Aanpassing meerjaren raming convenanten BLS0– 36 532
2. Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering– 167 792– 28 127
3. Doorschuiven verplichtingenbudget 2004 naar 2005214 800 
4. Overige mutaties– 32 868– 4 000
Totaal14 140– 68 659

Toelichting:

Ad 1) Aanpassing meerjaren raming WBA convenanten BLS

Met andere overheden zijn afspraken gemaakt over het aantal te realiseren nieuwbouwwoningen in de periode 2005 – 2009. De daarbij te hanteren subsidietechniek zal nog verder wordt uitgewerkt in het Besluit Locatiegebonden Subsidies 2005 (BLS). Aan de hand van de afgesproken bouwproductie en de nieuwe subsidiebepalingen is de raming van de uitgaven aangepast. Die leidt tot de aangegeven begrotingsmutatie.

Ad 2) Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering

Met ingang van 2005 worden de middelen «VINAC kleine bodem» die bij het budget van BLS stonden verantwoord op het instrument ISV. Dit maakt een overboeking naar instrument Investeringen Stedelijke Vernieuwing noodzakelijk.

Ad 3) Doorschuiven verplichtingenbudget 2004 naar 2005

Zie ook 2e suppletore 2004. Het niet meer in 2004 te verplichten budget voor (met name) «kleine bodemsanering» VINAC en particulier opdrachtgeverschap wordt doorgeschoven naar 2005.

Instrument: Investeringen stedelijke vernieuwing

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:   
1. Overheveling budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2152 75023 050
2. Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering167 79228 127
3. Overige mutaties35 0002 800
Totaal355 54253 977

Toelichting:

Ad 1) Overheveling budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2

Het budget voor bodemsanering in ISV-2 bedraagt circa € 153 mln in de periode 2005–2009. Dit budget wordt overgeboekt van het artikel voor bodemsanering naar het artikel voor ISV (zie ook Subsidies uitvoering bodemsanering), waar het onderdeel gaat uitmaken van het totale ISV-2 budget.

Ad 2) Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering

Zie toelichting bij instrument: Budget BLS

Algemene toelichting BLS (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)

Via convenanten zijn met andere overheden afspraken gemaakt met name over het aantal te realiseren nieuwbouwwoningen en over de bijdrage die daar vanuit VROM tegenover staat. De precieze condities zullen worden vastgelegd in het nog vast te stellen Besluit Locatiegebonden Subsidies 2005. Vooruitlopend op de formele vaststelling van die wetgeving zullen de uit de convenanten voortvloeiende bijdragen reeds worden verstrekt. Het gaat daarbij om de bijdragen voor 2005 aan convenantpartners, voor een totaal bedrag van circa € 70 mln. Dit bedrag wordt als volgt gespecificeerd:

RegioSubsidieRegioSubsidie
ROA€ 14 055 600Drenthe/Emmen€ 164 346
SRR€ 9 533 862Zwolle/Kampen€ 563 973
Haaglanden€ 7 102 940Stedendriehoek€ 1 814 849
BRU€ 8 156 850Utrecht/Amersfoort€ 1 540 227
KAN€ 6 398 018Noord Holland€ 4 732 000
Twente€ 1 733 729Zuid Holland€ 3 511 404
SRE€ 3 710 530Zeeland€ 632 775
Groningen/Assen€ 2 056 055Noord-Brabant€ 2 509 650
Friesland€ 390 000Limburg€ 1 216 219

Artikel 05. Sociale kwaliteit van het wonen en de woonomgeving

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:1 243  1 243    
Uitgaven:26 3180026 3180000
Programma:25 8360025 8360000
Bevorderen vernieuwing beleid voor wonen en zorg:25 0750025 0750000
Huisvesting gehandicapten17 785  17 785    
Woonzorgstimuleringsregeling7 290  7 290    
         
Bevorderen sociale kwaliteit in de woonomgeving:00000000
Sociale vernieuwing0  0    
         
Overig programma:761007610000
Kennisoverdracht, experimenten e.a. 45  45     
Onderzoek DGW340  340    
Communicatie-instrumenten376  376    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:482004820000
Apparaat:        
Juridische instrumenten217  217    
Apparaat DGW265  265    
Ontvangsten:00 0    

Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)

In het kader van het Actieplan Wonen en Zorg is een bijdrage van € 10 710 verleend aan de Stichting Pro Veres voor de ontwikkeling van een spoorboekje zorgsteunpunten. Deze brochure is gericht op het realiseren van eerstelijns multidisciplinaire gezondheidscentra met zorgsteunpunten.

Artikel 06. Versterken ruimtelijke kwaliteit stedelijke gebieden

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:32 029  32 029    
Uitgaven:32 30503 93336 2380000
Programma:27 84803 93331 7810000
Verbeteren stedelijke inrichting:6 75003 93310 6830000
Investeringsbijdrage overkapping A20  0    
Investeringsbijdrage Nieuwe Sleutelprojecten900  900    
Investeringsbijdragen Vijfde Nota uit FES-fonds400 3 9334 333    
Stimuleringsregeling intensief ruimtegebruik180  180    
Stimuleren opzet digitale bestemmingsplannen0  0    
Investeringsbijdrage uitvoering verstedelijking5 270  5 270    
         
Cultuurhistorische identiteit:15 5600015 5600000
Belvedere2 560  2 560    
Beheer rijksmonumenten13 000  13 000    
         
Architectonische kwaliteit:4 433004 4330000
Architectuurbeleid4 433  4 433    
         
Overig programma:1 105001 1050000
Overig stedelijk55  55    
Onderzoek RGD295  295    
Onderzoek DGR575  575    
Communicatie-instrumenten180  180    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:4 457004 4570000
Apparaat:        
Juridische instrumenten260  260    
Apparaat DGR4 197  4 197    
Ontvangsten:9 357 3 93313 290    

Artikel 07. Verbeteren integrale milieukwaliteit op lokaal niveau

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:908 158 – 143 680764 478– 4 863– 4 651– 7882 753
Uitgaven:194 65802 681197 339– 21 828– 23 861– 23 672– 27 497
Programma:185 39502 541187 936– 21 972– 24 113– 23 995– 27 820
Lokale milieukwaliteit:4 89706655 562386472370370
Subsidies gebiedsgericht milieubeleid0 30130170707070
Overige instrumenten lokale milieukwaliteit4 897 3645 261316402300300
         
Uitvoering bodemsanering:128 7510– 5 018123 733– 21 258– 23 376– 23  258– 27 343
Subsidies uitvoering bodemsanering128 595 – 12 844115 751– 28 758– 30 876– 30  758– 34 843
Bodemsanering VINEX0 469469    
Overige instrumenten uitvoering bodemsanering156 7 3577 5137 5007 5007 5007 500
         
Geluidreductie:30 9760– 10730 8690000
Subsidies geluidreductie railverkeer0  0    
Subsidies geluidreductie wegverkeer0  0    
Overige instrumenten geluidreductie5 348 – 1075 241    
Subsidies geluidreductie25 628  25 628    
         
Waarborgen externe veiligheid:19 50608 65428 160– 281– 304– 304– 129
Instrumenten waarborgen externe veiligheid19 506 8 65428 160– 281– 304– 304– 129
         
Overig programma:1 2650– 1 653– 388– 819– 905– 803– 718
Overige instrumenten DGM823 – 8230– 503– 503– 503– 418
Onderzoek DGM317 – 830– 513– 316– 402– 300– 300
Communicatie-instrumenten125  125    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:9 26301409 403144252323323
Apparaat:        
Juridische instrumenten841  841    
Apparaat DGM7 422 1407 562167252323323
Adviesraad Gevaarlijke Stoffen1 000  1 000– 23   
Ontvangsten:0 469469    

Toelichting relevante mutaties:

Instrument: Subsidies uitvoering bodemsanering

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Overboeking budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2– 152 750– 23 350
2. Compensatie Wet Belasting op milieugrondslag (WBM)8 0508 050
3. Sanering Waterbodems9 2609 260
4. Overige mutaties– 11 591– 7 206
Totaal– 146 629– 12 844

Toelichting:

Ad 1) Overboeking budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2

Zie toelichting instrument: Investeringen Stedelijke Vernieuwing.

Ad 2) Compensatie Wet Belasting op Milieugrondslag (WBM)

De vrijstelling van de heffing op basis van de Wet Belasting op Milieugrondslag op niet-reinigbare grond is afgeschaft. Hierdoor ontstaan voor ontvangers van bodemsaneringssubsidies extra kosten bij het storten van niet-reinigbare grond. Dit leidt één op één tot extra belastingontvangsten. Deze worden toegevoegd aan de subsidiebudgetten zodat de subsidieontvangers worden gecompenseerd voor de extra kosten. Op het instrument op artikel 12 «Subsidies stoffenbeleid» is ook een gedeelte (€ 1,24 mln) voor de WBM compensatie terecht gekomen.

Ad 3) Sanering Waterbodems

In april 2002 is een kabinetsreactie uitgebracht op het tienjarenscenario waterbodems. Besloten is tot een versnelling van de sanering van waterbodems. Het daarvoor gereserveerde budget wordt aan de VROM-begroting toegevoegd.

Instrument: Instrumenten waarborgen externe veiligheid

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Aanvullende Post Externe Veiligheid010 000
2. Overige mutaties347– 1 346
Totaal3478 654

Toelichting:

Ad 1) Aanvullende Post Externe Veiligheid

In 2004 is de programmafinanciering van start gegaan die tot doel heeft de uitvoering en handhaving van het externe veiligheidsbeleid te versterken. Voor 2004 en 2005 samen bedraagt dit programma € 20 mln. Hiervan wordt het restant (€ 10 mln) thans overgeboekt van de Aanvullende Post naar VROM.

Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)

Aan de provincie Noord Holland is op grond van de Regeling financiële bepalingen bodemsanering 2002 een subsidie van € 322 000,- verleend ten behoeve van de bodemsanering van een bedrijventerrein te Zwanenburg. De subsidieaanvraag bij VROM heeft echter plaatsgevonden nadat de provincie Noord-Holland de subsidie aan de eigenaar had toegezegd. Dit is niet conform de regeling. Omdat het één van de eerste aanvragen van dit bevoegd gezag onder de regeling betrof en de procedurele afwijking van de regelgeving kan worden toegeschreven aan onervarenheid, wordt voor dit geval een uitzondering gemaakt.

Aan VNO-NCW, MKB Nederland, en de brancheorganisaties Bovag, Metaalunie, Netex en FME-CWM is in totaal een subsidie toegekend van € 2 mln voor ontwikkeling en haalbaarheidsonderzoek t.b.v. het «Bodemcentrum». Deze eventueel op te richten uitvoeringsorganisatie zal bedrijven uit het MKB ondersteunen bij bodemsaneringen.

Artikel 08. Versterken ruimtelijke kwaliteit landelijke gebieden

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:8 796  8 796    
Uitgaven:10 2730010 2730000
Programma:8 929008 9290000
Bescherming en ontwikkeling landelijk gebied:8 929008 9290000
Aankoop bufferzones6 454  6 454    
Ontwikkeling Waddengebied0  0    
Overige instrumenten landelijk gebied654  654    
Ontwikkelingsbijdrage landelijk gebied1 363  1 363    
Beleidlijn Ruimte voor de rivier68  68    
Investeringsbijdragen Vijfde Nota uit FES-fonds0  0    
Onderzoek DGR160  160    
Communicatie-instrumenten230  230    
    0    
Overig programma:00000000
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:1 344001 3440000
Apparaat:        
Juridische instrumenten129  129    
Apparaat DGR1 215  1 215    
Ontvangsten:0  0    

Artikel 09. Versterken ruimtelijke kwaliteit in Europees verband

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:7 900  7 900    
Uitgaven:7 723007 7230000
Programma:6 927006 9270000
Internationale afstemming ruimtelijke inrichting:6 453006 4530000
Noordzeegebied (Interreg)0  0    
Noordwest metropolitan (Interreg)0  0    
Hoogwaterprogramma Rijn/Maas (IRMA)0  0    
Interreg III6 364  6 364    
Ontwikkeling Waddengebied89  89    
         
Concurrerende ruimtelijke inrichting mainports:259002590000
Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR)0  0    
Ontwikkeling nationale luchthaven (ONL)259  259    
         
Overig programma:215002150000
Overige instrumenten DGR200  200    
Onderzoek DGR0  0    
Communicatie-instrumenten15  15    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:796007960000
Apparaat:        
Juridische instrumenten44  44    
Apparaat DGR752  752    
Ontvangsten:0000    

Artikel 10. Verbeteren nationale milieukwaliteit

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:24 082 59924 681703645630630
Uitgaven:16 1780– 2 82513 353– 3 297– 6 000630630
Programma:10 3800– 2 8917 489– 3 319– 5 964681681
Duurzaam bodembeheer:67202008720000
Subsidies duurzaam bodembeheer0 200200    
Instrumenten duurzaam bodembeheer672  672    
         
Optimale waterketen:00000000
Instrumenten optimale waterketen0  0    
         
Subsidies duurzaam landelijk gebied:00000000
Subsidies duurzaam landelijk gebied0  0    
         
Duurzame landbouw:00000000
Aanvullend stikstofbeleid0  0    
         
Vitaal platteland:5 2090– 3 0002 209– 4 000– 6 64500
Instrumenten vitaal platteland5 209 – 3 0002 209– 4 000– 6 645  
         
Overig programma:4 4990– 914 408681681681681
Overige instrumenten DGM2 551 – 4032 148    
Onderzoek DGM1 848 3122 160681681681681
Communicatie-instrumenten100  100    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:5 7980665 86422– 36– 51– 51
Apparaat:        
Juridische instrumenten706  706    
Apparaat DGM5 092 665 15822– 36– 51– 51
Ontvangsten:0000    

Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)

Aan de Stichting Infrastructuur Kwaliteitsborging Bodembeheer (SIKB) is voor 2005 een subsidie verleend van € 408 402. Het doel van deze subsidie is het versneld tot stand brengen van een in de bodembeheerssector dekkende structuur van normatieve documenten voor de kwaliteitsborging.

Artikel 11. Tegengaan klimaatverandering en emissies

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:75 111– 1 16126 04299 992– 2 3441 08728055
Uitgaven:107 741– 1 16110 785117 365117– 2 5471 7805 755
Programma:95 207– 1 1619 901103 947– 841– 3 4287064 906
Internationale samenwerking milieu:5 90901276 036– 678000
Subsidies internationale samenwerking milieu4 848 – 1 3683 480– 678   
Overige instrumenten internationale samenwerking milieu1 061 1 4952 5560000
         
Verminderen uitstoot broeikasgassen:39 08503 35942 4443 400– 2 5001 5005 700
Clean Development Mechanism19 500 5 51925 0194 000   
Subsidies vermindering uitstoot broeikasgassen8 350  8 350    
Overige instrumenten vermindering uitstoot broeikasgassen11 235 – 2 1609 075– 600– 2 5001 5005 700
         
Vermindering uitstoot verkeer en binnenvaart:4 4230494 472195000
Subsidies uitstoot verkeer en binnenvaart2 450  2 450    
Overige instrumenten uitstoot verkeer en binnenvaart1 973 492 022195   
         
Fiscale instrumenten en draagvlak voor milieubeleid:27 344– 1 1619 29335 476– 143– 1 0359999
Subsidies milieuverantwoorde technologie4 080 5 1249 204    
Schadevergoedingen0  0    
Overige instrumenten duurzame samenleving6 351– 4612 7558 6451 7218291 0091 099
Subsidies maatschappelijke milieuactiviteiten16 913– 7001 41417 627– 1 864– 1 864– 910– 1 000
         
Verminderen algemene uitstoot industrie:7 3330– 1 7025 631– 1 76193000
Operationalisering Emissiehandel2 395 – 2902 105– 1 6911 000  
Subsidies verminderen algemene uitstoot industrie0  0    
Overige instrumenten verminderen algemene uitstoot industrie4 938 – 1 4123 526– 70– 70  
         
Duurzaam produceren en consumeren:2 68201 0133 6950000
Subsidies duurzaam produceren en consumeren2 020 1 0813 101    
Overige instrumenten duurzaam produceren en consumeren662 – 68594    
         
Overig programma:8 4310– 2 2386 193– 1 854– 823– 893– 893
Overige instrumenten DGM457 112569– 681   
Onderzoek DGM7 974 – 2 3505 624– 1 173– 823– 893– 893
Communicatie-instrumenten0  0    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:12 534088413 4189588811 074849
Apparaat:        
Juridische instrumenten420  420    
Apparaat DGM12 114 88412 9989588811 074849
Ontvangsten:1 200 5 1246 324    

Toelichting relevante mutaties:

Instrument: Overige instrumenten duurzame samenleving

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Intensivering beleid administratieve lasten reductie537537
2. Overige mutaties2 1102 218
Totaal2 6472 755

Toelichting:

Ad 1 ) Intensivering beleid administratieve lasten reductie

Het beleid ter vermindering van de administratieve lasten wordt geïntensiveerd, waardoor in de landbouwsector mogelijk circa € 33,5 mln extra reductie bereikt kan worden door van vergunningen op een systeem van algemene regels over te stappen. Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre dit in meer sectoren doorgevoerd kan worden.

Artikel 12. Beheersen milieurisico's van stoffen, afval en straling

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:65 356 – 7 92657 430– 7 772– 6601 8041 779
Uitgaven:46 3030– 35145 9521 6891 7421 8041 779
Programma:40 3280– 68739 6411 1991 1991 1991 199
Beheersen milieurisico's van stoffen:12 498073313 231833751962962
Subsidies stoffenbeleid10 000 1 26011 2601 2401 2401 2401 240
Overige instrumenten stoffenbeleid2 498 – 5271 971– 407– 489278– 278
         
Beheersen milieurisico's van afvalstoffen:21 078067421 7521 2401 6071 6071 607
Subsidies afvalstoffenbeleid9 051 – 2 1256 926    
Overige instrumenten afvalstoffenbeleid12 027 2 79914 8261 2401 6071 6071 607
         
Beheersen milieurisico's van straling:3 12501003 225200428428428
Subsidies stralingsbeleid2 400 1002 500200428428428
Overige instrumenten stralingsbeleid725  725    
         
Beheersen milieurisico's van GGO's:1 8550– 1 495360200279279279
Overige instrumenten GGO-beleid1 855 – 1 495360200279279279
         
Overig programma:1 7720– 6991 073– 1 274– 1 866– 2 077– 2 077
Overige instrumenten DGM0  0    
Onderzoek DGM1 122 – 699423– 1 274– 1 866– 2 077– 2 077
Communicatie-instrumenten650  650    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:5 97503366 311490543605580
Apparaat:        
Juridische instrumenten841  841    
Apparaat DGM5 134 3365 470490543605580
Ontvangsten:0000    

Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)

Aan het Bureau Medische Milieukunde van de GGD Brabant en de GGD Zeeland te Breda, wordt een subsidie van € 20 000 toegekend voor het project «Gezond (venti)leren op school».

Aan de UNEP wordt een subsidie toegekend van € 100 000 voor de organisatie van vergaderingen over het Cartagena Protocol. De subsidie maakt het mogelijk deelnemers uit ontwikkelingslanden te laten participeren, doordat hun reis- en verblijfskosten vergoed kunnen worden.

Artikel 13. Handhaving

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:74 450 55175 001551351351351
Uitgaven:74 41801 92676 344726526526351
         
Programma:23 61001 68125 291481281281106
Overig programma:23 61001 68125 291481281281106
Servicepunten milieuhandhaving2 298  2 298    
Bijdrage RIVM6 482 1 2807 7621 2801 0801 0801 080
Overige instrumenten IG14 171 40114 572– 799– 799– 799– 974
Onderzoek IG259  259    
Communicatie-instrumenten400  400    
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:50 808024551 053245245245245
Apparaat:        
Juridische instrumenten296  296    
Apparaat Inspecties50 512 24550 757245245245245
Ontvangsten:882  882    

De twee tabellen die hieronder gepresenteerd worden, betreffen correcties op de tabellen die in de VROM begroting 2005 op blz 173 en blz 175 staan.

13.2. Naleving wet- en regelgeving en beleid betaalbaarheid en vrije woonkeuze (artikel 2)

Tabel 13.2 Prestaties Prioriteiten 2005 (artikel 2)

Wet- en regelgevingDoelstelling Prestaties
 Streefwaarde: wat willen we uiteindelijk bereiken en wanneer?Referentiewaarde wat is de huidige situatie?Wat gaat VI doen om het doel te bereiken?
Woningwet (huisvesting statushouders)Op 31 december 2005 hebben alle gemeenten hun wettelijke taakstelling bij de huisvesting van statushouders (vergunninghouders tot verblijf in nederland na asielprocedure) volledig ingevuld397 gemeenten hebben hun taakstelling niet volledig vervuld. • monitoren van de voortgang• provincies aanspreken op hun toezichthoudende èn handhavende taken• zo nodig ingrijpen door middel van bestuurlijk overleg• bewaken van beleidsaanpassingen en regelgeving op handhaafbaarheid

Toelichting wijziging tabel 13.2: Doelstelling en prestaties zijn anders verwoord.

Tabel 13.4. Prestaties Prioriteiten 2005 (artikelen 6 en 8)

Wet- en regelgevingDoelstelling Prestaties
 Streefwaarde: wat willen we uiteindelijk bereiken en wanneer?Referentiewaarde: wat is de huidige situatie?Wat gaat VI doen om het doel te bereiken?
Wet Ruimtelijke Ordening.Zie tabel 13.3 en 13.5In 2010 functioneert 90% van de gemeenten en provincies op adequaat niveau voor wat betreft de uitvoering en handhaving van de VROM wet- en regelgeving40% van de gemeenten functioneert op adequaat niveauIn 2005 integraal onderzoek bij 120 gemeenten en 3 provincies
Wet Ruimtelijke Ordening> 90% naleefgedrag van gemeenten in 2008Matig (60–80%)Het toetsen aan het rijksbeleid (nota ruimte) van bestemmingsplannen en art. 19 op basis van een aantal thema's waaronder reconstructieplannen
Deel 3 Vijfde nota (ruimte voor de rivier)Alle gemeenten hebben eind 2005 overeenkomstig de beleidslijn Ruimte voor de Rivier geactualiseerde bestemmingsplannen40 gemeenten voldoen nog nietOnderzoek bij 40 gemeenten die nu nog niet voldoen

Toelichting wijziging tabel 13.4: De Reconstructieplannen en PKB Waddenzee zijn als direct object van handhaving vervallen en worden getoetst in het kader van de WRO.

Artikel 14. Huisvesting Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en Ministerie van Algemene Zaken

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:54 070 17 66571 735869369  
Uitgaven:54 070017 66571 73586936900
Programma:54 070017 66571 73586936900
Huisvesting Hoge Colleges van Staat en ministerie van Algemene Zaken:34 483011 28645 769189– 31100
Onderhoud8 085  8 085    
Investeringen23 165 12 05635 221    
Huren2 324 1392 463189– 311  
Asbestsanering909 – 9090    
         
Huisvesting Koninklijk Huis:19 58706 37925 96668068000
Paleizen11 984 6 37918 363680680  
Functionele kosten7 603  7 603    
Ontvangsten:2 269  2 269    

Toelichting relevante mutaties:

Instrument: Investeringen

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Herbouw Catshuis5 3535 353
2. Aanvullende beveiligingsmaatregelen 2e Kamer3 0003 000
3. Beveiliging Binnenhofterrein851851
4. C2000 Communicatienetwerk2 0002 000
3. Overige mutaties852852
Totaal12 05612 056

Toelichting:

Ad 1, 2, 3 en 4)

De brandschade in het Catshuis wordt hersteld. Daarnaast worden diverse additionele beveiligingsmaatregelen op en rond het Binnenhofterrein getroffen op advies van de AIVD. Tevens worden er aanpassingen verricht om de binnenhuisdekking van het C2000 communicatienetwerk te garanderen.

Instrument: Paleizen

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Grondaankoop Paleis Soestdijk3 1003 100
2. Noordeinde 70–72680680
3. Overige mutaties2 5992 599
Totaal6 3796 379

Toelichting:

Ad 1 en 2) Grondaankoop Paleis Soestdijk en Noordeinde 70–72

Het paleis Soestdijk is eigendom van de Staat, voor de grond geldt dit slechts ten dele. Met deze grondaankoop komt een perceel in de directe nabijheid van het paleis eveneens in handen van de Staat. Voor de Dienst Koninklijk Huis op het Noordeinde in Den Haag vindt een renovatie en uitbreiding van werkplekken plaats.

2.3. De niet-beleidsartikelen

Artikel 15. Algemeen

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:152 771– 514– 3 075149 182– 6 049– 6 846– 7 058– 6 808
Uitgaven:175 185– 514– 705173 966– 6 049– 6 846– 7 058– 6 808
Programma:12 498– 29286613 072– 3 624– 4 334– 4 317– 4 317
Advisering Bestuursrechtspraak:4 934004 9340000
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak4 934  4 934    
         
VROM-brede voorlichting:4 451– 29204 159– 292– 292– 292– 292
Communicatie-instrumenten4 451– 292 4 159– 292– 292– 292292
         
Vastgoedinformatievoorziening:1 69602 1383 8340000
Coordinatie Geo informatie1 379  1 379    
Overige vastgoedinformatievoorziening0 2 1382 138    
Overige instrumenten DGR317  317    
         
Beleidsontwikkeling:145001450000
Ontwerp en beeldontwikkeling145  145    
         
Overig programma:1 2720– 1 2720– 3 332– 4 042– 4 025– 4 025
Onverdeeld RGD267 – 2670– 2 320– 2 820– 2 803– 2 803
Bijdrage loket bouwen en wonen0  0    
Overige instrumenten DGM0  0    
Onderzoek DGM1 005 – 1 0050– 1 012– 1 222– 1 222– 1 222
Nader aan te wijzen0  0    
Apparaat:162 687– 222– 1 571160 894– 2 425– 2 512– 2 7 41– 2 491
Departementsleiding, control, expertdiensten en overige staf:75 4060– 1 57173 835– 1 980– 1 845– 2 074– 1 824
Juridische instrumenten279  279    
Apparaat CS32 313 23232 545    
Apparaat RGD2 517  2 517    
Apparaat DGW16 265  16 265    
Apparaat DGR11 441  11 441    
Apparaat DGM12 591 – 1 80310 788– 1 980– 1 845– 2 074– 1 824
         
Gemeenschappelijke voorzieningen:81 744– 222081 522– 445– 667– 667667
Huurbijdrage aan RGD29 797– 222 29 575– 445– 667– 667– 667
Overige gemeenschappelijke voorzieningen51 947  51 947    
         
Postaktieven:5 537005 5370000
Apparaat CS1 318  1 318    
Apparaat RPB0  0    
Apparaat DGW2 276  2 276    
Apparaat DGR369  369    
Apparaat DGM1 270  1 270    
Apparaat Inspecties304  304    
Ontvangsten:21 980 39 03061 010    

Toelichting relevante mutaties:

Ontvangsten artikel 15:

Op dit artikel hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000Ontvangsten
Mutaties 1e suppletore begroting: 
1. Afdracht agentschap Rijksgebouwendienst over het jaar 200436 892
2. Overig2 138
Totaal39 030

Toelichting:

Ad 1) Afdracht agentschap Rijksgebouwendienst over het jaar 2004

Het positieve resultaat van het agentschap Rgd in 2004 heeft geleid tot een eigen vermogen dat hoger is dan de comptabele wetgeving voorschrijft. Het surplus eigen vermogen wordt afgedragen aan het moederdepartement en valt vervolgens vrij aan de algemene middelen.

Artikel 16. Nominaal en onvoorzien

(bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
 Stand ontwerpbegroting 2005Mutaties via NvW en amendementMutaties 1e suppletore begroting 2005Stand 1e suppletore begroting 2005Mutatie 2006Mutatie 2007Mutatie 2008Mutatie 2009
Verplichtingen:17 503023 64841 15116 222– 143– 7 441– 12 478
Uitgaven:17 503023 64841 15116 222– 143– 7 441– 12 478
         
Programma:17 503023 64841 15116 222– 143– 7 441– 12 478
Loonbijstelling:3 42502 9076 332312303286285
Loonbijstelling3 425 2 9076 332312303286285
         
Prijsbijstelling:14 99005 98620 9765 8085 7355 0714 885
Prijsbijstelling14 990 5 98620 9765 8085 7355 0714 885
         
Onvoorzien:3 754003 7540000
Onvoorzien3 754  3 754    
         
Nog nader te verdelen:– 4 666014 75510 08910 102– 6 181– 12 79817 648
Nog nader te verdelen taakstellingen– 12 452 – 7 807– 20 259– 8 933– 13 125– 13 125– 13 125
Nog nader te verdelen overig7 786 22 56230 34819 0356 944327– 4 523
Ontvangsten:0  0    

Toelichting relevante mutaties:

Instrument: Nog nader te verdelen taakstellingen

Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

Bedragen x € 1000VerplichtingenUitgaven
Mutaties 1e suppletore begroting:  
1. Naar EZ taakstelling externen (Senter/Novem)– 893– 893
2. PIA taakstelling VROM– 2 746– 2 746
3. PIA taakstelling VROM RGD– 1 755– 1 755
4. PIA taakstelling VROM huisvesting AZ– 45– 45
5. Taakstelling Adviesraden– 432– 432
6. Negatieve Eindejaarsmarge 2004– 1 936– 1 936
Totaal– 7 807– 7 807

Toelichting:

Ad 1) Naar EZ taakstelling externen

Met EZ is overeenstemming bereikt over de efficiencytaakstelling van het Strategisch Akkoord voor agentschappen. In ruil voor een tariefverlaging van SenterNovem boekt VROM daarom een navenant budget af, waarmee de taakstelling wordt geëffectueerd. De reeks zal in een later stadium worden verdeeld over de betrokken beleidsinstrumenten.

Ad 2, 3 en 4) Professionele Inkoop en Aanbesteding taakstelling (PIA)

Deze taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord stond tot op de begroting van EZ. Een eerste uitboeking hiervan heeft plaatsgevonden in de begroting 2005. De definitieve verdeling over de verschillende departementen is heden duidelijk en daarom volgt een nieuwe uitboeking naar de VROM begroting.

Er moeten nog passende maatregelen op de VROM begroting worden getroffen om deze taakstelling naar de beleidsartikelen uit te boeken.

Ad 5) Taakstelling Adviesraden

Deze taakstelling vloeit voort uit de motie Verhagen waarin staat dat er bezuinigd moet worden op adviesraden. Uitboeking hiervan vindt later plaats.

Ad 6) Negatieve Eindejaarsmarge 2004

VROM heeft het jaar 2004 met een lichte overuitputting afgesloten en zal dientengevolge dit bedrag in 2005 moeten compenseren.

Wetsartikel 2 (begroting agentschap «Rijksgebouwendienst»)

3. Agentschapsbegroting «Rijksgebouwendienst»

Begrotingsstaat 2005 (in € x 1 000)

Totaal batenTotaal lastenSaldo baten en lasten
1 300 8811 296 1194 762
Totaal kapitaaluitgavenTotaal kapitaalontvangsten 
758 705527 000 

Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting 2005 naar de stand van de Voorjaarsnota: (bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)=(1)+(2)
OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of –) 1e suppletore begrotingTotaal geraamd
Baten   
Leveren producten/diensten:   
Opbrengsten departementen1 210 278– 24 8651 185 413
Opbrengsten moeder77 85818 33696 194
Opbrengsten derden13 275– 3 00110 274
Bedrijfsvoering:   
Rentebaten2 4111 5894 000
Overige baten5 0005 000
Totaal baten1 303 822– 2 9411 300 881
Lasten   
Product Huisvesting:   
P&M beheren van gebouwen62 294– 86761 427
Huren vanuit de markt289 538– 8 837280 701
Rentelasten303 045– 14 905288 140
Afschrijvingen266 7155 462272 177
Dagelijks beheer93 476– 7 10386 373
Mutaties voorzieningen109 1961 950111 146
Belastingen en heffingen25 491– 1 89423 597
Invest. buiten gebruiksvergoedingen104 70819 556124 264
Overige producten:   
Services27 401– 3 81423 587
Adviezen15 764– 5 30210 462
Beleid9 2459 245
Overige lasten5 0005 000
Totale lasten1 306 873– 10 7541 296 119
Saldo– 3 0517 8134 762

Toelichting

De lagere raming opbrengst departementen wordt met name veroorzaakt doordat de totale omzet aan gebruiksvergoedingen thans € 22 mln lager wordt begroot. Dit komt deels door lagere opbrengsten voor lopende contracten voor markthuren en deels doordat minder projecten zijn opgeleverd dan eerder geraamd. De bijbehorende kosten (met name huren vanuit de markt, rentelasten en afschrijvingen) nemen met dezelfde bedragen af, zodat dit niet tot een resultaateffect leidt.

De gestegen opbrengst moeder komt met name voort uit een hoger aantal investeringsprojecten die worden uitgevoerd voor klanten buiten het huur-verhuurmodel. Deze stijging van de begrote opbrengsten houden gelijke tred met de stijging van de begrote kosten voor deze activiteiten.

In de nieuwe raming is voor de post overige baten structureel voor € 5 mln geraamd omdat uit ervaring blijkt dat op verkoop onroerend goed en op projecten deels positieve resultaten worden geboekt die op deze post worden verantwoord.

De negatieve resultaten op projecten worden verantwoord bij de post overige lasten.

De verlaging van de post adviezen heeft betrekking op een naar verwachting mindere vraag naar dit product. Tegenover de lagere kosten staan lagere opbrengsten zodat dit niet leidt tot een resultaateffect.

Het saldo van baten en lasten stijgt naar verwachting met bijna € 8 mln als gevolg van de meevallende rente-effecten. Het risico als gevolg van het verschil tussen de geraamde en werkelijke inflatie in relatie tot de rente- en aflossingsschema's leidt tot renteresultaten bij de Rgd die ten laste c.q. ten gunste van het bedrijfsresultaat van de Rgd komen.

Staat van kapitaaluitgaven en -ontvangsten (in € x 1 000)

 (1)(2)(3)=(1)+(2)
 Oorspronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of -) 1e suppletore begrotingTotaal geraamd
Kapitaaluitgaven   
    
Investering500 00017 000517 000
    
aflossing leningen211 678– 6 865204 813
afdracht surplus agentschapsvermogen6 91629 97636 892
Totaal718 59440 111758 705
kapitaalontvangsten   
Afstoot10 00010 000
Leenfaciliteit500 00017 000517 000
Totaal510 00017 000527 000

Toelichting:

Voor een toelichting op de mutaties in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten wordt verwezen naar de toelichting bij het kasstroomoverzicht.

Kasstroomoverzicht voor het jaar 2005: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting 2005 naar de stand van de Voorjaarsnota (bedragen in € 1000)

 (1)(2)(3)=(1)+(2)
OmschrijvingOors pronkelijk vastgestelde begrotingMutaties (+ of -) 1e suppletore begrotingStand 1e suppletore begroting
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2005172 100195 195367 295
    
2. Totaal operationele kasstroom185 82452 491238 315
    
Totaal investeringen– 500 000– 17 000– 517 000
Totaal boekwaarde desinvesteringen10 000 10 000
    
3. Totaal investeringskasstroom– 490 000– 17 000– 507 000
    
Eenmalige uitkering aan moederdepartement– 6 916– 29 976– 36 892
Eenmalige storting door moederdepartement 
Aflossingen op leningen– 211 6786 865– 204 813
Beroep op leenfaciliteit500 00017 000517 000
4. Totaal financieringskasstroom281 406– 6 111275 295
    
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005 (=1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro)149 330224 575373 905

Toelichting:

De beginstand van de rekening-courant RHB is aangepast op de realisatie ultimo 2004.

De operationele kasstroom is aangepast naar aanleiding van de wijziging in de afschrijvingskosten en de egalisatie, voortvloeiend uit de wijzigingen in de raming van baten en lasten.

De investeringskasstroom is iets hoger vanwege een tweetal aankopen die leiden tot extra investeringen in 2005. Deze leiden ook tot een extra beroep leenfaciliteit in 2005 met € 17 mln.

De financieringskasstroom is verder aangepast als gevolg van de eenmalige uitkering aan het moederdepartement. Het eigen vermogen wordt verlaagd middels de afdracht aan het moederdepartement omdat de maximaal toegestane hoogte van het eigen vermogen het voorgaand jaar is overschreden.

Tabel: Overzicht vermogensontwikkeling (bedragen in € 1000)

 20032004200520062007200820092010
Eigen vermogen per 1 januari70 542109 46997 08564 95574 06363 96754 47046 746
Saldo van baten en lasten62 79042 7614 76210 7123 486– 3 658– 7 724– 8 186
Directe mutaties in het eigen vermogen:        
– uitkering aan het moederdepartement23 86355 14536 8921 60413 5826 02500
– exploitatiebijdrage moederdepartement        
– overige mutaties        
Eigen vermogen per 31 december109 46997 08564 95574 06363 96754 47046 746 38 374

Toelichting:

De mutaties in het vermogen worden veroorzaakt door een gewijzigd saldo van baten en lasten. Daarnaast mag het eigen vermogen van de Rgd maximaal 5% zijn van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar. Het surplus wordt in het daaropvolgende begrotingsjaar afgedragen aan het moederdepartement.

Licence