1. Leeswijzer | 3 |
2. Het beleid | 3 |
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties | 3 |
Artikelsgewijze toelichting | 5 |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) | 5 |
2.2. De beleidsartikelen | 5 |
Artikel 01. Strategische beleidsontwikkeling en monitoring | 5 |
Artikel 02. Betaalbaarheid van het wonen | 6 |
Artikel 03. Duurzame woningen en gebouwen | 9 |
Artikel 04. Fysieke Stedelijke Vernieuwing | 11 |
Artikel 05. Sociale kwaliteit van het wonen en de woonomgeving | 13 |
Artikel 06. Versterken ruimtelijke kwaliteit stedelijke gebieden | 14 |
Artikel 07. Verbeteren integrale milieukwaliteit op lokaal niveau | 15 |
Artikel 08. Versterken ruimtelijke kwaliteit landelijke gebieden | 17 |
Artikel 09. Versterken ruimtelijke kwaliteit in Europees verband | 18 |
Artikel 10. Verbeteren nationale milieukwaliteit | 19 |
Artikel 11. Tegengaan klimaatverandering en emissies | 20 |
Artikel 12. Beheersen milieurisico's van stoffen, afval en straling | 22 |
Artikel 13. Handhaving | 23 |
Artikel 14. Huisvesting Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en Ministerie van Algemene Zaken | 25 |
2.3. De niet-beleidsartikelen | 26 |
Artikel 15. Algemeen | 26 |
Artikel 16. Nominaal en onvoorzien | 28 |
Wetsartikel 2 (begroting agentschap «Rijksgebouwendienst») | 29 |
3. Agentschapsbegroting «Rijksgebouwendienst» | 29 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Bij een wetsvoorstel tot een begrotingswijziging wordt geen algemene toelichting opgenomen. De beleidsinhoudelijke toelichting bij de begroting(sstaat) wordt opgenomen in onderdeel B van de memorie van toelichting (de begrotingstoelichting).
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI);
b. de begrotingsstaat inzake het agentschap «Rijksgebouwendienst» van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van het lopende jaar en de nieuwe beleidsplannen die het Kabinet wil uitvoeren. De suppletore begroting is bedoeld om (tussentijds) afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting voor te leggen aan de Staten-Generaal. Door onder andere inzicht te verschaffen in de financiële consequenties van beleidsvoornemens wordt aan de allocatie- en autorisatiefunctie tegemoet gekomen.
In de artikelsgewijze toelichting worden alle mutaties in de volgorde van de begrotingsartikelen van de begrotingsstaat opgenomen. Technische mutaties c.q. beleidsmatig niet relevante mutaties worden slechts cijfermatig gepresenteerd. Alleen indien er sprake is van een grote omvang worden ook technische mutaties nader toegelicht. De beleidsmatig relevante mutaties worden nader omschreven in de toelichting waarbij het bijbehorende mutatiebedrag wordt genoemd. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (b.v. beleidsintensivering en -extensivering, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur).
De stand 1e suppletore begroting samenhangende met de Voorjaarsnota, wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand ontwerpbegroting. De mutaties worden in de tabel «budgettaire gevolgen van beleid»op instrumentniveau gesaldeerd opgenomen. Indien mutaties worden toegelicht op instrumenten waarbij sprake is van een saldering, worden deze afzonderlijk zichtbaar gemaakt.
In tabel «budgettaire gevolgen van beleid» is allereerst een nadere uitsplitsing van de uitgaven naar «apparaats-» en «programmagelden» gemaakt. Het artikelonderdeel «programma» wordt vervolgens uitgesplitst naar operationele doelen welke weer zijn opgebouwd uit (financiële) beleidsinstrumenten. Dit biedt de Kamer beleidsmatig relevante en duidelijke aangrijpingspunten om de begrotingsuitvoering kritisch te volgen en eventueel wijzigingen aan te brengen.
Volledigheidshalve wordt vermeld dat in de tabellen een kolom is opgenomen met daarin mutaties die voortvloeien uit een amendement of de Nota van Wijziging.
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties
In onderstaande tabel worden de belangrijkste suppletore mutaties op gesaldeerd instrumentniveau weergegeven gevolgd door een korte toelichting. Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar het betreffende artikel.
Uitgaven | Artikelnr: | |
---|---|---|
Stand Begroting 2005 | € 3 126 679 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Huursubsidie | € 42 300 | 2 |
2. Energiepremieregeling (EPR) | € 9 768 | 3 |
3. Investeringen stedelijke vernieuwing | € 53 977 | 4 |
4. Subsidies uitvoering Bodemsanering | – € 12 844 | 7 |
5 Investeringen (Rijkshuisvesting) | € 12 056 | 14 |
6. Overige mutaties | – € 2 881 | |
Stand 1e suppletore begroting | € 3 229 055 |
1. Betreft het saldo van verschillende mutaties binnen de huursubsidie. De toename van de huursubsidie-uitgaven wordt met name veroorzaakt door een tegenvallende inkomensontwikkeling.
2. Betreft hier o.a. de doorwerking van een kasschuif uit 2004 en de fasering van de budgetten voor de nieuwe Energie Premie Regeling naar latere jaren.
3. Betreft hier hoofdzakelijk het effect van de opname van bodemsaneringsbudgetten (welke reeds voor het ISV bestemd waren) in het totaal budget ISV-2.
4. Betreft hier grotendeels de toevoeging van budgetten uit de algemene middelen (ter compensatie voor de Wet Belasting op Milieugrondslag en sanering waterbodems) en de toevoeging van bodemsaneringsbudgetten aan het totaal budget ISV-2.
5. Betreft een aantal investeringen in de huisvesting van Hogere Colleges van Staat, het Koninklijk Huis en de beveiligingsmaatregelen rond het Binnenhofterrein.
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
Artikel 01. Strategische beleidsontwikkeling en monitoring
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 79 216 | 3 894 | 83 110 | – 1 602 | – 1 602 | – 1 602 | – 1 602 | |
Uitgaven: | 77 789 | 0 | 7 824 | 85 613 | – 1 602 | – 1 602 | – 1 602 | – 1 602 |
Programma: | 58 365 | 0 | 4 082 | 62 447 | – 1 437 | – 1 446 | – 1 446 | – 1 446 |
Strategische beleidsontwikkeling: | 1 156 | 0 | 0 | 1 156 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsnota's en wetten ruimte | 250 | 250 | ||||||
Nationaal initiatief voor duurzame ontwikkeling | 906 | 906 | ||||||
Aanpassen plannen lagere overheden | 0 | 0 | ||||||
Monitoring en kaderstelling | 56 545 | 0 | 4 082 | 60 627 | – 1 427 | – 1 435 | – 1 435 | 1 435 |
Kennisontwikkeling en onderzoek wonen | 10 575 | 80 | 10 655 | – 920 | 920 | – 920 | – 920 | |
Kennisontwikkeling en onderzoek ruimte | 933 | 933 | ||||||
Bijdrage Planburo RO | 2 498 | 2 498 | – 56 | – 56 | – 56 | – 56 | ||
Bijdrage RIVM | 42 539 | 4 002 | 46 541 | – 451 | – 459 | – 459 | – 459 | |
Overig programma: | 664 | 0 | 0 | 664 | – 10 | – 11 | – 11 | – 11 |
Subsidies vakorganisaties | 459 | 459 | – 10 | – 11 | – 11 | 11 | ||
Communicatie-instrumenten | 205 | 205 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 19 424 | 0 | 3 742 | 23 166 | – 165 | – 156 | – 156 | – 156 |
Apparaat: | ||||||||
VROM-raad | 2 201 | 2 201 | – 50 | – 51 | – 51 | – 51 | ||
Forum/RMNO/WAR | 1 975 | 1 975 | – 42 | – 31 | – 31 | – 31 | ||
Ruimtelijk Planbureau | 3 983 | 3 983 | – 90 | – 91 | – 91 | 91 | ||
Kenniscentrum Aanbesteden Bouw | 2 400 | 2 400 | ||||||
Nederlandse Emissie Autoriteit (Nea) | 0 | 3 725 | 3 725 | |||||
Apparaat DGW | 4 228 | 17 | 4 245 | 17 | 17 | 17 | 17 | |
Apparaat DGR | 2 996 | 2 996 | ||||||
Apparaat DGM | 1 641 | 1 641 | ||||||
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument : Nederlandse Emissie Autoriteit (NEa)
Ten behoeve van de oprichting van de Nea wordt er vanuit Directoraat Generaal Milieu € 3,725 mln beschikbaar gesteld. De Nea zal zich richten op het toezicht en de handhaving van weten regelgeving op het gebied van Nox en CO2 emissiehandel.
Artikel 02. Betaalbaarheid van het wonen
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 1 685 944 | 916 692 | 2 602 636 | 30 600 | 67 500 | 125 500 | 144 600 | |
Uitgaven: | 1 685 310 | 0 | 45 892 | 1 731 202 | 84 300 | 117 500 | 182 100 | 209 700 |
Programma: | 1 634 636 | 0 | 45 892 | 1 680 528 | 84 300 | 117 500 | 182 100 | 209 700 |
Betaalbare woonkeuze huren: | 1 607 818 | 0 | 41 992 | 1 649 810 | 81 300 | 115 400 | 185 000 | 211 400 |
Huursubsidie | 1 561 358 | 42 300 | 1 603 658 | 76 300 | 115 400 | 185 0 00 | 211 400 | |
Bijdrage huurlasten | 40 103 | – 1 900 | 38 203 | 5 000 | ||||
Kostenvergoeding verhuurders | 0 | 0 | ||||||
Bijdragen nieuwbouw huurwoningen | 6 357 | 6 357 | ||||||
Eénmalige bijdrage huurbeleid | 0 | 1 592 | 1 592 | |||||
Afkoop DKP-subsidies beleggers en particulieren | 0 | 0 | ||||||
Afkoop subsidies NWI's | 0 | 0 | ||||||
Compensatie huurders Enschede | 0 | 0 | ||||||
Betaalbare woonkeuze kopen: | 23 221 | 0 | 3 900 | 27 121 | 3 000 | 2 100 | – 2 900 | – 1 700 |
Bevordering eigen woningbezit | 1 412 | 0 | 1 412 | – 300 | – 500 | – 500 | – 800 | |
Bijdragen woningen marktsector en premiekoop | 21 800 | 3 900 | 25 700 | 3 300 | 2 600 | – 2 400 | – 900 | |
Gewenningssubsidieregeling eigen woningbezit | 9 | 9 | ||||||
Versterking positie burger bij huur en koop: | 1 508 | 0 | 0 | 1 508 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie woonconsumentenorganisaties | 1 508 | 1 508 | ||||||
Overig programma: | 2 089 | 0 | 0 | 2 089 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afkoop subsidies woonwagens | 0 | 0 | ||||||
Woonwagens | 0 | 0 | ||||||
Kennisoverdracht, experimenten e.a. 45 | 45 | |||||||
Onderzoek DGW | 737 | 737 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 500 | 500 | ||||||
Nader aan te wijzen | 807 | 807 | ||||||
Apparaat: | 50 674 | 0 | 0 | 50 674 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 327 | 327 | ||||||
Apparaat DGW | 12 650 | 12 650 | ||||||
Uitvoering huursubsidie | 36 485 | 36 485 | ||||||
Uitvoering eigen woning-regelingen | 1 212 | 1 212 | ||||||
Ontvangsten: | 91 640 | 9 700 | 101 340 | – 10 900 | – 22 100 | – 18 500 | – 19 100 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Vorderingen | 0 | 26 400 |
2. Nabetalingen en oude verplichtingen | – 4 700 | – 4 700 |
3. Doorwerking ontwikkeling ABW-uitkeringen | – 9 800 | – 12 400 |
4. Doorwerking huishoudensontwikkeling | – 7 300 | – 7 900 |
5. Doorwerking voorraadontwikkeling | – 3 500 | – 3 400 |
6. Realisatiegegevens | 15 000 | 15 000 |
7. Huurontwikkeling | – 14 900 | 7 000 |
8. Inkomenseffecten | 79 000 | 0 |
9. AWIR | 20 000 | 1 700 |
10. Aanpassingen verplichtingenraming AWIR | 857 400 | 0 |
11. Overige mutaties | – 13 100 | 20 600 |
Totaal | 918 100 | 42 300 |
De raming van de huursubsidie-uitgaven bevat toekenningen, die later worden verlaagd of waarop een nihilbeschikking volgt. De recente ervaringen met subsidiejaar 2003/2004 en 2004/2005 geven aanleiding tot een opwaartse bijstelling van de terug te vorderen uitgaven. Dit betekent een verhoging van de uitgaven per jaar (2005 is € 26,4 mln en structureel is sprake van ruim € 21 mln), die evenwel in latere jaren wordt teruggevorderd.
Ad 2) Nabetalingen en oude verplichtingen
Bij de nabetalingen ontstaat er een incidenteel verschil in de jaren 2006 en 2007 vanwege de invoering van de AWIR en de overschakeling op het actueel inkomen in 2006 samenhangend met de AWIR. Aangenomen is dat de nabetalingen – die samenhangen met inkomenscontroles achteraf – voor het subsidiejaar 2006 pas in 2008 zullen plaatsvinden als de inkomens in dezelfde mate definitief zijn vastgesteld als in de huidige situatie. Dit betekent dat in de jaren 2006 en 2007 alleen nabetalingen zullen plaatsvinden voor subsidiejaren van voor de AWIR.
Ad 3) Doorwerking ontwikkeling ABW-uitkeringen
Het aantal uitkeringen ligt in de subsidiejaren 2004/2005 en 2005/2006 lager dan verondersteld in de vorige raming. Dit leidt in 2005 en 2006 tot lagere uitgaven bij de huursubsidie. In de jaren daarna ligt het aantal ABW-uitkeringen hoger dan eerder verondersteld. Dit leidt met ingang van 2007 tot hogere huursubsidie-uitgaven.
Ad 4) Doorwerking huishoudensontwikkeling
Eén van de inputvariabelen voor de raming van de huursubsidie betreft de ontwikkeling van het aantal huishoudens in Nederland. Het totaal aantal huishoudens is in de huidige raming lager dan verleden jaar verondersteld. Dit leidt tot lagere huursubsidie-uitgaven.
Ad 5) Doorwerking voorraadontwikkeling
Het totaal aantal huurwoningen in Nederland is ten opzichte van de vorige raming iets gedaald. Dit betekent net als bij de huishoudensontwikkeling iets lagere huursubsidie-uitgaven.
In de tweede suppletore begroting 2004 is aangegeven dat de inkomensontwikkeling voor twee achtereenvolgende jaren (subsidiejaar 2003/2004 en 2004/2005) voor de bovenminimale inkomens lager uitkwam, dan was geraamd. Dit leidt tot een stijging van de gemiddelde bijdrage met een structurele doorwerking voor de subsidiejaren daarna. Dit zelfde geldt voor een – bescheiden – bijstelling naar boven van de ontwikkeling van het volume.
In de nieuwe huursubsidieraming zijn de effecten van de modernisering van het huurbeleid verwerkt. Dit leidt in 2005 en 2006 tot lagere uitgaven. Structureel is sprake van hogere uitgaven.
Op basis van de MEV 2005 kan worden geconcludeerd dat het vorig jaar veronderstelde verschil tussen de ontwikkeling van het referentie- en minimuminkomen grotendeels is verdwenen. Ten opzichte van de raming van vorig jaar ligt de ontwikkeling van het referentie-inkomen lager en van het minimuminkomen hoger waardoor ze nagenoeg een zelfde ontwikkeling laten zien.Tevens ligt de actuele ontwikkeling van het inkomen van de bovenminimale huishoudens lager, vergeleken met de raming van vorig jaar. Als gevolg van deze inkomenseffecten zal ondermeer voor een grote groep bovenminimale inkomens de eigen bijdrage minder snel stijgen dan vorig jaar verondersteld.
Deze inkomensontwikkelingen leiden tot structureel hogere huursubsidie-uitgaven.
Om de inkomenseffecten van de overgang naar het verzamelinkomen in het kader van de AWIR te beperken, zijn maatregelen getroffen die leiden tot structureel hogere uitgaven van € 20 mln per jaar.
Ad 10) Aanpassingen verplichtingenraming AWIR
De verplichtingenraming 2005 wordt in samenhang met de invoering van de AWIR aanzienlijk verhoogd. In 2005 zullen verplichtingen worden aangegaan voor een beperkte instroom in de tweede helft van het subsidiejaar 2004–2005, voor het halve subsidiejaar 2005 en voor het subsidiejaar 2006. Zonder AWIR zouden voor het hele subsidiejaar 2005–2006 de verplichtingen in de raming worden opgenomen. Qua omvang vergelijkbaar met de verplichtingen voor het subsidiejaar 2006. Derhalve zal in 2005 voor ongeveer een half jaar extra aan verplichtingen worden aangegaan. Dit betreft een ramingstechnische aanpassing.
Afwijking regelgeving huursubsidie
Het controle- en M&O beleid rond de huursubsidie vertoont tekortkomingen als gevolg van de gebrekkige kwaliteit van de GBA-administraties (die worden gehanteerd t.b.v. de controle op de bewoningsituatie). Om de tijdige uitbetaling van huursubsidie te kunnen garanderen, zijn hiervoor de zogeheten BSF-foutcodes «uitgezet», waardoor feitelijk sprake is van afwijking van de regelgeving. Ter compensatie zal, binnen het lopende tijdvak, een steekproef worden uitgevoerd. Dit is ook reeds gemeld in de Slotwet 2004.
Instrument: Bijdragen woningen marktsector en premiekoop
Minder intrekkingen bijdragen premiekoopwoningen (€ 3,9 mln in 2005, voor doorwerking zie tabel)
Als gevolg van lager geraamde intrekkingen uit hoofde van inkomenstoetsen is er in de jaren 2005–2007 sprake van tekorten. Dit hangt samen met tegenvallende economische ontwikkelingen.
Op dit artikel hebben in de ontvangstensfeer de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Bijstelling volume en gemiddeld vorderingbedrag | – 5 900 |
2. Doorwerking 2004 ontvangsten individuen | 18 600 |
3. Overige mutaties | – 3 000 |
Totaal | 9 700 |
Ad 1) Bijstelling volume en gemiddeld vorderingbedrag
Op basis van ervaringsgegevens van met name het subsidiejaar 2003–2004 heeft een bijstelling plaatsgevonden van het geraamde volume vorderingen en het gemiddelde bedrag per vordering. Dit leidt tot structureel lagere ontvangsten.
Ad 2) Doorwerking 2004 ontvangsten individuen
Door een vertraging bij de opstart van het project «Versnelde inning» zijn in 2004 vorderingen later ingesteld dan geraamd. Hierdoor is een deel van de terugbetalingen niet meer in 2004 gerealiseerd. In samenhang hiermee wordt de ontvangstenraming voor individuen voor met name 2005 en 2006 met in totaal circa € 36 mln verhoogd.
Artikel 03. Duurzame woningen en gebouwen
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 52 543 | – 700 | – 7 818 | 44 025 | 6 703 | 1 153 | 653 | – 97 |
Uitgaven: | 202 538 | – 700 | 11 085 | 212 923 | – 6 447 | 14 953 | 11 003 | 3 353 |
Programma: | 199 304 | – 700 | 11 085 | 209 689 | – 6 447 | 14 953 | 11 003 | 3 353 |
Garanderen minimale kwaliteit van woningen en gebouwen: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegankelijkheid Rijkshuisvesting | 0 | 0 | ||||||
Verbeteren kwaliteit woningen en gebouwen en stimuleren innovatie: | 43 466 | – 700 | 10 414 | 53 180 | – 7 600 | 13 800 | 10 350 | 3 450 |
Duurzaam bouwen | 0 | 0 | ||||||
Regeling sanering loden leidingen | 1 082 | 646 | 1 728 | |||||
Energiebesparing Rijkshuisvesting | 1 543 | 1 543 | ||||||
Duurzaam bouwen Rijkshuisvesting | 0 | 0 | ||||||
Regeling Energiebesparing huishoudens met lagere inkomens | 2 435 | 2 435 | ||||||
Programma energiebudgetten | 17 137 | – 700 | 16 437 | |||||
Energiepremieregeling (EPR) | 20 000 | 9 768 | 29 768 | – 7 600 | 13 800 | 10 350 | 3 450 | |
Innovatief bouwen | 1 269 | 1 269 | ||||||
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw: | 1 705 | 0 | 671 | 2 376 | 1 153 | 1 153 | 653 | – 97 |
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw | 1 705 | 671 | 2 376 | 1 153 | 1 153 | 653 | – 97 | |
Overig programma: | 154 133 | 0 | 0 | 154 133 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budget BWS 1995 | 0 | 0 | ||||||
Budget BWS 1992–1994 | 149 093 | 149 093 | ||||||
Volkshuisvestingsinstellingen, experimenten en kennisoverdracht | 1 836 | 1 836 | ||||||
Onderzoek RGD | 295 | 295 | ||||||
Onderzoek DGW | 2 659 | 2 659 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 250 | 250 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 3 234 | 0 | 0 | 3 234 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | 0 | |||||||
Juridische instrumenten | 325 | 325 | ||||||
Apparaat DGW | 2 909 | 2 909 | ||||||
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Energiepremieregeling (EPR)
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Afwikkeling eindafrekening EPR 2003 in 2005 | 3 500 | 30 000 |
2. Aanpassing budgetfasering nieuwe tenderregeling EPR | – 5 550 | – 20 000 |
3. Overige mutaties | 0 | – 232 |
Totaal | – 2 050 | 9 768 |
Ad 1) Afwikkeling eindafrekening EPR 2003 in 2005
Het betreft hier de doorwerking van een kas- en verplichtingenschuif uit de 2e suppletore 2004 en Slotwet 2004. De afwikkeling van de eindafrekeningen van de energiebedrijven zal in 2005 worden afgerond. Dit heeft o.a. te maken met een andere wijze van uitvoeren van de accountantscontrole bij de energiebedrijven, waarbij de rechtmatigheid van de toegekende bijdragen voorop zal staan.
Ad 2) Aanpassing budgetfasering nieuwe tender EPR
De fasering van de budgetten voor de nieuwe Energie Premie Regeling wordt aangepast in verband met het eind 2005 invoeren van een tenderregeling en een gemiddelde looptijd van de projecten van drie jaar.
Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)
Aan Nieman Adviesburo B.V. is een bijdrage van € 1 785 verleend voor het samenstellen van een artikel over de VROM-brochure «Vluchten bij brand; handreiking voor gebruiksvergunningen». Op deze manier wil VROM de brochure onder de aandacht brengen van gemeenten en bouwpartijen.
In het kader van de architectenopleiding aan de TU Delft is een bijdrage van € 1000 verleend aan Forum voor Volkshuisvesting voor een studiereis naar Marokko. Deze studie reis heeft als onderwerp de volkshuisvestingssituatie in Marokko.
Artikel 04. Fysieke Stedelijke Vernieuwing
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 1 236 898 | 369 682 | 1 606 580 | 8 500 | 8 500 | 8 500 | 8 500 | |
Uitgaven: | 400 742 | 0 | – 19 182 | 381 560 | 47 192 | 52 496 | 49 371 | 51 575 |
Programma: | 394 835 | 0 | – 19 182 | 375 653 | 47 192 | 52 496 | 49 371 | 51 575 |
Herstructurering en nieuwbouw: | 392 385 | 0 | – 19 182 | 373 203 | 47 192 | 52 496 | 49 371 | 51 575 |
Budget BLS | 136 747 | – 68 659 | 68 088 | – 14 485 | – 8 881 | – 13 821 | – 17 117 | |
Planologische en woningbouwknelpunten VINEX | 1 800 | 1 800 | ||||||
Stimulering herstructurering woningvoorraad | 0 | 0 | ||||||
Stedelijke vernieuwing Lelystad | 3 176 | 3 176 | ||||||
Grondzakeninstrumentarium | 0 | 0 | ||||||
Investeringen stedelijke vernieuwing | 217 407 | 53 977 | 271 384 | 61 677 | 62 877 | 62 192 | 66 692 | |
Innovatiebudget stedelijke vernieuwing | 33 255 | – 4 500 | 28 755 | – 1 500 | 1 000 | 2 000 | ||
Overig programma: | 2 450 | 0 | 0 | 2 450 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Volkshuisvestingsinstellingen, experimenten en kennisoverdracht | 336 | 336 | ||||||
Onderzoek DGW | 1 989 | 1 989 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 125 | 125 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaatsuitgaven: | 5 907 | 0 | 0 | 5 907 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 217 | 217 | ||||||
Apparaat DGW | 5 690 | 5 690 | ||||||
Ontvangsten: | 2 671 | 2 671 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing meerjaren raming convenanten BLS | 0 | – 36 532 |
2. Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering | – 167 792 | – 28 127 |
3. Doorschuiven verplichtingenbudget 2004 naar 2005 | 214 800 | |
4. Overige mutaties | – 32 868 | – 4 000 |
Totaal | 14 140 | – 68 659 |
Ad 1) Aanpassing meerjaren raming WBA convenanten BLS
Met andere overheden zijn afspraken gemaakt over het aantal te realiseren nieuwbouwwoningen in de periode 2005 – 2009. De daarbij te hanteren subsidietechniek zal nog verder wordt uitgewerkt in het Besluit Locatiegebonden Subsidies 2005 (BLS). Aan de hand van de afgesproken bouwproductie en de nieuwe subsidiebepalingen is de raming van de uitgaven aangepast. Die leidt tot de aangegeven begrotingsmutatie.
Ad 2) Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering
Met ingang van 2005 worden de middelen «VINAC kleine bodem» die bij het budget van BLS stonden verantwoord op het instrument ISV. Dit maakt een overboeking naar instrument Investeringen Stedelijke Vernieuwing noodzakelijk.
Ad 3) Doorschuiven verplichtingenbudget 2004 naar 2005
Zie ook 2e suppletore 2004. Het niet meer in 2004 te verplichten budget voor (met name) «kleine bodemsanering» VINAC en particulier opdrachtgeverschap wordt doorgeschoven naar 2005.
Instrument: Investeringen stedelijke vernieuwing
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overheveling budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2 | 152 750 | 23 050 |
2. Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering | 167 792 | 28 127 |
3. Overige mutaties | 35 000 | 2 800 |
Totaal | 355 542 | 53 977 |
Ad 1) Overheveling budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2
Het budget voor bodemsanering in ISV-2 bedraagt circa € 153 mln in de periode 2005–2009. Dit budget wordt overgeboekt van het artikel voor bodemsanering naar het artikel voor ISV (zie ook Subsidies uitvoering bodemsanering), waar het onderdeel gaat uitmaken van het totale ISV-2 budget.
Ad 2) Overboeking middelen VINAC kleine bodemsanering
Zie toelichting bij instrument: Budget BLS
Algemene toelichting BLS (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)
Via convenanten zijn met andere overheden afspraken gemaakt met name over het aantal te realiseren nieuwbouwwoningen en over de bijdrage die daar vanuit VROM tegenover staat. De precieze condities zullen worden vastgelegd in het nog vast te stellen Besluit Locatiegebonden Subsidies 2005. Vooruitlopend op de formele vaststelling van die wetgeving zullen de uit de convenanten voortvloeiende bijdragen reeds worden verstrekt. Het gaat daarbij om de bijdragen voor 2005 aan convenantpartners, voor een totaal bedrag van circa € 70 mln. Dit bedrag wordt als volgt gespecificeerd:
Regio | Subsidie | Regio | Subsidie |
---|---|---|---|
ROA | € 14 055 600 | Drenthe/Emmen | € 164 346 |
SRR | € 9 533 862 | Zwolle/Kampen | € 563 973 |
Haaglanden | € 7 102 940 | Stedendriehoek | € 1 814 849 |
BRU | € 8 156 850 | Utrecht/Amersfoort | € 1 540 227 |
KAN | € 6 398 018 | Noord Holland | € 4 732 000 |
Twente | € 1 733 729 | Zuid Holland | € 3 511 404 |
SRE | € 3 710 530 | Zeeland | € 632 775 |
Groningen/Assen | € 2 056 055 | Noord-Brabant | € 2 509 650 |
Friesland | € 390 000 | Limburg | € 1 216 219 |
Artikel 05. Sociale kwaliteit van het wonen en de woonomgeving
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 1 243 | 1 243 | ||||||
Uitgaven: | 26 318 | 0 | 0 | 26 318 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma: | 25 836 | 0 | 0 | 25 836 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen vernieuwing beleid voor wonen en zorg: | 25 075 | 0 | 0 | 25 075 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesting gehandicapten | 17 785 | 17 785 | ||||||
Woonzorgstimuleringsregeling | 7 290 | 7 290 | ||||||
Bevorderen sociale kwaliteit in de woonomgeving: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociale vernieuwing | 0 | 0 | ||||||
Overig programma: | 761 | 0 | 0 | 761 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kennisoverdracht, experimenten e.a. 45 | 45 | |||||||
Onderzoek DGW | 340 | 340 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 376 | 376 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 482 | 0 | 0 | 482 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 217 | 217 | ||||||
Apparaat DGW | 265 | 265 | ||||||
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 |
Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)
In het kader van het Actieplan Wonen en Zorg is een bijdrage van € 10 710 verleend aan de Stichting Pro Veres voor de ontwikkeling van een spoorboekje zorgsteunpunten. Deze brochure is gericht op het realiseren van eerstelijns multidisciplinaire gezondheidscentra met zorgsteunpunten.
Artikel 06. Versterken ruimtelijke kwaliteit stedelijke gebieden
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 32 029 | 32 029 | ||||||
Uitgaven: | 32 305 | 0 | 3 933 | 36 238 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma: | 27 848 | 0 | 3 933 | 31 781 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verbeteren stedelijke inrichting: | 6 750 | 0 | 3 933 | 10 683 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringsbijdrage overkapping A2 | 0 | 0 | ||||||
Investeringsbijdrage Nieuwe Sleutelprojecten | 900 | 900 | ||||||
Investeringsbijdragen Vijfde Nota uit FES-fonds | 400 | 3 933 | 4 333 | |||||
Stimuleringsregeling intensief ruimtegebruik | 180 | 180 | ||||||
Stimuleren opzet digitale bestemmingsplannen | 0 | 0 | ||||||
Investeringsbijdrage uitvoering verstedelijking | 5 270 | 5 270 | ||||||
Cultuurhistorische identiteit: | 15 560 | 0 | 0 | 15 560 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Belvedere | 2 560 | 2 560 | ||||||
Beheer rijksmonumenten | 13 000 | 13 000 | ||||||
Architectonische kwaliteit: | 4 433 | 0 | 0 | 4 433 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Architectuurbeleid | 4 433 | 4 433 | ||||||
Overig programma: | 1 105 | 0 | 0 | 1 105 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig stedelijk | 55 | 55 | ||||||
Onderzoek RGD | 295 | 295 | ||||||
Onderzoek DGR | 575 | 575 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 180 | 180 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 4 457 | 0 | 0 | 4 457 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 260 | 260 | ||||||
Apparaat DGR | 4 197 | 4 197 | ||||||
Ontvangsten: | 9 357 | 3 933 | 13 290 |
Artikel 07. Verbeteren integrale milieukwaliteit op lokaal niveau
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 908 158 | – 143 680 | 764 478 | – 4 863 | – 4 651 | – 788 | 2 753 | |
Uitgaven: | 194 658 | 0 | 2 681 | 197 339 | – 21 828 | – 23 861 | – 23 672 | – 27 497 |
Programma: | 185 395 | 0 | 2 541 | 187 936 | – 21 972 | – 24 113 | – 23 995 | – 27 820 |
Lokale milieukwaliteit: | 4 897 | 0 | 665 | 5 562 | 386 | 472 | 370 | 370 |
Subsidies gebiedsgericht milieubeleid | 0 | 301 | 301 | 70 | 70 | 70 | 70 | |
Overige instrumenten lokale milieukwaliteit | 4 897 | 364 | 5 261 | 316 | 402 | 300 | 300 | |
Uitvoering bodemsanering: | 128 751 | 0 | – 5 018 | 123 733 | – 21 258 | – 23 376 | – 23 258 | – 27 343 |
Subsidies uitvoering bodemsanering | 128 595 | – 12 844 | 115 751 | – 28 758 | – 30 876 | – 30 758 | – 34 843 | |
Bodemsanering VINEX | 0 | 469 | 469 | |||||
Overige instrumenten uitvoering bodemsanering | 156 | 7 357 | 7 513 | 7 500 | 7 500 | 7 500 | 7 500 | |
Geluidreductie: | 30 976 | 0 | – 107 | 30 869 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies geluidreductie railverkeer | 0 | 0 | ||||||
Subsidies geluidreductie wegverkeer | 0 | 0 | ||||||
Overige instrumenten geluidreductie | 5 348 | – 107 | 5 241 | |||||
Subsidies geluidreductie | 25 628 | 25 628 | ||||||
Waarborgen externe veiligheid: | 19 506 | 0 | 8 654 | 28 160 | – 281 | – 304 | – 304 | – 129 |
Instrumenten waarborgen externe veiligheid | 19 506 | 8 654 | 28 160 | – 281 | – 304 | – 304 | – 129 | |
Overig programma: | 1 265 | 0 | – 1 653 | – 388 | – 819 | – 905 | – 803 | – 718 |
Overige instrumenten DGM | 823 | – 823 | 0 | – 503 | – 503 | – 503 | – 418 | |
Onderzoek DGM | 317 | – 830 | – 513 | – 316 | – 402 | – 300 | – 300 | |
Communicatie-instrumenten | 125 | 125 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 9 263 | 0 | 140 | 9 403 | 144 | 252 | 323 | 323 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 841 | 841 | ||||||
Apparaat DGM | 7 422 | 140 | 7 562 | 167 | 252 | 323 | 323 | |
Adviesraad Gevaarlijke Stoffen | 1 000 | 1 000 | – 23 | |||||
Ontvangsten: | 0 | 469 | 469 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Subsidies uitvoering bodemsanering
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Overboeking budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2 | – 152 750 | – 23 350 |
2. Compensatie Wet Belasting op milieugrondslag (WBM) | 8 050 | 8 050 |
3. Sanering Waterbodems | 9 260 | 9 260 |
4. Overige mutaties | – 11 591 | – 7 206 |
Totaal | – 146 629 | – 12 844 |
Ad 1) Overboeking budget bodemsanering in ISV-2 naar totaal budget ISV-2
Zie toelichting instrument: Investeringen Stedelijke Vernieuwing.
Ad 2) Compensatie Wet Belasting op Milieugrondslag (WBM)
De vrijstelling van de heffing op basis van de Wet Belasting op Milieugrondslag op niet-reinigbare grond is afgeschaft. Hierdoor ontstaan voor ontvangers van bodemsaneringssubsidies extra kosten bij het storten van niet-reinigbare grond. Dit leidt één op één tot extra belastingontvangsten. Deze worden toegevoegd aan de subsidiebudgetten zodat de subsidieontvangers worden gecompenseerd voor de extra kosten. Op het instrument op artikel 12 «Subsidies stoffenbeleid» is ook een gedeelte (€ 1,24 mln) voor de WBM compensatie terecht gekomen.
In april 2002 is een kabinetsreactie uitgebracht op het tienjarenscenario waterbodems. Besloten is tot een versnelling van de sanering van waterbodems. Het daarvoor gereserveerde budget wordt aan de VROM-begroting toegevoegd.
Instrument: Instrumenten waarborgen externe veiligheid
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Aanvullende Post Externe Veiligheid | 0 | 10 000 |
2. Overige mutaties | 347 | – 1 346 |
Totaal | 347 | 8 654 |
Ad 1) Aanvullende Post Externe Veiligheid
In 2004 is de programmafinanciering van start gegaan die tot doel heeft de uitvoering en handhaving van het externe veiligheidsbeleid te versterken. Voor 2004 en 2005 samen bedraagt dit programma € 20 mln. Hiervan wordt het restant (€ 10 mln) thans overgeboekt van de Aanvullende Post naar VROM.
Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)
Aan de provincie Noord Holland is op grond van de Regeling financiële bepalingen bodemsanering 2002 een subsidie van € 322 000,- verleend ten behoeve van de bodemsanering van een bedrijventerrein te Zwanenburg. De subsidieaanvraag bij VROM heeft echter plaatsgevonden nadat de provincie Noord-Holland de subsidie aan de eigenaar had toegezegd. Dit is niet conform de regeling. Omdat het één van de eerste aanvragen van dit bevoegd gezag onder de regeling betrof en de procedurele afwijking van de regelgeving kan worden toegeschreven aan onervarenheid, wordt voor dit geval een uitzondering gemaakt.
Aan VNO-NCW, MKB Nederland, en de brancheorganisaties Bovag, Metaalunie, Netex en FME-CWM is in totaal een subsidie toegekend van € 2 mln voor ontwikkeling en haalbaarheidsonderzoek t.b.v. het «Bodemcentrum». Deze eventueel op te richten uitvoeringsorganisatie zal bedrijven uit het MKB ondersteunen bij bodemsaneringen.
Artikel 08. Versterken ruimtelijke kwaliteit landelijke gebieden
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 8 796 | 8 796 | ||||||
Uitgaven: | 10 273 | 0 | 0 | 10 273 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma: | 8 929 | 0 | 0 | 8 929 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bescherming en ontwikkeling landelijk gebied: | 8 929 | 0 | 0 | 8 929 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aankoop bufferzones | 6 454 | 6 454 | ||||||
Ontwikkeling Waddengebied | 0 | 0 | ||||||
Overige instrumenten landelijk gebied | 654 | 654 | ||||||
Ontwikkelingsbijdrage landelijk gebied | 1 363 | 1 363 | ||||||
Beleidlijn Ruimte voor de rivier | 68 | 68 | ||||||
Investeringsbijdragen Vijfde Nota uit FES-fonds | 0 | 0 | ||||||
Onderzoek DGR | 160 | 160 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 230 | 230 | ||||||
0 | ||||||||
Overig programma: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 1 344 | 0 | 0 | 1 344 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 129 | 129 | ||||||
Apparaat DGR | 1 215 | 1 215 | ||||||
Ontvangsten: | 0 | 0 |
Artikel 09. Versterken ruimtelijke kwaliteit in Europees verband
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 7 900 | 7 900 | ||||||
Uitgaven: | 7 723 | 0 | 0 | 7 723 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma: | 6 927 | 0 | 0 | 6 927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationale afstemming ruimtelijke inrichting: | 6 453 | 0 | 0 | 6 453 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Noordzeegebied (Interreg) | 0 | 0 | ||||||
Noordwest metropolitan (Interreg) | 0 | 0 | ||||||
Hoogwaterprogramma Rijn/Maas (IRMA) | 0 | 0 | ||||||
Interreg III | 6 364 | 6 364 | ||||||
Ontwikkeling Waddengebied | 89 | 89 | ||||||
Concurrerende ruimtelijke inrichting mainports: | 259 | 0 | 0 | 259 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR) | 0 | 0 | ||||||
Ontwikkeling nationale luchthaven (ONL) | 259 | 259 | ||||||
Overig programma: | 215 | 0 | 0 | 215 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige instrumenten DGR | 200 | 200 | ||||||
Onderzoek DGR | 0 | 0 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 15 | 15 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 796 | 0 | 0 | 796 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 44 | 44 | ||||||
Apparaat DGR | 752 | 752 | ||||||
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 10. Verbeteren nationale milieukwaliteit
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 24 082 | 599 | 24 681 | 703 | 645 | 630 | 630 | |
Uitgaven: | 16 178 | 0 | – 2 825 | 13 353 | – 3 297 | – 6 000 | 630 | 630 |
Programma: | 10 380 | 0 | – 2 891 | 7 489 | – 3 319 | – 5 964 | 681 | 681 |
Duurzaam bodembeheer: | 672 | 0 | 200 | 872 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies duurzaam bodembeheer | 0 | 200 | 200 | |||||
Instrumenten duurzaam bodembeheer | 672 | 672 | ||||||
Optimale waterketen: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Instrumenten optimale waterketen | 0 | 0 | ||||||
Subsidies duurzaam landelijk gebied: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies duurzaam landelijk gebied | 0 | 0 | ||||||
Duurzame landbouw: | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanvullend stikstofbeleid | 0 | 0 | ||||||
Vitaal platteland: | 5 209 | 0 | – 3 000 | 2 209 | – 4 000 | – 6 645 | 0 | 0 |
Instrumenten vitaal platteland | 5 209 | – 3 000 | 2 209 | – 4 000 | – 6 645 | |||
Overig programma: | 4 499 | 0 | – 91 | 4 408 | 681 | 681 | 681 | 681 |
Overige instrumenten DGM | 2 551 | – 403 | 2 148 | |||||
Onderzoek DGM | 1 848 | 312 | 2 160 | 681 | 681 | 681 | 681 | |
Communicatie-instrumenten | 100 | 100 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 5 798 | 0 | 66 | 5 864 | 22 | – 36 | – 51 | – 51 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 706 | 706 | ||||||
Apparaat DGM | 5 092 | 66 | 5 158 | 22 | – 36 | – 51 | – 51 | |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)
Aan de Stichting Infrastructuur Kwaliteitsborging Bodembeheer (SIKB) is voor 2005 een subsidie verleend van € 408 402. Het doel van deze subsidie is het versneld tot stand brengen van een in de bodembeheerssector dekkende structuur van normatieve documenten voor de kwaliteitsborging.
Artikel 11. Tegengaan klimaatverandering en emissies
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 75 111 | – 1 161 | 26 042 | 99 992 | – 2 344 | 1 087 | 280 | 55 |
Uitgaven: | 107 741 | – 1 161 | 10 785 | 117 365 | 117 | – 2 547 | 1 780 | 5 755 |
Programma: | 95 207 | – 1 161 | 9 901 | 103 947 | – 841 | – 3 428 | 706 | 4 906 |
Internationale samenwerking milieu: | 5 909 | 0 | 127 | 6 036 | – 678 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies internationale samenwerking milieu | 4 848 | – 1 368 | 3 480 | – 678 | ||||
Overige instrumenten internationale samenwerking milieu | 1 061 | 1 495 | 2 556 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verminderen uitstoot broeikasgassen: | 39 085 | 0 | 3 359 | 42 444 | 3 400 | – 2 500 | 1 500 | 5 700 |
Clean Development Mechanism | 19 500 | 5 519 | 25 019 | 4 000 | ||||
Subsidies vermindering uitstoot broeikasgassen | 8 350 | 8 350 | ||||||
Overige instrumenten vermindering uitstoot broeikasgassen | 11 235 | – 2 160 | 9 075 | – 600 | – 2 500 | 1 500 | 5 700 | |
Vermindering uitstoot verkeer en binnenvaart: | 4 423 | 0 | 49 | 4 472 | 195 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies uitstoot verkeer en binnenvaart | 2 450 | 2 450 | ||||||
Overige instrumenten uitstoot verkeer en binnenvaart | 1 973 | 49 | 2 022 | 195 | ||||
Fiscale instrumenten en draagvlak voor milieubeleid: | 27 344 | – 1 161 | 9 293 | 35 476 | – 143 | – 1 035 | 99 | 99 |
Subsidies milieuverantwoorde technologie | 4 080 | 5 124 | 9 204 | |||||
Schadevergoedingen | 0 | 0 | ||||||
Overige instrumenten duurzame samenleving | 6 351 | – 461 | 2 755 | 8 645 | 1 721 | 829 | 1 009 | 1 099 |
Subsidies maatschappelijke milieuactiviteiten | 16 913 | – 700 | 1 414 | 17 627 | – 1 864 | – 1 864 | – 910 | – 1 000 |
Verminderen algemene uitstoot industrie: | 7 333 | 0 | – 1 702 | 5 631 | – 1 761 | 930 | 0 | 0 |
Operationalisering Emissiehandel | 2 395 | – 290 | 2 105 | – 1 691 | 1 000 | |||
Subsidies verminderen algemene uitstoot industrie | 0 | 0 | ||||||
Overige instrumenten verminderen algemene uitstoot industrie | 4 938 | – 1 412 | 3 526 | – 70 | – 70 | |||
Duurzaam produceren en consumeren: | 2 682 | 0 | 1 013 | 3 695 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies duurzaam produceren en consumeren | 2 020 | 1 081 | 3 101 | |||||
Overige instrumenten duurzaam produceren en consumeren | 662 | – 68 | 594 | |||||
Overig programma: | 8 431 | 0 | – 2 238 | 6 193 | – 1 854 | – 823 | – 893 | – 893 |
Overige instrumenten DGM | 457 | 112 | 569 | – 681 | ||||
Onderzoek DGM | 7 974 | – 2 350 | 5 624 | – 1 173 | – 823 | – 893 | – 893 | |
Communicatie-instrumenten | 0 | 0 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 12 534 | 0 | 884 | 13 418 | 958 | 881 | 1 074 | 849 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 420 | 420 | ||||||
Apparaat DGM | 12 114 | 884 | 12 998 | 958 | 881 | 1 074 | 849 | |
Ontvangsten: | 1 200 | 5 124 | 6 324 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Overige instrumenten duurzame samenleving
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Intensivering beleid administratieve lasten reductie | 537 | 537 |
2. Overige mutaties | 2 110 | 2 218 |
Totaal | 2 647 | 2 755 |
Ad 1 ) Intensivering beleid administratieve lasten reductie
Het beleid ter vermindering van de administratieve lasten wordt geïntensiveerd, waardoor in de landbouwsector mogelijk circa € 33,5 mln extra reductie bereikt kan worden door van vergunningen op een systeem van algemene regels over te stappen. Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre dit in meer sectoren doorgevoerd kan worden.
Artikel 12. Beheersen milieurisico's van stoffen, afval en straling
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 65 356 | – 7 926 | 57 430 | – 7 772 | – 660 | 1 804 | 1 779 | |
Uitgaven: | 46 303 | 0 | – 351 | 45 952 | 1 689 | 1 742 | 1 804 | 1 779 |
Programma: | 40 328 | 0 | – 687 | 39 641 | 1 199 | 1 199 | 1 199 | 1 199 |
Beheersen milieurisico's van stoffen: | 12 498 | 0 | 733 | 13 231 | 833 | 751 | 962 | 962 |
Subsidies stoffenbeleid | 10 000 | 1 260 | 11 260 | 1 240 | 1 240 | 1 240 | 1 240 | |
Overige instrumenten stoffenbeleid | 2 498 | – 527 | 1 971 | – 407 | – 489 | 278 | – 278 | |
Beheersen milieurisico's van afvalstoffen: | 21 078 | 0 | 674 | 21 752 | 1 240 | 1 607 | 1 607 | 1 607 |
Subsidies afvalstoffenbeleid | 9 051 | – 2 125 | 6 926 | |||||
Overige instrumenten afvalstoffenbeleid | 12 027 | 2 799 | 14 826 | 1 240 | 1 607 | 1 607 | 1 607 | |
Beheersen milieurisico's van straling: | 3 125 | 0 | 100 | 3 225 | 200 | 428 | 428 | 428 |
Subsidies stralingsbeleid | 2 400 | 100 | 2 500 | 200 | 428 | 428 | 428 | |
Overige instrumenten stralingsbeleid | 725 | 725 | ||||||
Beheersen milieurisico's van GGO's: | 1 855 | 0 | – 1 495 | 360 | 200 | 279 | 279 | 279 |
Overige instrumenten GGO-beleid | 1 855 | – 1 495 | 360 | 200 | 279 | 279 | 279 | |
Overig programma: | 1 772 | 0 | – 699 | 1 073 | – 1 274 | – 1 866 | – 2 077 | – 2 077 |
Overige instrumenten DGM | 0 | 0 | ||||||
Onderzoek DGM | 1 122 | – 699 | 423 | – 1 274 | – 1 866 | – 2 077 | – 2 077 | |
Communicatie-instrumenten | 650 | 650 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 5 975 | 0 | 336 | 6 311 | 490 | 543 | 605 | 580 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 841 | 841 | ||||||
Apparaat DGM | 5 134 | 336 | 5 470 | 490 | 543 | 605 | 580 | |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incidentele subsidies (vermelding in 1e suppletore begroting voor wettelijke grondslag)
Aan het Bureau Medische Milieukunde van de GGD Brabant en de GGD Zeeland te Breda, wordt een subsidie van € 20 000 toegekend voor het project «Gezond (venti)leren op school».
Aan de UNEP wordt een subsidie toegekend van € 100 000 voor de organisatie van vergaderingen over het Cartagena Protocol. De subsidie maakt het mogelijk deelnemers uit ontwikkelingslanden te laten participeren, doordat hun reis- en verblijfskosten vergoed kunnen worden.
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 74 450 | 551 | 75 001 | 551 | 351 | 351 | 351 | |
Uitgaven: | 74 418 | 0 | 1 926 | 76 344 | 726 | 526 | 526 | 351 |
Programma: | 23 610 | 0 | 1 681 | 25 291 | 481 | 281 | 281 | 106 |
Overig programma: | 23 610 | 0 | 1 681 | 25 291 | 481 | 281 | 281 | 106 |
Servicepunten milieuhandhaving | 2 298 | 2 298 | ||||||
Bijdrage RIVM | 6 482 | 1 280 | 7 762 | 1 280 | 1 080 | 1 080 | 1 080 | |
Overige instrumenten IG | 14 171 | 401 | 14 572 | – 799 | – 799 | – 799 | – 974 | |
Onderzoek IG | 259 | 259 | ||||||
Communicatie-instrumenten | 400 | 400 | ||||||
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 50 808 | 0 | 245 | 51 053 | 245 | 245 | 245 | 245 |
Apparaat: | ||||||||
Juridische instrumenten | 296 | 296 | ||||||
Apparaat Inspecties | 50 512 | 245 | 50 757 | 245 | 245 | 245 | 245 | |
Ontvangsten: | 882 | 882 |
De twee tabellen die hieronder gepresenteerd worden, betreffen correcties op de tabellen die in de VROM begroting 2005 op blz 173 en blz 175 staan.
13.2. Naleving wet- en regelgeving en beleid betaalbaarheid en vrije woonkeuze (artikel 2)
Tabel 13.2 Prestaties Prioriteiten 2005 (artikel 2)
Wet- en regelgeving | Doelstelling | Prestaties | |
---|---|---|---|
Streefwaarde: wat willen we uiteindelijk bereiken en wanneer? | Referentiewaarde wat is de huidige situatie? | Wat gaat VI doen om het doel te bereiken? | |
Woningwet (huisvesting statushouders) | Op 31 december 2005 hebben alle gemeenten hun wettelijke taakstelling bij de huisvesting van statushouders (vergunninghouders tot verblijf in nederland na asielprocedure) volledig ingevuld | 397 gemeenten hebben hun taakstelling niet volledig vervuld. | • monitoren van de voortgang• provincies aanspreken op hun toezichthoudende èn handhavende taken• zo nodig ingrijpen door middel van bestuurlijk overleg• bewaken van beleidsaanpassingen en regelgeving op handhaafbaarheid |
Toelichting wijziging tabel 13.2: Doelstelling en prestaties zijn anders verwoord.
Tabel 13.4. Prestaties Prioriteiten 2005 (artikelen 6 en 8)
Wet- en regelgeving | Doelstelling | Prestaties | |
---|---|---|---|
Streefwaarde: wat willen we uiteindelijk bereiken en wanneer? | Referentiewaarde: wat is de huidige situatie? | Wat gaat VI doen om het doel te bereiken? | |
Wet Ruimtelijke Ordening.Zie tabel 13.3 en 13.5 | In 2010 functioneert 90% van de gemeenten en provincies op adequaat niveau voor wat betreft de uitvoering en handhaving van de VROM wet- en regelgeving | 40% van de gemeenten functioneert op adequaat niveau | In 2005 integraal onderzoek bij 120 gemeenten en 3 provincies |
Wet Ruimtelijke Ordening | > 90% naleefgedrag van gemeenten in 2008 | Matig (60–80%) | Het toetsen aan het rijksbeleid (nota ruimte) van bestemmingsplannen en art. 19 op basis van een aantal thema's waaronder reconstructieplannen |
Deel 3 Vijfde nota (ruimte voor de rivier) | Alle gemeenten hebben eind 2005 overeenkomstig de beleidslijn Ruimte voor de Rivier geactualiseerde bestemmingsplannen | 40 gemeenten voldoen nog niet | Onderzoek bij 40 gemeenten die nu nog niet voldoen |
Toelichting wijziging tabel 13.4: De Reconstructieplannen en PKB Waddenzee zijn als direct object van handhaving vervallen en worden getoetst in het kader van de WRO.
Artikel 14. Huisvesting Koninklijk Huis, Hoge Colleges van Staat en Ministerie van Algemene Zaken
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 54 070 | 17 665 | 71 735 | 869 | 369 | |||
Uitgaven: | 54 070 | 0 | 17 665 | 71 735 | 869 | 369 | 0 | 0 |
Programma: | 54 070 | 0 | 17 665 | 71 735 | 869 | 369 | 0 | 0 |
Huisvesting Hoge Colleges van Staat en ministerie van Algemene Zaken: | 34 483 | 0 | 11 286 | 45 769 | 189 | – 311 | 0 | 0 |
Onderhoud | 8 085 | 8 085 | ||||||
Investeringen | 23 165 | 12 056 | 35 221 | |||||
Huren | 2 324 | 139 | 2 463 | 189 | – 311 | |||
Asbestsanering | 909 | – 909 | 0 | |||||
Huisvesting Koninklijk Huis: | 19 587 | 0 | 6 379 | 25 966 | 680 | 680 | 0 | 0 |
Paleizen | 11 984 | 6 379 | 18 363 | 680 | 680 | |||
Functionele kosten | 7 603 | 7 603 | ||||||
Ontvangsten: | 2 269 | 2 269 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Herbouw Catshuis | 5 353 | 5 353 |
2. Aanvullende beveiligingsmaatregelen 2e Kamer | 3 000 | 3 000 |
3. Beveiliging Binnenhofterrein | 851 | 851 |
4. C2000 Communicatienetwerk | 2 000 | 2 000 |
3. Overige mutaties | 852 | 852 |
Totaal | 12 056 | 12 056 |
De brandschade in het Catshuis wordt hersteld. Daarnaast worden diverse additionele beveiligingsmaatregelen op en rond het Binnenhofterrein getroffen op advies van de AIVD. Tevens worden er aanpassingen verricht om de binnenhuisdekking van het C2000 communicatienetwerk te garanderen.
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Grondaankoop Paleis Soestdijk | 3 100 | 3 100 |
2. Noordeinde 70–72 | 680 | 680 |
3. Overige mutaties | 2 599 | 2 599 |
Totaal | 6 379 | 6 379 |
Ad 1 en 2) Grondaankoop Paleis Soestdijk en Noordeinde 70–72
Het paleis Soestdijk is eigendom van de Staat, voor de grond geldt dit slechts ten dele. Met deze grondaankoop komt een perceel in de directe nabijheid van het paleis eveneens in handen van de Staat. Voor de Dienst Koninklijk Huis op het Noordeinde in Den Haag vindt een renovatie en uitbreiding van werkplekken plaats.
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 152 771 | – 514 | – 3 075 | 149 182 | – 6 049 | – 6 846 | – 7 058 | – 6 808 |
Uitgaven: | 175 185 | – 514 | – 705 | 173 966 | – 6 049 | – 6 846 | – 7 058 | – 6 808 |
Programma: | 12 498 | – 292 | 866 | 13 072 | – 3 624 | – 4 334 | – 4 317 | – 4 317 |
Advisering Bestuursrechtspraak: | 4 934 | 0 | 0 | 4 934 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak | 4 934 | 4 934 | ||||||
VROM-brede voorlichting: | 4 451 | – 292 | 0 | 4 159 | – 292 | – 292 | – 292 | – 292 |
Communicatie-instrumenten | 4 451 | – 292 | 4 159 | – 292 | – 292 | – 292 | 292 | |
Vastgoedinformatievoorziening: | 1 696 | 0 | 2 138 | 3 834 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Coordinatie Geo informatie | 1 379 | 1 379 | ||||||
Overige vastgoedinformatievoorziening | 0 | 2 138 | 2 138 | |||||
Overige instrumenten DGR | 317 | 317 | ||||||
Beleidsontwikkeling: | 145 | 0 | 0 | 145 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerp en beeldontwikkeling | 145 | 145 | ||||||
Overig programma: | 1 272 | 0 | – 1 272 | 0 | – 3 332 | – 4 042 | – 4 025 | – 4 025 |
Onverdeeld RGD | 267 | – 267 | 0 | – 2 320 | – 2 820 | – 2 803 | – 2 803 | |
Bijdrage loket bouwen en wonen | 0 | 0 | ||||||
Overige instrumenten DGM | 0 | 0 | ||||||
Onderzoek DGM | 1 005 | – 1 005 | 0 | – 1 012 | – 1 222 | – 1 222 | – 1 222 | |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||||||
Apparaat: | 162 687 | – 222 | – 1 571 | 160 894 | – 2 425 | – 2 512 | – 2 7 41 | – 2 491 |
Departementsleiding, control, expertdiensten en overige staf: | 75 406 | 0 | – 1 571 | 73 835 | – 1 980 | – 1 845 | – 2 074 | – 1 824 |
Juridische instrumenten | 279 | 279 | ||||||
Apparaat CS | 32 313 | 232 | 32 545 | |||||
Apparaat RGD | 2 517 | 2 517 | ||||||
Apparaat DGW | 16 265 | 16 265 | ||||||
Apparaat DGR | 11 441 | 11 441 | ||||||
Apparaat DGM | 12 591 | – 1 803 | 10 788 | – 1 980 | – 1 845 | – 2 074 | – 1 824 | |
Gemeenschappelijke voorzieningen: | 81 744 | – 222 | 0 | 81 522 | – 445 | – 667 | – 667 | 667 |
Huurbijdrage aan RGD | 29 797 | – 222 | 29 575 | – 445 | – 667 | – 667 | – 667 | |
Overige gemeenschappelijke voorzieningen | 51 947 | 51 947 | ||||||
Postaktieven: | 5 537 | 0 | 0 | 5 537 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat CS | 1 318 | 1 318 | ||||||
Apparaat RPB | 0 | 0 | ||||||
Apparaat DGW | 2 276 | 2 276 | ||||||
Apparaat DGR | 369 | 369 | ||||||
Apparaat DGM | 1 270 | 1 270 | ||||||
Apparaat Inspecties | 304 | 304 | ||||||
Ontvangsten: | 21 980 | 39 030 | 61 010 |
Toelichting relevante mutaties:
Op dit artikel hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | |
1. Afdracht agentschap Rijksgebouwendienst over het jaar 2004 | 36 892 |
2. Overig | 2 138 |
Totaal | 39 030 |
Ad 1) Afdracht agentschap Rijksgebouwendienst over het jaar 2004
Het positieve resultaat van het agentschap Rgd in 2004 heeft geleid tot een eigen vermogen dat hoger is dan de comptabele wetgeving voorschrijft. Het surplus eigen vermogen wordt afgedragen aan het moederdepartement en valt vervolgens vrij aan de algemene middelen.
Artikel 16. Nominaal en onvoorzien
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties via NvW en amendement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore begroting 2005 | Mutatie 2006 | Mutatie 2007 | Mutatie 2008 | Mutatie 2009 | |
Verplichtingen: | 17 503 | 0 | 23 648 | 41 151 | 16 222 | – 143 | – 7 441 | – 12 478 |
Uitgaven: | 17 503 | 0 | 23 648 | 41 151 | 16 222 | – 143 | – 7 441 | – 12 478 |
Programma: | 17 503 | 0 | 23 648 | 41 151 | 16 222 | – 143 | – 7 441 | – 12 478 |
Loonbijstelling: | 3 425 | 0 | 2 907 | 6 332 | 312 | 303 | 286 | 285 |
Loonbijstelling | 3 425 | 2 907 | 6 332 | 312 | 303 | 286 | 285 | |
Prijsbijstelling: | 14 990 | 0 | 5 986 | 20 976 | 5 808 | 5 735 | 5 071 | 4 885 |
Prijsbijstelling | 14 990 | 5 986 | 20 976 | 5 808 | 5 735 | 5 071 | 4 885 | |
Onvoorzien: | 3 754 | 0 | 0 | 3 754 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onvoorzien | 3 754 | 3 754 | ||||||
Nog nader te verdelen: | – 4 666 | 0 | 14 755 | 10 089 | 10 102 | – 6 181 | – 12 798 | 17 648 |
Nog nader te verdelen taakstellingen | – 12 452 | – 7 807 | – 20 259 | – 8 933 | – 13 125 | – 13 125 | – 13 125 | |
Nog nader te verdelen overig | 7 786 | 22 562 | 30 348 | 19 035 | 6 944 | 327 | – 4 523 | |
Ontvangsten: | 0 | 0 |
Toelichting relevante mutaties:
Instrument: Nog nader te verdelen taakstellingen
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
Bedragen x € 1000 | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 1e suppletore begroting: | ||
1. Naar EZ taakstelling externen (Senter/Novem) | – 893 | – 893 |
2. PIA taakstelling VROM | – 2 746 | – 2 746 |
3. PIA taakstelling VROM RGD | – 1 755 | – 1 755 |
4. PIA taakstelling VROM huisvesting AZ | – 45 | – 45 |
5. Taakstelling Adviesraden | – 432 | – 432 |
6. Negatieve Eindejaarsmarge 2004 | – 1 936 | – 1 936 |
Totaal | – 7 807 | – 7 807 |
Ad 1) Naar EZ taakstelling externen
Met EZ is overeenstemming bereikt over de efficiencytaakstelling van het Strategisch Akkoord voor agentschappen. In ruil voor een tariefverlaging van SenterNovem boekt VROM daarom een navenant budget af, waarmee de taakstelling wordt geëffectueerd. De reeks zal in een later stadium worden verdeeld over de betrokken beleidsinstrumenten.
Ad 2, 3 en 4) Professionele Inkoop en Aanbesteding taakstelling (PIA)
Deze taakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord stond tot op de begroting van EZ. Een eerste uitboeking hiervan heeft plaatsgevonden in de begroting 2005. De definitieve verdeling over de verschillende departementen is heden duidelijk en daarom volgt een nieuwe uitboeking naar de VROM begroting.
Er moeten nog passende maatregelen op de VROM begroting worden getroffen om deze taakstelling naar de beleidsartikelen uit te boeken.
Ad 5) Taakstelling Adviesraden
Deze taakstelling vloeit voort uit de motie Verhagen waarin staat dat er bezuinigd moet worden op adviesraden. Uitboeking hiervan vindt later plaats.
Ad 6) Negatieve Eindejaarsmarge 2004
VROM heeft het jaar 2004 met een lichte overuitputting afgesloten en zal dientengevolge dit bedrag in 2005 moeten compenseren.
Wetsartikel 2 (begroting agentschap «Rijksgebouwendienst»)
3. Agentschapsbegroting «Rijksgebouwendienst»
Begrotingsstaat 2005 (in € x 1 000)
Totaal baten | Totaal lasten | Saldo baten en lasten |
---|---|---|
1 300 881 | 1 296 119 | 4 762 |
Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | |
758 705 | 527 000 |
Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting 2005 naar de stand van de Voorjaarsnota: (bedragen in € 1000)
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |
---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd |
Baten | |||
Leveren producten/diensten: | |||
Opbrengsten departementen | 1 210 278 | – 24 865 | 1 185 413 |
Opbrengsten moeder | 77 858 | 18 336 | 96 194 |
Opbrengsten derden | 13 275 | – 3 001 | 10 274 |
Bedrijfsvoering: | |||
Rentebaten | 2 411 | 1 589 | 4 000 |
Overige baten | – | 5 000 | 5 000 |
Totaal baten | 1 303 822 | – 2 941 | 1 300 881 |
Lasten | |||
Product Huisvesting: | |||
P&M beheren van gebouwen | 62 294 | – 867 | 61 427 |
Huren vanuit de markt | 289 538 | – 8 837 | 280 701 |
Rentelasten | 303 045 | – 14 905 | 288 140 |
Afschrijvingen | 266 715 | 5 462 | 272 177 |
Dagelijks beheer | 93 476 | – 7 103 | 86 373 |
Mutaties voorzieningen | 109 196 | 1 950 | 111 146 |
Belastingen en heffingen | 25 491 | – 1 894 | 23 597 |
Invest. buiten gebruiksvergoedingen | 104 708 | 19 556 | 124 264 |
Overige producten: | |||
Services | 27 401 | – 3 814 | 23 587 |
Adviezen | 15 764 | – 5 302 | 10 462 |
Beleid | 9 245 | – | 9 245 |
Overige lasten | – | 5 000 | 5 000 |
Totale lasten | 1 306 873 | – 10 754 | 1 296 119 |
Saldo | – 3 051 | 7 813 | 4 762 |
De lagere raming opbrengst departementen wordt met name veroorzaakt doordat de totale omzet aan gebruiksvergoedingen thans € 22 mln lager wordt begroot. Dit komt deels door lagere opbrengsten voor lopende contracten voor markthuren en deels doordat minder projecten zijn opgeleverd dan eerder geraamd. De bijbehorende kosten (met name huren vanuit de markt, rentelasten en afschrijvingen) nemen met dezelfde bedragen af, zodat dit niet tot een resultaateffect leidt.
De gestegen opbrengst moeder komt met name voort uit een hoger aantal investeringsprojecten die worden uitgevoerd voor klanten buiten het huur-verhuurmodel. Deze stijging van de begrote opbrengsten houden gelijke tred met de stijging van de begrote kosten voor deze activiteiten.
In de nieuwe raming is voor de post overige baten structureel voor € 5 mln geraamd omdat uit ervaring blijkt dat op verkoop onroerend goed en op projecten deels positieve resultaten worden geboekt die op deze post worden verantwoord.
De negatieve resultaten op projecten worden verantwoord bij de post overige lasten.
De verlaging van de post adviezen heeft betrekking op een naar verwachting mindere vraag naar dit product. Tegenover de lagere kosten staan lagere opbrengsten zodat dit niet leidt tot een resultaateffect.
Het saldo van baten en lasten stijgt naar verwachting met bijna € 8 mln als gevolg van de meevallende rente-effecten. Het risico als gevolg van het verschil tussen de geraamde en werkelijke inflatie in relatie tot de rente- en aflossingsschema's leidt tot renteresultaten bij de Rgd die ten laste c.q. ten gunste van het bedrijfsresultaat van de Rgd komen.
Staat van kapitaaluitgaven en -ontvangsten (in € x 1 000)
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |
---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Totaal geraamd | |
Kapitaaluitgaven | |||
Investering | 500 000 | 17 000 | 517 000 |
aflossing leningen | 211 678 | – 6 865 | 204 813 |
afdracht surplus agentschapsvermogen | 6 916 | 29 976 | 36 892 |
Totaal | 718 594 | 40 111 | 758 705 |
kapitaalontvangsten | |||
Afstoot | 10 000 | – | 10 000 |
Leenfaciliteit | 500 000 | 17 000 | 517 000 |
Totaal | 510 000 | 17 000 | 527 000 |
Voor een toelichting op de mutaties in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten wordt verwezen naar de toelichting bij het kasstroomoverzicht.
Kasstroomoverzicht voor het jaar 2005: Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting 2005 naar de stand van de Voorjaarsnota (bedragen in € 1000)
(1) | (2) | (3)=(1)+(2) | |
---|---|---|---|
Omschrijving | Oors pronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of -) 1e suppletore begroting | Stand 1e suppletore begroting |
1. Rekening-courant RHB 1 januari 2005 | 172 100 | 195 195 | 367 295 |
2. Totaal operationele kasstroom | 185 824 | 52 491 | 238 315 |
Totaal investeringen | – 500 000 | – 17 000 | – 517 000 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen | 10 000 | 10 000 | |
3. Totaal investeringskasstroom | – 490 000 | – 17 000 | – 507 000 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 6 916 | – 29 976 | – 36 892 |
Eenmalige storting door moederdepartement | – | – | |
Aflossingen op leningen | – 211 678 | 6 865 | – 204 813 |
Beroep op leenfaciliteit | 500 000 | 17 000 | 517 000 |
4. Totaal financieringskasstroom | 281 406 | – 6 111 | 275 295 |
5. Rekening-courant RHB 31 december 2005 (=1+2+3+4)(maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 149 330 | 224 575 | 373 905 |
De beginstand van de rekening-courant RHB is aangepast op de realisatie ultimo 2004.
De operationele kasstroom is aangepast naar aanleiding van de wijziging in de afschrijvingskosten en de egalisatie, voortvloeiend uit de wijzigingen in de raming van baten en lasten.
De investeringskasstroom is iets hoger vanwege een tweetal aankopen die leiden tot extra investeringen in 2005. Deze leiden ook tot een extra beroep leenfaciliteit in 2005 met € 17 mln.
De financieringskasstroom is verder aangepast als gevolg van de eenmalige uitkering aan het moederdepartement. Het eigen vermogen wordt verlaagd middels de afdracht aan het moederdepartement omdat de maximaal toegestane hoogte van het eigen vermogen het voorgaand jaar is overschreden.
Tabel: Overzicht vermogensontwikkeling (bedragen in € 1000)
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen vermogen per 1 januari | 70 542 | 109 469 | 97 085 | 64 955 | 74 063 | 63 967 | 54 470 | 46 746 |
Saldo van baten en lasten | 62 790 | 42 761 | 4 762 | 10 712 | 3 486 | – 3 658 | – 7 724 | – 8 186 |
Directe mutaties in het eigen vermogen: | ||||||||
– uitkering aan het moederdepartement | 23 863 | 55 145 | 36 892 | 1 604 | 13 582 | 6 025 | 0 | 0 |
– exploitatiebijdrage moederdepartement | ||||||||
– overige mutaties | ||||||||
Eigen vermogen per 31 december | 109 469 | 97 085 | 64 955 | 74 063 | 63 967 | 54 470 | 46 746 | 38 374 |
De mutaties in het vermogen worden veroorzaakt door een gewijzigd saldo van baten en lasten. Daarnaast mag het eigen vermogen van de Rgd maximaal 5% zijn van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar. Het surplus wordt in het daaropvolgende begrotingsjaar afgedragen aan het moederdepartement.