Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:

a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;

b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie;

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,

C. P. Veerman

LEESWIJZER

De suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2005. In de begrotingstoelichting worden de belangrijkste beleidsmatige mutaties in een overzichtstabel weergegeven en toegelicht.

In onderdeel B van deze suppletore begroting is bij ieder beleidsartikel de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In deze tabel zijn alle mutaties, zowel beleidsmatig relevante als technische mutaties, opgenomen. De beleidsmatig relevante mutaties worden onder de tabel toegelicht.

In de tabellen «Budgettaire gevolgen van beleid» wordt gerelateerd aan de Nota van Wijziging (TK 29 800, nr. 13) die is opgesteld naar aanleiding van de motie Verhagen c.s. (TK 28 800, nr. 4).

In verband met de instelling van de AID als dienst die een baten-lastenstelsel voert is in deze suppletore wet de openingsbalans AID per 1 januari 2005 opgenomen.

OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE UITGAVENMUTATIES 2005 (VOORJAARSNOTA)

Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties (x € 1 mln.)

 ArtikelnummerUitgaven
Stand ontwerpbegroting 2005 1 976,3
Nota van Wijziging – 2,1
   
Belangrijke suppletore mutaties:  
1. Loon- en prijsbijstelling1022,0
2. Implementatie natuurregelgeving322,7
3. Overtekening SAN30,0
4. Eindejaarsmarge6, 8 en 119,1
5. Fonds Economische Structuurversterking74,2
6. VROM/Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid13,0
7. Brandstofcompensatie O&S-fonds42,9
8. BTW-compensatie6 en 72,7
9. OCW/arbeidsmarktmiddelen & extra zorg8 en 92,4
10. I&R varkens61,4
11. VROM & EZ/leren voor duurzame ontwikkeling11,3
12. Taakstelling PIA en adviesraden10– 4,4
13. Leningconstructie EHS2– 3,6
14. Faseren robuuste verbindingen20,0
15. V&W/natte natuurprojecten2– 1,1
16. DiversenDiverse0,5
   
Stand na 1e suppletore begroting 2005 2 037,3

Toelichting:

2. Implementatie natuurregelgeving

Op 1 april 2002 is de Flora en Faunawet in werking getreden en in de loop van 2005 zal de Natuurbeschermingswet in werking treden. Met de uitvoering van deze wetten zijn uitgaven gemoeid zoals uitvoeringskosten voor het verlenen van vergunningen en ontheffingen, de kosten van tegemoetkomingen in de schade veroorzaakt door beschermde diersoorten in het kader van de Flora- en Faunawet en de kosten van het opstellen van beheersplannen voor natuurgebieden die vallen onder de natuurbeschermingswet.

3. Overtekening SAN

Bij de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer (SAN) vindt overtekening plaats. Dit leidt vanaf 2006 over een periode van zes jaar (de duur van de beheerscontracten) tot hogere uitgaven. Aangezien op de LNV-begroting reeds een groei is voorzien in de budgetten in het kader van de omslag van verwerving naar beheer, loopt de reeks meerjarig af.

4. Eindejaarsmarge

De begroting wordt vanuit de eindejaarsmarge LNV met € 8,1 mln. verhoogd. Deze wordt ingezet voor uitgaven in het kader van het fokverbod. Daarnaast wordt € 1,0 mln. vanuit de eindejaarsmarge HGIS aan de begroting toegevoegd.

5. Fonds Economische Structuurversterking

In verband met de vertraging in de uitvoering van het project Kennisnetwerk Transitie Duurzame Landbouw waarvan de niet bestede middelen uit 2004 worden doorgeschoven naar 2005 vindt een verhoging plaats. De daarmee samenhangende ontvangsten zijn eveneens naar boven bijgesteld.

6. VROM/Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid

Het ministerie van VROM levert een bijdrage van € 3,0 mln. ten behoeve van de uitvoering van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid (SGB).

7. Brandstofcompensatie O&S-fonds

In verband met de uitfinanciering van de (oude) Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG) vindt een verhoging plaats van de uitgaven- en ontvangstenbegroting. Ten behoeve van deze uitfinanciering worden middelen vanuit de brandstofcompensatiegelden in het O&S fonds overgeheveld naar de LNV-begroting. In samenwerking met gemeenten en waterschappen, worden hiermee de beoogde verbetering van de infrastructuur in de glastuinbouwgebieden Westland en Aalsmeer bewerkstelligd.

8. BTW-compensatie

Als gevolg van de overgang van de roodvleeskeuring van het agentschap VWA/RVV naar de onafhankelijke private keuringsinstantie «Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector» ontstaan voor het agentschap VWA/RVV BTW-kosten van ca. € 2,7 mln. De begroting wordt hiermee verhoogd.

9. OCW/arbeidsmarktmiddelen & extra zorg

Voor het aandeel van de arbeidsmarktmiddelen dat betrekking heeft op het groen onderwijs wordt door OCW budget overgeboekt. Daarnaast wordt door OCW voor extra zorg t.b.v. slechthorenden en slechtzienden, stagevergoeding HBO-groen en VOA-beleid middelen ter beschikking gesteld.

10. I&R varkens

In verband met de uitvoering van de Identificatie en Registratie (I&R) van varkens door de Gezondheidsdienst voor Dieren vindt een zowel bij de uitgavenals ontvangstenbegroting een verhoging plaats.

11. VROM & EZ/leren voor duurzame ontwikkeling

Ten behoeve van de uitvoering van het programma «Leren voor duurzame ontwikkeling 2004–2009» dat door LNV wordt gecoördineerd worden door de ministeries VROM en EZ middelen beschikbaar gesteld.

12. Taakstelling PIA en adviesraden

In verband met de taakstelling Professioneel Inkopen en Aanbesteden en de ombuiging op de bijdragen aan de adviesraden van lagere overheden wordt de begroting verlaagd.

13. Leningconstructie EHS

In de Voorjaarsnota 2004 is besloten om de grondaankopen ten behoeve van particuliere terreinbeherende organisaties te financieren via het verstrekken van leningen aan de particuliere terreinbeherende organisaties. Het ministerie van LNV vergoedt de kosten van rente en aflossing van deze leningen met een looptijd van 30 jaar aan Natuurmonumenten. Als gevolg van deze leningconstructie vallen er financiële middelen vrij.

14. Faseren robuuste verbindingen

De implementatie van de robuuste verbindingen komt later tot stand dan oorspronkelijk gepland. Derhalve is besloten een fasering aan te brengen in het budget voor robuuste verbindingen. De doelstelling om de 1e tranche van de robuuste verbindingen en in ieder geval de verwerving van de 2e tranche in 2018 af te ronden blijft echter gehandhaafd.

15. V&W/natte natuurprojecten

Ten behoeve van de uitvoering van projecten in het kader van ICES natte natuur in het IJsselmeergebied worden middelen overgeheveld naar de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

OVERZICHT BELANGRIJKSTE SUPPLETORE ONTVANGSTENMUTATIES 2005 (VOORJAARSNOTA)

Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties (x € 1 mln.)

 ArtikelnummerOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2004 419,3
   
Belangrijke suppletore mutaties:  
1. EU-ontvangsten landbouwheffingen1130,0
2. EU-ontvangsten vogelpest611,1
3. Ramingsbijstelling natuuroffensief38,0
4. Fonds Economische Structuurversterking74,2
5. Brandstofcompensatie O&S-fonds42,9
6. I&R varkens61,4
7. Diversendiverse0,2
   
Stand na 1e suppletore begroting 2005 477,1

Toelichting:

1. De meerjarige verhoging van de ontvangsten met € 30 mln. heeft betrekking op de landbouwheffingen. Het betreft de structurele doorwerking van de toegenomen importvolumes.

2. EU-ontvangsten vogelpest

Vanuit de EU worden ontvangsten gerealiseerd voor de nasleep van de vogelpestcrisis in 2003.

3. In 2001 zijn middelen voor nieuwe natuur aan de begroting van LNV toegevoegd, welke via het Groenfonds zijn ingezet voor diverse projecten. Na afronding resteert een incidentele meevaller van € 8 mln. Deze meevaller wordt elders binnen de begroting op het natuurterrein ingezet.

4 t/m 6. Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties.

ONDERDEEL B TOELICHTING OP DE BELEIDSARTIKELEN

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

01 Versterking landelijk gebiedStand ontwerp-begroting 2005Mutaties via NvW en amendementen Mutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN220 834– 4991 105221 4409571 4371 3871 387
UITGAVEN279 881– 4995 411284 7936 2659 3901 5041 390
         
Programma-uitgaven218 719– 744 276222 9217 00710 4822 5932 479
U0111 Gebiedenbeleid64 916 1 86566 7814 0006 645  
U0112 Kwaliteitsimpuls zandgebieden/ reconstructie14 006 – 60013 406– 600   
U0113 Landelijk Natuurlijk53 654– 252 30655 9353 0313 9922 8012 687
U0114 De stedelijke omgeving «Groen in en om de stad»50 243  50 243    
U0115 Realisering gevarieerde recreatiemogelijkheden in het landelijk gebied33 686– 4970534 342576– 155– 208– 208
U0116 Internationaal natuurlijk2 214  2 214    
         
Apparaatsuitgaven61 162– 4251 13561 872– 742– 1 092– 1 089– 1 089
U0121 Apparaat5 908– 45 5 863– 81– 116– 116– 116
U0122 Baten-lastendiensten55 254– 3801 13556 009– 661– 976– 973– 973
ONTVANGSTEN76 299  76 299    

Toelichting:

De meerjarige verhoging van de uitgaven op dit artikel houdt met name verband met het volgende:

• een begrotingsoverheveling van het ministerie van VROM ten behoeve van de uitvoering van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid (SGB) op Gebiedenbeleid (2005: € 3 mln., 2006: € 4,0 mln. en 2007: € 6,6 mln.)

• een begrotingsoverheveling van € 1,3 mln. voor 2005 t/m 2007 van de ministeries VROM en EZ op Landelijk Natuurlijk ten behoeve van de uitvoering van het programma «Leren voor duurzame ontwikkeling 2004–2009» dat door LNV wordt gecoördineerd. De verplichtingenbudgetten terzake zijn reeds in 2004 overgeheveld.

• een verhoging op Landelijk Natuurlijk als aanpassing op de invulling van het restant van de subsidietaakstelling uit het Hoofdlijnenakkoord van het kabinet Balkenende II die bij begrotingsvoorbereiding 2005 is verwerkt. Hierbij is een deel neergeslagen op het afbouwen van regelingen met betrekking tot de particulier historische buitenplaatsen (PHB's). De ombuiging is verwerkt op het onderhavige artikel. Deze had echter op beleidsartikel 3 Beheer van de EHS moeten plaats vinden. (2005: € 1 mln., 2006: € 1,8 mln., 2007 en volgende jaren € 2,8 mln.)

Binnen dit artikel wordt bovendien een budgetoverheveling verwerkt van Gebiedenbeleid naar het onderdeel Baten-lastendiensten aangezien door de Dienst Landelijk Gebied kosten worden gemaakt voor de uitvoering van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

02 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (verwerving en inrichting)Stand ontwerp-begroting 2005 Mutaties via NvW en amendementen Mutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN136 313– 12720 930157 1162 121– 7 6322 0388 317
Waarvan garanties9 076  31 246    
UITGAVEN149 154– 127– 2 719146 308– 47 289– 52 622– 34 828– 29 628
         
Programma-uitgaven131 065 – 3 054128 011– 47 050– 52 300– 34 500– 29 300
U0211 Verwerving droge EHS74 004 – 7 00067 004– 44 300– 46 400– 32 000– 24 300
U0212 Verwerving natte EHS11 563  11 563    
U0213 Inrichting droge EHS32 217 5 36037 577 – 900– 2 500– 5 000
U0214 Inrichting natte EHS13 281 – 1 41411 867– 2 750– 5 000  
         
Apparaatsuitgaven18 089– 12733518 297– 239– 322– 328– 328
U0221 Apparaat2 949– 22 2 927– 39– 56– 56– 56
U0222 Baten-lastendienst15 140– 10533515 370– 200– 266– 272– 272
ONTVANGSTEN10 568  10 568    

Toelichting:

De meerjarige verlaging van de uitgaven op dit artikel houdt met name verband met het volgende:

• In de Voorjaarsnota 2004 is besloten om de grondaankopen ten behoeve van particuliere terreinbeherende organisaties te financieren via het verstrekken van leningen aan de particuliere terreinbeherende organisaties. Het ministerie van LNV vergoedt de kosten van rente en aflossing van deze leningen met een looptijd van 30 jaar aan Natuurmonumenten. Als gevolg van deze leningconstructie vallen er financiële middelen vrij. De meerjarige verlaging is als volgt: 2005: – € 3,6 mln., 2006: – € 12,8 mln., 2007: – € 20,1 mln., 2008: – € 7,7 mln. en 2009: – € 2,0 mln.

• Met betrekking tot de robuuste verbindingen is besloten een fasering aan te brengen vanaf 2006. Reden is dat de implementatie van de robuuste verbindingen later tot stand komt t.o.v. de eerdere planning. De verlaging is als volgt: 2006 en 2007: – € 12,2 mln., 2008: – € 16,8 mln. en 2009: – € 17,3 mln. op Verwerving droge EHS en Inrichting droge EHS.

• Er heeft een meerjarige verlaging plaats gevonden op grond van de Nota van Wijziging (uitvoering motie Verhagen) van € 15 mln. voor 2006 en 2007 en € 10 mln. vanaf 2008.

• Het budget bij Verwerving droge EHS wordt voor 2005 en 2006 verlaagd met € 3,0 mln. Het betreft de meerjarige doorwerking van het amendement van der Ham voor het opzetten van een soortendatabank. Vanwege het beheersmatige karakter van deze uitgaven (gegevensvoorziening) wordt dit bedrag aan het beheersonderdeel toegevoegd (artikel 3 Beheer van de EHS).

• Tenslotte wordt vanuit Inrichting natte EHS € 1,1 mln. overgeheveld naar de begroting van Verkeer en Waterstaat voor de uitvoering van projecten in het kader van ICES natte natuur in het IJsselmeergebied. (2005: – € 1,1 mln., 2006: – € 2,8 mln. en 2007 – € 5 mln.).

Naast deze meerjarige mutaties wordt onderstaande incidentele mutatie voor 2005 verwerkt.

• Inrichting droge EHS wordt voor 2005 met € 5,4 mln. verhoogd. Dit betreft een technische correctie aangezien een deel van het kasbudget van de Subsidieregeling Natuurbeheer (artikel 3) betrekking heeft op inrichtingskosten

Verplichtingen

In verband met de leningconstructie van de Particuliere Natuurbeschermingsorganisaties (PNB's) waarbij grondverwerving ten behoeve van de EHS niet meer rechtstreeks uit de begroting wordt gefinancierd maar gebruik wordt gemaakt van leningen met een lange looptijd wordt het verplichtingenbudget meerjarig verhoogd. Het betreft hier garantieverplichtingen. De meerjarige reeks is als volgt: 2005: € 22,2 mln., 2006: € 53,3 mln., 2007: € 45,0 mln., 2008: € 37,9 mln. en 2009: € 42,9 mln. De overige verplichtingenmutaties worden bij de uitgaven toegelicht.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

03 Realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur (beheer)Stand ontwerp-begroting 2005Mutaties via NvW en amendementen Mutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN142 075– 22617 205159 05423 43517 95710 7345 829
UITGAVEN173 293– 22620 185193 25231 77226 29419 07114 166
         
Programma-uitgaven153 968– 11519 740173 59331 50826 12118 92114 021
U0311 Beheer van de EHS153 968– 11519 740173 59331 50826 12118 92114 021
         
Apparaatsuitgaven19 325– 11144519 659264173150145
U0321 Apparaat2 155– 16 2 139– 29– 41– 41– 41
U0322 Baten-lastendienst17 170– 9544517 520293214191186
ONTVANGSTEN14 163 8 00022 163    

Toelichting:

Uitgaven

• Op 1 april 2002 is de Flora en faunawet in werking getreden en in de loop van 2005 zal de Natuubeschermingswet in werking treden. Met de uitvoering van deze wetten zijn kosten gemoeid zoals uitvoeringskosten voor het verlenen van vergunningen en ontheffingen, kosten van tegemoetkomingen in de schade veroorzaakt door beschermde diersoorten en de kosten van het opstellen van beheersplannen voor natuurgebieden die vallen onder de natuurbeschermingswet. Derhalve wordt Beheer van de EHS meerjarig met de volgende bedragen verhoogd: 2005: € 22,7 mln., 2006: € 19,3 mln., 2007: € 22,2 mln., 2008: € 17,8 mln. en 2009: € 15,7 mln.

• Met betrekking tot de subsidieregeling agrarisch natuurbeheer zijn voor 2005 meer aanvragen ingediend dan het beschikbare budget voor deze regeling. Voor de periode 2006 tot en met 2011 gaat het globaal om een overschrijding van € 60 mln. (circa € 10 mln. per jaar). Gezien het belang van deze regeling worden alle aanvragen die aan de voorgeschreven voorwaarden voldoen in deze aanvraagperiode gehonoreerd.

Verplichtingen

Het verschil in omvang tussen verplichtingenbijstelling en de uitgavenbijstelling houdt grotendeels verband met een meerjarige compensatie van € 8,3 mln. voor de verplichtingenoverschrijding in 2004. Deze werd veroorzaakt doordat de omslag van minder verwerving naar meer beheer heeft geleid tot een groot aantal aanvragen voor de Subsidieregelingen Natuurbeheer en Agrarisch natuurbeheer in 2004.

Compensatie vindt plaats op het verwervingsbudget voor de EHS. De hiermee samenhangende meerjarige budgetverhoging is als volgt:

2006: € 10,0 mln., 2007: € 7,2 mln., 2008: € 4,4 mln. en 2009: € 1,6 mln.

Voor de overige meerjarige wijzigingen op Beheer van de EHS wordt verwezen naar de toelichtingen bij de artikelen 1 en 2.

Vanwege de overgang van de afdeling Recht en Rechtsbescherming naar de Dienst Regelingen is het onderdeel Baten-lastendienst verhoogd met € 0,4 mln. vanuit artikel 11 Algemeen.

Ontvangsten

In 2001 zijn middelen gestort in het Groenfonds in het kader van natuuroffensief. Hiervan is nog een bedrag van €8 mln. beschikbaar. Met deze extra middelen van € 8 mln. worden in 2005 de hoger uitvoeringskosten van de Flora en faunawet en de natuurbeschermingswet gefinancierd.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

04 Economische perspectiefvolle agroketensStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN52 097– 15514 18166 123– 9 472– 351– 371– 373
UITGAVEN66 475– 1552 71269 032– 241– 351– 371– 373
         
Programma-uitgaven41 606 2 71244 318    
U0411 Versterking concurrentiekracht agrofoodcomplex6 419 – 1466 273    
U0412 Herstructurering veehouderij4 857 – 354 822    
U0413 Herstructurering glastuinbouw23 401 2 89326 294    
U0414 Herstructurering visserij6 929  6 929    
         
Apparaatsuitgaven24 869– 155 24 714– 241– 351– 371– 373
U0421 Apparaat5 167– 45 5 122– 79– 114– 114– 114
U0422 Baten-lastendienst19 702– 110 19 592– 162– 237– 257– 259
ONTVANGSTEN12 842 2 87415 716    

Toelichting:

In verband met de openstelling van de Regeling Structuurverbetering Glastuinbouw (eind 2004–maart 2005) wordt het verplichtingenbudget 2005 verhoogd met € 14,2 mln. Hiervoor wordt onder meer het beschikbare verplichtingenbudget 2006 ad € 9,2 mln. naar voren geschoven. Met deze laatste openstelling zal de beleidsdoelstelling van 1 000 ha nieuw glas worden gehaald.

De verhoging van het uitgaven- en ontvangstenbudget op dit artikel houdt verband met de uitfinanciering van de (oude) Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG). Hiervoor worden middelen vanuit de brandstofcompensatiegelden in het O&S fonds voor de Landbouw overgeheveld naar de LNV-begroting. In samenwerking met gemeenten en waterschappen, worden hiermee de beoogde verbetering van de infrastructuur in de glastuinbouwgebieden Westland en Aalsmeer bewerkstelligd.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

05 Bevorderen duurzamen productieStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN197 046– 8212 070198 295– 1 324– 1 981– 1 924– 1 915
UITGAVEN182 792– 8211 486183 457– 1 153– 1 810– 1 924– 1 915
         
Programma-uitgaven37 568 1 42838 996171171  
U0511 Bevorderen biologische landbouw6 714 6007 314    
U0512 Vermindering milieubelasting door gebruik van dierlijke mest en mineralen binnen milieunormen17 274 32817 602171171  
U0513 Een duurzamer gewasbeschermingspraktijk4 515 5005 015    
U0514 Verbetering dierenwelzijn342  342    
U0515 Ecologisch duurzame visserij8 723  8 723    
         
Apparaatsuitgaven145 224– 82158144 461– 1 324– 1 981– 1 924– 1 915
U0521 Apparaat12 822– 73 12 74923– 34– 34– 34
U0522 Baten-lastendienst132 402– 74858131 712– 1 347– 1 947– 1 8901 881
ONTVANGSTEN30 660 40231 062171171  

De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget 2005 op dit artikel houdt verband met:

– de openstelling 2005 van de Kaderregeling Kennis en Advies, onderdeel biologische landbouw (€ 0,6 mln. vanuit artikel 9);

– de openstelling van de regeling productie en afzet van honingproducten. Hiervan wordt 50% bijgedragen door de directie Kennis (vanuit artikel 7) en 50% gefinancierd door de EU.

– Een correctie ten behoeve van de uitvoering van het project «Telen met toekomst». In 2004 is hiervoor nl. twee maal (in de 1e suppletore begroting 2004 én bij begrotingsvoorbereiding) € 0,5 mln. overgeboekt naar DLO.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

06 Voedselveiligheid, voedselkwaliteit en diergezondheidStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties via NvW en amendementen Mutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN90 647– 24511 814102 2165 4825 2955 2865 285
UITGAVEN93 108– 24511 814104 6775 4825 2955 2865 285
         
Programma-uitgaven50 077 9 34759 4242 0402 0402 0402 040
U0611 Bewaking en verhoging van diergezond-heidsniveau en effectieve bestrijding van dierziekten18 207  9 41827 625 2 0402 0402 0402 040
U0612 Bevorderen van de veiligheid van voedsel ten behoeve van de consumentenbescherming en de stimulering van voedselkwaliteit31 870 – 7131 799    
         
Apparaatsuitgaven43 031– 2452 46745 2533 4423 2553 2463 245
U0621 Apparaat12 312– 53 12 259– 94– 135– 135– 135
U0622 Baten-lastendienst30 719– 1922 46732 9943 5363 3903 3813 380
ONTVANGSTEN  12 45012 45019 9402 0402 0402 040

Toelichting:

De meerjarige verhoging van de programmauitgaven houdt verband met:

• De uitvoering van de Identificatie en Registratie (I&R) van varkens door de Gezondheidsdienst voor Dieren € 1,35 mln. in 2005 en € 2,04 mln. structureel, tegenover deze hogere uitgaven staan hogere ontvangsten.

• Uitgaven in het kader van het fokverbod (varkenspest), waarvoor vanuit de LNV-eindejaarsmarge € 8,1 mln. aan het artikel is toegevoegd.

De meerjarige verhoging van de apparaatsuitgaven houdt verband met de BTW compensatie in het kader van de overdracht roodvleeskeuring van € 2,0 mln. in 2005 en € 3,4 mln. structureel.

De verhoging van het ontvangstenbudget met € 11,1 mln. in 2005 en € 17,9 mln. in 2006 betreft EU-ontvangsten vogelpest.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

07 Kennisontwikkeling en innovatieStand ontwerp-begroting 2005Mutaties via NvW en amendementen Mutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN201 931– 44119201 509– 482– 1 168– 1 168– 1 168
UITGAVEN205 997– 4414 692210 248– 482– 1 168– 1 168– 1 168
         
Programma-uitgaven201 589– 4084 692205 873– 423– 1 083– 1 083– 1 083
U0713 Kennisbasis26 551 5 78932 3403 7123 6053 5993 599
U0714 Beleidsondersteunend onderzoek123 588– 408– 1 797121 383– 4 835– 5 388– 5 3825 382
U0715 Wettelijke onderzoekstaken51 450 70052 150700700700700
         
Apparaatsuitgaven4 408– 33 4 375– 59– 85– 85– 85
U0721 Apparaat4 408– 33 4 375– 59– 85– 85– 85
ONTVANGSTEN15 158 4 14419 302– 56– 56– 56– 56

Toelichting:

De verhoging van het uitgavenbudget 2005 houdt met name verband met de uitvoering van het project Kennisnetwerk Transitie Duurzame Landbouw welke vanuit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) gefinancierd wordt. Dit leidt tot het doorschuiven van € 4,2 mln. naar 2005 op het artikelonderdeel beleidsondersteunend onderzoek. Daarmee samenhangende wordt de ontvangstenraming eveneens naar boven bijgesteld.

Daarnaast vindt binnen dit artikel een meerjarige overheveling plaats van de bijdrage DLO ten behoeve van rente en aflossing leningen (€ 5,8 mln. 2005, € 3,9 mln. 2006 e.v. jaren). Om de besteding van de middelen op het juiste artikelonderdeel te kunnen verantwoorden wordt het betreffende budget overgeheveld vanuit beleidsondersteunend onderzoek naar kennisbasis.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

08 KennisvoorzieningStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN573 7584705 885580 1136 3567 3567 3567 356
UITGAVEN561 5014705 819567 7905 9647 3567 3567 356
         
Programma-uitgaven561 5014705 819567 7905 9647 3567 3567 356
U0811 Voorzieningen groen onderwijs561 5014705 819567 7905 9647 3567 3567 356
ONTVANGSTEN30  30    

Toelichting:

De meerjarige verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget houdt met name verband met:

• het structureel overhevelen van rijksbijdragen VO/MBO (€ 2,8 mln.) van artikel 9 naar artikel 8 in verband met leerlinggebonden ICT-bijdragen.

• het terugdraaien van diverse onderwijsmaatregelen (invoering leeftijdsgrens, verhoging collegegeld en afschaffing bekostiging niet-Eu-studenten) op grond van de motie Verhagen welke reeds zijn verwerkt bij Nota van Wijziging. (€ 0,5 mln. voor 2005, € 2,4 mln. voor 2006 en € 3,4 mln. vanaf 2007.)

• van OCW verkregen middelen voor kinderopvang en extra zorg voor o.a. slechthorenden (€ 0,7 mln. voor 2005 en 2006, € 1,1 mln. voor 2007 e.v. jaren).

• daarnaast wordt vanuit artikel 9 voor 2005 € 2,3 mln. aan dit artikel toegevoegd voor de rijksbijdrage IPC's.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

09 KennisverspreidingStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties via NvW en amendementenMutaties 1e suppletore begroting 2005 Stand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(1+2+3)    
VERPLICHTINGEN62 246– 265– 3 82958 152221 7481 7471 747
UITGAVEN63 506– 265– 3 92959 312221 7481 7471 747
         
Programma-uitgaven62 894– 262– 3 95658 676– 11 7281 7281 728
U0916 Vakdepartementaal onderwijsbeleid29 694 – 2 64427 050– 361– 361– 361361
U0917 Algemeen onderwijsbeleid24 800 – 71224 0886222 3512 3512 351
U0918 Voorlichting8 400– 262– 6007 538– 262– 262– 262– 262
         
Apparaatsuitgaven612– 32763623201919
U09.22 Baten-lastendienst612– 32763623201919
ONTVANGSTEN45  45    

Toelichting:

De (per saldo) verlaging van het verplichtingen- en uitgavenbudget 2005 en de meerjarige verhoging daarvan vanaf 2006 houdt met name verband met:

• van OCW ontvangen arbeidsmarktmiddelen voor het groen onderwijs (€ 2,1 mln. in 2005 oplopend naar € 5,2 mln. vanaf 2006.)

• het overhevelen naar artikel 8 van bedragen voor de rijksbijdrage VO/MBO (€ 2,8 mln. structureel) en de rijksbijdrage IPC's (€ 2,3 mln. voor 2005.)

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

10 Nominaal en OnvoorzienStand ontwerp-begroting 2005 Mutaties via NvW en amendementen Mutaties 1e suppletore begroting 2005 Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)(5)=(1+4)    
VERPLICHTINGEN– 2 2622 33117 25619 58717 3254 8723 0623 0483 094
UITGAVEN– 2 2622 33117 25619 58717 3254 8723 0623 0483 094
          
Programma-uitgaven         
Apparaatsuitgaven– 2 2622 33117 25619 58717 3254 8723 0623 0483 094
U 1021 Prijsbijstelling  7 1177 1177 1177 5097 7197 7787 884
U 1022 Loonbijstelling69 14 53614 53614 6052 1852 1602 1572 157
U 1023 Onvoorzien– 2 3312 331– 4 397– 2 066– 4 397– 4 822– 6 817– 6 8876 947
ONTVANGSTEN         

Toelichting:

De verhoging van het meerjarige verplichtingen- en uitgavenbudget houdt verband met de toedeling van de loon- en prijsbijstellingstranche 2005 (waaronder een incidentele compensatie van de negatieve arbeidsvoorwaardenruimte 2005). Budgettaire toedeling van deze loon- en prijsbijstelling wordt verwerkt in de begroting 2006.

Op het onderdeel onvoorzien is het LNV-aandeel in de inkooptaakstelling (€ – 4,2 mln. in 2005, € – 7,2 mln. in 2006 en € – 11,6 mln. structureel vanaf 2007) en de taakstelling adviesraden (– 0,2 mln. structureel), waartoe het kabinet bij Voorjaarsnota heeft besloten, voorlopig verwerkt. Daarnaast is de Nota van Wijziging verwerkt.

Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1 000)

11 AlgemeenStand ontwerp-begroting 2005Mutaties via NvW en amendementen Mutaties 1e suppletore begroting 2005 Totaal mutatiesStand 1e suppletore begroting 2005 Mutatie 2006 Mutatie 2007 Mutatie 2008 Mutatie 2009
 (1)(2)(3)(4)=(2+3)(5)=(1+4)    
VERPLICHTINGEN202 851– 2 082378– 1 704201 147– 3 313– 3 769– 3 770– 3 771
UITGAVEN202 847– 2 082378– 1 704201 143– 3 313– 3 769– 3 770– 3 771
Programma-uitgaven43 161– 1 5001 000– 50042 661– 1 500– 1 500– 1 500– 1 500
U1111 Emancipatie204   204    
U1113 Internationale contributies7 419 1 0001 0008 419    
U1114 Uitvoering van EU-maatregelen35 538– 1 500 – 1 50034 038– 1 500– 1 500– 1 500– 1 500
Apparaatsuitgaven159 686– 582– 622– 1 204158 482– 1 813– 2 269– 2 270– 2 271
U1121 Apparaat159 686– 582– 622– 1 204158 482– 1 813– 2 269– 2 270– 2 271
U1122 Baten-lastendiensten         
ONTVANGSTEN259 534 30 00030 000289 53430 00030 00030 00030 000

Toelichting:

De meerjarige verlaging van het programmauitgaven (€ 1,5 mln. vanaf 2004) houdt verband met de invulling van de efficiencytaakstelling productschappen. In 2005 wordt het programmabudget 2005 vanuit de eindejaarsmarge HGIS met € 1 mln. verhoogd ten behoeve van een bijdrage aan de FAO-waterconferentie.

De meerjarige verlaging van de apparaatsuitgaven houdt verband met de overheveling van de afdeling rechtsbescherming van de directie Juridische zaken naar de dienst Regelingen en met de invulling van de efficiencytaakstelling nota van wijziging.

De meerjarige verhoging van de ontvangsten met € 30 mln. heeft betrekking op de landbouwheffingen. Het betreft de structurele doorwerking van de toegenomen importvolumes.

Openingsbalans AID per 1 januari 2005

ActivaBedragen x € 1 000Passiva Bedragen x € 1 000
Immateriële vaste activa1 555Eigen vermogen0
  * exploitatiereserve0
Materiële vaste activa6 414* verplichte reserve0
* grond0* onverdeeld resultaat 0
* installaties & inventaris1 464  
* overige materiële vaste activa4 950Leningen bij het MvF7 969
    
Voorrraden0Voorzieningen1 377
    
Debiteuren58Crediteuren389
    
Vordering moederdepartement2 831,5Nog te betalen2 558
    
Nog te ontvangen/vooruitbetaald1 434  
    
Liquide middelen0,5  
    
Totaal activa12 293Totaal passiva12 293

Grondslagen voor de waardering van activa en passiva

De activa en de passiva zijn opgenomen tegen nominale waarde tenzij bij het desbetreffende balanshoofd anders wordt vermeld.

Onderstaand wordt per balanspost een korte toelichting gegeven.

ACTIVA

De immateriële vaste activa

Deze worden gewaardeerd tegen het bedrag van de bij derden bestede kosten, verminderd met de cumulatieve afschrijvingen. De gehanteerde afschrijvingstermijn bedraagt 5 jaar; er is geen restwaarde. Voor de immateriële vaste activa is de waardering van de historische kosten voor een belangrijk deel benaderd op basis van een functiepuntenanalyse.

De immateriële vaste activa bestaan voornamelijk uit het bedrijfsinformatiesysteem SPIN van de AID en de softwarepakketten voor de kantoorautomatisering. Het systeem SPIN is te kwalificeren als een Enterprise Resource Planning (ERP) systeem. De investeringen in dit systeem hebben met name plaatsgehad in de jaren 1998 tot en met 2001.

Op 1 januari 2002 is het systeem integraal beschikbaar gekomen voor de AID.

De materiële vaste activa

Deze worden gewaardeerd tegen de verkrijgingprijs, verminderd met de cumulatieve afschrijvingen.

De afschrijvingstermijnen zijn gebaseerd op de verwachte economische levensduur, waarbij de volgende lineaire afschrijvingstermijnen zijn gehanteerd:

– Inventaris en installaties: 5–10 jaar

– Overige materiële vaste activa: 2–5 jaar

De overige materiële vaste activa bestaan voornamelijk uit dienstauto's, vaartuigen en hardware.

Uitsluitend voor de dienstauto's wordt een restwaarde gehanteerd.

Het verloop van de materiële/immateriële vaste activa is als volgt.

Waardeverloop vaste activa (bedragen x € 1 000)

 Materiële vaste activa Immateriële vaste activa
 Installaties & inventarisOverige materiële vaste activa 
Aanschafwaarde12 52310 8204 056
Cumulatieve afschrijvingen1 0595 8702 501
Boekwaarde per 1 januari 20051 4644 9501 555

1 Aanschafwaarde bedrijfsinformatiesysteem SPIN is benaderd op basis van een functiepuntenanalyse.

Debiteuren

Deze post bestaat uit vorderingen op externe afnemers van goederen en diensten. Op de debiteuren is een getroffen voorziening voor dubieuze debiteuren in mindering gebracht.

Vordering op het moederdepartement

Deze wordt gevormd door het saldo van de kortlopende vorderingen en schulden en de voorzieningen.

Nog te ontvangen/vooruitbetaald (bedragen x € 1 000)

 01-01-2005
Vooruitbetaalde bedragen1 117
Voorschotten en overige vorderingen187
Overig nog te ontvangen/factureren130
Totaal1 434

De aan derden vooruitbetaalde bedragen vloeien voornamelijk voort uit contractuele afspraken op basis waarvan de AID de verplichting heeft bepaalde kosten vooraf te voldoen.

De interne vorderingen en voorschotten hebben betrekking op de bij het personeel in rekening gebrachte kosten voor het privé-gebruik van bedrijfsmiddelen alsmede de aan personeel verstrekte voorschotten inzake bijvoorbeeld studies en buitenlandse dienstreizen. De verstrekte voorschotten hebben dan ook voor ca. 80% betrekking op het eigen personeel.

De liquide middelen bestaan uitsluitend uit de kassaldi van de AID per 1 januari 2005.

PASSIVA

Eigen vermogen

De AID heeft bij de start als baten-lastendienst per 1 januari 2005 geen eigen vermogen. Bij de toekomstige vermogensontwikkeling wordt uitgegaan van een geleidelijke opbouw van de exploitatiereserve. Deze exploitatiereserve groeit, conform de «Regeling Vermogensvoorschiften Baten-lastendiensten», tot maximaal 5% van de gemiddelde omzet. De opbouw van deze reserve zal moeten worden bereikt door middel van het instellen van efficiencymaatregelen. In de voor het jaar 2005 vastgestelde tarieven is namelijk geen risico opslag meegenomen. Bij de start als baten-lastendienst heeft de AID derhalve geen eigen vermogen waarmee tegenvallers in de bedrijfsvoering, conform het met de eigenaar overeengekomen risicobeleid, kunnen worden opgevangen.

Leningen bij het Ministerie van Financiën (MvF)

Bij het Ministerie van Financiën is een aanvraag voor de zogenaamde initiële lening ingediend. Deze lening is in de openingsbalans verwerkt. De aanvraag omvat in totaliteit zeven deelleningen die dienen ter financiering van de door de AID per 1 januari 2005 over te nemen vermogensbestanddelen (vaste activa). De leningen zijn rentedragend en hebben een looptijd van minimaal één jaar.

Voorzieningen (bedragen x € 1 000)

 01-01-2005
Voorziening wachtgeld714
Voorziening CBD-contract663
Totaal1 377

De wachtgeldvoorziening is gevormd ter dekking van de verwachte kosten die voortvloeien uit bestaande wachtgeldverplichtingen. Jaarlijks zullen onttrekkingen aan deze voorziening plaatsvinden.

De voorziening voor het CBD-contract vloeit voort uit het feit dat de AID optreedt als uitvoerder van dit contract en uit hoofde daarvan de verplichting draagt om voor de medewerkers onder dit contract een afkoopsom te betalen op het moment dat dit afloopt. De onttrekkingen aan deze voorziening zullen in het jaar 2006 zijn afgerond.

Crediteuren

Dit betreft de handelscrediteuren.

Nog te betalen (bedragen x € 1 000)

 01-01-2005
Nog te betalen personele lasten2 082
Vooruit gefactureerde bedragen50
Nog aan fiscus af te dragen loonheffing125
Overige nog te betalen bedragen301
Totaal2 558

De nog te betalen personele lasten bestaan uit: (bedragen x € 1 000)

 01-01-2005
Nog te betalen vakantiegeld1 024
Nog te betalen tegemoetkoming ziektekosten450
Overige nog te betalen personele lasten608
Totaal2 082

De overige personele lasten bestaan uit nog te betalen reis- en onkostenvergoedingen, de overlopende verlof en meeruren alsmede de in 2005 te betalen wachtgelden. Het maximum aantal verlof uren dat jaarlijks door een medewerker met een fulltime dienstverband mag worden meegenomen naar het volgende jaar bedraagt 57,6 uur. Uitsluitend het overschot aan verlof uren ten opzichte van dit maximum is in de balans opgenomen en gewaardeerd tegen het bruto uurloon, inclusief sociale lasten.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

De AID kent naast de verplichtingen die in de balans zijn opgenomen ook financiële verplichtingen die niet uit de balans blijken.

Het gaat hierbij allereerst om meerjarige contracten met een einddatum, die exploitatiekosten veroorzaken (totaalbedrag € 3 841 000). Daarnaast betreft het lopende overeenkomsten inzake de levering van goederen en/of diensten met een waarde van meer dan € 10 000 (totaalbedrag € 1 002 000). Voor al deze verplichtingen is dekking aanwezig. De totale verplichtingen bedragen € 4 843 000. Van dit bedrag komt € 3 085 000 in 2005 ten laste van de exploitatie; de overige € 1 758 000 vanaf het jaar 2006.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen (bedragen x € 1 000)

 Totaal20052006 e.v.
Overeenkomsten inzake levering goederen/diensten1 0021 002 
Meerjarige contracten inzake exploitatie3 8412 0831 758
 4 8433 0851 758
Licence