A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL |
B. | DE BEGROTINGSTOELICHTING |
1. | Leeswijzer |
2. | Beleid |
2.1 | Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties |
2.2 | De artikelen |
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | |
2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement | |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | |
10. Nominaal en onvoorzien |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Staten-Generaal.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING (IIA) STATEN-GENERAAL
De begroting van de hoge colleges van staat is met ingang van de begroting 2004 gesplitst in deel IIA en deel IIB. Deel IIA bevat het onderdeel Staten-Generaal en deel IIB bevat de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba. De splitsing is tot stand gekomen naar aanleiding van het verzoek van de Staten-Generaal om de bijzondere positie van de Staten-Generaal zichtbaar te maken in de begroting. De tweede wijziging van de Comptabiliteitswet 2001, waarin de splitsing is geformaliseerd, is in voorbereiding.
Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal voor 2005.
In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2005 te wijzigen:
Totaal overzicht IIA (bedragen in € 1 000)
Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2)+(3) | |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 112 267 | 116 971 | 2 522 | 119 493 |
Uitgaven | 112 267 | 116 971 | 2 522 | 119 493 |
Ontvangsten | 1 938 | 2 061 | 114 | 2 175 |
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8 197 | 8 926 | 1 082 | 10 008 |
Uitgaven | 8 197 | 8 926 | 1 082 | 10 008 |
1 apparaat | 4 573 | 5 152 | 902 | 6 054 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 65 | |||
b verbouwing/nieuwe bekabeling | 388 | |||
c reorganisatie ambtelijk apparaat/werving | 160 | |||
d representatie | 20 | |||
e extra papierkosten, energiekosten, inhuur | 92 | |||
f publiteitskosten: Jaarbericht en site Derde Kamer | 150 | |||
g overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 27 | |||
2. vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3 601 | 3 601 | 180 | 3 781 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 50 | |||
b reiskostenvergoeding voor de leden | 130 | |||
3. verenigde vergadering | 23 | 173 | 0 | 173 |
Ontvangsten | 63 | 63 | 0 | 63 |
1.1.b
Verbouwing/nieuwe bekabeling. De uitgaven van de Eerste Kamer zijn hoger dan geraamd als gevolg van de verbouwing van de Eerste Kamer. Het gaat hierbij om kosten in verband met de bekabeling van het gebouw, extra schoonmaakkosten vanwege stofoverlast en kosten voor het huren van materiaal omdat in deze verbouwingsperiode geen gebruik kon worden gemaakt van Noenzaal. Daarnaast is uit oogpunt van efficiency gekozen voor gelijktijdige aanpassing van beveiligingsinstallatie en telefooncentrale, restauratie van schilderijen en gobelins.
1.1.c
Reorganisatie ambtelijk apparaat/ werving. Uit de reorganisatie van het ambtelijk apparaat van de Eerste Kamer vloeien kosten voort uit het inhuren van een reorganisatiedeskundige, het uittreden van personeel en advertenties en wervingsactiviteiten voor nieuwe medewerkers.
1.1.d
Representatie. De post representatie betreft niet geraamde kosten in verband met het plaatsen van rouwadvertenties.
1.1.e
Extra papierkosten, energiekosten, inhuur. De kosten voor papier, portien bezorgkosten en energiekosten zijn hoger dan voorzien.
1.1.f
Publiciteitskosten. De Eerste Kamer heeft samen met de Tweede Kamer de nieuwe educatieve internetsite derdekamer.nl in de lucht gebracht. Daarnaast heeft de Eerste Kamer 2 jaarberichten uitgebracht. Deze kosten waren niet in de raming opgenomen.
1.1.g
Overloop tegemoetkoming BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
1.2.b
Reiskostenvergoeding voor de leden. De leden van de Eerste Kamer ontvangen met terugwerkende kracht een hogere reiskostenvergoeding. Met ingang van 1/1/2004 is de vergoeding € 0,28 per kilometer in plaats van € 0,18 per kilometer. De uitbetaling hiervan vindt in 2005 plaats.
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden Europees Parlement | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 29 165 | 29 165 | 2 471 | 31 636 |
Uitgaven | 29 165 | 29 165 | 2 471 | 31 636 |
1. schadeloosstelling | 21 607 | 20 607 | 376 | 20 983 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 376 | |||
2. pensioenen en wachtgelden | 7 558 | 8 558 | 0 | 8 558 |
3 schadeloosstelling Europarlementariërs | 0 | 0 | 2 095 | 2 095 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 2 095 | |||
Ontvangsten | 286 | 286 | 0 | 286 |
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Garantieverplichtingen | ||||
Verplichtingen | 74 521 | 75 744 | 221 | 75 965 |
Uitgaven | 74 521 | 75 744 | 221 | 75 965 |
1 apparaat | 52 577 | 53 800 | 736 | 54 536 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 744 | |||
b automatiseringsproject ROMA (stafdienst P&O) | – 100 | |||
c automatiseringsprojecten inzake e-parlement | – 600 | |||
d kinderopvang | – 150 | |||
e IC actualisering arbeidsvoorwaardenbeleid ASRG | – 550 | |||
f reallocatie vanaf 3.3 drukwerk | 900 | |||
g verwerking subsidie Stichting VOC (desaldering) | 14 | |||
h extra uitgaven m.n. restaurant (desaldering) | 100 | |||
i overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 378 | |||
2. onderzoeksbudget | 511 | 511 | 2 | 513 |
a overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 2 | |||
3. drukwerk | 3 750 | 3 750 | – 852 | 2 898 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 48 | |||
b reallocatie naar 3.1 apparaatskosten | – 900 | |||
4. fractiekosten | 17 276 | 17 276 | 330 | 17 606 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 330 | |||
5. uitzending leden | 407 | 407 | 5 | 412 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 5 | |||
6. enquêtes | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1 566 | 1 689 | 114 | 1 803 |
a. verwerking subsidie Stichting VOC (desaldering) | 14 | |||
b. extra ontvangsten m.n. restaurant (desaldering) | 100 |
3.1.b
Automatiseringsproject ROMA. De raming 2005 wordt verlaagd in verband met het het automatiseringsproject ROMA van de stafdienst P&O, dat deels doorschuift naar 2006.
3.1.c
Automatiseringsproje cten inzake e-parlement. De afronding van de automatiseringsprojecten Parlis/VLOS/PKI in het kader van het Kamerbrede e-parlement schuift door naar 2006.
3.1.d
Kinderopvang. De vormgeving van de regeling Kinderopvang liep vertraging op door het noodzakelijke vooroverleg met betrokken partijen, waar onder de gemeente Den Haag en de RGD. Thans wordt gewerkt aan een nieuwe oplossingsrichting, die evenwel in 2005 niet meer tot uitgaven zal leiden.
3.1.e
IC actualisering arbeidsvoorwaardenbeleid ASRG. Dit betreft een verlaging van de raming 2005 met € 0,55 mln voor de financiering van de overgangsregeling van het arbeidsvoorwaardenbeleid (ASRG) van de Staten-Generaal in 2006 (kasschuif).
3.1.f en 3.3b
Reallocatie. Door extensiveringen op de post drukwerk ontstaat extra ruimte voor de dekking van de apparaatskosten. Middels deze boeking wordt dit budget overgeheveld naar het juiste artikelonderdeel.
3.1.g en a
Verwerking subsidie VOC. Ontvangst van een subsidie van de Stichting VOC voor een tentoonstelling over de VOC en de daar tegenoverstaande uitgaven.
3.1.h
Extra uitgaven/ontvangsten m.n. restaurant (desaldering). Desaldering i.v.m. extra ontvangsten uit het restaurantbedrijf en daartegenoverstaande uitgaven uit restaurantbedrijf.
3.1.i
Overloop tegemoetkoming BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 875 | 1 875 | 9 | 1 884 |
Uitgaven | 1 875 | 1 875 | 9 | 1 884 |
2. apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 446 | 446 | 5 | 451 |
a overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 5 | |||
3. interparlementaire betrekkingen | 1 429 | 1 429 | 4 | 1 433 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | 4 | |||
Ontvangsten | 23 | 23 | 0 | 23 |
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting (1) | Stand 1e suppletore begroting (2) | Mutaties 2e suppletore begroting (3) | Stand 2e suppletore begroting (4)=(2)+(3) |
---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 1 491 | 1 261 | – 1 261 | 0 |
Uitgaven | – 1 491 | 1 261 | – 1 261 | 0 |
1 loonbijstelling | 0 | 942 | – 942 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | – 942 | |||
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | 412 | |||
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR | – 412 | |||
2 prijsbijstelling | 0 | 319 | – 319 | 0 |
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006 | – 319 | |||
3 onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 taakstellingen | – 1 491 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |