Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL
  
B.DE BEGROTINGSTOELICHTING
  
1.Leeswijzer
2.Beleid
2.1Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2De artikelen
 1. Eerste Kamer
 2. Algemene Rekenkamer
 3. De Nationale ombudsman
 4. De Kanselarij der Nederlandse Orden
 5. Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen
 6. Het kabinet van de Gouverneur van Aruba
 10. Nominaal en onvoorzien

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

J. W. Remkes

B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE RAAD VAN STATE, DE ALGEMENE REKENKAMER, DE NATIONALE OMBUDSMAN, DE KANSELARIJ DER NEDERLANDSE ORDEN, HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN DE NEDERLANDSE ANTILLEN EN HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN ARUBA (IIB)

1. Leeswijzer

De begroting van de hoge colleges van staat is met ingang van de begroting 2004 gesplitst in deel IIA en deel IIB. Deel IIA bevat het onderdeel Staten-Generaal en deel IIB bevat de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba. De splitsing is tot stand gekomen naar aanleiding van het verzoek van de Staten-Generaal om de bijzondere positie van de Staten-Generaal zichtbaar te maken in de begroting. De tweede wijziging van de Comptabiliteitswet 2001, waarin de splitsing is geformaliseerd, is in voorbereiding.

Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba voor 2005.

In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).

2. Het beleid

2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2005 te wijzigen:

Totaal overzicht IIB (bedragen in € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen90 38793 608– 1 41492 194
     
Uitgaven90 38793 608– 1 65291 956
     
Ontvangsten3 0183 276– 383 238

2.2 De artikelen

Artikel 1. Raad van State

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

1: Raad van StateStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen48 72349 779– 1 90647 873
     
Uitgaven48 72349 779– 1 90647 873
     
1. advisering6 9787 081537 134
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  152 
b personele uitgaven i.v.m. vacatures  – 140 
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  41 
     
2 bestuursrechtspraak41 74542 698– 1 95940 739
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  797 
b personele uitgaven i.v.m. vacatures  – 790 
c materiële uitgaven  – 385 
d HBV-zaken  – 773 
e correctie op desaldering project Antillen  – 150 
f overboeking aan RGD i.v.m. project huisvesting  – 940 
g overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  282 
     
Ontvangsten1 7211 889– 381 851
a correctie griffierechten  200 
b correctie op desaldering project Antillen  – 150 
c bijstelling ontvangst project Antillen  – 88 

Toelichting

1.1.b en 1.2.b Personele uitgaven i.v.m. vacatures. Deze onderuitputtingen worden veroorzaakt door langer openstaande vacatures.

1.1.cen 1.2.g Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR.Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.

1.2.c Materiële uitgaven. De onderuitputting op de materiële uitgaven betreft een aantal projecten. De projecten mediation (vrijwel afgerond) en workflowmanagement zijn goedkoper uitgevallen.

1.2.d HBV-zaken. De kosten in verband met de afdoening van asielzaken en reguliere zaken in de kamer Hoger Beroep Vreemdelingen zijn lager dan geraamd. Het verschil tussen raming en (verwachte) realisatie wordt nog geanalyseerd, maar nu al staat vast dat de lagere kosten ten dele wordt veroorzaakt door een aantal openstaande vacatures.

1.2.e en ontvangst1.b Correctie op desaldering project Antillen. In de eerste suppletore begroting 2005 heeft een desaldering (een verhoging van het uitgavenkader met een daartegenover staande verhoging van het ontvangstenkader) plaatsgevonden in verband met het samenwerkingsproject met het Gemeenschappelijk Hof van Antillen. Tijdens de begrotingsuitvoering in 2005 is echter gebleken dat een deel van de uitgaven (m.n. ICT-kosten door gebruikmaking van elektronische dossiers) die naar aanleiding van het samenwerkingsproject met het Gemeenschappelijk Hof van Antillen gemaakt worden ook aan het reguliere werk van de Raad ten goede komen. Om deze reden wordt de desaldering verlaagd met € 0,15 mln.

1.2.f Overboeking aan RGD i.v.m. project huisvesting.De uitgavenraming die voor de nieuwbouw van de Raad is vastgesteld, bestaat uit twee onderdelen: uitgaven die rechtstreeks voor rekening van de Raad zullen komen en uitgaven van de Raad van State die via de RGD verrekend zullen worden. Deze overboeking betreft overheveling van budget van de Raad naar de RGD. Dit budget is bedoeld voor uitgaven aan bouwkosten waarvoor de verplichtingen door de RGD aangegaan zullen worden.

ont-vangst1.a Correctie griffierechten. Deze verhoging van de verwachte ontvangsten uit griffierecht betreft een correctie op de verlaging van de griffierechtontvangsten (ad € 0,432 mln) bij de eerste suppletore begroting 2005. De tegenvaller die toen was berekend, is per abuis dubbel meegeteld. Deze correctie heeft overigens geen meerjarige doorwerking.

ont-vangst1.c Bijstelling ontvangst project Antillen. De financiële afwikkeling van het samenwerkingsproject met het Gemeenschappelijk Hof van Antillen vindt plaats op declaratiebasis. In de eerste suppletore begroting 2005 is de ontvangstenraming van de Raad van State hiermee opgehoogd met € 0,2 mln. Deze ophoging blijkt te hoog te zijn geweest voor het deel van ICT-kosten en wordt derhalve met € 0,088 mln naar beneden bijgesteld tot € 0,112 mln.

Artikel 2. Algemene Rekenkamer

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

2: Algemene RekenkamerStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen26 18026 52746526 992
     
Uitgaven26 18026 52746526 992
1 recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s26 18026 52746526 992
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  512 
b vertraging externe projecten  – 270 
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  223 
     
Ontvangsten1 2171 21701 217

Toelichting

2.1.b Vertraging externe projecten. Enkele extern gefinancierde projecten zijn vertraagd en daarmee ook de uitgaven voor die projecten. Deze projecten lopen door in 2006.

2.1.c. Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.

Artikel 3. De Nationale ombudsman

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

3: De Nationale ombudsmanStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen8 4238 9351 0069 941
     
Uitgaven8 4238 9351 0069 941
1. reguliere klachten7 5108 0221908 212
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  137 
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  53 
     
2. klachten van lagere overheden00806806
a klachtenbehandeling (overboeking)  806 
     
3. onderzoek5454054
     
4. communicatie7087088716
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  6 
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  2 
     
5. internationale contacten1511512153
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  1 
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  1 
     
Ontvangsten391010101

Toelichting

3.2.a Klachtenbehandeling (overboeking). De Nationale ombudsman behandelt – tegen een kostendekkende vergoeding – klachten over aangesloten lagere overheden. De kosten gerelateerd aan het behandelen van klachten van/over provincies, waterschappen en gemeenten over de (verreken)periode september 2004 t/m augustus 2005 bedroegen € 0,806 mln. Het betreft een overboeking van het ministerie BZK aan de Nationale ombudsman, omdat de doorberekening van de kosten via het ministerie BZK verloopt.

3.1.b,3.4.b en 3.5.b Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR.Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.

Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

4: Kanselarij der Nederlandse OrdenStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen3 0313 1543413 495
     
Uitgaven3 0313 1541033 257
1. apparaat1 6101 733851 818
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  31 
b bezwaar- en beroepsprocedures ontslagzaken  40 
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  14 
2. decoraties1 4161 416181 434
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  18 
     
3. riddertoelagen5505
     
Ontvangsten2929029

Toelichting

4.1.b Beroepsprocedures ontslagzaken. De kosten voor twee lopende beroepsprocedures vanwege ontslagzaken kunnen niet binnen het huidige begrotingskader van de Kanselarij der Nederlandse Orden worden opgevangen.

4.1.c Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.

Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse AntillenStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen2 4822 547562 603
     
Uitgaven2 4822 547562 603
1. apparaat2 4822 547562 603
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  40 
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  16 
     
Ontvangsten040040

5.1.b Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.

Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

6: Kabinet van de Gouverneur van ArubaStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen1 5131 525– 2351 290
     
Uitgaven1 5131 525– 2351 290
1. apparaat1 5131 525– 2351 290
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  26 
b vertraging verbouwing kantoor  – 270 
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  9 
     
Ontvangsten0000

Toelichting

6.1.b Vertraging verbouwing kantoor. De begroting was bij OW2005 opgehoogd met € 270 000 voor de verbouwing van het kantoor van Kabinet van de Gouverneur van Aruba (Kabga). Deze verbouwing/renovatie kan pas starten als de Nederlandse vertegenwoordiging, die in hetzelfde pand gehuisvest is, verhuisd is naar hun nieuwe kantoor. De nieuwbouw voor de Nederlandse vertegenwoordiging is naar verwachting echter pas in het voorjaar 2007 gereed.

6.1.c Overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR. Als gevolg van de invoering van het nieuwe ziektekostenregeling per 1 januari 2006 wordt de tegemoetkoming over de laatste maanden 2005 versneld uitbetaald.

Artikel 10. Nominaal en onvoorzien

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

10: Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen351 141– 1 1410
     
Uitgaven351 141– 1 1410
1 loonbijstelling192864– 8640
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  – 864 
b overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  641 
c overloop tegemoetkoming ziektekosten BTZR  – 641 
     
2. prijsbijstelling0277– 2770
a reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2006  – 277 
     
3. onvoorzien– 165000
     
4. waarde-overdracht en waarde-overname8000
     
5. taakstellingen0000
     
Ontvangsten12000
Licence