A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2006 (Najaarsnota)
Art.nr. | Uitgaven 2006 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 2 135,3 | |
Nota van Wijziging | 9,0 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 2 311,5 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Voedsel en Warenautoriteit | 25 | 27,4 |
2) FES-projecten | div. 20,0 | |
3) Preventie Aviaire influenza en Klassieke Varkenspest | 25 | 9,1 |
4) Bestrijding Aviaire influenza en Blauwtong | 25 | 8,0 |
5) Apurement | 29 | 6,5 |
6) Regeling bos en landschap | 24 | 8,0 |
7) Investeringsprojecten in veenweidegebieden | 24 | 3,0 |
8) Destructie en preventieve maatregelen | 25 | – 11,1 |
9) Inrichtingsmaatregelen EHS | 23 | – 14,0 |
10) Diverse regelingen Landbouw | 21 | – 11,6 |
Overige mutaties | div. | 15,5 |
Stand na 2e suppletore begroting 2006 | 2 372,3 |
1) Voedsel en Warenautoriteit
De reorganisatiekosten VWA en de toezichtskosten bij de roodvleeskeuringen vallen hoger uit dan geraamd. Ook heeft VWA een negatief eigen vermogen, hetgeen volgens de geldende regels binnen 1 jaar door het moederdepartement moet worden aangezuiverd. Tevens vallen de opbrengsten van de VWA lager uit. Dit komt doordat de vraag van het bedrijfsleven voor keuringen en controles door de VWA lager is dan geraamd. Dit is onder andere veroorzaakt door bedrijfssluitingen, maar ook omdat Nieuwe Europese regelgeving op het terrein van voedselveiligheid heeft geleid tot een toegenomen eigen controle-verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. Daarnaast is de invoering van een nieuw retributiestelsel aangehouden. Hierdoor worden nog de oude, niet kostendekkende tarieven in rekening gebracht.
2) FES-projecten
Dit betreft diverse kennisprojecten in het kader van het Fonds Economische Structuurversterking (FES).
3) Preventie Aviaire Influenza en Klassieke Varkenspest
Om een verdere verspreiding van Klassieke varkenspest (KVP) en laagpathogene Aviare Influenza (AI) tegen te gaan en een uitbraak van hoogpathogeen AI te voorkomen zijn preventieve maatregelen getroffen. Dit houdt in: strengere controles op naleving van ingestelde regels bij dreigende dierziekten, meer controle en voorlichting van/aan reizigers op Schiphol en voorlichting aan de sector bij actuele dreigingen. Preventieve uitgaven vallen buiten de huidige convenantsafspraken met het bedrijfsleven en kunnen niet bij de EU worden gedeclareerd.
4) Bestrijding Aviaire Influenza en Blauwtong
Ter bestrijding van laagpathogene AI en Blauwtong zijn handhavingsactiviteiten uitgevoerd.
Deze uitgaven zullen in het Diergezondheidsfonds (DGF) worden verantwoord. Deze uitgaven vallen buiten de met het bedrijfsleven gemaakte afspraken in het convenant «Bestrijding besmettelijke dierziekten» en kunnen niet bij de EU worden gedeclareerd. De LNV-bijdrage aan het DGF wordt daartoe met dit bedrag verhoogd.
5) Apurementskosten
Correcties door de Europese Commissie op de uitkering van Europese landbouwsubsidies leiden tot betaling van zogenaamde apurementskosten aan Brussel.
6) Regeling bos en landschap
In verband met het afronden van een aantal ruilverkavelingsprojecten vinden betalingen in het kader van de regeling bos- en landschap eerder plaats dan geraamd.
7) Investeringsprojecten in veenweidegebieden
Ten behoeve van investeringsprojecten in de veenweidegebieden wordt in totaal € 35 mln. aan de begroting toegevoegd. Het gaat hier met name om activiteiten die de bodemdaling moeten tegengaan. In 2006 wordt € 3 mln. geraamd.
8) Destructie en preventieve maatregelen
Bij voorjaarsnota 2006 is op de begroting van LNV een rijksbijdrage toegekend van € 32 mln voor destructie en preventieve maatregelen in 2007 en 2008. Daarbij zou onderzocht worden of deze uitgaven via het DGF zouden kunnen lopen. Uit onderzoek blijkt, rekening houdend met het DGF-convenant met het bedrijfsleven, dat een deel van deze overheidsbijdrage via het DGF kan verlopen. Dit betreft ca. € 21 mln.
9) Inrichtingsmaatregelen EHS
De lagere inrichtingsuitgaven voor de EHS zijn het gevolg van vertragingen door planologische en technische problemen. Deze problemen worden onder meer veroorzaakt doordat er onvoldoende uitvoeringsplannen beschikbaar zijn, doordat de vergunningverlening minder snel dan gepland verloopt, en doordat een aantal projecten, waarbij de Europese aanbestedingsregels worden gevolgd, veel tijd vraagt in de voorbereiding.
10) Diverse regelingen Landbouw
Op de terreinen kennisontwikkeling en -verspreiding mest, monitoring derogatie, gewasbescherming en energietransitie glastuinbouw doen zich in 2006 onderuitputtingen voor. Een deel van dit bedrag betreft kasvertraging en zal naar verwachting later tot uitbetaling komen.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2006 (Najaarsnota)
Art.nr. | Ontvangsten 2006 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2006 | 478,0 | |
Stand 1e suppletore begroting 2006 | 508,4 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Landbouwheffingen | 29 | 28,0 |
2) FES-projecten | div. | 20,0 |
3) EU-inkomsten AI | 25 | –/– 24,8 |
Overige mutaties | div. | –/– 2,4 |
Stand na 2e suppletore begroting 2006 | 529,2 |
1) Landbouwheffingen
Naar huidige inzichten komen de landbouwheffingen uit op ca. € 298 mln., hetgeen € 28 mln. hoger is dan tot op heden geraamd.
2) Zie de toelichting bij de uitgavenmutaties.
3) De Europese Commissie heeft Nederland laten weten een korting op de ingediende declaratie AI 2003 toe te willen passen. De geraamde EU-ontvangsten zullen in ieder geval dit jaar niet worden gerealiseerd. Onduidelijk is wat de definitieve EU-bijdrage zal zijn.
ONDERDEEL B. TOELICHTING OP DE BELEIDSARTIKELEN
Budgettaire gevolgen van beleid
21 Duurzaam ondernemen | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 269 956 | 396 297 | 443 | 396 740 |
Uitgaven | 292 207 | 416 502 | – 11 750 | 404 752 |
Programma-uitgaven: | 93 160 | 222 143 | – 19 055 | 203 088 |
– waarvan juridisch verplicht | 62 162 | |||
21.11 Verbeteren van ondernemerschap en ondernemersklimaat | 12 011 | 11 938 | 6 343 | 18 281 |
21.12 Bevorderen van maatschappelijk geaccepteerde productievoorwaarden en dierenwelzijn | 12 822 | 25 352 | – 11 614 | 13 738 |
21.13 Bevorderen van duurzame productiemethoden en bedrijfssystemen w.o. biologische landbouw | 46 954 | 46 618 | – 10 748 | 35 870 |
21.14 Bevorderen duurzame vangst en kweek van vis en schelpdieren | 12 031 | 128 831 | – 2 400 | 126 431 |
21.15 Bevorderen van duurzame ketens | 9 342 | 9 404 | – 636 | 8 768 |
Apparaatsuitgaven | 199 047 | 194 359 | 7 305 | 201 664 |
21.21 Apparaat | 17 106 | 16 809 | 1 823 | 18 632 |
21.22 Baten-lastendiensten | 181 941 | 177 550 | 5 482 | 183 032 |
Ontvangsten | 36 595 | 47 830 | 2 517 | 50 347 |
De bijstelling van het verplichtingen- en uitgavenbudget op dit artikel houdt met name verband met de onderuitputting 2006 op de instrumenten monitoring derogatie en kennisontwikkeling en -verspreiding.
Daarnaast hebben binnen dit artikel enkele verschuivingen plaatsgevonden om de verplichtingen- en kasbudgetten in overeenstemming te brengen met de actuele bestedingsprogramma’s 2006 van o.a. de Oogstschaderegeling 2002, de nadeelcompensatie kokkelvisserij, de Investeringsregeling Jonge Agrariërs, de Investeringsregeling Energiebesparing en de Regeling Structuurverbetering Glastuinbouw.
De verhoging op apparaat houdt met name verband met versterking van fytosanitair beleid, werkzaamheden voor de certificerende autoriteit en werkzaamheden ten behoeve van het project cliënt.
Budgettaire gevolgen van beleid
22 Agrarische ruimte | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 23 981 | 23 860 | 57 227 | 81 087 |
Uitgaven | 51 675 | 51 554 | 4 713 | 56 267 |
Programma-uitgaven | 43 163 | 43 163 | 4 673 | 47 836 |
22.11 Ruimte voor grondgebonden landbouw | 42 725 | 42 725 | 111 | 42 836 |
22.12 Ruimte voor niet grondgebonden landbouw | 438 | 438 | 4 562 | 5 000 |
Apparaatsuitgaven | 8 512 | 8 391 | 40 | 8 431 |
22.21 apparaat | 125 | 122 | 2 | 124 |
22.22 baten-lastendiensten | 8 387 | 8 269 | 38 | 8 307 |
Ontvangsten | 67 545 | 69 545 | 6 562 | 76 107 |
De verhoging van het verplichtingenbudget is het gevolg van het versneld afronden van langlopende landinrichtingsprojecten in het kader van de taskforce landinrichting. Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.
In verband met hogere uitgaven in het kader van de Infrastructuurregeling Glastuinbouw (IRG) worden middelen vanuit het Ontwikkelings- en Saneringsfonds naar de LNV-begroting overgeheveld.
De verhoging van de ontvangsten met € 6,6 mln. houdt voor € 4,6 mln. verband met de IRG bijstelling en voor € 2,0 mln. met hogere landinrichtingsrente.
Budgettaire gevolgen van beleid
23 Natuur | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 430 884 | 478 228 | 155 544 | 633 772 |
– waarvan garanties | 75 186 | |||
Uitgaven | 433 727 | 431 571 | – 30 456 | 401 115 |
Programma-uitgaven | 383 886 | 381 944 | – 49 756 | 332 188 |
23.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 94 370 | 76 946 | – 15 266 | 61 680 |
23.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 64 416 | 73 648 | – 27 307 | 46 341 |
23.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 143 748 | 159 148 | 4 845 | 163 993 |
23.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 81 352 | 72 202 | – 12 028 | 60 174 |
Apparaatsuitgaven | 49 841 | 49 627 | 19 300 | 68 927 |
23.21 apparaat | 6 460 | 6 412 | 212 | 6 624 |
23.22 baten- lastendiensten | 43 381 | 43 215 | 19 088 | 62 303 |
Ontvangsten | 37 644 | 37 644 | – 11 866 | 25 778 |
In 2006 worden voor ca. € 180 mln. extra verplichtingen aangegaan in het kader van de Subsidieregeling Natuurbeheer en de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer, waartoe verplichtingenbudget uit latere jaren naar 2006 is geschoven. Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.
De lagere uitgaven op Verwerven EHS van € 15,3 mln. houden o.m. verband met het feit dat er in 2006 geen verwervingsuitgaven meer worden gedeclareerd bij de EU in het kader van het Plattelandsontwikkelingsplan (POP-1). De afgelopen jaren heeft Nederland voor verwerving bij de EU in het kader van POP1 meer gedeclareerd dan geraamd. Als gevolg hiervan vindt zowel bij de uitgaven als bij de ontvangsten een verlaging plaats met € 9,9 mln. Voorts zijn de uitgaven verlaagd met € 3,5 mln. op het onderdeel rente en aflossing.
De lagere uitgaven bij Inrichten EHS van € 27,3 mln. zijn voor ca. € 14 mln. het gevolg van vertragingen bij de inrichtingsmaatregelen door planologische en technische problemen zodat geen volledige uitputting kan plaatsvinden.
Voorts is het budget voor de inrichtingsuitgaven van de Subsidieregeling Natuurbeheer ad € 7,5 mln. vanuit dit onderdeel overgeheveld naar het beheersonderdeel van dit artikel (Beheren EHS). Tot slot wordt voor € 5,8 mln. compensatie geboden voor de uitvoeringskosten van de EHS.
De hogere uitgaven op Beheren EHS van € 4,8 mln. houden met name verband met het feit dat het budget voor gedoogovereenkomsten ten aanzien van ganzen wordt ingezet voor overeenkomsten ten aanzien van de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer onderdeel ganzenopvang. Dit budget was oorspronkelijk geraamd op Beheren van de natuur buiten EHS.
De verlaging op Beheren van de natuur buiten EHS met € 12 mln. houdt o.m. verband met een verlaging van € 2,5 mln. als gevolg van lagere uitgaven voor beheersplannen en de eerder genoemde overheveling van het budget voor gedoogovereenkomsten ten aanzien van ganzen van € 4,8 mln. Voorts wordt dit onderdeel verlaagd met € 4,2 mln. ter compensatie van bijdragen aan de baten-lastendiensten Dienst Landelijk Gebied en de Dienst Regelingen.
De hogere uitgaven bij de baten-lastendiensten van € 19 mln. houden verband met het in verhouding brengen van de uitvoeringskosten in relatie tot het programmabudget. In de afgelopen jaren is bij stijgend programmabudget (intensiveringsgelden) onvoldoende budget gereserveerd ten behoeve van de uitvoerende diensten. In de begroting 2007 is dit reeds meerjarig gecorrigeerd. Thans vindt bijstelling plaats voor 2006. De uitvoeringskosten houden verband met de realisatie van de Ecologische Hoofdstructuur en de uitvoerings- en controlekosten voor Programma Beheer.
Budgettaire gevolgen van beleid
24 Landschap en recreatie | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 124 313 | 133 666 | 34 469 | 168 135 |
Uitgaven | 141 635 | 150 988 | 11 995 | 162 983 |
Programma-uitgaven | 113 971 | 123 791 | 5 277 | 129 068 |
24.11 Nationale Landschappen | 18 855 | 18 855 | 7 474 | 26 329 |
Toegankelijkheid nationale landschappen | 0 | |||
24.12 Landschap Algemeen | 6 675 | 6 615 | 2 425 | 9 040 |
24.13 Recreatie in en om de Stad | 52 658 | 50 658 | 197 | 50 855 |
24.14 Recreatie algemeen | 35 783 | 47 663 | – 4 819 | 42 844 |
Apparaatsuitgaven | 27 664 | 27 197 | 6 718 | 33 915 |
24.21 apparaat | 4 166 | 4 173 | 121 | 4 294 |
24.22 baten- lastendiensten | 23 498 | 23 024 | 6 597 | 29 621 |
Ontvangsten | 800 | 800 | 800 |
De verhoging van het verplichtingenbudget houdt verband met het versneld afronden van langjarige landinrichtingsprojecten in het kader van de taskforce landinrichting.
Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.
De hogere uitgaven op Nationale landschappen houden voornamelijk verband met het feit dat bij het afronden van ruilverkavelingsprojecten in het kader van de regeling bos- en landschap nog uitfinanciering plaatsvindt voor een aantal projecten.
De verhoging op Landschap algemeen houdt voornamelijk verband met extra investeringen van in totaal € 35 mln. in veenweidegebieden ter voorkoming van de bodemdaling. In 2006 wordt hiervoor € 3 mln. geraamd.
Per saldo vallen de uitgaven bij Recreatie algemeen € 4,8 mln. lager uit. De lagere uitgaven op Recreatie algemeen houden enerzijds verband met het feit dat van de € 12 mln. die bij Nota van Wijziging aan de begroting 2006 is toegevoegd, voor de versnelde inrichting van het Groene Hart als nationaal landschap, er € 11 mln. niet tot betaling zal komen. Ondanks het feit dat de projecten in dit kader in 2006 worden opgestart leidt dit in 2006 namelijk nauwelijks tot uitgaven. De komende jaren maakt uitfinanciering van deze verplichting deel uit van het ILG. Tegenover deze verlaging staan hogere uitgaven ad € 5,8 mln. in verband met de afkoop van het Rijksaandeel in de beheerskosten van het Natuur- en recreatieschap de Grevelingen. Deze afkoop hangt samen met de intrekking van de Wet deelnemingen Grevelingen.
De hogere uitgaven bij de baten-lastendiensten van € 6,6 mln. houden voornamelijk verband met het in verhouding brengen van de uitvoeringskosten in relatie tot het programmabudget. In de afgelopen jaren is bij stijgend programmabudget (intensiveringsgelden) onvoldoende budget gereserveerd ten behoeve van de uitvoerende diensten. In de begroting 2007 is dit reeds meerjarig gecorrigeerd. Thans vindt bijstelling plaats voor 2006. De uitvoeringskosten houden verband met recreatie om de stad.
Budgettaire gevolgen van beleid
25 Voedselkwaliteit en Diergezondheid | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 105 871 | 131 833 | 20 019 | 151 852 |
Uitgaven | 105 871 | 131 833 | 20 535 | 152 368 |
Programma-uitgaven | 45 767 | 74 219 | – 9 016 | 65 203 |
25.11 Bevorderen van kwalitatief hoogwaardig voedselaanbod en consumptiepatroon | 28 107 | 56 971 | – 13 360 | 43 611 |
25.12 Handhaven diergezondheidsniveau | 17 660 | 17 248 | 4 344 | 21 592 |
Apparaatsuitgaven | 60 104 | 57 614 | 29 551 | 87 165 |
U25.21 Apparaat | 9 876 | 8 635 | – 1 722 | 6 913 |
U25.22 baten-lastendiensten | 50 228 | 48 979 | 31 273 | 80 252 |
Ontvangsten | 32 940 | 43 854 | – 28 416 | 15 438 |
De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget houdt met name verband met lagere opbrengsten derden/bedrijfsleven en hogere kosten van de VWA.
De opbrengsten derden van de VWA zijn in totaal € 16 mln lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een inzakkende marktvraag, het aanhouden van de invoering van het nieuwe retributiestelsel door de Tweede Kamer en nieuwe Europese regelgeving waardoor het aantal keuringen en controles door de VWA aanzienlijk is verminderd. Dit leidt tot een forse ophoging van de LNV-bijdragen.
De hogere kosten van de VWA van in totaal circa € 11 mln worden veroorzaakt door de reorganisatie van de VWA in 2005 en de toezichtkosten bij de roodvleeskeuringen. Daarnaast heeft de VWA een negatief eigen vermogen (€ 2,3 mln), hetgeen conform geldende regels binnen 1 jaar door het moederdepartement moet worden aangezuiverd.
Tevens zijn er in verband met preventiekosten in verband met de dierziekte-uitbraken Blue Tongue, AI en KVP (Klassieke Varkenspest) extra middelen toegevoegd (€ 6,2 mln) aan de AID.
Hiertegenover staat een verlaging van de uitgaven en ontvangsten (desaldering) in het kader van dierlijke EU-verordeningen (€ – 3,0 mln) wegens het niet kunnen retribueren van handhaving- en inspectiewerkzaamheden aan het bedrijfsleven.
Bovenstaande leidt tot een verhoging van de bijdrage aan de baten- en lastendiensten VWA, AID, DR met circa € 31 mln.
De verlaging van de programma-uitgaven houdt verband met de bij voorjaarsnota 2006 verkregen rijksbijdrage op de begroting van LNV, voor de jaren 2007 en 2008, van € 32 mln voor destructie en preventieve maatregelen. € 21 mln wordt aan het DGF toegevoegd: betreffende uitgaven i.h.k.v. kosten voor bestrijding van dierziekten, de jaarlijkse bijdrage aan het DGF voor reguliere monitoring en bewakingsprogramma’s en € 11,4 mln voor bekostiging van uitgaven aan destructie voor 2007/2008. Het overige deel zal via een kasschuif naar 2007 worden gebracht ter dekking van de overheidsbijdrage aan destructie.
De verhoging van de programma-uitgaven houdt met name verband met een verschuiving van middelen in verband met de MKZ-vaccinproductie en overige veterinaire projecten (€ – 3,5 mln). Daarnaast is het budget verhoogd in verband met bestrijdingskosten in verband met de dierziekte-uitbraken Blue Tongue, AI en KVP (€ 8,1 mln).
De verlaging van het ontvangstenbudget op dit artikel houdt met name verband met de korting op de ingediende declaratie AI 2003 door de Europese Commissie (hierop is bezwaar aangetekend). De geraamde EU-ontvangsten van € 24,8 mln zullen in ieder geval dit jaar niet worden gerealiseerd. Onduidelijk is wat de definitieve EU-bijdrage zal zijn.
Tenslotte heeft een desaldering plaatsgevonden op uitgaven en ontvangsten in het kader van dierlijke EU-verordeningen (€ 3,0 mln).
Budgettaire gevolgen van beleid
26 Kennis en Innovatie | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 867 360 | 871 425 | 75 186 | 946 611 |
Uitgaven | 860 593 | 867 501 | 25 150 | 892 651 |
Programma-uitgaven | 846 624 | 854 288 | 24 359 | 878 647 |
26.11 Waarborgen van het kennisstelsel | 603 035 | 603 035 | 22 404 | 625 439 |
26.12 Benutten van samenhang tussen instellingen | 32 545 | 32 545 | 2 566 | 35 111 |
26.13 Vernieuwen van het kennisstelsel | 41 574 | 48 229 | 1 396 | 49 625 |
26.14 Ondersteunen van LNV-beleid met kennis | 169 470 | 170 479 | – 2 007 | 168 472 |
Apparaatsuitgaven | 13 969 | 13 213 | 791 | 14 004 |
26.21 apparaat | 13 334 | 12 592 | 458 | 13 050 |
26.22 baten-lastendiensten | 635 | 621 | 333 | 954 |
Ontvangsten | 14 319 | 24 943 | 9 986 | 34 929 |
De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget 2006 op dit artikel houdt met name verband met:
– uitvoering van diverse projecten door DLO met name op het gebied van MKZ, gewasbescherming en bemesting (€ 10,7 mln. verplichtingen- en € 6,6 mln. kasbudget);
– de toegekende loonbijstelling (€ 23,0 mln. verplichtingen- en € 12,7 mln. kasbudget).
– de toekenning van middelen ten laste van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor diverse FES-projecten (€ 41,1 mln verplichtingen- en € 9,8 mln. kasbudget).
Samenhangende met de verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget voor de uitvoering van ten laste van het Fonds Economische Structuurversterking (FES) komende projecten wordt de ontvangstenraming eveneens naar boven bijgesteld.
Budgettaire gevolgen van beleid
27 Reconstructie | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 45 178 | 50 899 | 64 790 | 115 689 |
Uitgaven | 51 241 | 56 962 | 7 342 | 64 304 |
Programma-uitgaven | 38 382 | 44 282 | 7 280 | 51 562 |
27.11 Uitvoeren reconstructie | 38 382 | 44 282 | 7 280 | 51 562 |
Apparaatsuitgaven | 12 859 | 12 680 | 62 | 12 742 |
27.21 apparaat | 179 | 176 | 4 | 180 |
27.22 baten- lastendiensten | 12 680 | 12 504 | 58 | 12 562 |
Ontvangsten | 3 650 | 3 650 | 11 800 | 15 450 |
De verplichtingenverhoging in de begroting 2006 houdt verband met het uitvoeringscontract Reconstructie 2005/2006. In 2005 is namelijk minder verplichtingenruimte benut, waardoor conform de 2-jarige afspraken gemaakt in het uitvoeringscontract 2005/2006 met de provincies meer verplichtingenruimte in 2006 nodig is. Deze verplichtingenverhoging heeft geen invloed op de meerjarige kasraming.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat levert in het kader van het uitvoeringscontract 2005/2006 een bijdrage van € 7,2 mln. ten behoeve van de Subsidieregeling Gebiedsgericht Beleid.
Ter uitfinanciering van de Stimuleringsregeling Gebiedsgericht Beleid (SGB) worden de voor dat doel in het Groenfonds bestemde middelen overgeheveld naar de LNV-begroting. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten van € 11,8 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
28 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | – 9 115 | – 6 022 | 6 022 | 0 |
Uitgaven | – 9 115 | – 2 827 | 2 827 | 0 |
28.11 Prijsbijstelling | 0 | 14 035 | – 14 035 | 0 |
28.12 Loonbijstelling | 0 | 24 576 | – 24 576 | 0 |
28.13 Onvoorzien | – 9 115 | – 41 438 | 41 438 | 0 |
Ontvangsten |
In verband met de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling 2006 vindt een verlaging plaats van het verplichtingen en uitgavenbudget van respectievelijk € 14 mln. en € 24,6 mln. Daarnaast wordt op het onderdeel onvoorzien de invulling verwerkt van o.m. de negatieve eindejaarsmarge ad € 14,3 mln. en (in relatie tot een aantal intensiveringen) een structurele ramingsbijstelling ad € 20 mln.
Art.nr | Omschrijving | 2006 |
---|---|---|
U2115 | Bevord.Duurz. Ketens | 18 |
U2121 | Apparaat | 290 |
U2122 | Baten- lastendiensten | 695 |
U2211 | ruimte v. grondgeb.landb. | 111 |
U2221 | Apparaat | 2 |
U2222 | Baten- lastendiensten | 38 |
U2313 | Beheren EHS | 1 830 |
U2314 | Beheer natuur buiten EHS | 304 |
U2321 | Apparaat | 121 |
U2322 | Baten- lastendiensten | 187 |
U2411 | Nationale landschappen | 76 |
U2414 | Recreatie algemeen | 246 |
U2421 | Apparaat | 81 |
U2422 | Baten- lastendiensten | 107 |
U2511 | Bevord.kwalitatief hoogw.voed. | 28 |
U2512 | Handh.diergez.niv. | 124 |
U2521 | Apparaat | 133 |
U2522 | Baten- lastendiensten | 224 |
U2611 | Waarborg kennisstelsel | 17 533(V) |
U2611 | Waarborg kennisstelsel | 9 306(K) |
U2612 | Benut.samenhang.instell. | 950(V) |
U2612 | Benut.samenhang.instell. | 581(K) |
U2613 | Vernieuwen.kennisstelsel | 723 |
U2614 | Onderst.LNV met kennis | 93 |
U2621 | Apparaat | 253 |
U2622 | Baten- lastendiensten | 2 |
U2721 | Apparaat | 4 |
U2722 | Baten- lastendiensten | 58 |
U2822 | Loonbijstelling | – 21 395 |
U2912 | Uitvoering EU-maatregelen | 275 |
U2921 | Apparaat | 5 450 |
U2922 | Baten- lastendiensten | 35 |
Het totaal van de loonbijstelling ad € 24,6 mln. is bij de Voorjaarsnota 2006 aan de LNV-begroting toegewezen. Voor het totaal van € 24,6 mln. wordt deze bijstelling in de onderhavige suppletore begroting aan de loongevoelige begrotingsartikelen toegedeeld voor € 21,4 mln. volgens bovenstaand overzicht en voor € 3,2 mln. volgens onderstaand overzicht.
Art. nr | Omschrijving | 2006 |
---|---|---|
21.13 | Bevord.duurz.prod.meth | 270 |
21.15 | Bevord.Duurz. Ketens | 91 |
23.13 | Verwerven EHS | 337 |
23.14 | Beheren EHS | 77 |
24.13 | Recreatie in en om stad | – 3 |
24.14 | Receatie algemeen | 149 |
26.11 | Waarborg kennisstelsel | 3 358(V) |
26.11 | Waarborg kennisstelsel | 1 735(K) |
26.12 | Benut.samenh.instell. 60(V) | |
26.12 | Benut.samenh.instell. 30(K) | |
26.14 | Onderst.LNV met kennis | 8 |
27.11 | Uitvoeren reconstructie | 150 |
28.23 | Onvoorzien | 1 172 |
28.22 | Loonbijstelling | – 3 178 |
28.21 | Prijsbijstelling | – 11 545 |
29.21 | Apparaat | 9 727 |
21.21 | Apparaat | 1 044 |
21.22 | Agentschappen | 1 964 |
23.21 | Apparaat | 1 |
25.21 | Apparaat | – 2 029 |
25.22 | Agentschappen | – 600 |
M21.21 | Apparaat | 600 |
De totaal van de prijsbijstelling ad € 14 mln. is bij de voorjaarsnota aan de LNV-begroting toegewezen. Voor het totaal ad € 11,5 mln. wordt deze bijstelling in de onderhavige suppletore begroting aan de prijsgevoelige begrotingsartikelen toegedeeld volgens bovenstaand overzicht. Daarnaast is € 2,5 mln. ingezet voor het oplossen van de totale LNV problematiek
Budgettaire gevolgen van beleid
29 Algemeen | Stand ontwerp-begroting 2006 | Stand 1e suppletore begroting 2006 | Mutaties 2e suppletore begroting 2006 | Stand 2e suppletore begroting 2006 |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4) | |
Verplichtingen | 207 424 | 207 446 | 26 717 | 234 163 |
Uitgaven | 207 420 | 207 442 | 30 407 | 237 849 |
Programma-uitgaven | 41 079 | 42 079 | 6 575 | 48 654 |
29.11 Internationale contributies | 7 420 | 8 420 | 0 | 8 420 |
29.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 33 659 | 33 659 | 6 575 | 40 234 |
Apparaatsuitgaven | 166 341 | 165 363 | 23 832 | 189 195 |
29.21 Apparaat | 158 094 | 157 230 | 23 797 | 181 027 |
29.22 Baten-lastendiensten | 8 247 | 8 133 | 35 | 8 168 |
Ontvangsten | 284 534 | 284 116 | 26 225 | 310 341 |
De verhoging van het verplichtingen- en uitgavenbudget houdt met name verband met:
– Hogere apurementuitgaven (€ 6,5 mln.);
– toegekende loon- en prijsbijstelling 2006 (€ 7,7 mln.);
– het onderbrengen op dit artikel van uitgaven die verband houden met het onderzoek van plantenrassen door de raad voor de plantenrassen (€ 3,6 mln.);
– uitgaven samenhangend met transitie naar P-direct, voorlichtingscampagne dierziektebestrijding en uitgaven ten behoeve van het ICT-netwerk en servers ten behoeve van het gehele departement (€ 6,7 mln.);
– de bijdrage van LNV in interdepartementale projecten (€ 5,8 mln.).
Naar huidige inzichten vallen de ontvangsten landbouwheffingen in verband met hogere importvolumes ca. € 28 mln. hoger uit. Tegenover deze hogere ontvangsten van € 28 mln. staan lagere ontvangsten van € 2 mln. vanwege het vervallen van kwekersrechtonderzoek.