Pag.
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 4 |
2.1. | Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (Najaarsnota) | 4 |
Artikelsgewijze toelichting | 6 | |
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten) | 6 | |
2.2. | De beleidsartikelen | 6 |
Artikel 1. Bevorderen van een goed werkende woningmarkt | 6 | |
Artikel 2. Stimuleren van voldoende woningen, een duurzame en gedifferentieerde woningvoorraad en leefbare woonmilieus | 7 | |
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt | 9 | |
Artikel 4. Optimalisering van de ruimtelijke afweging | 12 | |
Artikel 5. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur | 13 | |
Artikel 6. Beperken van klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging | 15 | |
Artikel 7. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem | 17 | |
Artikel 8. Verbeteren van de milieukwaliteit in de bebouwde omgeving | 18 | |
Artikel 9. Verminderen van risico’s van stoffen, afval, straling en GGO’s | 19 | |
Artikel 10. Versterken van het (inter)nationale milieubeleid | 21 | |
Artikel 11. Vergroten van de externe veiligheid | 22 | |
Artikel 12. Handhaving en toezicht | 23 | |
Artikel 13. Rijkshuisvesting en architectuur | 24 | |
Artikel 14. Algemeen (Niet beleidsartikel) | 25 | |
Artikel 15. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel) | 27 | |
Artikel 16. Integratie & inburgering | 28 | |
Artikel 17. GroteStedenBeleid | 30 | |
Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten | 31 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI).
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer
De minister voor Wonen, Wijken en Integratie,
C. P. Vogelaar
De 2e suppletore begroting 2007 geeft een geactualiseerd beeld van de begroting 2007. De 2e suppletore begroting 2007, gekoppeld aan de Najaarsnota van de minister van Financiën, is het laatste moment waarop de financiële kaders van de in uitvoering zijnde begroting kunnen worden gemuteerd. Van mutaties wordt geen meerjarige doorwerking opgenomen omdat de 2e suppletore begroting 2007 uitsluitend betrekking heeft op het lopende begrotingsjaar 2007.
De opbouw van de 2e suppletore begroting 2007 is als volgt:
• Een begrotingsstaat, waarin de mutaties voor uitgaven, verplichtingen en ontvangsten zijn opgenomen;
• Een Memorie van toelichting die de volgende onderdelen bevat:
– Een overzichtstabel waarin de majeure beleidsmutaties worden gepresenteerd;
– Per beleidsartikel een tabel Budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel worden alle mutaties opgenomen. De belangrijke beleidsmatige mutaties worden toegelicht. Alleen technische mutaties van grote omvang worden ook toegelicht.
– De stand van de 2e suppletore begroting 2007 wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand van de 1e suppletore begroting 2007. Hierbij wordt aangetekend dat er 2e suppletore mutaties zijn die al in de VROM Ontwerpbegroting 2008 worden vermeld.
– Als toelichting is vaak een mutatietabel opgenomen waarin mutaties worden gepresenteerd die op het desbetreffende instrument hebben plaatsgevonden. Indien van toepassing zijn ook de Ontwerpbegroting mutaties opgenomen. Dit worden de «Ontwerpbegroting 2008 mutaties» genoemd.
– Daarnaast worden soms ook nog de uitgaven aan incidentele subsidies vermeld om een wettelijke grondslag te creëren. Deze uitgaven komen niet direct terug in begrotingsmutaties omdat het hier uitgaven in de realisatiesfeer betreft.
Voor het goede begrip wordt de aanduiding «beleidsmatige mutatie» nader toegelicht. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (bijvoorbeeld een bezuiniging, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur). Niet-beleidsmatige mutaties zijn meer technisch van aard en worden alleen bij grote omvang toegelicht.
In de 2e suppletore begroting 2007 zijn twee nieuwe artikelen opgenomen, te weten artikel 16 en 17, voor respectievelijk Integratie en Inburgering en Grotestedenbeleid. Deze budgetten zijn met de samenstelling van dit kabinet overgeheveld naar de VROM-begroting 2007. Met ingang van 2008 is er sprake van een aparte begroting voor Wonen, Wijken en Integratie (hoofdstuk XVIII).
Op de artikelen is prijs en/of loonbijstelling 2007 uitgekeerd. Deze mutaties worden niet afzonderlijk toegelicht.
2.1. Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2007 (Najaarsnota)
Uitgaven | Artnr. | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2007* | 3 963 249 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2007 | 4 274 371 | |
Belangrijkste 2e suppletore mutaties 2007: | ||
1. Aanpassing fasering budgetten WB-afspraken | – 14 365 | 2 |
2. Aanpassing fasering budget Eigen Bouw | – 8 000 | 2 |
3. Hogere uitgaven huurtoeslag 2007 | 195 000 | 3 |
4. FES BIRK diverse projecten | – 25 261 | 5 |
5. Diverse FES NSP projecten | – 178 257 | 5 |
6. Clean Development Mechanism | – 20 000 | 6 |
7. Vertraging investeringprogramma Rgd | – 15 000 | 13 |
8. Lagere uitgaven 2007 Leenfaciliteit | – 25 000 | 16 |
9. Extra voorfinanciering Maatschappelijke opvang | 15 000 | 17 |
10. Toekenning schadevergoeding Yara Sluiskil | 13 200 | |
11. Overige mutaties | 26 448 | diverse |
12. Overheveling artikel 16: Integratie & inburgering | 465 758 | |
13. Overheveling artikel 17: GroteStedenBeleid | 600 667 | |
Stand na 2e suppletore begroting 2007 | 5 304 561 |
Ad 1 en 2.
Omdat in een aantal regio’s de gerealiseerde woningbouwproductie lager was dan afgesproken, dient een deel van het BLS-budget (€ 14 mln) te worden doorgeschoven.
Het aantal in eigenbouw gerealiseerde woningen is in 2006 fors achtergebleven bij de verwachting. Daarom wordt van het in 2007 beschikbare subsidiebudget € 8 mln doorgeschoven naar 2008. De BLS-regeling voor eigenbouw wordt gewijzigd om de stimulerende werking te vergroten.
Ad 3.
Evenals in het jaar 2006 is in 2007 sprake van een overschrijding van de uitgaven van de huurtoeslag. Op basis van de tot en met augustus 2007 beschikbare realisatiecijfers wordt de raming met € 195 mln verhoogd. Op basis van door de Belastingsdienst te leveren beleidsinformatie, die naar verwachting begin volgend jaar beschikbaar zal zijn, is een analyse van deze overschrijding mogelijk.
Ad 4.
De eerder berekende kasverwachtingen voor BIRK-projecten in Amsterdam, Rotterdam en Leeuwarden moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 21,4 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Omdat het een desaldering is ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast.
Daarnaast heeft bij Ontwerpbegroting 2008 een aantal boekingen plaatsgevonden (samen ongeveer € 5 mln). De grootste post daarin betreft het budget voor Sanering LPG-stations, dat vanwege de juiste artikelbelasting is overgeboekt naar het artikel Vergroten externe Veiligheid (in de begroting 2007 artikel 11, in 2008 artikel 8).
Ad 5.
De eerder berekende kasverwachtingen voor NSP-projecten in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Breda moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 179,7 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Het overgrote deel van dit bedrag is de reservering voor de Zuidas, die pas uitbetaald kan worden nadat de Zuidas-onderneming formeel is opgericht. Deze oprichting is nu voorzien in het eerste halfjaar van 2008. Deze schuif loopt via de FES-begroting, zodat ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast wordt. Daarnaast heeft voor een bedrag van € 1,4 mln. prijsbijstelling op dit budget plaatsgevonden.
Ad 6.
Bij CDM wordt dit jaar € 20 mln kasgeld niet benut in verband met de vertraging van projecten alsook uitvallende projecten. De middelen worden doorgeschoven naar 2012. Deze schuif heeft geen gevolgen voor het behalen van de Kyoto-doelstelling.
Ad 7.
Op dit instrument doet zich een vertraging voor van € 15 mln bij verschillende investeringsprojecten voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken. Deze vertragingen zullen onherroepelijk tot betalingen leiden in latere jaren.
De oorzaak van de vertragingen is gelegen in het feit dat verbouwingen van Rijksmonumenten veel verstorende factoren kennen, zoals lange vergunningprocedures. De Rijksgebouwendienst kan daardoor slechts een beperkte invloed uitoefenen op de planning van de uitgaven.
Ad 8.
Het aantal afgesloten leningen voor de inburgering van etnische minderheden is ten opzichte van de raming zeer beperkt. De uitgaven zullen niet meer dan enkele miljoenen bedragen, de begrote uitgaven wordt met € 25 mln verlaagd. Hetzelfde geldt voor de ontvangsten, deze zullen vrijwel nihil zijn.
Ad 9.
De bijdrage van het ministerie van VWS aan de Brede Doeluitkering Sociaal Integratie Veiligheid (BDU SIV) in het kader van het convenant GSB III wordt in 2007 verhoogd met € 15 mln. Deze bijdrage heeft betrekking op de specifieke uitkeringen voor maatschappelijke opvang/verslavingsbeleid en vrouwenopvang. Deze voorfinanciering aan de G4 gemeenten leidt tot hogere uitgaven en ontvangsten op de VROM-begroting.
Ad 10.
Het convenant waarin afspraken tussen Yara te Sluiskil, de provincie Zeeland en VROM over het beperken van het zeetransport van ammoniak over de Westerschelde zijn vastgelegd, wordt ondertekend 4 december 2007. Hiermee wordt een structurele bijdrage geleverd aan het verminderen dan wel beëindigen van het transport van ammoniak en daarmee van de risico’s over de Westerschelde. Het Rijk vergoedt de door Yara geleden schade ad. € 13,2 mln.
Ad 12 en 13 Het bedrag ad € 465 758 vermeerderd met 2e suppletore mutaties resulteert in stand 2e suppletore begroting ad € 437 450 (art. 16) en € 600 667 vermeerderd met 2e suppletore mutaties resulteert in stand 2e suppletore begroting ad € 636 361.
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
Artikel 1. Bevorderen van een goed werkende woningmarkt
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 8 621 | 12 375 | 6 428 | 18 803 |
Uitgaven: | 13 996 | 13 789 | 1 671 | 15 460 |
Programma: | 11 958 | 11 802 | – 529 | 11 273 |
Scheppen van randvoorwaarden voor een goed werkende woningmarkt: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Scheppen van randvoorwaarden voor een goed werkende woningmarkt | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van maximale maatschappelijke prestaties van wooncorporaties | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterken van de positie van de woonconsument: | 1 508 | 1 478 | – 190 | 1 288 |
Subsidies woonconsumentenorganisaties | 1 508 | 1 478 | – 190 | 1 288 |
Overige programmabudgetten: | 10 450 | 10 324 | – 339 | 9 985 |
Onderzoek | 7 332 | 7 206 | – 3 093 | 4 113 |
Experimenten en kennisoverdracht | 3 118 | 3 118 | 2 754 | 5 872 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | |
Apparaat: | 2 038 | 1 987 | 2 200 | 4 187 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 1 (DGWWI) | 2 038 | 1 987 | 2 200 | 4 187 |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Instrument: Subsidies woonconsumentenorganisaties
In verband met het aan de Woonbond toekennen van een meerjarige bijdrage voor activiteiten op het gebied van kennisoverdracht, voorlichting en scholing wordt voor 2008–2010 gereserveerd verplichtingenbudget (3 x ongeveer € 1 mln) toegevoegd aan het voor 2007 beschikbare budget.
Instrumenten: Onderzoek, Experimenten en kennisoverdracht
Een herschikking van de budgetten voor onderzoek en kennisoverdracht op het gebied van wonen leidt in 2007 op dit artikel tot een verlaging van het uitgavenbudget voor onderzoek met ruim € 3 mln en een verhoging van het budget voor experimenten en kennisoverdracht met € 2,7 mln.
Een aanpassing in de fasering van het WoON leidt tot een verschuiving van verplichtingenruimte van € 1 mln van 2007 naar 2009.
Artikel 2. Stimuleren van voldoende woningen, een duurzame en gedifferentieerde woningvoorraad en leefbare woonmilieus
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 43 072 | 50 624 | – 13 774 | 36 850 |
Uitgaven: | 433 937 | 436 468 | – 19 868 | 416 600 |
Programma: | 424 140 | 427 498 | – 20 275 | 407 223 |
Stimuleren van voldoende woningproductie: | 130 277 | 130 277 | – 22 365 | 107 912 |
Budget BLS | 130 277 | 130 277 | – 22 365 | 107 912 |
Planologische en woningbouwknelpunten VINEX en VINAC | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen nieuwbouw sociale koopwoningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen stimulering woningmarkt productie | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verruimen van het aanbod van geschikte woningen voor ouderen en gehandicapten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen van de leefbaarheid van de woonwijken: | 271 896 | 269 346 | 2 884 | 272 230 |
Investeringen Stedelijke vernieuwing | 261 022 | 262 472 | 3 384 | 265 856 |
Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing | 10 874 | 6 874 | – 500 | 6 374 |
Stedelijke vernieuwing Lelystad | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen minimale kwaliteit gebouwen en bevorderen hogere kwaliteit: | 14 905 | 18 353 | – 1 990 | 16 363 |
Programma energiebudgetten | 12 658 | 12 919 | – 403 | 12 516 |
Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving | 539 | 4 539 | – 1 339 | 3 200 |
Regeling sanering loden drinkwaterleidingen | 247 | 247 | – 176 | 71 |
Regeling energiebesparing huishoudens met lagere inkomens | 1 081 | 268 | 245 | 513 |
Innovatief bouwen | 380 | 380 | – 317 | 63 |
Overige programmabudgetten: | 7 062 | 9 522 | 1 196 | 10 718 |
Onderzoek | 3 651 | 3 651 | – 1 266 | 2 385 |
Kennisoverdracht | 911 | 2 561 | 2 376 | 4 937 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 2 500 | 3 310 | 86 | 3 396 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | ||
Apparaat: | 9 797 | 8 970 | 407 | 9 377 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 2 (DGWWI) | 9 797 | 8 970 | 407 | 9 377 |
Ontvangsten: | 91 | 91 | 0 | 91 |
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering budgetten WB-afspraken | – 180 | – 14 365 |
2. Aanpassing fasering budget Eigen Bouw | – 8 000 | – 8 000 |
Totaal | – 8 180 | – 22 365 |
Ad 1 en 2 Omdat in een aantal regio’s de gerealiseerde woningbouwproductie lager was dan afgesproken, dient een deel van het BLS-budget (€ 14 mln) te worden doorgeschoven.
Het aantal in eigenbouw gerealiseerde woningen is in 2006 fors achtergebleven bij de verwachting. Daarom wordt van het in 2007 beschikbare subsidiebudget € 8 mln doorgeschoven naar 2008. De BLS-regeling voor eigenbouw wordt gewijzigd om de stimulerende werking te vergroten.
Instrument: Investeringen stedelijke vernieuwing
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 1 652 | 5 717 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Vertraagde afwikkeling projecten Impulsregeling | – 2 333 | |
Totaal | 1 652 | 3 384 |
Bij de Impulsregeling (ISV) wordt € 2,3 mln vanuit 2007 doorgeschoven naar 2008 als gevolg van een eerst thans voorziene vertraging bij twee projecten. De eindafrekening volgt nu in 2008 in plaats van 2007. Het verschil ten opzichte van het in de tabel genoemde saldo wordt verklaard door verschillende mutaties die bij VROM Ontwerpbegroting 2008 worden vermeld.
Instrument: Subsidies energiebesparing
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 146 | – 16 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Honoreren bezwaarschrift NUON EPR-regeling 2003 | 3 000 | 3 000 |
2. Aanpassing fasering projecten CO2-reductie | – 263 | – 4 323 |
Totaal | 2 883 | – 1 339 |
Ad 1 en 2
Bij de afwikkeling van de EPR regeling 2003 wordt alsnog € 3,0 mln aan NUON betaald (beslissing op bezwaar). In de raming was niet hierin voorzien.
Daarnaast wordt € 4,3 mln doorgeschoven van 2007 naar 2009/2010. Vanwege een vertraging in de opdrachtprocessen worden projecten namelijk later gerealiseerd dan eerder verondersteld.
In samenhang met een WWI-brede herschikking van budgetten komt het vermoedelijk beloop 2007 bij het onderzoeksbudget lager (€ 1,2 mln) uit dan eerder verondersteld.
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | – 50 | – 50 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Verhoging budget kennisoverdracht artikel 2 | 2 178 | 2 426 |
Totaal | 2 128 | 2 376 |
Als gevolg van prioriteitstelling voor kennisoverdracht op het gebied van bouwregelgeving wordt het budget hiervoor – binnen de kaders van de begroting voor Wonen, Wijken en Integratie (WWI) – met € 2,4 mln verhoogd.
Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 2 045 951 | 2 144 795 | 219 072 | 2 363 867 |
Uitgaven: | 2 030 164 | 2 147 676 | 186 682 | 2 334 358 |
Programma: | 2 009 001 | 2 105 791 | 195 093 | 2 300 884 |
Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen en evenwichtige verdeling: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen van de betaalbaarheid van voldoende huurwoningen en een evenwichtige verdeling hiervan (aanbodgericht) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanderen betaalbaarheid wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht): | 2 006 719 | 2 103 159 | 194 770 | 2 297 929 |
Huursubsidie en huurtoeslag | 2 004 793 | 2 101 233 | 195 000 | 2 296 233 |
Vangnetregeling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eánmalige bijdrage huurbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenvergoeding verhuurders | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevorderen eigen woonbezit | 1 926 | 1 926 | – 230 | 1 696 |
Bijdrage financiering startersleningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programmabudgetten: | 2 282 | 2 632 | 323 | 2 955 |
Onderzoek | 737 | 737 | – 551 | 186 |
Kennisoverdracht | 45 | 45 | 72 | 117 |
Kosten uitvoeringsorganisaties | 1 500 | 1 850 | 802 | 2 652 |
Nader aan te wijzen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | 21 163 | 41 885 | – 8 411 | 33 474 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 3 (DGW) | 21 163 | 20 328 | – 4 116 | 16 212 |
Uitvoering huursubsidie | 0 | 21 557 | – 4 295 | 17 262 |
Ontvangsten: | 659 134 | 477 248 | – 371 050 | 106 198 |
Instrument: Huursubsidie en huurtoeslag
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Hogere uitgaven huurtoeslag 2007 | 195 000 | 195 000 |
Totaal | 195 000 | 195 000 |
Evenals in het jaar 2006 is in 2007 sprake van een overschrijding van de uitgaven van de huurtoeslag. Op basis van de tot en met augustus 2007 beschikbare realisatiecijfers wordt de raming met € 195 mln verhoogd. Op basis van door de Belastingsdienst te leveren beleidsinformatie, die naar verwachting begin volgend jaar beschikbaar zal zijn, is een analyse van deze overschrijding mogelijk.
Instrument: Kosten uitvoeringsorganisaties
De implementatie van de BEW plus wordt uitbesteed aan SenterNovem. Hiervoor was geen budget geraamd.
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 418 | 418 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Aanpassing fasering investeringsbudget SHC | – 2 640 | – 2 682 |
2. Verlaging budget Apparaat artikel 3 | – 1 239 | – 373 |
3. Overige mutaties | – 1 484 | – 1 479 |
Totaal | – 4 945 | – 4 116 |
Ad 1
Aangezien het investeringsbudget voor de herinrichting van de organisatie van huurgeschillenbeslechting later tot besteding komt dan eerder geraamd, wordt € 2,6 mln aan budget doorgeschoven naar 2008.
Instrument: Uitvoeringskosten huursubsidie
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 2 800 | 2 800 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Actualisatie raming uitvoering IBS | 7 258 | – 1 373 |
2. Overige mutaties | – 1 816 | – 5 722 |
Totaal | 8 242 | – 4 295 |
Ad 1
Op basis van een actualisatie van de raming 2007 voor de uitvoering van de huursubsidie (project IBS) is per saldo een verhoging van het uitgavenbudget met afgerond € 1,4 mln nodig. Een deel van de voor 2006 geraamde uitvoeringskosten is eerst in 2007 aanbesteed en betaald. Het verplichtingenbudget 2007 wordt verhoogd met ruim € 7 mln als gevolg van het verlenen van meerjarige opdrachten aan STV-advocaten en Centraal Justieel Incassobureau (CJIB).
Ontvangsten instrument: Restituties subjectsubsidies
Op dit instrument heeft de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Lagere ontvangsten huurtoeslag 2007 | – 42 410 |
2. Versnelde invordering terugvorderingen Huursubsidie | 2 500 |
Totaal | – 39 910 |
Ad 1.
Aan de ontvangstenkant van de huurtoeslag doet zich een vertraging voor. Vorderingen zouden in de periode juni–augustus ontstaan uit het definitief maken van de toekenningen over het toeslagjaar 2006. Het definitief afronden van de toekenningen toeslagjaar 2006 is echter verschoven naar het laatste kwartaal van 2007 door problemen met de gegevensuitwisseling tussen de Belastingdienst en het UWV. Hierdoor zal de ontvangstenstroom uit vorderingen uit inkomensmutaties worden vertraagd en verschuift ruim € 42 mln aan ontvangsten van 2007 naar 2008.
Ad 2.
Bij de ontvangsten huursubsidie wordt de raming 2007 verhoogd met € 2,5 mln. Als gevolg van het toepassen van een stringent invorderingsbeleid zijn dit jaar alle achterstanden bij de huursubsidievorderingen weggewerkt, hetgeen leidt tot hogere ontvangsten in 2007 dan oorspronkelijk geraamd. Deze versnelling komt tot uiting in lagere ontvangsten in de jaren 2008 tot en met 2011.
Instrumenten: Taakstelling HS en Bijdrage verhuurders hs-plus
Op deze instrumenten hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Geen ontvangsten Heffingswet 2007 | – 331 140 |
Totaal | – 331 140 |
In de begroting zijn nog meerjarige reeksen opgenomen voor ontvangsten op basis van de Heffingswet. Dit betreft zowel de taakstelling uit het vorige Hoofdlijnenakkoord als de destijds veronderstelde bijdrage van verhuurders aan de uitgaven huursubsidie-plus. Nu het voorstel Interim-wet «Betaalbaarheidheffing Huurwoningen» wordt (is) ingetrokken, zullen in 2007 (en ook daarna) deze ontvangsten, ad € 331 mln, niet worden gerealiseerd.
Totaal ontvangsten artikel 3:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Mutaties 2e suppletore begroting: | – 39 910 |
– 331 140 | |
Totaal Generaal | – 371 050 |
Toelichting algemeen artikel3
De huurcommissie doet uitspraken bij geschillen tussen huurder en verhuurder over onderhoud, huurprijs en servicekosten van huurwoningen. Voor deze huurprijsgeschillenbeslechting zijn in de VROM begroting 2007 prestatie-indicatoren opgenomen (artikel 3, tabel 3.4). In 2006 zijn deze targets niet volledig gehaald, hetgeen geleid heeft tot het inzetten van gerichte verbeteracties. De target voor de beslechting van geschillen betreffende service kosten – 80% binnen 7 maanden afgedaan – zal daardoor in 2007 gehaald worden.
De norm voor overige huurgeschillen – 80% binnen 6 maanden afgedaan – zal echter in 2007 niet gehaald worden. De verbeteracties hebben vanaf de 2e helft van 2007 resultaat gehad, daarmee zal het jaargemiddelde over 2007 tussen 75% en 80% liggen.
Artikel 4. Optimalisering van de ruimtelijke afweging
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 14 564 | 15 244 | 1 568 | 16 812 |
Uitgaven: | 22 348 | 31 221 | – 3 789 | 27 432 |
Programma: | 13 578 | 22 430 | – 3 790 | 18 640 |
Ruimtelijk instrumentarium ontwikkelen en beheren: | 13 578 | 22 430 | – 3 790 | 18 640 |
FES ICES/KIS | 6 000 | 14 650 | – 5 226 | 9 424 |
Monitoring Nota Ruimte | 1 245 | 1 245 | – 93 | 1 152 |
Subsidies algemeen | 1 095 | 1 095 | 2 | 1 097 |
Overige instrumenten algemeen | 5 238 | 5 440 | 1 527 | 6 967 |
Apparaat: | 8 770 | 8 791 | 1 | 8 792 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 4 (DGR) | 8 770 | 8 791 | 1 | 8 792 |
Ontvangsten: | 6 000 | 7 328 | 3 200 | 10 528 |
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties (prijscompensatie): | 31 | 31 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. FES klimaat voor Ruimte | – 5 257 | |
Totaal | 31 | – 5 226 |
De eerder berekende kasverwachting voor het project Klimaat voor Ruimte moet bijgesteld worden. Een bedrag van € 5,3 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007.
Artikel 5. Gebiedsontwikkeling en realisatie Nationale Ruimtelijke Hoofdstructuur
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 (X € 1000) | |
Verplichtingen: | 74 290 | 104 670 | – 8 987 | 95 683 |
Uitgaven: | 276 229 | 371 526 | – 212 050 | 159 476 |
Programma: | 273 366 | 368 639 | – 212 140 | 156 499 |
Stedelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen: | 228 111 | 320 384 | – 204 610 | 115 774 |
FES BIRK | 31 990 | 56 094 | – 25 261 | 30 833 |
FES nieuwe sleutelprojecten | 180 278 | 244 335 | – 178 257 | 66 078 |
Onderzoek stedelijk gebied | 128 | 128 | 1 | 129 |
Subsidies stedelijk gebied | 11 783 | 11 290 | 1 686 | 12 976 |
Overige instrumenten stedelijk gebied | 1 087 | 5 587 | – 2 294 | 3 293 |
Interreg | 2 845 | 2 950 | – 485 | 2 465 |
Landelijke gebieden van nationaal belang verder ontwikkelen: | 45 255 | 48 255 | – 7 530 | 40 725 |
FES BIRK | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek landelijk gebied | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies landelijk gebied | 510 | 510 | 38 | 548 |
Overige instrumenten landelijk gebied | 390 | 5 390 | – 4 998 | 392 |
Bufferzones | 8 360 | 6 360 | – 453 | 5 907 |
Belvedere | 2 117 | 2 117 | – 2 117 | 0 |
Het Waddenfonds | 33 878 | 33 878 | 0 | 33 878 |
Apparaat: | 2 863 | 2 887 | 90 | 2 977 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 5 (DGR) | 2 863 | 2 887 | 90 | 2 977 |
Ontvangsten: | 214 468 | 305 129 | – 208 218 | 96 911 |
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | – 3 901 | – 3 901 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. FES BIRK project Leeuwarden | – 6 240 | |
2. FES BIRK project Rotterdam | – 7 120 | |
3. FES BIRK project Amsterdam | – 8 000 | |
Totaal | – 3 901 | – 25 261 |
Ad 1, 2 en 3
De eerder berekende kasverwachtingen voor BIRK-projecten in Amsterdam, Rotterdam en Leeuwarden moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 21,4 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Omdat het een desaldering is, zal wordt ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast.
Daarnaast heeft bij Ontwerpbegroting 2008 een aantal boekingen plaatsgevonden. De grootste post daarin betreft het budget voor Sanering LPG-stations (€ 5 mln.), dat vanwege de juiste artikelbelasting is overgeboekt naar het artikel Vergroten externe Veiligheid (in de begroting 2007 artikel 11, in 2008 artikel 8). Verder is € 1,1 mln. prijscompensatie aan het budget toegevoegd, resulterend is een saldo van – € 3,9 mln.
Instrument: FES nieuwe sleutelprojecten (NSP)
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties (prijscompensatie): | 1 439 | 1 439 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Diverse FES NSP projecten | – 179 696 | |
Totaal | 1 439 | – 178 257 |
Ad 1
De eerder berekende kasverwachtingen voor NSP-projecten in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Breda moeten bijgesteld worden. Een bedrag van € 179,7 mln zal naar verwachting in 2008 tot betaling komen, in plaats van in 2007. Het overgrote deel van dit bedrag is de reservering voor de Zuidas, die pas uitbetaald kan worden nadat de Zuidas-onderneming formeel is opgericht. Deze oprichting is nu voorzien in het eerste halfjaar van 2008. Deze schuif loopt via de FES-begroting, zodat ook de ontvangstenraming van artikel 5 aangepast wordt.
Instrument: Overige instrumenten stedelijk gebied
De ontvangsten voor Project Zuidas Amsterdam worden dit jaar niet gerealiseerd (– € 2,5 mln).
Daarnaast wordt op dit instrument een vertraging (€ 1,2 mln) in het investeringsprogramma Rgd geboekt ten behoeve van de rente Zuidas. De rente Zuidas wordt dit jaar betaald en geleend uit de vertraging bij de Rgd. Volgend jaar wordt de Rgd weer opgehoogd uit ontvangsten Zuidas.
Tot slot vindt er nog een tegenboeking van de planvormingskosten GOB plaats (– € 1 mln). Er is namelijk gekozen voor een andere methodiek waardoor de bij 1e suppletore begroting 2007 opgevoerde mutatie kan vervallen. De plankosten komen op het algemene VROM artikel 91.
Instrument: Overige instrumenten landelijk gebied
Het budget voor Klimaatbuffers is bij Ontwerpbegroting 2008 overgeboekt naar het artikel Vergroten van de externe veiligheid («Overige instrumenten milieu- en veiligheid», in 2007 artikel 11, vanaf 2008 artikel 8).
Dit bedrag (€ 2,1 mln) wordt jaarlijks overgeboekt naar OC&W inzake bijdrage Belvedere
Artikel 6. Beperken van klimaatverandering en grootschalige luchtverontreiniging
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 41 669 | 38 302 | 1 359 | 39 661 |
Uitgaven: | 101 784 | 84 614 | – 18 741 | 65 873 |
Programma: | 97 356 | 80 177 | – 18 841 | 61 336 |
Realisatie Kyoto klimaatverplichtingen: | 74 448 | 67 397 | – 18 723 | 48 674 |
Binnenlandse klimaatinstrumenten | 24 537 | 17 486 | 1 277 | 18 763 |
Clean Development Mechanism | 49 911 | 49 911 | – 20 000 | 29 911 |
Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken: | 15 715 | 6 352 | – 2 443 | 3 909 |
Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken | 15 715 | 6 352 | – 2 443 | 3 909 |
Beperken aantasting van de ozonlaag: | 250 | 250 | 0 | 250 |
Beperken aantasting van de ozonlaag | 250 | 250 | 0 | 250 |
Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging: | 6 943 | 6 178 | 2 325 | 8 503 |
Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging | 6 943 | 6 178 | 2 325 | 8 503 |
Apparaat: | 4 428 | 4 437 | 100 | 4 537 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 6 (DGR) | 4 428 | 4 437 | 100 | 4 537 |
Ontvangsten: | 8 000 | 8 457 | – 8 207 | 250 |
Instrument: Clean Development Mechanism
Bij CDM wordt dit jaar € 20 mln kasgeld niet benut in verband met de vertraging van projecten alsook uitvallende projecten. De middelen worden doorgeschoven naar 2012. Deze schuif heeft geen gevolgen voor het behalen van de Kyoto-doelstelling.
Instrument: Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken
Dit betreft interne overboekingen. € 1,7 mln betreft een bijdrage aan de financiering Luchtmeetnet 2007/2008. Daarnaast is € 0,5 mln bijgedragen aan de HIER communicatie campagne.
Instrument: Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging
Omvat een éénmalige bijdrage van V&W aan de VERS-regeling (subsidieregeling voor de binnenvaart).
Incidentele subsidies (vermelding vanwege wettelijke grondslag voor uitgaven):
Aan the Secretariat of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) in Bonn is voor het jaar 2007 een additionele subsidie verstrekt van € 156 308,00 voor aanvullende activiteiten, die niet bestreden kunnen worden uit het algemene budget van de UNFCCC. Het betreft o.a. activiteiten op het gebied van registersystemen (International Transaction Log (ITL), dat transacties bijhoudt en controleert binnen het Kyoto-handelssysteem), alsmede het project «Financial and investment flows with particular reference to developing countries needs».
Aan het IEA Greenhouse Gas R&D Programme in Cheltenham (UK) is voor het jaar 2007 een subsidie verstrekt van GBP 33 400,00 als contributie voor deelname in dit research & development programma, waarin de uitvoering van wetenschappelijk onderzoek naar alle facetten van CO2-afvang, transport en opslag centraal staat. Deelname van Nederland in dit programma verzekert de eigen opbouw van kennis op de genoemde gebieden.
Aan de UN/ECE in Genève is een subsidie verstrekt van in totaal € 96 000,00 als bijdrage van Nederland in het kader van het Trust Fund for the Cooperative Programme for Monitoring and Evaluation of the Long-range Transmission of Air Pollutants in Europe (EMEP). Hiervan is € 66 000,00 (USD 87 380,00) bestemd als contributie voor het jaar 2007 (voortvloeiend uit de verplichtingen op grond van het CLRTAP-verdrag) en € 30 000,00 als vrijwillige bijdrage in de secretariële reiskosten voor die groepen waarvoor Nederland «lead-country» is.
Aan the Secretariat of the United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC) in Bonn is een subsidie verstrekt van USD 68 080,00 (ca. € 50 000,00) als vrijwillige bijdrage in het door de UNFCCC beheerde Trust Fund for Participation. Dit fonds is bestemd voor het financieren van de deelname aan de klimaatonderhandelingen van daarvoor in aanmerking komende partijen, zoals vertegenwoordigers van ontwikkelingslanden en kleine eilandstaten.
Aan de UNEP in Nairobi zijn de volgende subsidies verstrekt:
– Een bedrag van USD 9 911,00 als contributie van Nederland ten behoeve van het Trustfund for the Vienna Convention for the Protection of the Ozone Layer. Dit trustfund voorziet in de ondersteuning van het UNEP-secretariaat bij haar werkzaamheden in het kader van (de uitvoering van) bovengenoemd Verdrag van Wenen.
– Een bedrag van USD 71 882,00 als contributie van Nederland ten behoeve van het Trustfund for the Montreal Protocol on Substances that deplete the ozon layer. Dit trustfund voorziet in de ondersteuning van het UNEP-secretariaat bij haar werkzaamheden in het kader van (de uitvoering van) bovengenoemd Montreal Protocol.
Aan de Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) in Parijs, die het secretariaat voert van de Annex I Expert Groep (AIXG) van de UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) is, evenals in voorgaande jaren, een subsidie verstrekt als vrijwillige bijdrage in de kosten van de werkzaamheden van de AIXG. De subsidie voor het jaar 2007 bedraagt € 40 000,00.
Aan het Office of Climate Change in Londen (een interministeriële overheidsorganisatie van het Verenigd Koninkrijk) is een subsidie verstrekt van € 50 000,00 als bijdrage in de kosten van de ontwikkeling van een model van mondiale kosten van klimaatverandering en financieringsstromen dat inzicht zal geven in de regionale kosten van verschillende mogelijkheden om emissies van broeikasgassen te reduceren. Dergelijk inzicht is nodig om gefundeerde standpunten te kunnen innemen over voorgestelde reductiedoelstellingen en andersoortige inspanningen van verschillende landen. Doordat ook Nederland toegang zal krijgen tot diverse sets van kostendata ondersteunt dit de onderhandelingen met betrekking tot post-2012 internationaal klimaatbeleid.
Aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) in Den Haag is een subsidie verstrekt van € 400 000,00 als bijdrage in de uitvoering van het VNG-project «Goed Besteed Over Duurzaam inkopen!». Met dit project wordt het onderwerp duurzaam inkopen (verder) onder de aandacht gebracht van de gemeenten, door middel van verschillende activiteiten, waaronder bijeenkomsten voor gemeentebestuurders en -ambtenaren. Dit alles in het kader van ondersteuning van het streven om ook bij de andere overheden zo spoedig mogelijk na 2010 te komen tot 100% duurzaam inkopen.
Aan het Center for Clean Air Policy (CCAP) te Washington (USA) is voor het jaar 2007 een subsidie verstrekt van € 50 000 als vrijwillige bijdrage in de financiering van de CCAP-activiteiten in het kader van de Future Climate Actions Dialogue 2007. Deze activiteiten hebben met name betrekking op de organisatie van informele bijeenkomsten, waar zowel door industrielanden als ontwikkelingslanden gediscussieerd wordt over toekomstige internationale acties met betrekking tot klimaatverandering.
Artikel 7. Verbeteren milieukwaliteit van water en bodem
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 190 279 | 176 291 | 2 607 | 178 898 |
Uitgaven: | 174 174 | 160 582 | 2 558 | 163 140 |
Programma: | 169 561 | 155 910 | 2 364 | 158 274 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem: | 2 194 | 1 915 | 1 150 | 3 065 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem | 2 194 | 1 915 | 1 150 | 3 065 |
Saneren van verontreinigde bodems: | 135 764 | 138 460 | 7 194 | 145 654 |
Saneren van verontreinigde bodems | 135 764 | 138 460 | 7 194 | 145 654 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van water: | 13 724 | 3 684 | – 1 606 | 2 078 |
Verbeteren van de milieukwaliteit van water | 13 724 | 3 684 | – 1 606 | 2 078 |
Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied: | 13 102 | 6 302 | – 3 700 | 2 602 |
Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied | 13 102 | 6 302 | – 3 700 | 2 602 |
Bevorderen van duurzame landbouw: | 4 777 | 5 549 | – 674 | 4 875 |
Bevorderen van duurzame landbouw | 4 777 | 5 549 | – 674 | 4 875 |
Apparaat: | 4 613 | 4 672 | 194 | 4 866 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 7 (DGM) | 4 613 | 4 672 | 194 | 4 866 |
Ontvangsten: | 15 100 | 20 758 | 1 330 | 22 088 |
Instrument: Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem
De kas op dit instrument wordt met € 1 mln aangevuld vanaf het instrument Verbeteren van de milieukwaliteit van water (art. 7).
Instrument: Saneren van verontreinigde bodems
In 2007 is een vierjarige opdracht verstrekt aan het Bodemcentrum ten behoeve van bodemsanering op bedrijfsterreinen. Voor deze toekenning wordt verplichtingenbudget uit de desbetreffende jaren naar 2007 gehaald (€ 3,6 mln).
Daarnaast is in 2006 € 3,7 mln ontvangen dat ten behoeve van de meerjarenprogramma’s bodemsanering wordt ingezet. Ook wordt door middel van een aantal interne overboekingen het budget voor de bodemsanering opgehoogd.
Instrument: Bevorderen van gebiedsspecifieke milieumaatregelen in het landelijke gebied
Het betreft met name (€ 3,5 mln) een bijdrage aan LNV ten behoeve van de herstructurering van de melkveehouderij (Koopmansgelden).
Instrument: Verbeteren van de milieukwaliteit van water
Zie toelichting op het instrument Verbeteren van de milieukwaliteit van de bodem (art. 7).
Artikel 8. Verbeteren van de milieukwaliteit in de bebouwde omgeving
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 164 214 | 206 038 | 177 723 | 383 761 |
Uitgaven: | 170 888 | 221 237 | – 4 420 | 216 817 |
Programma: | 166 267 | 216 606 | – 4 579 | 212 027 |
Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden: | 60 724 | 64 945 | – 3 302 | 61 643 |
Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden | 60 724 | 64 945 | – 3 302 | 61 643 |
Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verminderen van geluidhinder: | 29 143 | 41 942 | – 1 277 | 40 665 |
Verminderen van geluidhinder | 29 143 | 41 942 | – 1 277 | 40 665 |
Bevorderen van duurzame mobiliteit: | 76 400 | 109 719 | 0 | 109 719 |
Bevorderen van duurzame mobiliteit | 76 400 | 109 719 | 0 | 109 719 |
Apparaat: | 4 621 | 4 631 | 159 | 4 790 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 8 (DGM) | 4 621 | 4 631 | 159 | 4 790 |
Ontvangsten: | 127 814 | 171 776 | 0 | 171 776 |
Instrument: Verbeteren van de lokale luchtkwaliteit
Aan de begroting is € 150 mln verplichtingenruimte toegevoegd i.v.m. de 2e tranche FES-middelen t.b.v. maatregelen op lokaal niveau ter verbetering van de luchtkwaliteit (NSL). Uitfinanciering vindt plaats in de volgende jaren.
Instrument: Geïntegreerd milieubeleid voor andere overheden
De mutatie bestaat grotendeels uit een overboeking naar de begroting van LNV (€ 4,1 mln) t.b.v. het onderdeel «750 ha groen» en een ontvangst van LNV t.b.v. het onderdeel «Bestaand Rotterdams Gebied», beide in het kader van het project Mainport Rotterdam (PMR).
Daarnaast vindt er een verplichtingenschuif plaats van ongeveer € 30 mln. VROM draagt gedurende 15 jaar bij aan het deelproject Bestaand Rotterdams Gebied De toekenning geschiedt eenmalig. Daartoe wordt verplichtingenruimte uit de latere jaren naar 2007 geschoven.
Instrument: Verminderen van geluidhinder
In 2006 heeft op dit operationele doel een overschrijding plaatsgevonden die dit jaar wordt gecompenseerd.
Artikel 9. Verminderen van risico’s van stoffen, afval, straling en GGO ’s
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 26 287 | 36 646 | – 802 | 35 844 |
Uitgaven: | 41 062 | 50 224 | – 11 142 | 39 082 |
Programma: | 35 887 | 44 952 | – 11 293 | 33 659 |
Veilig gebruik van chemische stoffen: | 15 015 | 17 685 | – 10 529 | 7 156 |
Veilig gebruik van chemische stoffen | 15 015 | 17 685 | – 10 529 | 7 156 |
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen: | 14 251 | 20 285 | – 29 | 20 256 |
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen | 14 251 | 20 285 | – 29 | 20 256 |
Bescherming tegen straling: | 3 266 | 5 451 | – 1 179 | 4 272 |
Bescherming tegen straling | 3 266 | 5 451 | – 1 179 | 4 272 |
Verantwoorde toepassing van GGO’s: | 3 355 | 1 531 | 444 | 1 975 |
Verantwoorde toepassing van GGO’s | 3 355 | 1 531 | 444 | 1 975 |
Apparaat: | 5 175 | 5 272 | 151 | 5 423 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 9 (DGM) | 5 175 | 5 272 | 151 | 5 423 |
Ontvangsten: | 1 250 | 1 250 | 365 | 1 615 |
Instrument: Veilig gebruik van chemische stoffen
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | – 1 078 | – 4 529 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Naar art 10.33.01 compensatie t.b.v. onderzoekinspanning RIVM | – 6 000 | |
Totaal | – 1 078 | – 10 529 |
Ad 1
Het betreft hier diverse mutaties, waarvan de belangrijkste een RIVM mutatie is van € 6 mln naar artikel 10. In 2006 is aan het RIVM een driejarige opdracht verstrekt. Binnen die opdracht wordt een andere manier van bevoorschotten gehanteerd dan voorheen. Op grond daarvan wordt thans een aanvullend voorschot verstrekt.
Daarnaast vinden er interne overboekingen plaats t.b.v. van nieuwe systemen EVOA (€ 1 mln), het project REACH (€ 1,2 mln) en verschillende kleinere bijdragen aan andere projecten.
Instrument: Bescherming tegen straling
Het betreft hier hoofdzakelijk een interne overboeking van € 1 mln t.b.v. bodemsanering.
Incidentele subsidies (vermelding vanwege wettelijke grondslag voor uitgaven):
Veilig gebruik van chemische stoffen
Aan de UNEP zijn een vrijwillige bijdrage van € 60 000,– en een verplichte bijdrage van € 85 000,– toegekend ten behoeve van het secretariaat van het Verdrag van Stockholm (POP’s).
Aan de UNEP Chemicals Branch is een subsidie toegekend van € 100 000,– voor de Nederlandse bijdrage aan het Quick Start Programme dat tijdens de International Conference on Chemicals Management (ICCM) in Dubai (februari 2006) is opgericht.
Aan de UNEP zijn een vrijwillige bijdrage van € 65 000,– en een verplichte bijdrage van € 35 000,– toegekend ten behoeve van het secretariaat van het Verdrag van Rotterdam.
Op grond van de Regeling tegemoetkoming niet-loondienstgerelateerde slachtoffers met mesothelioom (TNS), die voor het einde van 2007 in werking zal treden, kan de minister van VROM een tegemoetkoming toekennen aan personen die lijden aan mesothelioom door een blootstelling aan asbest die niet heeft plaatsgevonden als gevolg van arbeid in loondienst. Uitvoerder van deze regeling is de Sociale Verzekeringsbank (SVB). De geschatte kosten per jaar zijn ca.€ 2,0 mln.
Reductie van milieubelasting door afvalstoffen
Aan de UNEP zijn een verplichte bijdrage van € 60 924,– en een vrijwillige bijdrage van € 48 000,– toegekend voor «The trust fund for the Basel Convention on the Control of Transboundary Movements of Hazardous Wastes and their Disposal».
Aan de UNEP is een vrijwillige bijdrage van € 40 000,– toegekend voor het verzorgen van een bijeenkomst van «Ad Hoc Open Ended Working Group» in het kader van het VN Kwikprogramma.
Verantwoorde toepassing van GGO’s
Aan de UNEP is een eenmalige bijdrage toegekend van € 80 000,– ter voldoening van de contributie voor 2007 en 2008 voor «The General Trustfund for the Core Programme Budget (BG) for the Biosafety Protocol of the United Nations Environment Programme’s Convention on Biological Diversity».
Artikel 10. Versterken van het (inter)nationale milieubeleid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 75 117 | 60 156 | 5 908 | 66 064 |
Uitgaven: | 83 696 | 108 364 | 7 798 | 116 162 |
Programma: | 73 740 | 97 645 | 7 575 | 105 220 |
Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium: | 58 449 | 84 628 | 8 141 | 92 769 |
Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium | 58 449 | 84 628 | 8 141 | 92 769 |
Internationaal milieubeleid: | 6 891 | 6 628 | – 85 | 6 543 |
Internationaal milieubeleid (HGIS-deel) | 5 074 | 4 811 | – 185 | 4 626 |
Internationaal milieubeleid (niet HGIS-deel) | 1 817 | 1 817 | 100 | 1 917 |
Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB: | 8 400 | 6 389 | – 481 | 5 908 |
Gecoördineerd milieubeleid voor industrie en MKB | 8 400 | 6 389 | – 481 | 5 908 |
Overheidsbeleid voor duurzame ontwikkeling: | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overheidsbeleid voor duurzame ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | 9 956 | 10 719 | 223 | 10 942 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 10 (DGM) | 5 124 | 5 128 | 107 | 5 235 |
Apparaat Internationale Zaken (IZ) | 4 832 | 5 591 | 116 | 5 707 |
Ontvangsten: | 6 537 | 11 415 | 0 | 11 415 |
Instrument: Strategieontwikkeling en adequaat generiek instrumentarium
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 3 395 | 4 729 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Van artikel 9.9.01 compensatie t.b.v. onderzoekinspanning RIVM | 6 000 | |
2. Van KvI; financiering Luchtmeetnet 2007/2008 | 1 700 | 1 700 |
3. Overige mutaties | 929 | – 4 288 |
Totaal | 6 024 | 8 141 |
Ad 1 en 2
Op dit instrument hebben zich diverse mutaties voorgedaan. De belangrijkste is een mutatie van € 6 mln inzake het RIVM. Deze mutatie wordt toegelicht bij artikel 9. Daarnaast levert Klimaatverandering en Industrie (KvI) een bijdrage van € 1,7 mln ten behoeve van de financiering luchtmeetnet. Voor de monitoring van de luchtkwaliteit in Nederland moet een investering worden gepleegd in meetapparatuur (landelijk meetnet voor luchtkwaliteit).
Artikel 11. Vergroten van de externe veiligheid
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 20 409 | 15 030 | 14 414 | 29 444 |
Uitgaven: | 49 237 | 42 817 | 12 414 | 55 231 |
Programma: | 45 925 | 39 409 | 12 227 | 51 636 |
Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties: | 1 033 | 671 | 356 | 1 027 |
Bepalen van de aanvaardbaarheid van risicovolle situaties | 1 033 | 671 | 356 | 1 027 |
Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties: | 18 618 | 15 949 | 9 000 | 24 949 |
Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties | 18 618 | 15 949 | 9 000 | 24 949 |
Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties: | 25 779 | 22 294 | 2 371 | 24 665 |
Preventie tegen nieuwe risicovolle situaties | 25 779 | 22 294 | 2 371 | 24 665 |
Milieu en veiligheidsaspecten in ruimtelijke planvorming betrekken: | 495 | 495 | 500 | 995 |
Overige instrumenten en milieu en veiligheid | 495 | 495 | 500 | 995 |
Schadeclaims | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaat: | 3 312 | 3 408 | 187 | 3 595 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 11 (DGR) | 790 | 793 | 24 | 817 |
Apparaat artikel 11 (DGM) | 2 522 | 2 615 | 163 | 2 778 |
Ontvangsten: | 0 | 0 | 5 000 | 5 000 |
Instrument: Oplossen van niet-aanvaardbare risicovolle situaties
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | – 3 700 | – 4 200 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Toekenning schadevergoeding Yara Sluiskil | 13 200 | 13 200 |
Totaal | 9 500 | 9 000 |
Het convenant waarin afspraken tussen Yara te Sluiskil, de provincie Zeeland en VROM over het beperken van het zeetransport van ammoniak over de Westerschelde zijn vastgelegd, wordt ondertekend 4 december 2007. Hiermee wordt een structurele bijdrage geleverd aan het verminderen dan wel beëindigen van het transport van ammoniak en daarmee van de risico’s over de Westerschelde. Het Rijk vergoedt de door Yara geleden schade ad. € 13,2 mln.
Instrument: Milieu- en veiligheidsaspecten in ruimtelijke planvorming betrekken
Bij ontwerpbegroting is € 5 mln overgeboekt van het artikel Gebeidsontwikkeling, waarvan i.v.m. de fase waarin de projecten verkeren € 4,5 mln kasgeld is doorgeschoven naar 2008.
Artikel 12. Handhaving en toezicht
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 61 874 | 59 300 | 4 960 | 64 260 |
Uitgaven: | 62 094 | 58 686 | 4 732 | 63 418 |
Programma: | 19 557 | 17 725 | 4 520 | 22 245 |
Naleving van nationale en internationale regelgeving bevorderen (Primair toezicht): | 8 169 | 8 131 | 5 091 | 13 222 |
Naleving van nationale en internationale regelgeving vallend onder VROM-toezicht bevorderen (Primair toezicht) | 8 169 | 8 131 | 5 091 | 13 222 |
Rijkstoezicht handhaven en interbestuurlijk toezicht uitvoeren (Interbestuurlijk toezicht): | 1 274 | 1 274 | 7 | 1 281 |
Rijkstoezicht handhaven en interbestuurlijk toezicht uitvoeren op gemeenten en provincies (Interbestuurlijk toezicht) | 1 274 | 1 274 | 7 | 1 281 |
Wettelijke taken prioriteren en relevante maatschappelijke signalen selecteren (Strategie/maatschappelijke signalen): | 2 976 | 2 411 | – 1 338 | 1 073 |
Wettelijke taken prioriteren en relevante maatschappelijke signalen selecteren (Strategie/maatschappelijke signalen) | 2 976 | 2 411 | – 1 338 | 1 073 |
Crisismanagement organiseren: | 5 821 | 4 761 | 877 | 5 638 |
Crisismanagement organiseren | 5 821 | 4 761 | 877 | 5 638 |
Opsporen en bestrijden van fraude: | 1 317 | 1 148 | – 117 | 1 031 |
Opsporen en bestrijden van fraude | 1 317 | 1 148 | – 117 | 1 031 |
Apparaat: | 42 537 | 40 961 | 212 | 41 173 |
Apparaat: | 0 | 0 | ||
Apparaat artikel 12 (IG) | 42 537 | 40 961 | 212 | 41 173 |
Ontvangsten: | 882 | 882 | 0 | 882 |
Instrument: Naleving van nationale en internationale regelgeving vallend onder VROM-toezicht (Primair Toezicht)
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | ||
1. Aanpassing budget Samenwerkende inspecties | 3 100 | 3 100 |
2. Bijdrage aan Integrale Crisis Advies Website ICAWEB | 2 000 | 2 000 |
3. Overige mutaties | – 328 | – 555 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | 546 | 546 |
Totaal | 5 318 | 5 091 |
Ad 1 en 2.
Bevorderen naleving wetgeving voor Wonen, Wijken en Integratie (€ 5,091 mln).
In het begrotingsjaar 2006 is eenmalig een budgetverhoging van € 4,5 mln voor het project «Eenduidig Toezicht» toegekend. In 2007 zal € 3,1 mln tot uitgaven leiden. Begin 2007 zijn tenminste drie frontoffices in bedrijf: horeca, ziekenhuizen en primaire sector (landbouw).
VROM heeft in het kader van Vitaal en de weerstandsverhoging in de terrorismebestrijding de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van de sector drinkwatervoorziening, de chemische en nucleaire industrie en binnen de sector Openbaar Bestuur voor de veiligheid van rijksgebouwen. Daarvoor is voor het project VITAAL (bescherming vitale infrastructuur) € 2,0 mln beschikbaar gesteld. Het betreft hier de inzet van 35 fte.
Artikel 13. Rijkshuisvesting en architectuur
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 116 362 | 116 063 | – 13 789 | 102 274 |
Uitgaven: | 119 862 | 116 063 | – 13 789 | 102 274 |
Programma: | 119 862 | 116 063 | – 13 789 | 102 274 |
Het adviseren en implementeren beleid rijkshuisvestingsstelsel: | 4 948 | 4 960 | 106 | 5 066 |
Beleid (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel | 2 559 | 2 771 | 88 | 2 859 |
Onderzoek Rgd | 587 | 258 | 3 | 261 |
Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw | 1 476 | 1 931 | 8 | 1 939 |
Energiebesparing rijkshuisvesting | 326 | 0 | 7 | 7 |
Duurzaam bouwen rijkshuisvesting | 0 | 0 | 0 | 0 |
De architectonische kwaliteit stimuleren en monumenten beheren: | 18 320 | 16 227 | 735 | 16 962 |
Stimuleren architectonische kwaliteit | 4 991 | 3 070 | 441 | 3 511 |
Beheer monumenten in rijksbezit | 13 329 | 13 157 | 294 | 13 451 |
Huisvesten van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken: | 96 594 | 94 876 | – 14 630 | 80 246 |
Onderhoud HCvS/AZ | 4 704 | 6 404 | 103 | 6 507 |
Investeringen HCvS/AZ | 50 883 | 41 806 | – 8 464 | 33 342 |
Huren HCvS/AZ | 3 088 | 5 120 | – 1 671 | 3 449 |
Asbestsanering | 0 | 0 | 0 | 0 |
Paleizen | 29 055 | 34 618 | – 4 645 | 29 973 |
Functionele kosten Koninklijk Huis | 8 864 | 6 928 | 47 | 6 975 |
Ontvangsten: | 357 | 357 | 426 | 783 |
Instrument: Investeringen HCvS/AZ
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 6 536 | 6 536 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Vertraging investeringprogramma Rgd | – 15 000 | – 15 000 |
Totaal | – 8 464 | – 8 464 |
Op dit instrument doet zich een vertraging voor van € 15 mln bij verschillende investeringsprojecten voor de Hoge Colleges van Staat en het ministerie van Algemene Zaken. Deze vertragingen zullen onherroepelijk tot betalingen leiden in latere jaren.
De oorzaak van de vertragingen is gelegen in het feit dat verbouwingen van Rijksmonumenten veel verstorende factoren kennen, zoals lange vergunningprocedures. De Rijksgebouwendienst kan daardoor slechts een beperkte invloed uitoefenen op de planning van de uitgaven.
Daarnaast zijn er bij de Ontwerpbegroting 2008 reeds diverse mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere een ophoging van € 3,7 mln t.b.v. een klimaatinstallatie voor het Binnenhof. (Zie ontwerpbegroting WWI (kamerstukken II, 2007–2008, XVIII, nr. 2, pag. 72)).
Artikel 14. Algemeen (Niet beleidsartikel)
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 193 848 | 218 996 | 35 177 | 254 173 |
Uitgaven: | 385 781 | 420 089 | 32 375 | 452 464 |
Programma: | 196 070 | 211 864 | 1 443 | 213 307 |
Betaalbare woonkeuze koop- en huursector | 12 322 | 15 818 | 1 200 | 17 018 |
Budget BWS 1992–1994 | 149 169 | 154 341 | – 5 172 | 149 169 |
Woningbouw en duurzame kwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huisvesting gehandicapten en woon-zorg | 14 671 | 14 671 | 100 | 14 771 |
Communicatie-instrumenten | 7 408 | 7 453 | 256 | 7 709 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (StaB) | 4 896 | 4 911 | 152 | 5 063 |
Overige vastgoedinformatievoorziening | 6 341 | 9 882 | 1 698 | 11 580 |
Ruimtelijk Planbureau | 1 263 | 1 263 | 7 | 1 270 |
Programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf (GOB) | 0 | 0 | 3 202 | 3 202 |
Programma/onderzoek Milieu en Natuur Planbureau (MNP) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afkoop subsidies DGW regelingen | 0 | 3 525 | 0 | 3 525 |
Apparaat: | 189 711 | 208 225 | 30 932 | 239 157 |
Departementsleiding, control, expertdiensten en overige staf: | 60 063 | 55 848 | 6 364 | 62 212 |
Apparaat DGW | 912 | – 534 | 2 634 | 2 100 |
Apparaat DGR | 4 075 | 3 752 | – 802 | 2 950 |
Apparaat DGM | 2 403 | 2 001 | 94 | 2 095 |
Apparaat Inspectie | 6 | 7 | – 7 | 0 |
Apparaat departementsleiding, control en overig staf | 21 237 | 15 671 | – 605 | 15 066 |
Apparaat Ruimtelijk Planbureau (RPB) | 5 399 | 5 350 | 282 | 5 632 |
Apparaat Milieu en Natuur Planbureau (MNP) | 26 031 | 29 601 | 4 768 | 34 369 |
Raden: | 6 129 | 7 971 | 768 | 8 739 |
VROM-Raad | 2 074 | 2 080 | 51 | 2 131 |
Raad voor Ruimtelijk, Milieu- en Natuuronzoek | 523 | 988 | 643 | 1 631 |
Waddenadviesraad (WAR) | 617 | 618 | 14 | 632 |
Kenniscentrum Aanbesteding bouw (KCAB) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlandse Emissie Autoriteit (NEA) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) | 0 | 1 000 | – 2 | 998 |
Technische Commissie Bodembescherming (TCB) | 265 | 635 | 0 | 635 |
Gemeenschappelijk OntwikkelingsBedrijf (GOB) | 2 650 | 2 650 | 62 | 2 712 |
Postactieven: | 6 636 | 10 160 | – 20 | 10 140 |
Postactieven DGW | 2 934 | 2 945 | – 147 | 2 798 |
Postactieven DGR | 376 | 377 | 13 | 390 |
Postactieven DGM | 1 270 | 1 273 | 44 | 1 317 |
Postactieven Inspectie | 304 | 1 567 | 10 | 1 577 |
Postactieven RPB | 0 | 63 | 0 | 63 |
Postactieven GD/CSt | 1 752 | 3 935 | 60 | 3 995 |
Gemeenschappelijke voorzieningen: | 116 883 | 134 246 | 23 820 | 158 066 |
Gemeenschappelijke voorzieningen | 91 307 | 108 670 | 23 686 | 132 356 |
Huurbijdrage aan RGD | 25 576 | 25 576 | 134 | 25 710 |
Ontvangsten: | 30 346 | 41 876 | 20 388 | 62 264 |
Instrument: Budget BWS 1992–1994
Het betreft hier het saldo van een tweetal mutaties. Enerzijds is op dit instrument een gedeelte (– € 9 mln) van een ramingsbijstelling voor de VROM begroting verwerkt, anderzijds is er opboeking geweest van middelen tbv affkoop 2007 van de regelingen HNR en PHW (€ 4 mln).
Instrument: programma/onderzoek Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf
Het betreft hier mutaties die betrekking hebben op de plankosten van diverse projecten, waaronder een project bij Valkenburg en Venlo.
Op verschillende instrumenten hebben voor de apparaatsbudgetten correcties plaatsgevonden die nog samenhangen met een oude conversie van de begrotingsstructuur.
Instrument: Gemeenschappelijke Voorzieningen
Het instrument Gemeenschappelijke Voorzieningen is een algemeen bedrijfsvoeringsinstrument van de Gemeenschappelijke Dienst van VROM, waarop vanwege efficiëntieoverwegingen veel uitgaven worden gedaan voor heel VROM. Bij suppletore begrotingen worden deze uitgaven «verrekend» met de kostenveroorzakers door budgetoverheveling of door extra ontvangsten.
Via budgetoverhevelingen hebben de diensten aan de Gemeenschappelijke Dienst budget beschikbaar gesteld voor onder meer: inhuur van externen, beheer en ontwikkeling van diverse ICT-applicaties, opleidingskosten, treintickets, kantoorartikelen enzovoorts. Deze uitgaven zijn door de Gemeenschappelijke Dienste gedaan ten behoeve van de diensten.
Daarnaast hebben diverse ministeries nog een bijdrage geleverd aan het rijksbrede project rijkspas en heeft VROM specifiek budget beschikbaar gesteld voor het RMNO, het project Duidelijk VROM en de verhuizing van GSB en I&I.
Tenslotte heeft een aantal bedrijfsvoeringprojecten vertraging opgelopen, waardoor er een verzoek is ingediend om € 4,1 mln te verschuiven naar volgend jaar.
Ontvangsten instrument: ontvangsten apparaat gemeenschappelijke diensten
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Ontvangsten |
---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 6 000 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | |
1. Extra ontvangsten Rgd, NEa en andere organisaties buiten VROM | 13 541 |
2. Overige ontvangstenmutaties | 847 |
Totaal | 20 388 |
In 2007 wordt € 13,5 mln aan extra ontvangsten verwacht voor diensten die de Gemeenschappelijke Dienst heeft geleverd aan diverse rijksdiensten, waaronder de Rijksgebouwendiensten en de Nederlandse Emissie autoriteit. Daar staan overeenkomstige uitgaven tegenover die grotendeels al gerealiseerd zijn.
Artikel 15. Nominaal en onvoorzien (Niet beleidsartikel)
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | – 2 002 | 11 015 | – 8 040 | 2 975 |
Uitgaven: | – 2 002 | 11 015 | – 8 040 | 2 975 |
Programma: | – 2 002 | 11 015 | – 8 040 | 2 975 |
Loonbijstelling: | 836 | 6 755 | – 6 755 | 0 |
Loonbijstelling | 836 | 6 755 | – 6 755 | 0 |
Prijsbijstelling: | 0 | 9 555 | – 9 555 | 0 |
Prijsbijstelling | 0 | 9 555 | – 9 555 | 0 |
Onvoorzien: | 1 889 | 2 130 | 998 | 3 128 |
Onvoorzien | 1 889 | 2 130 | 998 | 3 128 |
Nog te verdelen: | – 4 727 | – 7 425 | 7 272 | – 153 |
Nog nader te verdelen taakstellingen | – 5 859 | 3 940 | – 4 093 | – 153 |
Nog nader te verdelen overig | 1 132 | – 11 365 | 11 365 | 0 |
Instrumenten loonbijstelling en prijsbijstelling
De loon- en prijsbijstelling is uitgekeerd aan de verschillende begrotingsinstrumenten.
Het betreft hier de resultante van diverse mutaties die reeds in de Ontwerpbegroting 2008 zijn doorgevoerd. Een groot gedeelte van deze mutaties is louter technisch van aard.
Artikel 16. Integratie & inburgering
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 437 450 | 437 450 | ||
Uitgaven: | 0 | 0 | 437 450 | 437 450 |
Programma: | 0 | 0 | 432 851 | 432 851 |
Inburgering etnische minderheden: | 0 | 0 | 367 939 | 367 939 |
Gemeenten | 367 939 | 367 939 | ||
Verkleinen van economische, sociale en culturele afstand: | 0 | 0 | 64 912 | 64 912 |
Sociale verzekeringsbank (SVB) | 0 | 29 343 | 29 343 | |
Overig | 35 569 | 35 569 | ||
Apparaat: | 0 | 0 | 4 599 | 4 599 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 16 (WWI) | 4 599 | 4 599 | ||
Ontvangsten: | 7 954 | 7 954 |
Instrument: Inburgering etnische minderheden
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 380 939 | 380 939 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Lagere examenvergoedingen inburgering | – 2 000 | – 2 000 |
2. Nabetaling uitvoering WIN | 9 000 | 9 000 |
3. Claim COA Inburgeringsprogramma gepardonneerden | 5 000 | 5 000 |
4. Lagere uitgaven 2007 Leenfaciliteit | – 25 000 | – 25 000 |
Totaal | 367 939 | 367 939 |
Ad 1 t/m 4
Lagere uitgaven examenvergoedingen inburgeringsbudget
Als gevolg van lager dan geraamde uitgaven voor de examenvergoedingen is sprake van een overschot van € 2 mln.
Nabetalingen aan gemeenten voor uitvoering WIN
Op grond van de verantwoorde prestaties over de uitvoering van de WIN in 2005 dient aan 15 gemeenten nog een nabetaling van € 9 mln plaats te vinden.
Inburgeringsprogramma gepardonneerden
Voor het aanbieden van een inburgeringsprogramma op A1-min niveau aan de groep gepardonneerden is € 5 mln benodigd. Dit programma wordt ook aangeboden aan reguliere asielzoekers.
Mutaties uitgaven en ontvangsten leenfaciliteit
Het aantal afgesloten leningen voor de inburgering van etnische minderheden is ten opzichte van de raming zeer beperkt. De uitgaven zullen niet meer dan enkele miljoenen bedragen, de begrote uitgaven wordt met€ 25 mln verlaagd. Hetzelfde geldt voor de ontvangsten, ook deze zullen beperkt zijn. Daarom wordt de raming van de ontvangsten met€ 2 mln verlaagd.
Instrument: Verkleinen van economische, sociale en culturele afstand (Sociale verzekeringsbank en overig)
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 80 220 | 80 220 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Lagere gemiddelde uitkeringen bij remigratie | – 4 000 | – 4 000 |
2. Anti-discriminatievoorzieningen | – 5 108 | – 5 108 |
3. Lagere uitgaven diverse integratieprojecten | – 4 000 | – 4 000 |
4. Aanpassing fasering Ruimte voor Contact | – 2 000 | – 2 000 |
5. Preventie polarisatie en radicalisering | – 200 | – 200 |
64 912 | 64 912 |
Lagere gemiddelde uitkeringen bij remigratie
Door demografische ontwikkelingen is de gemiddelde uitkering per rechthebbende lager dan geraamd, dit leidt tot € 4 mln minder uitgaven op het remigratiebudget.
Lagere uitgaven diverse projecten en aanpassing fasering Ruimte voor Contact
Op het integratiebudget wordt naar verwachting € 6 mln minder gerealiseerd dan geraamd. Het vermoedelijk beloop is voor een belangrijk deel afhankelijk van de mogelijkheden om nog dit jaar projecten en uitgaven te realiseren in het kader van de regeling Ruimte voor Contact en het actieplan Polarisatie en Radicalisering. Verwacht wordt dat € 2 mln hiervan in 2008 gerealiseerd wordt.
Overboekingen naar Gemeentefonds en Provinciefonds
Voor anti-discriminatievoorzieningen en de preventie van polarisatie en radicalisering wordt budget (€ 5,3 mln) overgeboekt naar het Gemeentefonds en het Provinciefonds.
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
---|---|---|---|---|
Stand ontwerp-begroting 2007 | Stand 1e suppletore begroting 2007 | Mutaties 2e suppletore begroting 2007 | Stand 2e suppletore begroting 2007 | |
Verplichtingen: | 537 376 | 537 376 | ||
Uitgaven: | 0 | 0 | 638 033 | 638 033 |
Programma: | 0 | 0 | 636 719 | 636 719 |
Faciliteren grotestedenbeleid: | 0 | 0 | 3 401 | 3 401 |
Faciliteren grotestedenbeleid | 1 734 | 1 734 | ||
FES NICIS | 1 383 | 1 383 | ||
Kenniscentrum | 284 | 284 | ||
Stimuleren grotestedenbeleid: | 0 | 0 | 633 318 | 633 318 |
LVS en WI | 5 139 | 5 139 | ||
Sociale herovering | 14 300 | 14 300 | ||
Sittard Geleen | 399 | 399 | ||
BDU-SIV | 527 331 | 527 331 | ||
BDU-SIV veiligheidsmiddelen | 86 149 | 86 149 | ||
Apparaat: | 0 | 0 | 1 314 | 1 314 |
Apparaat: | ||||
Apparaat artikel 17 (WWI) | 1 314 | 1 314 | ||
Ontvangsten: | 0 | 0 | 528 998 | 528 998 |
Op dit instrument hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:
(x € 1000) | Verplichtingen | Uitgaven |
---|---|---|
Ontwerpbegroting 2008 mutaties: | 505 806 | 505 806 |
Mutaties 2e suppletore begroting: | ||
1. Extra voorfinanciering Maatschappelijke opvang | 15 000 | 15 000 |
2. Extra impuls voorschoolse educatie | 6 525 | 6 525 |
Totaal | 527 331 | 527 331 |
Ad 1 en 2
De bijdrage van het ministerie van VWS aan de Brede Doeluitkering Sociaal Integratie Veiligheid (BDU SIV) in het kader van het convenant GSB III wordt in 2007 verhoogd met € 15 mln. Deze bijdrage heeft betrekking op de specifieke uitkeringen voor maatschappelijke opvang/verslavingsbeleid en vrouwenopvang. Deze voorfinanciering aan de G4 gemeenten leidt tot hogere uitgaven en ontvangsten op de VROM-begroting.
Een extra bijdrage van het ministerie van OCW aan het programmadeel «onderwijsachterstandenbeleid» van de BDU SIV leidt in 2007 tot € 6,5 mln aan hogere uitgaven en ontvangsten op de VROM-begroting.
Instrument: BDU SIV veiligheidsmiddelen
Binnen de kaders van de totale VROM- en WWI-begroting is het mogelijk in totaal bijna € 19 mln aan veiligheidsmiddelen versneld aan gemeenten te betalen. Deze versnelling leidt tot een per jaar meer evenwichtige verdeling van de voor de periode 2005–2009 toegezegde middelen. Het verschil ten opzichte van de in de tabel verwerkte mutatie wordt verklaard door de overheveling van budget naar de VROM-begroting 2007.
Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten
De wijzigingen in de staat van kapitaaluitgaven en -ontvangsten en het kasstroomoverzicht en de hier gemelde anticiperende handelingen door de Rijksgebouwendienst hebben geen gevolgen voor de begroting van baten en lasten van de batenlastendienst Rijksgebouwendienst. Om die reden is dit cijfermatige overzicht niet opgenomen in deze 2e suppletore begroting.
Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Voorjaarsnota/Najaarsnota
Kasstroomoverzicht per 31 december 2007 Bedragen in € 1 000
(1) | (2) | (3) | (4)=(1)+(2)+(3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2007 | 289 942 | 107 443 | – | 397 385 |
2. | Operationele kasstroom | 207 764 | – 4 200 | – | 203 564 |
3a | Investeringen (-/-) | – 500 000 | – 50 000 | – 76 000 | – 626 000 |
3b | Desinvesteringen (+) | 50 000 | – | – | 50 000 |
3. | Totaal investeringkasstroom | – 450 000 | – 50 000 | – 76 000 | – 576 000 |
4a | Afdracht (-/-) | – 10 392 | 3 864 | 528 | – 6 000 |
4b | Aflossingen op leningen (-/-) | – 229 238 | – | – | – 229 238 |
4c | Beroep op leenfaciliteit (+) | 500 000 | 50 000 | 76 000 | 626 000 |
4. | Financieringskasstroom | 260 370 | 53 864 | 76 528 | 390 762 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2007 (=1+2+3+4) | 308 076 | 107 107 | 528 | 415 711 |
Toelichting:
Uit doelmatigheidsoverwegingen wordt bovenop de reeds geplande investeringen een huurpand in eigendom verworven. Het betreft een aankoopbedrag van € 76 mln.
Overeenkomstig de geldende voorschriften wordt het deel van het vermogen dat de norm te boven gaat afgedragen. De afdracht over 2006 is verlaagd om hiermee een deel van de kosten (€ 10,5 mln) van het «Rgd Actieprogramma Brandveiligheid» te financieren. Hierdoor resteert een afdracht door de Rgd aan het moederdepartement van € 6 mln.
Totaal kapitaaluitgaven | Totaal kapitaalontvangsten | |
---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | 739 630 | 550 000 |
Mutaties (+ of –) 1e suppletore begroting | 46 136 | 50 000 |
Stand 1e suppletore | 785 766 | 600 000 |
Mutaties (+ of –) 2e suppletore begroting | 75 472 | 76 000 |
Stand 2e suppletore | 861 238 | 676 000 |
Anticiperende handelingen door de baten-lastendienst Rijksgebouwendienst
Om de transparantie in de besteding van middelen voor anticiperend handelen te bevorderen is in het Beleidskader anticiperend handelen in vastgoed (Kst 2001–2002, 27 581, nr. 31) vastgelegd dat in de suppletore begrotingswetten of departementale jaarverslagen wordt aangegeven in welke mate anticiperende handelingen zijn verricht. In dat kader worden twee van dergelijke handelingen gemeld.
1. De huur van 27 100 m2 vvo (verhuurbaar vloeroppervlak) en 254 parkeerplaatsen in Den Haag (Beatrixpark). Het gaat om een huurpand (10 jaar) dat als rijksverzamelkantoor wordt ingericht. Het pand wordt vanaf 1 november 2007 voor 75% in gebruik genomen door gebruikers van rijkshuisvesting;
2. De huur van 12 350 m2 vvo en 146 parkeerplaatsen in Den Haag (Haagse Veste). Er is voor de duur van zes jaar voor twee internationale organisaties (ICC en Eurojust) kantoorruimte gehuurd en geïnvesteerd in beveiliging. Beide organisaties gaan gezamenlijk 82% van het pand afnemen.