A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenaamde begrotingstoelichting).
In aansluiting op de eerste suppletore begroting 2007 (de wet van 14 september 2007, Stb. 2007, 363), wordt door middel van het onderhavige wetsvoorstel voorgesteld de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) voor het jaar 2007 voor de uitgaven met € 61,4 mln te verlagen en voor de ontvangsten met € 129,3 mln te verhogen.
Deze mutaties zijn deels verwerkt in de Miljoenennota 2008 (Kamerstukken II, 2007/08, 31 200, nr. 2) en betreffen verder de nadere wijzigingen, die in de Najaarsnota 2007 zijn verwerkt.
Samenvattend ontstaat het volgende beeld voor deuitgavenbegroting (bedragen x € 1 mln):
Aansluiting met de tweede suppletore begroting
1. Verwerkt in de Miljoenennota 2008 | – 54,2 |
---|---|
2. Nadere wijzigingen (Najaarsnota 2007) | – 7,2 |
Mutatie onderhavig wetsvoorstel | – 61,4 |
Samenvatting uitgavenmutaties in begrotingen
Vastgestelde begroting 2007 (Stb. 2007, 5) | 2 349,7 |
---|---|
Bij: Eerste suppletore begroting 2007 (Stb. 2007, 363) | 66,7 |
Bij: Tweede suppletore begroting 2007 (onderhavig wetsvoorstel) | – 61,4 |
Totaal geraamd | 2 355,0 |
Samenvattend ontstaat het volgende beeld voor deontvangstenbegroting (bedragen x € 1 mln):
Aansluiting met de tweede suppletore begroting
1. Verwerkt in de Miljoenennota 2008 | – 92,8 |
---|---|
2. Nadere wijzigingen (Najaarsnota 2007) | 222,1 |
Mutatie onderhavig wetsvoorstel | 129,3 |
Samenvatting ontvangstenmutaties in begrotingen
Vastgestelde begroting 2007 (Stb. 2007, 5) | 7 432,7 |
---|---|
Af: Eerste suppletore begroting 2007 (Stb. 2007, 363) | – 1 551,1 |
Bij: Tweede suppletore begroting 2007 (onderhavig wetsvoorstel) | 129,3 |
Totaal geraamd | 6 010,9 |
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
De tweede suppletore begroting bevat mutaties op de stand eerste suppletore begroting 2007. In deze suppletore begroting wordt voorgesteld de uitgavenraming 2007 met € 61,4 mln te verlagen en de ontvangstenraming voor 2007 met € 129,3 mln te verhogen. De grootste en/of beleidsmatig meest relevante mutaties zijn in de onderstaande tabel gespecificeerd en kort toegelicht. Verplichtingenmutaties die reeds in de Miljoenennota 2008 zijn verwerkt, zijn uitgebreid toegelicht in de EZ-begroting 2008. Voor een uitgebreidere toelichting op de afzonderlijke verplichtingenmutaties, die na Miljoenennota 2008 zijn ontstaan, wordt verwezen naar de toelichting per begrotingsartikel. De betreffende artikelnummers zijn in de tabel vermeld.
Overzicht belangrijkste suppletore mutaties (x € mln)
Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten | art. nr. | |
---|---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2007 | 4 042,4 | 2 349,7 | 7 432,7 | |
Stand na 1e suppletore begroting 2007 | 4 417,3 | 2 416,4 | 5 881,6 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||||
1. NMa | – 22,0 | 1 | ||
2. WCFS+ (gemeld in MN 2008) | – 12,0 | – 3,0 | – 3,0 | 2 |
3. Bijdrage NIVR (gemeld in MN 2008) | 15,4 | 2 | ||
4. CTMM (deels gemeld in MN 2008) | – 58,2 | – 13,2 | – 13,1 | 2 |
5. Ruimtevaart | 11,0 | – 8,0 | 2 | |
6. Cofinanciering EZ in EFRO-programma’s | – 22,8 | – 5,7 | 3 | |
7. Garantieregeling Scheepsbouw | – 1 000,0 | – 9,0 | – 10,0 | 3 |
8. Cofinanciering ETS VI-A | – 5,0 | 3 | ||
9. Innovatieregeling Scheepsbouw | – 7,5 | – 5,0 | 3 | |
10. BBMKB (gemeld in MN 2008) | 112,5 | 3 | ||
11. Gebiedsgerichte economische programma’s (gemeld in MN 2008) | 21,7 | 2,2 | 3 | |
12. Bevorderen Ondernemerschap | 6,0 | 6,0 | 3 | |
13. CO2-reductieplan | 15,8 | 4 | ||
14. Borssele enveloppe | 60,6 | 4,4 | 4,4 | 4 |
15. Tegemoetkomingsregeling (gemeld in MN 2008) | – 60,0 | 4 | ||
16. Aardgasbaten (deels gemeld in MN 2008) | 266,0 | 4 | ||
17. Bijdrage aan het Fes (deels gemeld in MN 2008) | – 118,0 | 4 | ||
18. Herverzekering SENO/GOM | 5,3 | 5,3 | 5,3 | 5 |
19. Terugontvangsten veiling frequenties (gemeld in MN 2008) | 21,2 | 10 | ||
20. Invullen Vpb-taakstelling | 20,8 | 20,8 | 22 | |
Overige mutaties | 8,7 | 3,8 | – 1,5 | |
Totaal van de mutaties | – 827,7 | – 61,4 | 129,3 | |
Stand na 2e suppletore begroting 2007 | 3 589,6 | 2 355,0 | 6 010,9 |
1. In diverse zaken zijn de oorspronkelijk opgelegde boetes in 2007 verlaagd als gevolg van bezwaar- en beroepprocedures. Dit resulteert in een neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming ter grootte van € 22 mln in 2007.
2. De start van het TopInstituut Food and Nutrition (TIFN, voorheen WCFS+) is vertraagd doordat de Fes-besluitvorming langer heeft geduurd dan verwacht. Daarom wordt € 12 mln van 2007 door geschoven naar 2008.
3. Eind 2006 zijn met het NIVR afspraken gemaakt over de EZ-middelen voor het NIVR. De mutatie betreft het vastleggen van de gemaakte afspraken in 2007 voor de middelen in 2008, 2009 en 2010.
4. De uitwerking van de projectplannen door potentiële subsidieontvangers kost meer tijd dan aanvankelijk ingeschat. Volgens de huidige inzichten zal de committering niet meer dit jaar plaatsvinden.
5. De verplichtingenruimte voor de ESA-onderdelen «General Budget» en «Kourou» wordt naar voren gehaald.
6. De programma’s voor de periode 2007–2013 van de vier regio’s die voor EFRO-financiering in aanmerking komen, zijn vanwege het sterk gewijzigde juridische karakter van de regeling later gereed dan verwacht. Hierdoor zal het beschikbare bedrag in 2007 niet volledig gecommitteerd kunnen worden. Voorgesteld wordt deze middelen door te schuiven naar latere jaren.
7. De medio 2006 gepubliceerde garantieregeling voor scheepsbouwfinanciering zal in 2007 naar alle waarschijnlijkheid niet meer worden gebruikt, omdat nog overleg met de banken plaatsvindt over de voorwaarden rond uitbetaling. Als gevolg hiervan zullen eveneens geen premies binnenkomen in 2007, hetgeen bij de ontvangsten tot een verlaging van € 10 mln leidt.
8. Het ministerie van VROM zal de cofinanciering voor het EU-programma Europese territoriale samenwerking (ETS IV B) verzorgen. De hiervoor benodigde budgetruimte wordt daaom overgeheveld naar VROM.
9. De subsidieregeling ter stimulering van innovatie binnen de scheepsbouw is later van start gegaan dan verwacht doordat de goedkeuring van Brussel pas in de loop van 2007 is verleend. Hierdoor kan naar verwachting slechts € 12,5 mln van de beschikbare € 20 mln aan projecten worden toegekend. Voorgesteld wordt om het niet gebruikte budget door te schuiven naar 2008.
10. Zoals is aangekondigd in het beleidsprogramma wordt het garantiebudget voor de BBMKB structureel verhoogd.
11. Het programma Pieken in de Delta is een jaar eerder gestart dan gepland. Om de projecten die zijn ingediend voor de tender 2006 te kunnen committeren in 2007 is een bedrag naar voren gehaald.
12. Deze mutatie betreft de middelen die aan de EZ-begroting worden toegevoegd voor de ontwikkeling van een nieuw handelsregister bij de Kamers van Koophandel. Deze basisregistratie voor ondernemingen en rechtspersonen zal leiden tot lagere administratieve lasten voor het bedrijfsleven.
13. Binnen het CO2-reductieplan wordt een bedrag van in totaal € 15,8 mln aan vrijgevallen kasmiddelen opnieuw ingezet.
14. Betreft de toevoeging aan de EZ-begroting van het budget van de Unieke Kansenregeling (UKR). Deze middelen voor energietransitie zijn afkomstig uit het Fes.
15. De niet benutte middelen voor de Tegemoetkomingsregeling worden ingezet voor de Overgangsregeling in de komende jaren.
16. en 17. Aardgasbaten en Fes-afdracht
De opwaartse bijstelling in de raming van de aardgasbatenontvangsten is grotendeels te verklaren door een meevaller bij de definitieve afrekening over 2006 van Energie Beheer Nederland (EBN) en de Meeropbrengstregeling over Groningergas. Daarnaast is er een opwaartse bijstelling van het geraamde productievolume in 2007. Door de opwaartse bijstelling van de aardgasbaten worden ook de afdrachten aan het Fes opwaarts bijgesteld.
18. Dit betreft ontvangen premies van de kredietverzekeringsregeling SENO/GOM. Deze ontvangsten, € 5,3 mln groot, worden gestort in de interne begrotingsreserve van deze regeling.
19. Het College van Beroep van het Bedrijfsleven heeft geoordeeld dat radiostations het «éénmalige bedrag» – dat naast het financiële instrument onderdeel was van de vergelijkende toets van radiofrequenties in 2003 – definitief verschuldigd zijn aan de Staat. Uit hoofde hiervan is reeds voor € 21 mln terugbetaald.
20. Betreft de invulling van het restant van de Vpb-kastaakstelling uit 2004.
In de navolgende toelichting op de beleidsartikelen wordt steeds aangesloten bij de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» zoals opgenomen in de begroting 2007. De hier opgenomen tabellen laten op instrumentsubniveau zien welke mutaties zich hebben voorgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat alleen de belangrijkste beleidsmatig relevante mutaties worden toegelicht die zijn ontstaan na Miljoenennota 2008. De mutaties tussen eerste suppletore begroting 2007 en Miljoenennota 2008 zijn reeds toegelicht in de ontwerpbegroting 2008.
Zoals gebruikelijk specificeert EZ de verplichtingenramingen in plaats van de uitgavenramingen omdat de verplichtingenramingen het meeste inzicht geven in het actuele beleid. Beleidsbeslissingen, zoals het introduceren of het beëindigen van subsidieregelingen zijn in de verplichtingenramingen immers direct traceerbaar. Vanwege de doorlooptijden en betalingsschema’s van subsidies, bieden de uitgavenramingen in dat opzicht minder informatie.
1 GOED FUNCTIONERENDE ECONOMIE EN MARKTEN IN NEDERLAND EN EUROPA
Artikel 1: Goed functionerende economie en markten in Nederland en Europa (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 79,2 | 79,7 | 0,3 | 0,9 | – 0,6 | 80,1 |
Programma gerelateerde verplichtingen | 30,5 | 26,0 | – 1,0 | – 1,0 | 25,0 | |
Markt en spelregels | ||||||
OD 2:Optimale marktordening en mededinging bevorderen | ||||||
– Bijdrage Metrologie | 14,4 | 14,4 | 0,3 | 0,3 | 14,7 | |
– Raad Deskundige Nationale Standaard | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,2 | |
– Markt en Overheid | 5,1 | |||||
– Bijdrage diverse instituten | 1,3 | 1,3 | 1,3 | |||
OD 3:Positie van de consument versterken | ||||||
– Toezichthouder consumenten | 4,8 | 5,4 | 0,1 | 0,1 | 5,5 | |
– Prijzenwet | 1,0 | 1,0 | – 0,4 | – 0,4 | 0,6 | |
Algemeen | ||||||
– Onderzoek en Opdrachten DG Economische Politiek (DGEP) | 3,8 | 3,8 | – 1,1 | – 1,1 | 2,7 | |
Apparaat gerelateerde verplichtingen | 48,6 | 53,7 | 1,3 | 0,9 | 0,4 | 55,0 |
– Personeel DG EP | 8,1 | 8,4 | 0,3 | 0,3 | 8,7 | |
– Apparaatsuitgaven NMa/Dte | 40,6 | 45,3 | 1,0 | 0,6 | 0,4 | 46,3 |
Uitgaven (totaal) | 75,9 | 79,4 | 2,9 | 0,9 | 1,9 | 82,3 |
Waarvan programma-uitgaven | 27,3 | 25,8 | – 1,0 | 0,0 | – 1,0 | 24,8 |
OD 2 | 18,2 | 16,2 | 0,4 | 0,3 | 0,1 | 16,6 |
OD 3 | 5,3 | 5,9 | – 0,3 | – 0,3 | 5,6 | |
Algemeen | 3,7 | 3,7 | – 1,1 | – 1,1 | 2,6 | |
Ontvangsten (totaal) | 59,7 | 52,2 | – 24,3 | – 0,2 | – 24,1 | 27,8 |
– Ontvangsten NMa | 55,0 | 47,4 | – 22,2 | – 0,2 | – 22,0 | 25,2 |
– Ontvangsten Dte | 4,7 | 4,7 | – 2,1 | – 2,1 | 2,6 |
In diverse zaken zijn de oorspronkelijk opgelegde boetes in 2007 verlaagd als gevolg van bezwaar- en beroepprocedures. Dit resulteert in een neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming ter grootte van € 22 mln in 2007.
Artikel 2: Een sterk innovatievermogen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 570,6 | 664,6 | – 26,1 | 91,1 | – 117,3 | 638,5 |
Programma gerelateerde verplichtingen | 514,5 | 605,3 | – 33,1 | 86,6 | – 119,7 | 572,1 |
Basispakket | ||||||
OD 2: Meer bedrijven die meer (technologische) kennis | ||||||
ontwikkelen en benutten | ||||||
– Innovatievouchers/IPC’s | 37,8 | 40,3 | 0,2 | 0,2 | 40,5 | |
– Technopartner algemeen | 2,8 | 1,3 | – 1,3 | – 1,3 | ||
– Seed-regeling | 24,0 | 24,0 | 24,0 | |||
– Subsidieregeling Kennisexploitatie (SKE) | 4,5 | 9,8 | 4,2 | 4,3 | – 0,1 | 14,0 |
– Bijdrage aan Syntens | 31,5 | 32,5 | 0,6 | 0,6 | 33,1 | |
– ICT-kennis en -innovatie | 1,3 | 0,1 | – 0,1 | – 0,1 | ||
– Eurostars | 2,0 | 2,0 | 2,0 | |||
Programmatisch pakket | ||||||
OD 3: Topprestaties op innovatiethema’s | ||||||
– Innovatieomnibus (algemeen) | 124,4 | 2,6 | 2,7 | 10,2 | – 7,5 | 5,3 |
– Inn. Water algemeen | 0,4 | 0,4 | 0,4 | |||
– TTI Water | 17,5 | 17,5 | ||||
– InnoWATOR | 5,0 | 5,0 | ||||
– IP Maritiem | 7,4 | 7,4 | 7,4 | |||
– Bijdrage aan Technologische Topinsituten (TTI’s) | 21,2 | 21,2 | ||||
– Innovatieve onderzoeksprogramma’s (IOP’s) | 15,9 | 3,0 | 3,0 | 18,9 | ||
– Kennisimpuls actielijn 1 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |||
– Bijdrage aan STW | 19,6 | 30,5 | 0,4 | 0,4 | 31,0 | |
– Point One (voorheen micro-elektronicastimulering) | 43,1 | 43,1 | 43,1 | |||
– Point One (boegbeeld) | 19,0 | 19,0 | 4,0 | 4,0 | 23,0 | |
– IP Automotive | 3,2 | 3,2 | 3,2 | |||
– Inn. Life sciences en Health algemeen | 4,0 | 4,0 | 4,0 | |||
– WCFS+ | 33,0 | 37,2 | – 12,0 | – 12,0 | 25,2 | |
– Food and Nutrition Delta | 12,7 | 12,7 | ||||
– CTMM | 60,0 | – 58,2 | 15,0 | – 73,2 | 1,8 | |
– BMM | 9,0 | – 8,5 | 36,0 | – 44,5 | 0,5 | |
– Scheidingstechnologie | 15,0 | 14,2 | – 7,0 | – 7,0 | 7,2 | |
– Creative Challenge Call | 4,7 | 4,7 | ||||
– Uitdagersfaciliteit | 12,5 | 12,5 | 12,5 | |||
– Smartmix | 51,3 | 71,8 | – 4,3 | – 3,7 | – 0,6 | 67,4 |
– Katalyse | 0,1 | |||||
– Bijdrage aan TNO | 28,4 | 28,4 | 0,6 | 0,6 | 29,0 | |
– Civiele luchtvaartontwikkeling | 5,0 | 5,0 | 5,0 | |||
– Luchtvaartkredietfaciliteit | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||
– Bijdrage aan NIVR | 8,8 | 9,4 | 15,5 | 15,5 | 24,9 | |
– Bijdrage aan NLR | 2,2 | 2,2 | 2,2 | |||
– Bijdrage aan Marin | 2,4 | 2,4 | 0,1 | 0,1 | 2,5 | |
– Bijdrage aan WL/Hydrolics | 1,5 | 1,5 | 1,6 | |||
– Ruimtevaart | 25,3 | 25,3 | 25,2 | 14,2 | 11,0 | 50,5 |
– Bijdrage aan instituten | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
– Bijdragen aan NML | 0,3 | 0,3 | 0,3 | |||
– IS internationaal | 25,0 | – 15,0 | – 15,0 | 10,0 | ||
– IS opkomende markten | 6,1 | 6,1 | 6,1 | |||
– Overige kredieten | 2,6 | 2,6 | 0,2 | 0,2 | 2,8 | |
Algemeen | ||||||
– Onderzoek en beleidsexperimenten | 11,6 | 11,5 | – 2,2 | 0,2 | – 2,4 | 9,3 |
Apparaat gerelateerde verplichtingen | 56,0 | 59,4 | 7,0 | 4,6 | 2,5 | 66,4 |
– Personeel Innovatie | 8,2 | 8,1 | – 0,5 | 0,3 | – 0,8 | 7,7 |
– Uitgaven TWA-netwerk | 3,1 | 3,1 | 3,1 | |||
– Bijdrage aan agentschappen | 24,8 | 28,9 | 7,5 | 4,2 | 3,3 | 36,3 |
– Bijdrage aan OCNL, WIPO en EOB | 19,1 | 19,2 | 0,1 | – 0,1 | 19,2 | |
– Adviesraad voor Wetenschap en Techniek | 0,7 | |||||
– Materiele uitgaven Eureka-secretariaat | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
Uitgaven (totaal) | 647,6 | 642,3 | – 66,2 | – 22,6 | – 43,6 | 576,1 |
Waarvan programma-uitgaven | 593,7 | 584,6 | – 69,2 | – 24,1 | – 45,1 | 515,4 |
OD 2 | 101,0 | 105,1 | – 20,4 | – 9,3 | – 11,0 | 84,8 |
OD 3 | 482,1 | 469,4 | – 47,1 | – 14,6 | – 32,5 | 422,3 |
Algemeen | 10,7 | 10,1 | – 1,7 | – 0,2 | – 1,5 | 8,3 |
Ontvangsten (totaal) | 215,7 | 229,7 | – 23,2 | 0,8 | – 23,9 | 206,5 |
– Ontvangsten Rijksoctrooiwet | 25,4 | 25,4 | 25,4 | |||
– Ontvangsten TOP | 18,8 | 18,8 | 18,8 | |||
– Ontvangsten uit Fes | 165,6 | 178,3 | – 23,2 | 0,8 | – 23,9 | 155,1 |
– Ontvangsten EET | 4,3 | 4,3 | 4,3 | |||
– Diverse ontvangsten | 1,6 | 2,9 | 2,9 |
IP Maritiem/Innovatieomnibus algemeen
Betreft de overheveling van de voor innovatieprogramma’s gereserveerde middelen op «Innovatie omnibus algemeen» naar IP Maritiem in verband met de start van het innovatieprogramma begin 2007.
IS international/ Eurostars, Point One, Automotive en Life Sciences and Health
Om het beheer van de innovatieprogramma’s te vereenvoudigen wordt voorgesteld om de middelen daarvoor uit te splitsen, vanuit IS internationaal worden daarom middelen overheveld naar: Eurostars, Point One, Automotive en Life Sciences and Health.
Hoewel de start in 2007 aanvankelijk voorspoedig verliep, blijkt dat de uitwerking van de projectplannen door potentiële subsidieontvangers meer tijd kost dan aanvankelijk ingeschat. Volgens de huidige inzichten zal de committering niet meer dit jaar plaatsvinden. Derhalve wordt voorgesteld de middelen naar 2008 door te schuiven.
Vanuit het Fes is € 45 mln beschikbaar gesteld voor BioMedical Materials (BMM). Het publiek-private samenwerkingsverband BMM heeft echter aangegeven meer tijd nodig te hebben voor de uitwerking van het projectplan en heeft derhalve nog geen subsidieverzoek ingediend. Voorgesteld wordt het beschikbare budget naar 2008 door te schuiven.
Scheidingstechnologie/ Ontvangsten Fes
Voor het uitvoeren van het PPS-onderzoeksprogramma op het gebied van scheidingstechnologie is vanuit het Fes € 15 mln aan de EZ-begroting toegevoegd. De start van het programma heeft vertraging opgelopen waardoor de middelen grotendeels niet zullen worden gecommitteerd in 2007. De vertraging is het gevolg van discussie met de doelgroep over het te hanteren juridisch vehikel voor subsidiëring.
De verplichtingenruimte voor de ESA-onderdelen «General Budget» en «Kourou» wordt naar voren gehaald.
3 EEN CONCURREREND ONDERNEMINGSKLIMAAT
Artikel 3: Een concurrerend Ondernemingsklimaat (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 1 798,1 | 2 018,6 | – 923,5 | 90,4 | – 1 013,9 | 1 095,1 |
Waarvan garantieverplichtingen | 1 503,5 | 1 721,5 | – 887,5 | 112,5 | 1 000,0 | 834,0 |
Programma gerelateerde verplichtingen | 1 783,6 | 2 003,9 | – 926,1 | 88,2 | – 1 014,4 | 1 077,8 |
Markt en spelregels | ||||||
OD 1: Bevorderen level playing field | ||||||
– Borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw (garantieverplichting) | 1 000,0 | 1 000,0 | – 1 000,0 | – 1 000,0 | ||
– Innovatieregeling Scheepsbouw | 20,0 | 20,0 | – 7,5 | – 7,5 | 12,5 | |
Basispakket | ||||||
OD 2: Stimuleren meer en beter ondernemerschap | ||||||
– BBMKB (garantieverplichting) | 384,5 | 602,5 | 112,5 | 112,5 | 715,0 | |
– Groeifinancieringsfaciliteit (garantieverplichting) | 119,0 | 119,0 | 119,0 | |||
– Actieplan veilig ondernemen | 2,0 | 2,0 | – 0,2 | – 0,2 | 1,8 | |
– Bijdragen aan instituten | 5,1 | 6,2 | 0,1 | 0,1 | 6,3 | |
– Bevorderen Ondernemerschap | 2,5 | 2,5 | 10,3 | 4,3 | 6,0 | 12,8 |
– Beroepsonderwijs in bedrijf | 32,5 | 32,5 | – 8,0 | – 5,0 | – 3,0 | 24,5 |
– Onderwijs & Ondernemerschap | 18,0 | 18,0 | – 1,0 | – 1,0 | 17,0 | |
– Projectdirectie Vergunningen | 0,5 | 0,9 | 0,3 | 0,3 | 1,1 | |
Programmatisch pakket | ||||||
OD 3: Benutten van gebiedsgerichte economische kansen | ||||||
– Bedrijventerreinen | 21,0 | 29,4 | 0,4 | 0,4 | 29,8 | |
– Gebiedsgerichte economische programma’s | 53,6 | 70,7 | – 4,9 | – 24,9 | 20,0 | 65,8 |
– Centraal deel IPR | 50,0 | 25,0 | 0,2 | 0,2 | 25,2 | |
– Cofinanciering EZ in EFRO-programma’s | 42,9 | 36,2 | – 23,2 | – 23,2 | 13,0 | |
– Cofinanciering ETS IV-A | 5,9 | – 5,0 | – 5,0 | 0,9 | ||
– Bijdrage NBTC | 17,8 | 17,8 | 0,3 | 0,3 | 18,1 | |
– Bijdrage UNWTO | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
– Overig Toerisme | 1,0 | 1,0 | 1,0 | |||
– Bijdrage aan ROM’s | 7,1 | 7,5 | 0,2 | 0,2 | 7,6 | |
– Stadseconomie | 2,2 | 3,1 | 3,1 | |||
Algemeen | ||||||
– Onderzoek en vernieuwingsprogramma’s Ondernemen | 1,8 | 1,8 | 0,6 | – 0,2 | 0,8 | 2,4 |
– Algemene crisisbeheersing | 0,2 | |||||
– Incidentele uitgaven | 0,5 | 0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,5 | |
– Eerste lijn bedrijven | 1,2 | 1,2 | – 1,2 | 1,3 | – 2,5 | |
Apparaat gerelateerde verplichtingen | 14,5 | 14,7 | 2,6 | 2,1 | 0,5 | 17,3 |
– Personeel DG OI | 12,3 | 12,5 | 0,4 | 0,4 | 12,9 | |
– Bijdrage DG OI aan Agentschappen | 2,1 | 2,2 | 2,2 | 1,7 | 0,5 | 4,4 |
Uitgaven (totaal) | 272,9 | 256,3 | 14,7 | 29,5 | – 14,8 | 271,0 |
Waarvan programma-uitgaven | 258,2 | 241,3 | 9,2 | 24,5 | – 15,3 | 250,5 |
OD 1 | 26,4 | 26,4 | – 19,2 | – 5,2 | – 14,0 | 7,2 |
OD 2 | 54,7 | 55,7 | 5,9 | 1,3 | 4,6 | 61,5 |
OD 3 | 167,5 | 149,3 | 18,0 | 20,9 | – 2,9 | 167,3 |
Algemeen | 9,6 | 9,9 | 4,5 | 7,5 | – 3,0 | 14,4 |
Ontvangsten (totaal) | 49,4 | 52,4 | – 10,2 | 1,5 | – 11,8 | 42,2 |
– Provisie kredieten | 10,8 | 10,8 | 3,0 | 3,0 | 13,8 | |
– Terugbetalingen verlies declaraties | 4,5 | 4,5 | 4,5 | |||
– Rente BBMKB | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
– Groeifinancieringsfaciliteit | 6,0 | 6,0 | 6,0 | |||
– Garantieregeling scheepsbouw | 10,0 | 10,0 | – 10,0 | – 10,0 | ||
– Ontvangsten uit het Fes | 14,8 | 17,8 | – 3,3 | – 1,5 | – 1,8 | 14,5 |
– Ontvangsten JSF | 1,7 | 1,7 | 1,7 | |||
– Diverse ontvangsten | 3,3 | 3,3 | – 1,7 | – 1,7 | 1,6 |
Borgstellingsregeling Scheepsnieuwbouw (garantieverplichting en ontvangsten)
De medio 2006 gepubliceerde garantieregeling voor scheepsbouwfinanciering zal in 2007 naar alle waarschijnlijkheid niet meer worden gebruikt, omdat nog overleg met de banken plaatsvindt over de voorwaarden rond uitbetaling. Als gevolg hiervan zullen eveneens geen premies binnenkomen in 2007, hetgeen bij de ontvangsten tot een verlaging van € 10 mln leidt.
De subsidieregeling ter stimulering van innovatie binnen de scheepsbouw is later van start gegaan dan verwacht doordat de goedkeuring van Brussel pas in de loop van 2007 is verleend. Hierdoor kan naar verwachting slechts € 12,5 mln van de beschikbare € 20 mln aan projecten worden toegekend. Voorgesteld wordt om het niet gebruikte budget door te schuiven naar 2008.
Deze mutatie betreft de middelen die aan de EZ-begroting worden toegevoegd voor de ontwikkeling van een nieuw handelsregister bij de Kamers van Koophandel. Het handelsregister slaat alle belangrijke gegevens van bedrijven op. Instanties (bijvoorbeeld de belastingdienst) kunnen een beroep doen op dit register om gegevens te verkrijgen. Het bedrijfsleven levert de gegevens dan alleen nog maar aan bij de Kamers van Koophandel en niet meer bij alle instanties afzonderlijk. Dit levert een reductie van de administratieve lasten op.
Beroepsonderwijs in bedrijf/Ontvangsten Fes
Betreft een overheveling naar artikel 5 (Internationale Economische Betrekkingen) van € 2,5 mln voor de internationale component van het project. Ook de bijbehorende ontvangst uit het Fes wordt overgeheveld naar artikel 5. Het overige deel betreft het toekennen van uitvoeringskosten 2007 voor «Beroepsonderwijs in Bedrijf» aan SenterNovem.
Gebiedsgerichte economische programma’s
Zoals afgesproken met de Tweede Kamer zal het samenwerkingsverband Noord Nederland de onderuitputting op het Kompas-programma (€ 25 mln) en de afroming van de overliquiditeiten NOM N.V. (€ 15 mln) mogen inzetten voor het PiD-programma Noord Nederland. De helft hiervan wordt bij Najaarsnota aan de EZ-begroting toegevoegd en het restant bij Voorjaarsnota 2008.
Cofinanciering EZ in EFRO-programma’s
De programma’s voor de periode 2007–2013 van de vier regio’s die voor EFRO-financiering in aanmerking komen, zijn vanwege het sterk gewijzigde juridische karakter van de regeling later gereed dan verwacht. Hierdoor zal het beschikbare bedrag in 2007 niet volledig gecommitteerd kunnen worden. Voorgesteld wordt deze middelen door te schuiven naar latere jaren.
Het ministerie van VROM zal de cofinanciering voor het EU-programma Europese territoriale samenwerking (ETS IV B) verzorgen. De hiervoor benodigde budgetruimte wordt hierbij overgeheveld naar VROM.
Het accent bij het project Eerste lijn bedrijven zal komen te liggen bij de doorontwikkeling van het bedrijvenloket, waardoor de uitgaven voor het project beter aansluiten bij artikel 10. De bijbehorende middelen worden hierbij overgeheveld.
4 DOELMATIGE EN DUURZAME ENERGIEHUISHOUDING
Artikel 4: Doelmatige en duurzame energiehuishouding (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 1 129,6 | 1 139,9 | 86,0 | 3,5 | 82,6 | 1 225,9 |
Programma gerelateerde verplichtingen | 1 102,7 | 1 112,6 | 74,9 | – 1,4 | 76,4 | 1 187,6 |
Markt en spelregels | ||||||
OD 1: Bevorderen van een optimale ordening en werking van de energiemarkten | ||||||
– Comp. Demkolec/stadsverwarming | 19,5 | 19,5 | 19,5 | |||
OD 2: Zekerstellen van voorzieningszekerheid op korte en lange termijn | ||||||
– Doorsluis COVA-heffing | 82,0 | 73,7 | 73,7 | |||
-Beheer Mijnschadestichtingen | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
– O&O Bodembeheer | 2,3 | 2,3 | 0,2 | – 0,3 | 0,5 | 2,5 |
– Bijdrage aan diverse instituten | 1,1 | 1,1 | 1,1 | |||
Basispakket | ||||||
OD 3: Verduurzaming van de energiehuishouding | ||||||
– Programma energie-efficiency | 7,1 | 6,7 | – 3,1 | – 3,1 | 3,6 | |
– Programma efficiency DG OI-deel | 2,9 | 3,4 | 3,4 | |||
– EINP | 1,0 | 1,0 | ||||
– Programma duurzame energie | 9,2 | 8,7 | – 4,3 | – 4,3 | 4,4 | |
– Borssele enveloppe | 16,2 | 60,6 | 60,6 | 76,8 | ||
– Bijdrage MEP | 538,0 | 539,5 | 539,5 | |||
– Tegemoetkomingsregeling | 70,0 | 70,0 | – 60,0 | – 60,0 | 10,0 | |
– Overgangsregeling | 270,0 | 270,0 | 60,0 | 60,0 | 330,0 | |
– Overige uitgaven duurzame energie | 1,3 | 1,3 | 1,3 | |||
– CO2-reductieplan | 4,0 | 4,0 | 4,0 | |||
– Joint Implementation | 4,8 | 4,8 | – 0,9 | – 0,9 | 3,9 | |
– Lange Termijn Onderzoek | 52,4 | 52,4 | 6,2 | – 0,6 | 6,8 | 58,6 |
– TransitieManagement | 3,9 | 3,9 | 3,9 | |||
– Bijdrage aan ECN | 31,1 | 31,1 | 8,6 | 0,6 | 8,0 | 39,6 |
Algemeen | ||||||
– Bijdrage Algeme Energie Raad | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |||
– Diverse proggrammauitgaven energie (HFR) | 8,1 | 8,1 | 8,1 | |||
– O&O Energie | 2,8 | 2,8 | – 0,3 | – 0,3 | 2,5 | |
Apparaat gerelateerde verplichtingen | 26,9 | 27,2 | 11,1 | 4,9 | 6,2 | 38,3 |
– Personeel DG ET | 7,2 | 7,5 | 0,2 | 0,2 | 7,8 | |
– Bijdrage aan agentschappen | 9,6 | 10,1 | 8,6 | 2,4 | 6,2 | 18,6 |
– Bijdrage JI DG ET aan SenterNovem | 0,9 | 0,9 | 0,9 | |||
– Uitvoeringskosten SenterNovem DG OI | 5,6 | 5,2 | 0,2 | 0,2 | 5,4 | |
– Apparaatsuitgaven SodM | 4,6 | 4,3 | 1,2 | 1,2 | 5,6 | |
Uitgaven (totaal) | 920,7 | 922,1 | – 51,4 | – 64,6 | 13,2 | 870,7 |
Waarvan programma-uitgaven | 894,5 | 895,5 | – 66,2 | – 69,5 | 3,3 | 829,3 |
OD 1 | 19,5 | 19,5 | 19,5 | |||
OD 2 | 85,4 | 77,1 | 0,2 | – 0,3 | 0,5 | 77,3 |
OD 3 | 769,0 | 774,1 | – 66,3 | – 69,1 | 2,8 | 707,8 |
Algemeen | 20,5 | 24,8 | – 0,1 | – 0,1 | 24,7 | |
Ontvangsten (totaal) | 7 097,2 | 5 534,0 | 155,4 | – 116,1 | 271,5 | 5 689,4 |
– Ontvangsten COVA | 82,0 | 73,7 | 73,7 | |||
– Aardgasbaten | 10 100,0 | 7 350,0 | 250,0 | – 200,0 | 450,0 | 7 600,0 |
– Bijdrage aan het Fes | – 3 131,0 | – 2 006,0 | – 102,0 | 82,0 | – 184,0 | 2 108,0 |
– Ontvangsten zoutwinning | 1,8 | 1,8 | 0,3 | 0,3 | 2,0 | |
– Ontvangsten Fes | 44,3 | 51,2 | 4,4 | 4,4 | 55,5 | |
– Diverse ontvangsten | 0,2 | 63,4 | 2,7 | 1,9 | 0,9 | 66,2 |
Bijdrage aan agentschappen/Programma energie-efficiency en Programma duurzame energie
Dit betreft het overhevelen van uitvoeringskosten naar SenterNovem. De middelen zijn in mindering gebracht op het budget voor de beleidsonderdelen «Programma energie-efficiency» en «Programma duurzame energie».
Borssele enveloppe/ontvangsten Fes
Dit betreft de toevoeging aan de EZ-begroting van het budget voor de Unieke Kansenregeling (UKR) vanuit het Fes. Omdat de verplichting naar verwachting slechts gedeeltelijk in 2007 tot uitbetaling zal komen, beperkt de corresponderende mutatie op «Ontvangsten Fes» zich tot € 4,4 mln. Het saldo zal na 2007 tot uitbetaling komen.
Binnen het CO2-reductieplan wordt een bedrag van in totaal € 15,8 mln aan vrijgevallen kasmiddelen opnieuw ingezet. Om dat technisch mogelijk te maken, wordt een verplichtingenbudget ter grootte van het genoemde bedrag geraamd. Van deze herinzet is vervolgens een bedrag van € 11,8 mln overgeboekt naar het onderdeel «Lange Termijn Onderzoek» ten behoeve van een programma voor CO2-afvang.
Naast toevoeging van een bedrag van € 11,8 mln aan vrijgevallen kasmiddelen van het CO2-reductieplan ten behoeve van de tender Schoon Fossiel van de Unieke Kansen Regeling (voor projecten om CO2 af te vangen) wordt € 5 mln overgeheveld naar het onderdeel «Bijdrage aan ECN» ten behoeve van de uitvoering van EOS-projecten door ECN.
Dit betreft bijdragen van VROM, V&W en LNV voor uitgaven van SenterNovem in het kader van energietransitiemanagement.
Om te voorkomen dat ECN beslag legt op een onevenredig en onvoorspelbaar deel van de ruimte voor EOS-tenders is ECN uitgesloten voor een deel van die tenders. Ter compensatie wordt jaarlijks als aanvulling op het reguliere werkprogramma van ECN een aantal EOS-projecten van ECN toegekend buiten de EOS-tenders om. In 2007 betreft dat een totaal bedrag van € 8 mln.
De opwaartse bijstelling van de aardgasbaten is grotendeels te verklaren door een meevaller bij de definitieve afrekening over 2006 van Energiebeheer Nederland (EBN) en de Meeropbrengstenregeling over Groningergas. Daarnaast is er een opwaartse bijstelling van het geraamde productievolume in 2007.
Door de opwaartse bijstelling van de aardgasbaten worden ook de afdrachten aan het Fes opwaarts bijgesteld.
5 INTERNATIONALE ECONOMISCHE BETREKKINGEN
Artikel 5: Internationale Economische Betrekkingen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 135,3 | 140,4 | 10,8 | 0,4 | 10,4 | 151,2 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0,4 | 0,4 | 5,3 | 5,3 | 5,8 | |
Programma gerelateerde verplichtingen | 126,2 | 131,3 | 10,5 | 10,5 | 141,8 | |
Markt en spelregels | ||||||
OD 1: Het internationale handels- en internationale investeringsverkeer verder vrijmaken en de economische rechtsorde versterken. | ||||||
– Bijdr.aan div. org. | 4,2 | 4,3 | 4,3 | |||
Basispakket | ||||||
OD 2: Bevorderen internationaal ondernemen | ||||||
– Herverzekering SENO/GOM (garantieverplichting) | 5,3 | 5,3 | 5,3 | |||
– PESP | 7,4 | 7,4 | 7,4 | |||
– PSB | 9,9 | 12,4 | 12,4 | |||
– Instrumentele uitgaven EVD | 5,5 | 5,6 | 1,5 | 1,5 | 7,1 | |
– Exportfinanciering ODA (EFI) | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |||
– (I)FOM (garantieverplichting) | 0,4 | 0,4 | 0,4 | |||
– Trustfunds | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |||
– Management training/assistentie | 2,5 | 3,0 | 3,0 | |||
– Bijdrage DG BEB aan EVD voor deelopdrachten | 22,0 | 22,4 | 2,5 | 2,5 | 24,9 | |
– Bijdrage DG BEB aan agentschappen voor financiele instrumenten | 9,5 | 9,7 | – 2,3 | – 2,3 | 7,4 | |
– Wereldexpo 2010 | 7,0 | 0,3 | 0,3 | 7,3 | ||
– Overig NHGIS (PIB) | 2,5 | 2,5 | 2,5 | |||
OD 3: Het aantrekken van investeringen van buitenlandse bedrijven in Nederland | ||||||
– Uitgaven DBIN-netwerk (NFIA) | 6,7 | 6,8 | 6,8 | |||
– Acquisitie van buitenlandse bedrijven | 2,4 | 2,4 | 2,4 | |||
Programmatisch pakket | ||||||
OD 4: Het gericht ondersteunen van het bedrijfsleven in kansrijke sectoren op buitenlandse markten | ||||||
– PSOM | 18,8 | 18,8 | 18,8 | |||
– Programmatisch Pakket | 36,1 | 29,5 | – 5,9 | – 5,9 | 23,7 | |
Algemeen | ||||||
– Beleidsondersteuning | 1,0 | 1,7 | 1,5 | 1,5 | 3,3 | |
Apparaat gerelateerde verplichtingen | 9,1 | 9,1 | 0,3 | 0,3 | 9,4 | |
– Personeel BEB | 9,1 | 9,1 | 0,3 | 0,3 | 9,4 | |
Uitgaven (totaal) | 131,0 | 132,4 | 11,2 | 0,4 | 10,8 | 143,6 |
Waarvan programma-uitgaven | 121,9 | 123,3 | 10,9 | 0,1 | 10,8 | 134,2 |
OD 1 | 4,2 | 4,3 | 4,3 | |||
OD 2 | 51,4 | 61,0 | 17,5 | 17,5 | 78,4 | |
OD 3 | 10,5 | 15,2 | 15,2 | |||
OD 4 | 54,0 | 40,8 | – 7,1 | 0,0 | – 7,2 | 33,7 |
Algemeen | 1,8 | 2,1 | 0,6 | 0,0 | 0,5 | 2,7 |
Ontvangsten (totaal) | 1,8 | 1,8 | 8,2 | 8,2 | 10,0 | |
– Ontvangsten gemengde kredieten | 0,7 | 0,7 | 0,7 | |||
– Ontvangsten uit garanties | 6,4 | 6,4 | 6,4 | |||
– Ontvangsten Fes | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |||
– Diverse ontvangsten DG BEB | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Herverzekering SENO/GOM/ Ontvangsten garanties
De mutatie van de «Ontvangsten garanties» betreft grotendeels ontvangen premies van de kredietverzekeringsregeling SENO/GOM. Deze ontvangsten, € 5,3 mln groot, worden gestort in de interne begrotingsreserve van deze regeling. De hiermee samenhangende verplichtingenruimte wordt opgeboekt.
Om betalingen te kunnen doen uit hoofde van de regeling Garantie Exportfinanciering Indonesië (EFI) wordt een verplichting van € 2,5 mln geraamd. De EFI dateert uit het midden van de jaren negentig en is inmiddels gesloten. Wel moeten incidenteel nog betalingen worden gedaan op een aantal projecten uit het pakket. Budget voor die betalingen wordt door het ministerie van Buitenlandse Zaken naar behoefte bij suppletore begroting gefourneerd. De EFI maakt onderdeel uit van ODA.
Programmatisch pakket en Trustfunds
Met de verlaging van het budget Programmatisch Pakket met € 5,9 mln wordt de HGIS eindejaarsmarge 2006 verdeeld. Die was bij eerste suppletore begroting 2007 op dit sub «geparkeerd». De eindejaarsmarge is verdeeld over diverse instrumenten, waaronder het instrument Trustfunds (€ 2,5 mln).
Bijdrage DG BEB aan EVD voor deelopdrachten
Betreft de overheveling van budget voor EVD-werkzaamheden. Het budget voor de uitvoering van de financiële instrumenten van DGBEB wordt met € 2,3 mln verlaagd onder gelijktijdige verhoging van het budget voor de publieke handelsbevordering met € 2,5 mln. Hieronder vallen EVD-taken als het faciliteren, creëren en onderhouden van netwerken en contacten op het gebied van handels- en investeringenbevordering.
Ten behoeve van het nieuwe programma Internationalisering Beroepsonderwijs (PIB) wordt het verplichtingenbudget met € 2,5 mln verhoogd. Deze middelen worden overgeheveld van artikel 3. Het doel van dit programma, waarvoor EZ samenwerkt met OCW, is MBO- en HBO-studenten concrete internationale ervaringen te laten opdoen tijdens hun studie. Voor de bij de verplichting behorende kas 2007 wordt een ontvangst van € 1,8 mln uit het Fes geraamd.
8 ECONOMISCHE ANALYSES EN PROGNOSES
Artikel 8: Economische analyses en prognoses (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 11,2 | 11,2 | 2,3 | 0,3 | 1,9 | 13,5 |
– Apparaatsuitgaven CPB | 11,2 | 11,2 | 2,3 | 0,3 | 1,9 | 13,5 |
Uitgaven (totaal) | 11,2 | 11,2 | 2,3 | 0,3 | 1,9 | 13,5 |
Ontvangsten (totaal) | 0,0 | 0,0 | 1,9 | 1,9 | 2,0 |
9 VOORZIEN IN MAATSCHAPPELIJKE BEHOEFTE AAN STATISTIEKEN
Artikel 9: Voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 170,8 | 171,3 | 5,3 | 5,2 | 0,1 | 176,6 |
– Bijdrage aan CBS | 170,8 | 171,3 | 5,3 | 5,2 | 0,1 | 176,6 |
Uitgaven (totaal) | 170,8 | 171,3 | 5,3 | 5,2 | 0,1 | 176,6 |
Ontvangsten (totaal) |
10 ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN POST
Artikel 10: Elektronische communicatie en post (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 59,2 | 78,5 | 4,7 | 1,9 | 2,8 | 83,2 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||
Programma gerelateerde verplichtingen | 43,2 | 62,4 | 5,1 | 2,4 | 2,8 | 67,6 |
Markt en spelregels | ||||||
OD 1: efficiënt werkende communicatie- en postmarkt | ||||||
– Bijdrage aan internationale organisaties | 1,3 | 1,3 | 1,3 | |||
– Bijdrage aan OPTA | 3,5 | 3,5 | 0,1 | 0,1 | 3,6 | |
– ICT&MKB | 1,0 | 1,0 | ||||
Programmatisch pakket | ||||||
OD 3: stimuleren nieuwe voorzieningen elektronische communicatie | ||||||
– Nationaal Actieplan Electronische snelwegen | 20,1 | 20,1 | 20,1 | |||
– ICT- flankerend beleid en administratieve lasten | 9,0 | 13,0 | 5,1 | 2,3 | 2,8 | 18,1 |
Algemeen | ||||||
– Beleidsvoorbereiding en evaluaties | 9,3 | 23,5 | – 0,1 | – 0,1 | 23,4 | |
Apparaat gerelateerde verplichtingen | 16,0 | 16,1 | – 0,5 | – 0,5 | 15,6 | |
– Personeel DG ET | 9,1 | 9,2 | 0,3 | 0,3 | 9,5 | |
– Toezicht Agentschap Telecom (Secretaris Generaal) | 1,9 | 2,8 | 0,1 | 0,1 | 2,8 | |
– Bijdrage Agentschap Telecom (Inspectie) | 5,0 | 4,1 | – 0,9 | – 0,9 | 3,3 | |
Uitgaven (totaal) | 70,0 | 91,1 | 2,3 | 6,4 | – 4,1 | 93,4 |
Waarvan programma-uitgaven | 54,0 | 75,0 | 2,8 | 6,9 | – 4,1 | 77,8 |
OD 1 | 5,8 | 11,1 | – 1,4 | – 1,4 | 9,7 | |
OD 3 | 35,3 | 38,5 | 4,2 | 8,3 | – 4,0 | 42,7 |
Algemeen | 12,9 | 25,4 | – 0,1 | – 0,1 | 25,4 | |
Ontvangsten (totaal) | 2,5 | 6,3 | 21,2 | 21,2 | 27,5 | |
– Personeel DG ET | 0,2 | 0,2 | – 0,2 | – 0,2 | ||
– Kenniswijk | 3,8 | – 3,8 | – 3,8 | |||
– Ontvangsten OPTA | 0,2 | 0,2 | 0,2 | |||
– Overige ontvangsten | 21,4 | 21,2 | 0,2 | 21,4 | ||
– Cybercrime | 2,1 | 2,1 | 3,8 | 3,8 | 5,9 |
Het accent bij het project Eerste lijn bedrijven zal komen te liggen bij de doorontwikkeling van het bedrijvenloket, waardoor de uitgaven voor het project beter aansluiten bij artikel 10 dan bij artikel 3. De bijbehorende middelen worden hierbij overgeheveld.
Artikel 21: Algemeen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 101,1 | 106,7 | 14,6 | 9,4 | 5,2 | 121,3 |
Personeel algemeen | ||||||
– Personeel stafdienst | 32,2 | 33,2 | 2,1 | 1,5 | 0,6 | 35,3 |
– Regiebureuu Inkoop Rijksoverheid | 2,0 | 2,6 | – 0,1 | – 0,1 | 2,4 | |
– Centraal Personeel P&O | 4,3 | 4,2 | 1,1 | 1,3 | – 0,2 | 5,3 |
– Centraal Personeel EZ | 9,0 | 8,9 | 0,5 | 0,3 | 0,2 | 9,4 |
– Wachtgelden | 5,3 | 4,5 | 0,2 | 0,2 | 4,7 | |
– Sociaal plan | 4,1 | 4,3 | 0,1 | 0,1 | 4,4 | |
– PIANOo Personeel | 1,0 | 1,5 | 1,2 | 1,2 | 2,7 | |
Materieel algemeen | ||||||
– ICT | 13,7 | 14,0 | 0,4 | 0,1 | 0,3 | 14,4 |
– Inhuur Auditdienst | 0,2 | 0,2 | 1,1 | 0,6 | 0,4 | 1,3 |
– Materieel diversen | 0,2 | 0,5 | 0,5 | |||
– Materieel Communicatie | 2,0 | 2,4 | 2,4 | |||
– Materieel kernministerie | 29,4 | 32,4 | 1,2 | 0,1 | 1,1 | 33,5 |
– Materieel WJZ | 0,8 | 0,7 | 0,7 | |||
– PIANOo Programma | 2,1 | 2,5 | 1,6 | 1,6 | 4,1 | |
– Parkeerpost | – 5,1 | – 5,2 | 5,2 | 5,1 | 0,1 | |
Uitgaven (totaal) | 102,1 | 110,1 | 13,4 | 8,2 | 5,2 | 123,6 |
OD personeel | 58,2 | 59,8 | 4,0 | 2,2 | 1,8 | 63,8 |
OD materieel | 43,9 | 50,3 | 9,4 | 6,0 | 3,4 | 59,8 |
Ontvangsten (totaal) | 4,8 | 3,7 | 0,3 | 0,3 | 4,0 | |
– Diverse ontvangsten personeel | 4,3 | 3,2 | 0,3 | 0,3 | 3,5 | |
– Ontvangsten (buiten)diensten | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Artikel 22: Nominaal en onvoorzien (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | – 16,5 | 2,4 | – 2,0 | – 23,0 | 20,9 | 0,4 |
– Loonbijstelling | 3,1 | 18,5 | – 18,5 | – 18,5 | ||
– Prijsbijstelling | 3,8 | 7,4 | – 7,4 | – 7,4 | ||
– Budget onvoorzien | 0,4 | 0,4 | 0,4 | |||
– Nog te verdelen posten | – 23,9 | – 23,9 | 23,9 | 2,9 | 21,0 | |
Uitgaven (totaal) | – 56,5 | – 3,8 | 4,2 | – 17,9 | 22,1 | 0,4 |
– Loonbijstelling | 3,1 | 18,5 | – 18,5 | – 18,5 | ||
– Prijsbijstelling | 3,8 | 7,4 | – 7,4 | – 7,4 | ||
– Budget onvoorzien | 0,4 | 0,4 | 0,4 | |||
– Nog te verdelen posten | – 63,9 | – 30,1 | 30,1 | 7,9 | 22,1 |
Betreft invulling van het restant van de Vpb-kastaakstelling uit 2004 binnen het geheel van de EZ-begroting.
23 AFWIKKELING OUDE VERPLICHTINGEN
Artikel 23: Afwikkeling oude verplichtingen (in € mln)
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppl. begroting | Mutatie 2e suppl. begroting | Mutatie MN 2008 | Mutatie na MN 2008 | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(4)+(5) | (4) | (5) | (6)=(2)+(3) | |
Verplichtingen (totaal) | 3,8 | 3,8 | 3,8 | |||
– Afwikkeling BBH-regeling (garantieverplichting) | 3,8 | 3,8 | 3,8 | |||
Uitgaven (totaal) | 3,9 | 3,9 | – 0,1 | – 0,1 | 3,8 | |
Ontvangsten | 1,6 | 1,6 | 1,6 |