Artikel
Borgen van voldoende dekking in sociale fondsen
Algemene doelstelling
-
• Om tekorten in de fondsen van de volksverzekeringen te dekken.
-
• Om tekorten in de fondsen van sociale verzekeringen te voorkomen indien premieheffing niet wenselijk of onmogelijk is.
Omschrijving van de samenhang in het beleid
Verantwoordelijkheid
De minister is verantwoordelijk voor:
-
• de hoogte van de rijksbijdragen aan de betreffende sociale fondsen;
-
• het betalen van de rijksbijdragen aan UWV en SVB.
Externe factoren
In dit artikel wordt de algemene doelstelling behaald door middel van in de wet vastgelegde instrumenten. Er zijn daarom geen externe factoren die van invloed zijn op het behalen van de doelstelling.
Indicatoren
Output en outcome zijn niet te vatten in zinvolle indicatoren of kengetallen. Wanneer de budgettaire overheveling van begroting naar fondsen is geschied, is het beoogde effect gerealiseerd. De vermogenspositie van de fondsen is dan verbeterd in de mate die was beoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid
artikelonderdeel | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15 978 908 | 9 123 093 | 10 788 746 | 11 610 761 | 12 383 356 | 12 899 950 | 13 166 870 |
Uitgaven | 15 978 908 | 9 123 093 | 10 788 746 | 11 610 761 | 12 383 356 | 12 899 950 | 13 166 870 |
Programma-uitgaven | 15 978 291 | 9 122 195 | 10 788 746 | 11 610 761 | 12 383 356 | 12 899 950 | 13 166 870 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 0% | 0% | 0% | 0% | ||
Operationele Doelstelling 1 | |||||||
Rijksbijdrage in kosten heffings- | |||||||
kortingen AOW (BIKK AOW) | 3 090 200 | 3 374 800 | 3 392 300 | 3 463 500 | 3 536 200 | 3 610 500 | 3 686 300 |
Rijksbijdrage in kosten heffings- | |||||||
kortingen Anw (BIKK Anw) | 47 700 | 72 700 | 68 600 | 70 000 | 71 500 | 73 000 | 74 500 |
Rijksbijdrage Vermogenstekort | |||||||
Ouderdomsfonds | 8 012 400 | 4 853 400 | 7 004 000 | 7 759 800 | 8 463 600 | 8 908 600 | 9 101 400 |
Rijksbijdrage tegemoetkoming | |||||||
arbeidsongeschikten (Aof) | 281 130 | 271 418 | 265 294 | 260 636 | 256 913 | 254 018 | 251 487 |
Rijksbijdrage tegemoetkoming | |||||||
AOW-gerechtigden | 1 170 082 | 488 506 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage tegemoetkoming | |||||||
Anw-gerechtigden | 20 685 | 17 433 | 15 556 | 13 829 | 12 147 | 10 836 | 10 179 |
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW | 3 312 596 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdrage zwangere | |||||||
zelfstandigen | 43 498 | 43 938 | 42 996 | 42 996 | 42 996 | 42 996 | 43 004 |
Apparaatsuitgaven | 617 | 898 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personeel en materieel | 617 | 898 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1 000 | 1 237 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rijksbijdragen in de kosten van heffingskortingen AOW en Anw
Toelichting
Deze rijksbijdragen compenseren de gewijzigde premieopbrengst als gevolg van de invoering van de Wet inkomstenbelasting 2001. De hoogte van deze rijksbijdragen wordt jaarlijks aangepast aan de geraamde kosten van de heffingskortingen en wijzigingen van de belasting -en premietarieven in de eerste schijf.
Rijksbijdrage Vermogenstekort Ouderdomsfonds
De uitgaven uit het Ouderdomsfonds worden grotendeels gedekt door de premie-inkomsten. De rijksbijdrage Ouderdomsfonds is bedoeld om het exploitatietekort in het Ouderdomsfonds aan te vullen zodat er een neutrale kaspositie voor dit fonds bestaat. In 2011 is sprake van een lagere rijksbijdrage doordat het vermogenssaldo eind 2010 wordt verrekend met het verwachte tekort in 2011. Het in 2010 opgelopen vermogensoverschot is het gevolg van het uitblijven van een extra afrekening tussen belasting- en premie-inkomsten over oudere jaren. Vanaf 2012 volgt de rijksbijdrage naar verwachting de normale trend.
Rijksbijdrage tegemoetkoming arbeidsongeschikten
De Wet Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten (Wtcg) kent vanaf 2009 onder meer een jaarlijkse tegemoetkoming aan personen die ten minste 35% arbeidsongeschikt zijn en een uitkering ontvangen van UWV (in plaats van de fiscale aftrek van buitengewone uitgaven). De tegemoetkomingen voor de categorieën WAO, WAZ, IVA en WGA worden gefinancierd uit een rijksbijdrage die in het Toeslagenfonds wordt gestort. De tegemoetkomingen voor Wajonggerechtigden worden verantwoord op artikel 46.
Rijksbijdragen tegemoetkoming AOW en Anw
Deze rijksbijdragen zijn ter financiering van de in artikel 49 verantwoorde tegemoetkoming AOW en Anw. Met ingang van juni 2011 is de AOW-tegemoetkoming vervangen door de Mogelijkheid Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen (MKOB, zie art. 50). Hiermee vervalt de rijksbijdrage die diende ter financiering van de AOW-tegemoetkoming.
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW
Het voornemen bestaat om het Spaarfonds AOW op te heffen. Het wetsvoorstel tot opheffing per 1 januari 2012 van het Spaarfonds AOW (Kamerstukken II, 2010–2011, 32 697) is aangenomen door de Tweede Kamer en in behandeling bij de Eerste Kamer.
Rijksbijdrage zwangere zelfstandigen
Deze regeling voorziet sinds juni 2008 in een uitkering aan zelfstandigen voorafgaand aan en volgend op de bevalling. Ook de uitkeringen voor zwangere alfahulpen lopen in de rijksbijdrage mee.
Grafiek budgetflexibiliteit per operationele doelstelling 2012
Toelichting
De budgetten OD1 zijn volledig juridisch verplicht op grond van wettelijke bepalingen.
1 Het medebekostigen van sociale verzekeringen uit de schatkist ter dekking of voorkoming van tekorten in de fondsen
Operationele doelstelling
Motivering
Om tekorten in de fondsen van de volksverzekeringen te dekken of tekorten in de fondsen van sociale verzekeringen te voorkomen indien premieheffing niet wenselijk of onmogelijk is.
Instrumenten en activiteiten
De doelstelling wordt behaald door middel van in de wet vastgelegde instrumenten:
-
• Rijksbijdrage in de kosten van heffingskortingen (BIKK) voor de AOW en de Anw;
-
• Rijksbijdrage Vermogenstekort Ouderdomsfonds;
-
• Rijksbijdrage tegemoetkoming arbeidsongeschikten;
-
• Rijksbijdrage tegemoetkoming Anw-gerechtigden;
-
• Rijksbijdrage zwangere zelfstandigen.
Doelgroepen
De sociale fondsen.
Indicatoren/kengetallen
Niet van toepassing (zie de toelichting bij de algemene doelstelling).
Artikel