Artikel 1 Integraal Waterbeleid
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | ||||||
Amendement nr ..., lid ... | ||||||
Nota van wijziging | ||||||
1e suppletore wet 2012 | 52 384 | 46 493 | 46 494 | 46 494 | 46 398 | 46 398 |
Nieuwe mutaties | – 901 | – 46 493 | – 46 494 | – 46 494 | – 46 398 | – 46 398 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 51 483 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstelling Begrotingsakkoord |
| – 417 | – 400 | – 434 | – 395 | – 410 |
2. | Loonbijstelling | 93 | 94 | 95 | 95 | 95 | 95 |
3. | Omgevingsloket | – 418 | – 418 | – 418 | – 418 | – 418 | – 418 |
4. | Amendement Lucas (Deltawet) |
| 95 164 | 95 841 | 47 626 | 2 375 | 9 455 |
5. | Bijdrage IGRAC | 200 | 200 | 200 | 200 |
|
|
6. | Invulling subsidietaakstelling | – 220 | – 220 | – 410 | – 1 456 | – 500 |
|
7. | Herschikking opdrachten | – 372 | – 604 | – 1 594 | – 1 884 | – 1 884 | – 1 884 |
8. | Taakstelling HGIS/non-ODA |
|
|
| – 650 | – 650 | – 650 |
9. | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | – 184 | – 190 | – 251 | – 111 | – 75 | – 75 |
10. | Bijdrage SZW: compensatie waterschappen | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |
| Diversen | 0 | – 400 | – 400 | – 399 | – 400 | 0 |
11. | Conversie 2013: |
|
|
|
|
|
|
– artikel 11 Waterkwantiteit |
| – 40 946 | – 39 567 | – 37 892 | – 38 287 | – 39 176 | |
– artikel 12 Waterkwaliteit |
| – 100 756 | – 101 590 | – 53 171 | – 8 259 | – 15 335 | |
Totaal | – 901 | – 46 493 | – 46 494 | – 46 494 | – 46 398 | – 46 398 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Deze mutatie betreft de bijdrage van artikel 1 voor het Omgevingsloket. Laatstgenoemde kosten komen ten laste van artikel 2.
Ad 4. In verband met het amendement Lucas (Kamerstukken II 2010, 32 304, nr. 29) worden uitgaven op het gebied van waterkwaliteit die niet verbonden zijn aan waterveiligheid en zoetwatervoorziening niet verantwoord in het Deltafonds maar op de begroting van hoofdstuk XII, artikel 12 Waterkwaliteit.
Ad. 5 Deze mutatie betreft een bijdrage voor 4 jaar vanuit Infrastructuurfonds artikel 11 aan de International Groundwater Resources Assessment Centre (IGRAC)
Ad 6. Een deel van de subsidietaakstelling Deltares blijkt niet haalbaar. In de periode t/m 2020 gaat het afgerond om € 22 miljoen Het grootste deel, ruim € 19 miljoen, wordt verwerkt op Infrastructuurfonds artikel 11 en het restant wordt ingeboekt op hoofdstuk XII artikel 1.
Ad 7. Deze mutatie betreft een herschikking van de opdrachten Rijkswaterstaat binnen hoofdstuk XII.
Ad 8. Als gevolg van een bijstelling van de raming van het Bruto Nationaal Product is de HGIS bijdrage verlaagd.
Ad 9. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 10. Door het ministerie van SZW wordt vanaf 2013 € 2 miljoen overgeboekt naar de begroting van IenM. Dit in verband met de financiële compensatie van Waterschappen voor het betrekken van de eigen bijdrage kinderopvang bij het bepalen van het recht op kwijtschelding van lokale belastingen. De € 2 miljoen zal via een subsidieregeling naar de Waterschappen worden overgeboekt.
Ad 11. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 1 Integraal waterbeleid per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar de artikelen 11 Waterkwantiteit en 12 Waterkwaliteit.
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 |
|
|
|
|
|
| |
Amendement nr ..., lid ... |
|
|
|
|
|
| |
1e suppletore wet 2012 | 570 | 570 | 570 | 570 | 570 | 570 | |
Nieuwe mutaties | – 100 | – 570 | – 570 | – 570 | – 570 | – 570 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 470 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Diverse ontvangsten | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 |
2. | Conversie naar artikel 11 en 12 |
| – 470 | – 470 | – 470 | – 470 | – 470 |
Totaal | – 100 | – 570 | – 570 | – 570 | – 570 | – 570 |
Ad 1. Deze ontvangsten worden met het invoeren van Verantwoord Begroten verantwoord op artikel 98 Apparaat van het kerndepartement.
Ad 2. Zie punt 11 onder de uitgavenmutaties.
Artikel 2 Ruimtelijke ontwikkeling
2 Ruimtelijke Ontwikkeling | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Amendement nr ..., lid ... |
|
|
|
|
|
| |
Nota van wijziging |
|
|
|
|
|
| |
1e suppletore wet 2012 | 178 633 | 148 060 | 107 148 | 205 053 | 197 870 | 197 637 | |
Nieuwe mutaties | 2 176 | – 148 060 | – 107 148 | – 205 053 | – 197 870 | – 197 637 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 180 809 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstelling Begrotingsakkoord |
| – 2 633 | – 1 818 | – 3 630 | – 3 232 | – 3 343 |
2. | Loonbijstelling | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
3. | Bijdrage opdracht AgNL | – 9 862 | – 1 349 | – 449 | 0 | 0 | 0 |
4. | Eindejaarsmarge 2011 | 3 428 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Toekenningen Verkeersmaatregelen | 4 500 |
|
|
|
|
|
6. | Bijdrage geluidsanering bij DGMi | 0 | 0 | 0 | – 10 000 | – 10 000 | – 10 000 |
7. | Uitvoering WABO | 712 | 418 | 418 | 418 | 418 | 418 |
8. | Bijdrage aan de CieMer | 2 243 |
|
|
|
|
|
9. | Bijdrage Basisregistratie Kadaster | 682 | 3 942 | 3 942 | 3 942 | 3 942 | 3 942 |
10. | Correctie conversie | 573 | 877 | 877 | 145 | 145 | 145 |
11. | Diverse ontvangsten | 1 611 |
|
|
|
|
|
12. | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | – 1 049 | – 1 063 | – 1 002 | – 822 | – 538 | – 538 |
13. | Naar Defensie: MASS-radars | – 600 | – 1 200 | – 1 200 |
|
|
|
Diversen | – 64 | 580 | 381 | 493 | 300 | 300 | |
14. | Conversie 2013: artikel 13 |
| – 147 634 | – 108 299 | – 195 601 | – 188 907 | – 188 563 |
Totaal | 2 176 | – 148 060 | – 107 148 | – 205 053 | – 197 870 | – 197 637 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Deze mutatie betreft de doorwerking van de opdracht die eind 2011 is gegeven aan AgNL. De mutatie voor 2011 is in de Slotwet opgenomen.
Ad 4. Door diverse oorzaken is in 2011 vertraging opgetreden bij de projecten BIRK en het Meerjarenprogramma Bodem. Deze uitgaven zijn doorgeschoven naar 2012.
Ad 5. Deze mutatie betreft de doorwerking van de Najaarsnota 2011 waarin de middelen budgetten BIRK tijdelijk zijn ingezet voor de versnelling bij de toekenning van verkeersmaatregelen. Nu vloeien deze middelen weer terug.
Ad 6. In het Regeerakkoord (Rutte) is per 2015 een bezuiniging doorgevoerd (opheffen) op het ISV-budget. In dit budget waren ook gelden voor geluidisolatie opgenomen en had hiervoor geschoond moeten worden. Het hierdoor ontstane budgettaire probleem bij geluidisolatie wordt gedekt uit bodemsanering.
Ad 7. Deze mutatie betreft de bijdragen van organisatieonderdelen binnen IenM in de kosten voor het Omgevingsloket.
Ad 8. Dit betreft de bijdragen van ElenI en OCW aan de subsidie ten behoeve van de Cie-Mer.
Ad 9. Deze mutatie betreft de bijdragen van participerende deelnemers in het budget basisregistratie ten behoeve van het Kadaster.
Ad 10. Dit betreft een correctieboeking met artikel 98 naar aanleiding van de conversie binnen het Ruimtedomein.
Ad 11. Het betreft ontvangsten van het Kadaster als bijdrage voor Basisregistratie Grootschalige Topo en uit de verkoop van gronden uit de Bommelerwaard. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
Ad 12. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 13. Deze mutatie betreft het aandeel van IenM in de financiering van de upgrade van 4 van de 5 MASS-radars. Defensie is verantwoordelijk voor het project.
Ad 14. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 2 Ruimtelijke ontwikkeling per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar het artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling.
2 Ruimtelijke Ontwikkeling | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Amendement nr ..., lid ... | ||||||
1e suppletore wet 2012 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 | 934 |
Nieuwe mutaties | 1 611 | – 934 | – 934 | – 934 | – 934 | – 934 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 545 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bijdrage Kadaster inz. BAG | 990 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. | Aandeel IenM in verkoop grondpositie | 621 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. | Conversie 2013: artikel 13 | – 934 | – 934 | – 934 | – 934 | – 934 | |
Totaal | 1 611 | – 934 | – 934 | – 934 | – 934 | – 934 |
Ad 1. Betreft de ontvangsten van het Kadaster als bijdrage voor Basisregistratie Grootschalige Topo.
Ad 2. Op grond van het aandeel IenM in verkoop grondpositie vloeien middelen van de Bommelerwaard terug ten behoeve van de projecten BIRK.
Ad 3. Zie punt 15 onder de uitgavenmutaties.
Artikel 3 Wegen en verkeersveiligheid
3 | Wegen en verkeersveiligheid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2012 | 64 717 | 49 226 | 55 533 | 40 864 | 31 425 | 31 390 | |
Nieuwe mutaties | – 10 441 | – 49 226 | – 55 533 | – 40 864 | – 31 425 | – 31 390 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 54 276 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstelling Begrotingsakkoord | – 720 | – 803 | – 612 | – 407 | – 421 | |
2. | Loonbijstelling | 112 | 84 | 78 | 66 | 66 | 66 |
3. | Eindejaarsmarge 2011 | 800 | |||||
4. | Overboeking naar DGMI in HXII | – 6 813 | – 4 703 | – 10 637 | – 8 437 | – 1 663 | – 1 663 |
5. | Dynamax (Overboeking naar Infrastructuurfonds) | – 3 500 | – 3 000 | – 7 900 | |||
6. | Herschikking agentschapsbijdragen | – 1 040 | – 1 382 | – 1 243 | – 1 332 | – 1 417 | – 1 417 |
7. | Overboeking van Infrastruurfonds | 900 | 1 105 | ||||
Diversen | 0 | 0 | 3 | – 2 | – 8 | – 8 | |
8. | Conversie 2013: artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid | – 40 405 | – 36 136 | – 30 547 | – 27 996 | – 27 947 | |
| Totaal | – 10 441 | – 49 226 | – 55 533 | – 40 864 | – 31 425 | – 31 390 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge ten behoeve van uit 2011 overlopende verplichtingen waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd. Deze gelden zijn bestemd voor het deelproduct opdrachten verkeersveiligheid.
Ad 4. Dit betreft een overboeking van artikel 3 naar artikel 6 als gevolg van de centralisatie van het centraliseren van de uitgaven voor duurzame mobiliteit.
Ad 5. Dit betreft een technische mutatie van hoofdstuk XII naar het Infrastructuurfonds waarmee een deel van de programma’s Meer Veilig 3 en de kritische ontwerpelementen verkeersveiligheid (AKOE) worden bekostigd. Deze hangen samen met de invoering van de dynamische maximumsnelheden op de diverse trajecten. Dit is eerder gemeld aan de Tweede Kamer.
Ad 6. Dit betreft een herschikking van agentschapsbijdragen aan Rijkswaterstaat.
Ad 7. Dit betreft een terugboeking van de dekking van de in 2011 ontstane hogere uitgaven op het Actieplangroei op het spoor, die uit dit artikel zijn gecompenseerd.
Ad 8. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 3 Wegen en verkeersveiligheid per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid.
3 | Wegen en verkeersveiligheid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2012 | 6 782 | 6 782 | 6 782 | 6 782 | 6 782 | 6 782 | |
Nieuwe mutaties | 0 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 6 782 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Conversie naar artikel 14 Wegen en Verkeersveiligh. | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | |
Totaal | 0 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 | – 6 782 |
Ad 1. Zie punt 8 onder de uitgavenmutaties.
Artikel 4 Openbaar vervoer en spoor
4 | Openbaar vervoer en spoor | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2012 | 55 760 | 45 900 | 32 944 | 22 272 | 12 963 | 12 961 | |
Amendement 33 000 XII, nr. 106 | 0 | ||||||
Nieuwe mutaties | 1 206 | – 45 900 | – 32 944 | – 22 272 | – 12 963 | – 12 961 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 56 966 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord | – 660 | – 454 | – 331 | – 199 | – 206 | |
2. | Loonbijstellingstranche | 106 | 100 | 46 | 5 | 5 | 5 |
3. | Herschikking agentschapsbijdragen | 1 845 | 1 025 | 695 | 521 | 355 | 355 |
4. | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | – 745 | |||||
Diversen | – 3 | – 9 | – 9 | – 9 | |||
5. | a) Conversie 2013: | ||||||
– artikel 15 Openbaar vervoer | – 8 316 | – 8 122 | – 7 362 | – 7 247 | – 7 241 | ||
– artikel 16 Spoor | – 38 049 | – 25 106 | – 15 096 | – 5 868 | – 5 865 | ||
Totaal | 1 206 | – 45 900 | – 32 944 | – 22 272 | – 12 963 | – 12 961 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Deze mutatie betreft een herschikking van agentschapsbijdragen aan Rijkswaterstaat.
Ad 4. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 5. Het betreft het saldo van diverse kleine mutaties
Ad 6. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 4 Openbaar vervoer en spoor per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar de artikelen 15 Openbaar vervoer en 16 Spoor.
Artikel 5 Mainports en logistiek
5 | Mainports en logistiek | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2012 | 52 901 | 30 714 | 29 002 | 29 965 | 17 550 | 17 544 | |
Nieuwe mutaties | 4 595 | – 30 714 | – 29 002 | – 29 965 | – 17 550 | – 17 544 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 57 496 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord | 0 | – 461 | – 418 | – 467 | – 219 | – 228 |
2. | Loonbijstellingstranche | 23 | 23 | 22 | 22 | 31 | 31 |
3. | Eindejaarsmarge 2011 (diversen) | 1 674 | |||||
4. | Eindejaarsmarge 2011 (GIS) | 2 907 | |||||
5. | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | 0 | – 745 | – 745 | – 574 | – 408 | – 408 |
6. | Herschikking agentschapsbijdrage | – 869 | 142 | – 189 | – 363 | – 529 | – 529 |
7. | Externe veiligheid | 670 | 121 | 50 | |||
8. | Overboeking van Justitie | 71 | 71 | 71 | 71 | 71 | |
9. | Overboeking Infrafonds | 190 | – 60 | – 60 | – 60 | – 60 | – 60 |
10. | Conversie 2013: | ||||||
– artikel 17 Luchtvaart | – 23 341 | – 22 305 | – 23 883 | – 11 728 | – 11 719 | ||
– artikel 18 Scheepvaart en zeehavens | – 6 464 | – 5 428 | – 4 711 | – 4 708 | – 4 702 | ||
| Totaal | 4 595 | – 30 714 | – 29 002 | – 29 965 | – 17 550 | – 17 544 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingtranche 2012.
Ad 3. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge ten behoeve van uit 2011 overlopende verplichtingen waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd. Een groot deel hiervan is het gevolg van opgelopen vertraging in het besluitvormingsproces aanbestedingsprocedure voor de exploitatie van de luchthaven Twente.
Ad 4. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge ten behoeve van uit 2011 overlopende betalingsverplichtingen voor GIS II, Aankoop LIB veiligheidssloopzones Schiphol en Klachtenafhandeling schadeclaims Schiphol. waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd.
Ad 5. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 6. Dit betreft een herschikking van agentschapsbijdragen aan Rijkswaterstaat.
Ad 7. Dit betreft een overboeking vanuit andere artikelen binnen de begroting van IenM ten behoeve van ondersteuning extern veiligheidsbeleid, de dekking van meerkosten Vogelaanvaringen, contraexpertise Geluidnet (AWACS dossier) en Gezondheidsonderzoek RIVM.
Ad 8. Dit betreft een structurele terugboeking van het ministerie van Veiligheid en Justitie van zogenoemde koepelkosten in verband met de beëindiging van de Geschillencommissie per 2012.
Ad 9. De gelden die beschikbaar zijn gekomen uit het amendement van het lid Dijkgraaf (Kamerstukken II, 33 000 A, nr. 9) worden van artikel 15 Hoofdvaarwegenent van het Infrastructuurfonds overgeboekt naar dit artikel in hoofdstuk XII, omdat de betreffende uitgaven hier verantwoord moeten worden.
Anderzijds wordt structureel € 0,06 miljoen naar het Infrastructuurfonds overgeboekt ten behoeve van het project Graadmeter Noordse stormvogel (zwerfvuil).
Ad 10. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 5 Mainports en logistiek per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar de artikelen 17 Luchtvaart en 18 Scheepvaart en havens.
5 | Mainports en logistiek | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2012 | 43 524 | 45 744 | 45 744 | 24 643 | 2 059 | 47 | |
Nieuwe mutaties | – 2 441 | – 45 744 | – 45 744 | – 24 643 | – 2 059 | – 47 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 41 083 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Bijstelling ramingen geluidsisolatieprojecten | – 2 441 | – 2 993 | – 893 | 3 468 | 4 569 | – 22 |
2. | Conversie naar artikel 17 Luchtvaart | – 42 751 | – 44 851 | – 28 111 | – 6 628 | – 25 | |
Totaal | – 2 441 | – 45 744 | – 45 744 | – 24 643 | – 2 059 | – 47 |
Ad.1 Dit betreft een bijstelling van de te verwachten ontvangsten voor de Geluidheffing (GIS-2/3) en de Heffingen Overige Schiphol projecten.
Ad 2. Zie punt 10 onder de uitgavenmutaties.
Artikel 6 Klimaat, Luchtkwaliteit en Geluid
6. Klimaat, Luchtkwaliteit en Geluid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | ||||||
Amendement nr ..., lid ... | ||||||
1e suppletore wet 2012 | 243 558 | 171 651 | 99 604 | 86 594 | 78 172 | 78 000 |
Nieuwe mutaties | 20 476 | – 171 651 | – 99 604 | – 86 594 | – 78 172 | – 78 000 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 264 034 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstellingen Lenteakkoord | 0 | – 2 546 | – 1 360 | – 1 308 | – 1 093 | – 1 137 |
2. | Loonbijstellingstranche 2012 | 143 | 108 | 97 | 93 | 93 | 93 |
3. | Bijdrage AgNL en RIVM | 21 408 | 2 598 | 922 | 0 | 0 | 0 |
4 | Korting op HGIS/Non-ODA | 0 | – 1 000 | – 1 000 | – 200 | – 200 | – 200 |
5. | Toekenningen Verkeersmaatregelen | – 4 500 | |||||
6. | Bijdrage geluidsanering bij DGMi | 10 000 | 10 000 | 10 000 | |||
7. | Geluidsprogramma | – 3 500 | – 3 500 | – 3 500 | – 3 500 | – 3 500 | – 7 010 |
8. | IenM interne herschikking (tussen DG's) | 6 813 | 4 703 | 10 637 | 8 437 | 1 663 | 1 663 |
9. | IenM interne herschikking (binnen DG) | 894 | 474 | 474 | |||
10. | Decentralisatie VROM-brede centrale budgetten | 581 | 553 | 518 | 498 | 492 | 488 |
11. | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | – 716 | – 728 | – 728 | – 539 | – 351 | – 351 |
12. | Overboeking naar OCW | – 792 | – 792 | – 792 | – 792 | ||
13. | Diversen | 145 | 21 | – 99 | – 148 | 35 | 35 |
14. | Conversie 2013: | ||||||
– artikel 19 Klimaat | – 92 943 | – 56 517 | – 54 999 | – 48 560 | – 48 357 | ||
– artikel 20 Lucht en geluid | – 78 823 | – 48 480 | – 44 360 | – 36 975 | – 33 448 | ||
Totaal | 20 476 | – 171 651 | – 99 604 | – 86 594 | – 78 172 | – 78 000 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. De beleidsartikelen 2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 7 Duurzaamheid, 8 Veiligheid en Risico’s en artikel 6 dragen bij aan de centrale opdracht voor AgentschapNL en het RIVM die op dit artikel wordt verantwoord. Het betreft hoofdzakelijk de financiële doorwerking van de opdracht die eind 2011 is gegeven voor 2012 en verder.
Ad 4. Als gevolg van een bijstelling van de raming van het Bruto Nationaal Product is de HGIS bijdrage verlaagd.
Ad 5. Deze mutatie betreft de doorwerking van de Najaarsnota 2011 waarin de middelen budgetten BIRK tijdelijk zijn ingezet voor de versnelling bij de toekenning van verkeersmaatregelen. Nu vloeien deze middelen weer terug naar artikel 2 Ruimtelijke ontwikkeling.
Ad 6. In het Regeerakkoord (Rutte) is per 2015 een bezuiniging doorgevoerd (opheffen) op het ISV-budget. In dit budget waren ook gelden voor geluidisolatie opgenomen en had hiervoor geschoond moeten worden. Het hierdoor ontstane budgettaire probleem bij geluidisolatie wordt gedekt uit bodemsanering.
Ad 7. Uitgaven op het geluidsprogramma worden op artikel 13.03 van het Infrastructuurfonds verantwoord (Spoorwegen Aanleg).
Ad 8. Dit betreft een overboeking van artikel 3 naar artikel 6 als gevolg van de centralisatie van het centraliseren van de uitgaven voor duurzame mobiliteit.
Ad 9. Deze gelden zijn uit artikel 8 Veiligheid en Risico’s overgeboekt ten behoeve van het beleidsterrein duurzame mobiliteit in het kader van de reorganisatie van IenM.
Ad 10. Deze mutatie betreft de decentralisatie van de (voorheen) VROM-brede centrale budgetten in het kader van het gelijktrekken van de budgettaire systematiek.
Ad 11. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 12. Betreft overboekingen naar de begroting van OCW ter financiering van het onderzoeksprogramma NWO.
Ad 13. Het betreft het saldo van diverse, kleine mutaties.
Ad 14. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 6 Klimaat, luchtkwaliteit en geluid per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar de artikelen 19 Klimaat en 20 Lucht en Geluid.
6. Klimaat, Luchtkwaliteit en Geluid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | ||||||
Amendement nr ..., lid ... | ||||||
1e suppletore wet 2012 | 16 000 | 120 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 | 200 000 |
Nieuwe mutaties | – 120 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 16 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Conversie 2013 | ||||||
– naar artikel 19 | – 120 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | ||
– naar artikel 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal | 0 | – 120 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 |
Ad 1. Zie punt 12 van de uitgavenmutaties.
Artikel 7 Duurzaamheid
7. Duurzaamheid | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | ||||||
Amendement nr ..., lid ... | ||||||
1e suppletoire wet 2012 | 109 593 | 46 868 | 17 329 | 15 896 | 15 797 | 15 701 |
Nieuwe mutaties | – 9 619 | – 46 868 | – 17 329 | – 15 986 | – 15 797 | – 15 701 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 99 974 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Taakstelling Begrotingsakkoord | 0 | – 803 | – 287 | – 284 | – 259 | – 267 |
2. | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | – 154 | – 156 | – 156 | – 115 | – 73 | – 73 |
3. | Bijdrage AgNL en RIVM | – 9 787 | – 803 | – 102 | |||
4. | Uitvoering Verduurzaming en Duurzaamheidsagenda | 1 000 | 1 000 | 1 500 | 3 000 | 4 200 | 4 200 |
5. | Opdracht NEN 2012 | 484 | 121 | ||||
6. | Diversen | – 1 162 | – 1 626 | – 1 656 | – 1 500 | – 300 | – 300 |
7. | Conversie 2013: artikel 21 | – 44 601 | – 16 628 | – 17 087 | – 19 365 | – 19 261 | |
Totaal | – 9 619 | – 46 868 | – 17 329 | – 15 986 | – 15 797 | – 15 701 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen van het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 3. Deze mutatie betreft de overheveling naar artikel 6 Klimaat, Luchtkwaliteit en Geluid voor de opdrachten aan AgentschapNL en het RIVM. Het betreft hier hoofdzakelijk de doorwerkingen van opdrachten die eind 2011 zijn gegeven voor 2012.
Ad 4. Deze mutatie betreft de overheveling van middelen van artikel 8 Externe veiligheid en Risico`s. Met deze middelen wordt een bijdrage geleverd aan de activiteiten in het kader van de verduurzaming van (product)ketens, waaronder biomassa en ecosysteemdiensten.
Ad 5. Deze mutatie betreft de overheveling van middelen van artikel 8 Externe veiligheid en Risico`s ten behoeve van de opdracht NEN 2012 welke centraal wordt verstrekt.
Ad 6. Het betreft het saldo van diverse kleine mutaties.
Ad 7. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 7 Duurzaamheid per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar artikel 21 Duurzaamheid.
Artikel 8 Veiligheid en Risico’s
8 Veiligheid en Risico’s | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Amendement nr ..., lid ... | ||||||
Nota van wijziging | ||||||
1e suppletore wet 2012 | 52 351 | 20 172 | 21 438 | 46 169 | 75 819 | 75 809 |
Nieuwe mutaties | – 3 484 | – 20 172 | – 21 438 | – 46 169 | – 75 819 | – 75 809 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 48 867 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord | 0 | – 344 | – 354 | – 819 | – 1 242 | – 1 286 |
2. | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | – 342 | – 348 | – 348 | – 258 | – 168 | – 168 |
3. | Loonbijstelling | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
4. | Bijdrage AgNL en RIVM | – 2 088 | – 764 | – 689 | 0 | 0 | 0 |
5. | Bijdrage Verduurzaming | – 1 000 | – 1 000 | – 1 500 | – 3 000 | – 4 200 | – 4 200 |
6. | EJM 2011 PUmA-projecten | 1 200 | |||||
7. | Overheveling naar art 98 AGS | – 365 | – 365 | – 365 | – 365 | – 365 | – 365 |
8. | Opdracht NEN 2012 | – 485 | – 121 | ||||
9. | Diversen | – 407 | |||||
10. | Conversie 2013: artikel 22 | – 17 233 | – 18 185 | – 41 730 | – 69 847 | – 69 793 | |
Totaal | – 3 484 | – 20 172 | – 21 438 | – 46 169 | – 75 819 | – 75 809 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 3. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 4. Deze mutatie betreft de overheveling naar artikel 6 voor de opdrachten aan AgentschapNL en het RIVM. Het betreft hier de doorwerking van opdrachten die eind 2011 zijn gegeven.
Ad 5. Deze mutatie betreft de overheveling van middelen naar artikel 7 Duurzaamheid. Met deze middelen wordt een bijdrage geleverd aan de activiteiten in het kader van de verduurzaming van (product)ketens, waaronder biomassa en ecosysteemdiensten.
Ad 6. De uitgaven voor het project het Programma «Uitvoeren met Ambitie» (PUmA) zijn in 2011 vertraagd. Via de eindejaarsmarge worden de middelen bijgeboekt.
Ad 7. De Adviesraad Gevaarlijke Stoffen (AGS) is in 2012 opgeheven. De middelen die vrijvallen worden overgeheveld naar artikel 98 Apparaatuitgaven van het Kerndepartement.
Ad 8. Deze mutatie betreft de overheveling van middelen naar artikel 7 ten behoeve van de opdracht NEN 2012.
Ad 9. Het betreft het saldo van diverse kleine mutaties.
Ad 10. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 8 Veiligheid en risico’s per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar artikel 22 Veiligheid en Risico’s.
Artikel 9 Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
9 KNMI | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Amendementen | ||||||
1e suppletoire wet 2012 | 41 950 | 44 607 | 49 503 | 42 233 | 40 479 | 40 333 |
Nieuwe mutaties | 536 | – 44 607 | – 49 503 | – 42 233 | – 40 479 | – 40 333 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 42 486 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Taakstellingen Begrotingsakkoord | – 669 | – 730 | – 666 | – 580 | – 604 | |
2 | Loonbijstelling | 83 | 81 | 76 | 72 | 72 | 72 |
3 | Positionering KNMI | 576 | – 2 699 | – 3 649 | – 2 845 | – 2 865 | – 2 876 |
4 | Profijtbeginsel | 5 000 | 6 500 | 6 500 | 6 500 | 6 500 | |
5 | Diversen | – 123 | – 10 | ||||
6 | Conversie 2013: artikel 23 | – 46 310 | – 51 700 | – 45 294 | – 43 606 | – 43 425 | |
Totaal | 536 | – 44 607 | – 49 503 | – 42 233 | – 40 479 | – 40 333 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Deze mutatie betreft een verlaging van de agentschapsbijdrage in het kader van de positionering van het KNMI en de invoering van het profijtbeginsel. De mutatie wordt ingezet te dekking van het resterende deel van de subsidietaakstelling dat nog op artikel 99 Nominaal en Onvoorzien is geparkeerd.
Ad 4. In het kader van de uitwerking van het Regeerakkoord, is besloten het profijtbeginsel in te voeren met ingang van de Voorjaarsnota 2013 met terugwerkende kracht tot 1 januari 2013. Dit betekent dat de verschillende opdrachtgevers zullen moeten gaan betalen voor de niet basis-taken van het KNMI. Omdat nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden over de financiering van deze niet-basis taken door de verschillende opdrachtgevers, wordt de reeks die samenhangt met het profijtbeginsel tijdelijk taakstellend geparkeerd op artikel 99 Nominaal en Onvoorzien.
Ad 5. Het betreft het saldo van diverse kleine mutaties.
Ad 6. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 9 Koninklijk Nederlands Meteorologisch instituut per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar het artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie.
10 Inspectie Leefomgeving en transport
10 ILT | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Amendementen | ||||||
1e suppletoire wet 2012 | 144 243 | 128 785 | 123 889 | 117 509 | 116 928 | 116 926 |
Nieuwe mutaties | 7 648 | – 128 785 | – 123 889 | – 117 509 | – 116 928 | – 116 926 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 151 891 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord | – 719 | – 670 | – 682 | – 625 | – 648 | |
2. | Loonbijstelling | 471 | 427 | 414 | 396 | 393 | 393 |
3. | Overboeking apparaat | – 1 683 | – 1 774 | – 1 774 | – 1 774 | – 1 774 | – 1 774 |
4. | Aanpassing agentschapsbijdrage | 4 015 | 3 730 | 2 484 | |||
5. | Decentralisatie VROM-brede centrale budgetten | 9 430 | 10 465 | 9 859 | 9 508 | 9 426 | 9 354 |
6. | Taakstelling BES en Pallas/Oyster | – 570 | – 530 | – 530 | – 530 | – 530 | – 530 |
7. | Conversie 2013: artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | – 136 654 | – 131 188 | – 128 442 | – 127 548 | – 126 205 | |
Totaal | 7 648 | – 128 785 | – 123 889 | – 117 509 | – 116 928 | – 116 926 |
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Deze mutatie betreft een overboeking van personeelsbudget van ILT naar andere onderdelen van IenM.
Ad 4. Gebleken is dat ILT bij de start van het agentschap , na inpassing van de taakstelling Rutte, een structureel tekort kent. Dit wordt veroorzaakt doordat het lastenkader hoger is dan de beschikbare baten als gevolg van hogere personele, materiële en afschrijvingskosten.
Ad 5. Deze mutatie betreft de decentralisatie van de (voorheen) VROM-brede centrale budgetten in het kader van het gelijktrekken van de budgettaire systematiek.
Ad 6. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de verhoging van de Vrije Uitkering Caribisch Nederland en de kosten van onderzoek naar kernreactoren (Oyster en Pallas).
Ad 7. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 10 Inspectie Leefomgeving en Transport per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar artikel 24 Handhaving en toezicht.
10 ILT | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 882 | 882 | 882 | 882 | 882 | 882 |
Amendementen |
|
|
|
|
|
|
1e suppletoire wet 2012 | – 882 | – 882 | – 882 | – 882 | – 882 | – 882 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
97 Algemeen departement
97 Algemeen departement | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | ||||||
1e suppletore wet 2012 | 9 261 522 | 9 221 376 | 9 734 202 | 8 720 443 | 9 161 630 | 9 054 635 |
Nieuwe mutaties | 18 481 | – 9 197 947 | – 9 711 315 | – 8 699 557 | – 9 140 768 | – 9 033 785 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 9 280 003 | 23 429 | 22 887 | 20 886 | 20 862 | 20 850 |
Uitgaven | artikel | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
97.01 IenM brede programma middelen | – 554 | – 828 | – 866 | – 858 | – 828 | – 840 | ||
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord (inkoop en generiek) | – 375 | – 354 | – 346 | – 316 | – 328 | ||
2. | Loonbijstelling 2012 | 47 | 48 | 48 | 48 | 48 | 48 | |
3. | Overboeking naar ELenI | – 402 | ||||||
4. | Subsidies | 150 | ||||||
5. | Correctie conversie | – 224 | – 224 | – 224 | – 224 | – 224 | ||
6. | Van A naar Beter | – 175 | ||||||
7. | Correctie grondslag | – 57 | – 216 | – 340 | – 340 | – 340 | – 340 | |
8. | Opdrachtgeverschap | – 120 | – 65 | |||||
Diversen | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
97.02 Bijdrage IF | – 55 036 | – 7 385 129 | – 7 948 121 | – 6 970 990 | – 7 395 400 | – 7 279 732 | ||
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord (inkoop en generiek) | – 98 787 | – 103 336 | – 99 744 | – 102 945 | – 101 489 | ||
2. | Taakstelling Begrotingsakkoord (aanleg) | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | – 200 000 | ||
3. | Taakstelling Begrotingsakkoord (aanleg – kasschuif) | – 230 000 | 130 000 | 100 000 | ||||
4. | Kaderrichtlijn waternaar HXII vanuit IF | – 95 164 | – 95 841 | – 47 626 | – 2 375 | – 9 455 | ||
5. | BTW compensatie Zuid-As | 20 000 | ||||||
6. | Bijdrage HXII aan IF tbv Dynamax | 3 500 | 3 000 | 7 900 | ||||
7. | Bijdrage HXII aan IF tbv geluidsprogramma | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 3 500 | 7 010 | |
8. | Loonbijstelling 2012 | 6 817 | 6 673 | 6 318 | 6 003 | 6 016 | 6 051 | |
9. | Taakstelling apparaat | – 8 604 | – 23 052 | – 31 818 | – 33 604 | – 35 390 | ||
10. | van/naar BDU naar/van IF | – 67 908 | – 4 044 | – 2 966 | – 2 966 | – 2 966 | 12 452 | |
11. | Naar Bes-fonds | – 500 | ||||||
12. | Conversie 2013: artikel 26 | – 6 761 720 | – 7 670 509 | – 6 700 232 | – 7 064 160 | – 6 979 119 | ||
Diversen | – 445 | 17 | – 135 | 1 893 | 1 134 | 208 | ||
97.04 BDU | 74 071 | – 1 811 990 | – 1 762 328 | – 1 727 709 | – 1 744 540 | – 1 753 213 | ||
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord | – 26 076 | – 24 260 | – 25 962 | – 23 798 | – 24 944 | ||
2. | Loonbijstelling 2012 | 6 163 | 5 647 | 5 539 | 5 461 | 5 512 | 5 539 | |
3. | Van IF/13: Spoorwegen | 7 558 | 3 000 | |||||
4. | Van IF/12: Hoofdwegen | 44 606 | ||||||
5. | Van IF/14 Regionaal/lokale infra | 15 744 | 1 044 | 2 966 | 2 966 | 2 966 | 2 966 | |
6. | Conversie 2013: artikel 25 | – 1 795 605 | – 1 746 573 | – 1 710 174 | – 1 729 220 | – 1 736 774 | ||
Totaal | 18 481 | – 9 197 947 | – 9 711 315 | – 8 699 557 | – 9 140 768 | – 9 033 785 |
97.01 IenM brede programma middelen
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen (inkoop en generiek) uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Het betreft een overboeking naar het ministerie van ELenI. Het betreft een bijdrage in het programma Natuur-Milieueducatie/Leren voor Duurzame Ontwikkeling en uitgaven conform het mede door ELenI vastgestelde werkplan 2012 (Agentschap NL).
Ad 4. Het betreft hier een subsidie, welke als apparaat gelabeld staat op artikel 98.02. Aangezien subsidies programma gelden zijn heeft er een overboeking plaatsgevonden van artikel 98.02 naar 97.01.
Ad 5. Het betreft hier een correctie op de conversie. De gelden worden op artikel 06.03 verantwoord, zodat er een overboeking heeft plaatsgevonden van artikel 97.01 naar artikel 06.03.
Ad 6. Op artikel 18.08 van het Infrafonds vinden uitgaven plaats voor van A naar Beter. De compensatie vindt uit dit artikel plaats.
Ad 7. Bij het bepalen van de grondslag van het apparaat ten behoeve van de taakstelling zijn bij de grondslag abusievelijk programmamiddelen meegenomen. In verband hiermede vindt er een overboeking plaats naar artikel 98.
Ad 8. Het betreft een bijdrage aan het Programma en uitvoeringskosten Coördinerend Opdrachtgeverschap en Strategische Aangelegenheden die op artikel 6 wordt verantwoord.
Ad 9. Het betreft het saldo van diverse kleine mutaties.
97.02 Bijdrage Infrastructuurfonds
Ad 1. t/m 3. Deze mutaties betreffen het aandeel van het infrastructuurfonds in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 4. De Tweede Kamer heeft bij de behandeling van de Deltawet het amendement Lucas (Kamerstukken II 2010/2011, 32 304, nr. 29) aangenomen. Hierin wordt bepaald dat er geen uitgaven voor aanlegprojecten waterkwaliteit en de Kaderrichtlijn Water (KRW) uit het Deltafonds gedaan mogen worden. Deze uitgaven moeten na in werking treden van de Deltawet verantwoord worden op hoofdstuk XII.
Ad 5. Dit betreft de uitwerking van de BTW compensatie € 40 miljoen in de jaren 2017 en 2018 (bijdrage van het Ministerie van Financiën) conform eerdere afspraak uit 2005 over het verlagen van de BTW-druk op het project (Handelingen 2004–2005, 29 800 XI, nr. 102).
-
6. Dit betreft een technische mutatie van hoofdstuk XII naar het Infrastructuurfonds waarmee een deel van de programma’s Meer Veilig 3 en de kritische ontwerpelementen verkeersveiligheid (AKOE) worden bekostigd. Deze hangen samen met de invoering van de dynamische maximumsnelheden op de diverse trajecten. Dit is eerder gemeld aan de Tweede Kamer.
-
7. Dit betreft een bijdrage van DG Milieu ten behoeve van het geluidsprogramma spoor t/m 2023 in aanvulling op eerdere bijdragen uit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing (ISV) t/m 2020.
-
8. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
-
9. Deze mutatie betreft de taakstelling apparaat uit het Regeerakkoord welke, in afwachting van de invulling hiervan, nog geparkeerd was op begroting XII. De invulling heeft ertoe geleid dat de uitgaven van ProRail met € 37,5 miljoen worden verlaagd vanaf 2018, met een ingroei vanaf 2013. Deze definitieve invulling was reeds verwerkt in het Beheerplan 2012 van ProRail en is nu ook verwerkt in de begroting Infrastructuurfonds.
-
10. Deze mutatie betreft diverse overboekingen tussen Infrastructuurfonds en de BDU. Deze worden hieronder bij artikel 97.04 BDU afzonderlijk toegelicht.
-
11. Door IenM wordt een bedrag van € 0,5 miljoen overgeboekt naar het Bes-fonds. Het betreft de bijdrage voor de renovatie van de haven in Saba.
-
12. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 97.02 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar artikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen (bestaande uit de artikelonderdelen 26.01 Bijdrage Infrastructuurfonds en 26.02 Bijdrage Deltafonds).
Ad 13. Het betreft het saldo van diverse kleine mutaties.
97.04 BDU
Ad 1. Deze mutatie betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Deze mutatie betreft de overboeking van het project «Quick-scan gedecentraliseerd spoor (Gelderland/SAN)» (€ 1,565 miljoen in 2012) en het regionale project «sneltram Maastricht–Lanaken–Hasselt» ( € 6 miljoen in 2012 en 2013). Daarnaast is een bedrag van € 2,462 miljoen met betrekking tot actieplan groei op het spoor in 2013 overgeboekt.
Ad 4. Ten behoeve van het Programma Beter Benutten, waarvan de betaalbaarstelling via de BDU verloopt, wordt in het jaar 2012 bijna € 45 miljoen vanuit artikel Infrastructuurfonds 12 Hoofdwegennet naar de BDU over geboekt.
Ad 5. Het gaat hier om een overboeking vanuit artikel Infrastructuurfonds 14 Regionaal lokale Infrastructuur het Actieplan Regionaal OV met betrekking tot de provincie Flevoland en het project Quick-wins Rotterdam. De betaalbaarstelling van deze projecten loopt via de BDU.
Ad 6. Conform de brief over de begrotingsstructuur d.d. 26 juni 2012 (Kamerstukken II, 2011/2012, 31 865, nr.42) is artikel 97.04 Bijdrage BDU per ontwerpbegroting 2013 geconverteerd naar artikel 25 Bijdrage BDU.
97 Algemeen departement | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2012 | 2 771 | 2 685 | 2 685 | 2 685 | 2 685 | 2 685 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 2 771 | 2 685 | 2 685 | 2 685 | 2 685 | 2 685 |
Ontvangsten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0 | |||||||
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 98 Apparaat van de Bestuurskern
98 Apparaat van het kerndepartement | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 398 586 | 363 424 | 323 748 | 302 186 | 295 897 | 291 167 |
Amendement nr ..., lid ... | ||||||
Nota van wijziging | ||||||
1e suppletore wet 2012 | – 19 727 | – 6 330 | – 7 615 | – 7 302 | 11 239 | – 4 644 |
Nieuwe mutaties | 5 672 | – 7 007 | 8 301 | 12 778 | 14 972 | 17 550 |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 384 531 | 350 087 | 324 434 | 307 662 | 322 108 | 304 073 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Taakstellingen Begrotingsakkoord | – 790 | – 756 | – 715 | – 690 | – 689 | |
2. | Loonbijstelling | 1 050 | 942 | 805 | 729 | 723 | 700 |
3. | Eindejaarsmarge | 8 104 | |||||
4. | Interne IenM apparaatoverboeking | 1 210 | 1 649 | 1 660 | 1 660 | 1 660 | 1 660 |
5. | Transitiebudget | 5 474 | 16 327 | 23 037 | 24 396 | 25 728 | |
6. | Desaldering PBL | 4 764 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
7. | Decentralisatie VROM-brede budgetten | – 9 543 | – 10 550 | – 9 909 | – 9 538 | – 9 450 | – 9 374 |
8. | Herschikking agentschapsbijdrage RWS | 436 | 819 | 2 331 | 3 058 | 3 475 | 3 475 |
9. | Herschikking agentschapsbijdrage ILT | – 4 015 | – 3 730 | – 2 484 | |||
10. | Correctie conversie Ruimte | – 573 | – 877 | – 877 | – 145 | – 145 | – 145 |
11. | Correctie programmamiddelen | 57 | 216 | 340 | 340 | 340 | 340 |
12. | HGIS | – 150 | – 150 | – 150 | |||
13. | Staf Deltacommissaris | – 2 022 | – 1 830 | – 1 717 | – 1 694 | – 1 668 | |
14. | Overboekingen naar andere departementen | – 226 | – 2 756 | – 623 | – 599 | – 576 | – 576 |
15. | Overboekingen van andere departementen | 313 | 313 | 313 | 313 | 313 | 233 |
16. | Diversen | 80 | 75 | 20 | 20 | ||
Totaal | 5 672 | – 7 007 | 8 301 | 12 778 | 14 972 | 17 550 |
Ad 1. Dit betreft het aandeel van dit artikel in de taakstellingen uit het Begrotingsakkoord.
Ad 2. Deze mutatie betreft de toevoeging van de loonbijstellingstranche 2012.
Ad 3. Dit betreft een toevoeging vanuit de eindejaarsmarge en behoeve van uit 2011 overlopende verplichtingen waarvan de betalingen vorig jaar zijn vertraagd.
Ad 4. Dit betreft diverse overboekingen van apparaat van onderdelen van buiten het kerndepartement van IenM naar diensten van het kerndepartement van IenM.
Ad 5. Onderdeel van de maatregelen voor de inboeking van de taakstelling van het apparaat is het creëren van een transitiebudget.
Ad 6. Dit betreffen uitgaven voor het apparaat van het Planbureau voor de Leefomgeving die gefinancierd worden uit derden, met name de RIVM en de EU.
Ad 7. Deze mutatie betreft de decentralisatie van de (voorheen) VROM–brede centrale budgetten in het kader van het gelijktrekken van de budgettaire systematiek
Ad 8. Dit betreft een herschikking van agentschapsbijdragen aan Rijkswaterstaat.
Ad 9. Gebleken is dat ILT bij de start van het agentschap, na inpassing van de taakstelling Rutte, een structureel tekort kent. Dit wordt veroorzaakt doordat het lastenkader hoger is dan de beschikbare baten als gevolg van hogere personele, materiële en afschrijvingskosten
Ad 10. Dit betreft een correctieboeking met artikel 2 Ruimtelijke ontwikkeling naar aanleiding van de conversie binnen het Ruimtedomein.
Ad 11. Bij het bepalen van de grondslag van het apparaat ten behoeve van de taakstelling is per abuis als grondslag programmamiddelen meegenomen. Met deze mutatie wordt dit gecorrigeerd.
Ad 12. Als gevolg van een bijstelling van de raming van het Bruto Nationaal Product is de HGIS bijdrage verlaagd.
Ad 13. In de Deltawet die per 1 januari 2012 van kracht is geworden, is in art. 7.22.d – lid 6 expliciet de volgende passage opgenomen dat «Ten laste van het deltafonds komen tevens uitgaven ten behoeve van het bureau ter ondersteuning van de werkzaamheden van de deltacommissaris, de huisvestingskosten van het bureau en verdere aan de taakvervulling van de deltacommissaris verbonden uitgaven». Deze overheveling is de uitwerking hiervan.
Ad 14. Betreft overboekingen naar andere ministeries; waaronder ICT naar VWS en een ICBR-bijdrage Masterplan concentratie archiefdepots naar OCW.
Ad 15. Betreft een overboeking van het ministerie van ELI ten behoeve van het secretariaat van de algemene Energieraad.
Ad 16. Dit betreft het saldo van diverse, kleine mutaties.
Artikel 98 Apparaat Kerndepartement | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | 1 834 | 1 834 | 1 834 | 1 834 | 1 834 | 1 834 | |
Amendement nr ..., lid ... | |||||||
1e suppletore wet 2012 | |||||||
Nieuwe mutaties | 4 864 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 6 698 | 2 434 | 2 434 | 2 434 | 2 434 | 2 434 |
Ontvangsten | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Desaldering PBL | 4 764 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
2. | Diverse ontvangsten | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Totaal | 4 864 | 600 | 600 | 600 | 600 | 600 |
Ad 1. Dit betreft uitgaven voor het apparaat van het Planbureau voor de Leefomgeving die gefinancierd worden uit derden, met name de RIVM en de EU.
Ad 2. Het betreft ontvangsten apparaat op artikel 1, zoals interimfunctiecontracten die uit voorgaande jaren worden ontvangen.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
99 | Nominaal en onvoorzien | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2012 | – 3 461 | – 7 007 | – 7 437 | – 3 118 | – 7 168 | – 89 | |
Amendementen | |||||||
1e suppletore wet 2012 | 47 827 | 11 020 | 10 829 | 11 431 | 12 377 | 12 478 | |
Nieuwe mutaties | 132 392 | 153 168 | 161 455 | 144 530 | 160 994 | 140 901 | |
Stand ontwerpbegroting 2013 | 176 758 | 157 181 | 164 847 | 152 843 | 166 209 | 153 290 |
Uitgaven | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Financiering kottervisserij | – 2 000 | 2 000 | ||||
2 | Taakstelling Prorail | 8 604 | 23 052 | 31 818 | 33 604 | 35 390 | |
3 | Loonbijstelling | – 15 134 | – 14 204 | – 13 466 | – 12 930 | – 13 001 | – 13 031 |
4 | Positionering KNMI | – 576 | 2 699 | 3 649 | 2 845 | 2 865 | 3 022 |
5 | Profijtbeginsel | – 5 000 | – 6 500 | – 6 500 | – 6 500 | – 6 500 | |
6 | Transitiebudget | – 5 463 | – 16 303 | – 23 005 | – 24 363 | – 25 694 | |
7 | Eindjaarsmarge | – 18 113 | |||||
8 | Prijsbijstelling 2012 | 162 467 | 162 842 | 167 399 | 149 477 | 168 348 | 159 101 |
9 | Taakstelling Caribisch Nederland en Pallas/Oyster | 3 760 | 3 760 | 3 760 | 2 960 | 2 160 | 2 160 |
10 | BDU | – 15 418 | |||||
Diversen | – 12 | – 31 | – 46 | – 44 | – 62 | – 72 | |
Totaal | 132 392 | 153 168 | 161 455 | 144 530 | 160 994 | 140 901 |
Ad 1. Met het ministerie van EL&I is in voorgaande jaren een afspraak gemaakt over de financiering van de sanering kottervisserij in de Noordzee.
Ad 2. Het betreft het aandeel van Prorail in de apparaatstaakstelling Rutte.
Ad 3. Het betreft de verdeling van de bij Voorjaarsnota 2012 aan de begroting van IenM toegevoegde loonbijstelling 2012.
Ad 4. Dit betreft een verlaging van de agentschapsbijdrage op artikel 9 (Meteorologie, seismologie en aardobservatie) in het kader van de positionering van het KNMI en de invoering van het profijtbeginsel. De mutatie wordt ingezet ter dekking van het resterende deel van de subsidietaakstelling dat nog op artikel 99 Nominaal en Onvoorzien is geparkeerd.
Ad 5. In het kader van de uitwerking van het regeerakkoord, is besloten het profijtbeginsel in te voeren met ingang van de Voorjaarsnota 2013 met terugwerkende kracht tot 1 januari 2013. Dit betekent dat de verschillende opdrachtgevers zullen moeten gaan betalen voor de niet basis-taken van het KNMI. Omdat nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden over de financiering van deze niet-basis taken door de verschillende opdrachtgevers, wordt de reeks die samenhangt met het profijtbeginsel overgeboekt naar artikel 9 (Meteorologie, seismologie en aardobservatie) en tijdelijk geparkeerd op artikel 99 Nominaal en Onvoorzien.
Ad 6. Het onderdeel van de maatregelen voor de inboeking taakstelling apparaat is het creëren van een transitiebudget. Dit budget wordt voor geheel IenM geraamd op artikel 98.
Ad 7. Bij Voorjaarsnota is de eindejaarsmarge (1% regeling) geparkeerd op dit artikel. Thans vindt er een verdeling plaats binnen hoofdstuk XII.
Ad 8. Dit betreft de prijsbijstellingstranche 2012.
Ad 9. Bij de Voorjaarsnota 2012 is aan dit artikel de bijdrage BES-fonds geparkeerd (structureel € 2,160 miljoen). Tevens zijn de overboeking naar het ministerie van Economische Zalen , Landbouw en Innovatie (onderzoekskernreactor Pallas tot en met 2015 € 0,8 miljoen per jaar ) en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (onderzoekskernreactor Oyster tot en met 2014 € 0,8 miljoen tot en met 2014) op dit artikel geparkeerd. Thans vindt een verdeling plaats naar diverse artikelen.
Ad 10. Op de begroting van IenM is vanaf 2016 tot en met 2020 meer geld gereserveerd voor de BDU, dan waar de BDU-ontvangers recht op hebben volgens het Coalitieakkoord 2007 en het Regeerakkoord 2010. Dit is vanaf 2017 tijdelijk overgeboekt naar artikel «Nominaal en onvoorzien» op de begroting hoofdstuk XII. Thans worden deze middelen toegevoegd aan het Infrastructuurfonds.