Beleidsartikel 1
Stand ontwerpbegroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 | Stand 2e suppletoire begroting 2014 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |||
Verplichtingen | 87.367 | 93.599 | 2.825 | 96.424 | ||
Uitgaven: | Instrument | |||||
Programma-uitgaven totaal | 106.237 | 112.650 | 908 | 113.558 | ||
1.1 | Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 52.697 | 53.560 | – 395 | 53 165 | |
Subsidies | ||||||
waarvan Carnegiestichting | 4.400 | 4.400 | 2.565 | 6.965 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
waarvan Verenigde Naties | 40.500 | 37.170 | – 2.910 | 34.260 | ||
waarvan OESO | 6.360 | 6.360 | – 50 | 6.310 | ||
waarvan Internationaal Strafhof | 0 | 3.040 | 3.040 | |||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 53.540 | 59.090 | 1.303 | 60.393 | |
Bijdragenovereenkomst | Landenprogramma's mensenrechten | 28.120 | 33.270 | – 257 | 33.013 | |
Subsidies | ||||||
waarvan Wereldomroep | 14.000 | 14.000 | 14.000 | |||
waarvan mensenrechtenfonds | 4.000 | 4.500 | 1.560 | 6.060 | ||
bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
waarvan OHCHR | 7.250 | 7.250 | 7.250 |
Uitgaven
Artikel 1.1
Als gevolg van het toepassen van het hanteren van een vaste wisselkoers daalt de bijdrage aan de VN. Hier staat tegenover dat de uitgaven voor de Carnegie-stichting (huisvesting Internationaal Gerechtshof en Permanent Hof van Arbitrage) toenemen omdat bij verbouwactiviteiten extra kosten in verband met asbestverwijdering zijn gemaakt.
Beleidsartikel 2
Stand ontwerpbegroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 | Stand 2e suppletoire begroting 2014 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |||
Verplichtingen | 246.167 | 271.672 | – 22.523 | 249.149 | ||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 275.466 | 287.108 | – 16.218 | 270.890 | ||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 19.710 | 22.078 | 5.726 | 27.804 | |
Subsidies | ||||||
waarvan programma ondersteuning buitenlands beleid | 2.500 | 2.500 | 0 | 2.500 | ||
waarvan Veiligheidsfonds | 0 | 2.750 | 4.675 | 7.425 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
waarvan NAVO | 15.695 | 15.695 | 1.000 | 16.695 | ||
2.2 | Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit | 500 | 2.500 | 0 | 2.500 | |
Subsidies | ||||||
waarvan Anti-terrorisme instituut | 500 | 500 | 0 | 500 | ||
Opdrachten | ||||||
Cyber Security Conference 2015 | 2.000 | 0 | 2.000 | |||
2.3 | Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 32.474 | 35.422 | – 7.404 | 28.018 | |
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
waarvan IAEA | 7.320 | 7.320 | – 320 | 7.000 | ||
waarvan OPCW/EBRD | 3.520 | 3.560 | – 1.870 | 1.690 | ||
waarvan CTBTO | 1.920 | 1.920 | – 220 | 1.700 | ||
Opdrachten | ||||||
Nuclear Security Summit | 19.700 | 22.608 | – 4.980 | 17.628 | ||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 203.603 | 208.529 | – 14.248 | 194.281 | |
Bijdragenovereenkomst | ||||||
waarvan landenprogramma's stabiliteitsfonds | 86.500 | 92.900 | 5.000 | 97.900 | ||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||
waarvan OVSE | 7.195 | 7.195 | – 695 | 6.500 | ||
waarvan VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 102.000 | 102.000 | – 15.000 | 87.000 | ||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 19.179 | 18.579 | – 292 | 18.287 | |
Bijdragenovereenkomst | ||||||
waarvan landenprogramma's hervormingen Arabische Regio | 6.850 | 6.850 | 0 | 6.850 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
waarvan MATRA-programma's | 10.350 | 12.350 | – 920 | 11.430 | ||
Ontvangsten | 1.168 | 1.168 | 200 | 1.368 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 168 | 168 | 0 | 168 | |
2.40 | Restituties contributies | 1.000 | 1.000 | 200 | 1.200 |
Uitgaven
Artikel 2.1
De stijging van het budget voor goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid wordt veroorzaakt doordat de uitgaven voor het Veiligheidsfonds zijn verhoogd. Het betreft hier extra inzet voor het conflict in Syrië en Irak. Daarnaast zijn de uitgaven voor de NAVO toegenomen als gevolg van aanpassing van het betaalritme van de bijdrage.
Artikel 2.3
Het budget voor bevordering van ontwapening en wapenbeheersing daalt als gevolg van de overheveling van budget voor de NSS. Dit ter dekking van uitgaven ten behoeve van de NSS bij andere departementen (V&J, I&M en Defensie). Daarnaast daalt het budget omdat op basis van de liquiditeitsprognose geen betaling aan de EBRD hoeft te worden gedaan.
Artikel 2.4
De verlaging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband is het gevolg van een daling van de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties. Deze uitgaven vinden plaats na afroep door de VN en zijn mede gebaseerd op afdrachten van andere lidstaten en de liquiditeitsbehoefte binnen de verschillende operaties in 2014. Om die reden wordt een bedrag van EUR 15 miljoen opgenomen als eindejaarsmarge. Daarnaast daalt het budget als gevolg van een lagere contributie aan de OVSE. Voorts wordt vanuit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (art.4.3) EUR 5 miljoen overgeheveld naar het Stabiliteitsfonds ten behoeve van activiteiten in o.m. Syrië en de Centraal Afrikaanse Republiek.
Beleidsartikel 3
Stand ontwerpbegroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 | Stand 2e suppletoire begroting 2014 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |||
Verplichtingen | 7.658.640 | 8.081.172 | 1.056.959 | 9.138.131 | ||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 7.824.896 | 8.238.144 | 1.056.959 | 9.295.103 | ||
3.1 | Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt | 7.644.857 | 8.063.239 | 1.058.934 | 9.122.173 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
BNI-afdracht | 4.008.033 | 5.047.470 | 664.821 | 5.712.291 | ||
BTW-afdracht | 862.024 | 471.236 | 419.313 | 890.549 | ||
Landbouwheffingen | 253.000 | 253.000 | 0 | 253.000 | ||
Invoerrechten | 2.521.800 | 2.291.533 | – 25.200 | 2.266.333 | ||
3.2 | Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden | 166.256 | 158.016 | 0 | 158.016 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 166.256 | 158.016 | 0 | 158.016 | ||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 9.923 | 10.100 | – 100 | 10.000 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
Raad van Europa | 9.923 | 9.923 | 0 | 9.923 | ||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 | 3.860 | 6.789 | – 1.875 | 4.914 | |
| Opdrachten | EU voorzitterschap | 0 | 1.960 | – 1.875 | 85 |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
Benelux bijdrage | 3.860 | 3.980 | 0 | 3.980 | ||
Ontvangsten | 693.700 | 509.057 | 121.011 | 630.068 | ||
3.10 | Perceptiekostenvergoedingen | 693.700 | 508.907 | 120.926 | 629.833 | |
Inning landbouwheffingen | 63.250 | 50.600 | 0 | 50.600 | ||
Inning invoerrechten | 630.450 | 458.307 | 120.926 | 579.233 | ||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 0 | 150 | 85 | 235 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven
Artikel 3.1
De stijging van de EU-afdrachten wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat de herziening van de Bruto Nationale Inkomens (BNI) van de lidstaten heeft geleid tot een herberekening van de EU-afdrachten. Voor Nederland betekent dit een bruto naheffing van EUR 1,103 miljard. Aan de BNI-herberekening is ook een teruggave gekoppeld. Voor Nederland blijft na deze teruggave een netto naheffing van 642,7 miljoen over. Aangezien er momenteel in Europa nog geen overeenstemming is over de zesde aanvullende begroting 2014, die deze teruggave regelt, worden de budgettaire effecten hiervan niet in de tweede suppletoire begrotingswet opgenomen waardoor de mutatie per saldo uitkomt op EUR 1,06 miljard. Ten slotte is de verwerking van de tweede en (een gedeelte van de) vierde aanvullende begroting 2014 en de effecten van de lente-raming van de Europese Commissie op de afdrachten opgenomen. Deze laatste mutatie was al eerder verwerkt in de Miljoenennota 2015. Hierdoor komt de mutatie per saldo uit op EUR 1,06 miljard.
Ontvangsten
De stijging van de ontvangsten hangt samen met de per saldo hogere mutatie op de BTW-afdracht en invoerrechten aan de uitgavenkant. Nederland ontvangt een deel van de afgedragen invoerrechten terug als perceptiekostenvergoeding.
Beleidsartikel 4
Stand ontwerpbegroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 | Stand 2e suppletoire begroting 2014 | |||
---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |||
Verplichtingen | 42.311 | 42.344 | – 1.178 | 41.166 | ||
Uitgaven: | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 51.291 | 51.320 | – 1.434 | 49.886 | ||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 13.701 | 10.545 | 741 | 11.286 | |
Subsidies | ||||||
waarvan Epafras | 600 | 600 | 0 | 600 | ||
waarvan Reclassering Nederland | 600 | 600 | 0 | 600 | ||
Opdrachten | ||||||
waarvan inkoop reisdocumenten | 4.025 | 4.025 | 1.400 | 5.425 | ||
waarvan consulaire informatiesystemen | 6.917 | 3.761 | – 700 | 3.061 | ||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 2.163 | 7.616 | – 2.245 | 5.371 | |
Opdrachten | ||||||
waarvan visumverlening | 900 | 900 | 300 | 1.200 | ||
waarvan ambtsberichtenonderzoek | 300 | 300 | – 100 | 200 | ||
waarvan consulaire informatiesystemen | 0 | 5.453 | – 2.400 | 3.053 | ||
Subsidies | ||||||
diversen | 860 | 860 | 860 | |||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 7.512 | 5.592 | – 528 | 5.064 | |
Bijdragenovereenkomst | ||||||
waarvan bijdragen aan instituten | 3.700 | 3.600 | – 792 | 2.808 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
waarvan gemeenschappelijk cultureel erfgoed | 3.800 | 2.980 | – 742 | 2.238 | ||
4.4 | Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen | 19.080 | 21.579 | 834 | 22.413 | |
Bijdragenovereenkomst | ||||||
waarvan landenprogramma's publieksdiplomatie | 9.817 | 7.817 | 301 | 8.118 | ||
Subsidies | ||||||
waarvan Instituut Clingendael | 2.320 | 2.320 | 94 | 2.414 | ||
Opdrachten | ||||||
waarvan programma ondersteuning buitenlands beleid | 3.060 | 3.460 | 0 | 3.460 | ||
waarvan bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 2.150 | 3.215 | 0 | 3.215 | ||
4.5 | Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 8.835 | 5.988 | – 236 | 5.752 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||
waarvan Internationaal Strafhof | 6.700 | 3.660 | – 160 | 3.500 | ||
waarvan Speciaal Tribunaal Libanon | 1.950 | 1.950 | – 239 | 1.711 | ||
Ontvangsten | 42.090 | 42.090 | 2.600 | 44.690 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening aan Nederlanders | 19.300 | 19.300 | 1.600 | 20.900 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 22.000 | 22.000 | 1.000 | 23.000 | |
4.40 | Dooberekening Defensie diversen | 790 | 790 | 0 | 790 |
Uitgaven
Artikel 4.2
Het budget voor het samen met (keten)partners het personenverkeer reguleren, daalt als gevolg van een vertraging bij de implementatie van de verdere digitalisering van afgifte van visa. De verwachting is dat deze uitgaven begin volgend jaar gemaakt zullen worden. Om die reden wordt het bedrag opgenomen als eindejaarsmarge.
Beleidsartikel 5
Stand ontwerpbegroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 | Stand 2e suppletoire begroting 2014 | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | |
Verplichtingen | 31 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 31 | 0 | 0 | 0 |
Beleidsartikel 6
Stand ontwerpbegroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 | Stand 2e suppletoire begroting 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 57.011 | 7.341 | – 7.311 | 30 | |
Uitgaven: | |||||
Uitgaven totaal | 57.011 | 7.341 | – 7.311 | 30 | |
6.1 | Nominaal en onvoorzien | 57.011 | 7.341 | – 7.311 | 30 |
Verplichtingen
Conform de toelichting onder de uitgaven
Uitgaven
De verlaging op het artikel nominaal en onvoorzien is het gevolg van de bijstelling van de BBP-raming. Deze raming is gepubliceerd in de MEV 2014 door het CPB. Hierdoor neemt het beschikbare budget voor de HGIS onvoorzien af.
Niet-Beleidsartikel 7
Stand ontwerpbegroting 2014 | Stand 1e suppletoire begroting 2014 | Mutaties 2e suppletoire begroting 2014 | Stand 2e suppletoire begroting 2014 | ||
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2+3) | ||
Verplichtingen | 720.123 | 694.230 | – 10.012 | 684.218 | |
Uitgaven | 754.195 | 749.677 | – 17.059 | 732.618 | |
7.1.1 | Personeel | 485.100 | 489.348 | – 13.030 | 476.318 |
Eigen personeel | 478.080 | 482.328 | – 12.780 | 469.548 | |
Inhuur extern | 7.020 | 7.020 | – 250 | 6.770 | |
7.1.2 | Materieel | 262.095 | 260.329 | – 4.029 | 256.300 |
waarvan ICT | 29.300 | 29.300 | – 1.250 | 28.050 | |
waarvan bijdragen aan SSO's | 35.770 | 35.770 | 0 | 35.770 | |
7.2 | Koersverschillen | pm | pm | pm | |
Ontvangsten | 27.450 | 21.450 | 17.100 | 38.550 | |
7.10 | Diverse ontvangsten | 27.450 | 21.450 | 17.100 | 38.550 |
7.11 | Koersverschillen | pm | pm | pm |
Uitgaven
De apparaatsuitgaven laten per saldo een daling zien. De loonkosten voor uitgezonden personeel dalen omdat het aantal medewerkers dat werkzaam is op de posten, is afgenomen. Hier staat tegenover dat de uitgaven voor lokaal personeel stijgen als gevolg van lokale loonontwikkeling en door het vervangen van uitgezonden personeel door lokale medewerkers. De uitgaven voor honoraire consulaten zijn gestegen omdat, door wijzigingen in de bevoegdheden, incidentele kosten zijn gemaakt. Ten slotte zijn de uitgaven voor nieuwe IT projecten en investeringen in huisvesting lager dan voorzien. Het saldo wordt opgenomen als eindejaarsmarge.
Ontvangsten
De toename op de ontvangsten wordt veroorzaakt doordat de garantie, die eind vorig jaar is afgegeven op de Arctic Sunrise, niet is opgehaald. De bankgarantie is beëindigd en teruggestort. Daarnaast stijgen de ontvangsten als gevolg van de verkoop van panden in het buitenland (o.a. in Brussel, Boedapest en Kaapstad). Deze onroerend goed-ontvangsten (EUR 13,5 miljoen) worden toegevoegd aan het huisvestingsfonds en zullen naar verwachting in 2016 worden opgevraagd.