2.3.1 Begroting van baten en lasten
De kwaliteit van het rijksbeleid staat of valt bij de uitvoering ervan. Voor de communicatiediscipline is die uitvoering door het Rijk belegd bij het Agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC). DPC is verantwoordelijk voor de uitvoering van gemeenschappelijke taken op het gebied van campagnemanagement, media-inkoop, beeldcentrum, communicatieadvies en -onderzoek, Communicatiediscipline op Rijksportaal, professionalisering, publieksvoorlichting en rijksoverheid.nl.
In december 2011 is DPC door de ministerraad als Inkoop UitvoeringsCentrum Communicatie (IUC) aangewezen en per 1 januari 2014 wordt dit operationeel.
20121 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 19.430 | 22.086 | 21.326 | 21.326 | 21.327 | 21.327 | 21.327 |
Omzet overige departementen | 12.293 | 30.603 | 30.603 | 30.603 | 30.603 | 30.603 | 30.603 |
Omzet derden | 193 | 22.932 | 22.932 | 22.932 | 22.932 | 22.932 | 22.932 |
Rentebaten | 181 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval uit voorzieningen | 946 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 33.058 | 75.621 | 74.861 | 74.861 | 74.862 | 74.862 | 74.862 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | |||||||
– Personele kosten | 13.076 | 13.840 | 13.851 | 13.760 | 13.760 | 13.760 | 13.760 |
– waarvan eigen personeel | 11.498 | 12.840 | 12.851 | 12.760 | 12.760 | 12.760 | 12.760 |
– waarvan externe inhuur | 1.578 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
– Materiële kosten | 18.325 | 61.780 | 61.010 | 61.101 | 61.102 | 61.102 | 61.102 |
– waarvan ICT | 1.237 | 3.460 | 2.448 | 2.448 | 2.448 | 2.448 | 2.448 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | |||||||
– dotaties voorzieningen | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 31.546 | 75.621 | 74.861 | 74.861 | 74.862 | 74.862 | 74.862 |
Saldo van baten en lasten | 1.512 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bedragen 2012 zijn realisatiecijfers (Kamerstuk II, 33 605 III, nr.1)
Toelichting:
Baten
Met de invulling van de taakstellingen is DPC een 100% gemeenschappelijke dienst. Dit houdt in dat DPC opdrachten uitvoert voor de gezamenlijkheid van de ministeries.
Omzet moederdepartement
Dit betreft de vergoeding c.q. bijdrage van het moederdepartement voor opdrachten voortkomend uit de uitvoering van collectieve taken voor de (in de VoorlichtingsRaad) samenwerkende departementen.
Deze post bevat de bijdrage voor producten die gefinancierd worden uit de Taakbijdrage. Dit is een bijdrage die door alle ministeries in het verleden is overgeboekt naar het ministerie van Algemene Zaken ten behoeve van de uitvoering van het gemeenschappelijke communicatiebeleid.
Product | Omzet per product |
---|---|
IUC Communicatie | 1.446 |
Campagnemanagement | 1.048 |
Media-inkoop | 2.910 |
Beeldcentrum | 1.635 |
Academie | 1.130 |
Communicatieonderzoek | 1.260 |
Rijksportaal | 735 |
Vraagbeantwoording | 2.454 |
Redactie Rijksoverheid.nl | 3.767 |
Online advies | 4.941 |
21.326 |
Omzet overige departementen
Vanaf 2013 bevat de omzet tevens de media-inkoop van de overige departementen die via DPC plaatsvindt. Het gaat hierbij om een geraamd bedrag van ruim 18 miljoen met name media-inkoop verricht door de departementen Infrastructuur en Milieu, Financiën, Defensie en Economische Zaken. Dit betreft dus geen reguliere bijdragen van de departementen. De kosten die hiermee samenhangen zijn terug te vinden binnen de materiële kosten.
Omzet derden
Naast de departementen en de daaronder ressorterende organisaties kunnen ook zbo’s, rwt’s, staatsdeelnemingen en sinds 1 januari 2013 weer medeoverheden gebruik maken van de dienstverlening op het gebied van media-inkoop en media-administratie.
Het aandeel in de totale mediaomzet van deze derden bedraagt ongeveer de helft van het totale volume. Door de bijdrage van deze derden in de omzet is DPC in staat betere tarieven te verkrijgen bij de media-exploitanten. Op deze manier draagt de omzet van deze derden bij aan lagere uitgaven voor de rijksoverheid voor de inkoop van mediaruimte.
Lasten
Personele kosten
De post personeelskosten omvat de kosten van ambtelijk personeel en uitzendkrachten. De toegestane formatie van DPC bedraagt in 2014 maximaal 144 fte.
Materiële kosten
Het grootste deel van de materiële kosten worden bepaald door de inkoop van mediaruimte.
De dienst is gehuisvest in panden van het ministerie van Algemene Zaken. De uitgaven voor de gebruikerszaken lopen via de begroting van dit ministerie en worden voor een deel aan het moederdepartement betaald via de vergoeding voor ontvangen diensten. De huisvesting van Algemene Zaken maakt geen deel uit van het rijkshuisvestingsstelsel.
Saldo van baten en lasten
Verwacht resultaat is dat de kosten volledig gedekt worden door de opbrengsten.
2.3.2 Kasstroomoverzicht
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening-courant RHB 1 januari (incl. deposito) | 20.190 | 23.071 | 21.071 | 21.071 | 21.071 | 21.071 | 21.071 |
2. Totaal operationele kasstroom | 4.881 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | – | – | – | – | – | – | - |
3. Totaal investeringkasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 2.000 | – 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door het moederdepartement | – | – | – | – | – | – | – |
-/- aflossingen op leningen | – | – | – | – | – | – | – |
+/+ beroep op leenfaciliteit | – | – | – | – | – | – | – |
4. Totaal financieringskasstroom | – 2.000 | – 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening-courant RHB 31 december (1+2+3+4) | 23.071 | 21.071 | 21.071 | 21.071 | 21.071 | 21.071 | 21.071 |
Toelichting:
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen).
Het hoge liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen, terwijl deze middelen in het verleden neersloegen bij het door DPC ingeschakelde media bureau. Daarnaast zal het ultimo saldo van elk jaar in de toekomst vrij hoog zijn als gevolg van vaak relatief hoge media omzet in het vierde kwartaal wat ook leidt tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
2.3.3 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
In onderstaande tabel is informatie weergegeven over de doelmatigheidsindicatoren van DPC.
Indicator | Norm 2012 | Realisatie 2012 | Norm 2013 | Norm 2014 |
---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten | 0% | 4,6% | 0% | 0% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | Max. 161 | 127,1 | Max. 144 | Max. 144 |
Ziekteverzuimpercentage | 5,5% | 3,4% | 5,5% | 5,5% |
Service niveau telefonie | 80% binnen 40 sec. | 83% beantwoord binnen 40 sec. (gem. beantwoordingstijd is 18 sec.) | 80% binnen 40 sec. | 80% binnen 40 sec. |
Service niveau e-mail | 80% binnen 48 uur | 100% beantwoord binnen 48 uur | 95% binnen 48 uur | 95% binnen 48 uur |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid telefonie | 7,5 | 7,5 | 7,5 | 7,5 |
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid | 6,5 | 7,3 | 7,0 | 7,0 |
| ||||
Kwaliteitsindicator burgertevredenheid internet | 7 | 7,2 | 7 | 7 |
Klanttevredenheid dienstverlening door Academie voor Overheidscommunicatie | 7,5 | 7,6 | 7,5 | 7,5 |
Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. | - | 26,7% | 10% | 25% |
Media-index Interactieve Media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. | - | 26,7% | 12% | 21% |
Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven vermeldt op de tariefkaart. | - | 36% | 22% | 32% |