Dit hoofdstuk bevat de budgettaire tabellen van beleid per artikel van begroting IX. In principe worden de mutaties groter of gelijk aan € 2,5 mln. of 5% van de ontwerpbegrotingstand toegelicht. De leeswijzer geeft nader aan welke mutaties wel en niet toegelicht worden, derhalve wordt naar de leeswijzer verwezen.
Artikel 1 Belastingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 1 Belastingen
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.222.131 | 0 | 3.222.131 | 75.138 | 3.297.269 | – 79.985 | – 140.710 | – 161.473 | – 201.119 |
Uitgaven (1) + (2) | 3.222.131 | 0 | 3.222.131 | 75.138 | 3.297.269 | – 79.985 | – 140.710 | – 161.473 | – 201.119 |
(1) Programma-uitgaven | 392.664 | 0 | 392.664 | – 113.000 | 279.664 | – 158.000 | – 185.000 | – 205.000 | – 241.000 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
Rente | 386.750 | 386.750 | – 113.000 | 273.750 | – 158.000 | – 185.000 | – 205.000 | – 241.000 | |
Belasting- en invorderingsrente | 379.750 | 379.750 | – 106.000 | 273.750 | – 151.000 | – 180.000 | – 200.000 | – 236.000 | |
Rentevergoeding depotstelsel | 7.000 | 7.000 | – 7.000 | 0 | – 7.000 | – 5.000 | – 5.000 | – 5.000 | |
Bekostiging | 5.914 | 5.914 | 0 | 5.914 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Proceskosten | 3.536 | 3.536 | 0 | 3.536 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige programma-uitgaven | 2.378 | 2.378 | 0 | 2.378 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.829.467 | 0 | 2.829.467 | 188.138 | 3.017.605 | 78.015 | 44.290 | 43.527 | 39.881 |
Personele uitgaven | 2.102.492 | 2.102.492 | 73.467 | 2.175.959 | 47.606 | 33.834 | 36.671 | 35.421 | |
waarvan: Eigen personeel | 1.961.505 | 1.961.505 | 32.365 | 1.993.870 | 27.456 | 16.634 | 15.221 | 15.221 | |
waarvan: Inhuur externen | 140.987 | 140.987 | 41.102 | 182.089 | 20.150 | 17.200 | 21.450 | 20.200 | |
Materiële uitgaven | 726.975 | 726.975 | 114.671 | 841.646 | 30.409 | 10.456 | 6.856 | 4.460 | |
waarvan: ICT | 212.880 | 212.880 | 19.327 | 232.207 | 26.161 | 21.859 | 18.091 | 14.708 | |
waarvan: Bijdrage SSO's | 208.640 | 208.640 | 0 | 208.640 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan: Overige | 305.455 | 305.455 | 95.344 | 400.799 | 4.248 | – 11.403 | – 11.235 | – 10.248 | |
Ontvangsten (3) + (4) | 115.547.130 | 0 | 115.547.130 | 655.120 | 116.202.250 | – 114.807 | – 137.757 | – 158.307 | – 194.457 |
(3) Programma-ontvangsten | 115.521.508 | 0 | 115.521.508 | 656.077 | 116.177.585 | – 121.000 | – 150.000 | – 170.000 | – 206.000 |
Waarvan: | |||||||||
Belastingontvangsten | 114.549.910 | 114.549.910 | 732.077 | 115.281.987 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rente | 546.000 | 0 | 546.000 | – 106.000 | 440.000 | – 151.000 | – 180.000 | – 200.000 | – 236.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 546.000 | 546.000 | – 106.000 | 440.000 | – 151.000 | – 180.000 | – 200.000 | – 236.000 | |
Boetes en schikkingen | 218.322 | 0 | 218.322 | 20.000 | 238.322 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 218.322 | 218.322 | 20.000 | 238.322 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
Bekostiging | 207.276 | 0 | 207.276 | 10.000 | 217.276 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Kosten vervolging | 207.276 | 207.276 | 10.000 | 217.276 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
(4) Apparaatsontvangsten | 25.622 | 0 | 25.622 | – 957 | 24.665 | 6.193 | 12.243 | 11.693 | 11.543 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven
Belasting- en invorderingsrente (– € 106,0 mln.)
De raming van zowel de ontvangsten als de uitgaven wordt (budgettair neutraal) structureel bijgesteld. De reden van de mutatie is dat in de oorspronkelijke raming van het budgettaire effect van de introductie van de belastingrente nog onvoldoende duidelijk was wat de verdeling over ontvangsten en uitgaven was. Inmiddels is deze verdeling duidelijk geworden.
Rentevergoeding depotstelsel (– € 7,0 mln.)
Zoals gemeld in de 15de halfjaarsrapportage, zal de transitie van G-rekeningen naar het depotstelsel niet plaatsvinden. De in de begroting opgenomen reeks voor de rentevergoeding depotstelsel komt daarmee te vervallen.
Apparaatuitgaven (+ € 188,1 mln.)
De mutatie in de apparaatuitgaven betreft een saldopost van onder andere:
-
– Extra uitvoeringskosten van fiscale wet- en regelgeving (+ € 31,8 mln.);
-
– Extra uitgaven om systemen en processen robuuster te maken (+ € 35,0 mln.);
-
– Ten behoeve van de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon zijn aanvullende middelen benodigd. Ook zijn extra middelen nodig om alternatieve kanalen van communicatie te faciliteren, zodat meerjarig het aantal inkomende gesprekken zal dalen (+ € 9,5 mln.);
-
– De taakstellingen vanuit Rutte I (en voorgaande kabinetten) en Rutte II – oplopend tot ruim € 540 miljoen vanaf 2018 – worden langs twee sporen ingevuld. Enerzijds langs het spoor efficiency/versobering en anderzijds langs het spoor fiscale vereenvoudiging. De fiscale vereenvoudiging is nog onvoldoende tot stand gekomen, waardoor de taakstelling niet gerealiseerd kan worden (+ € 65,7 mln.);
-
– De positieve resultaatsontwikkeling bij het Rijksvastgoedbedrijf leidt tot een structureel lagere gebruikersvergoeding voor het Ministerie van Financiën (– € 24,9 mln. in 2015);
-
– De UCC (Union Customs Code) is een herziening en modernisering van de Europese douanewetgeving. De doelstellingen van de UCC zijn het vereenvoudigen van douaneprocedures en -wetgeving, het faciliteren van het bedrijfsleven en het verminderen van administratieve lasten. Hiervoor worden extra structurele uitvoeringskosten gemaakt (+ € 2,2 mln.);
-
– De Douane is – in opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken – verantwoordelijk voor de handhaving op sanctiemaatregelen tegen Rusland, welke afgelopen jaar zijn opgelegd. Met de ontvangen middelen van het Ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is de Douane in staat invulling aan deze taak te geven. (+ € 11,0 mln.);
-
– Hogere uitgaven in verband met de maatregelen voor de uitstel van betaling voor mensen die in 2015 inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen over 2014 moeten bijbetalen als gevolg van het niet tijdig kunnen verwerken in de systemen van de afbouw van de inkomensafhankelijke heffingskortingen, zoals opgenomen in Kamerstukken II, 2014–15 31 066 nr 223 (+ € 8,7 mln.);
-
– In lijn met de uitwerking van de Brede Agenda Belastingdienst en de daar uit voortkomende Investeringsagenda worden er extra middelen ter beschikking gesteld voor een eerste business case Dynamisch Monitoren. De Tweede Kamer wordt hier nader over geïnformeerd middels een separate brief van de Staatssecretaris van Financiën. (+ € 38,0 mln.);
-
– Interdepartementale overboekingen en technische mutaties (per saldo + € 0,3 mln.).
Ontvangsten
Belastingontvangsten (+ € 0,7 mln.)
In de Voorjaarsnota 2015 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Aansluittabel art. 1, bedragen x € 1.000 | Stand vastgestelde begroting 2015 | Mutaties 1ste suppletoire begroting | Stand 1ste suppletoire begroting |
---|---|---|---|
– 1 | – 2 | (3)=(1+2) | |
Totaal belastingontvangsten | 145.707.872 | 168.484 | 145.876.356 |
– /- Afdracht Gemeentefonds | 27.272.721 | – 616.240 | 26.656.481 |
– /- Afdracht Provinciefonds | 952.181 | 50.945 | 1003126 |
– /- Afdracht BTW-Compensatiefonds | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 |
– /- Afdracht BES-fonds | 31.938 | 1.702 | 33.640 |
Belastingontvangsten IX | 114.549.910 | 732.077 | 115.281.987 |
Belasting- en invorderingsrente (– € 106,0 mln.)
Zie toelichting bij uitgaven.
Boetes en schikkingen (+ € 20,0 mln.)
Op basis van de meevallende realisaties 2014 wordt de reeks van de ontvangen boetes en schikkingen met € 20 mln. verhoogd.
Kosten vervolging (+ € 10,0 mln.)
Op basis van de meevallende realisaties 2014 wordt de reeks van de ontvangen vervolgingskosten met € 10 mln. verhoogd. Tegenover deze ontvangsten staan uitgaven van € 10 mln. die worden toegevoegd aan het apparaatbudget.
Artikel 2 Financiële Markten
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 2 Financiele Markten
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 21.500 | 0 | 21.500 | – 4.250.292 | – 4.228.792 | 1.773 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan afboeking garantie WAKO | – 4.254.099 | ||||||||
Uitgaven | 21.500 | 0 | 21.500 | 3.807 | 25.307 | 1.773 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 60% | 60% | |||||||
Subsidies | 4.642 | 0 | 4.642 | 2.113 | 6.755 | 639 | 0 | 0 | 0 |
Geldmuseum | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
CDFD | 4.642 | 4.642 | 2.113 | 6.755 | 639 | 0 | 0 | 0 | |
Bekostiging | 13.775 | 0 | 13.775 | 0 | 13.775 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rechtspraak Financiële Markten | 1.250 | 1.250 | 0 | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Muntcirculatie | 12.385 | 12.385 | 0 | 12.385 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 140 | 140 | 0 | 140 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 270 | 0 | 270 | 1.694 | 1.964 | 1.134 | 0 | 0 | 0 |
Wijzer in geldzaken | 270 | 270 | 1.694 | 1.964 | 1.134 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 2.413 | 0 | 2.413 | 0 | 2.413 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage toezicht AFM | 400 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage toezicht DNB | 2.013 | 2.013 | 0 | 2.013 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Caribean Financial Action Taskforce | 20 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IASB | 380 | 380 | 0 | 380 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 12.515 | 0 | 12.515 | 5.488 | 18.003 | – 367 | – 200 | – 200 | 0 |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
feeopbrengsten gar. banc. leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ontvangsten Ijsland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bekostiging | 5.184 | 0 | 5.184 | 0 | 5.184 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ontvangsten muntwezen | 5.184 | 5.184 | 0 | 5.184 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 7.331 | 0 | 7.331 | 5.488 | 12.819 | – 367 | – 200 | – 200 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
WAKO (– € 4,2 mrd.)
Op 1 januari 2015 is een wijziging van de Wet Aansprakelijkheid Kernongevallen in werking getreden waarmee de garantie van de Staat wordt ingeperkt. Middels deze wetswijziging wordt de garantie voor kerninstallaties, waarbij een ongeval beperkte gevolgen heeft, teruggebracht tot het verdragsminimum van € 1,5 mrd. Voor Borssele blijft de garantie staan op € 2,3 mrd. Daarnaast is de kerninstallatie van Dodewaard sinds kort uitgesloten (1 maart 2015) van de WAKO en vervalt hierdoor de € 1,5 mrd. garantie die nu nog op de begroting staat. Het totaal aan garanties voor de WAKO komt daarmee op € 9,8 mrd.
Uitgaven
CDFD (College Deskundigheid Financiële Dienstverlening) (+ € 2,1 mln.)
Per 1-1-2014 heeft het Ministerie van Financiën een Centrale Examenbank (CE) waarmee erkende exameninstituten examens over de Wet financieel toezicht (hierna wft) voor financieel adviseurs kunnen afnemen. De extra uitgaven bestaan uit variabele kosten die vooral worden veroorzaakt door de toename in het aantal examens in 2015. In 2015 worden er naar verwachting circa 200.000 (her)examens afgenomen.
Wijzer in Geldzaken (+ € 1,7 mln.)
De verhoging van de begroting voor Wijzer in geldzaken komt vooral voort uit het feit dat de financiële sector – via de koepels van banken, verzekeraars en pensioenfondsen – bijdraagt aan het platform. In 2015 en 2016 zal de sector € 1,3 mln. bijdragen aan Wijzer in Geldzaken.
Ontvangsten
Overig (+ € 5,5 mln.)
De overige ontvangsten zijn opwaarts bijgesteld door een technische mutaties (desaldering) voor Wijzer en Geldzaken (+ € 1,3 mln.) en de ontvangsten van de centrale examenbank (+ € 4,6 mln.). In 2015 zullen naar verwachting 200.000 examens worden afgenomen, dit leidt tot een eenmalige meevaller in 2015. Tevens wordt er minder premie ontvangen voor de garantie terrorismepool (– € 0,2 mln.), omdat het risico is afgenomen.
Artikel 3 Financierings-activiteiten publieke sector
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 3 Financierings-activiteiten publiek private sector
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 19.314 | 0 | 19.314 | 9.584 | 28.898 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 19.314 | 0 | 19.314 | 9.584 | 28.898 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 97% | 97% | |||||||
Bijdrage aan RWT | 10.000 | 0 | 10.000 | 7.920 | 17.920 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 10.000 | 10.000 | 7.920 | 17.920 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garantie | 4.900 | 0 | 4.900 | 0 | 4.900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 100 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 4.414 | 0 | 4.414 | 1.664 | 6.078 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.414 | 4.414 | 1.664 | 6.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 2.929.491 | 0 | 2.929.491 | – 604.630 | 2.324.861 | 50.845 | 22.845 | 9.855 | 43.586 |
Vermogensonttrekking | 1.884.000 | 0 | 1.884.000 | 409.008 | 2.293.008 | 43.045 | 16.545 | 5.055 | 40.286 |
Dividend staatsdeelnemingen | 1.020.000 | 1.020.000 | 370.000 | 1.390.000 | 15.000 | 25.000 | 30.000 | 15.000 | |
Winstafdracht DNB | 864.000 | 864.000 | 39.008 | 903.008 | 28.045 | – 8.455 | – 24.945 | 25.286 | |
Waarvan Griekse inkomsten SMP | 104.000 | 104.000 | – 6.000 | 98.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan Griekse inkomsten ANFA | 44.000 | 44.000 | 8.000 | 52.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan RWT | 9.250 | 0 | 9.250 | 7.013 | 16.263 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 9.250 | 9.250 | 7.013 | 16.263 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Leningen | 1.025.000 | 0 | 1.025.000 | – 1.025.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aflossing kapitaalversterkingen ING, Aegon en SNS Reaal | 683.333 | 683.333 | – 683.333 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Couponbetaling en/of boetebetaling kapitaal-versterking ING, Aegon en SNS Reaal | 341.667 | 341.667 | – 341.667 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garantie | 11.241 | 0 | 11.241 | 3.774 | 15.015 | 7.800 | 6.300 | 4.800 | 3.300 |
Premie-ontvangsten garantie Tennet | 4.800 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garantiefee Propertize | 0 | 0 | 9.300 | 9.300 | 7.800 | 6.300 | 4.800 | 3.300 | |
Garantie overig | 0 | 0 | 915 | 915 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premie-inkomsten counter indemnity | 6.441 | 6.441 | – 6.441 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 575 | 575 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Terug te vorderen uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 575 | 575 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Uitgaven NLFI (+ € 7,9 mln.)
De begroting van NL Financial Investments (NLFI) is naar boven bijgesteld, vanwege de mogelijke verkooptrajecten van ABN AMRO, ASR en SNS Bank waaraan advieskosten zijn verbonden. De ontvangsten met betrekking tot NLFI stijgen met € 7,0 mln., doordat de kosten voor het grootste deel aan de financiële instellingen worden doorbelast. Doordat de kosten en inkomsten ongeveer navenant stijgen blijft naar verwachting het door de Staat te betalen bedrag per saldo ongeveer gelijk.
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 1,7 mln.)
Als gevolg van de ontwikkelingen rondom URENCO en de daarmee samenhangende (advies)kosten wordt verwacht dat de uitvoeringskosten staatdeelnemingen hoger uitvallen.
Ontvangsten
Dividend staatsdeelnemingen (+ € 370,0 mln.)
De dividenden van staatsdeelnemingen vallen mee. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere dan verwachte dividenduitkeringen van Gasunie, Tennet en NS.
Winstafdracht DNB (+ € 39,0 mln.)
De winstafdracht DNB voor 2015 (DNB boekjaar 2014) is hoger dan geraamd. Dit leidt tot een bijstelling van € 39,0 mln. De winst valt hoger uit door een toename van de vermogenswinsten.
Ontvangsten NLFI (+ € 7,0 mln.)
Zie toelichtingen bij uitgaven NLFI.
Aflossing en Couponbetaling ING (– € 1,0 mrd.)
De Staat heeft de laatste aflossing van € 1,025 mrd. van ING in 2014 vervroegd ontvangen. Daarmee heeft ING de volledige kapitaalinjectie van € 10 mrd. uit 2008 terugbetaald aan de Nederlandse Staat. In de begroting was rekening gehouden met terugbetaling in 2015, met deze mutatie wordt hiervoor gecorrigeerd.
Garantiefee Propertize (+ € 9,3 mln.)
Propertize betaalt een vergoeding over de door de staat verleende garantie, waarmee de schuld van Propertize wordt gegarandeerd.
Garantie overig (+ € 0,9 mln.)
De NS betaalt een garantiepremie aan de Staat over de garantie op de uitstaande leningen van EUROFIMA. EUROFIMA is een financieringsbank voor rollend materieel, gebaseerd op het gelijknamige Verdrag tussen de Europese Staten.
Premie-inkomsten Counter Indemnity (– € 6,4 mln.)
In 2014 is de garantie van de Staat aan ABN AMRO inzake HBU beëindigd (counter indemnity). De geraamde garantiepremies voor 2015 komen daarmee te vervallen.
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen (+ € 0,6 mln.)
Een deel van de uitvoeringskosten met betrekking tot de staatsdeelnemingen kan worden doorbelast.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 4 Internationale Financiele Betrekkingen
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 290.606 | 0 | 290.606 | 918.785 | 1.209.391 | 176 | 289 | 338 | 338 |
Deelneming multilaterale ontwikkelingsbanken en -fondsen | 181.841 | 181.841 | 0 | 181.841 | |||||
Betalingsverplichting AIIB | 0 | 0 | 188.521 | 188.521 | |||||
Garantie deelname AIIB | 0 | 0 | 730.088 | 730.088 | |||||
Uitgaven | 384.077 | 0 | 384.077 | 176 | 384.253 | 74.471 | 36.793 | 36.842 | 36.842 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
Deelname aan internationale instellingen | 275.312 | 0 | 275.312 | 0 | 275.312 | 74.295 | 36.617 | 36.666 | 36.666 |
Multilarerale ontwikkelingsbanken en fondsen | 275.312 | 275.312 | 0 | 275.312 | 1.286 | 113 | 162 | 162 | |
Deelname AIIB | 0 | 0 | 0 | 0 | 73.009 | 36.504 | 36.504 | 36.504 | |
Bijdrage uit inkomen griekse obligaties | 107.265 | 0 | 107.265 | 0 | 107.265 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitkering aan Griekenland | 20.265 | 20.265 | 0 | 20.265 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Teruggeven winsten SMP | 87.000 | 87.000 | 0 | 87.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.500 | 0 | 1.500 | 176 | 1.676 | 176 | 176 | 176 | 176 |
Ontvangsten | 24.579 | 0 | 24.579 | 665 | 25.244 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deelname aan internationale instellingen | 665 | 0 | 665 | 665 | 1.330 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten IFI's | 665 | 665 | 665 | 1.330 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lening | 23.914 | 0 | 23.914 | 0 | 23.914 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente ontvangsten lening Griekenland | 23.914 | 23.914 | 0 | 23.914 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Aziatische Infrastructuurinvesteringsbank (AIIB) (+ € 912,6 mln.)
Voor eventuele deelname aan de AIIB is € 730,1 mln ($ 825 mln.) aan callable capital geraamd (garantieverplichting). Nederland zal € 188,5 ($ 206 mln.) aan paid in capital betalen. Over het verdrag tot instelling van de AIIB wordt de Tweede Kamer binnenkort verder geïnformeerd. De verwachting is dat de juridische verplichting dit jaar wordt aangegaan, hiervoor is in 2015 de betalingsverplichting opgenomen. De betalingen zijn wegens de ratificatieprocedure geraamd voor 2016 en verder.
Uitgaven, ontvangsten
Ontvangsten IFI’s (+ € 665 dzd.)
De terugbetalingen van leningen en fondsen van de IFI’s (internationale financiële instellingen) zijn hoger dan geraamd.
Artikel 5 Exportkredietverzekering en investeringsgaranties
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.616.438 | 0 | 10.616.438 | 0 | 10.616.438 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan garantieverplichtingen: | |||||||||
Reguliere EKV | 10.000.000 | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
nvesteringsverzekeringen | 453.780 | 453.780 | 0 | 453.780 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
MIGA | 150.000 | 150.000 | 0 | 150.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Uitgaven | 88.058 | 0 | 88.058 | 0 | 88.058 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
Exportkredietverzekering | 75.400 | 0 | 75.400 | 0 | 75.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schade-uitkering EKV | 74.900 | 74.900 | 0 | 74.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schade-uitkering investeringsverzekeringen | 500 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 12.658 | 0 | 12.658 | 0 | 12.658 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 12.658 | 12.658 | 0 | 12.658 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 103.250 | 0 | 103.250 | 90.000 | 193.250 | 145.202 | 116.542 | 151.172 | 152.055 |
Premies EKV | 50.000 | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Premies investeringsverzekeringen | 1.250 | 1.250 | 0 | 1.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schaderestituties EKV | 38.000 | 38.000 | 90.000 | 128.000 | 145.202 | 116.542 | 151.172 | 152.055 | |
Onttrekking begrotingsreserve SENO-GOM | 14.000 | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven
Er hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Ontvangsten
Recuperaties EKV (+ € 90,0 mln.)
De recuperatieramingen worden € 90 mln. naar boven bijgesteld. Een belangrijke reden hiervoor is het in 2014 gesloten schuldenakkoord tussen Argentinië en de Club van Parijs. Een substantieel deel van de opbrengsten komt toe aan de Nederlandse staat via de EKV-recuperaties.
Artikel 6 BTW-compensatiefonds
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 6 BTW-compensatiefonds
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
Instrument: Btw-compensatieregeling | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 0 | 0 | 0 |
w.v. bijdragen aan gemeenten en kaderwetgebieden | 2.565.154 | 2.565.154 | 0 | 2.565.154 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
w.v. bijdragen aan provincies | 335.968 | 335.968 | 0 | 335.968 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 2.901.122 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Er hebben geen mutaties plaatsgevonden.
Artikel 7 Beheer materiële activa
Budgettaire gevolgen van beleid – beleidsartikel 7 Beheer materiele activa
Stand ontwerpbegroting (1) | mutaties begroting (2) | Stand vastgestelde begroting (3) | mutaties 1ste suppletoire begroting (4) | Stand 1ste suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2016 | Mutaties 2017 | Mutaties 2018 | Mutaties 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 306 | 0 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 306 | 0 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht | 0% | 0% | |||||||
Opdrachten | 306 | 0 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beheerskosten DRZ | 306 | 306 | 0 | 306 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-ontvangsten Baten-lastendiensten | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vervreemding DRZ | 1.800 | 1.800 | 0 | 1.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
Er hebben geen mutaties plaatsgevonden.