Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 30.567 | 25.331 | 25.334 | 25.369 | 25.369 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 01 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 8.168 | 1.235 | – 85 | – 85 | – 85 | – 85 |
Nieuwe mutaties | – 2.931 | 2.354 | – 216 | – 216 | – 216 | 25.153 |
Waarvan: | ||||||
1) Sociaal domein | – 2.250 | |||||
2) Fractiekosten | 2.600 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 35.804 | 28.920 | 25.033 | 25.068 | 25.068 | 25.068 |
Toelichting
1. Sociaal domein
Dit betreft een overboeking naar het Gemeentefonds. Gemeenten en Rijk werken met ingang van 2017 samen binnen het programma sociaal domein in een aantal verander- en versnellingstrajecten om zo het sociaal domein verder te ontwikkelen. Met deze overboeking kunnen de betreffende gemeenten uitvoering geven aan de invulling van dit programma.
2. Fractiekosten
In de begroting 2017 is het amendement van het Tweede Kamerlid Arib vanaf 2018 ten laste gebracht van de uitgaven op artikelonderdeel 1.2 Participatie (Kamerstukken II 2015–2016 34 485 VII, nr. 5). Voor 2018 is de begroting hiervoor opgehoogd.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.965 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 25.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 | 21.965 |
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en veiligheidsdienst
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 212.670 | 213.404 | 218.404 | 227.404 | 227.404 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 2.767 | – 465 | – 465 | 35 | 35 | 35 |
Nieuwe mutaties | 13.029 | 36.228 | 33.155 | 24.629 | 26.851 | 251.955 |
Waarvan: | ||||||
1) Capaciteit AIVD | 6.000 | 6.000 | ||||
2) Loon- en prijsbijstelling | 8.913 | 10.081 | 5.053 | 5.275 | 5.297 | 5.297 |
3) Wiv | 10.200 | 9.481 | 9.486 | 9.488 | 9.488 | 9.488 |
4) Kasschuif Wiv | – 6.150 | 900 | 2.850 | 100 | 2.300 | |
5) Cybersecurity | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | 7.500 | |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 228.466 | 249.167 | 251.094 | 252.068 | 254.290 | 251.990 |
Toelichting
1. Capaciteit AIVD
De AIVD kent een oploop in budget vanaf 2020 voor werving van nieuwe medewerkers. Het is noodzakelijk de wervingsinspanningen reeds in 2018 en 2019 te starten. Daartoe wordt voor die jaren de begroting opgehoogd.
2. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling.
3. Wiv
De wijziging op de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) treedt per 1 januari 2018 in werking. De eerder door het kabinet op de aanvullende post gereserveerde middelen zijn toegevoegd aan de begrotingen van de verantwoordelijke departementen, waaronder BZK.
4. Kasschuif Wiv
De wijziging op de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) treedt per 1 januari 2018 in werking. Vanwege een gefaseerde invoering van de kabelinterceptie worden middelen verschoven naar latere jaren.
5. Cybersecurity
Met ingang van 2018 worden structureel extra middelen aan de begroting van de AIVD toegevoegd met als doel cyberspionage en -sabotage tegen te gaan. Het betreft hier verschillende maatregelen ter ondersteuning van detectie, onderzoek en preventie.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.714 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 | 12.714 |
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 161.709 | 88.109 | 90.108 | 90.146 | 90.068 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 41.891 | 20.052 | 15.200 | 14.100 | 2.000 | 600 |
Nieuwe mutaties | – 8.248 | 14.050 | – 470 | – 979 | 7.120 | 98.588 |
Waarvan: | ||||||
1) Stoppen Operatie BRP | – 13.200 | – 12.000 | – 9.400 | – 9.400 | – 1.400 | |
2) Kasschuif programma eID | – 2.000 | 2.000 | ||||
3) Bijdrage eID-stelselkosten | 10.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | |
4) Realisatie GDI 2016 | 5.190 | |||||
5) Vrijgave GDI-middelen | 12.340 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 195.352 | 122.211 | 104.838 | 103.267 | 99.188 | 99.188 |
Toelichting
1. Stoppen Operatie BRP
Besloten is te stoppen met de Operatie BRP, waardoor inbeheername door de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) vervalt. De begroting is hierop aangepast.
2. Kasschuif programma eID
In 2016 is incidenteel € 23 mln. beschikbaar gesteld voor de impuls eID, met de verdeling van € 5,5 mln. voor 2016 en € 17,5 mln. voor 2017. Uit de realisatiecijfers van de opdrachtnemers blijkt dat € 3 mln. niet is uitgeput op de opdrachten in 2016, deze opdrachten worden alsnog in latere jaren gerealiseerd. Hiervan wordt in 2017 € 1 mln. en in 2018 € 2 mln. ingezet voor eID activiteiten zoals het BSN-Koppelregister en de ontwikkeling van DigiD substantieel en hoog.
3. Bijdrage eID-stelselkosten
Dit betreffen structurele bijdragen van de Ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), Infrastructuur en Milieu (IenM), Financiën (FIN) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en een incidentele bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VenJ) aan de begroting van BZK voor de stelselkosten van eID.
4. Realisatie GDI 2016
Niet aangewende middelen voor de generieke digitale infrastructuur (GDI) in 2016, worden, conform besluitvorming in het Nationaal Beraad Digitale Overheid, in 2017 binnen de GDI ingezet.
5. Vrijgave GDI-middelen
Aan de hand van bestedingsplannen worden jaarlijks de GDI middelen voor het jaar erop van de Aanvullende Post GDI aan de begrotingen van de opdrachtgevers toegekend. Dit betreft de toekenning voor 2018 voor onder andere eID en de stelselvoorzieningen.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 5.374 | 513 | 423 | 423 | 423 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 28.371 | 12.000 | 9.400 | 9.400 | 1.400 | 0 |
Nieuwe mutaties | – 8.010 | – 12.000 | – 9.400 | – 9.400 | – 1.400 | 423 |
Waarvan: | ||||||
1) Stoppen Operatie BRP | – 13.200 | – 12.000 | – 9.400 | – 9.400 | – 1.400 | |
2) Realisatie GDI 2016 | 5.190 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 25.735 | 513 | 423 | 423 | 423 | 423 |
Toelichting
1. Stoppen Operatie BRP
Besloten is te stoppen met de Operatie BRP, waardoor inbeheername door de RvIG vervalt. De doorbelasting uit de 1e suppletoire begroting 2017 van de externe kosten voor de inbeheername BRP naar de gebruikers is derhalve teruggedraaid.
2. Realisatie GDI 2016
Dit betreft het financiële resultaat over 2016 op de GDI-voorzieningen.
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 30.340 | 29.434 | 27.534 | 26.810 | 26.855 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 1.966 | – 2.800 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 |
Nieuwe mutaties | – 274 | 683 | 402 | 414 | 415 | 26.250 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 32.032 | 27.317 | 24.936 | 24.224 | 24.270 | 23.250 |
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 820 | 820 | 820 | 820 | 484 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 185 | – 245 | – 300 | – 370 | – 420 | – 420 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 484 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 635 | 575 | 520 | 450 | 64 | 64 |
Artikel 11. Centraal apparaat
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 305.640 | 294.345 | 292.415 | 282.295 | 284.027 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 71.737 | 10.088 | 9.905 | 9.951 | 9.487 | 9.487 |
Nieuwe mutaties | 10.271 | 10.350 | 12.438 | 12.207 | 12.211 | 296.298 |
Waarvan: | ||||||
1) Doc-Direkt | 6.715 | 4.745 | 4.745 | 4.745 | 4.745 | 4.745 |
2) Loon- en prijsbijstelling | 2.889 | 1.706 | 6.798 | 6.568 | 6.572 | 6.572 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 387.648 | 314.783 | 314.758 | 304.453 | 305.725 | 305.785 |
Toelichting
1. Doc-Direkt
Op 17 oktober 2016 is het besluit genomen om met ingang van 1 april 2017 de dienstverlening op het gebied van de uitvoerende documentaire informatiehuishouding van de Ministeries van Financiën (Financiën) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) te bundelen en onder te brengen bij Doc-Direkt. De personeels- en ICT-budgetten behorende bij de medewerkers en dienstverlening die overgaan, zijn structureel overgeheveld naar de begroting van BZK.
2. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 14.056 | 13.858 | 13.785 | 13.770 | 13.770 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 74.221 | 1.422 | 1.409 | 1.405 | 1.405 | 1.405 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.770 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 88.277 | 15.280 | 15.194 | 15.175 | 15.175 | 15.175 |
Artikel 12. Algemeen
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 1.320 | 1.320 | 1.320 | 1.170 | 1.205 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 50 | 50 | 50 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 9.488 | 8.895 | 6.422 | 6.470 | 6.469 | 7.674 |
Waarvan: | ||||||
1) VPB veiling locaties bezinestations | 7.956 | 8.925 | 6.452 | 6.452 | 6.452 | 6.452 |
2) VPB agentschappen | 1.539 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 10.858 | 10.265 | 7.792 | 7.640 | 7.674 | 7.674 |
Toelichting
1. VPB veiling locaties bezinestations
Vanaf 2016 is ook de rijksoverheid VPB-plichtig. De winst op de veiling van benzinestations valt onder de vennootschapsbelasting (VPB). In 2017 wordt zowel de aanslag over 2016 als de voorlopige aanslag over 2017 betaald. In 2018 wordt een nabetaling over 2017 verwacht.
2. VPB agentschappen
Vanaf 2016 is ook de rijksoverheid VPB-plichtig. De VPB van de agentschappen Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) is onderdeel van de aangifte van het kerndepartement.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | – 15.000 | – 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 1.539 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15.000 |
Waarvan: | ||||||
1) VPB agentschappen | 1.539 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.539 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Toelichting
1. VPB agentschappen
Vanaf 2016 is ook de rijksoverheid VPB-plichtig. De Vennootschapsbelasting (VPB) van de agentschappen Rijksvastgoedbedrijf (RVB) en Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) is onderdeel van de aangifte van het kerndepartement. De agentschappen maken het verschuldigde bedrag hiervoor over naar het kerndepartement.
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 17.100 | 44.200 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 21.142 | 24.431 | 5.986 | – 26.684 | 17.582 | 17.593 |
Nieuwe mutaties | – 20.105 | – 18.319 | – 17.579 | – 17.516 | – 17.582 | – 17.593 |
Waarvan: | ||||||
1) Loon- en prijsbijstelling | – 20.105 | – 18.319 | – 17.579 | – 17.516 | – 17.582 | – 17.593 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 1.037 | 6.112 | 5.507 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
1. Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling aan de afzonderlijke artikelen.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie nota van wijziging 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie amendement 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2018 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |