2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2019 (incl. NvW) | 30.147.959 | 30.042.181 | 29.874.857 | 29.700.014 | 29.522.774 | 0 |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2019 | 1.011.733 | 665.187 | 640.154 | 315.936 | 312.995 | 308.743 |
Extrapolatie | 29.337.237 | |||||
Nieuwe mutaties | 53.307 | 1.119.037 | 1.154.787 | 1.167.081 | 1.165.328 | 1.164.978 |
waarvan: | ||||||
Kosten Financiële-verhoudingswet | ||||||
1 Overige mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Algemene uitkering | ||||||
2 Accres tranche 2019 | ‒ 218.343 | ‒ 218.343 | ‒ 218.343 | ‒ 218.343 | ‒ 218.343 | ‒ 218.343 |
3 Accres tranche 2020 | 1.244.014 | 1.244.014 | 1.244.014 | 1.244.014 | 1.244.014 | |
4 Ruimte onder plafond bcf 2019 | 80.823 | |||||
5 Digitaal Stelsel Omgevingswet | ‒ 18.000 | ‒ 18.000 | ‒ 18.000 | ‒ 18.000 | ‒ 18.000 | |
6 Toezicht en handhaving kinderopvang en gastouderopvang | 10.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
7 Verrekening Voogdij 18+ | ‒ 12.275 | ‒ 12.337 | ‒ 12.325 | ‒ 12.325 | ‒ 12.325 | |
8 Uitvoeringskosten SVB PGB Trekkingsrechten | ‒ 26.188 | |||||
9 Mobiliteitshulpmiddelen | ‒ 6.500 | ‒ 9.500 | ‒ 11.500 | ‒ 13.000 | ‒ 14.000 | |
10 Correctie loon- en prijsbijstelling 2019 | ‒ 5.078 | ‒ 11.363 | ‒ 11.363 | ‒ 11.363 | ‒ 11.363 | ‒ 11.363 |
11 Ambulantisering in de ggz | 12.000 | 15.000 | 19.000 | 22.000 | 22.000 | 22.000 |
12 Overige mutaties | ‒ 10.474 | 723 | 3.723 | 3.723 | 3.723 | 3.632 |
Integratie-uitkeringen | ||||||
13 Volumegroei beschermd wonen 2020 | 53.166 | 53.166 | 53.166 | 53.166 | 53.166 | |
14 Verrekening Voogdij 18+ | 12.275 | 12.337 | 12.325 | 12.325 | 12.325 | |
15 Vrijval bonus beschut werk | 12.671 | |||||
16 Correctie loon- en prijsbijstelling 2019 | 5.078 | 11.363 | 11.363 | 11.363 | 11.363 | 11.363 |
17 Ambulantisering in de ggz | 38.000 | 50.000 | 61.000 | 73.000 | 73.000 | 73.000 |
18 Overige mutaties | 9.763 | 9.763 | 9.763 | 9.763 | 9.763 | 9.763 |
Decentralisatie-uitkeringen | ||||||
19 Voorschoolse voorziening peuters | ‒ 10.000 | ‒ 20.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 |
20 Versterking arbeidsmarktregio's | 7.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | |
21 Vrijval bonus beschut werk | ‒ 12.671 | |||||
22 Regionale opgaven | 36.973 | |||||
23 Aardgasvrije wijken | 34.096 | |||||
24 Regionale Energie Strategieën | 34.640 | |||||
25 Overige mutaties | 35.829 | 15.402 | 9.964 | 9.258 | 9.005 | 9.746 |
Stand ontwerpbegroting 2020 | 31.212.999 | 31.826.405 | 31.669.798 | 31.183.031 | 31.001.097 | 30.810.958 |
Toelichting
5) Digitaal Stelsel Omgevingswet
Op 18 december 2018 hebben de VNG, het IPO, de UvW en de Minister van BZK de beheeroverkomst DSO-LV ondertekend. De overeenkomst regelt onder andere de inhoud en de uitvoering van de beheertaak, de financiering en de samenwerkingsafspraken voor een optimale werking van het Digitaal stelsel Omgevingswet landelijke voorziening (DSO-LV). Op grond van de beheerovereenkomst DSO-LV gaan gemeenten vanaf 1 januari 2020 jaarlijks € 18 mln. bijdragen aan de kosten van het basisniveau DSO-LV en het informatiepunt Omgevingswet.
6, 19 en 20) Toezicht en handhaving kinderopvang en gastouderschap, Voorschoolse voorziening peuters en Versterking arbeidsmarktregio's
Het Ministerie van SZW en de VNG hebben afgesproken dat vanaf 2019 vanuit de decentralisatie-uitkering Voorschoolse voorziening peuters € 10 mln. (vanaf 2020 structureel € 13 mln.) beschikbaar wordt gesteld voor toezicht en handhaving op kinderopvang en gastouderopvang. Tevens is afgesproken dat vanaf 2020 € 7 mln. (vanaf 2021 € 17 mln. structureel) beschikbaar wordt gesteld voor versterking arbeidsmarktregio's. Voor de decentralisatie-uitkering Voorschoolse voorziening peuters blijft een structureel bedrag van € 30 mln. beschikbaar.
7 en 14) Verrekening Voogdij 18+
Op basis van actuele gegevens stijgt het geraamde budget voor Voogdij 18+ met ca. € 12 mln. per jaar vanaf 2020. Zoals te doen gebruikelijk wordt deze aanpassing in de ramingen verrekend met het beschikbare budget voor het Objectief verdeelmodel jeugd (dat vanaf 2019 onderdeel uitmaakt van de algemene uitkering).
8) Uitvoeringskosten SVB PGB trekkingsrechten
Betreft de bijdrage aan de uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank voor de trekkingsrechten Persoonsgebonden budget (PGB) van het gemeentelijke domein. Voor de uitvoeringskosten 2020 is met de VNG overeengekomen om op basis van de begroting 2020 van de SVB een bedrag van € 26,2mln. uit de algemene uitkering te nemen.
9) Mobiliteitshulpmiddelen
Op 1 januari 2020 wordt de hulpmiddelenzorg aan cliënten die in een Wlz-instelling wonen vereenvoudigd. Vanaf deze datum worden mobiliteitshulpmiddelen (zoals een rolstoel en een scootmobiel) voor alle cliënten in een Wlz-instelling verstrekt vanuit de Wlz en niet meer vanuit de Wmo 2015. In verband met deze vereenvoudiging gaan middelen over van het gemeentefonds naar de Wlz.
10 en 16) Correctie loon- en prijsbijstelling 2019
In de Voorjaarsnota 2019 is de loon- en prijsbijstelling 2019 toegevoegd aan de begroting van het gemeentefonds. Bij de verdeling daarvan hebben de fondsbeheerders een vergissing begaan. Een correctie op de verdeling over de verschillende budgetten is noodzakelijk gebleken.
5 en 21) Vrijval bonus beschut werk
Op het beschikbare budget 2019 voor de decentralisatie-uitkering Bonus beschut werk is een bedrag overgebleven van € 12,7 mln. Het kabinet heeft besloten, mede naar aanleiding van een toezegging van de staatssecretaris van SZW aan de Tweede Kamer op 27 oktober 2016, dat de resterende middelen voor de gehele looptijd van de bonusregeling beschikbaar blijven voor gemeenten. Voor 2019 betekent dit dat het volledige overschot wordt toegevoegd aan de integratie-uitkering Participatie.
18) Regionale opgaven
Het Kabinet heeft geld gereserveerd voor het aanpakken van regionale opgaven. Deze bijdrage betreft de 2e tranche van de regionale opgaven door gemeenten. Deze bijdrage is bestemd voor regionale opgaven in en rond de gemeenten Ede, Tilburg, Den Haag, Doetinchem en Noordoost Fryslan.
De mutaties 2, 3, 4, 11, 13, 17, 22, 23 en 24 zijn reeds toegelicht onder Tabel 1 Belangrijkste mutaties in hoofdstuk 2 Beleidsagenda.