VWS is de pilot Lerend evalueren gestart met als doel het werkendeweg verbeteren van het inzicht in de kwaliteit van het beleid en het effect hiervan op de samenleving. Belangrijk hierbij is dat evaluaties onderdeel uitmaken van de beleidscyclus van VWS en zodoende alle betrokkenen actief leren van de resultaten van de evaluaties. De pilot maakt onderdeel uit van de Rijksbrede Operatie Inzicht in Kwaliteit om het inzicht in de maatschappelijke impact van beleid te vergroten.9
Voor de te evalueren thema’s in de pilot is een planning voor vijf jaar gemaakt. De thema’s zijn complexe beleidsvraagstukken op het brede terrein van VWS. De inhoud staat centraal en wordt niet begrensd door de begrotingsindeling van VWS. Anders dan bij beleidsdoorlichtingen van voor 2018 worden naast de betreffende uitgaven op de VWS-begroting ook – waar dat aan de orde is – de betreffende uitgaven die vallen onder het gehele Uitgavenplafond Zorg betrokken in de evaluatieonderzoeken.
In de pilot wordt geëxperimenteerd met innovatieve onderzoeksmethoden. Hierbij wordt zoveel mogelijk in de geest van de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE) gewerkt, maar er kan gemotiveerd van worden afgeweken.
Om de pilot goed te kunnen evalueren is in 2019 een startevaluatie uitgevoerd.10 Het doel van deze startevaluatie is inzicht te krijgen in de kwaliteit van de beleidsdoorlichtingen van VWS van de afgelopen jaren en wat er wordt geleerd van evalueren om zodoende in 2022 te kunnen bepalen of het inzicht in de kwaliteit en het leren van evalueren is verbeterd door het uitvoeren van de pilot. De beleidsdoorlichtingen van de afgelopen jaren zijn de basis om de juiste indicatoren te ontwikkelen. Er komt een ex durante evaluatie in 2020/2021 en een eindevaluatie in 2022.
De Kamer is in mei jl.11 en met een brief voorafgaande aan Prinsjesdag nader geïnformeerd over de voortgang van de pilot in 2019 en over de taakopdrachten voor de evaluaties die in 2020 zullen starten.
Nr | Beleidsthema voor evaluatie | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|
Volksgezondheid en Jeugd | ||||||
01 | Maatschappelijke Diensttijd | ED1 | ||||
03 | Preventie w.o. | ED2 | EP | |||
a) Alles is gezondheid... | ||||||
b) Aanpak overgewicht jeugd | ||||||
c) Sport en bewegen in de buurt – BSC | ||||||
d) Gezond, veilig en kansrijk opgroeien | ||||||
04 | Rijksvaccinatieprogramma | EP | ||||
Jeugdwet | EP3 | |||||
05 | Transitie Autoriteit Jeugd | EP | ||||
06 | Topsport | EP | ||||
Curatieve zorg | ||||||
07 | De juiste zorg op de juiste plek | ED | EP | |||
08 | Bestuurlijke afspraken zorg | EP | ||||
09 | Geneesmiddelenvisie | ED4 | EP | |||
10 | Zvw-pgb 2017 | EP5 | ||||
11 | Wanbetalers Zvw-premie | EP | ||||
12 | Uitkomstgerichte zorg | EA6 | ED | EP | ||
Langdurige zorg | ||||||
13 | (Onafhankelijke) cliëntondersteuning | EA | ED | EP | ||
14 | Langer thuiswonende ouderen | EA7 | EP | |||
15 | Experimenten persoonsvolgende zorg | ED8 | EP9 | |||
16 | Goed bestuur | EP | ||||
17 | Arbeidsmarkt en opleiden | ED | ||||
Evaluatie Hervorming Langdurige Zorg | EP10 | |||||
18 | Eenzaamheid | ED | EP | |||
VWS-breed | ||||||
02 | Kennisfunctie VWS | ED | EP | |||
19 | Evaluatie subsidies | EP11 | ||||
Interdepartementaal: resultaten pilot | ||||||
20 | Evaluatie pilot Lerend evalueren | EA12 | ED | EP |
TK 35 034, nr. 5, Resultaten van het begeleidend onderzoek naar de werkzame elementen van de maatschappelijke diensttijd.
TK 34 880, nr. A, Eerste evaluatie Jeugdwet.
TK 29 477, nr. 601, Beleidsreactie «ex durante evaluatie geneesmiddelenvisie».
TK 25 657, nr. 299, Evaluatie Zvw-pgb 2017.
TK 31 476, nr. 28, Nulmeting beleidsevaluatie Programma Uitkomstgerichte Zorg 2018–2022.
TK 31 765, nr. 412, Resultaten vooronderzoek Langer Thuis in het kader van de pilot Lerend evalueren.
TK 34 104, nr. 234, Tussenevaluatie persoonsvolgende zorg.
TK 34 104, nr. 255, Eindevaluatie experiment persoonsvolgende zorg.
TK 34 104, nr. N en nr. 231, Eindrapport van de evaluatie van de hervorming van de langdurige zorg.
TK 31 865, nr. 147, Evaluatie subsidies, Verantwoordelijkheid nemen en delen.
TK 31 865, nr. 150, Startevaluatie pilot Lerend evalueren.