Deze financiële paragraaf presenteert conform de Rijksbegrotingsvoorschriften de belangrijkste budgettaire veranderingen op de OCW-begroting, zowel voor de uitgaven (tabel 9) als de ontvangsten (tabel 10).
Ook bevat deze paragraaf tabellen die een overzicht geven van alle intensiveringen en ombuigingen die dit (demissionaire) kabinet tijdens de regeerperiode 2018 tot en met nu heeft gedaan (tabellen 12 t/m 17).
Art. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2021 (inclusief NvW) | 44.174.553 | 44.135.757 | 44.577.448 | 44.454.231 | 44.508.924 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
1 1e ISB Coronabanen in het hoger onderwijs | diverse | 24.470 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 2e ISB Apparaten op afstand in het po en vo | 1 | 20.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 3e ISB Sneltesten in het vo, mbo en ho | 3,4,6,7 | 144.291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4 4e ISB Extra steun voor de culturele en creatieve sector | 14 | 24.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 5e ISB Eindexamens vo en pilots voor sneltesten po | 1,3 | 48.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 6e ISB Referentieraming | diverse | ‒ 72.135 | 418.845 | 562.082 | 606.813 | 636.521 | 644.730 |
7 7e ISB Opschalen initiatieven voor kunst en cultuur voor kwetsbare groepen | 14 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8 8e ISB Studieschulden toeslagouders en SF raming | 11,12,13 | 303.975 | 261.656 | 278.291 | 263.009 | 250.669 | 251.495 |
9 9e ISB Zelftesten mbo en ho | diverse | 71.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
10 10e ISB Middelen boekenvak | 1,3,14 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11a Nationaal Programma Onderwijs | diverse | 3.165.776 | 3.571.290 | 896.390 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
11b Specifieke dekking op de OCW-begroting | 11 | 0 | 16.500 | 88.233 | 0 | 0 | 0 |
12 Onderuitputting coronamiddelen | diverse | ‒ 76.763 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13 Verlenging steunpakket cultuur voor Q3 2021 | 14 | 70.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14 Ontvangen relevante loon- en prijsbijstelling | diverse | 879.488 | 889.472 | 898.271 | 894.579 | 895.571 | 894.021 |
15 Saldo mee- en tegenvallers | diverse | ‒ 3.594 | 7.918 | ‒ 2.237 | ‒ 1.847 | ‒ 1.731 | ‒ 1.731 |
16 Kasschuiven | diverse | 1.010.638 | ‒ 1.047.107 | 6.895 | 6.591 | 9.333 | 13.650 |
17 Maatregelen kabinetsreactie POK | 14,95 | 12.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18 Middelen Aanvullende Post | 1,16 | 287 | 3.743 | 4.802 | 50.542 | 112.717 | 113.562 |
19 Niet-kaderrelevante mutaties | 11 | 21.834 | ‒ 52.518 | 53.107 | 53.533 | 53.859 | 39.102 |
20 Desalderingen | diverse | 26.006 | ‒ 11.541 | ‒ 18.916 | ‒ 21.991 | ‒ 30.110 | ‒ 36.510 |
21 Lerarenbeurs | 9 | 17.100 | 29.300 | 8.900 | 5.000 | 0 | 0 |
22 Overige mutaties | diverse | 51.498 | 16.411 | 10.204 | 4.222 | 3.984 | 44.483.047 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 49.943.924 | 48.239.726 | 47.363.470 | 46.354.682 | 46.479.737 | 46.441.366 |
Art. | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2021 (inclusief NvW) | 1.444.964 | 1.512.963 | 1.563.308 | 1.629.420 | 1.688.263 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
1 2e ISB apparaten op afstand in het po en vo | 1 | 5.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 6e ISB Nationaal Programma Onderwijs | 13 | ‒ 75.000 | ‒ 65.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 8e ISB Studieschulden toeslagouders en SF raming | 11,12,13 | 157.993 | 174.031 | 183.976 | 159.894 | 139.016 | 121.672 |
4 Saldo mee- en tegenvallers | 1,9 | 10.400 | ‒ 2.500 | ‒ 2.500 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 | ‒ 2.000 |
5 Desalderingen | 4,14,15 | 26.006 | ‒ 11.541 | ‒ 18.916 | ‒ 21.991 | ‒ 30.110 | ‒ 36.510 |
6 Extrapolatie | diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.756.713 |
Stand ontwerpbegroting 2022 | 1.569.863 | 1.607.953 | 1.725.868 | 1.765.323 | 1.795.169 | 1.839.875 |
Toelichting uitgaven
1. 1e ISB Coronabanen in het hoger onderwijs
Het kabinet stelde € 20,0 miljoen extra beschikbaar voor de benodigde extra hulp en ondersteuning in het hoger onderwijs. Daarnaast werden drie overlopende verplichtingen geboekt in deze 1e Incidentele Suppletoire Begroting (ISB) ter waarde van € 4,47 miljoen.
2. 2e ISB Apparaten op afstand in het po en vo
Het kabinet maakte € 15,0 miljoen extra vrij voor apparaten om op afstand onderwijs te volgen (zoals laptops). Scholen betalen een eigen bijdrage van 25%. Om het SIVON in de gelegenheid te stellen de apparaten aan te schaffen, werd er aan hen € 20,5 miljoen beschikbaar gesteld, waarbij de terugbetaling aan het Ministerie van OCW middels een desaldering verwerkt werd op artikel 1 (Primair onderwijs).
3. 3e ISB Sneltesten in het vo, mbo en ho
Het kabinet stelde € 138,8 miljoen extra beschikbaar om te starten met sneltesten in het onderwijs. Daarnaast is in deze 3e ISB € 5,5 miljoen beschikbaar gesteld aan de lokale media via het tijdelijk Steunfonds Lokale Informatievoorziening.
4. 4e ISB Extra steun voor de culturele en creatieve sector
Het kabinet stelde € 15,0 miljoen extra beschikbaar voor de culturele en creatieve sector vanwege investeringen die zijn gedaan en door de coronacrisis niet of nauwelijks terugverdiend konden worden. Vanwege de verlenging van de lockdown werd daarnaast nog eens € 9,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de makers in de culturele sector.
5. 5e ISB Eindexamens vo en pilots voor sneltesten po
Het kabinet stelde € 47,3 miljoen extra beschikbaar voor de maatregelen die nodig waren omtrent het centraal eindexamen, om zo het eindexamen te organiseren in tijden van corona en leerlingen meer voorbereidingstijd te geven. Daarnaast werd in deze 5e ISB € 0,9 miljoen extra beschikbaar gesteld voor de pilots van sneltesten in het po.
6. 6e ISB Referentieraming
Naast het Nationaal Programma Onderwijs (toegelicht onder punt 11) werd er in deze 6e ISB ook structureel € 645,0 miljoen geïnvesteerd in het onderwijs vanwege de grotere instroom van leerlingen en studenten.
7. 7e ISB Opschalen initiatieven voor kunst en cultuur voor kwetsbare groepen
Het kabinet stelde € 10,0 miljoen extra beschikbaar voor het opschalen van initiatieven voor kunst en cultuur voor kwetsbare groepen. Het Fonds voor Cultuurparticipatie kon hiermee culturele activiteiten organiseren die bij uitstek mensen steunen die door corona in eenzaamheid, gebrek aan zingeving of depressiviteit zijn geraakt.
8. 8e ISB Studieschulden toeslagouders en SF raming
Vanwege de hersteloperatie kinderopvangtoeslag werd besloten om alle op 1 januari 2021 openstaande leningen en schulden van de gedupeerde ouder en zijn/haar eventuele toeslagpartner in beginsel kwijt te schelden. In totaal is er € 225,0 miljoen kwijtgescholden en € 2,5 miljoen aan uitvoeringskosten bij DUO ingeboekt. Daarnaast werden in deze 8e ISB artikel 11 (Studiefinanciering), artikel 12 (Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten) en artikel 13 (Lesgelden) per saldo met € 663,2 miljoen incidenteel en per saldo met € 174,8 miljoen structureel verhoogd. Deze bijstellingen zijn grotendeels het gevolg van de grotere instroom van leerlingen en studenten.
9. 9e ISB Zelftesten mbo en ho
Het kabinet stelde nog eens € 71,5 miljoen extra beschikbaar voor zelftesten in het mbo en ho. Met de inzet van zelftesten in het onderwijs kon een belangrijke bijdrage worden geleverd aan de continuering van (fysiek) onderwijs, wat van belang is om onderwijsachterstanden te voorkomen, voor psychisch welbevinden van leerlingen en studenten, en voor arbeidsparticipatie van ouders. Hiervoor werd een opdracht verleend aan (een) private partij(en) voor testafname.
10. 10e ISB Middelen boekenvak
Naast de technische plafondcorrecties op de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs (toegelicht bij punt 11) heeft het kabinet incidenteel € 20,0 miljoen beschikbaar gesteld in 2021 ten behoeve van de fysieke boekhandel.
11. Nationaal Programma Onderwijs
Het kabinet stelde totaal € 8,5 miljard extra beschikbaar voor het Nationaal Programma Onderwijs. Hiervan werd € 2,2 miljard in de 6e ISB overgeheveld naar de OCW-begroting. In de eerste Suppletoire Begroting werd het tweede deel van het Nationaal Programma Onderwijs toegevoegd. Vervolgens zijn, om een uitvoerbaar betaalritme van de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs voor DUO te realiseren, middelen van 2022 naar 2021 geschoven in de 10e ISB. In totaal is er € 151,2 miljoen aan middelen van 2022 naar 2021 geschoven. Bij Begroting 2022 hebben er nog interne verschuivingen plaatsgevonden en heeft er voor de Aanpak Jeugdwerkloosheid een overboeking plaatsgevonden van € 34,5 miljoen naar het Ministerie van SZW in 2022. In tabel 11 is een overzicht weergegeven van de middelen van het Nationaal Programma Onderwijs. Er staat nu nog voor € 702,3 miljoen gereserveerd op de Aanvullende Post.
6e ISB 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
po/vo | 493.526 | 9.624 | ||||
Uitbreiden IOP-subsidie vve, po en vo | 220.700 | |||||
Uitbreiden regeling Extra handen in de klas | 158.000 | |||||
Extra nieuwkomersbekostiging po en vo | 62.000 | |||||
Ondersteuning/begeleiding examenkandidaten vo | 27.376 | 9.624 | ||||
Capaciteitentest brugklas en tweede klas vo | 10.000 | |||||
Scan/monitor per school | 10.000 | |||||
Focus op kerncurriculum | 150 | |||||
Organisatie, onderzoek, monitoring en uitvoering | 5.300 | |||||
mbo/ho | 1.042.000 | 650.000 | ||||
Uitbreiden IOP-subsidie mbo | 35.000 | |||||
Uitbreiden regeling Extra handen in de klas mbo/ho | 82.000 | |||||
Studenten financieel ondersteunen | 350.000 | 650.000 | ||||
Stages en praktijkleren | 73.000 | |||||
Verhoogde instroom studiejaar 20/21 | 489.000 | |||||
Cornona enveloppe (devices mbo) | 10.000 | |||||
Onderzoek, monitoring en uitvoering | 3.000 | |||||
Totaal | 1.535.526 | 659.624 | ||||
VJN 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
po/vo | 1.396.053 | 2.636.083 | 1.252.335 | |||
Intensiveringen voor scholen | 1.069.637 | 1.499.737 | 539.569 | |||
waarvan op de Aanvullende Post | 342.583 | 359.713 | ||||
Intensiveringen voor gemeenten | 72.407 | 161.632 | 75.459 | |||
Specifieke doelgroepen (overgang po/vo; nieuwkomers; CN, VSO/PRO) | 78.930 | 229.622 | 48.282 | |||
Ondersteuning onderwijspersoneel | 144.446 | 366.773 | 207.328 | |||
Organisatie, onderzoek, monitoring en uitvoering | 30.633 | 35.736 | 21.985 | |||
mbo/ho | 309.197 | 683.166 | 3.767 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Vertraging onderzoek1 | 81.000 | 81.000 | ||||
Lerarenopleiding | 38.000 | 38.000 | ||||
Corona enveloppe | 173.000 | 333.000 | ||||
Stages en praktijkleren | 6.000 | 71.000 | ||||
Aanpak jeugdwerkloosheid2 | 15.000 | |||||
Onderzoek, monitoring en uitvoering | 4.864 | 16.000 | ||||
Studenten financieel ondersteunen3 | 116.500 | 3767 | 40000 | 40000 | 40000 | |
Gelijke kansen alliantie (gemeenten) | 6.333 | 12.666 | ||||
Totaal | 1.705.250 | 3.319.249 | 1.256.102 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
6e ISB 2021 + VJN 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
po/vo | 1.889.579 | 2.303.124 | 892.623 | |||
waarvan op de Aanvullende Post | 342.583 | 359.713 | ||||
mbo/ho | 1.351.197 | 1.333.166 | 3.767 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
waarvan bij SZW aanpak jeugdwerkloosheid | 34.500 | |||||
waarvan specifieke dekking op de OCW-begroting4 | 16.500 | 88.233 | ||||
Totaal | 3.240.776 | 4.029.873 | 1.344.335 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Van het bedrag van 2022 is een overboeking naar het Ministerie van SZW afgehaald van € 34,5 miljoen.
De bovenstaande tabel toont het budget dat is toegevoegd aan de OCW-begroting ten behoeve van het NPO. De verlenging van de OV-kaart en de compensatie SF-recht lopen vanwege hun aard langer door. In 2027 wordt € 25,0 miljoen toegevoegd aan de OCW-begroting. Een deel van deze maatregel is specifiek binnen de OCW-begroting gedekt. Zie ook de toelichting in de eerste Suppletoire Begroting 2021.
12. Onderuitputting coronamiddelen
Van de middelen die het afgelopen jaar ter beschikking zijn gesteld voor corona maatregelen wordt een deel niet uitgeput. Het betreft hier € 4,8 miljoen van de coronabanen in het hoger onderwijs uit de 1e ISB. En € 72,0 miljoen van de inhaal- en ondersteuningsporgramma's uit het NPO.
13. Verlenging steunpakket cultuur voor Q3 2021
Naar verwachting heeft de culturele en creatieve sector ook in het derde kwartaal van 2021 nog te maken met de (gevolgen van de) beperkende maatregelen. Dit heeft negatieve gevolgen voor het vermogen van de sector om omzet te genereren. Daarom is besloten om voor de culturele en creatieve sector de specifieke steunmaatregelen in het derde kwartaal, in afgebouwde vorm, te verlengen. De kosten hiervan bedragen € 70,0 miljoen.
14. Ontvangen relevante loon- en prijsbijstelling
Het kabinet besluit dit jaar alle loon- en prijsontwikkeling (lpo) uit te keren over de departementale begrotingen, ter compensatie van stijgende lonen en prijzen. In de verdiepingsbijlage is de verdeling van de lpo over de artikelen te zien. De relevante lpo-tranche 2021 die het Ministerie van OCW uitkeert bedraagt in 2021 € 877,3 miljoen. Daarnaast is er ook nog lpo verkregen op HGIS budgetten wat het totaal aan verkregen lpo € 879,5 miljoen maakt.
15. Saldo mee- en tegenvallers
Het saldo aan mee- en tegenvallers binnen de OCW-begroting op de uitgaven is -/- € 3,6 miljoen.
16. Kasschuiven
Op de begroting worden diverse meerjarige kasschuiven doorgevoerd, om de budgetten in overeenstemming te brengen met het verwachte bestedingsritme. Zo is er besloten tot een kasschuif van € 1.050,0 miljoen op het budget van de reisvoorziening van de openbaarvervoersbedrijven op artikel 11 (Studiefinanciering). Deze kasschuif van jaar 2022 naar 2021 wordt vaker verwerkt omdat dit in het verleden behulpzaam kon zijn om de plafondstanden te sluiten. Dit jaar is het verzoek voor de kasschuif initieel door de vervoersbedrijven zelf ingediend. Tegelijkertijd is deze kasschuif ook dit jaar behulpzaam bij het sluiten van de plafondstanden en daarmee in het belang van het Rijk.
17. Maatregelen kabinetsreactie Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK)
Het rapport van de POK constateert problemen bij de informatiehuishouding en informatievoorziening binnen de Rijksoverheid. Rijksbreed wil de overheid de achterstand in onze informatiehuishouding sneller gaan inhalen en verbeteren. Het kabinet heeft structureel € 0,8 miljard gereserveerd op de Aanvullende Post voor de maatregelen die in de kabinetsreactie op het POK rapport zijn aangekondigd. Onderdeel van deze maatregelen is een uitbreiding van het takenpakket van het Nationaal Archief (NA) en de Inspectie Overheidsinformatie en Erfgoed (IOE). Daarnaast zijn er algemene maatregelen aangekondigd om de informatievoorziening en dienstverlening van het Rijk te verbeteren, die ook voor het Ministerie van OCW gevolgen hebben. Bij Voorjaarsnota is besloten om incidenteel budget op de OCW-begroting te verwerken voor deze maatregelen. De voor het Ministerie van OCW gereserveerde middelen vanaf 2022 zijn nog niet aan de begroting van het Ministerie van OCW toegevoegd, deze zullen in een later stadium aan de begroting worden toegevoegd.
18. Middelen Aanvullende Post
Er zijn diverse middelen van de Aanvullende Post aan de OCW-begroting toegevoegd. Dit betreft onder andere de middelen voor de uitvoering van de Wet Openbare Overheid (WOO) die al bij eerste Suppletoire Begroting zijn toegevoegd. Bij Begroting 2022 zijn ook de laatste werkdrukmiddelen uit het Regeerakkoord toegevoegd.
19. Niet-kaderrelevante mutaties
De niet kaderrelevante mutaties hebben betrekking op de studiefinanciering. Het betreft bijstellingen naar beneden op het instrument Leningen vanwege de maatregel uit het Nationaal Programma Onderwijs halvering van het collegegeld, lpo-uitkering op de niet-kaderrelevante budgetten onder deze post en een bijstelling naar boven vanwege de Nationaal Programma Onderwijs-maatregel verlenging OV kaart met 12 maanden.
20. Desalderingen
Dit betreft diverse desalderingen, waarvan de meesten hebben plaatsgevonden bij eerste Suppletoire Begroting en dus daar zijn toegelicht. Bij Begroting 2022 heeft nog een desaldering plaatsgevonden op artikel 15 (Media). Dit betreft de raming van de reclameopbrengsten van de Ster. Deze is lager geraamd en daardoor vindt er een onttrekking aan de Algemene Mediareserve plaats.
21. Overige mutaties
Dit betreft diverse mutaties waaronder:
• overboekingen van en naar andere departementen;
• de eindejaarsmarge die in 2021 wordt toegevoegd aan de OCW-begroting;
• coronamiddelen voor stage offensief, projectskills en scholingsmogelijkheden en jeugdwerkloosheid.
Toelichting ontvangsten
1. 2e ISB Apparaten op afstand in het po en vo
Het kabinet maakte € 15,0 miljoen extra vrij voor apparaten om op afstand onderwijs te volgen (zoals laptops). Scholen betalen een eigen bijdrage van 25%. Om het SIVON in de gelegenheid te stellen de apparaten aan te schaffen, werd er aan hen € 20,5 miljoen beschikbaar gesteld, waarbij de terugbetaling aan het Ministerie van OCW middels een desaldering van € 5,5 miljoen verwerkt werd op artikel 1 (Primair onderwijs).
2. 6e ISB Nationaal Programma Onderwijs
Het kabinet stelde totaal € 8,5 miljard extra beschikbaar voor het Nationaal Programma Onderwijs. Hiervan werd € 2,2 miljard in de 6e ISB overgeheveld naar de OCW-begroting. Een deel hiervan betrof een compensatie voor de lesgeldontvangsten op artikel 13 (Lesgelden).
3. 8e ISB Studieschulden toeslagouders en SF-raming
In deze 8e ISB werd op artikelen 11 (Studiefinanciering), 12 (Tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten) en 13 (Lesgelden) de studiefinancieringsraming verwerkt. Dit betrof structureel € 121,7 miljoen op de ontvangsten. Deze stijging komt voornamelijk door niet-relevante ontvangsten op de terugontvangen lening.
4. Saldo mee- en tegenvallers
Dit betreft in 2021 voornamelijk de meevaller op de ontvangsten van het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid van € 12,9 miljoen. De jaren erna betreft dit een tegenvaller op de ontvangsten van de lerarenbeurs.
5. Desalderingen
Dit betreft diverse desalderingen, waarvan de meesten hebben plaatsgevonden bij eerste Suppletoire Begroting en dus daar zijn toegelicht. Bij Begroting 2022 heeft nog een desaldering plaatsgevonden op artikel 15 (Media). Dit betreft de raming van de reclameopbrengsten van de Ster. Deze is lager geraamd en daardoor vindt er een onttrekking aan de Algemene Mediareserve plaats.
6. Extrapolatie
Dit betreft de toevoeging van een nieuw jaar (2026) aan de begrotingsreeks.
Tabel 12 geeft een overzicht van alle intensiveringen op de OCW-begroting, sinds de start van het kabinet Rutte III en tabel 13 doet dat voor de ombuigingen. Tabel 14 geeft een saldo van tabel 12 en 13 weer.
In tabellen 15 t/m 17 worden de investeringen, ombuigingen en het saldo ervan uitgesplitst per sector weergegeven. Daarbij dient er rekening mee gehouden te worden dat een deel van de middelen per sector op artikel 95 (Apparaat kerndepartement) belandt.
Art. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
G32 Voor- en vroegschoolse educatie | 1 | 40.000 | 130.000 | 170.000 | 170.000 | 170.000 | 170.000 | 170.000 | 170.000 | 170.000 |
G33 Aanpak werkdruk primair onderwijs (incl. 20 miljoen euro voor kleine scholen) | 1 | 108.000 | 297.500 | 373.604 | 401.750 | 381.646 | 353.500 | 394.000 | 450.000 | 450.000 |
G34 Modernisering CAO primair onderwijs | 1 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 | 270.000 |
G35 Kwaliteit technisch onderwijs vmbo | 3 | 40.000 | 70.000 | 120.000 | 120.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
G36 Fundamenteel onderzoek | 16 | 95.000 | 155.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 | 200.000 |
G37 Toegepast onderzoek innovatie | 6, 16 | 25.000 | 38.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
G38 Onderzoeksinfrastructuur | 16 | 45.000 | 55.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
G40 Cultuur (en historisch democratisch bewustzijn) | 14 | 25.000 | 50.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 |
G41 Nederlandse scholen in het buitenland | 1 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
G42 Media/onderzoeksjournalistiek | 15 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
G43 Intensivering erfgoed en monumenten (met name nationaal restauratiefonds) | 14 | 98.500 | 137.000 | 60.000 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
G44 Aanpak laaggeletterdheid | 4 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
G45 Onderwijsachterstandenbeleid en aandacht voor hoogbegaafde kinderen | 1, 3 | 15.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
G47 Terugdraaien taakstelling OCW | 244.000 | 415.000 | 410.000 | 338.000 | 183.000 | 183.000 | 183.000 | 183.000 | 183.000 | |
G48 Terugdraaien taakstelling groen onderwijs | diverse | 0 | 9.000 | 13.000 | 14.000 | 13.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
G49 Halvering collegegeld eerstejaars HO (incl. Pabo voor 2 jaar en intensivering profileringsfondsen) | 6, 7 | 70.000 | 165.000 | 165.000 | 170.000 | 170.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 | 175.000 |
Intensivering Praktijkleren | 4 | 0 | 0 | 10.600 | 10.600 | 10.600 | 10.600 | 10.600 | 0 | 0 |
Aanvullende middelen mediavisiebrief | 15 | 0 | 43.000 | 47.500 | 44.500 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Beta en Techniek | 4, 6, 7 | 0 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 |
Investering funderend onderwijs | 1, 3 | 0 | 300.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Krimpmiddelen | 3 | 0 | 0 | 10.000 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cultuur paketten | 14 | 0 | 0 | 340.000 | 373.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Extra BIS instellingen | 14 | 0 | 0 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 0 | 0 |
Onderwijsmiddelen (Met o.a. inhaal- en ondersteuningsmiddelen, compensatie studenten) | diverse | 0 | 0 | 333.730 | 186.270 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lokale informatievoorziening | 15 | 0 | 0 | 18.509 | 5.491 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lerarentekort | 1, 4, 6, 9 | 0 | 0 | 28.500 | 31.500 | 32.000 | 32.000 | 32.000 | 32.000 | 32.000 |
Compensatie meerkosten programmering landelijke publieke omroep | 15 | 0 | 0 | 19.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpak jeugdwerkloosheid | 4 | 0 | 0 | 4.000 | 39.644 | 11.482 | 110 | 0 | 0 | 0 |
Continuïteit en extra hulp voor de klas | diverse | 0 | 0 | 0 | 210.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Coronabanen hoger onderwijs | 6,7 | 0 | 0 | 0 | 15.241 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Devices | 1 | 0 | 0 | 0 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sneltesten | diverse | 0 | 0 | 0 | 211.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Examens | 3 | 0 | 0 | 0 | 47.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationaal Programma Onderwijs1 | diverse | 0 | 0 | 0 | 3.168.772 | 3.652.790 | 984.623 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
Kwijtschelden studieschulden toeslagaffaire | 11 | 0 | 0 | 0 | 252.500 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 |
Projectskills en scholingsmogelijkheden | 4 | 0 | 0 | 0 | 996 | 333 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Zeeland Delta Kenniscentrum | 16 | 0 | 0 | 0 | 287 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatregelen kabinetsreactie POK | diverse | 0 | 0 | 0 | 12.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie van de Wet Openbare Overheid | 95 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.743 | 4.802 | 6.095 | 6.813 | 7.658 |
Lerarenbeurs | 9 | 0 | 0 | 0 | 17.100 | 29.300 | 8.900 | 5.000 | 0 | 0 |
Totaal2 | 1.088.500 | 2.218.500 | 2.807.443 | 6.594.451 | 5.502.894 | 2.768.535 | 1.861.695 | 1.887.813 | 1.888.658 |
Art. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
G46 Doelmatiger onderwijs | diverse | ‒ 20.000 | ‒ 92.000 | ‒ 137.000 | ‒ 183.000 | ‒ 183.000 | ‒ 183.000 | ‒ 183.000 | ‒ 183.000 | ‒ 183.000 |
Korting Lumpsum mbo | 4 | 0 | 0 | ‒ 2.489 | ‒ 2.489 | ‒ 2.698 | ‒ 2.489 | ‒ 2.489 | ‒ 2.489 | ‒ 2.489 |
Korting Lumpsum ho | 6, 7 | 0 | ‒ 19.452 | ‒ 3.143 | ‒ 3.141 | ‒ 3.515 | ‒ 3.142 | ‒ 3.142 | ‒ 3.142 | ‒ 3.142 |
Subsidietaakstelling | diverse | ‒ 34.261 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidietaakstelling onderwijsconvenant | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 10.600 | ‒ 10.600 | ‒ 10.600 | ‒ 10.600 | ‒ 10.600 |
Flexstuderen | 6 | 0 | 0 | ‒ 5.205 | ‒ 2.375 | ‒ 4.878 | ‒ 7.133 | ‒ 8.212 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 |
Compensatie Zeeland Delta Kenniscentrum1 | diverse | 0 | 0 | 0 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 |
Inboeking bezuiniging ho als gevolg van ingetrokken rentemaatregel Studiefinanciering (Regeerakkoord Rutte III) | 6,7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 3.000 |
Inboeking bezuiniging bekostiging wo als gevolg van Voorjaarsnota 20192 | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 37.913 |
Totaal3 | ‒ 54.261 | ‒ 111.452 | ‒ 147.837 | ‒ 191.505 | ‒ 205.191 | ‒ 206.864 | ‒ 207.943 | ‒ 209.731 | ‒ 250.644 |
Art. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo intensiveringen | diverse | 1.088.500 | 2.218.500 | 2.807.443 | 6.594.451 | 5.502.894 | 2.768.535 | 1.861.695 | 1.887.813 | 1.888.658 |
Saldo ombuigingen / taakstellingen | diverse | ‒ 54.261 | ‒ 111.452 | ‒ 147.837 | ‒ 191.505 | ‒ 205.191 | ‒ 206.864 | ‒ 207.943 | ‒ 209.731 | ‒ 250.644 |
Totaal | 1.034.239 | 2.107.048 | 2.659.606 | 6.402.946 | 5.297.703 | 2.561.671 | 1.653.752 | 1.678.082 | 1.638.014 |
Art. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primair onderwijs | 1 | 431.000 | 867.000 | 968.639 | 1.949.462 | 1.971.416 | 1.020.055 | 874.500 | 930.500 | 930.500 |
Voortgezet onderwijs | 3 | 45.000 | 237.106 | 252.195 | 1.263.221 | 726.112 | 209.661 | 118.001 | 118.001 | 118.001 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 4 | 5.000 | 6.993 | 96.679 | 488.178 | 353.253 | 18.097 | 17.987 | 7.387 | 7.387 |
Hoger beroepsonderwijs | 6 | 63.602 | 143.188 | 150.914 | 707.330 | 637.117 | 154.516 | 151.516 | 151.516 | 151.516 |
Wetenschappelijk onderwijs | 7 | 21.398 | 82.213 | 84.177 | 542.154 | 441.564 | 90.596 | 90.596 | 90.596 | 90.596 |
Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid | 9 | 0 | 4.000 | 11.800 | 24.236 | 36.300 | 20.900 | 20.000 | 15.000 | 15.000 |
Studiefinanciering | 11 | 0 | 0 | 38.030 | 414.883 | 128.000 | 87.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Lesgeld | 13 | 0 | 0 | 0 | 75.000 | 65.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cultuur | 14 | 123.500 | 187.000 | 480.000 | 493.500 | 95.000 | 95.000 | 95.000 | 80.000 | 80.000 |
Media | 15 | 5.000 | 48.000 | 90.009 | 54.991 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid | 16 | 150.000 | 228.000 | 225.000 | 230.029 | 231.242 | 225.000 | 225.000 | 225.000 | 225.000 |
Overig | diverse | 244.000 | 415.000 | 410.000 | 351.467 | 772.890 | 802.710 | 189.095 | 189.813 | 190.658 |
Totaal | 1.088.500 | 2.218.500 | 2.807.443 | 6.594.451 | 5.502.894 | 2.768.535 | 1.861.695 | 1.887.813 | 1.888.658 |
Art. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primair onderwijs | 1 | ‒ 19.916 | ‒ 30.664 | ‒ 45.663 | ‒ 61.135 | ‒ 71.735 | ‒ 71.735 | ‒ 71.735 | ‒ 71.735 | ‒ 71.735 |
Voortgezet onderwijs | 3 | ‒ 10.771 | ‒ 23.786 | ‒ 35.420 | ‒ 47.451 | ‒ 47.451 | ‒ 47.451 | ‒ 47.451 | ‒ 47.451 | ‒ 47.451 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 4 | ‒ 17.065 | ‒ 12.666 | ‒ 21.351 | ‒ 27.684 | ‒ 27.893 | ‒ 27.684 | ‒ 27.684 | ‒ 27.684 | ‒ 27.684 |
Hoger beroepsonderwijs | 6 | ‒ 2.513 | ‒ 16.581 | ‒ 20.233 | ‒ 21.878 | ‒ 24.613 | ‒ 26.637 | ‒ 27.716 | ‒ 29.504 | ‒ 30.674 |
Wetenschappelijk onderwijs | 7 | ‒ 3.354 | ‒ 24.800 | ‒ 20.770 | ‒ 27.450 | ‒ 27.592 | ‒ 27.450 | ‒ 27.450 | ‒ 27.450 | ‒ 67.193 |
Cultuur | 14 | 0 | 0 | 0 | ‒ 30 | ‒ 30 | ‒ 30 | ‒ 30 | ‒ 30 | ‒ 30 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid | 16 | ‒ 642 | ‒ 2.955 | ‒ 4.400 | ‒ 5.877 | ‒ 5.877 | ‒ 5.877 | ‒ 5.877 | ‒ 5.877 | ‒ 5.877 |
Totaal | ‒ 54.261 | ‒ 111.452 | ‒ 147.837 | ‒ 191.505 | ‒ 205.191 | ‒ 206.864 | ‒ 207.943 | ‒ 209.731 | ‒ 250.644 |
Art. | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Primair onderwijs | 1 | 411.084 | 836.336 | 922.976 | 1.888.327 | 1.899.681 | 948.320 | 802.765 | 858.765 | 858.765 |
Voortgezet onderwijs | 3 | 34.229 | 213.320 | 216.775 | 1.215.770 | 678.661 | 162.210 | 70.550 | 70.550 | 70.550 |
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie | 4 | ‒ 12.065 | ‒ 5.673 | 75.328 | 460.494 | 325.360 | ‒ 9.587 | ‒ 9.697 | ‒ 20.297 | ‒ 20.297 |
Hoger beroepsonderwijs | 6 | 61.089 | 126.607 | 130.681 | 685.452 | 612.504 | 127.879 | 123.800 | 122.012 | 120.842 |
Wetenschappelijk onderwijs | 7 | 18.044 | 57.413 | 63.407 | 514.704 | 413.972 | 63.146 | 63.146 | 63.146 | 23.403 |
Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid | 9 | 0 | 4.000 | 11.800 | 24.236 | 36.300 | 20.900 | 20.000 | 15.000 | 15.000 |
Studiefinanciering | 11 | 0 | 0 | 38.030 | 414.883 | 128.000 | 87.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Lesgeld | 13 | 0 | 0 | 0 | 75.000 | 65.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Cultuur | 14 | 123.500 | 187.000 | 480.000 | 493.470 | 94.970 | 94.970 | 94.970 | 79.970 | 79.970 |
Media | 15 | 5.000 | 48.000 | 90.009 | 54.991 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 | 45.000 |
Onderzoek en wetenschapsbeleid | 16 | 149.358 | 225.045 | 220.600 | 224.152 | 225.365 | 219.123 | 219.123 | 219.123 | 219.123 |
Overig | diverse | 244.000 | 415.000 | 410.000 | 351.467 | 772.890 | 802.710 | 189.095 | 189.813 | 190.658 |
Totaal | 1.034.239 | 2.107.048 | 2.659.606 | 6.402.946 | 5.297.703 | 2.561.671 | 1.653.752 | 1.678.082 | 1.638.014 |