Al het beleid wordt periodiek geëvalueerd in een beleidsdoorlichting. De beleidsdoorlichting oordeelt over het behalen van de beleidsdoelstellingen zoals die zijn geformuleerd in het beleidsartikel van de departementale begrotingen. De vakministers zijn verantwoordelijk voor het periodiek evalueren van de doeltreffendheid en de doelmatigheid van het beleid.
Drie kenmerkende eigenschappen van een beleidsdoorlichting zijn:
-
a) beleidsdoorlichtingen zijn evaluaties op het niveau van beleidsterreinen. Een beleidsdoorlichting heeft hierdoor het karakter van een synthese onderzoek;
-
b) in een beleidsdoorlichting staan fundamentele vragen centraal die gericht zijn op nut, noodzaak en effectiviteit van beleid;
-
c) bij de uitvoering worden onafhankelijke experts betrokken. De onafhankelijke expert geeft een oordeel over de kwaliteit van het onderzoek, en licht daarbij zijn of haar betrokkenheid bij de totstandkoming van de beleidsdoorlichting toe. Dit oordeel wordt samen met de beleidsdoorlichting aan de Tweede Kamer aangeboden.
De meerjarige programmering van beleidsdoorlichtingen is terug te vinden in de beleidsagenda van elke departementale begroting.
Tabel 6.1 geeft een overzicht van de beleidsdoorlichtingen die volgens de ontwerpbegrotingen 2015 in 2015 aan het parlement zullen worden aangeboden.
Departement | Onderwerp | Artikel |
---|---|---|
I De Koning | ||
IIA Staten Generaal | ||
IIB Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs | ||
III Algemene zaken | ||
IV Koninkrijksrelaties | ||
V Buitenlandse Zaken | ||
Bevordering Internationale Rechtsorde | 1, 2 | |
Nabuurschap (met effectonderzoek naar Oostelijke Partnerschap-landen incl. MATRA | 3 | |
Publieksdiplomatie | 4 | |
Nederland Gastland | 4 | |
NL cultuur in het buitenland | 4 | |
VI Veiligheid en Justitie | ||
Nationale Politie1 | 31 | |
Adequate toegang tot het rechtsbestel | 32.2 | |
Slagvaardige & kwalitatief goede rechtspleging | 32.3 | |
VII Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | ||
Regeldruk | 6.1 | |
Informatiebeleid | 6.2 | |
E-overheid | 6.3 | |
VIII Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | ||
Prestaties van leerlingen en studenten omhoog | 1, 3, 4, 6, 7, 11 en 12 | |
Doelmatigheid en focus op het onderwijs | 1, 3, 4, 6, 7, 11 en 12 | |
Goed opgeleide, professionele leraren, docenten en schoolleiders | 9 | |
Een sterke cultuursector die ondernemend en innovatief is en goed zorgt voor ons erfgoed | 14 | |
IX Financiën en Nationale Schuld | ||
Het genereren van inkomsten voor de financiering van overheidsbeleid | 1 | |
Een bijdrage leveren aan een gezond en welvarend Europa en een evenwichtige internationale financieel-economische ontwikkeling | 4 | |
Schuldfinanciering tegen zo laag mogelijke rentekosten onder acceptabel risico voor de begroting | 11 | |
X Defensie | ||
Wijziging samenstelling Koninklijke Marine (2005) | 2 | |
Defensie Materieel Proces | 6 | |
XII Infrastructuur en Milieu | ||
Waterkwaliteit | 12 | |
Geluid | 20 | |
XIII Economische Zaken | ||
Goed functionerende economie en markten | 11 | |
Een sterk innovatievermogen | 12 | |
Een excellent ondernemingsklimaat2 | 13 | |
Natuur en regio | 18 | |
XV Sociale Zaken en Werkgelegenheid | ||
Kinderopvang | 7 | |
Uitvoeringskosten | 11 | |
XVI Volksgezondheid, Welzijn en Sport | ||
Ziektepreventie | 1 | |
Bevordering van de werking van het stelsel | 2 | |
Zorg en jeugdzorg in Caribisch Nederland | 4 | |
XVII Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking | ||
Rechtsstaatontwikkeling, democratisering en corruptiebestrijding | 4 | |
Humanitaire hulp | 4 | |
XVIII Wonen en Rijksdienst | ||
Woningmarkt | 1 | |
A Infrastructuurfonds | ||
B Gemeentefonds | ||
C Provinciefonds | ||
F Diergezondheidsfonds | ||
H BES-fonds | ||
J Deltafonds |
Alle afgeronde beleidsdoorlichtingen zijn in te zien op http://www.rijksbegroting.nl/beleidsevaluaties/evaluaties-en-beleidsdoorlichtingen/archief.