De voorstellen van het wetsvoorstel Belastingplan 2016 zijn door de Belastingdienst beoordeeld met de uitvoeringstoets nieuwe stijl. Waar uitvoeringstoetsen van de Belastingdienst zich in het verleden vooral concentreerden op de vraag of de noodzakelijke aanpassingen in de geautomatiseerde systemen nog konden worden doorgevoerd, wordt met de uitvoeringstoets nieuwe stijl breed gekeken naar aspecten die vanuit het perspectief van de uitvoering van belang kunnen zijn. De uitvoeringstoetsen hebben de vorm gekregen van een rapportage per onderdeel van het wetsvoorstel, waarin die aspecten worden uitgewerkt. Bij de verschillende uitvoeringstoetsen33 is een leeswijzer gevoegd met een nadere toelichting op de vorm waarin die rapportages zijn gegoten.
Voor alle voorstellen uit het onderhavige wetsvoorstel geldt dat de Belastingdienst die uitvoerbaar en handhaafbaar acht per de voorgestelde inwerkingtredingsdatum. Bij een aantal voorstellen worden door de Belastingdienst kanttekeningen geplaatst, waarmee duidelijk is welke potentiële kansen, problemen of risico’s de Belastingdienst voorziet bij de invoering daarvan. Dat lijkt nieuw, maar is het niet. In het verleden werd binnen de Belastingdienst een afweging gemaakt, waarbij zonder nadere toelichting het oordeel uitvoerbaar en handhaafbaar volgde, als kansen werden gezien, of als werd besloten bepaalde risico’s te accepteren. Met de uitvoeringstoets nieuwe stijl wordt de gemaakte afweging voor de buitenwereld inzichtelijk gemaakt. Dit leidt tot een evenwichtiger beeld van de gevolgen voor de uitvoering die achter de diverse voorstellen schuil gaan. In een aparte brief wordt meer in detail ingegaan op de uitvoeringstoets nieuwe stijl en op de uitvoeringsgevolgen van het gehele pakket Belastingplan 2016.
Een aantal voorstellen uit het wetsvoorstel Belastingplan 2016 heeft gevolgen voor de uitvoeringskosten van de Belastingdienst. Deze zijn opgenomen in de onderstaande tabel. De besparingen die voortvloeien uit de maatregelen worden ingezet ter invulling van de vereenvoudigingtaakstelling bij de Belastingdienst.
Totaal uitvoeringskosten BP (x€ 1 mln.) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Maatregel | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
Wijziging partnerbegrip (opvanghuizen) | 0,000 | 0,224 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 | 0,200 |
Herziening box 3 | 0,000 | 0,335 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 | 0,000 |
Pakket bestrijden emigratielek aanmerkelijk-belanghouders | 0,000 | 0,010 | 0,000 | 0,501 | 0,075 | 0,075 | 0,075 |
Bestrijding erfpachtconstructies in de overdrachtsbelasting | 0,190 | 0,190 | 0,190 | 0,143 | 0,095 | 0,047 | 0,047 |
Verruiming schenkingsvrijstelling | 0,000 | 0,342 | 0,298 | 0,298 | 0,298 | 0,298 | 0,298 |
Totaal kosten BP | 0,190 | 1,101 | 0,688 | 1,142 | 0,668 | 0,620 | 0,620 |
Integratie RDA in S&O-afdrachtvermindering | 0,000 | – 0,215 | – 0,232 | – 0,232 | – 0,317 | – 0,317 | – 0,317 |
Totaal besparingen BP | 0,000 | – 0,215 | – 0,232 | – 0,232 | – 0,317 | – 0,317 | – 0,317 |
Totaal BP | 0,190 | 0,886 | 0,456 | 0,910 | 0,351 | 0,303 | 0,303 |