Programma- en apparaatskosten | Bedrag (x € 1.000) |
---|---|
1. Interim-management | 4.612 |
2. Organisatie- en formatieadvies | 11.047 |
3. Beleidsadvies | 957 |
4. Communicatieadvisering | 1.410 |
Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4) | 18.026 |
5. Juridisch advies | 3.944 |
6. Advisering opdrachtgevers automatisering | 64.665 |
7. Accountancy, financiën en administratieve organisatie | 5.376 |
(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7) | 73.985 |
8. Uitzendkrachten (formatie & piek) | 38.207 |
Ondersteuning bedrijfsvoering | 38.207 |
Totaal uitgaven inhuur externen 2014 | 130.218 |
Algemene toelichting op de tabel
Bovenstaand overzicht geeft een beeld van de uitgaven (voor de agentschappen betreft het de kosten) voor inkoop van adviseurs en tijdelijk personeel conform de rijksbrede definitie in de Rijksbegrotingvoorschriften. De agentschappen die zijn opgenomen in dit overzicht betreffen BPR, DHC, RVB, UBR, FMHaaglanden, P-Direkt, SSC-ICT Haaglanden en Logius.
Toelichting op het inhuurpercentage 2014
In de brief van 24 april 2014 (Kamerstukken II, 2013–2014, 33 750, nr. 55) heeft de Minister van BZK de Tweede Kamer geïnformeerd dat BZK op basis van de verwachtingen toen zou uitkomen op een geraamd sturingspercentage externe inhuur 2014 van 22,8%.
Het gerealiseerde percentage externe inhuur van het kerndepartement en de agentschappen BPR en DHC betreft 5,6%. De agentschappen met een rijksbrede dienstverlening komen in 2014 uit op een percentage inhuur van 31,4%. Het gerealiseerde percentage externe inhuur van BZK als totaal komt in 2014 uit op 23,3%.
Sturingspercentage 2014 (€ x 1.000) | Heel BZK | Kern+BPR+DHC | Overige BLA's (SSO’s) |
---|---|---|---|
Uitgaven ambtelijk personeel | 428.523 | 165.727 | 262.796 |
Uitgaven externe inhuur | 130.218 | 9.913 | 120.305 |
Totaal personele uitgaven | 558.741 | 175.640 | 383.101 |
Percentage externe inhuur 2014 | 23,3% | 5,6% | 31,4% |
Toelichting op de uitgaven
Bij BZK is de inhuur van externen voor het kerndepartement de afgelopen jaren gedaald.
Dit is echter niet het geval bij de rijksbreed opererende agentschappen van BZK (SSO’s). Bij deze agentschappen vindt inhuur veelal plaats ten behoeve van en in opdracht van andere Ministeries. Voor dergelijke externe opdrachten geldt dat uit doelmatigheidsoverwegingen gebruik gemaakt wordt van externe inhuur vanwege het tijdelijke karakter van de opdrachten en/of de gevraagde specifieke kennis en expertise. Het betreft de volgende agentschappen van BZK.
Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
Het RVB is een uitvoeringsdienst van het Rijk, ontstaan uit een fusie van vier vastgoeddiensten: de Dienst Vastgoed Defensie (DVD), de Rijksgebouwendienst (Rgd), het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) en de directie Rijksvastgoed. Met betrekking tot het voormalige Rgd-onderdeel: de Rgd is een vraaggestuurde dienst, waarbij veelal specifieke en specialistische kennis nodig is. Het gaat om kennis op het terrein van vastgoed, bouw- c.q. installatietechniek en verschillende vormen van veiligheid voor met name kantoren, musea, paleizen en gevangenissen. De vraag naar huisvesting en huisvestingsadviezen fluctueert, zowel in aard van de benodigde specialistische kennis als in omvang. Derhalve bestaat de inhuur van externen voor het grootste deel uit inhuur ten behoeve van het primair proces (bv. projectmanagers van bouwprojecten) met het oog op de eerder genoemde specialistische kennis. In het verleden is besloten dat de Rgd op bepaalde terreinen géén of onvoldoende eigen capaciteit meer heeft en dat dit per project wordt ingehuurd. Bij de overige onderdelen van het RVB is de externe inhuur binnen de norm van 10% gebleven.
Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR)
UBR levert producten en diensten op het terrein van de bedrijfsvoering aan onderdelen van de rijksoverheid. UBR heeft een flexibele schil nodig om te voldoen aan de vraag van departementen; de externe inhuur is daarom hoofdzakelijk vraaggestuurd. In 2014 vindt externe inhuur voornamelijk plaats bij EC O&P, HIS en BV&F. Bij EC O&P worden conform het nieuwe business model bij de onderdelen Workflow en Bedrijfsgeneeskundige dienst de bezetting ingevuld vanuit de flexibele schil conform afspraken in het ICOP (categorie 2: Organisatie- en formatieadvies). Om flexibiliteit in de vraag te kunnen opvangen worden arbeidsjuristen bij EC O&P en inkopers bij de HIS ingehuurd (categorie 5: Juridisch advies). De inhuur bij BV&F betreft ondersteuning als gevolg van de werkzaamheden in het kader van programma Redesign Financiële Functie (categorie 7: Accountancy, financiën en administratieve organisatie).
FMHaaglanden
FMHaaglanden is de facilitaire dienstverlener voor rijksorganisaties in de regio Haaglanden. De overschrijding bij FMHaaglanden wordt met name veroorzaakt door extra inzet op maatwerkprojecten en de benodigde inzet van FMHaaglanden op ontwikkelingstrajecten zoals SGO5 en LFMO (samenwerkingsverband tussen de vier grote uitvoeringsorganisaties op facilitair gebied. Dit zijn DJI, Belastingdienst, Rijkswaterstaat en FMH).
P-Direkt
P-Direkt is het shared service center voor de salaris- en personeelsadministratie voor de gehele rijksdienst. Voor het beheer en onderhoud van het systeem worden, naast ambtelijk personeel, externen ingezet. De realisatie bij P-Direkt op externe inhuur komt hoger uit dan begroot. P-Direkt heeft voor zijn contactcenter een flexibele schil voor het opvangen van seizoenspieken. Voor het onderhoud en beheer van de geautomatiseerde systemen is ingehuurd voor specialistische kennis. De kosten van ambtelijk personeel zijn hoger dan begroot door meer inzet van gedetacheerd personeel op ontwikkelprogramma's en de voorbereiding op en de start van de dienstverlening centrale archivering personeelsdossiers en optimaal verbinden.
SSC-ICT Haaglanden
SSC-ICT Haaglanden is de ICT-dienstverlener van acht Ministeries. SSC-ICT Haaglanden verzorgt de Haagse gemeenschappelijke dienstverlening voor ICT-werkplekdiensten en verricht de daarbij horende ondersteunende werkzaamheden voor de verschillende Ministeries. De vaste formatie van SSC-ICT Haaglanden voorziet in de reguliere dienstverlening. De externe inhuur is vrijwel volledig ingezet op klant specifieke opdrachten (flexibele schil).
Met betrekking tot het voormalige Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI)-onderdeel heeft het grootste deel van de externe inhuur betrekking op inhuur van projectmanagers, -medewerkers, applicatiespecialisten voor beheer en projecten, infrastructuur- en werkplekspecialisten voor projecten en beheer.
Logius
Logius biedt publieke dienstverleners een samenhangende digitale infrastructuur die hen in staat stelt met burgers en bedrijven en onderling, 7x24, betrouwbaar, snel, groen en gemakkelijk elektronisch zaken te doen. Naast eigen personeel heeft Logius een flexibele schil waarvoor extern wordt ingehuurd. Deze flexibele schil wordt aangehouden om op incidentele werkzaamheden geen eigen personeel, maar externe inhuur in te zetten.
In 2014 is de realisatie omzet 2014 (€ 115 mln.) ten opzichte van de geraamde omzet (€ 91 mln.) fors gegroeid. Dit is een toename van 27%. Deze stijging van de omzet leidt ook tot een forse stijging van de personele kosten, met name de externe inhuur.
De extra orders die Logius gedurende het jaar ontvangt van de beleidsopdrachtgevers, zijn niet gepland en bestaan voornamelijk uit capaciteitskosten. Zolang er geen structurele gelden zijn voor deze extra werkzaamheden, kan dit alleen door externe inhuur worden ingevuld. Hierdoor is het geraamde percentage externe inhuur overschreden. Verder zet Logius externe inhuur in ter vervanging van moeilijk vervulbare vacatures waarbij specifieke expertise op ICT-gebied nodig is en waarvan de kennis binnen de rijksoverheid niet aanwezig is.
Rapportage overschrijding maximumuurtarief externe inhuur buiten mantelcontracten
In onderstaande tabel wordt weergegeven en toegelicht in hoeveel gevallen in 2014 door BZK buiten de mantelcontracten om externe krachten zijn ingehuurd boven het voor de organisaties van het Rijk afgesproken maximumuurtarief van € 225 (exclusief BTW).
Inhuur externen buiten mantelcontracten | 2014 |
---|---|
Aantal overschrijdingen maximumuurtarief | geen |