In het kader van operatie Inzicht in Kwaliteit van het kabinet wordt het overzicht van onderzoeken en evaluaties ontwikkeld naar een strategische evaluatie agenda. Het verslagjaar 2021 betreft hierin een overgangsjaar. Dat betekent dat nog niet alle thema’s volledig zijn uitgewerkt. Een interactieve versie van dit overzicht is te vinden op www.rijksfinanciën.nl.
Beleid en wetgeving van het departement wordt getoetst in de fase van totstandkoming conform het interdepartementaal voorgeschreven integraal afwegingskader (IAK). De evaluaties zijn in een latere fase input voor de beleidsdoorlichtingen (straks ‘periodieke evaluaties’), waarbij het immers om ex-post synthese onderzoeken gaat. In het overzicht krijgen voorts zoveel mogelijk ook ex-ante evaluaties een plaats. Specifiek ten aanzien van MIRT projecten en de te nemen voorkeursbeslissingen ligt altijd een MKBA ten grondslag. Deze wordt bij de voorkeursbeslissing openbaar. Over de voortgang van de besluitvorming over MIRT projecten wordt de Tweede Kamer ieder half jaar geïnformeerd via een rapportage.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
---|---|---|---|---|---|
Artikel 11 - Integraal Waterbeleid | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Water | Beleidsdoorlichting | 2021 | Beleidsdoorlichting integraal waterbeleid | 11 | |
Water | Waterveiligheid | Ex post Evaluatie | 2020 | Resultaten Beleidsdoorlichting Integraal Waterbeleid 2014-2019 | Tweede Kamer der Staten-Generaal | 11 |
Evaluatie van het grondwater instituut IGRAC | Evaluatie | 2021 | IGRAC is met een subsidieregeling gesteund in de periode 2016-2022. Deze evaluatie onderzocht de door IGRAC behaalde resultaten over de periode 2016-2019. | 11 | |
Waterbeheer | Beleidsdoorlichting integraal waterbeleid | 2021 | De beleidsdoorlichting is afgerond en aan de Tweede Kamer aangeboden (2021D43365). De beleidsdoorlichting Integraal Waterbeleid geeft een overwegend positief beeld van het ingezette beleid en de bereikte resultaten. Er wordt geconstateerd dat binnen Integraal Waterbeleid sprake is van goed geregisseerde en concrete actieplannen, die zorgen voor een doeltreffende uitvoering. Op het gehele beleidsterrein is duidelijk aandacht voor een doelmatige aanpak. Op delen van het beleidsterrein ontbreekt het echter aan concrete en afrekenbare doelstellingen. Er zal een strategische evaluatie agenda voor het waterbeleid worden voorbereid, die erop gericht zal zijn om bij (nieuwe) programma’s en projecten doelmatigheid en doeltreffendheid een onderdeel te laten zijn van evaluaties en waarin zoveel mogelijk concrete (tussen)doelen worden geformuleerd. | 11 | |
Waterbeheer | Monitoring | 2021 | In het Bestuursakkoord Water (BAW) hebben Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en drinkwaterbedrijven afgesproken om de lastenstijging voor inwoners en bedrijven gematigd te houden en, ten opzichte van de prognose in 2010, een doelmatigheidswinst na te streven die jaarlijks oplopend ten minste € 750 miljoen in 2020 bedraagt. In de eindrapportage van de Monitor Lastenontwikkeling en Doelmatigheidswinst BAW is gerapporteerd over de kostenontwikkeling, de doelmatigheidswinst en de ontwikkeling van de prestaties in de periode 2010 tot en met 2019. Hierin is geconcludeerd dat de totale gerealiseerde doelmatigheidswinst ruim € 1 miljard bedroeg in 2019. Hiermee is de doelstelling (tenminste € 750 miljoen per jaar) ruimschoots gerealiseerd en zijn de lasten voor inwoners en bedrijven minder toegenomen dan zonder het BAW het geval zou zijn geweest. | 11 | |
Waterbeheer | Monitoring | 2021 | Met de Staat van Ons Water wordt elk jaar gerapporteerd over de voortgang van het waterbeleid in het afgelopen kalenderjaar. | 11 | |
Kennis en Innovatie | Verkenning | 2021 | Ten behoeve van het verbeteren van de organisatie van kennis en innovatie in de watersector is in 2021 een verkenning uitgevoerd: 'Verkenning naar de organisatie van kennis en innovatie in de watersector'. De aanbevelingen uit deze verkenning worden meegenomen in de vervolgstappen om tot een verbeterde inrichting van kennis en innovatie in het water- en bodemdomein te komen. | 11 | |
Waterveiligheid | Evaluatie | 2020 | Onderzoek naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van de subsidieregeling. | 11 | |
Waterveiligheid | Evaluatie | 2021 | Op basis van de evaluatie subsidieregeling HWBP zijn een aantal aanbevelingen gedaan. Tijdens de opvolging van de evaluatie subsidieregeling zijn deze aanbevelingen verder uitgewerkt tot verbeteringen voor de (uitvoering van) de regeling. | 11 | |
Algemeen Waterbeleid | Evaluatie | 2021 | Betreft evaluatie doeltreffendheid en de effecten van artikel III van de Deltawet. Dit artikel betreft het experimenteerartikel, dat in het Deltafonds is geïntroduceerd om de bekostiging van de opgaven voor waterveiligheid, zoetwater of waterkwaliteit te kunnen combineren met aanvullende ambities voor bijvoorbeeld ruimtelijke kwaliteit, natuur of anderszins. | 11 | |
Artikel 13 - Bodem en Ondergrond | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Drinkwater | drinkwater | verkenning | 2021 | Verkenning van scenario's voor de exploitatie van de drinkwatervoorziening in Caribisch Nederland | 13 |
drinkwater | beleidsnota | 2021 | Beschrijft de opgaven voor de komende jaren en bevat de hoofdkeuzes voor het drinkwaterbeleid. | 13 | |
Bodem en ondergrond | Bodem | Beleidsdoorlichting | 2021 | Beleidsdoorlichting artikel 13 Bodem en Ondergrond | 13 |
Bodemkwaliteit | Evaluatie | 2021 | RIVM rapport over Thermisch gereinigde grond | 13 | |
Bodemkwaliteit | handelingskader | 2021 | Actualisatie handelingskader PFAS | 13 | |
Artikel 14 - Wegen en Verkeersveiligheid | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Wegen | 14 | ||||
Thuiswerken, thuisonderwijs en mobiliteit | Monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Mobiliteitsbeeld 2021 | Monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Uitwerking van brede welvaart voor de monitoring en evaluatie van mobiliteitsbeleid | Ex ante | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Verkeersveiligheid | 14 | ||||
Verkeersveiligheidsprognose | Ex ante | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
Ruimtelijke inrichting en verkeersveiligheid | ex ante | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
Staat van de verkeersveiligheid | Monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
verkeersdoden in Nederland | Monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
ernstige verkeersgewonden | monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
verkeersveiligheidsvergelijker | monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
ongevallen met speed pedelecs | monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
riskant verkeersgedrag, verkeeragressie, veelplegers | Monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
rotondes en andere kruispunten | Monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
risicoinventaisatie van de elektrische step | Monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
Verkeersveiligheid in internationaal perspectief | Monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
GOW 30/ limiet 30 km rijden | Monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
bruikbare risicoindicatoren verkeersveiligheid | monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 14 | |
Thema beter benutten | Beter benutten | ||||
Trendprognose wegverkeer 2021-2026 | ex-ante evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Smart mobility in relatie tot doorstroming op de weg | Monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Overheidsuitgaven verkeer en vervoer 2008-2019 | ex post evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Mobiliteit is een vehikel | monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Op weg met Licht Elektronische Voertuigen | monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Duurzame mobilteit | |||||
Klimaatverandering en het mobiliteitssysteem | monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 14 | |
Artikel 16 - Openbaar vervoer en Spoor | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Openbaar vervoer en spoor | Goederenvervoer | ||||
Analyse vervoerprestatie | ex post evaluatie | 2021 | Analyse vervoerprestatie ten behoeve van de tussentijdse evaluatie van de subsidieregeling goederenvervoer per spoor. | 16 | |
Spoorveiligheid | |||||
openbaar vervoer en spoorwegovergangen | monitoring en evaluatie | 2021 | SWOV publicatie | 16 | |
Beter benutten | |||||
Actualisatie verkenning OV-gebrui 2021-2026 | monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 16 | |
deelauto en deelfietsmobiliteit in Nederland | monitoring en evaluatie | 2021 | KIM publicatie | 16 | |
Artikel 17 - Luchtvaart | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Veilige luchtvaart | evaluatie Schipholbeleid | ex post evaluatie | jaarlijks | In het luchtvaartbeleid staat veiligheid op één. Schiphol kan zich alleen ontwikkelen als dit aantoonbaar veilig kan. De veiligheid op en rondom Schiphol wordt continu gemonitord. | 17 |
Vogelaanvaringen: Evaluatie Convenant Reduceren risico vogelaanvaringen Schiphol 2016– 2018 | ex post evaluatie | 2020 | Dit onderzoek evalueert het convenvant risico vogelaanvaringen 2016-2018 | 17 | |
Externe veiligheid | overig onderzoek | 2018 | Dit onderzoek is uitgevoerd naar aanleiding van het «Veiligheid vliegverkeer Schiphol» rapport van de OVV uit 2017. Het onderzoek had als doel om de externe veiligheid rondom Schiphol te onderzoeken. Onder andere de wijze waarop het externe veiligheidsbeleid voor de omwonenden van Schiphol zich verhoudt tot het externe veiligheidsbeleid van andere sectoren is onderzocht. | 17 | |
Review Risk analysis of runway combination changes 4th runway rule | overig onderzoek | 2019 | Het betreft een analyse van eerder analyses over de risico's van de wisselingen van startbanen en landingsbanen en in het bijzonder het gebruik van de 4e baan. | 17 | |
Stappenplan LIB 5 voor externe veiligheid | overig onderzoek | 2019 | Het stappenplan helpt gemeenten rond luchthavens om bij ruimtelijke plannen rekening te houden met een verhoogd risico op vliegtuigongevallen met meerdere slachtoffers. | 17 | |
Onderzoek Adecs groepsrisico | overig onderzoek | 2019 | In dit onderzoek wordt inzicht gegeven in de manier waarop het groepsrisico rondom de luchthaven Schiphol zich heeft ontwikkeld in de afgelopen decennia en welke ontwikkelingen op dit gebied te verwachten zijn. Daarbij is ook vraag naar een beeld van zowel de ontwikkeling van de luchtvaart als de ruimtelijke ontwikkeling. Het studiegebied van het onderzoek is het gehele LIB-5 gebied. | 17 | |
Actualisatie Integrale Veiligheidsanalyse Schiphol | overig onderzoek | 2020 | Het rapport bevat een actualisatie van de integrale veiligheidsanalyse (IVA) uit 2018 van het Koninklijk Nederlands Lucht- en ruimtevaartcentrum (NLR). Onderzocht is of de uitgevoerde en geplande maatregelen op Schiphol voldoende zijn om de voorgenomen ontwikkelijk veilig uit te kunnen voeren. | 17 | |
Evaluatie implementatie aanbevelingen OVV-onderzoek Veiligheid vliegverkeer Schiphol | overig onderzoek | 2020 | Het rapport evalueert de opvolging van de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport «Veiligheid vliegverkeer Schiphol» van de onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). | 17 | |
Aanpak Evaluatie OVV_x0002_aanbevelingen Schiphol | overig onderzoek | 2020 | In dit NLR memorandum wordt een aanpak voorgesteld van de evaluatie van de aanbevelingen die gedaan zijn in het OVV-rapport «Veiligheid Vliegverkeer Schiphol» uit 2017. | 17 | |
Impact COVID19 op NL-luchtvaart | overig onderzoek | 2020 | Onderzoek naar de impact van de coronapandemie op de nederlandse luchtvaartsector. | 17 | |
Evaluatie convenant Veiligheidsverbetering | overig onderzoek | 2020 | In de evaluatie van het convenant is onder andere onderzocht in hoeverre partijen de, in het convenant genoemde, afspraken zijn nagekomen, of het convenant als instrument heeft gewerkt om de doelen te bereiken en of er aanbevelingen zijn voor aanpassing van het convenant. | 17 | |
Toets op rapport verkenning banenstelsel Schiphol | overig onderzoek | 2020 | De rapportage geeft inzicht in de aanpak en de resultaten uit de toets van verkenning naar de effecten op het gebied van geluid en capaciteit bij de aanpassing van het banenstelsel van Schiphol. | 17 | |
Quick scan veiligheid banenstelsel Schiphol | overig onderzoek | 2020 | In deze quickscan wordt onderzocht of het huidige banenstelsel van Schiphol met een ander gebruik, en aanvullend daarop een banenstelsel met een parallelle Kaagbaan, de veiligheid vergroten en bijdragen aan het oplossen van door de OVV geconstateerde veiligheidsknelpunten of dat het huidige banensteldel met een ander gebruik of een banenstelsel met een parallelle Kaagbaan juist nieuwe veiligheidsproblemen introduceert. | 17 | |
Monitoring ganzen Schiphol | overig onderzoek | 2021 | Om al deze veranderingen te duiden en om voor te sorteren op wat er na 2022 zal moeten of kunnen gaan gebeuren, heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een onderzoeksvraag uitgezet om het gehele jaar de effecten te monitoren van haar beleid aan de hand van de volgende items: 1. Wekelijkse tellingen, een jaarrond, vastleggen op welke gewassen de meeste ganzen en overlast veroorzakende vogels af komen; 2. In welk jaargetijde is de meeste overlast te verwachten en waarom; 3. Is het mogelijk om vast te leggen waar de ganzen, die overlast veroorzaken, vandaan komen; 4. In verschillende jaargetijden bijhouden hoeveel ganzen er in de zgn. 10 km zone zitten, waarvan men mag uitgaan dat deze ook in de Haarlemmermeer zullen gaan foerageren. | 17 | |
Thema 2 Nederland goed verbonden | |||||
Monitor netwerkkwaliteit en Staatsgaranties 2018, 2019, 2020 | ex post monitoring | jaarlijks | De monitor geeft een beeld van de ontwikkeling van de netwerkkwaliteit op Schiphol in vergelijking met belangrijke concurrerende luchthavens. | 17 | |
Benchmark luchthavengelden en overheidsheffingen 2018, 2019 en 2020 | ex post benchmark | jaarlijks | Het is belangrijk dat de kosten voor luchtvaartmaatschappijen op Schiphol concurrerend zijn ten opzichte van andere luchthavens. Een concurrerend kostenniveau draagt immers bij aan het in stand houden van het netwerk van luchtverbindingen van en naar Nederland. Om een beeld te krijgen van het relatieve kostenniveau van Schiphol vindt jaarlijks een vergelijking plaats van de luchthavengelden, de Air Traffic Control (ATC)-heffingen en de overheidsheffingen op Schiphol en tien concurrerende luchthavens. In deze benchmark wordt berekend wat op de verschillende luchthavens voor een identiek pakket vluchten, dat representatief is voor Schiphol, aan deze kosten betaald zou moeten worden. | 17 | |
Beleidsevaluatie naar de staatsdeelneming in de luchtvaartmaatschappij Winair | overig onderzoek | 2021 | De staat borgt het publieke belang «bereikbaarheid» op de Caribisch Nederlandse eilanden Saba en Sint Eustatius. Daartoe heeft het sinds 2010 aandelen in de luchtvaartmaatschappij Winair. Onderzocht is of deze deelneming van voldoende toegevoegde waarde is om het publieke belang te borgen. Uit de evaluatie kwam naar voren dat andere instrumenten beter in staat zijn om dat belang te borgen. | 17 | |
Economische betekenis Luchtvracht Schiphol | overig onderzoek | 2019 | In dit onderzoek is berekend wat de economische bijdrage is van luchtvracht op Schiphol in termen van werkgelegenheid en toegevoegde waarde. | 17 | |
Thema 3 Een gezonde en aantrekkelijke leefomgeveing | |||||
evaluatie gebruiksprognose Schiphol | ex post evaluatie | jaarlijks | Na afloop van elk gebruiksjaar(1 november t/m 31oktober)wordt de gebruiksprognose geëvalueerd, waarbij onder meer de werkelijk opgetreden geluidbelasting wordt vergeleken met de verwachting in de gebruiksprognose. | 17 | |
Rapport Cie MER over evaluatie stikstofberekeningen Lelystad Airport | ex post / ex ante evaluatie | 2020 | De Commissie voor de m.e.r. werd, in samenwerking met het RIVM, verzocht om zowel terug te kijken op de procedure die tot nu toe is doorlopen, als om vooruit te kijken en te adviseren over hoe in toekomstige milieueffectrapporten de gevolgen van stikstofemissies door de luchtvaart in beeld moeten worden gebracht. | 17 | |
Passende beoordeling Wnb Lelystad Airport | ex ante evaluatie | 2021 | Als gevolg van de PAS uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. In mijn brief van 5 september 20193 heb ik u de consequentie van deze uitspraak voor Lelystad Airport geschetst en aangegeven dat de project specifieke aanpak weer is opgepakt om tot een passende beoordeling te komen | 17 | |
Onderzoek opstellen en uitvoeren monitoring- en evaluatieprogramma Lelystad Airport | 2019 | Het doel van het project ‘meten en berekenen vliegtuiggeluid’ is te onderzoeken welke verbeteringen mogelijk zijn bij zowel berekeningen als metingen van vliegtuiggeluid en hoe beide methodes onderling versterkt kunnen worden. | 17 | ||
Rapport Vliegtuiggeluid: meten, rekenen en beleven van het RIVM | overig onderzoek | 2019 | Omwonenden van luchthavens willen graag dat vliegtuiggeluid gemeten wordt, en niet alleen maar berekend. Het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu), het NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) en het KNMI (Koninklijk Meteorologisch Instituut) hebben op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een advies uitgewerkt om te komen tot een stelsel van metingen en berekeningen dat waardevol is voor omwonenden en ook voor beleidsmakers. | 17 | |
Notitie Toelichting AERIUS resultaatbestand berekening Lelystad Airport | overig onderzoek | 2019 | Resultaten van een stikstofdepositieberekening met AERIUS Calculator | 17 | |
Duurzame luchtvaart | |||||
Evaluatie vrijstelling paramotors | ex post evaluatie | 2021 | In 2015 is een wijziging van de Regeling Burgerluchthavens van kracht geworden, onder andere inhoudende dat luchthavens, die uitsluitend gebruikt worden voor het opstijgen met gemotoriseerde schermvliegtuigen, worden vrijgesteld van het verbod om in gebruik te zijn zonder dat voor deze luchthavens een luchthavenbesluit of een luchthavenregeling geldt | 17 | |
Evaluatie motiveringsplicht in het LIB | ex post evaluatie | 2021 | Het stappenplan dat met de betrokken gemeenten en provincies is opgesteld om de motiveringsplicht voor het groepsrisico in het LIB effectief in te vullen werd eind 2019 vastgesteld. In 2021 zal de wijze waarop de motiveringsplicht daadwerkelijk door gemeenten wordt geconcretiseerdl in de worden geevalueerd. | 17 | |
Actualisatie economische betekenis Schiphol | ex post evaluatie | 2019 | Het rapport geeft een actueel beeld (2019) van de economische bijdrage van Schiphol aan de Nederlandse economie. Daarnaast kijkt het naar de betekenis van de luchthaven voor de (regionale) arbeidsmarkt en betekenis van (groei van de) de luchthaven voor de regionale en Nederlandse economie en het vestigingsklimaat. Tot slot maakt het een schatting van de economische bijdrage van regionale luchthavens. | 17 | |
Het maatschappelijk belang van het Schipholnetwerk | ex post evaluatie | 2019 | Het rapport richt zich op het maatschappelijke belang van extra capaciteit op Schiphol en de optimale benutting daarvan. Daarnaast analyseert het de gevolgen van de beperking van de capaciteit voor de Nederlandse samenleving, het Schiphol-netwerk en de concurrentiepositie van Nederland. | 17 | |
Evaluatie Regeling commissies regionaal overleg burgerluchthavens van nationale betekenis | ex post evaluatie | 2018 | Evaluatie van de regeling commissies regionaal overleg burgerluchthavens van nationale betekenis | 17 | |
Evaluatie Omgevingsraad Schiphol (ORS) | ex post evaluatie | 2019 | In deze evaluatie wordt een onafhankelijk advies uitgebracht over de Omgevingsraad Schiphol. Daarin is een beeld geschetst van de bestaande situatie en opvattingen van partijen. Vervolgens zijn tegen die achtergrond op basis van geformuleerde uitgangspunten drie toekomstperspectieven neergelegd. | 17 | |
«Verkennende MKBA beleidsalternatieven luchtvaart» | MKBA | 2018 | Het rapport is een resultaat van deze verkenning naar vijf verschillende ontwikkelingsrichtingen voor de luchtvaart in Nederland | 17 | |
RLi advies luchtvaartbeleid een nieuwe aanvliegroute | ex ante evaluatie | 2019 | Het advies richt zich op een nieuw luchtvaartbeleid om in te spelen op de groei van de luchtvaart, de klimaat- en leefomgevingsbelangen de zorg om het afnemende vertrouwen in de overheid en de luchtvaartsector. | 17 | |
Programmaplan luchtruimherziening | overig onderzoek | 2018 | Meer ruimte in het luchtruim en minder hinder op de grond. De Rijksoverheid werkt aan een integrale herziening van het Nederlandse luchtruim. | 17 | |
Gatewayreview Luchtruimherziening | overig onderzoek | 2019 | Betreft een gateway review op het programma luchtruim herziening. | 17 | |
Luchtvaart in Nederland | overig ondezoek | 2019 | Een draagvlak onderzoek ten aanzien van de luchtvaart onder inwoners van Nederland | 17 | |
Welvaartsbijdrage van vrachtvluchten op Schiphol | overig onderzoek | 2019 | Het onderzoek is gericht op de welvaartsbijdrage van vrachtvluchten op Schiphol. | 17 | |
Publieksonderzoek NRD voor Luchtvaartnota 2020-2050 | overig onderzoek | 2019 | Hoe kijken Nederlanders aan tegen de denkrichtingen en het toetskader die het ministerie van IenW voorstelt om te komen tot de nieuwe Luchtvaartnota? Dat staat in het Kwalitatief publieksonderzoek Notitie reikwijdte en detailniveau voor het plan-MER voor de Luchtvaartnota 2020-2050. MetrixLab deed het onderzoek van mei 2019 in opdracht van IenW. | 17 | |
Quick Scan Luchthaven in zee | overig onderzoek | 2019 | In dit onderzoek is gekeken naar de kosten, baten en onzekerheden omtrent verplaatsing van Schiphol naar de Noordzee. Het is uitgevoerd in het kader van de Luchtvaartnota. | 17 | |
Improving slotcompliance | overig onderzoek | 2019 | Het Engelstalige onderzoeksrapport bevat een benchmark van de normen uit de Europese Slotverordening en geeft adviezen voor verbetering van de slotmonitoring en de slothandhaving. | 17 | |
Evaluation Coordination Committee Netherlands Final report | overig onderzoek | 2019 | Het rapport bevat aanbevelingen om het Coordination Committee Netherlands (CCN) beter te laten functioneren. In het CCN zitten de luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van 1 of meerdere gecoördineerde luchthavens in Nederland en hun representatieve organisaties, de luchtverkeersleiding en de luchthavenexploitanten. | 17 | |
Monitoring Luchthavenindelingsbesluit | overig onderzoek | 2020 | Het doel van deze monitoring is onder andere om de gevolgen van het wijzigingsbesluit voor de ruimtelijke ontwikkeling rondom de luchthaven Schiphol inzichtelijk te maken. Alsmede om de regels van het wijzigingsbesluit LIB en de bestuurlijke afspraken die tot uiting komen in de praktijk inzichtelijk te maken. | 17 | |
Onderzoek bagageafhandeling Schiphol | overig onderzoek | 2021 | Het onderzoek richt zich op juridische mogelijkheden voor sociale vestigingseisen in relatie tot veiligheidsproblemen bij grondpersoneel op Schiphol. | 17 | |
Evaluatie laagvliegroutes Lelystad | ex post evaluatie | 2019 | Evaluatie van de laagvliegroutes rondom Lelystad | 17 | |
Artikel 18 - Scheepvaart en Havens | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Duurzame binnenvaart | Evaluatie subsidieregeling innovaties duurzame binnenvaart | Evaluatie | 2018 | Betreft een evaluatie van de subsidieregeling innovaties duurzame binnenvaart | 18 |
Havens | Onderzoek havensamenwerking | Overig onderzoek | 2019 | Het rapport bevat bouwstenen voor een handelingskader voor de samenwerking tussen (zee)havens. | 18 |
Onderzoek Level Playing Field Noordwest-Europese zeehavens | Overig onderzoek | 2020 | Onderzoek naar het level playing field van de Noordwest-Europese zeehavens. Het voorliggende rapport bevat de uitkomsten van dit onderzoek. | 18 | |
Projecten | KBA brughoogtes | MKBA | 2019 | Globale KBA-berekeningen gemaakt voor de voor containervaart relevante vaarwegtrajecten | 18 |
MKBA doorvaarthoogte kunstwerken i.r.t. containervaart | MKBA | 2018 | Maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) voor de verhoging van brugen bij 4 vaarwegcorridors | 18 | |
Eindevaluatie Project Mainport Rotterdam | Evaluatie | 2020 | Het rapport bevat de eindevaluatie van het Project Mainportontwikkeling Rotterdam (PMR). | ||
Artikel 19 - Uitvoering Milieubeleid en Internationaal | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Milieu en Internationaal | Duurzame mobiliteit en internationaal | Beleidsdoorlichting | 2018 | Beleidsdoorlichting beleid duurzame mobiliteit en internationaal | 19 |
Milieu | PBL: Inzichten uit mondiale milieuverkenningen - lessen voor Nederland | Ex-post onderzoek | 2020 | Deze studie geeft een samenvatting van de hoofdboodschappen van vijf mondiale milieuverkenningen op het gebied van klimaat, landgebruik, biodiversiteit en grondstoffengebruik. | 19 |
Keeping global environmental assessments fit for purpose - challenges and opportunities for a changing context | Ex-post onderzoek | 2020 | This report discusses the purposes GEAs serve and how their production processes are organised, as well as the implications of changing dynamics in science, policy, and society | 19 | |
Annual Sustainable Growth survey | Ex-ante onderzoek | 2020 | Outlines the economic and employment policy priorities for the EU for the coming 12 to 18 months. | 19 | |
Artikel 20 - Lucht en Geluid | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Geluid | Verkenning opname diffractor in het doelmatigheidscriterium | Onderzoek | 2021 | Onderzoek of en hoe de diffractor opgenomen kan worden in het criterium voor doelmatige geluidmaatregelen | 20 |
Gezondheidseffecten van windturbinegeluid | Onderzoek | 2021 | Deze factsheet geeft een overzicht van wat op dit moment bekend is over gezondheidseffecten van geluidvan windturbines | 20 | |
Nieuwe gezondheidskundige richtlijnen voor omgevingsgeluid. Nadere gezondheidskundige analyses. | Onderzoek | 2021 | Het RIVM geeft hierin een uitgebreide uitleg bij zijn conclusies over de gezondheidseffecten van geluid afkomstig van wegen, spoor en vliegtuigen. | 20 | |
Analyse gelijkwaardigheidscriteria Schiphol | Onderzoek | 2021 | Rapport over de gelijkwaardigheidscriteria voor Schiphol. De gelijkwaardigheidscriteria zijn gebaseerd op berekeningen en modellen. | 20 | |
Programmatische Aanpak Meten Vliegtuiggeluid: Nationale meetstrategie | Onderzoek | 2021 | De nationale meetstrategie bevat kaders voor de inrichting van meetsystemen rondom luchthavens in het hele land. | 20 | |
Lucht | Beleidsdoorlichting van het NSL | Beleidsdoorlichting | 2019 | Dit onderzoek had als doel om ex post verantwoording af te leggen over de doelmatigheid en doeltreffendheid van het NSL in de periode 2006–2018 | 20 |
Monitoringsrapportage NSL 2021 | Periodieke Monitor | 2021 | Het rapport beschrijft de stand van zaken van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) sinds de vorige rapportage van 2020. | 20 | |
Artikel 21 - Duurzaamheid | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Circulaire Economie | Publieke Waardescan Circulaire Economie | publieke waardescan | 2020 | Beleidsdoorlichting | 21 |
MIA/VAMIL | Evaluatie | 2018 | 5 jaarlijkse beleidsevaluatie naar doelmatigheid en kosteneffectiviteit van dit fiscale beleidsinstrument | 21 | |
Integrale Circulaire Economie Rapportage ICER | Periodieke Monitor | 2021 | Integrale monitoring van het circulaire economiebeleid | 21 | |
Gedragsonderzoek kleding | Onderzoek | 2020 | Onderzoek naar effectieve gedragsinterventies rondom het gebruik van kleding | 21 | |
Vernietiging retourgoederen | Onderzoek | 2020 | Onderzoek naar de vernietiging van geretourneerde kleding | 21 | |
Plastic | Monitor Plastic Pact NL | Periodieke Monitor | 2020 | Hierin wordt ingegaan op de eerste trends en voortgang ten aanzien van de hoofddoelstellingen van het Plastic Pact NL in het jaar 2019. De monitoringsrapportage is een vervolg op de nulmeting over 2017/2018. | 21 |
5e monitoring kleine plastic flessen in het zwerfafval | Periodieke Monitor | 2020 | Betreft de 5e halfjaarlijkse rapportage over de metingen van kleine plastic flessen in het zwerfafval door Rijkswaterstaat. | 21 | |
Afval | Naar een economie zonder afval | Brede Heroverwering | 2020 | Ambtelijk overzicht mogelijke beleidskeuzes | 21 |
Afval en circulaire economie | Onderzoek | 2021 | Verkenning naar de inzet van het beschikbare IenW-instrumentarium ten behoeve van de beoordeling afvalstof of product | 21 | |
Afval en circulaire economie | Onderzoek | 2021 | Verkenning naar ervaren belemmeringen voor bedrijven en bevoegd gezag bij het uitvoeren van experimenten voor de circulaire economie | 21 | |
Duurzame Agro | Doorlichting niet-CE onderwerpen Duurzaamheid: Beleidsdoorlichting art 21. onderdeel stalsystemen | Beleidsdoorlichting | 2021 | Onderzoek naar effectiviteit van het beleid en doelmatigheid van de ingezette middelen in het onderdeel stalsystemen | 21 |
Duurzame Agro | Onderzoek | 2021 | Onderzoek «Validatie van het atmosferisch verspreidingsmodel Stacks voor stofdeeltjes en endotoxinen uit een pluimveebedrijf» | 21 | |
Duurzame Agro: biologische veehouderij | Meetonderzoek | 2021 | Emissiemetingen aan 2 representatieve stallen voor biologisch legpluimvee in kader van vervallen vrijstelling emissie-eisen in Bal | 21 | |
Duurzame Agro: fijnstofemissies pluimvee | Opstellen reductieplan door sector | 2021 | In dit sectorplan beschrijft de sector hoe ze in 2030 de fijnstofemissies willen hebben gehalveerd | 21 | |
Duurzame Agro: emissie combiluchtwassers | Onderzoek | 2021 | Onderzoek naar verbeterpunten voor combiluchtwassers in de praktijk | 21 | |
Overig | De regeling groenprojecten | Beleidsevaluatie | 2020 | Beleidsevaluatie naar doelmatigheid en kosteneffectiviteit van dit fiscale beleidsinstrument | 21 |
Evaluatie Milieu Centraal | Beleidsevaluatie | 2021 | Beleidsevaluatie functioneren Milieu Centraal binnen Kaderprogramma Duurzaam Consumeren | 21 | |
Artikel 22 - Omgevingsveiligheid en Milieurisico's | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Omgevingsveilligheid en Milieurisico's | Omgevingsveilligheid en Milieurisico's | Beleidsdoorlichting | 2018 | Het doel van het beleid ‘Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s’ is het realiseren van een gezonde en veilige leefomgeving die door de inwoners van Nederland ook als zodanig wordt ervaren. In alle hierna opgenomen beleidsevaluaties vallend binnen artikel 22 dienen ter ondersteuning van deze beleidsdoorlichting.Stand van kennis:Over het beleid ‘Omgevingsveiligheid en Milieurisico’s’ is eind 2018 uitgebracht (TK 32 861 nr. 42). Eén van de aanbevelingen daarvan was om voor de volgende doorlichting te zorgen voor meer kwantitatief evaluatiemateriaal.Kennisbehoefte:Er is behoefte om in 2024 het beleid wederom door te lichten | 22 |
Voortgangsrapportage biocideverordening | Voortgangsrapportage | 2020 | Het doel van de regeling Safety Deals is sinds de inwerkingtreding op 1 oktober 2016 het ondersteunen van initiatieven die bijdragen aan een blijvende versterking van de omgevingsveiligheid in Nederland van industriëleactiviteiten met gevaarlijke stoffen.Stand van kennis:Deregeling is nog niet eerdergeëvalueerd.Kennisbehoefte:De evaluatie gaat in op deresultaten van de afgesloten deals in relatie tot dedoelstelling van de subsidieregeling. Aan de hand vande evaluatie wordt bepaald of en hoe de regeling wordtvoortgezet. | 22 | |
Modal shift vervoersstromen Chemelot | MKBA | 2019 | (Toelichting doel onderzoek) | 22 | |
Tweejaarlijkse evaluatie VTH (Vergunningen, Toezicht, Handhaving) | 2021 | De Wet Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) bevat de afspraken tussen het Rijk, de provincies en de gemeenten om de vergunning¬verlening, het toezicht en de handhaving van het omgevingsrecht beter te organiseren.Stand van kennis:Als opgenomen in de wet VTH, wordt iedere twee jaar de uitvoering van VTH geëvalueerd aan de hand van wettelijk vastgestelde kwaliteitscriteria.Kennisbehoefte:De uitkomsten van de evaluatie worden gebruikt om waar nodig verbeteringen in (de uitvoering van) het stelsel door te voeren. | 22 | ||
Adviescommissie VTH | 2021 | In juni 2020 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de instelling van een onafhankelijke commissie voor advies over het functioneren van het stelsel voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in het milieudomein (PM TK nr.). Dit komt mede voort uit de Milieuvisie.Stand van kennis:Er is niet eerder door een vergelijkbare, zware commissie naar het stelsel voor VTH gekeken.Kennisbehoefte:Er is behoefte aan een advies over de vraag hoe te komen tot slagvaardiger, effectiever en toekomstbestendiger VTH-stelsel. | 22 | ||
Evaluatie programma duurzame veiligheid 2030 | 2021 | Het programma Duurzame Veiligheid 2030 streeft naar een vitale (petro)chemische industrie zonder noemenswaardige incidenten te bewerkstelligen per 2030. Partners uit het bedrijfsleven, overheid en wetenschap werken hiertoe samen in vijf roadmaps.Stand van kennis:Het programma Duurzame Veiligheid 2030 wordt in 2021 na 4 jaar afgerond.Kennisbehoefte:De evaluatie gaat in op de vraag of het hoofddoel en de subdoelen (per roadmap) van het programma zijn gerealiseerd middels de inzet van dit programma. | 22 | ||
Evaluatie Cogem | 2021 | De Commissie Genetische Modificatie (COGEM) informeert en adviseert de regering over genetisch gemodificeerde organismen (ggo's). Het is wettelijk verplicht om een 4-jaarlijkse evaluatie uit te voeren van het adviesorgaan inzake biotechnologie.Stand van kennis:Vier jaar geleden vond de laatste evaluatie plaats.Kennisbehoefte:Er is behoefte om eens per vier jaar een evaluatie uit te voeren. | 22 | ||
Jaarlijkse evaluatie uitvoering Basisnet | 2021 | Jaarlijks wordt de uitvoering van het Basisnet (weg, water, spoor) gemonitord aan de hand van de gerealiseerde vervoersbewegingen van gevaarlijke stoffen over de routes van het Basisnet in het voorgaande jaar. Dit is een wettelijke verplichting.Stand van kennis:Een overzicht van de gerealiseerde vervoersbewegingen van gevaarlijke stoffen in 2019 over weg, water en spoor is middels een brief (juli 2020) aan de Tweede Kamer aangeboden (PM TK nr). Daarin zijn ook de overschrijdingen van het wettelijk basisbeschermingsniveau en de vastgelegde risicoplafonds aangegeven.Kennisbehoefte:De uitkomsten over het wel of niet overschrijden van hetwettelijk basisbeschermingsniveau als ook de vastgelegderisicoplafonds zijn de maat voor de evaluatie van deuitvoering van de Basisnet regelgeving. | 22 | ||
Evaluatie subsidieregeling Verwijderen asbestdaken | 2020 | De Subsidieregeling Verwijdering Asbestdaken had als oogmerk het verwijderen van asbestdaken te stimuleren.Stand van kennis:In 2020 wordt de subsidieregeling Verwijderen asbestdaken geëvalueerd.Kennisbehoefte:Er is behoefte de subsidieregeling Verwijderen asbestdaken te evalueren | 22 | ||
Evlauatie vuurwerkregeling | 2021 | Betreft de voorgenomen compensatieregeling voor het vergoeden van schade aan ondernemers in verband met de nieuwe regels omtrent vuurwerk. Stand van kennis: De compensatieregeling moet nog worden opengesteld. Kennisbehoefte: De evaluatie van de compensatieregeling vuurwerk gaat bezien of de gestelde doelen (o.m. van de motie die aan de regeling ten grondslag ligt, TK 28684, nr. 605) worden behaald en of de regeling succesvol is. | 22 | ||
Artikel 23 - Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie | Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie | Beleidsdoorlichting | 2019 | Beleidsdoorlichting | 23 |
Meteorologie en Seismologie (WTMS) | Meteorologie en seismologie | Evaluatie regeling (RTMS) | 2021 | De regeling is geevalueerd en aangepast in werking getreden. | 23 |
Meteorologie en Seismologie (WTMS) | Meteorologie en seismologie | Evaluatie wet (WTMS) | 2021 | De werking en de toekomstbestendigheid van de wet is geevalueerd. Consultatie en vertaling van de aanbevelingen naar aanpassingen in regelgeving en werkwijze vindt plaats in 2022. | 23 |
Artikel 24 - Handhaving en Toezicht | |||||
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Begrotingsartikel |
Handhaving en toezicht | Handhaving en toezicht | Beleidsdoorlichting | 2019 | beleidsdoorlichting | 24 |