Base description which applies to whole site

7. Jaarverantwoording agentschap Dienst Publiek en Communicatie (DPC)

Tabel 10 Begroting van baten en lasten van het baten-lastenagentschap 2023 (bijdragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2022 (4)

Baten

    

- Omzet

134.836

160.459

25.623

143.208

waarvan omzet moederdepartement

29.270

32.348

3.078

28.733

waarvan omzet overige departementen

68.318

109.726

41.408

97.243

waarvan omzet derden

37.248

18.385

‒ 18.863

17.232

Rentebaten

0

733

733

84

Vrijval voorzieningen

0

7

7

0

Bijzondere baten

0

67

67

166

Totaal baten

134.836

161.267

26.431

143.459

     

Lasten

    

Apparaatskosten

135.444

160.578

25.073

141.774

- Personele kosten

22.179

26.601

4.422

21.467

waarvan eigen personeel

21.179

21.704

525

19.324

waarvan inhuur externen

1.000

2.861

1.861

1.673

waarvan overige personele kosten

0

2.037

2.037

470

- Materiële kosten

113.265

133.977

20.651

120.308

waarvan apparaat ICT

10.425

7.759

‒ 2.728

5.573

waarvan bijdrage aan SSO's

0

0

0

0

waarvan overige materiële kosten

102.840

126.218

23.378

114.735

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Materieel

0

0

0

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

- Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

1

1

8

waarvan bijzondere lasten

0

74

74

65

Totaal lasten

135.444

160.653

25.209

141.848

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 608

613

1.221

1.611

Agentschapsdeel Vpb-lasten*

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 608

613

1.221

1.611

* Agentschap DPC valt niet onder de VPB plicht

    

Toelichting:

Media-inkoop is de belangrijkste component binnen de totale baten en daarmee samenhangende lasten. DPC heeft in 2023 een positief saldo behaald van afgerond € 613 duizend. Dit resultaat is ontstaan door rentebaten van € 733 duizend veroorzaakt door een stijging van de rente naar bijna 4%, daar waar bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2023 rekening was gehouden met een rente percentage van 0%.

Omzet moederdepartement

De opbrengst van het moederdepartement heeft met name betrekking op de Taakbijdrage Gemeenschappelijke Diensten. Dit betreft de bijdrage aan DPC, zoals deze in het jaarverslag van Algemene Zaken onder begrotingsartikel 1 is opgenomen. Hier tegenover wordt de prestatie geleverd door het agentschap aan alle opdrachtgevers. Ook de media-inkopen voor het moederdepartement zijn in deze baten opgenomen. De hogere omzet komt door LPO toevoeging en meerwerk DPC.

Tabel 11 Toelichting bij de post omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)

Omzet moederdepartement

32.348

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

32.348

Omzet overige departementen

Naast de taakbijdrage wordt een deel van de kosten in rekening gebracht bij de afnemers. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee, deelnemerstarief en campagnetarief bij elf departementen) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen voor de overige departementen zijn in deze baten meegenomen. De hogere omzet in 2023 ten opzichte van de oorspronkelijke raming wordt veroorzaakt doordat met name de mediabestedingen zijn gestegen ten opzicht van de eerdere ramingen, mede als gevolg van projecten in het kader van Landelijke Informatievoorziening en Levensgebeurtenissen.

Omzet derden

De omzet derden betreft het deel van de kosten dat in rekening is gebracht aan organisaties buiten de rechtspersoon van de Staat der Nederlanden. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen zijn in deze baten meegenomen. De omzet is licht gestegen ten opzichte van de realisatie in 2022 maar is achtergebleven ten opzichte van de oorspronkelijke raming. Dit wordt veroorzaakt door een daling in de Media-inkoop bij derden.

Personele kosten

Voor 2023 gold het goedgekeurde formatieplan 2023 met een fte kader van 233,4 fte op basis van de ontwerpbegroting 2023. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting 209,3fte in 2023.

Materiële kosten

De materiële kosten bevatten tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.

Rentebaten

In 2023 zijn €733.000 aan rentebaten gerealiseerd.

Bijzondere baten

De bijzondere baten hebben met name betrekking op verrekeningen van kosten uit 2022.

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen waar geen reservering tegenover stond.

Positief resultaat

Over 2023 heeft DPC een positief resultaat van € 613 duizend geboekt. Dit positieve resultaat wordt aan het eigen vermogen van DPC toegevoegd. Dit resultaat is ontstaan door rentebaten die DPC in 2023 heeft ontvangen.

Tabel 12 Balans per 31 december 2023 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 2023

Balans 2022

Activa

  

Vaste activa

  

Materiële vaste activa

0

0

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

0

0

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

0

0

Immateriële vaste activa

0

0

Vlottende activa

  

Voorraden en onderhanden projecten

5.448

0

Debiteuren

12.948

9.905

Overige vorderingen en overlopende activa

2.681

1.991

Liquide middelen

42.206

38.400

Totaal activa:

63.282

50.296

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

  

Exploitatiereserve

6.528

4.917

Onverdeeld resultaat

613

1.611

Voorzieningen

38

110

Langlopende schulden

  

Leningen bij het Ministerie van Financiën

 

0

Kortlopende schulden

  

Crediteuren

11.423

8.020

Belastingen en premies sociale lasten

1.450

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

 

0

Overige schulden en overlopende passiva

43.230

35.638

Totaal passiva

63.282

50.296

Toelichting

Tabel 13 Specificatie debiteuren / Overige vorderingen en overlopende activa (bedragen x € 1.000)
 

Debiteuren

Overige vorderingen en overlopende activa

Media-inkoop*

12.343

1.014

Algemene Zaken (kerndepartement)

0

21

Overige departementen

600

1.358

Overige agentschappen

0

0

Derden

5

288

Totaal

12.948

2.681

* Niet onder te verdelen

  

Liquide middelen

Het betreft hier uitsluitend de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. De liquide middelen zijn ten opzichte van 2022 zijn met circa € 3,8 miljoen toegenomen. De oorzaak van deze toename is diverse ontvangsten.

Eigen vermogen

Met een gemiddelde omzet van € 150,5 miljoen over de laatste drie jaar mag het eigen vermogen maximaal € 7,5 miljoen bedragen. Door het positief resultaat van € 613 duizend in 2023 stijgt het eigen vermogen tot € 7,1 miljoen. DPC blijft binnen de norm van het maximaal toegestane Eigen Vermogen.

Voorzieningen

Voorzieningen bij DPC worden getroffen voor juridische of feitelijke verplichtingen die hun oorzaak vinden op of voor de balansdatum, waarbij voor afwikkeling van de verplichting een uitstroom van middelen zal gaan plaatsvinden waarvan de omvang nog niet vaststaat, maar die wel op betrouwbare wijze kan worden geschat. In het kader van reorganisaties wordt een voorziening getroffen in het kader van de in 2023 nog geldende «van werk naar werk afspraken». In navolgende tabel wordt het verloop van deze voorziening weergegeven.

Tabel 14 Ontwikkeling voorziening (bedragen x € 1.000)
 

2023

2022

Stand per 1 januari

110

166

-/- Onttrekkingen

65

64

-/- Vrijval

7

0

+/+ Dotaties

1

8

Stand per 31 december

38

110

Tabel 15 Specificatie crediteuren / Overige schulden en overlopende passiva (bedragen x € 1.000)
 

Crediteuren

Overige schulden en overlopende passiva

Media-inkoop*

6.993

29.061

VORA (opdrachtgever)*

0

620

Algemene Zaken (kerndepartement)

196

0

Overige departementen

1

8.697

Overige agentschappen

 

0

Belasting

 

0

Derden

4.234

1.759

Personeel DPC

 

3.093

Totaal

11.423

43.230

* Niet onder te verdelen

  

Nog te betalen media inkoop

Dit saldo betreft de kostenfacturen van de media-exploitanten die per

31-12-2023 nog niet in rekening zijn gebracht bij het rijksmediabureau. In de loop van 2024 zal na facturatie van de media-exploitanten het creditsaldo afnemen.

Tabel 16 Kasstroomoverzicht over 2023 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3)=(2)-(1)

Rekening-courant RHB 1 januari 2023 + stand depositorekeningen

26.664

38.400

11.736

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

134.836

163.100

28.264

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

135.444

159.294

23.850

Totaal operationele kasstroom

‒ 608

3.806

4.414

Totaal investeringen (-/-)

0

0

0

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

0

0

0

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

Rekening-courant RHB 31 december 2023 + stand depositorekeningen  (=1+2+3+4)*

26.056

42.206

16.150

*Maximale roodstand is € 0,5 miljoen.

   

Toelichting

Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in 2023 beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom. Doordat de media-omzet hoger is dan geraamd is ook de hieruit voortvloeiende kasstroom hoger. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.

Tabel 17 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2023
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2020

2021

2022

2023

2023

Omschrijving Generiek deel

     

Saldo van baten en lasten (%)

1,09%

0,80%

1,12%

0,38%

‒ 0,5%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

176,8

180,4

187,1

209,3

233,4

Ziekteverzuimpercentage

3,30%

3,78%

5,90%

7,00%

2,60%

Specifieke doelmatigheidsindicator

     

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

159.617

182.784

158.184

159.248

190.000

Service niveau telefonie

73,80%

64,80%

74,10%

80,00%

80% binnen 40 sec.

Burgertevredenheid telefonie

4,4

4,4

4,4

4

4,0

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

134.880

151.860

60.012

43.570

80.000

Service niveau e-mail

77,30%

43,80%

88,50%

95%

95% binnen 2 werkdagen

Burgertevredenheid e-mail

3,4

3,2

3,4

3

3,0

Media-index RTV

44,50%

28,10%

31,60%

27,50%

25,00%

Media-index Interactieve Media

10,20%

13,60%

7,60%

7,10%

10,00%

Media-index Print

17,70%

20,64%

15,30%

28,70%

17,50%

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

84%

74%

94%

94%

75%

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

99,99%

100%

100%

100%

99,90%

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

204.518.917

354.064.350

223.887.106

128.226.201

78.000.000

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

7,1

5,9

6,5

6,6

7

Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl

78%

86%

90%

90%

75%

Aantal bezoeken platformwebsites

135.799.143

185.835.684

132.329.495

113.052.859

109.000.000

Toelichting

Saldo van baten en lasten

Over 2023 heeft DPC een positief resultaat behaald.

Fte totaal

DPC hanteert een formatie van 233,4 fte. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting in 2023 209,3 fte.

Ziekteverzuimpercentage

Het feitelijk ziekteverzuim is niet binnen de norm gebleven, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door een aantal langdurig zieken.

Aantal beantwoorde vragen per telefoon

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.

Service niveau telefonie

Deze indicator geeft aan dat 78,5% van de telefoongesprekken binnen 40 seconden is opgenomen. Het servicelevel op telefonie is lager, omdat er meer vragen waren dan verwacht.

Burgertevredenheid telefonie

Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. Omdat de focus op kwaliteit ondanks de drukte niet is losgelaten is de burgertevredenheid binnen norm gebleven.

Aantal beantwoorde vragen per e-mail

Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting. In 2022 waren er 60.012 en in 2023 43.570 beantwoorde vragen. Dit hangt mogelijk samen met beantwoording van vragen via andere kanalen. Daarnaast is de website verrijkt met meer informatie, wat mogelijk heeft geleid tot minder vragen per mail.

Service niveau e-mail

Deze indicator geeft aan dat 100% van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen is afgehandeld.

Burgertevredenheid e-mail

Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. De burgertevredenheid is binnen norm gebleven.

Media-Index RTV

Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. De index fluctueert als gevolg van schommelingen in jaarlijkse rtv-bestedingen. De gerealiseerde index in 2023 is vergelijkbaar met de jaren 2021 en 2022, terug op gemiddeld niveau.

Media-Index Interactieve media

De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De toenemende inkoop van video, display en DOOH via software tools (DSP’s) is op basis van veiling.

De gerealiseerde index 2023 ligt lager door de toename van het afnemen op een veiling, dit is een markt brede ontwikkeling. De rijksoverheid bestedingen aan social blijven stijgen. De verhoudingen tussen de verschillende vormen van interactieve inkoop (display, video, social, etc.) en inkoopmethodes wijzigen licht. Het enorme volume dempt de schommelingen van de inkoopvoordeel cijfers per mediumtype en mediumformat.

Media-Index Print

Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Beide mediumtypen zijn nog steeds grotendeels traditioneel georganiseerd en hanteren een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling. Door fusies en overnames is het aantal printaanbieders beperkt, wel exploiteren zij in lijn met de printtitels aanvullende mediumtypen zoals content en display. Hierdoor zijn er naast het volume ook andere invloeden op de inkoopvoordelen. Desondanks zijn de prijsafspraken nog steeds per mediumtype.

Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online

Het Platform Rijksoverheid Online wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De webpagina’s die worden getest zijn gebaseerd op een steekproef, aangevuld met pagina’s die na de laatste inspectie in technisch-functionele zin zijn aangepast. De bevindingen uit deze inspecties worden zo snel als mogelijk verwerkt. Er hebben geen nieuwe metingen plaatsgevonden in verband met de inbesteding van het PRO-platform naar Logius.

Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online

Deze indicator staat voor de toegang tot online informatie voor bezoekers op het Platform. Het percentage is een gemiddelde van de beschikbaarheids-percentages van alle servers op het Platform Rijksoverheid Online die relevant zijn voor de buitenwereld.

Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl

Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoekersperspectief beoordeeld.

Content ToegankelijkheidRijksoverheid.nl

De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics. Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast. Er hebben geen nieuwe metingen plaatsgevonden in verband met de inbesteding van het PRO-platform naar Logius.

Aantal bezoeken Platformwebsites

Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan websites op het Platform Rijksoverheid Online, exclusief de bezoeken aan Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.

Licence