Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2022 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 134.836 | 160.459 | 25.623 | 143.208 |
waarvan omzet moederdepartement | 29.270 | 32.348 | 3.078 | 28.733 |
waarvan omzet overige departementen | 68.318 | 109.726 | 41.408 | 97.243 |
waarvan omzet derden | 37.248 | 18.385 | ‒ 18.863 | 17.232 |
Rentebaten | 0 | 733 | 733 | 84 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 7 | 7 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 67 | 67 | 166 |
Totaal baten | 134.836 | 161.267 | 26.431 | 143.459 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 135.444 | 160.578 | 25.073 | 141.774 |
- Personele kosten | 22.179 | 26.601 | 4.422 | 21.467 |
waarvan eigen personeel | 21.179 | 21.704 | 525 | 19.324 |
waarvan inhuur externen | 1.000 | 2.861 | 1.861 | 1.673 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 2.037 | 2.037 | 470 |
- Materiële kosten | 113.265 | 133.977 | 20.651 | 120.308 |
waarvan apparaat ICT | 10.425 | 7.759 | ‒ 2.728 | 5.573 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële kosten | 102.840 | 126.218 | 23.378 | 114.735 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 1 | 1 | 8 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 74 | 74 | 65 |
Totaal lasten | 135.444 | 160.653 | 25.209 | 141.848 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 608 | 613 | 1.221 | 1.611 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten* | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 608 | 613 | 1.221 | 1.611 |
* Agentschap DPC valt niet onder de VPB plicht |
Toelichting:
Media-inkoop is de belangrijkste component binnen de totale baten en daarmee samenhangende lasten. DPC heeft in 2023 een positief saldo behaald van afgerond € 613 duizend. Dit resultaat is ontstaan door rentebaten van € 733 duizend veroorzaakt door een stijging van de rente naar bijna 4%, daar waar bij het opstellen van de ontwerpbegroting 2023 rekening was gehouden met een rente percentage van 0%.
Omzet moederdepartement
De opbrengst van het moederdepartement heeft met name betrekking op de Taakbijdrage Gemeenschappelijke Diensten. Dit betreft de bijdrage aan DPC, zoals deze in het jaarverslag van Algemene Zaken onder begrotingsartikel 1 is opgenomen. Hier tegenover wordt de prestatie geleverd door het agentschap aan alle opdrachtgevers. Ook de media-inkopen voor het moederdepartement zijn in deze baten opgenomen. De hogere omzet komt door LPO toevoeging en meerwerk DPC.
Omzet moederdepartement | 32.348 |
---|---|
Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | 32.348 |
Omzet overige departementen
Naast de taakbijdrage wordt een deel van de kosten in rekening gebracht bij de afnemers. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee, deelnemerstarief en campagnetarief bij elf departementen) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen voor de overige departementen zijn in deze baten meegenomen. De hogere omzet in 2023 ten opzichte van de oorspronkelijke raming wordt veroorzaakt doordat met name de mediabestedingen zijn gestegen ten opzicht van de eerdere ramingen, mede als gevolg van projecten in het kader van Landelijke Informatievoorziening en Levensgebeurtenissen.
Omzet derden
De omzet derden betreft het deel van de kosten dat in rekening is gebracht aan organisaties buiten de rechtspersoon van de Staat der Nederlanden. Dit betreft specifieke tarieven (mediafee) en het doorbelasten van ingekochte materiële kosten. Ook de doorberekende media-inkopen zijn in deze baten meegenomen. De omzet is licht gestegen ten opzichte van de realisatie in 2022 maar is achtergebleven ten opzichte van de oorspronkelijke raming. Dit wordt veroorzaakt door een daling in de Media-inkoop bij derden.
Personele kosten
Voor 2023 gold het goedgekeurde formatieplan 2023 met een fte kader van 233,4 fte op basis van de ontwerpbegroting 2023. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting 209,3fte in 2023.
Materiële kosten
De materiële kosten bevatten tevens de kosten in het kader van de media-omzet. Door hogere media-omzet zijn de materiële kosten hoger dan geraamd.
Rentebaten
In 2023 zijn €733.000 aan rentebaten gerealiseerd.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben met name betrekking op verrekeningen van kosten uit 2022.
Bijzondere lasten
De bijzondere lasten betreffen nagekomen facturen waar geen reservering tegenover stond.
Positief resultaat
Over 2023 heeft DPC een positief resultaat van € 613 duizend geboekt. Dit positieve resultaat wordt aan het eigen vermogen van DPC toegevoegd. Dit resultaat is ontstaan door rentebaten die DPC in 2023 heeft ontvangen.
Balans 2023 | Balans 2022 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | ||
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 0 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Vlottende activa | ||
Voorraden en onderhanden projecten | 5.448 | 0 |
Debiteuren | 12.948 | 9.905 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 2.681 | 1.991 |
Liquide middelen | 42.206 | 38.400 |
Totaal activa: | 63.282 | 50.296 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
Exploitatiereserve | 6.528 | 4.917 |
Onverdeeld resultaat | 613 | 1.611 |
Voorzieningen | 38 | 110 |
Langlopende schulden | ||
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | |
Kortlopende schulden | ||
Crediteuren | 11.423 | 8.020 |
Belastingen en premies sociale lasten | 1.450 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | |
Overige schulden en overlopende passiva | 43.230 | 35.638 |
Totaal passiva | 63.282 | 50.296 |
Toelichting
Debiteuren | Overige vorderingen en overlopende activa | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 12.343 | 1.014 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 0 | 21 |
Overige departementen | 600 | 1.358 |
Overige agentschappen | 0 | 0 |
Derden | 5 | 288 |
Totaal | 12.948 | 2.681 |
* Niet onder te verdelen |
Liquide middelen
Het betreft hier uitsluitend de rekening-courant bij de Rijkshoofdboekhouding van het Ministerie van Financiën. De liquide middelen zijn ten opzichte van 2022 zijn met circa € 3,8 miljoen toegenomen. De oorzaak van deze toename is diverse ontvangsten.
Eigen vermogen
Met een gemiddelde omzet van € 150,5 miljoen over de laatste drie jaar mag het eigen vermogen maximaal € 7,5 miljoen bedragen. Door het positief resultaat van € 613 duizend in 2023 stijgt het eigen vermogen tot € 7,1 miljoen. DPC blijft binnen de norm van het maximaal toegestane Eigen Vermogen.
Voorzieningen
Voorzieningen bij DPC worden getroffen voor juridische of feitelijke verplichtingen die hun oorzaak vinden op of voor de balansdatum, waarbij voor afwikkeling van de verplichting een uitstroom van middelen zal gaan plaatsvinden waarvan de omvang nog niet vaststaat, maar die wel op betrouwbare wijze kan worden geschat. In het kader van reorganisaties wordt een voorziening getroffen in het kader van de in 2023 nog geldende «van werk naar werk afspraken». In navolgende tabel wordt het verloop van deze voorziening weergegeven.
2023 | 2022 | |
---|---|---|
Stand per 1 januari | 110 | 166 |
-/- Onttrekkingen | 65 | 64 |
-/- Vrijval | 7 | 0 |
+/+ Dotaties | 1 | 8 |
Stand per 31 december | 38 | 110 |
Crediteuren | Overige schulden en overlopende passiva | |
---|---|---|
Media-inkoop* | 6.993 | 29.061 |
VORA (opdrachtgever)* | 0 | 620 |
Algemene Zaken (kerndepartement) | 196 | 0 |
Overige departementen | 1 | 8.697 |
Overige agentschappen | 0 | |
Belasting | 0 | |
Derden | 4.234 | 1.759 |
Personeel DPC | 3.093 | |
Totaal | 11.423 | 43.230 |
* Niet onder te verdelen |
Nog te betalen media inkoop
Dit saldo betreft de kostenfacturen van de media-exploitanten die per
31-12-2023 nog niet in rekening zijn gebracht bij het rijksmediabureau. In de loop van 2024 zal na facturatie van de media-exploitanten het creditsaldo afnemen.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|
Rekening-courant RHB 1 januari 2023 + stand depositorekeningen | 26.664 | 38.400 | 11.736 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 134.836 | 163.100 | 28.264 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | 135.444 | 159.294 | 23.850 |
Totaal operationele kasstroom | ‒ 608 | 3.806 | 4.414 |
Totaal investeringen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
Aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 |
Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
Rekening-courant RHB 31 december 2023 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)* | 26.056 | 42.206 | 16.150 |
*Maximale roodstand is € 0,5 miljoen. |
Toelichting
Het kasstroomoverzicht geeft inzicht in de kapitaaluitgaven en -ontvangsten en geeft aan hoeveel kasmiddelen in 2023 beschikbaar komen c.q. zijn gekomen (de herkomst van middelen) en op welke wijze gebruik wordt of is gemaakt van deze kasmiddelen (de besteding van middelen). De ontvangsten operationele kasstroom en de uitgaven operationele kasstroom hangen grotendeels samen met de media-inkopen en media-verkopen van de departementen en derden die via DPC lopen. Hoewel DPC hierop niet direct kan sturen, vormen zij een belangrijk onderdeel van de totale omzet van DPC alsmede van de operationele kasstroom. Doordat de media-omzet hoger is dan geraamd is ook de hieruit voortvloeiende kasstroom hoger. Het liquiditeitssaldo wordt veroorzaakt doordat het saldo van de nog te betalen facturen aan media-exploitanten neerslaat bij DPC als liquide middelen. Daarnaast leidt een vaak relatief hoge media-omzet in het vierde kwartaal tot een hoger liquiditeitssaldo. Dit effect loopt echter weg in de eerste maand van het daarop volgende jaar.
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2023 | |
Omschrijving Generiek deel | |||||
Saldo van baten en lasten (%) | 1,09% | 0,80% | 1,12% | 0,38% | ‒ 0,5% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 176,8 | 180,4 | 187,1 | 209,3 | 233,4 |
Ziekteverzuimpercentage | 3,30% | 3,78% | 5,90% | 7,00% | 2,60% |
Specifieke doelmatigheidsindicator | |||||
Aantal beantwoorde vragen per telefoon | 159.617 | 182.784 | 158.184 | 159.248 | 190.000 |
Service niveau telefonie | 73,80% | 64,80% | 74,10% | 80,00% | 80% binnen 40 sec. |
Burgertevredenheid telefonie | 4,4 | 4,4 | 4,4 | 4 | 4,0 |
Aantal beantwoorde vragen per e-mail | 134.880 | 151.860 | 60.012 | 43.570 | 80.000 |
Service niveau e-mail | 77,30% | 43,80% | 88,50% | 95% | 95% binnen 2 werkdagen |
Burgertevredenheid e-mail | 3,4 | 3,2 | 3,4 | 3 | 3,0 |
Media-index RTV | 44,50% | 28,10% | 31,60% | 27,50% | 25,00% |
Media-index Interactieve Media | 10,20% | 13,60% | 7,60% | 7,10% | 10,00% |
Media-index Print | 17,70% | 20,64% | 15,30% | 28,70% | 17,50% |
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online | 84% | 74% | 94% | 94% | 75% |
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online | 99,99% | 100% | 100% | 100% | 99,90% |
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl | 204.518.917 | 354.064.350 | 223.887.106 | 128.226.201 | 78.000.000 |
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl | 7,1 | 5,9 | 6,5 | 6,6 | 7 |
Content toegankelijkheid Rijksoverheid.nl | 78% | 86% | 90% | 90% | 75% |
Aantal bezoeken platformwebsites | 135.799.143 | 185.835.684 | 132.329.495 | 113.052.859 | 109.000.000 |
Toelichting
Saldo van baten en lasten
Over 2023 heeft DPC een positief resultaat behaald.
Fte totaal
DPC hanteert een formatie van 233,4 fte. Rekening houdend met de wijzigingen samenhangend met de reguliere in- en uitstroom was de totale bezetting in 2023 209,3 fte.
Ziekteverzuimpercentage
Het feitelijk ziekteverzuim is niet binnen de norm gebleven, hetgeen grotendeels wordt veroorzaakt door een aantal langdurig zieken.
Aantal beantwoorde vragen per telefoon
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal telefonie. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting.
Service niveau telefonie
Deze indicator geeft aan dat 78,5% van de telefoongesprekken binnen 40 seconden is opgenomen. Het servicelevel op telefonie is lager, omdat er meer vragen waren dan verwacht.
Burgertevredenheid telefonie
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de telefonische vraagbeantwoording vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. Omdat de focus op kwaliteit ondanks de drukte niet is losgelaten is de burgertevredenheid binnen norm gebleven.
Aantal beantwoorde vragen per e-mail
Deze indicator geeft het aantal beantwoorde vragen voor het kanaal e-mail. Hiervoor geldt geen norm, alleen een verwachting. In 2022 waren er 60.012 en in 2023 43.570 beantwoorde vragen. Dit hangt mogelijk samen met beantwoording van vragen via andere kanalen. Daarnaast is de website verrijkt met meer informatie, wat mogelijk heeft geleid tot minder vragen per mail.
Service niveau e-mail
Deze indicator geeft aan dat 100% van de via e-mail gestelde vragen binnen twee werkdagen is afgehandeld.
Burgertevredenheid e-mail
Resultaat van een continue uitgevoerd burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van vraagbeantwoording via e-mail vanuit burgerperspectief beoordeeld en gemeten op een 5-puntsschaal waarbij 1 zeer ontevreden en 5 zeer tevreden is. De burgertevredenheid is binnen norm gebleven.
Media-Index RTV
Deze index geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. De tarieven voor individuele opdrachtgevers worden bepaald op basis van een benchmark, waarover het rijksmediabureau beschikt. De index fluctueert als gevolg van schommelingen in jaarlijkse rtv-bestedingen. De gerealiseerde index in 2023 is vergelijkbaar met de jaren 2021 en 2022, terug op gemiddeld niveau.
Media-Index Interactieve media
De index interactieve media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. De toenemende inkoop van video, display en DOOH via software tools (DSP’s) is op basis van veiling.
De gerealiseerde index 2023 ligt lager door de toename van het afnemen op een veiling, dit is een markt brede ontwikkeling. De rijksoverheid bestedingen aan social blijven stijgen. De verhoudingen tussen de verschillende vormen van interactieve inkoop (display, video, social, etc.) en inkoopmethodes wijzigen licht. Het enorme volume dempt de schommelingen van de inkoopvoordeel cijfers per mediumtype en mediumformat.
Media-Index Print
Deze index geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald wordt door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Beide mediumtypen zijn nog steeds grotendeels traditioneel georganiseerd en hanteren een (bruto-)tariefkaart als uitgangspunt voor de tarief bepaling. Door fusies en overnames is het aantal printaanbieders beperkt, wel exploiteren zij in lijn met de printtitels aanvullende mediumtypen zoals content en display. Hierdoor zijn er naast het volume ook andere invloeden op de inkoopvoordelen. Desondanks zijn de prijsafspraken nog steeds per mediumtype.
Technisch-functionele toegankelijkheid Platform Rijksoverheid Online
Het Platform Rijksoverheid Online wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De webpagina’s die worden getest zijn gebaseerd op een steekproef, aangevuld met pagina’s die na de laatste inspectie in technisch-functionele zin zijn aangepast. De bevindingen uit deze inspecties worden zo snel als mogelijk verwerkt. Er hebben geen nieuwe metingen plaatsgevonden in verband met de inbesteding van het PRO-platform naar Logius.
Beschikbaarheid Platform Rijksoverheid Online
Deze indicator staat voor de toegang tot online informatie voor bezoekers op het Platform. Het percentage is een gemiddelde van de beschikbaarheids-percentages van alle servers op het Platform Rijksoverheid Online die relevant zijn voor de buitenwereld.
Aantal bezoeken Rijksoverheid.nl
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan de website Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.
Bezoekerstevredenheid Rijksoverheid.nl
Resultaat van een onafhankelijke meting via het online Burgertevredenheidsonderzoek. In dit onderzoek wordt de kwaliteit van de website Rijksoverheid.nl vanuit bezoekersperspectief beoordeeld.
Content ToegankelijkheidRijksoverheid.nl
De content op Rijksoverheid.nl wordt jaarlijks, en bij significante wijzigingen, op toegankelijkheid geïnspecteerd door een kundige en onafhankelijke partij. De bevindingen uit deze inspecties worden direct verwerkt. De webpagina’s die worden getest, zijn gebaseerd op een steekproef die wordt aangevuld met pagina’s waarvoor specifieke voorwaarden voor toegankelijkheid gelden, zoals gebruik van tabellen, taalwissels, foto’s en infographics. Dit om er zeker van te zijn dat de eisen voor toegankelijkheid correct worden toegepast. Er hebben geen nieuwe metingen plaatsgevonden in verband met de inbesteding van het PRO-platform naar Logius.
Aantal bezoeken Platformwebsites
Deze indicator geeft het aantal bezoeken per jaar aan websites op het Platform Rijksoverheid Online, exclusief de bezoeken aan Rijksoverheid.nl. Voor het aantal bezoeken geldt geen norm, alleen een verwachting.